Dus bij deze: het allereerste huizenmarktnieuwstopic!quote:Op maandag 13 augustus 2012 20:29 schreef iamcj het volgende:
Is dit een idee?:
Een apart topic waarin je het dagelijkse nieuws kunt/moet posten. De mensen die dat willen kunnen zo op de hoogte blijven en andere topics blijven schoon.
Werk jij voor een bank?quote:Op woensdag 7 november 2012 10:06 schreef CoolGuy het volgende:
Je bent echt een kneus Xeno. Hou nou eens een keer op met je getroll man.
Is er iets mis met je geheugen? Die vraag heb je al een keer gesteld, en ook antwoord op gekregen.quote:
De staat van onze banken is wel degelijk van belang voor de huizenmarkt, wie denk jij dat het feestje immers moet gaan financieren? De buitenlandse banken zijn grotendeels vertrokken omdat ze de Nederlandse markt als zeer risicovol beschouwen.quote:Op woensdag 7 november 2012 10:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Is er iets mis met je geheugen? Die vraag heb je al een keer gesteld, en ook antwoord op gekregen.
Stop gewoon met je getroll.
Waarom niet? Is de gebruikelijke methode voor bedrijven die de werkelijke welvaart creeren.quote:Op woensdag 7 november 2012 10:14 schreef Scorpie het volgende:
Banken failliet laten gaan en dan denken dat het probleem opgelost is. Dan ben je of ontzettend dom of......nee, ik weet het zeker, dan ben je echt ontzettend dom.
Misschien wordt het voor jou tijd om wat aan zelfreflectie te doen. Na die jaren trollen hier is het daar wel tijd voorquote:Op woensdag 7 november 2012 10:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Waarom niet? Is de gebruikelijke methode voor bedrijven die de werkelijke welvaart creeren.
Waarom een uitzondering maken voor banken die domme dingen hebben gedaan? Begrijp jezelf wel dat in een kapitalistisch systeem je faillissementen nodig hebt om de rotte appels te verwijderen?
Bank gaat failliet... rotte appels worden gesaneerd en een partij neemt de handel over om het nogmaals te proberen.... hopelijk met meer succes deze keer.
De verantwoordelijke bestuurders die er een zooitje van gemaakt hebben kunnen dan lekker naar het UWV voor de nodige zelfreflectie
Graag inhoudelijk reageren i.p.v. trollenquote:Op woensdag 7 november 2012 10:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Misschien wordt het voor jou tijd om wat aan zelfreflectie te doen. Na die jaren trollen hier is het daar wel tijd voor
quote:Op vrijdag 9 november 2012 23:32 schreef Emu het volgende:
Later we het gesprek dit keer constuctief houden.
quote:Op vrijdag 9 november 2012 23:39 schreef Emu het volgende:
Om opnieuw een construfief gesprek een wendig te geven
Ja, maar begin eens bij http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=constructief&lang=nnquote:Is er een website waar ik de gemiddelde grondprijs vind per m2 in de Nederlandsche gemeenten?
Dan zou ik de aankomende generatie willen meegeven, "ga nooit trouwen in gemeenschap van goederen". Ikzelf wel gedaan koste me 45k en dat met 50% aflossen. Met volledig aflossen was het 70k geworden en had ik nou dieper in de schulden gezeten. Uiteindelijk is het wel een mes wat aan 2 kanten snijd. En ook al hoef ik niet verplicht af te lossen maar over 15 jaar hoop ik nog maar een minimale schuld over te houden. Een beetje schuld hebben op je huis is namelijk niet erg.quote:Op vrijdag 9 november 2012 22:03 schreef graaierrr het volgende:
[..]
Voordeel is wel dat de komende generatie niet tot zn oren in de schulden zitten.
Dat moet ieder voor zich bepalen, maar mijn voorkeur heeft het ook overigens niet.quote:Op zaterdag 10 november 2012 10:10 schreef Tikbalang het volgende:
Dan zou ik de aankomende generatie willen meegeven, "ga nooit trouwen in gemeenschap van goederen".
Maar dit stukje begrijp ik niet. Hoe komt dat verschil tussen 45K en 70K tot stand m.b.t. 50% aflossen en 100% aflossen?quote:Ikzelf wel gedaan koste me 45k en dat met 50% aflossen. Met volledig aflossen was het 70k geworden en had ik nou dieper in de schulden gezeten. Uiteindelijk is het wel een mes wat aan 2 kanten snijd.
Grondprijzen zijn dalende momenteelquote:Op vrijdag 9 november 2012 23:39 schreef Emu het volgende:
Om opnieuw een construfief gesprek een wendig te geven... Ik vraag mij af (als Belg)...
Is er een website waar ik de gemiddelde grondprijs vind per m2 in de Nederlandsche gemeenten?
quote:Gemeenten verkopen hun bouwkavels voor een lagere vierkante meterprijs dan vorig jaar. Die voorzichtige conclusie valt te trekken uit de gemiddelde prijs van kavels die het Kadaster registreert.
In juli 2011 vroegen gemeenten nog gemiddeld 400 euro per vierkante meter bouwkavel. In juli 2012 is die prijs gezakt naar ongeveer 360 euro. Daarmee lijkt een trend te zijn ingezet die voorlopig nog wel zal blijven doorgaan. Door de daling van de grondprijs die gemeenten rekenen, zullen ook nieuwbouwhuizen iets goedkoper kunnen worden. De stijgende kavelprijzen van de afgelopen jaren maakte de concurrentiekracht van nieuwbouwhuizen er niet beter op. Opgeteld bij een vraagstagnatie vanwege de recessie, is de woningmarkt flink op slot komen
De daling van de grondprijs gaat gepaard met een stijging van het aantal beschikbare kavels de afgelopen maanden.
Was het aantal beschikbare kavels in januari nog 1100, in juli was dat gestegen naar 1250.
Even waardestijging niet meegerekend. 50% aflos gaf mee dat ik 25k aan mijn ex moest betalen. 100% aflossing gaf mee dat ik 50k aan mijn ex had moeten betalen. Nu had ik het geld gewoon uitgegeven aan andere dingen.quote:Op zaterdag 10 november 2012 23:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Maar dit stukje begrijp ik niet. Hoe komt dat verschil tussen 45K en 70K tot stand m.b.t. 50% aflossen en 100% aflossen?
komt wel meer , gemeentes hebben bakken geld nodig en daar zit nog heel veel geldquote:Op zondag 11 november 2012 19:09 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
het is niet echt super echte marktwerking maar blijkbaar zien ze zelf ook in dat veel x iets minder meer is dan weinig x veel
Zozo... Van gemiddeld 400 naar 360... Dat scheelt toch al gauw 4000 per 100m2. Ja, dat zal hem worden.quote:Op zondag 11 november 2012 19:08 schreef michaelmoore het volgende:
voor 100 M2 tussenwoning 30.000 tot 40.000 ex BTW
per jaar jaquote:Op zondag 11 november 2012 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zozo... Van gemiddeld 400 naar 360... Dat scheelt toch al gauw 4000 per 100m2. Ja, dat zal hem worden.
Dat denk ik ook, men moet massaal aan het werk om energiezuinige woningen voor ouderen te bouwen en die mogen maximaal 50m2 zijn en tussen 70.000 en 100.000 euro met liftquote:Op zondag 11 november 2012 23:12 schreef Ivo1985 het volgende:
Naast goedkopere prijzen per m² grond zal dan ook de oppervlakte van de gemiddelde nieuwbouwwoning wat naar beneden moeten. Aan ruime woningen is een groot overschot.
Tja, je moet je moeder of vader er maar in willen douwen he....quote:Op zondag 11 november 2012 23:21 schreef michaelmoore het volgende:
Dat denk ik ook, men moet massaal aan het werk om energiezuinige woningen voor ouderen te bouwen en die mogen maximaal 50m2 zijn en tussen 70.000 en 100.000 euro met lift
Als je het kunt zou ik het doen... Straks wordt het alleen maar erger.quote:Op zondag 11 november 2012 23:48 schreef graaierrr het volgende:
Nog snel even een hypotheekje afsluiten?
En de mensen die wel in staat zijn om t te doen beginnen langzaam wakker te worden. Die zien af van een koophuis, kijk de cijfers er maar op na.quote:Op maandag 12 november 2012 00:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je het kunt zou ik het doen... Straks wordt het alleen maar erger.
(Helaas zijn de mensen die het hardst schreeuwen om het niet te doen, sowieso al niet in staat om het te doen.![]()
)
Wie gaat er met verlies bouwen voor de leegstand?quote:Op zondag 11 november 2012 23:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, men moet massaal aan het werk om energiezuinige woningen voor ouderen te bouwen en die mogen maximaal 50m2 zijn en tussen 70.000 en 100.000 euro met lift
Volgens je eigen berekening scheelt dat over drie jaar in totaal 6000 euro op een heel huis. Nou, dat zal me een boost gevenquote:Op zondag 11 november 2012 23:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
per jaar ja
over drie jaar staan we dan onder de 300
ik zie dat er in de bouw wel een slag geslagen gaat worden met goedkoper bouwen als er meer kavels vrij komen
Ik weet wel hoe die van mij zou reageren. Kijk pap, een goedkoop huis! Jongen, waarom zou ik ergens gaan wonen waar ik niet wil, als ik prima een normaal huis kan betalen? Me een beetje wegstoppen in zo'n bezemkast waar de posters op fora zelf hun neus voor ophalen. Je zal me toch arsenicum moeten voeren om eerder bij de centen te komen. *grijns*quote:Op zondag 11 november 2012 23:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tja, je moet je moeder of vader er maar in willen douwen he....
Als je ouder wordt wel , dan zijn huizen opeens te groot en onhandig en trappen een last, met de wasmachine op zolderquote:Op maandag 12 november 2012 08:25 schreef michaelHD9 het volgende:
Begrijp je dan wat zo prettig is aan een eigen huis? Die moeten namelijk niks
Hier zie ik enkel oudjes die absoluut niet verbannen willen worden naar een kippehok (zoals daar hier de neus voor opgehaald pleegt te worden; maar wel je ouders willen aandoen?), en die passen simpelweg hun huis aan - nog afgezien dat ik nog nooit een huis gehad heb met wasmachine op de zolder ( wie verzint datquote:Op maandag 12 november 2012 08:27 schreef HD9 het volgende:
[..]
Als je ouder wordt wel , dan zijn huizen opeens te groot en onhandig en trappen een last, met de wasmachine op zolder
Daarom als je koopt, koop niet met een wasmachine op zolder. Denk na als je 30 bent over wat later mogelijk is.quote:Op maandag 12 november 2012 08:27 schreef HD9 het volgende:
[..]
Als je ouder wordt wel , dan zijn huizen opeens te groot en onhandig en trappen een last, met de wasmachine op zolder
Kennelijk is dat moeilijk te begrijpen voor jou
Kennelijk zijn de opmerkingen van Netsplitter erg moeilijk te begrijpen voor je.quote:Op maandag 12 november 2012 08:27 schreef HD9 het volgende:
Kennelijk is dat moeilijk te begrijpen voor jou
Als je ouder wordt is een trap een probleem en zijn huizen te groot en de stookkosten te hoogquote:Op maandag 12 november 2012 08:29 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Hier zie ik enkel oudjes die absoluut niet verbannen willen worden naar een kippehok (zoals daar hier de neus voor opgehaald pleegt te worden; maar wel je ouders willen aandoen?), en die passen simpelweg hun huis aan - nog afgezien dat ik nog nooit een huis gehad heb met wasmachine op de zolder ( wie verzint dat)
Is bouwgrond op matige locaties vaak waar nog geen nieuwbouw staat alleen in het bestemmingsplan. De bouwgrond van AAA locaties met bestaande gebouwen dalen niet hard.quote:Op zondag 11 november 2012 19:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Grondprijzen zijn dalende momenteel
300 a 350 schijnt betaald te worden
voor 100 M2 tussenwoning 30.000 tot 40.000 ex BTW
Ze geven nu wat meer kavels uit, dan maakt het niet uit
http://gemeentewerken.nl/bouw/grondprijs-gemeenten-omlaag
[..]
Ik zie enkel mensen om me heen, die graag blijven wonen waar ze geboren en getogen zijn, in de samenleving, en niet afgeschreven in een bejaardenbatterij, en die zich prima kunnen aanpassen. En een extra kamer is alleen maar fijn, kan de kleindochter ook eens blijven logeren.quote:Op maandag 12 november 2012 08:33 schreef HD9 het volgende:
[..]
Als je ouder wordt is een trap een probleem en zijn huizen te groot en de stookkosten te hoog
kan je toch beter verhuizen naar een energiezuinige zonnige flat 50m2 of kleiner met balkon en een lift, dat is makkelijkerquote:Op maandag 12 november 2012 08:37 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Ik zie enkel mensen om me heen, die graag blijven wonen waar ze geboren en getogen zijn, in de samenleving, en niet afgeschreven in een bejaardenbatterij, en die zich prima kunnen aanpassen. En een extra kamer is alleen maar fijn, kan de kleindochter ook eens blijven logeren.
Bouwen ze een slaapkamer op de begane grond aan, desnoods - of beter nog steeds meer huizen zijn daarin al voorzien, of houden daar al rekening mee.
willen ze niet, mag dat?quote:Op maandag 12 november 2012 08:39 schreef HD9 het volgende:
[..]
kan je toch beter verhuizen naar een energiezuinige zonnige flat met balkon en een lift, dat is makkelijker
geloof ik niks van.quote:
Ben ik nu gek, want als je als WBV gewoon zou doen wat de maatschappij van je zou verwachten zouden ze toch geen winsten maken want dat wordt dan meteen in nieuwe bouwsels gestopt. ok sommigen kopen wel een een schip om ermee in de boot te gaan, maar dat drukt ook wederom de winsten van de wbv.quote:Rotterdam vreest wachtlijsten huurwoningen
ROTTERDAM - Nu woningcorporaties steeds minder kunnen bouwen, zouden commerciële marktpartijen de bouw van sociale huurwoningen in Nederland op zich moeten nemen onder dezelfde condities als corporaties.
.........
''Woningcorporaties hebben steeds minder geld voor de bouw van sociale huurwoningen omdat hun winsten naar het Rijk gaan. Het gaat hier om het deel van de woningmarkt dat nu voor marktpartijen financieel niet aantrekkelijk is.'' ........
ik vond dit stukje nog veel hemeltergenderquote:Op maandag 12 november 2012 08:45 schreef Basp1 het volgende:
Ondertussen in de echte wereld zijn er ook nog wel nieuwberichten geweest;
[..]
Ben ik nu gek, want als je als WBV gewoon zou doen wat de maatschappij van je zou verwachten zouden ze toch geen winsten maken want dat wordt dan meteen in nieuwe bouwsels gestopt. ok sommigen kopen wel een een schip om ermee in de boot te gaan, maar dat drukt ook wederom de winsten van de wbv.
Hoeveel subsidie zit er wel niet op?quote:Karakus denk dat ze wel geïnteresseerd raken als zij onder dezelfde voorwaarden als corporaties door het Rijk worden behandeld. ''Dat kan bijvoorbeeld door ze goedkoper geld te laten lenen en borg te staan, zoals dat ook gebeurt bij corporaties.''
Ow ik had altijd begrepen van de scheefhuurders alhier dat wbv geen subsidie slurpers zouden zijn en als ze dan toch iets krijgen zouden we het niet als subsidie moeten beschouwen. Maar de renteaftrek die kopers krijgen is toch echt een heel duidelijke subsidie.quote:Op maandag 12 november 2012 08:52 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
ik vond dit stukje nog veel hemeltergender
[..]
Hoeveel subsidie zit er wel niet op?
quote:Doelgroep verhuurderheffing
De maatregel geldt alleen voor:
verhuurders van woningen waarvan de huur lager is dan de grens voor de huurtoeslag (gereguleerde sector). In 2012 is die grens ¤ 664,66;
verhuurders die meer dan 10 woningen verhuren in de gereguleerde sector
daar geloof ik niks van, misschien dat ze één dezer dagen een deel van areaal wel uit de corporatie gaan halen, of afstoten aan een (buitenlandse) investeerder om de overheid duidelijk te maken wat het alternatief is, dat zou best kunnen.quote:Op maandag 12 november 2012 08:59 schreef HD9 het volgende:
het is gewoon oorlog tussen de overheid en de corporaties, die dachten dat ze commerciele bedrijven zijn en de overheid wil wat van hun gigantische vermogens afromen, de hutten die leegkomen worden hier meteen verkocht, dan kan de overheid er niet bij
Die corporaties verzinnen allerlei trucs om die belastingen te ontlopen, alsof ze commerciele bedrijven zijn, en de overheid is pislink
Nog 2.500.000 woningen te gaan, de corporaties gaan haast maken nu
[..]
hier worden flats en woningen die leeg komen verkocht, ook aan huurders kopen met terugkoop garantie.quote:Op maandag 12 november 2012 09:04 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
daar geloof ik niks van, misschien dat ze één dezer dagen een deel van areaal wel uit de corporatie gaan halen, of afstoten aan een (buitenlandse) investeerder om de overheid duidelijk te maken wat het alternatief is, dat zou best kunnen.
ah, doe eens een linkjequote:Op maandag 12 november 2012 09:07 schreef HD9 het volgende:
[..]
hier worden flats en woningen die leeg komen verkocht, ook aan huurders kopen met terugkoop garantie.
ook gaat men slopen en herbouw doen en een deel koop en een deel huur, allemaal 6 kamer en 5 kamer flats en dat worden twee kamers en studios
wel 5 keer zoveel eenheden als er stond
Met parkeren onder de flat
https://dl.dropbox.com/u/30076323/763_groot.jpgquote:
quote:Overdracht
Vraagprijs ¤ 72.750 v.o.n.
Kan ik dit huis betalen?
Oorspronkelijke vraagprijs ¤ 85.000 v.o.n.
Aangeboden sinds 4 maanden
Ziet eruit als een (leegstaand) kantoorpand. Een van de velen, waarom in godsnaam dit soort shit nog bouwen.?quote:Op maandag 12 november 2012 09:16 schreef HD9 het volgende:
[..]
https://dl.dropbox.com/u/30076323/763_groot.jpg
https://dl.dropbox.com/u/30076323/767_grotere.jpg
70.000 VON 32- 40 m2
[..]
Was ook een oud kantoorpandquote:Op maandag 12 november 2012 09:38 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Ziet eruit als een (leegstaand) kantoorpand. Een van de velen, waarom in godsnaam dit soort shit nog bouwen.?
Ik zie eigenlijk meer in grote gezins woningen waar meerdere generaties samenwonen.quote:Op maandag 12 november 2012 09:40 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Was ook een oud kantoorpand
Ik zal de prijslijst hier niet posten, maar de kamer van 32m2 is 89.750 incl. omzetbelasting
Ga je naar de genoemde 50m2 tik je daar 131.375 euro voor af
Dit alles excl. financieringsrente
En zonder keuken trouwens, en mij is niet helemaal duidelijk of dat ook geldt voor het sanitair
Wordt gepositioneerd als alternatief voor op kamers gaan, en waar je dat voor de kleinste varianten nog met droge ogen kunt zeggen, lijkt me dat voor de duurdere toch maar zo zo. Daar kun je in de nabijgelegen studentenstad ook wel wat voor vinden hoor, dat lijkt me ook een stuk waardevaster.
HD9 heeft wel een punt in de zin dat de traditionele woonvormen zullen wijzigen, zaken zoals woningdelen en dit soort studios zullen acceptbeler worden als compromis. En voor investeerder/verhuuders kan het meer opleveren.
Als oudere zou ik niet snel kiezen om op een industrie/kantorenterrein te gaan wonen, overigens.
1/3 zou verkocht zijn, en het staat nog niet zo lang in de verkoop zou meen ik te begrijpen (sinds medio juli, wat ivm vakantie de facto sinds september is)quote:Op maandag 12 november 2012 09:45 schreef Tikbalang het volgende:
Dat is dus veel te duur en prijzen van voor de bubble. Dan zou 100m2 262k moeten zijn. En laten huizen voor de prijzen dus echt niet de deur uitgaan. beetje omrekenen naar m2 prijs zou niet verkeerd zijn. Ik zou voor een kot van 50m2 niet meer dan 100k neerleggen.
En als je 2000 vierkante meter koopt zijn de prijzen lager, iets wat totaal niet past in het zogenaamde schaarsteprietpraatje.quote:Op zondag 11 november 2012 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zozo... Van gemiddeld 400 naar 360... Dat scheelt toch al gauw 4000 per 100m2. Ja, dat zal hem worden.
Helemaal eensquote:Op maandag 12 november 2012 09:47 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Ik zie eigenlijk meer in grote gezins woningen waar meerdere generaties samenwonen.
Waar zorg onbetaalbaarder wordt, moet je overgaan op mantelzorg. Heel normaal in veel landen.
Neen, ik ben gewoon behulpzaamquote:Op maandag 12 november 2012 09:50 schreef Terrorizer het volgende:
Wie zijn nou MichealHD9 en HD9, zijn jullie nou dezelfde personen?
Jullie geven antwoord op elkaar's links.
An sich is dat toch logisch, afnemend grensnut?quote:Op maandag 12 november 2012 09:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En als je 2000 vierkante meter koopt zijn de prijzen lager, iets wat totaal niet past in het zogenaamde schaarsteprietpraatje.
Maar waarom post je hier niet de link van de appartemten die je wilt bespreken waar je eigenlijk eerst ouderen in situeerde, maar nu eigenlijk weer iets anders aan het beweren bent/ je verhaal weer aan het bijstellen bent.quote:Op maandag 12 november 2012 10:36 schreef HD9 het volgende:
ouderen zijn veel in het buitenland en zoeken soms een plek / studio om toch iets hier te hebben en dan hoeft dat helemaal niet groot te zijn, iets om op terug te vallen zeg maar
om dat het niet terzake doet, er zijn talloze van zulke projecten in het land,quote:Op maandag 12 november 2012 10:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar waarom post je hier niet de link van de appartemten die je wilt bespreken waar je eigenlijk eerst ouderen in situeerde, maar nu eigenlijk weer iets anders aan het beweren bent/ je verhaal weer aan het bijstellen bent.
Niet volgens funda dan is het er maar 12.quote:Op maandag 12 november 2012 10:43 schreef HD9 het volgende:
[..]
om dat het niet terzake doet, er zijn talloze van zulke projecten in het land,
En als je op het linkje op funda klikt en op de projectsite kijkt, tegen hele andere condities en prijzen dan hier wordt voorgespiegeld. En zijn je vragen over de ligging ook beantwoord? De horrorquote:Op maandag 12 november 2012 10:44 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Niet volgens funda dan is het er maar 1.
Tuurlijk doet dat terzake als je hier plaatjes post om de discussie op gang te brengen en verkeerde prijzen neerzet, geeft het aan dat je de discussie graag wil verdraaien door leugens en bedrog.quote:Op maandag 12 november 2012 10:43 schreef HD9 het volgende:
[..]
om dat het niet terzake doet, er zijn talloze van zulke projecten in het land,
maaar een flatje van 30m2 is dan al groot zat , als je maar makkelijk in en uit kan
Idd ja zover had ik nog niet eens gekeken. Maar als het niet op funda staat dan is het ook niet voor de gewone verkoop lijkt mij. Misschien dat daar dan weer een addertje onder het gras zit van jij verdient meer dan 22k dus mag er niet wonen of zoiets. De plaatjes in de gegeven links zijn trouwens opeens ook weg. Nou ja OT blijven als oudere met geld hoef je helemaal niet in een 30m2 ding te gaan wonen omdat daar een lift inzit. 100m2 is dan beter lijkt mij. Niemand die mij kan gaan vertellen waar ik moet gaan wonen zolang ik zelf nog bij geest en kennis ben om daar zelf over te beslissen.quote:Op maandag 12 november 2012 10:47 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
En als je op het linkje op funda klikt en op de projectsite kijkt, tegen hele andere condities en prijzen dan hier wordt voorgespiegeld. En zijn je vragen over de ligging ook beantwoord? De horror
Goed stuk, zeker over dat "Helpen van de starter" . Dat is eigenlijk het helpen van de verkoper en het is goed dat dit nu expliciet verwoord staat. Als je in de woestijn bent en je wil water hebben, en iemand biedt water te koop aan voor 10 euro per flesje terwijl je maar 3 euro hebt, dan wordt je niet 'geholpen' door 7 euro extra te mogen lenen om dat flesje te kopen.quote:Op maandag 12 november 2012 11:09 schreef RemcoDelft het volgende:
Eerste Hulp Bij het denken als een Starter:
Afgelopen week was er een hoop te doen om de positie van de starter op de woningmarkt. Verschillende belangengroepen buitelden over elkaar heen om het voor hem op te nemen. Zo was er Rob Mulder van VEH die bij nieuwsuur mocht komen vertellen dat starters minder kunnen gaan lenen door de nieuwe regels omtrent verplicht aflossen. Zij moesten vooral NU METEEN een huis kopen.
Ook haalden NVM en de Hypotheekshop hun propaganda-vehikel, ‘stichting starter‘ weer eens van stal om uit te leggen dat toch vooral de starterslening en een veelvoud aan onbegrijpelijke hypotheek producten moeten blijven.
Los van het feit dat zij -toch professionals- ten onrechte beweren dat 1 starter tot 4 vervolgaankopen leidt en dat de leenquotes worden aangepast door de nieuwe annuïtaire leenvormen, is er iets geks aan de hand. Jan en alleman wordt uitgenodigd op staats TV om namens de starter te spreken, maar niemand lijkt meer te weten hoe hij dacht toen hij zelf starter was. Omdat ik niet de beroerdste ben, bied ik bij deze zes simpele handvatten voor de lobbyisten:
1. Praat niet over prijzen, maar over kosten
Ter herinnering: de starter heeft nog geen huis. Indien u gewend was om te spreken over herstel van de woningmarkt in termen van stijgende prijzen: stop daarmee. Het is een ver-van-uw-bed show, maar u moet zich voorstellen hoe het op u zou over komen als een Arabische oliesjeik op het journaal zou komen vertellen dat er goed nieuws is en de olieprijzen weer omhoog gaan. Diegenen met een lege tank kunnen het best NU METEEN hun tank volgooien.
Een huis is, net als voedsel, gas en licht een basisbehoefte. Ik zie weinig mensen openlijk juichen als deze duurder worden.
2. Goed en betaalbaar wonen is het doel, niet winst maken
Brengt ons op het volgende punt, wat is eigenlijk het doel? Al jaren wordt er op TV gediscussieerd over het ‘vlottrekken’ van de markt. Er is ook nog ‘geen herstel’. Zelfs de NVM lichtpuntjes worden schaars. Maar iedere discussie over maatregelen voor herstel is gelul in de marge als we het niet eens zijn over het doel. Hoe gaan we meten dat de markt herstelt? U zult vast vinden dat de markt herstelt wanneer prijzen stijgen. Herleest u in dat geval punt 1.
In mijn ogen willen we er naartoe dat iedereen goed en betaalbaar kan wonen. Natuurlijk zijn er verschillen in hoe goed men woont, maar passende woonruimte voor iedereen is het streven. Op de koopmarkt moeten vraag en aanbod soepel bij elkaar komen zodat mensen flexibel blijven om te verhuizen voor een baan of gewijzigde gezinsomstandigheden.
Het is in de industrie gebruikelijk om een doel vast te stellen, waarna keer op keer de zwakste schakel in het proces wordt versterkt. Dit leidt tot een steeds efficiëntere productie waarbij prijs afneemt en kwaliteit toeneemt. Als consument eisen wij dit ook. Een TV, Koelkast, auto moet almaar beter en goedkoper worden.
Hoe anders denkt u in het geval van huizen? Het huidig kabinet heeft onlangs de sterkste schakel geïdentificeerd en maakt deze zwakker. De betaalbare huren worden hoger. Dit kan alleen maar gebeuren omdat het kabinet hoge huizenprijzen tot doel heeft. Als over 20 jaar de huren te hoog zijn t.o.v. de koopwoningen vindt het kabinet vast een manier om kopen duurder te maken. Gevolg is dat we altijd meer gaan betalen voor wonen.
3. Steun werkt tot deze in de prijs verwerkt is, daarna werkt ze tegen
De huizenprijzen zijn direct gelinkt aan wat de starter maximaal kan lenen. Wanneer er een nieuwe regel wordt bedacht waardoor de starter meer kan lenen, heeft deze slechts beperkt zin. Huizenprijzen zullen zich namelijk aanpassen aan het nieuwe leenvermogen. De huizenprijzen zijn op dit moment gebaseerd op:
- Hypotheekrenteaftrek tegen 52%
- Aflossingsvrije vormen
- Historisch lage rente
- Startersleningen
- NHG
- Etc
Met bovenstaande middelen koop je nu het zelfde huis als vóór deze middelen bestonden, maar nu voor meer geld. Echter kunnen de maatregelen allemaal worden afgeschaft. Dit betekent een enorm risico voor de starter, die met de afschaffing van iedere maatregel zijn maandlasten ziet stijgen en/of woningwaarde ziet dalen.
Om de starter nu te helpen zou je dus kunnen verzinnen dat deze 20.000 euro cash krijgt van de overheid, bij aankoop van een woning. Echter snijden we hiermee de starter van 2025 in de vingers.
Duidelijkheid voor de starter is geen duidelijkheid hoe deze maatregelen nog even blijven bestaan. Duidelijkheid is hoe bovenstaande marktverstoringen voor zover ze door de overheid worden bepaald volledig worden afgeschaft.
4. De starter helpen is anders dan de starter richting verkoper helpen
Stel: een starter biedt 150.000 euro en een verkoper wil 200.000 euro hebben. U, beste lobby, stelt in dit geval altijd voor om de starter te helpen met een makkelijkere, hogere lening. U helpt hiermee de starter richting verkoper. In werkelijkheid is de starter geholpen wanneer de verkoper richting hem komt. Indien u dus de starter wilt helpen, maakt u zich sterk voor maatregelen die de verkoper in staat stellen te zakken in prijs.
U zult dat niet willen, maar spreekt u dan in het vervolg svp over ‘de starter richting verkoper helpen’.
5. De starter is niet alleen degene die gister een huis nodig had
Het heeft ons best een poos gekost om de puinhoop te veroorzaken die de woningmarkt nu is. Het zal dan ook echt niet van de ene op de andere dag zijn dat alles weer koek en ei is. Daarom is het belangrijk om ons niet steeds blind te staren op een starter die volgende week gaat bevallen van een vijfling en dus gister een groter huis nodig heeft.
Bij zulke tijdsdruk zouden we beter iets kunnen regelen in de huursector. Bovendien zetten we onszelf klem in onze beperkt houdbare denkpatroon door stelselmatig niet te denken aan alle starters die over tien, twintig, honderd jaar nog gaan volgen.
Dit punt is vooral een verkapte oproep aan nieuwsprogramma’s, die hier een handje van hebben.
6. Grond is niet schaars
In Nederland is ongeveer 14% bebouwd. Als we alle woningen die we nodig hebben tot de bevolking weer gaat krimpen zo ruim mogelijk zouden bouwen, zou 14,5% bebouwd worden. Op dit moment hebben talloze gemeenten een enorm overschot aan bouwgrond.
Echter is het gebruikelijk geworden dat gemeenten hele dikke winsten boeken op bouwgrond. De waarde van bouwgrond is gedefinieerd als de waarde van een te verkopen huis minus de bouwkosten. Dat betekent dat er nauwelijks een prikkel is om goedkoper te bouwen. Ook betekent het dat de kosten van grond mee stijgen met de speculatieve stijgingen in de koopsector. Hierdoor is het vrijwel onmogelijk geworden om in het vrije segment huur woningen te exploiteren.
Een gezond middensegment huur zou een enorme verbetering kunnen betekenen voor de doorstroming vanuit sociale huurwoningen, en een hele verstandige eerste stap kunnen zijn voor stellen die voor het eerst gaan samenwonen. Allemaal mogelijk zodra grond wordt afgeboekt.
Echter houden gemeenten krampachtig vast aan grondprijzen van voor de crisis. De gemiddelde prijs van bouwgrond is nauwelijks gezakt, terwijl er iedere maand zo’n honderd bouwbedrijven failliet gaan (Ok, een aantal start gelijk daarna door met hetzelfde personeel in een flexcontract maar toch).
Volkshuisvesting is een plicht van de overheid. Alle gemeente/cultuur-paleizen die met winsten uit grondverkoop zijn gebouwd afgelopen decennia waren dat niet. Er is voldoende vraag naar nieuwbouw, maar niet meer tegen de tarieven die ooit golden. Wen er aan.
vast welquote:Op maandag 12 november 2012 10:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]dus gaan de kopers deze dure appartementen nog ooit aan de straatstenen kwijt raken?
Voor mij eerder een signaal dat een gunstig koopmoment is aangebroken dan dat er paniek zou moeten zijn. Met ING was achteraf ook het juiste koopmoment toen GS ging gillen dat alles naar de kloten ging.quote:Wonen wordt steeds goedkoperder!
joyhuisje.jpg Toeters en bellen en slingers en cake! U bent als u een huis koopt per maand nog (bijna) nooit zo weinig kwijt geweest aan uw huis als nu. Het FD schrijft 'Huis was sinds 1989 nooit zo betaalbaar'. En dat ondanks het feit dat de prijs van een gemiddelde woning in dertig jaar is verdrievoudigd naar 232.000 euro, 'bijna drie keer de gewone inflatie'. Prof. Engelen zegt 't al: 'hoezo geen huizenzeepbel in Nederland?' Maar laten we het feestje niet poopen en even bij het goede nieuws blijven: sinds 2008 is het percentage inkomen dat kopers gemiddeld kwijt zijn aan het huis gedaald van 30% naar 21%. Mooi! Dat is dus 9% meer voor andere shit zoals die doltriest-burgerlijke gezinsauto, IKEA-grafmeuk en ragfijne cocaïne. De daling is te danken aan de lage rente en een dalende huizenprijs. Die 21% van het netto-inkomen mag dan laag zijn, het einde is nog niet in zicht. Die huizenprijzen gaan nog wel verder omlaag en daarmee ook de relatieve maandlasten. Nog even wachten dus met de aankoop van uw nieuwe crib. Nog een paar maanden (of iets langer) en u koopt die mansion voor de helft van de prijs én ruïneert als het een beetje mee zit tegelijkertijd het pensioen van die zure babyboomers waar u het huis van koopt. Win win. Hiero. Een compound met loodsen en broeikassen en heel veel land voor doehetzelf opeetgroente, om de crisis uit te zitten, voor maar 160.000. Koopje.
quote:Op maandag 12 november 2012 11:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Goed stuk, zeker over dat "Helpen van de starter" . Dat is eigenlijk het helpen van de verkoper en het is goed dat dit nu expliciet verwoord staat. Als je in de woestijn bent en je wil water hebben, en iemand biedt water te koop aan voor 10 euro per flesje terwijl je maar 3 euro hebt, dan wordt je niet 'geholpen' door 7 euro extra te mogen lenen om dat flesje te kopen.
gemeenten zullen zich gaan zich realiseren dat ze die grond helemaal niet meer zulllen verkopen, als ze niet wat haast makenquote:Echter houden gemeenten krampachtig vast aan grondprijzen van voor de crisis. De gemiddelde prijs van bouwgrond is nauwelijks gezakt, terwijl er iedere maand zo’n honderd bouwbedrijven failliet gaan (Ok, een aantal start gelijk daarna door met hetzelfde personeel in een flexcontract maar toch).
Het zijn ook niet de bakstenen en beton die duurder geworden zijn maar de grond.quote:Op maandag 12 november 2012 11:28 schreef RemcoDelft het volgende:
T.o.v. alle dingen die goedkoper zijn geworden, zijn bakstenen nou niet bepaald rocket science.
Daar zit nog veel minder technologie achter dan het maken van bakstenenquote:Op maandag 12 november 2012 11:43 schreef HD9 het volgende:
Het zijn ook niet de bakstenen en beton die duurder geworden zijn maar de grond.
Een gemiddelde bouwvakker krijgt tegenwoordig ook veel meer betaald als die hongerloontjes van vroeger, vergeten we ook meteen de toegenomen normen voor bouwen ( isolatienormen, minimale hoogte, tegenwoordig veel meer m^2 dan in die oude 30er jaren huisjes, enz...)quote:Op maandag 12 november 2012 11:43 schreef HD9 het volgende:
[..]
Het zijn ook niet de bakstenen en beton die duurder geworden zijn maar de grond.
nee juist nietquote:Op maandag 12 november 2012 11:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een gemiddelde bouwvakker krijgt tegenwoordig ook veel meer betaald als die hongerloontjes van vroeger,
Thxquote:Op maandag 12 november 2012 11:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Goed stuk, zeker over dat "Helpen van de starter" .
Dat klopt, maar als de verkoper toch echt dat flesje niet wil verkopen voor 3 euro, om welke reden dan ook, ga je dood. In dit extreme voorbeeld.quote:Op maandag 12 november 2012 11:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Goed stuk, zeker over dat "Helpen van de starter" . Dat is eigenlijk het helpen van de verkoper en het is goed dat dit nu expliciet verwoord staat. Als je in de woestijn bent en je wil water hebben, en iemand biedt water te koop aan voor 10 euro per flesje terwijl je maar 3 euro hebt, dan wordt je niet 'geholpen' door 7 euro extra te mogen lenen om dat flesje te kopen.
de kozijnenboer zal ook best inbinden die is blij als ie wat werk heeftquote:Op maandag 12 november 2012 11:57 schreef michaelHD9 het volgende:
En de kozijnenboer zal ook wel schrikken als ie tegen 1/8 tot 1/10 van de prijs moet gaan leveren.
ik heb familie die aannemers zijn en er valt niks te doen laat staan klussenquote:Op maandag 12 november 2012 11:55 schreef michaelHD9 het volgende:
Maar goed, HD9, deze keer wel alle feiten gewogen? Want als ik hier een bouwvakker vertel dat ie 20 jaar geleden het dubbele verdiende van nu, krijgt er iemand een rotberoerte, en kan ie vanavond niet bijklussen voor minimaal euri ipv guldens
ja, we weten inmiddels wat dat soort beweringen waard zijnquote:Op maandag 12 november 2012 12:08 schreef HD9 het volgende:
[..]
ik heb familie die aannemers zijn en er valt niks te doen laat staan klussen
veel ZZP ers willen voor de helft wel wat doen
lijkt me ook, die zal voor ver onder de materiaal kosten gaan leveren, er zit namelijk niet zoveel arbeidsloon aan.quote:Op maandag 12 november 2012 12:06 schreef HD9 het volgende:
[..]
de kozijnenboer zal ook best inbinden die is blij als ie wat werk heeft
ja dat zal toch wel gebeuren, ik zie over tien jaar al veel meer leegstand , met het ouder worden van de bevolkingquote:Op maandag 12 november 2012 12:08 schreef michaelHD9 het volgende:
Dus hoe waarborg je dat je over veertig jaar niet met een berg onbewoonbare leegstaande woningen zit, met name in perifiere gebieden? Als we het dan toch over een lange horizon hebben?
in Heerlen kun je al acuut terecht.quote:Op maandag 12 november 2012 12:11 schreef HD9 het volgende:
[..]
ja dat zal toch wel gebeuren, ik zie over tien jaar al veel meer leegstand , met het ouder worden van de bevolking
En als hij genoeg ingebonden heeft gebeurt er het volgende: http://www.faillissements(...)lvema-gevels-bv.aspxquote:Op maandag 12 november 2012 12:06 schreef HD9 het volgende:
[..]
de kozijnenboer zal ook best inbinden die is blij als ie wat werk heeft
de mannen met goedkoop personeel die harder willen werken blijven over, moet ie roemene nemenquote:Op maandag 12 november 2012 12:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En als hij genoeg ingebonden heeft gebeurt er het volgende: http://www.faillissements(...)lvema-gevels-bv.aspx
En zo zijn er nog wel meer gevel/kozijnboeren failliet gegaan in de afgelopen jaren.
wat begrijp jij niet helemaal aan materiaalkosten, wat meer dan 90% van de prijs van een kozijn bepaalt?quote:Op maandag 12 november 2012 12:23 schreef HD9 het volgende:
[..]
de mannen met goedkoop personeel die harder willen werken blijven over, moet ie roemene nemen
inderdaad, ze willen de starters over de kling jagenquote:Op maandag 12 november 2012 11:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |