Toch wel. Vertel mij dan maar eens waaraan een mistlamp aan de voorzijde aan moet voldoen. Dat wat jij aanwijst is alleen van toepassing op dimlicht met gasontladingslichtbron.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:43 schreef RealBizkit666 het volgende:
Volgens wimoude wel, volgende de wet niet.
Tuurlijk voldoet een mistlicht niet aan dezelfde eisen als een dimlicht. Meestal is een mistlicht namelijk een soort breedstraler, omdat je toch niet ver vooruit kunt kijken als er dichte mist is. Een dimlicht moet een bepaalde reikwijdte hebben.quote:Op dinsdag 20 november 2012 17:11 schreef wimoude het volgende:
[..]
Toch wel. Vertel mij dan maar eens waaraan een mistlamp aan de voorzijde aan moet voldoen. Dat wat jij aanwijst is alleen van toepassing op dimlicht met gasontladingslichtbron.
Als een mistlamp niet aan dezelfde wettelijke eisen voldoet als je dimlicht, mag je het uberhaupt nooit voeren, ook niet bij mist.
En wanneer noem je een lamp aan de voorzijde gemonteerd een mistlicht?
Je mistlichten die voldoen aan de eisen als ze af fabriek zijn, en zolang je niet van die grote Hella dingen in je grill hebt gebouwd , daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken.quote:Op dinsdag 20 november 2012 17:35 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Tuurlijk voldoet een mistlicht niet aan dezelfde eisen als een dimlicht. Meestal is een mistlicht namelijk een soort breedstraler, omdat je toch niet ver vooruit kunt kijken als er dichte mist is. Een dimlicht moet een bepaalde reikwijdte hebben.
Mocht je mistlicht precies dezelfde eisen als een dimlicht hebben, dan heb je dus een dubbele koplamp. Dat is natuurlijk onzin. Want 2 lampen die precies hetzelfde doen, kunnen niet een andere naam hebben. Als je groot licht namelijk dezelfde eisen zou hebben als je dimlicht, dan heb je dus geen groot licht.
Maar inderdaad, als je mistlicht precies hetzelfde is als je dimlicht, dan mag je mistlicht dragen, maar dan voer je ook gewoon dimlicht natuurlijk.
Maar mistlicht heeft andere eisen. Anders zouden deze namelijk ook verblinden. Dat is de reden waarom je dimlicht uit mag zetten als het zicht ernstig belemmerd wordt door mist, regen of sneeuw.quote:Op dinsdag 20 november 2012 17:39 schreef wimoude het volgende:
[..]
Je mistlichten die voldoen aan de eisen als ze af fabriek zijn, en zolang je niet van die grote Hella dingen in je grill hebt gebouwd , daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken.
Alleen je mag in principe geen dubbele verlichting voeren op verschillende niveaus.
En nu is het voor mij einde discussie.quote:Verlichting - veranderingen 1 april 2008
Mistlampen:
Als de mistlampen aan de voorzijde van het voertuig branden, hoeft het dimlicht niet gebruikt te worden.
Reden: Als de mistlampen en de dimlichten aan de voorzijde van de auto tegelijk branden, bestaat de kans dat je verblind wordt door de reflectie van je eigen dimlicht.
Dat heeft met het hoogteniveau te maken waarop de lampen gemonteerd zijn. En daar zijn voor dimlichten geen specifieke eisen voor.quote:Op dinsdag 20 november 2012 17:42 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Maar mistlicht heeft andere eisen. Anders zouden deze namelijk ook verblinden. Dat is de reden waarom je dimlicht uit mag zetten als het zicht ernstig belemmerd wordt door mist, regen of sneeuw.
[..]
Yup. Die RVV, daar staat in dat het niet mag. En in dat voertuigregelement van je, daar staat niets over eisen van mistlicht...quote:Op dinsdag 20 november 2012 17:44 schreef wimoude het volgende:
[..]
Dat heeft met het hoogteniveau te maken waarop de lampen gemonteerd zijn. En daar zijn voor dimlichten geen specifieke eisen voor.
Jongen, het voertuigreglement en de wegenverkeerswet zijn bron genoeg..
Dit, lens en dergelijke is vaak veel anders van een dimlicht vergeleken met die van een mistlamp(Daarom moet er bij de laatste ook een B of een F(van fog) in het lensglas staan.. net als dat er bij dagrijverlichting de afkorting DRL in moet staan)quote:Op dinsdag 20 november 2012 17:35 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Tuurlijk voldoet een mistlicht niet aan dezelfde eisen als een dimlicht. Meestal is een mistlicht namelijk een soort breedstraler, omdat je toch niet ver vooruit kunt kijken als er dichte mist is. Een dimlicht moet een bepaalde reikwijdte hebben.
Mocht je mistlicht precies dezelfde eisen als een dimlicht hebben, dan heb je dus een dubbele koplamp. Dat is natuurlijk onzin. Want 2 lampen die precies hetzelfde doen, kunnen niet een andere naam hebben. Als je groot licht namelijk dezelfde eisen zou hebben als je dimlicht, dan heb je dus geen groot licht.
Maar inderdaad, als je mistlicht precies hetzelfde is als je dimlicht, dan mag je mistlicht dragen, maar dan voer je ook gewoon dimlicht natuurlijk.
Heeft niet met de hoogteniveau te maken.. Ken genoeg auto's waarbij de dimlichten op dezelfde hoogte zitten als de mistlampen bij een Transit. Zijn dan de dimlichten ook opeens mistlichten ofzo?quote:Op dinsdag 20 november 2012 17:44 schreef wimoude het volgende:
[..]
Dat heeft met het hoogteniveau te maken waarop de lampen gemonteerd zijn. En daar zijn voor dimlichten geen specifieke eisen voor.
Jongen, het voertuigreglement en de wegenverkeerswet zijn bron genoeg..
Het is nog altijd dubbele verlichting als je je mistlicht in combinatie met dimlicht voert, ook al zit het op gelijke hoogte. En dat is nu juist hetgeen wat verboden is.quote:Op dinsdag 20 november 2012 19:31 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Heeft niet met de hoogteniveau te maken.. Ken genoeg auto's waarbij de dimlichten op dezelfde hoogte zitten als de mistlampen bij een Transit. Zijn dan de dimlichten ook opeens mistlichten ofzo?
Dat zeg ik niet, maar het mag wel ter vervanging van dienen. Mistverlichting aan de voorzijde hoef je ook niet te gebruiken als het mistig is, het mag.quote:Op dinsdag 20 november 2012 19:30 schreef jitzzzze het volgende:
Huh, een dimlicht is nog steeds een mistlicht en vice versa?![]()
* jitzzzze gaat nu echt een aluminium hoedje vouwen
Dan heb ik dus altijd dubbele verlichting aan..quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:02 schreef wimoude het volgende:
[..]
Het is nog altijd dubbele verlichting als je je mistlicht in combinatie met dimlicht voert, ook al zit het op gelijke hoogte. En dat is nu juist hetgeen wat verboden is.
Nee, mistlicht en dimlicht mag samen, maar het hoeft niet. Je mag ook mistlicht voeren zonder dimlicht (bijvoorbeeld als je jezelf verblindt met het dimlicht).quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:02 schreef wimoude het volgende:
[..]
Het is nog altijd dubbele verlichting als je je mistlicht in combinatie met dimlicht voert, ook al zit het op gelijke hoogte. En dat is nu juist hetgeen wat verboden is.
Dat het lampje aan dezelfde eisen moet voldopen, wil niet zeggen dat de afstelling aan dezelfde eisen moet voldoen. Het lichtbeeld van een mistlicht is een anders dan van een dimlicht, vandaar ook dat ze een andere naam hebben. Als ze namelijk hetzelfde lichtbeeld zouden geven, dan heb je er niets aan om de ene of de andere te voeren.quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:05 schreef wimoude het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, maar het mag wel ter vervanging van dienen. Mistverlichting aan de voorzijde hoef je ook niet te gebruiken als het mistig is, het mag.
Bovendien moet mistverlichting voldoen aan diezelfde europese richtlijnen die ook voor dimlicht gelden.(76/761/EEG 76/762EEG)
Jawel, als je al iets zegt dan is het wel dat dimlicht en mistlicht hetzelfde zijn. Zelfs nog in bovenstaande post.quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:05 schreef wimoude het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, maar het mag wel ter vervanging van dienen. Mistverlichting aan de voorzijde hoef je ook niet te gebruiken als het mistig is, het mag.
Bovendien moet mistverlichting voldoen aan diezelfde europese richtlijnen die ook voor dimlicht gelden.(76/761/EEG 76/762EEG)
Heb je je alu hoedje al opgezet?quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:46 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Jawel, als je al iets zegt dan is het wel dat dimlicht en mistlicht hetzelfde zijn. Zelfs nog in bovenstaande post.
Maar leg het mij dan nog eens uit, waarom is een mistlicht hetzelfde als een dimlicht? Want ik snap er geen kont meer van.
nee, want dan mogen ze helemaal niet op de auto gemonteerd zijn, aangezien dat mistverlichting conform dezelfde richtlijn wat betreft lichtsterkte moet zijnquote:Op dinsdag 20 november 2012 21:41 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat het lampje aan dezelfde eisen moet voldopen, wil niet zeggen dat de afstelling aan dezelfde eisen moet voldoen. Het lichtbeeld van een mistlicht is een anders dan van een dimlicht, vandaar ook dat ze een andere naam hebben. Als ze namelijk hetzelfde lichtbeeld zouden geven, dan heb je er niets aan om de ene of de andere te voeren.
Vandaar dat er ook een verschil is qua wetgeving in Nederland. Ze geven namelijk een ander lichtbeeld en daardoor is het ook geen vervanging van elkaar...
quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:46 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Jawel, als je al iets zegt dan is het wel dat dimlicht en mistlicht hetzelfde zijn. Zelfs nog in bovenstaande post.
Maar leg het mij dan nog eens uit, waarom is een mistlicht hetzelfde als een dimlicht? Want ik snap er geen kont meer van.
Er staat ook in de wet dat wanneer het zicht overdag belemmerd is, je dimlicht moet voeren. Waarom zou je dit dan niet hoeven als je mistverlichting is ingeschakeld?quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:18 schreef Light het volgende:
[..]
Nee, mistlicht en dimlicht mag samen, maar het hoeft niet. Je mag ook mistlicht voeren zonder dimlicht (bijvoorbeeld als je jezelf verblindt met het dimlicht).
Omdat letterlijk in de wet staat dat je mistlicht mag voeren als het zicht ernstig belemmerd is, en dat je dan (dus als je mistlicht voert) geen dimlicht hoeft te voeren.quote:Op woensdag 21 november 2012 00:21 schreef wimoude het volgende:
[..]
nee, want anders mogen ze helemaal niet op de auto gemonteerd zijn.
[..]
[..]
Er staat ook in de wet dat wanneer het zicht overdag belemmerd is, je dimlicht moet voeren. Waarom zou je dit dan niet hoeven als je mistverlichting is ingeschakeld?
Dimlicht en groot licht zijn verplicht. En die lichtunits zullen geen mistlichtunits zijn.quote:We kunnen zo nog wel even doorgaan, ik heb genoeg zelfbouw auto's gezien met 'mistlichtunits' die gewoon RDW goedgekeurd werden terwijl dat de 'gewone' dimverlichting was, en er voor de rest geen 'mistverlichting' op het voertuig zat. Ze moeten voldoen aan de richtlijnen die er voor dimlicht gevolgd worden.
Mistlicht is mistlicht als het aan de eisen voor mistlichten voldoet. En om dat te controleren moet er een code in het glas aanwezig zijn. Zonder die code is het geen mistlicht.quote:Een motorvoertuig is verplicht om 2 dimlichten te hebben aan de voorzijde, links en rechtsvoor. Een auto mag mistverlichting hebben, als dit voldoet aan de eisen voor dimlicht óf grootlicht, en bovendien mag het nooit je tegenliggers verblinden, en ik geef toe, hier zat ik fout. Je mistlicht mag dus ook een grootlicht capaciteit hebben.
Het blijft een beetje welles nietes, maar wanneer is iets een dimlicht en wanneer een mistlicht. Je mistverlichting is mistverlichting wanneer het formaat van de unit of armatuur kleiner dan enig andere unit die aan diezelfde richtlijnen voldoet, en er mag er maar 1 van aan beide zijden, dus 1 linker en een rechter.
Beter zet je gewoon dimlicht aan, dat schijnt verder naar voren. Mistlicht mag je alleen voeren als het zicht ernstig beperkt wordt, dus niet bij een kraakheldere of bewolkte hemel.quote:Je zal best een bekeuring kunnen krijgen, maar indien je in beroep gaat, heb je zeer zeker een goede kans op herziening van de beschikking mits je kan aantonen dat de mistverlichting aan dezelfde richtlijn voldoet als die voor dimlicht geeist word.
En die 'code' (EEG richtlijn) is gelijk aan de codering voor dimlicht of codering voor grootlicht, conform de door de EU gestelde richtlijnen, zoals ik al eerder aangaf. Er bestaat geen verplichte specifieke mistlicht codering, aangezien een mistlicht apenkool is..quote:Op woensdag 21 november 2012 01:20 schreef Light het volgende:
[..]
Mistlicht is mistlicht als het aan de eisen voor mistlichten voldoet. En om dat te controleren moet er een code in het glas aanwezig zijn. Zonder die code is het geen mistlicht.
Trucks en jeeps hebben wel 20 aan de voorkant zitten. Hoe kan er dan maar maximaal 2 toegestaan zijn?quote:Op woensdag 21 november 2012 01:53 schreef wimoude het volgende:
[..]
En die code is gelijk aan de codering voor dimlicht of codering voor grootlicht, conform de door de EU gestelde richtlijnen. Er bestaat geen verplichte specifieke mistlicht codering, aangezien een mistlicht apenkool is..
Je mag aan de voorzijde niet meer dan 2 dimlichten hebben, maar je mag wel 2 mistlampen hebben die aan minimaal aan diezelfde eisen als dim of grootlicht voldoen. Maar niet meer dan 2. Wat juridisch vertaald betekend dat dus een extra paar lampen die aan dezelfde voorwaarden voldoen, als mistlichten gezien worden.
Je mag in totaal 4 grootlichtunits hebben aan de voorzijde, waar 2 verplicht is, je mag in totaal 4 stadslichtunits hebben aan de voorzijde, waar 2 ook verplicht is, en ga zo maar door.
Dat zijn dus verstralers, die worden als grootlicht gezien indien ze verblindend zijn. Grootlicht is de enige verlichting op de auto die mag kunnen verblinden.quote:Op woensdag 21 november 2012 02:22 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Trucks en jeeps hebben wel 20 aan de voorkant zitten. Hoe kan er dan maar maximaal 2 toegestaan zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |