Dat is nog steeds zo.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:06 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Tja, bij onze beide Opel's(Astra en Corsa) en de Superb's die ik heb gereden zat wel dagrijverlichting, maar dat zijn geen ledstrips bij die auto's..
En inderdaad, die stadslichtpitjes komt amper licht vanaf. Het is niet voor niets verboden om met alleen stadsverlichting aan rond te rijden.. (of i.i.g. was..)
Je zei ALTIJD. Je weet dus niet eens meer wat je post. Want wat je nu zegt is wat ik al de hele tijd vertel.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:10 schreef wimoude het volgende:
Je mistlicht mag je ter vervanging van je dimlicht gebruiken, zolang het maar niet in combinatie met het dimlicht is....Lees de wet nou eens goed...Het punt is dat je ze niet beiden mag gebruiken als het zicht niet ernstig is belemmerd.
Anders zou je conform artikel 32 overdag ook geen dimlicht mogen voeren.
En je mag mistlicht alleen voeren als het zicht belemmerd wordt bij regen, mist of sneeuw. Dus niet snachts als er verder niet aan die eerste voorwaarde wordt voldaan...quote:Op maandag 19 november 2012 17:09 schreef wimoude het volgende:
[..]
Fout. Europese wetgeving tegenwoordig wat verlichting betreft.
Je mag met stadslicht gecombineerd altijd mistlicht voeren aan de voorzijde ter vervanging van je dimlicht
Lol. Ik zeg nu niets anders, dat maak jij ervan.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Je zei ALTIJD. Je weet dus niet eens meer wat je post. Want wat je nu zegt is wat ik al de hele tijd vertel.
[..]
Er staat toch duidelijk dat je mistlicht altijd als vervanging van dimlicht mag voeren. Er staan geen condities bij in je post. Dat jij die voor het gemak er nu even bij verzint past goed bij je posts.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:19 schreef wimoude het volgende:
[..]
Lol. Ik zeg nu niets anders, dat maak jij ervan.
Whatever. Ik zie het wel als ik een bekeuring krijg. Wat ik overigens niet krijg als ik mijn mistlampen s'nachts aan heb, en mijn dimlicht niet.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Je zei ALTIJD. Je weet dus niet eens meer wat je post. Want wat je nu zegt is wat ik al de hele tijd vertel.
[..]
En je mag mistlicht alleen voeren als het zicht belemmerd wordt bij regen, mist of sneeuw. Dus niet snachts als er verder niet aan die eerste voorwaarde wordt voldaan...
Volgens de wet wel. De conditie in de nacht staat niet bij mislicht, alleen mist regen of sneeuw. Als je geen boete krijgt dan heb je gewoon geluk gehad dat de verbalisant in een goede bui was.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:21 schreef wimoude het volgende:
[..]
Whatever. Ik zie het wel als ik een bekeuring krijg. Wat ik overigens niet krijg als ik mijn mistlampen s'nachts aan heb, en mijn dimlicht niet.
Je mag je mistlicht ook als vervanging van je dimlicht gebruiken...Ook al staat het er niet zo expleciet in, het is toch echt zo.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:20 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Er staat toch duidelijk dat je mistlicht altijd als vervanging van dimlicht mag voeren. Er staan geen condities bij in je post. Dat jij die voor het gemak er nu even bij verzint past goed bij je posts.
Zucht...quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:23 schreef wimoude het volgende:
[..]
Je mag je mistlicht ook als vervanging van je dimlicht gebruiken...Ook al staat het er niet zo expleciet in, het is toch echt zo.
Dus nee, het wordt echt niet zo bedoeld. Dat het dimlicht niet aan hoeft als het mistlicht aan is, staat er helemaal los van. Dat is namelijk omdat je door je dimlicht verblind kunt worden...quote:Mislicht
Het mistlicht aan de voorkant mag alleen gebruikt worden bij mist, sneeuwval of regen als daardoor het zicht ernstig wordt belemmerd. Het mistachterlicht mag je alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan vijftig meter. Bij zware regen mag je het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.
Misschien. Toch heeft hij er contact over gehad met de hulpofficier.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:22 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Volgens de wet wel. De conditie in de nacht staat niet bij mislicht, alleen mist regen of sneeuw. Als je geen boete krijgt dan heb je gewoon geluk gehad dat de verbalisant in een goede bui was.
Gelul, het heeft met de eisen aan het voertuig te maken om de weg op te mogen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:24 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Zucht...
[..]
Dus nee, het wordt echt niet zo bedoeld. Dat het dimlicht niet aan hoeft als het mistlicht aan is, staat er helemaal los van. Dat is namelijk omdat je door je dimlicht verblind kunt worden...
quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:30 schreef wimoude het volgende:
[..]
Gelul, het heeft met de eisen aan het voertuig te maken om de weg op te mogen.
Weet niet wat je bron is, maar dit klopt voor geen meter..quote:
Ja, en die zijn voor elke auto in grote lijnen hetzelfde. In de bron van het Rijksoverheid staat zeer duidelijk dat je alleen je mistlichten aan mag hebben in het geval van verminderd zicht door b.v. Sneeuwval of mist. Dus niet gewoon s'avonds als je de dimlichten niet aan wilt hebben..quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:30 schreef wimoude het volgende:
[..]
Gelul, het heeft met de eisen aan het voertuig te maken om de weg op te mogen.
En staan los van het daadwerkelijk toegestane gebruik van de verlichting. Dat wordt echt door de situatie bepaald, niet door wat de auto kan.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:41 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Ja, en die zijn voor elke auto in grote lijnen hetzelfde.
klopt.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:44 schreef RealBizkit666 het volgende:
Samenvattend, indien het zicht niet belemmerd wordt, mag je in Nederland nooit mistlicht voeren. Ook niet als vervanging van een ander licht...
Als jij je mistlicht voert in plaats van dimlicht, en je dimlicht het in zijn geheel niet doet, voldoet je auto nog steeds aan de eisen die de wet stelt om de weg op te mogen, aangezien je mistlichten aan de eisen voldoen die gesteld worden voor dimlicht.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:44 schreef RealBizkit666 het volgende:
Samenvattend, indien het zicht niet belemmerd wordt, mag je in Nederland nooit mistlicht voeren. Ook niet als vervanging van een ander licht...
Lijkt mij duidelijk toch? Rest van de quote is niet echt van toepassing daar deze nergens spreekt over mistlampen voor.quote:Op dinsdag 20 november 2012 13:59 schreef wimoude het volgende:
[..]
Als jij je mistlicht voert in plaats van dimlicht, en je dimlicht het in zijn geheel niet doet, voldoet je auto nog steeds aan de eisen die de wet stelt om de weg op te mogen, aangezien je mistlichten aan de eisen voldoen die gesteld worden voor dimlicht.
1.
Personenautos moeten zijn voorzien van:
a. twee grote lichten;
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 en 117, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
Even kijken...quote:Op dinsdag 20 november 2012 13:59 schreef wimoude het volgende:
[..]
Als jij je mistlicht voert in plaats van dimlicht, en je dimlicht het in zijn geheel niet doet, voldoet je auto nog steeds aan de eisen die de wet stelt om de weg op te mogen, aangezien je mistlichten aan de eisen voldoen die gesteld worden voor dimlicht.
1.
Personenautos moeten zijn voorzien van:
a. twee grote lichten;
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 en 117, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |