abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119417861
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 10:06 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Tja, bij onze beide Opel's(Astra en Corsa) en de Superb's die ik heb gereden zat wel dagrijverlichting, maar dat zijn geen ledstrips bij die auto's..
En inderdaad, die stadslichtpitjes komt amper licht vanaf. Het is niet voor niets verboden om met alleen stadsverlichting aan rond te rijden.. (of i.i.g. was..)
Dat is nog steeds zo. :)
pi_119419262
Gecombineerde verlichting

Dagrijlicht mag niet in combinatie met dimlicht. Bij dimlicht moet ook stadslicht gevoerd worden, anders branden de achterlichten en de kenteken plaatverlichting niet. Bermlicht, bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslicht of steeklicht mag je tegelijk met dimlicht en mistlicht voeren. Grootlicht mag alleen bij totale duisternis gebruikt worden, behalve wanneer je een medeweggebruiker tegemoet rijdt of een ander voertuig op korte afstand volgt.

Dagrijlicht of stadslicht?

Stadslichten zijn er om de auto, en dan met name de achterkant, beter zichtbaar te maken. Het is niet verboden om overdag uitsluitend stads-of dagrijlicht te voeren, tenzij er sprake is van ernstig blemmerd zicht. Dagrijlicht is geen stadslicht; de lichtsterkte verschilt fors. Je mag het dan ook niet voeren tegelijk en met enig ander licht aan de voorzijde. Dat mag bij stadslicht wel.

Afstand tussen dagrijverlichting

Volgens de Europese DRl-richtlijnen moeten vanaf februari 2011 alle nieuwe auto's af fabriek voor zien zijn van dagrijverlichting. De twee dagrijlichten mogen niet meer dan 40 cm uit de buitenkant van de auto geplaatst zjin en ze moeten onderling ten minste 60cm uit elkaar zijn geplaatst. De minimale afstand boven het wegdel bedraagt 25 cm en de maximale toegestane plaatsingshoogte bedraagt 150cm. De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld bij het op contact zetten van de auto en gaan uit op het moment dat de koplampen of mistlampen worden aangezet.
pi_119419477
Ja wat is je punt nou? :')
pi_119419902
Ja. Wat is je punt nu? Ik zie daar nergens staan dat mistlicht altijd ter vervanging van dimlicht gevoerd mag worden.

En de bron waar dit allemaal vandaan komt, waar is die?

Dit is mijn bron en dat is voor zover ik weet ook de enige die alles bevat voor Nederland.
http://www.rijksoverheid.(...)lichting-voeren.html

Ik zou zeggen, lees dit eens door en kom dan nog maar eens terug...

En anders zoek je het hier even op:
http://wetten.overheid.nl(...)eidsdatum_20-11-2012 (artikel 34 om precies te zijn)

Die eerste link is de samenvatting van die losse artikelen.
pi_119420929
Je mistlicht mag je ter vervanging van je dimlicht gebruiken, zolang het maar niet in combinatie met het dimlicht is....Lees de wet nou eens goed...Het punt is dat je ze niet beiden mag gebruiken als het zicht niet ernstig is belemmerd.

Anders zou je conform artikel 32 overdag ook geen dimlicht mogen voeren.

Bestuurders van een motorvoertuig, een bromfiets, een snorfiets, niet zijnde een bromfiets als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet, een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een verbrandingsmotor, of een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en voorzien van een gesloten carrosserie, voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht.

En indien het zicht ernstig word belemmerd, mag je dus ook mistlicht voeren

[ Bericht 21% gewijzigd door wimoude op 20-11-2012 12:17:19 ]
pi_119421159
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:10 schreef wimoude het volgende:
Je mistlicht mag je ter vervanging van je dimlicht gebruiken, zolang het maar niet in combinatie met het dimlicht is....Lees de wet nou eens goed...Het punt is dat je ze niet beiden mag gebruiken als het zicht niet ernstig is belemmerd.

Anders zou je conform artikel 32 overdag ook geen dimlicht mogen voeren.
Je zei ALTIJD. Je weet dus niet eens meer wat je post. Want wat je nu zegt is wat ik al de hele tijd vertel. :')

quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:09 schreef wimoude het volgende:

[..]

Fout. Europese wetgeving tegenwoordig wat verlichting betreft.
Je mag met stadslicht gecombineerd altijd mistlicht voeren aan de voorzijde ter vervanging van je dimlicht

En je mag mistlicht alleen voeren als het zicht belemmerd wordt bij regen, mist of sneeuw. Dus niet snachts als er verder niet aan die eerste voorwaarde wordt voldaan...
pi_119421217
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:17 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Je zei ALTIJD. Je weet dus niet eens meer wat je post. Want wat je nu zegt is wat ik al de hele tijd vertel. :')

[..]

Lol. Ik zeg nu niets anders, dat maak jij ervan.
pi_119421238
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:19 schreef wimoude het volgende:

[..]

Lol. Ik zeg nu niets anders, dat maak jij ervan.
Er staat toch duidelijk dat je mistlicht altijd als vervanging van dimlicht mag voeren. Er staan geen condities bij in je post. Dat jij die voor het gemak er nu even bij verzint past goed bij je posts.
pi_119421283
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:17 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

[..]

En je mag mistlicht alleen voeren als het zicht belemmerd wordt bij regen, mist of sneeuw. Dus niet snachts als er verder niet aan die eerste voorwaarde wordt voldaan...
Whatever. Ik zie het wel als ik een bekeuring krijg. Wat ik overigens niet krijg als ik mijn mistlampen s'nachts aan heb, en mijn dimlicht niet.
pi_119421318
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:21 schreef wimoude het volgende:

[..]

Whatever. Ik zie het wel als ik een bekeuring krijg. Wat ik overigens niet krijg als ik mijn mistlampen s'nachts aan heb, en mijn dimlicht niet.
Volgens de wet wel. De conditie in de nacht staat niet bij mislicht, alleen mist regen of sneeuw. Als je geen boete krijgt dan heb je gewoon geluk gehad dat de verbalisant in een goede bui was.
pi_119421327
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:20 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Er staat toch duidelijk dat je mistlicht altijd als vervanging van dimlicht mag voeren. Er staan geen condities bij in je post. Dat jij die voor het gemak er nu even bij verzint past goed bij je posts.
Je mag je mistlicht ook als vervanging van je dimlicht gebruiken...Ook al staat het er niet zo expleciet in, het is toch echt zo.
pi_119421372
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:23 schreef wimoude het volgende:

[..]

Je mag je mistlicht ook als vervanging van je dimlicht gebruiken...Ook al staat het er niet zo expleciet in, het is toch echt zo.
Zucht...

quote:
Mislicht
Het mistlicht aan de voorkant mag alleen gebruikt worden bij mist, sneeuwval of regen als daardoor het zicht ernstig wordt belemmerd. Het mistachterlicht mag je alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan vijftig meter. Bij zware regen mag je het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.
Dus nee, het wordt echt niet zo bedoeld. Dat het dimlicht niet aan hoeft als het mistlicht aan is, staat er helemaal los van. Dat is namelijk omdat je door je dimlicht verblind kunt worden...
pi_119421386
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:22 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Volgens de wet wel. De conditie in de nacht staat niet bij mislicht, alleen mist regen of sneeuw. Als je geen boete krijgt dan heb je gewoon geluk gehad dat de verbalisant in een goede bui was.
Misschien. Toch heeft hij er contact over gehad met de hulpofficier.
pi_119421521
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:24 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Zucht...

[..]

Dus nee, het wordt echt niet zo bedoeld. Dat het dimlicht niet aan hoeft als het mistlicht aan is, staat er helemaal los van. Dat is namelijk omdat je door je dimlicht verblind kunt worden...
Gelul, het heeft met de eisen aan het voertuig te maken om de weg op te mogen.
pi_119421643
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:30 schreef wimoude het volgende:

[..]

:')

De enige eis dat het voertuig de weg op mag, is of alle verlichting functioneert. Dat je vanalles kan met de verlichting wil niet zeggen dat het op de weg is toegestaan. Zoals ik al zei, bij mij kan het mistlicht aan zonder dat andere verlichting aan is... Dat is echt geen RDW afkeur dat de auto niet wordt toegelaten op de weg.

[ Bericht 11% gewijzigd door RealBizkit666 op 20-11-2012 12:42:12 ]
pi_119421720
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 11:23 schreef wimoude het volgende:
g niet. Bermlicht, bochtlicht, hoe
Weet niet wat je bron is, maar dit klopt voor geen meter..
Anders zouden al die Audi rijders namelijk de ene na de andere bekeuring krijgen; die hebben namelijk geen stadslicht maar alleen die dagrijverlichting, en die mag gewoon tegelijk met het dimlicht branden.
(bovendien gaat bij mij de DRL alleen aan als ik het stadslicht aanzet.. )
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_119421860
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:30 schreef wimoude het volgende:

[..]

Ja, en die zijn voor elke auto in grote lijnen hetzelfde. In de bron van het Rijksoverheid staat zeer duidelijk dat je alleen je mistlichten aan mag hebben in het geval van verminderd zicht door b.v. Sneeuwval of mist. Dus niet gewoon s'avonds als je de dimlichten niet aan wilt hebben..
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=151314 misschien is dit wel duidelijk genoeg voor je?
pi_119421926
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:41 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Ja, en die zijn voor elke auto in grote lijnen hetzelfde.
En staan los van het daadwerkelijk toegestane gebruik van de verlichting. Dat wordt echt door de situatie bepaald, niet door wat de auto kan. :)
pi_119421967
Samenvattend, indien het zicht niet belemmerd wordt, mag je in Nederland nooit mistlicht voeren. Ook niet als vervanging van een ander licht...
pi_119422042
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:44 schreef RealBizkit666 het volgende:
Samenvattend, indien het zicht niet belemmerd wordt, mag je in Nederland nooit mistlicht voeren. Ook niet als vervanging van een ander licht...
klopt. :)

Maar als hij graag een bekeuring van 120,- excl administratiekosten wil riskeren voor het niet voeren van dimlicht bij nacht en/of 85,- voor het onnodig mistlicht voeren moet hij dat zelf weten(Verbazend trouwens, dat dat nog zo goedkoop is vergeleken met de rest..)
pi_119424694
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:44 schreef RealBizkit666 het volgende:
Als jij je mistlicht voert in plaats van dimlicht, en je dimlicht het in zijn geheel niet doet, voldoet je auto nog steeds aan de eisen die de wet stelt om de weg op te mogen, aangezien je mistlichten aan de eisen voldoen die gesteld worden voor dimlicht.

1.

Personenautos moeten zijn voorzien van:

a. twee grote lichten;

b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 en 117, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;

Onderdelen a tot en met l: visuele controle.

Onderdeel m tot en met p: visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten.

c. twee stadslichten;

d. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, dan wel één richtingaanwijzer aan elke zijkant indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen; het licht van de richtingaanwijzers van personenautos die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen moet knipperen;

e. waarschuwingsknipperlichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen;

f. één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig worden beschouwd als zijrichtingaanwijzers indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts;

g. twee achterlichten;

h. twee remlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel één of twee remlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;

i. een achterkentekenplaatverlichting;

j. twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;

k. één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; dit mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;

l. één achteruitrijlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen;

m. twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en breder is dan 2,10 m, dan wel voor 1 januari 1998 in gebruik is genomen en breder is dan 2,60 m;

n. zijmarkeringslichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing;

o. ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing;

p. een derde remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2001, aangebracht zodanig dat:

1°. het zich bevindt op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf het middenlangsvlak, en

2°. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h.

2.

In afwijking van het eerste lid, onderdeel h, moeten twee extra remlichten worden aangebracht, indien het derde remlicht niet binnen 0,15 m vanaf het middenlangsvlak kan worden bevestigd.
pi_119425229
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:59 schreef wimoude het volgende:

[..]

Als jij je mistlicht voert in plaats van dimlicht, en je dimlicht het in zijn geheel niet doet, voldoet je auto nog steeds aan de eisen die de wet stelt om de weg op te mogen, aangezien je mistlichten aan de eisen voldoen die gesteld worden voor dimlicht.

1.

a. twee grote lichten;

b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 en 117, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;

Lijkt mij duidelijk toch? Rest van de quote is niet echt van toepassing daar deze nergens spreekt over mistlampen voor.
Mistlichten zijn andere lampen als dimlichten, en (sowieso bij mijn Seat) mogen ze niet dienst doen als dimlicht gezien het veel andere lichtbeeld. Er zijn niet voor niets zulke strenge eisen aan de afstelling en het lichtbeeld van het dimlicht.

[ Bericht 3% gewijzigd door Marco001 op 20-11-2012 14:26:39 ]
pi_119427779
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:59 schreef wimoude het volgende:

[..]

1.

a. twee grote lichten;

Even kijken...

Dimlicht is verplicht, mistlicht is niet verplicht. Hmmm.
En waar staat dat mistlicht hetzelfde is als dimlicht? Dat zie ik niet in je verhaaltje terugkomen.

En je eerste stukje tekst (waarin staat dat je geen werkend dimlicht hoeft te hebben), wordt meteen weersproken in lid 1.b (daarin staat dat het verplicht is). :')
  Moderator dinsdag 20 november 2012 @ 15:35:32 #224
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_119428414
Volgens wimoude wel, volgende de wet niet. :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')