En dan? De Duitsers bezeiken zich van het lachen als ze die blauw/oranje gestreepte wastobbe uit Madurodam aan zien komen dobberen...quote:Op maandag 12 november 2012 22:29 schreef Nobu het volgende:
[..]
Welnee. Maar dat is ook niet nodig, stuur er maar een politieboot naartoe.
Jep, de oorlog is voorbij, kutpuberquote:Op maandag 12 november 2012 22:31 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ja he, dat zou wat zijn. Al die ongewenste discussies over soevereiniteit terwijl je een doosje schroefjes probeert te slijten.
Nee, ze generen zich.quote:Op maandag 12 november 2012 22:33 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
En dan? De Duitsers bezeiken zich van het lachen als ze die blauw/oranje gestreepte wastobbe uit Madurodam aan zien komen dobberen...
Als Nederland werkelijk zo veel belang aan zijn eigen soevereiniteit hecht, waarom wordt defensie dan al jarenlang stelselmatig uitgekleed?quote:Op maandag 12 november 2012 22:31 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ja he, dat zou wat zijn. Al die ongewenste discussies over soevereiniteit terwijl je een doosje schroefjes probeert te slijten.
Dan vraag je die bouwvakkers waarom ze zonder enige vorm van vergunning aan het bouwen zijn in een natuurgebied. Simpelweg de wet handhaven.quote:Op maandag 12 november 2012 22:33 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
En dan? De Duitsers bezeiken zich van het lachen als ze die blauw/oranje gestreepte wastobbe uit Madurodam aan zien komen dobberen...
Nederland hecht ook totaal niet aan zijn eigen soevereiniteit, dat blijkt wel.quote:Op maandag 12 november 2012 22:37 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Als Nederland werkelijk zo veel belang aan zijn eigen soevereiniteit hecht, waarom wordt defensie dan al jarenlang stelselmatig uitgekleed?
Als hij inderdaad Holländer zei, in plaats van Niederländer dan zou hij zich diep moeten schamen!quote:Op maandag 12 november 2012 14:35 schreef Boldface het volgende:
[..]
Quelle: http://www.telegraaf.nl/b(...)uits_spreken___.html
Also, hat er recht?
Nee hoor: Duits is de meest gesproken taal in Europa en Duitsland heeft de meeste buurlanden (misschien op Russisch na), dus Duits als informele voertaal in de EU is veel logischer dan Engels.quote:Op maandag 12 november 2012 15:17 schreef GoobyPls het volgende:
Engels is de Europese taal, ik denk dat Duitsers beter Engels moeten leren spreken ipv wij Duits.
Nee want veel meer mensen spreken Engels dan Duits. Buiten Europa verstaan mensen ook veel beter Engels dan Duits. Je bent als bedrijf trouwens wel een ongelofelijke idioot als je een beter voorstel afwijst enkel en alleen omdat de verkoper geen Duits kan praten. Individuele bedrijven gaan er misschien niet door failliet maar als je landelijk naar je concurrentie positie gaat kijken is het nogal kut voor je economie op de langere termijn.quote:Op maandag 12 november 2012 23:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee hoor: Duits is de meest gesproken taal in Europa en Duitsland heeft de meeste buurlanden (misschien op Russisch na), dus Duits als informele voertaal in de EU is veel logischer dan Engels.
OK, als tweede taal misschien, hoewel ik ook dat betwijfel.quote:Op maandag 12 november 2012 23:26 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Nee want veel meer mensen spreken Engels dan Duits. Buiten Europa verstaan mensen ook veel beter Engels dan Duits. Je bent als bedrijf trouwens wel een ongelofelijke idioot als je een beter voorstel afwijst enkel en alleen omdat de verkoper geen Duits kan praten. Individuele bedrijven gaan er misschien niet door failliet maar als je landelijk naar je concurrentie positie gaat kijken is het nogal kut voor je economie op de langere termijn.
Ik ben op uitwisseling geweest in de derde klas naar Duitsland. Die klas kreeg zogenaamd Nederlands op school. Ze spraken geen woord Nederlands en veel slechter Engels dan de Nederlanders. Wij konden al volzinnen maken en op een redelijk niveau met elkaar praten en de Duitsers kwamen niet veel verder dan wat gemompel. Het probleem ligt niet bij het Nederlandse schoolsysteem maar de Duitse weigering om Engelse tv uit te zenden en een nog harder falend schoolsysteem dan dat in Nederland.quote:Op maandag 12 november 2012 23:33 schreef Kees22 het volgende:
[..]
OK, als tweede taal misschien, hoewel ik ook dat betwijfel.
Maar als eerste taal en als taal van een buurland (altijd handig) is Duits gewoon de meest logische keuze voor Europa.
Bovendien is er geen pleidooi om geen Engels te leren, maar een pleidooi om wel Duits te leren. Is niks mis mee, leer je en passant ook nog eens iets over verbuigingen en vervoegingen.
Misschien staat daar tegenover dat Duitse kinderen beter Duits spreken dan Nederlandse kinderen Nederlands?quote:Op maandag 12 november 2012 23:40 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Ik ben op uitwisseling geweest in de derde klas naar Duitsland. Die klas kreeg zogenaamd Nederlands op school. Ze spraken geen woord Nederlands en veel slechter Engels dan de Nederlanders. Wij konden al volzinnen maken en op een redelijk niveau met elkaar praten en de Duitsers kwamen niet veel verder dan wat gemompel. Het probleem ligt niet bij het Nederlandse schoolsysteem maar de Duitse weigering om Engelse tv uit te zenden en een nog harder falend schoolsysteem dan dat in Nederland.
Mijn Duits was en is kut maar beter dan hun Engels en Nederlands.quote:Op maandag 12 november 2012 23:46 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Misschien staat daar tegenover dat Duitse kinderen beter Duits spreken dan Nederlandse kinderen Nederlands?
En kon jij al Duitse volzinnen maken of heb je het over Engelse volzinnen?
dat is iets dat ik in de omgang met duitsers erg fascinerend vind. Je hebt wel gelijk, maar het is niet helemaal zwart/wit. Is het je wel eens opgevallen dat ze nederlanders uit zichzelf eerder met hun voornaam en met du aanspreken dan andere duitsers?quote:Op maandag 12 november 2012 19:27 schreef freeeman het volgende:
[..]
Ik heb mensen toch erge blunders zien maken op dat gebied, nederlanders zijn vaak te (snel) amicaal en dat schiet ook in het verkeerde keelgat.
Wat schieten we er in hemelsnaam mee op dat het Duits de informele voertaal in de EU zou moeten worden? Stel dat Turkije ooit tot de EU toe zal treden, en het Turks is de meest gesproken taal binnen de EU met haar dan meer dan 100+ miljoen tellende Turkssprekenden, pleit jij dan ook voor het Turks als de informele voertaal in de EU?quote:Op maandag 12 november 2012 23:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee hoor: Duits is de meest gesproken taal in Europa en Duitsland heeft de meeste buurlanden (misschien op Russisch na), dus Duits als informele voertaal in de EU is veel logischer dan Engels.
quote:Op maandag 12 november 2012 23:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het is ook meer een 40+ mentaliteit dat mensen graag in de eigen taal worden aangesproken. Het zou mij en de meeste Europese jongeren denk ik een worst zijn als ze in het Engels worden aangesproken zolang ze de ander maar kunnen begrijpen. Als ons schoolsysteem ook die richting in evolueert dan kunnen we misschien wat meer focus op Engels leggen en kinderen niet lastig vallen met 3 andere verplichte buitenlandse talen die ze aan het eind van de rit toch amper kunnen praten. Wie kan hier eerlijk zeggen dat ze een fatsoenlijk gesprek met een Fransman in het Frans kunnen aangaan? Heb het verplicht 6 jaar lang moeten doen en ik kom nog niet verder dan eerste klas zinnetjes.quote:Op dinsdag 13 november 2012 00:09 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Wat schieten we er in hemelsnaam mee op dat het Duits de informele voertaal in de EU zou moeten worden? Stel dat Turkije ooit tot de EU toe zal treden, en het Turks is de meest gesproken taal binnen de EU met haar dan meer dan 100+ miljoen tellende Turkssprekenden, pleit jij dan ook voor het Turks als de informele voertaal in de EU?
En dat alle EU-kinderen op school verplicht Turks moeten leren? Welnee joh, houd het gewoon bij het Engels
Dit dus.quote:Op dinsdag 13 november 2012 00:18 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Het is ook meer een 40+ mentaliteit dat mensen graag in de eigen taal worden aangesproken. Het zou mij en de meeste Europese jongeren denk ik een worst zijn als ze in het Engels worden aangesproken zolang ze de ander maar kunnen begrijpen. Als ons schoolsysteem ook die richting in evolueert dan kunnen we misschien wat meer focus op Engels leggen en kinderen niet lastig vallen met 3 andere verplichte buitenlandse talen die ze aan het eind van de rit toch amper kunnen praten. Wie kan hier eerlijk zeggen dat ze een fatsoenlijk gesprek met een Fransman in het Frans kunnen aangaan? Heb het verplicht 6 jaar lang moeten doen en ik kom nog niet verder dan eerste klas zinnetjes.
marginaal neptaaltjequote:Op dinsdag 13 november 2012 00:17 schreef GoobyPls het volgende:
[..]
Overigens kunnen we beter Esperanto spreken, sowieso in Europese politiek.
Je hanteert wel sterke argumenten, moet ik zeggen. Tegen Welnee joh heb ik weinig weerwoord.quote:Op dinsdag 13 november 2012 00:09 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Wat schieten we er in hemelsnaam mee op dat het Duits de informele voertaal in de EU zou moeten worden? Stel dat Turkije ooit tot de EU toe zal treden, en het Turks is de meest gesproken taal binnen de EU met haar dan meer dan 100+ miljoen tellende Turkssprekenden, pleit jij dan ook voor het Turks als de informele voertaal in de EU?
En dat alle EU-kinderen op school verplicht Turks moeten leren? Welnee joh, houd het gewoon bij het Engels
Mwa.quote:Op dinsdag 13 november 2012 00:17 schreef GoobyPls het volgende:
[..]
Overigens kunnen we beter Esperanto spreken, sowieso in Europese politiek.
Ik heb niet de indruk dat Brum-brum tot de 40+-generatie behoort.quote:Op dinsdag 13 november 2012 00:23 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dit dus.
Bovendien is het tegenwoordig voor alle EU-landen verplicht dat kinderen op school verplicht Engels leren. Wat betekent dat deze generatie voldoende Engels kan spreken en verstaan. Mopperen dat sommige Duitsers geen Engels verstaan is meer voor de oude grijze wolven generatie.
Heb op het VWO tot en met de vierde klas 6 uur per week aan het Frans en Duits bij elkaar moeten besteden. Daarna deed ik er niets mee, kennis weggezakt en momenteel kan ik nog geen fatsoenlijk zinnetje Frans of Duits produceren. Beetje zonde van al die tijd.
Hoeveel % van de Nederlanders gebruikt daadwerkelijk het Duits daar waar men niet met het Engels terecht kan?quote:Op dinsdag 13 november 2012 00:52 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik heb niet de indruk dat Brum-brum tot de 40+-generatie behoort.
Ik had voor Duits net een 6 en voor Frans een 5. Grieks en Latijn waren echt het struikelblok.
De kennis zakt weg, maar is ook weer opvallend snel op te halen als het zo uitkomt. En alleen al het feit dat de klanken en woordvormen niet vreemd zijn, is handig.
Ik vind het, achteraf gezien, geen zonde van de tijd.
En de huidige hang naar Engels vind ik gemakzuchtig en bedreigend voor de beheersing van het Nederlands zelf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |