Ze is vrij onscherp, zelf zou ik iso wat hoger hebben gezet, sluitertijd op 1/100 ofzo en dan lens wijd open (denk dat dat voor jouw f4 is?)quote:
Het is gewoon een foto die ik tof vind, ik zeg niet dat het een perfecte foto is.quote:Op maandag 17 december 2012 12:00 schreef Susteren het volgende:
[..]
Ze is vrij onscherp, zelf zou ik iso wat hoger hebben gezet, sluitertijd op 1/100 ofzo en dan lens wijd open (denk dat dat voor jouw f4 is?)
De kunst bij hoge ISO's is dat je de foto goed belicht. Dus niet 'zuinig' doen met je ISO instelling en daardoor onderbelichten in de hoop minder ruis te hebben achteraf als je dat weer bijtrekt. Een goed belichte foto een ISO stop hoger ziet er altijd beter uit dan een onderbelichte foto o plagere ISO (signaal ruisverhouding, dynamisch bereik, etc). Een 1100D zou op 1600 nog acceptabele platen moeten geven. Ik denk zelfs op 3200 ook nog wel. Misschien niet 1:1 maar op 1024 kom je al snel weg met een goed belichte plaat.quote:Op maandag 17 december 2012 11:55 schreef Levitas het volgende:
@ Uncle, cool! Zo`n hoge ISO zonder al teveel noise, dat moet wel zo fijn zijn! Gisteren zelf ook bij een schaatsbaan gestaan en kon niet hoger dan ISO 800 op m`n Canon 1100D. Heb deze camera pas 7 maanden, maar begin toch al wel te merken dat die ISO vaak een obstakel is.
Goede tips. Heb je ook ervaring met slechtere DSLR's. Ik moet nog eens een nieuwe camera aanschaffen maar dat heeft nu nog niet zo'n prioriteit. Ik ben niet zo tevreden over m'n Nikon D40 op 800 ISO (eerste stop na de acceptabele 400) , ook bij goed belichten is er nog een bak ruis. Auto ISO is een optie maar ik hou er niet van als m'n camera bepaald wat het gaat worden, daarom heb ik 't altijd links laten liggen. Had graag gezien dat ze die stops die hij op auto ISO pakt (650 is er volgens mij een van, maar ik heb er nog niet veel mee geexperimenteerd) ook manueel mogelijk hadden gemaakt.quote:Op maandag 17 december 2012 13:20 schreef Uncle het volgende:
[..]
De kunst bij hoge ISO's is dat je de foto goed belicht. Dus niet 'zuinig' doen met je ISO instelling en daardoor onderbelichten in de hoop minder ruis te hebben achteraf als je dat weer bijtrekt. Een goed belichte foto een ISO stop hoger ziet er altijd beter uit dan een onderbelichte foto o plagere ISO (signaal ruisverhouding, dynamisch bereik, etc). Een 1100D zou op 1600 nog acceptabele platen moeten geven. Ik denk zelfs op 3200 ook nog wel. Misschien niet 1:1 maar op 1024 kom je al snel weg met een goed belichte plaat.
Laat niet weg dat een body die je zonder nadenken op iso 8000 kunt gebruiken wel een stuk gemakkelijker is
Ik heb zelf ook de D40. Topcameraatje, maar de sensor is nu wel een beetje out-dated.quote:Op maandag 17 december 2012 16:36 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Goede tips. Heb je ook ervaring met slechtere DSLR's. Ik moet nog eens een nieuwe camera aanschaffen maar dat heeft nu nog niet zo'n prioriteit. Ik ben niet zo tevreden over m'n Nikon D40 op 800 ISO (eerste stop na de acceptabele 400) , ook bij goed belichten is er nog een bak ruis. Auto ISO is een optie maar ik hou er niet van als m'n camera bepaald wat het gaat worden, daarom heb ik 't altijd links laten liggen. Had graag gezien dat ze die stops die hij op auto ISO pakt (650 is er volgens mij een van, maar ik heb er nog niet veel mee geexperimenteerd) ook manueel mogelijk hadden gemaakt.
Je kan bij sommige camera's instellen wat de maximale ISO mag zijn bij de autostandquote:Op maandag 17 december 2012 17:02 schreef Orbox het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook de D40. Topcameraatje, maar de sensor is nu wel een beetje out-dated.
Ik gebruik vaak de 50mm f/1.4G, die veel goedmaakt als het gaat om lichtsterkte. Ik zal ook eens auto-ISO proberen, hopelijk blijft 'ie een beetje onder de 800!
Dat klopt inderdaad. Ik merk dat de ruis bij ISO 800 op een bewolkte dag buiten minder opvalt dan waar veel donkere elementen in een foto zitten. Overigens hebben we buiten allemaal weinig invloed op de belichting (afgezien van flitslicht). Vandaar dat ik ingesteld heb dat m`n automatische ISO tot 800 gaat. Rest moet ik dan maar oplossen met groter diafragma of kortere sluitertijd.quote:Op maandag 17 december 2012 13:20 schreef Uncle het volgende:
[..]
De kunst bij hoge ISO's is dat je de foto goed belicht. Dus niet 'zuinig' doen met je ISO instelling en daardoor onderbelichten in de hoop minder ruis te hebben achteraf als je dat weer bijtrekt. Een goed belichte foto een ISO stop hoger ziet er altijd beter uit dan een onderbelichte foto o plagere ISO (signaal ruisverhouding, dynamisch bereik, etc). Een 1100D zou op 1600 nog acceptabele platen moeten geven. Ik denk zelfs op 3200 ook nog wel. Misschien niet 1:1 maar op 1024 kom je al snel weg met een goed belichte plaat.
Laat niet weg dat een body die je zonder nadenken op iso 8000 kunt gebruiken wel een stuk gemakkelijker is
Watg boeit de ruis, het is mist, dat is ruis, ik zou zelf proberen t contrast/kleurverzadiging lekker omhoog te gooien dat t groen en blauw eruitspringtquote:Op dinsdag 18 december 2012 23:34 schreef Orbox het volgende:
Toen ik klaar was met school trok er even een dikke mist voorbij, niemand die hier iets mee gedaan heeft? Ik kwam niet verder dan dit:
[ link | afbeelding ]
Mist by StijnnH, on Flickr
Geen ervaring met het fotograferen met mist of het bewerken...
Veel ruis met ISO800
In dit geval valt het inderdaad niet op en is het niet storendquote:Op woensdag 19 december 2012 02:55 schreef Stefan het volgende:
[..]
Watg boeit de ruis, het is mist, dat is ruis, ik zou zelf proberen t contrast/kleurverzadiging lekker omhoog te gooien dat t groen en blauw eruitspringt
Was dat de artilleryman?quote:Op donderdag 20 december 2012 20:59 schreef Uncle het volgende:
Gisteren bij War of the Worlds voor FOK!
[ link | afbeelding ]
War Of The Worlds by Vincent Riemersma, on Flickr
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |