abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119152919
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 00:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je hanteert wel sterke argumenten, moet ik zeggen. Tegen Welnee joh heb ik weinig weerwoord.

Uiteindelijk schieten wij er wel wat mee op dat Duits de informele voertaal wordt (de formele voertaal in de EU is de eigen taal, die door een batterij tolken vertaald wordt!), want Duitsland is onze grootste handelspartner. Maar of we nu de ene vreemde taal of de andere spreken, maakt natuurlijk niet veel uit
. Dat maakt voor ons wel wat uit. Ik leer liever het Engels dan het Duits. Buiten Centraal-Europa kan ik nergens met het Duits terecht. Met het Engels kan ik met de gehele wereld communiceren!

Verder is het geen economische theorie dat als een land je grootste handelspartner is de gehele bevolking diens taal dan moet kennen. De Duitsers leren ook geen verplicht Frans, terwijl Frankrijk hun grootste exportland is.

quote:
Overigens denk ik niet dat mijn idee opgepikt gaat worden door de Europese organen.
Gelukkig niet nee. Zo dom zijn politici nog net niet.
pi_119153203
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 november 2012 01:09 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Hoeveel % van de Nederlanders gebruikt daadwerkelijk het Duits daar waar men niet met het Engels terecht kan?
Is dit een argument voor beter onderwijs in het Duits?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_119153249
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 01:36 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Is dit een argument voor beter onderwijs in het Duits?
Als blijkt dat het merendeel vd Nederlanders het Duits niet gebruikt, wel ja.
pi_119153286
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 01:13 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

. Dat maakt voor ons wel wat uit. Ik leer liever het Engels dan het Duits. Buiten Centraal-Europa kan ik nergens met het Duits terecht. Met het Engels kan ik met de gehele wereld communiceren!

Verder is het geen economische theorie dat als een land je grootste handelspartner is de gehele bevolking diens taal dan moet kennen. De Duitsers leren ook geen verplicht Frans, terwijl Frankrijk hun grootste exportland is.

[..]

Gelukkig niet nee. Zo dom zijn politici nog net niet.
Juist. En omdat Centraal-Europa onze belangrijkste handelspartner is zou beheersing van althans enig Duits wel handig zijn.
Dat wil niet zeggen dat Engels niet beheerst dient te worden.
Maar het een sluit het ander niet uit.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_119153297
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 november 2012 01:41 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Als blijkt dat het merendeel vd Nederlanders het Duits niet gebruikt, wel ja.
Dan zijn we het eens. En dus ook met de nieuwe minister.
pi_119153307
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 01:46 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Juist. En omdat Centraal-Europa onze belangrijkste handelspartner is zou beheersing van althans enig Duits wel handig zijn.
Dat wil niet zeggen dat Engels niet beheerst dient te worden.
Maar het een sluit het ander niet uit.
Kan je ook beargumenteren waarom? En dat het dus zinvoller isdie tijd in Duits te investeren dan in andere educatie? Bestaat er een economische theorie dat de bevolking de taal van haar grootste handelspartner goed moet kennen?
pi_119154284
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 november 2012 01:50 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Kan je ook beargumenteren waarom? En dat het dus zinvoller isdie tijd in Duits te investeren dan in andere educatie? Bestaat er een economische theorie dat de bevolking de taal van haar grootste handelspartner goed moet kennen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_model_of_trade

Natuurlijk bestaat die, want het is nogal wiedes dat het hebben van dezelfde taal helpt bij communicatie.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_119154338
quote:
Veel kleinere Duitse bedrijven zijn er niet van gediend als er Engels wordt gesproken, gaat Timmermans verder.
Was, bist du ganz verrückt ! Hier wordt alleen Nederlands gesproken. And that's final !
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_119154776
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 01:13 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Daat zit wel een verschil tussen. De handel tussen Nederland en Duitsland is in absolute termen ongeveer even groot als die tussen Duitsland en Frankrijk (161 miljard t.o.v. 168 miljard) maar omdat wij een véél kleiner land dan Duitsland zijn is het relatieve belang van Duitsland voor ons natuurlijk veel groter dan het belang van Frankrijk voor Duitsland is.
pi_119155854
quote:

[..]

Als het om zaken en dus de centen gaat dan kiest bijvoorbeeld een bedrijf niet de eerste de beste. Naast het geven van goede voorstellen, met de klant meedenken, uitstekende voorlichting en advies speelt de 'gun factor' ook een rolletje.
Als jij met je Nederlandse bedrijf naar Duitsland gaat en jij spreekt de taal goed dan maakt je dat al snel sympathiek t.o.v. degene die geen Duits spreekt.
Het is een wereld van verschil als jij hun taal goed spreekt. Dat kan het verschil maken tussen het wel of niet krijgen van een opdracht.
Verder is de communicatie veel efficiënter, de lijntjes korter en je hebt een grotere kans dat je verder komt in Duitsland puur omdat jij je weet te redden.
Die Timmermans heeft groot gelijk dat we de taal van onze belangrijkste handelspartner beter moeten gaan beheersen. Ik denk dat sommige fokkertjes in dit topic de relevantie van echte meertaligheid stevig onderschatten.
pi_119155902
Duitsland is een mooi land ik zeg doen
  dinsdag 13 november 2012 @ 10:07:12 #212
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119156011
De grootste fouten die Nederlanders maken als ze proberen de Duitse markt opgaan is: Het is vlakbij, dat doen we wel even, zich niet wensen te verdiepen in een andere cultuur van zaken doen, de taal niet spreken..
Maar dit is dan ook de reden waarom Nederlanders vaak op prijs verkopen, de domste manier van verkopen. Het gaat namelijk om marge, niet om omzet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_119156158
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 10:07 schreef Pietverdriet het volgende:
De grootste fouten die Nederlanders maken als ze proberen de Duitse markt opgaan is: Het is vlakbij, dat doen we wel even, zich niet wensen te verdiepen in een andere cultuur van zaken doen, de taal niet spreken..
Maar dit is dan ook de reden waarom Nederlanders vaak op prijs verkopen, de domste manier van verkopen. Het gaat namelijk om marge, niet om omzet.
Dat is natuurlijk niet iets wat voorbehouden is aan Nederlanders. Sterker nog, juist in de Nederlandse exportcultuur valt dit relatief gezien mee. Neem bijvoorbeeld Amerikanen of Chinezen, die pakken het toch vaak nog net even iets anders aan.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 13 november 2012 @ 10:22:39 #214
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119156421
De mensen in de Export voelen heel erg dat men steeds slechter Duits spreekt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 13 november 2012 @ 10:33:29 #215
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_119156732
Klopt, als je geen Duits spreekt lukt het gewoon niet. Verkopen is niet alleen over contracten onderhandelen. Het gaat voor een groot deel om communicatie tussen mensen. Je kan een mooi produkt hebben maar dan nog moet je er eerst maar eens voor zorgen dat ze je überhaupt willen ontvangen. Inkopers zijn echt niet zo pro actief als ze willen doen voorkomen. Als ze dan ook nog eens een vent moeten ontvangen die niet eens de taal spreekt, gaan ze echt niet de moeite nemen. De concurrentie spreekt de taal nl. wel. De enige reden dat ons bedrijf in Duitsland verkoopt, is omdat de verkoper de taal spreekt en de cultuur goed begrijpt. Daardoor hebben we de markt goed kunnen analyseren en zijn een deel van onze produkten inmiddels volgens geheel op Duitse leest geschoeid. When in Rome.....
Siesta & Fiesta!
pi_119157438
Het is een feit dat Nederlanders wat vreemde talen betreft het Steenkolenengels als afdoende beschouwen, of je dat nu leuk vindt of niet. Hiermee is de interesse van Nederlanders in vreemde talen overigens al een stuk groter dan van de meeste andere volkeren, maar dat terzijde. Dit gaat echt niet veranderen door nog meer uren aan talen te besteden in het onderwijs, zeker aangezien "talen" hier synoniem staat voor "zwammen over boeken".

Dus als Nederlandse bedrijven er baat bij hebben om Duitssprekenden in dienst te nemen, waarom nemen ze dan niet simpelweg een paar Duitsers aan? Of denk ik nu te pragmatisch?
  dinsdag 13 november 2012 @ 11:13:23 #217
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_119157677
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 11:04 schreef thabit het volgende:
Dus als Nederlandse bedrijven er baat bij hebben om Duitssprekenden in dienst te nemen, waarom nemen ze dan niet simpelweg een paar Duitsers aan? Of denk ik nu te pragmatisch?
Ze kwamen niet uit de salaris onderhandelingen wegens de taalbarrière :+
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_119158041
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 november 2012 11:13 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ze kwamen niet uit de salaris onderhandelingen wegens de taalbarrière :+
Ik denk eerder dat ze niet uit de salarisonderhandelingen kwamen wegens de "voor een dubbeltje op de eerste rang" mentaliteit van de Nederlandse HR "managers"...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  dinsdag 13 november 2012 @ 11:28:47 #219
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_119158106
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 11:26 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ik denk eerder dat ze niet uit de salarisonderhandelingen kwamen wegens de "voor een dubbeltje op de eerste rang" mentaliteit van de Nederlandse HR "managers"...
:') Iedereen wil wel voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. 8-)

Verder verkloot je mijn grapje door een op een totaal irrelevante manier je eigen agenda te promoten. :{w :N
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_119158116
Als elk land als een 2e taal Engels zouden verplichten is er denk ik geen probleem meer. ^O^
allesbeterweter
  dinsdag 13 november 2012 @ 11:35:32 #221
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_119158345
Ik word een beetje triest van dit topic. Echt jammer om te zien dat er zoveel mensen zijn die vinden dat andere vreemde talen buiten het Engels zinloos zijn.
Siesta & Fiesta!
pi_119158729
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 08:05 schreef waht het volgende:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_model_of_trade

Natuurlijk bestaat die, want het is nogal wiedes dat het hebben van dezelfde taal helpt bij communicatie.
Economisch gezien zou het dan toch veel handiger zijn dat de Duitsers en andere Europeanen goed Engels spreken? Dan heb je 1 taal, weinig tot geen taalbarrieres en kan het handelsvolume toenemen. De taal van elkaars grootste handelspartner apart leren geeft opportunity costs, dit terwijl de wereld al een gemeenschappelijke heeft.
pi_119158769
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 10:22 schreef Pietverdriet het volgende:
De mensen in de Export voelen heel erg dat men steeds slechter Duits spreekt
Dat klopt ook wel, vermoed ik. Dat heeft m.i. erg te maken met de almaar toegenomen dominantie van het Engels en ook de taalvaardigheid van bijvoorbeeld Duitsers op dat gebied. Zeker jonge Duitsers spreken vaak prima Engels.

Er zit echter nog wel een behoorlijk verschil tussen een beetje over koetjes en kalfjes babbelen en vakinhoudelijke discussies voeren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_119158858
quote:

[..]

Zie de berichten onder jouw vraag.
Het lijkt me nutteloos die te herhalen.
Wat betreft het nut van taalonderwijs: ik denk dat het leren van een vreemde taal altijd nuttig is, al was het maar om te leren dat er andere manieren van uitdrukken en denken zijn dan die van jezelf.

Maar ik geef toe, dat geldt ook voor veel andere vakken.
pi_119158955
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 10:01 schreef karton2 het volgende:

[..]

Als het om zaken en dus de centen gaat dan kiest bijvoorbeeld een bedrijf niet de eerste de beste. Naast het geven van goede voorstellen, met de klant meedenken, uitstekende voorlichting en advies speelt de 'gun factor' ook een rolletje.
Als jij met je Nederlandse bedrijf naar Duitsland gaat en jij spreekt de taal goed dan maakt je dat al snel sympathiek t.o.v. degene die geen Duits spreekt.
Het is een wereld van verschil als jij hun taal goed spreekt. Dat kan het verschil maken tussen het wel of niet krijgen van een opdracht.
Verder is de communicatie veel efficiënter, de lijntjes korter en je hebt een grotere kans dat je verder komt in Duitsland puur omdat jij je weet te redden.
Die Timmermans heeft groot gelijk dat we de taal van onze belangrijkste handelspartner beter moeten gaan beheersen. Ik denk dat sommige fokkertjes in dit topic de relevantie van echte meertaligheid stevig onderschatten.
Dat spreekt vanzelf, echter gaat het om een kleine groep Nederlsnders van de totale 16,5 miljoen Nederlanders die daadwerkelijk zaken met of in Duitsland doet. Als ik in China zaken doe, heb ik uiteraard een streepje voor als ik de taal enigzins en de (zaken)cultuur aldaar begrijp. Het is dan weer onzin dat Timmermans dan zou zeggen dat Nederlanders het Mandarijn moeten leren, want het gaat slechts om een kleine beperkte groep Nederlanders dat zaken in China doet. Timmermans doet er verstandig aan zich op die groep te richten, waar zijn uitspraak vervolgens ietwat een open deur is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')