Op iso 200 (nikon d300s native) 1/200 en f11 is er bijna geen ambient light en is de achtergrond dus vrijwel helemaal zwart. Moest wel wat TL-balken wegpoetsenquote:Op maandag 12 november 2012 19:21 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
Was je achtergrond zwart of heb je dat vervangen/zwart gemaakt ? Mooie foto
Ik had de serie al gezien op Flickr. Erg mooi! Mocht je wel flitsen? Ik kan me voorstellen dat dat de concentratie van die meiden niet ten goede komt.quote:Op dinsdag 13 november 2012 07:56 schreef Uncle het volgende:
[..]
Op iso 200 (nikon d300s native) 1/200 en f11 is er bijna geen ambient light en is de achtergrond dus vrijwel helemaal zwart. Moest wel wat TL-balken wegpoetsen
Normaal gesproken mag je inderdaad niet flitsen in de meeste turnhallen. Maar deze keer met toestemming de boel opgebouwd en daarna allemaal op de fotoquote:Op dinsdag 13 november 2012 09:20 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik had de serie al gezien op Flickr. Erg mooi! Mocht je wel flitsen? Ik kan me voorstellen dat dat de concentratie van die meiden niet ten goede komt.
Gaaf! Geldermalsen?quote:Op maandag 12 november 2012 21:18 schreef Rick123 het volgende:
[ afbeelding ]
Heb em nog ff omgezet in een wat koelere tint
Nu alleen dat overdreven chemische groen iets minder...quote:Op donderdag 15 november 2012 13:39 schreef Schanulleke het volgende:
Omdat ik op de vorige bewerkingen veel terechte kritiek kreeg, nog een versie van deze. Nu heb ik de lucht niet zo sterk onderbelicht.
[ link | afbeelding ]
Trolling for trout by Gilles 1972 - made it to 20k views -, on Flickr
Een paar bomen voldoen wel aan die omschrijving, maar d'r zijn er ook een paar radioactief.quote:Op donderdag 15 november 2012 15:04 schreef Schanulleke het volgende:
Valt wel mee toch? Is gewoon lekker fris lentegroen.
Hmmm. Ik heb de verzadiging voor groen, van 0 naar -33% gesleept nu. Beter zo?quote:Op donderdag 15 november 2012 16:12 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Een paar bomen voldoen wel aan die omschrijving, maar d'r zijn er ook een paar radioactief.
primaquote:Op donderdag 15 november 2012 19:41 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Hmmm. Ik heb de verzadiging voor groen, van 0 naar -33% gesleept nu. Beter zo?
Mooie plaat, erg sfeervol.quote:Op zondag 18 november 2012 14:06 schreef Eric_Cantona het volgende:
Eentje van 'n paar jaar geleden:
[ afbeelding ]
Horizon staat niet recht, daar let ik inmiddels op. Verder nog zaken waar ik aandacht voor moet hebben?
Dank je, en inderdaad. Al moet ik zeggen dat 't eigenlijk 'n toevalstreffer was. Heb nog zo'n foto gemaakt met de hond in 't klein erbij, die hangt in de woonkamer op canvas. Alleen daar is de horizon net wat schuin.quote:Op zondag 18 november 2012 14:48 schreef Schanulleke het volgende:
Je kan proberen om de zon in zo'n plaatje iets meer links of rechts uit het midden te plaatsen, volgens de wet van derden. Maar het is zo ook al een eg fijn plaatje natuurlijk.
Horizon kan je ook achteraf recht zetten natuurlijk. Moet ik zo vaak doen. Kennelijk ben ik zelf een beetje scheef ofzo.quote:Op zondag 18 november 2012 21:50 schreef Eric_Cantona het volgende:
[..]
Dank je, en inderdaad. Al moet ik zeggen dat 't eigenlijk 'n toevalstreffer was. Heb nog zo'n foto gemaakt met de hond in 't klein erbij, die hangt in de woonkamer op canvas. Alleen daar is de horizon net wat schuin.
Leuk topic om te volgen!
Hoe doe je dat dan? Ik ben niet zo bekend met bewerkprogramma's.quote:Op maandag 19 november 2012 19:49 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Horizon kan je ook achteraf recht zetten natuurlijk. Moet ik zo vaak doen. Kennelijk ben ik zelf een beetje scheef ofzo.
Het kan zelfs met paint. Foto kantelen en daarna knippenquote:Op maandag 19 november 2012 21:49 schreef Eric_Cantona het volgende:
[..]
Hoe doe je dat dan? Ik ben niet zo bekend met bewerkprogramma's.
Prima foto, als je hem op F4 of F2 had gezet had je ISO naar beneden gekund maar das het enigequote:Op zondag 18 november 2012 22:36 schreef Flurry het volgende:
Eigenlijk mislukt - had met m'n domme hoofd het diafragma nog op f/8 staan en daarom was de sluitertijd maar 1:20. Nogal blurry dus, maar ik vind de compositie erg mooi geworden met die kerel linksonder die omhoog kijkt.
[ afbeelding ]
Zit op het randje van acceptabel, dus kan.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:32 schreef MrMonkeyman het volgende:
[..]
Let wel op dat het niet té overbelicht geraakt![]()
Bewuste keuze, heb hem ook wel donkerder gehad maar kwam er niet goed uit.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:34 schreef Stefan het volgende:
Zelf vind ik t idd te overbelicht, ik zou m zelf donkerder hebben gemaakt in post
Daarom, zonlicht, geel. Ik hou d'r van.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:58 schreef andreas612 het volgende:
waarom dat hipstagram effect erover heen?
Da's een goed punt - ISO 1600 maakt 't ook niet scherperquote:Op maandag 19 november 2012 21:55 schreef Stefan het volgende:
[..]
Prima foto, als je hem op F4 of F2 had gezet had je ISO naar beneden gekund maar das het enige
ligt eraan welke cameraquote:Op dinsdag 20 november 2012 10:29 schreef Flurry het volgende:
[..]
Da's een goed punt - ISO 1600 maakt 't ook niet scherper
Welk programma gebruik je? Zoek even op horizon rechtzetten icm die programmatitel en je bent al klaar.quote:Op maandag 19 november 2012 21:49 schreef Eric_Cantona het volgende:
[..]
Hoe doe je dat dan? Ik ben niet zo bekend met bewerkprogramma's.
Wat vetquote:Op dinsdag 20 november 2012 09:36 schreef Ener-G het volgende:
In een opwelling de Zenitar erop geschroefd, naar het midden van het podium gekropen, klik, en weer weg:
[ link | afbeelding ]
Legio Regio 8-11-2012 by renegesink, on Flickr
Wel rekening mee houden dat je foto kleiner wordt als je het draait. Soms is een foto zo krap gekaderd dat het amper kunt kantelen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:00 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Welk programma gebruik je? Zoek even op horizon rechtzetten icm die programmatitel en je bent al klaar.
Een hele mooie plaat, dat bruggetje doet 't 'm.quote:Op woensdag 21 november 2012 18:59 schreef Aschkael het volgende:
[ link | afbeelding ]
slowicecoldmoon by Aschkael, on Flickr
quote:Op woensdag 21 november 2012 13:35 schreef Ericr het volgende:
[ afbeelding ]
Lijkt misschien meer een tekening maar is een foto van de Haagse Passage met bewerking in Topaz Adjust. Eerst een pseudo HDR van gemaakt waarna ik een tweede bewerking heb toegepast zodat de foto meer lijkt op een schets.
Heel sfeervol!quote:Op woensdag 21 november 2012 18:59 schreef Aschkael het volgende:
[ link | afbeelding ]
slowicecoldmoon by Aschkael, on Flickr
quote:Op woensdag 21 november 2012 13:35 schreef Ericr het volgende:
[ afbeelding ]
Lijkt misschien meer een tekening maar is een foto van de Haagse Passage met bewerking in Topaz Adjust. Eerst een pseudo HDR van gemaakt waarna ik een tweede bewerking heb toegepast zodat de foto meer lijkt op een schets.
Toffe foto's!quote:Op maandag 26 november 2012 16:27 schreef Uncle het volgende:
[ link | afbeelding ]
Panning shotje, helaas kreeg ik hem niet helemaal symmetrisch maar ik was wel blij met de 'snelheid' in de foto
Netjes.. Zit eigenlijk alles wel in, DJ.. tevreden publiek, techniek en veel kleur. Ik mis alleen nog het dak wat eraf zou moeten gaanquote:
Die 1e vind ik erg vetquote:Op maandag 10 december 2012 22:35 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Netjes.. Zit eigenlijk alles wel in, DJ.. tevreden publiek, techniek en veel kleur. Ik mis alleen nog het dak wat eraf zou moeten gaan
Dit zijn twee geschoten in Antalya, 't afgelopen weekend.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Klopt, maar morgen geen tijd. En al helemaal niet om anderhalf uur in de rij te staanquote:Op vrijdag 14 december 2012 22:58 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Gelukkig begint het echte Dickensfestijn morgenochtend in Deventer
Ze is vrij onscherp, zelf zou ik iso wat hoger hebben gezet, sluitertijd op 1/100 ofzo en dan lens wijd open (denk dat dat voor jouw f4 is?)quote:
Het is gewoon een foto die ik tof vind, ik zeg niet dat het een perfecte foto is.quote:Op maandag 17 december 2012 12:00 schreef Susteren het volgende:
[..]
Ze is vrij onscherp, zelf zou ik iso wat hoger hebben gezet, sluitertijd op 1/100 ofzo en dan lens wijd open (denk dat dat voor jouw f4 is?)
De kunst bij hoge ISO's is dat je de foto goed belicht. Dus niet 'zuinig' doen met je ISO instelling en daardoor onderbelichten in de hoop minder ruis te hebben achteraf als je dat weer bijtrekt. Een goed belichte foto een ISO stop hoger ziet er altijd beter uit dan een onderbelichte foto o plagere ISO (signaal ruisverhouding, dynamisch bereik, etc). Een 1100D zou op 1600 nog acceptabele platen moeten geven. Ik denk zelfs op 3200 ook nog wel. Misschien niet 1:1 maar op 1024 kom je al snel weg met een goed belichte plaat.quote:Op maandag 17 december 2012 11:55 schreef Levitas het volgende:
@ Uncle, cool! Zo`n hoge ISO zonder al teveel noise, dat moet wel zo fijn zijn! Gisteren zelf ook bij een schaatsbaan gestaan en kon niet hoger dan ISO 800 op m`n Canon 1100D. Heb deze camera pas 7 maanden, maar begin toch al wel te merken dat die ISO vaak een obstakel is.
Goede tips. Heb je ook ervaring met slechtere DSLR's. Ik moet nog eens een nieuwe camera aanschaffen maar dat heeft nu nog niet zo'n prioriteit. Ik ben niet zo tevreden over m'n Nikon D40 op 800 ISO (eerste stop na de acceptabele 400) , ook bij goed belichten is er nog een bak ruis. Auto ISO is een optie maar ik hou er niet van als m'n camera bepaald wat het gaat worden, daarom heb ik 't altijd links laten liggen. Had graag gezien dat ze die stops die hij op auto ISO pakt (650 is er volgens mij een van, maar ik heb er nog niet veel mee geexperimenteerd) ook manueel mogelijk hadden gemaakt.quote:Op maandag 17 december 2012 13:20 schreef Uncle het volgende:
[..]
De kunst bij hoge ISO's is dat je de foto goed belicht. Dus niet 'zuinig' doen met je ISO instelling en daardoor onderbelichten in de hoop minder ruis te hebben achteraf als je dat weer bijtrekt. Een goed belichte foto een ISO stop hoger ziet er altijd beter uit dan een onderbelichte foto o plagere ISO (signaal ruisverhouding, dynamisch bereik, etc). Een 1100D zou op 1600 nog acceptabele platen moeten geven. Ik denk zelfs op 3200 ook nog wel. Misschien niet 1:1 maar op 1024 kom je al snel weg met een goed belichte plaat.
Laat niet weg dat een body die je zonder nadenken op iso 8000 kunt gebruiken wel een stuk gemakkelijker is
Ik heb zelf ook de D40. Topcameraatje, maar de sensor is nu wel een beetje out-dated.quote:Op maandag 17 december 2012 16:36 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Goede tips. Heb je ook ervaring met slechtere DSLR's. Ik moet nog eens een nieuwe camera aanschaffen maar dat heeft nu nog niet zo'n prioriteit. Ik ben niet zo tevreden over m'n Nikon D40 op 800 ISO (eerste stop na de acceptabele 400) , ook bij goed belichten is er nog een bak ruis. Auto ISO is een optie maar ik hou er niet van als m'n camera bepaald wat het gaat worden, daarom heb ik 't altijd links laten liggen. Had graag gezien dat ze die stops die hij op auto ISO pakt (650 is er volgens mij een van, maar ik heb er nog niet veel mee geexperimenteerd) ook manueel mogelijk hadden gemaakt.
Je kan bij sommige camera's instellen wat de maximale ISO mag zijn bij de autostandquote:Op maandag 17 december 2012 17:02 schreef Orbox het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook de D40. Topcameraatje, maar de sensor is nu wel een beetje out-dated.
Ik gebruik vaak de 50mm f/1.4G, die veel goedmaakt als het gaat om lichtsterkte. Ik zal ook eens auto-ISO proberen, hopelijk blijft 'ie een beetje onder de 800!
Dat klopt inderdaad. Ik merk dat de ruis bij ISO 800 op een bewolkte dag buiten minder opvalt dan waar veel donkere elementen in een foto zitten. Overigens hebben we buiten allemaal weinig invloed op de belichting (afgezien van flitslicht). Vandaar dat ik ingesteld heb dat m`n automatische ISO tot 800 gaat. Rest moet ik dan maar oplossen met groter diafragma of kortere sluitertijd.quote:Op maandag 17 december 2012 13:20 schreef Uncle het volgende:
[..]
De kunst bij hoge ISO's is dat je de foto goed belicht. Dus niet 'zuinig' doen met je ISO instelling en daardoor onderbelichten in de hoop minder ruis te hebben achteraf als je dat weer bijtrekt. Een goed belichte foto een ISO stop hoger ziet er altijd beter uit dan een onderbelichte foto o plagere ISO (signaal ruisverhouding, dynamisch bereik, etc). Een 1100D zou op 1600 nog acceptabele platen moeten geven. Ik denk zelfs op 3200 ook nog wel. Misschien niet 1:1 maar op 1024 kom je al snel weg met een goed belichte plaat.
Laat niet weg dat een body die je zonder nadenken op iso 8000 kunt gebruiken wel een stuk gemakkelijker is
Watg boeit de ruis, het is mist, dat is ruis, ik zou zelf proberen t contrast/kleurverzadiging lekker omhoog te gooien dat t groen en blauw eruitspringtquote:Op dinsdag 18 december 2012 23:34 schreef Orbox het volgende:
Toen ik klaar was met school trok er even een dikke mist voorbij, niemand die hier iets mee gedaan heeft? Ik kwam niet verder dan dit:
[ link | afbeelding ]
Mist by StijnnH, on Flickr
Geen ervaring met het fotograferen met mist of het bewerken...
Veel ruis met ISO800
In dit geval valt het inderdaad niet op en is het niet storendquote:Op woensdag 19 december 2012 02:55 schreef Stefan het volgende:
[..]
Watg boeit de ruis, het is mist, dat is ruis, ik zou zelf proberen t contrast/kleurverzadiging lekker omhoog te gooien dat t groen en blauw eruitspringt
Was dat de artilleryman?quote:Op donderdag 20 december 2012 20:59 schreef Uncle het volgende:
Gisteren bij War of the Worlds voor FOK!
[ link | afbeelding ]
War Of The Worlds by Vincent Riemersma, on Flickr
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |