Wat is netjes? Sommige gezinnen hebben amper wat te makken.. In mijn lagere schooltijd werd je al gepest als je geen dure merkkleding droeg. Was een school in een redelijk normale wijk (ik bedoel: niet in een wijk waar alleen maar rijken woonden). Had je geen merkkleding werd je gepest, want je droeg "Wibra-kleding".quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:23 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Het is inderdaad geen reden, maar ik zorg er bij mijn eigen kinderen ook voor dat ze verzorgd naar school gaan. Omdat ik vind omdat het zo hoort, maar ook pesten zit op dat moment in je achterhoofd.
Als ouder heb je wel de plicht (vind ik) om je kind daar op die manier voor proberen te hoeden.
verzorgd - ja natuurlijk. En dat hoort, zoals je zelf al zegt, ook zo. (verzorgd, as in: dagelijks douchen enzo) True. Alleen je hoeft maar een bril te hebben, scheel te zien, geen goede motoriek hebben (en dus niet mee kunnen komen met sporten) etc en je bent voer voor pesters.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:23 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Het is inderdaad geen reden, maar ik zorg er bij mijn eigen kinderen ook voor dat ze verzorgd naar school gaan. Omdat ik vind omdat het zo hoort, maar ook pesten zit op dat moment in je achterhoofd.
Als ouder heb je wel de plicht (vind ik) om je kind daar op die manier voor proberen te hoeden.
Precies.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:30 schreef Apotheose het volgende:
[..]
verzorgd - ja natuurlijk. En dat hoort, zoals je zelf al zegt, ook zo. (verzorgd, as in: dagelijks douchen enzo) True. Alleen je hoeft maar een bril te hebben, scheel te zien, geen goede motoriek hebben (en dus niet mee kunnen komen met sporten) etc en je bent voer voor pesters.
Ja, maar hoe wil je dat aanpakken? Het enige wat je kan doen, lijkt me, is de kinderen die te ver doorslaan in het pesten een ferme tik te verkopen, maarja, dat mag niet.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:30 schreef Apotheose het volgende:
[..]
verzorgd - ja natuurlijk. En dat hoort, zoals je zelf al zegt, ook zo. (verzorgd, as in: dagelijks douchen enzo) True. Alleen je hoeft maar een bril te hebben, scheel te zien, geen goede motoriek hebben (en dus niet mee kunnen komen met sporten) etc en je bent voer voor pesters.
Checkquote:Op dinsdag 6 november 2012 19:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is netjes? Sommige gezinnen hebben amper wat te makken.. In mijn lagere schooltijd werd je al gepest als je geen dure merkkleding droeg. Was een school in een redelijk normale wijk (ik bedoel: niet in een wijk waar alleen maar rijken woonden). Had je geen merkkleding werd je gepest, want je droeg "Wibra-kleding".
Uitleggen wat het met anderen doet? Als leraar wellicht zelfs de rest van dat uur oid de pester "pesten" om hem te laten voelen wat het met de gepeste doet? Met de hele klas op weerbaarheidstraining> Ik heb ook niet echt een oplossing. Maar er (series) over praten, en kinderen/mensen ervan doordringen dat het GEEN onschuldig vermaak is, maar juist heel veel psychische schade kan aanrichten lijkt me wel wenselijk..quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, maar hoe wil je dat aanpakken? Het enige wat je kan doen, lijkt me, is de kinderen die te ver doorslaan in het pesten een ferme tik te verkopen, maarja, dat mag niet.
als ouders zijnde? Je kunt zo weinig, denk ik... School inlichten, is wat mijn ouders hebben gedaan toen ik werd gepest. Maar dan is het aan de school en als die weinig doen.. tsja.. Die ferme tik kun je niet doen want dan ben je zelf de schuldige.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, maar hoe wil je dat aanpakken? Het enige wat je kan doen, lijkt me, is de kinderen die te ver doorslaan in het pesten een ferme tik te verkopen, maarja, dat mag niet.
en dit idd.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Uitleggen wat het met anderen doet? Als leraar wellicht zelfs de rest van dat uur oid de pester "pesten" om hem te laten voelen wat het met de gepeste doet? Met de hele klas op weerbaarheidstraining> Ik heb ook niet echt een oplossing. Maar er (series) over praten, en kinderen/mensen ervan doordringen dat het GEEN onschuldig vermaak is, maar juist heel veel psychische schade kan aanrichten lijkt me wel wenselijk..
Helaas werkt dat vaak averechts (in mijn tijd iig wel). Gepeste werd nog harder gepest of zelfs fysiek aangevallen als "wraak" voor het "klikken"quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:43 schreef Apotheose het volgende:
[..]
als ouders zijnde? Je kunt zo weinig, denk ik... School inlichten, is wat mijn ouders hebben gedaan toen ik werd gepest. Maar dan is het aan de school en als die weinig doen.. tsja.. Die ferme tik kun je niet doen want dan ben je zelf de schuldige.
[..]
en dit idd.
Ik denk niet dat dat het gewenste effect heeft. Alles wat wel effect heeft mag niet. De leraar mag de pester niet pesten, uitleggen wat het doet heeft weinig zin, praten ook niet. Ik zou oprecht niet weten wat er aan gedaan zou kunnen worden.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Uitleggen wat het met anderen doet? Als leraar wellicht zelfs de rest van dat uur oid de pester "pesten" om hem te laten voelen wat het met de gepeste doet? Met de hele klas op weerbaarheidstraining> Ik heb ook niet echt een oplossing. Maar er (series) over praten, en kinderen/mensen ervan doordringen dat het GEEN onschuldig vermaak is, maar juist heel veel psychische schade kan aanrichten lijkt me wel wenselijk..
Toen mijn dochter in de brugklas zat, kreeg de gehele klas gedurende een kwartaal, verplicht en als extra vak, zelfverdediging.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
ja can imagine. Maar in het 3e jaar van voortgezet onderwijs hebben mn ouders het met mn mentor er over gehad. Weet niet eens meer hoe en wat ie er aan heeft gedaanquote:Op dinsdag 6 november 2012 19:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Helaas werkt dat vaak averechts (in mijn tijd iig wel). Gepeste werd nog harder gepest of zelfs fysiek aangevallen als "wraak" voor het "klikken"
Ik vind dat zelfs veel mensen hier er erg luchtig over denken (en die kunnen niet ALLEMAAL 12 zijn toch?). Daarom reageer ik nu al twee avonden. Ik vind het echt heel belangrijk dat mensen (ook kinderen weten) welke ernstige gevolgen pesten kan hebben. En volgens mij kun je in rollenspellen prima ook aan kinderen duidelijk maken dat pesten niet grappig is.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:49 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat het gewenste effect heeft. Alles wat wel effect heeft mag niet. De leraar mag de pester niet pesten, uitleggen wat het doet heeft weinig zin, praten ook niet. Ik zou oprecht niet weten wat er aan gedaan zou kunnen worden.
Mijn oudste is begaafd (qua iq 2 punten van hoogbegaafd) en staat daardoor anders in het leven dan het gemiddelde kind. Vroeger werd hij vaak boos, dat was frustratie. En jaaa, voor pesters natuurlijk prachtig om het uit te lokken. Omdat ook zijn zusje de klos was én we nog twee kinderen hadden die nog een hele basisschooltijd voor zich hadden, zijn we van school gewisseld. En ook hier zijn er nog pesterijen maar hij kan het allemaal wel wat beter hebben. Kan er door zijn intelligentie ook bovenstaan; ik heb hem nl maar verteld dat het iets is om trots op te zijn, dat het iets is waar hij evenmin iets aan kan doen dan aan het feit dat hij bijv linkshandig is, komt wel weer als hij nog wat ouder is. Dus in dat opzicht heb ik er wel vertrouwen in dat dit hem niet breekt.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:30 schreef Apotheose het volgende:
[..]
Goed van die school, al lijkt het me idd niet werken tegen pesten.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:50 schreef Tayu het volgende:
[..]
Toen mijn dochter in de brugklas zat, kreeg de gehele klas gedurende een kwartaal, verplicht en als extra vak, zelfverdediging.
Daarmee voorkom je geen pesten, maar je kunt kinderen wel wat meer zelfvertrouwen geven op deze manier.
Aha zo'n kind dus.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:54 schreef Lovechild het volgende:
Mijn oudste is begaafd (qua iq 2 punten van hoogbegaafd) en staat daardoor anders in het leven dan het gemiddelde kind. Vroeger werd hij vaak boos, dat was frustratie. En jaaa, voor pesters natuurlijk prachtig om het uit te lokken.
http://www.eenvandaag.nl/(...)_over_pesten_op_gangquote:Doodgepest, letterlijk. De twintigjarige Tim Ribberink uit het Twentse Tilligte pleegde zelfmoord omdat hij langdurig zou zijn gepest. De gebeurtenis brengt nu een nationale discussie op gang: helpen de campagnes (van bijvoorbeeld SIRE) tegen pesten wel, wat kan er worden gedaan om dit in de toekomst te voorkomen? Is dit wel te voorkomen, of is pesten van alle tijden?
De ouders van de Tim man die donderdag zelfmoord pleegde omdat hij werd gepest hebben bij de politie een melding gedaan over een nog onbekende persoon.
Het probleem lijkt groot. Het 1V Jongerenpanel deed onderzoek. De conclusie: meer dan de helft (52%) van de jongeren die gepest is op de middelbare school stelt dat de leraar en/of de school op de hoogte was, maar weinig tot niets deed.
EenVandaag spreekt met psycholoog en pestdeskundige Bob van der Meer. We spraken ook met twee oud-klasgenoten van Tim. Tim's ouders lieten vandaag in een verklaring weten dat ze niet afwisten van de pesterijen die hun zoon onderging. EenVandaag-redacteur Lammert de Bruin:
Ouders Tim; We hopen slechts dat de pesters nadenken over de consequenties van hun gedrag en dat media aandacht geven aan het probleem
Hier op school in groep 8 "Kom op voor jezelf". Weerbaarheidstraining voor de middelbare school. Compleet met zelfverdediging, een plankje doorslaan en examenquote:Op dinsdag 6 november 2012 19:50 schreef Tayu het volgende:
[..]
Toen mijn dochter in de brugklas zat, kreeg de gehele klas gedurende een kwartaal, verplicht en als extra vak, zelfverdediging.
Daarmee voorkom je geen pesten, maar je kunt kinderen wel wat meer zelfvertrouwen geven op deze manier.
Ja vreselijk, ook door mobieltjes trouwens (waren er in mijn schooltijd ook nog niet. Ja, ik ben stokoudquote:Op dinsdag 6 november 2012 19:51 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ja can imagine. Maar in het 3e jaar van voortgezet onderwijs hebben mn ouders het met mn mentor er over gehad. Weet niet eens meer hoe en wat ie er aan heeft gedaanVast de tijd verdrongen
Hij heeft het bespreekbaar gemaakt in de les. Gewoon zo tussen neus en lippen door. Niet omdat ik gepest werd ofzo. Maar het pesten werd er niet erger op... Nu heb je ook nog dat internet waar de pesters heel makkelijk na schooltijd nog ff door kunnen gaan treiteren.
Die zelfverdedigingslessen vind ik een goed initiatief. Mentaal en fysiek sterker worden.
Maar dat is nogal een tegenstrijdig advies, wat je hem geeft. Aan de ene kant zeg je dat hij er maar boven moet staan, en aan de andere kant zeg je dat hij het vooral moet vertellen aan jou. Als hij het vertelt aan jou, staat hij er dus niet boven, en voldoet hij niet aan jouw verwachting. Hoe dan ook zal hij dat als een falen interpreteren. De kans is groot, dat hij het om die reden juist niet zal vertellen, of alleen een heel klein gedeelte wat niet te zwaar zal wegen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:54 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Mijn oudste is begaafd (qua iq 2 punten van hoogbegaafd) en staat daardoor anders in het leven dan het gemiddelde kind. Vroeger werd hij vaak boos, dat was frustratie. En jaaa, voor pesters natuurlijk prachtig om het uit te lokken. Omdat ook zijn zusje de klos was én we nog twee kinderen hadden die nog een hele basisschooltijd voor zich hadden, zijn we van school gewisseld. En ook hier zijn er nog pesterijen maar hij kan het allemaal wel wat beter hebben. Kan er door zijn intelligentie ook bovenstaan; ik heb hem nl maar verteld dat het iets is om trots op te zijn, dat het iets is waar hij evenmin iets aan kan doen dan aan het feit dat hij bijv linkshandig is, komt wel weer als hij nog wat ouder is. Dus in dat opzicht heb ik er wel vertrouwen in dat dit hem niet breekt.
Maar als hij dan verteld dat hij na de gymles maar niet of zo laat mogelijk gaat douchen omdat hij bang is dat ze wat zeggen over hoe hij eruit ziet, of dat er een jongen is die steeds tegen hem opbotst en vraagt of hij ruziezoekt ("nee, niet met jou", zegt hij braaf maar het is intimiderend natuurlijk), breekt mijn hartHeb hem gisteren ook nog maar op het hart gedrukt het altijd te vertellen als hij gepest wordt. Ook als hij denkt dat papa en mama er dan verdrietig van worden of zich dan zorgen maken.
Ik ben ook zo'n kind. Je moet goed op zijn schoolprestaties letten. Zodra het minder wordt moet je actie gaan ondernemen. Je moet voorkomen dat hij net als mij volledig in de put gaat zitten en niks meer wil doen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:54 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Mijn oudste is begaafd (qua iq 2 punten van hoogbegaafd) en staat daardoor anders in het leven dan het gemiddelde kind. Vroeger werd hij vaak boos, dat was frustratie. En jaaa, voor pesters natuurlijk prachtig om het uit te lokken. Omdat ook zijn zusje de klos was én we nog twee kinderen hadden die nog een hele basisschooltijd voor zich hadden, zijn we van school gewisseld. En ook hier zijn er nog pesterijen maar hij kan het allemaal wel wat beter hebben. Kan er door zijn intelligentie ook bovenstaan; ik heb hem nl maar verteld dat het iets is om trots op te zijn, dat het iets is waar hij evenmin iets aan kan doen dan aan het feit dat hij bijv linkshandig is, komt wel weer als hij nog wat ouder is. Dus in dat opzicht heb ik er wel vertrouwen in dat dit hem niet breekt.
Maar als hij dan verteld dat hij na de gymles maar niet of zo laat mogelijk gaat douchen omdat hij bang is dat ze wat zeggen over hoe hij eruit ziet, of dat er een jongen is die steeds tegen hem opbotst en vraagt of hij ruziezoekt ("nee, niet met jou", zegt hij braaf maar het is intimiderend natuurlijk), breekt mijn hartHeb hem gisteren ook nog maar op het hart gedrukt het altijd te vertellen als hij gepest wordt. Ook als hij denkt dat papa en mama er dan verdrietig van worden of zich dan zorgen maken.
Het is wel de opzet van die verplichte lessen, maar de praktijk heeft uitgewezen dat het niet dat effect heeft. Juist in die brugklas was mijn dochter slachtoffer van vele pesterijen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Goed van die school, al lijkt het me idd niet werken tegen pesten.
Euh...tot nu toe ervaren we het nog niet heel erg als een dramaquote:Op dinsdag 6 november 2012 19:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Aha zo'n kind dus.
[ afbeelding ]
Mijn hart breekt een beetje als ik het lees. Voor je kinderen (met name betreffend zoontje) en voor jullie, en door de liefde die uit je post spreekt.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:54 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Euh....nee, ik zeg nooit dat hij er boven moet staan! Ik moet even teruglezen wat ik zeg dat dat uit mijn verhaal naar voren komt...quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:58 schreef Tayu het volgende:
[..]
Maar dat is nogal een tegenstrijdig advies, wat je hem geeft. Aan de ene kant zeg je dat hij er maar boven moet staan, en aan de andere kant zeg je dat hij het vooral moet vertellen aan jou. Als hij het vertelt aan jou, staat hij er dus niet boven, en voldoet hij niet aan jouw verwachting. Hoe dan ook zal hij dat als een falen interpreteren. De kans is groot, dat hij het om die reden juist niet zal vertellen, of alleen een heel klein gedeelte wat niet te zwaar zal wegen.
Is dat zo? Nou is het wél zo dat gepeste kinderen die last soms liever in hun eentje dragen. Uit schaamte, en uit angst dat degene aan wie ze het vertellen ook ineens met een ander oog naar ze zal kijken.: "Ja, nou je het zegt je bent eigenlijk maar een raar kind, een stom kind", of whatever ze zelf inmiddels geloven.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:58 schreef Tayu het volgende:
[..]
Maar dat is nogal een tegenstrijdig advies, wat je hem geeft. Aan de ene kant zeg je dat hij er maar boven moet staan, en aan de andere kant zeg je dat hij het vooral moet vertellen aan jou. Als hij het vertelt aan jou, staat hij er dus niet boven, en voldoet hij niet aan jouw verwachting. Hoe dan ook zal hij dat als een falen interpreteren. De kans is groot, dat hij het om die reden juist niet zal vertellen, of alleen een heel klein gedeelte wat niet te zwaar zal wegen.
Oké, dat is een goede tipquote:Op dinsdag 6 november 2012 19:58 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik ben ook zo'n kind. Je moet goed op zijn schoolprestaties letten. Zodra het minder wordt moet je actie gaan ondernemen. Je moet voorkomen dat hij net als mij volledig in de put gaat zitten en niks meer wil doen.
Ik maakte dat op uit deze zinsnede: "Kan er door zijn intelligentie ook bovenstaan..."quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:02 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Euh....nee, ik zeg nooit dat hij er boven moet staan! Ik moet even teruglezen wat ik zeg dat dat uit mijn verhaal naar voren komt...
We praten er veel over en dan merk ik dat hij er, in mijn ogen, op een goede manier mee om kan gaan. Dan denk ik "hij komt er wel" maar of dat zo is moet maar blijken.
quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Mijn hart breekt een beetje als ik het lees. Voor je kinderen (met name betreffend zoontje) en voor jullie, en door de liefde die uit je post spreekt.
Lijkt me vreselijk als je kind dat overkomt.. Je houdt vreselijk veel van je kind en wil je kind beschermen..
Helemaal eens. Ben ook blij te horen dát hij er over praat. Zoals ik zei: zat kinderen doen dat niet. Tim kennelijk ook niet (meer tegen het einde van zijn.leven).quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:05 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik maakte dat op uit deze zinsnede: "Kan er door zijn intelligentie ook bovenstaan..."
Als hij maar weet dat hij altijd bij jou terecht kan, maar volgens mij is dat zeker het geval
Dat is niet altijd zo, maar in mijn eigen ervaring was dat wel zo. Mijn ouders gaven mij vroeger het advies dat ik er maar boven moest staan. En inderdaad ook dat dat pesten juist jaloezie was etc. Dat was beslist niet het geval, ik kon er niet bovenstaan, en ik werd niet gepest uit jaloezie, maar enkel omdat ik uit een andere provincie kwam en je dat nogal duidelijk kon horen. Maar ik keek wel uit, om mijn ouders daar in te betrekken, want met al die goedbedoelde maar foute adviezen voelde ik me dan nog eenzamer en nog meer onbegrepen dan sowieso het geval al was.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Is dat zo? Nou is het wél zo dat gepeste kinderen die last soms liever in hun eentje dragen. Uit schaamte, en uit angst dat degene aan wie ze het vertellen ook ineens met een ander oog naar ze zal kijken.: "Ja, nou je het zegt je bent eigenlijk maar een raar kind, een stom kind", of whatever ze zelf inmiddels geloven.
ach.. in mijn tijd (quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja vreselijk, ook door mobieltjes trouwens (waren er in mijn schooltijd ook nog niet. Ja, ik ben stokoud). Wat dat betreft hebben gepesten het een stuk zwaarder gekregen.
Daar hebben wij het toevallig gisteren ook over gehad. Hij vertelde dat andere kinderen hem lelijk vonden/vinden en dat hij in de spiegel had gekeken en had geconcludeerd dat ze het mis hadden. Toen heb ik ook gezegd dat als hij eraan gaat twijfelen, hij het moet zeggen en wij zullen zeggen dat het niet zo is. En dat we desnoods de oma's opbellen en weet ik wie nog meer om het hem ook te vertellen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Is dat zo? Nou is het wél zo dat gepeste kinderen die last soms liever in hun eentje dragen. Uit schaamte, en uit angst dat degene aan wie ze het vertellen ook ineens met een ander oog naar ze zal kijken.: "Ja, nou je het zegt je bent eigenlijk maar een raar kind, een stom kind", of whatever ze zelf inmiddels geloven.
Jouw ouders lijken op de mijne. Ze denken dat ze helpen, maar uiteindelijk kunnen ze helemaal niets.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:09 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat is niet altijd zo, maar in mijn eigen ervaring was dat wel zo. Mijn ouders gaven mij vroeger het advies dat ik er maar boven moest staan. En inderdaad ook dat dat pesten juist jaloezie was etc. Dat was beslist niet het geval, ik kon er niet bovenstaan, en ik werd niet gepest uit jaloezie, maar enkel omdat ik uit een andere provincie kwam en je dat nogal duidelijk kon horen. Maar ik keek wel uit, om mijn ouders daar in te betrekken, want met al die goedbedoelde maar foute adviezen voelde ik me dan nog eenzamer en nog meer onbegrepen dan sowieso het geval al was.
Dat is precies waarom ik hier al twee avonden post: veel mensen schijnen niet te beseffen dat het écht psychische schade kan opleveren. Heel ernstige psychische zelfs in sommige gevallen. En dat pesten doorwerkt, ook nadat het pesten is gestopt. Namelijk door de schade die dan al is aangericht.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:06 schreef Lovechild het volgende:
[..]![]()
Wat een lieve reactie, dank je wel.
Het is inderdaad vreselijk als je je kind hiertegen niet kunt beschermen. Mijn oudste twee kinderen hebben echt schade opgelopen door naar school te gaan en die gedachte is bijna onverdragelijk, daar moet ik niet teveel bij stilstaan. Het betreffende zusje lijkt nu in de bovenbouw op haar plek te zijn en god, wat gun ik haar een paar zorgeloze jaren daar.
Dat aspect was ik nog even vergeten ja. Maar dat is ook vreselijk voor een gepest kind. Dat krijgt dan het gevoel dat werkelijk helemaal niemand op de wereld hem/haar begrijpt. En dat is een verrot eenzaam en ongelukkig gevoel.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:09 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat is niet altijd zo, maar in mijn eigen ervaring was dat wel zo. Mijn ouders gaven mij vroeger het advies dat ik er maar boven moest staan. En inderdaad ook dat dat pesten juist jaloezie was etc. Dat was beslist niet het geval, ik kon er niet bovenstaan, en ik werd niet gepest uit jaloezie, maar enkel omdat ik uit een andere provincie kwam en je dat nogal duidelijk kon horen. Maar ik keek wel uit, om mijn ouders daar in te betrekken, want met al die goedbedoelde maar foute adviezen voelde ik me dan nog eenzamer en nog meer onbegrepen dan sowieso het geval al was.
Haha, dat is een prachtige reactie van je zoon!quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:09 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Daar hebben wij het toevallig gisteren ook over gehad. Hij vertelde dat andere kinderen hem lelijk vonden/vinden en dat hij in de spiegel had gekeken en had geconcludeerd dat ze het mis hadden. Toen heb ik ook gezegd dat als hij eraan gaat twijfelen, hij het moet zeggen en wij zullen zeggen dat het niet zo is. En dat we desnoods de oma's opbellen en weet ik wie nog meer om het hem ook te vertellen.
En dan maar hopen dat dát zaadje groeit en niet dat van de pesters
Dat heeft ook met tijd te maken. In mijn jeugd bestonden er totaal andere visies mbt opvoeding, dan nu. Toen was dat de algemeen geldende visie.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:10 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Jouw ouders lijken op de mijne. Ze denken dat ze helpen, maar uiteindelijk kunnen ze helemaal niets.
Hij kan het vrij goed beredeneren allemaal en daardoor merk ik dat hij er wel bovenstaat. Ben zelf vroeger ook gepest (evenals mijn man, mijn schoonvader, het lijkt haast wel erfelijkquote:Op dinsdag 6 november 2012 20:05 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik maakte dat op uit deze zinsnede: "Kan er door zijn intelligentie ook bovenstaan..."
Als hij maar weet dat hij altijd bij jou terecht kan, maar volgens mij is dat zeker het geval
Het kloterige (sorry voor het woord) van pesten, is dat de kracht in de herhaling zit. Hoe langer het duurt, en hoe vaker dezelfde dingen herhaald worden, hoe funester het is voor de psyche van de gepeste.. Die gaat het op den duur geloven (zelfs als hij.zij ergens van binnen nog een heel klein maar krachtig tegensprekend sterk stukje "ik" heeft). Hij/zij gaat iig geloven dat de hele wereld hem/haar zo ziet.. En dat zijn/haar familie dat tegenspreekt telt niet. Die horen dat nu eenmaal tegen te spreken, of ze het nou menen of niet..quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:09 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Daar hebben wij het toevallig gisteren ook over gehad. Hij vertelde dat andere kinderen hem lelijk vonden/vinden en dat hij in de spiegel had gekeken en had geconcludeerd dat ze het mis hadden. Toen heb ik ook gezegd dat als hij eraan gaat twijfelen, hij het moet zeggen en wij zullen zeggen dat het niet zo is. En dat we desnoods de oma's opbellen en weet ik wie nog meer om het hem ook te vertellen.
En dan maar hopen dat dát zaadje groeit en niet dat van de pesters
Die visie gold ook in mijn jeugd. Ik werd gepest omdat ik een intelligent, wibra kleding dragend nerdje ben. Dat ben ik nog steeds eigenlijk, maar zodra ik werk heb dan is het afgelopen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:15 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat heeft ook met tijd te maken. In mijn jeugd bestonden er totaal andere visies mbt opvoeding, dan nu. Toen was dat de algemeen geldende visie.
Ik denk dat dat wel degelijk kan, zeker in een gehucht ergens op het platte land. Maar het moet wel verdomd eenzaam zijn geweest voor die knul, als hij die last al die jaren alleen heeft moeten dragen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:17 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Dus ja, hij praat erover. En ergens vraag ik me ook af hoe het toch kan dat de ouders van Tim van niets wisten. Dat kán mi niet als je close bent met je kind. Maar aan de andere kant is het mijn grootste angst dat het wél kan, dat je dat gewoon kunt kwijtraken,die band, als je kind groter wordt.
Dat kan zeker, en al op de basisschool. Het kind vertelt het niet uit de hierboven reeds geposte redenen (schaamte en angst). En dan ben je op zich nog niet eens perse de band met je kind kwijt. De band/liefde tussen de ouders en het kind kan heel sterk zijn, en het kind kan best alle andere dingen wel (en uitgebreid) vertellen. Alleen dat niet. Uit schaamte en angst.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:17 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Hij kan het vrij goed beredeneren allemaal en daardoor merk ik dat hij er wel bovenstaat. Ben zelf vroeger ook gepest (evenals mijn man, mijn schoonvader, het lijkt haast wel erfelijk) dus ik weet wel wat je niet wilt horen.
Wat ik wél doe is vertellen dat pesters het vaak zelf niet fijn hebben. Zoals die jongen die steeds tegen hem opbotst; we hebben nog nooit zijn ouders gezien. Hij komt alleen en gaat alleen. Dat kan hoor, als je in groep 8 zit en heel dicht bij school woont, maar ik vind het wel een signaal. "Misschien werken zijn ouders wel heel veel en moet hij het allemaal maar alleen uitzoeken," zeg ik dan. En dan concluderen we dat pesters eigenlijk maar zielig zijn.
Dus ja, hij praat erover. En ergens vraag ik me ook af hoe het toch kan dat de ouders van Tim van niets wisten. Dat kán mi niet als je close bent met je kind. Maar aan de andere kant is het mijn grootste angst dat het wél kan, dat je dat gewoon kunt kwijtraken,die band, als je kind groter wordt.
Ik weet dat het niet onze schuld is. Gelukkig ben ik volwassen en kan dat beredeneren.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is precies waarom ik hier al twee avonden post: veel mensen schijnen niet te beseffen dat het écht psychische schade kan opleveren. Heel ernstige psychische zelfs in sommige gevallen. En dat pesten doorwerkt, ook nadat het pesten is gestopt. Namelijk door de schade die dan al is aangericht.
En ik kan me heel goed voorstellen dat die gedachte bijna onverdragelijk is voor je. Het is echter niet jouw schuld dat het gebeurd is. En ook niet die van je kinderen.
Nou ik onderschat het niet hoor.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het kloterige (sorry voor het woord) van pesten, is dat de kracht in de herhaling zit. Hoe langer het duurt, en hoe vaker dezelfde dingen herhaald worden, hoe funester het is voor de psyche van de gepeste.. Die gaat het op den duur geloven (zelfs als hij.zij ergens van binnen nog een heel klein maar krachtig tegensprekend sterk stukje "ik" heeft). Hij/zij gaat iig geloven dat de hele wereld hem/haar zo ziet.. En dat zijn/haar familie dat tegenspreekt telt niet. Die horen dat nu eenmaal tegen te spreken, of ze het nou menen of niet..
Gelukkig lijkt dat bij jullie niet het geval te zijn. Maar onderschat aub niet wat voor "rare" gedachten en "geloven" het gevolg van pesten kunnen zijn.
Mensen die je beoordelen op het merk kleding wat je draagt, zijn oppervlakkig.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:21 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Die visie gold ook in mijn jeugd. Ik werd gepest omdat ik een intelligent, wibra kleding dragend nerdje ben. Dat ben ik nog steeds eigenlijk, maar zodra ik werk heb dan is het afgelopen.
Het is een verschrikkelijk ingewikkeld en schadelijk gebeuren. En dat doorwerken is misschien nog wel het allerschadelijkst van alles. En dat voorbeeld dat je geeft is inderdaad een goed voorbeeld van hoe het doorwerkt.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:28 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Nou ik onderschat het niet hoor.
Ik ervaar het eigenlijk zelf, als mijn man zegt dat ik wél leuk ben denk, of zeg, ik "Ja, natuurlijk zeg je dat, je bent m'n man, jij moet dat."
Het is gewoon een heel ingewikkeld gebeuren en ik weet misschien nooit helemaal hoe het effect op hem zal zijn.
Op mijn lagere school gebeurde juist precies wat Comp_lex beschrijft (heb ik redelijk aan het begin van dit topicdeel ook al gepost meen ik)quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:29 schreef Tayu het volgende:
[..]
Mensen die je beoordelen op het merk kleding wat je draagt, zijn oppervlakkig.
Grappig wel, toen ik op het VWO zat, viel je werkelijk helemaal uit de toon als je merkkleding droeg (dan was je een kakker, en dat wilde je beslist niet zijn). Daar was het juist helemaal top als je kleding van de markt, de wibra of zeeman, droeg. En het liefst zelfgebreide truien, die we vaak nog tijdens de les wiskunde (bijvoorbeeld) zelf breiden ookDat mocht gewoon.
Datzelfde bleek het geval te zijn toen ik mijn dochter (ja, vanwege pesten) naar een andere school liet gaan. Op haar nieuwe school (Vrije School), was dat ook de tendens. En dat is tevens zo op de opleiding die ze nu volgt (precisietechnologie).
Op de basisschool waar mijn dochter heen ging, was dat ook het geval (En hoe!, maar daar waren het vooral de ouders die erop letten en er van alles van vonden. Dat is eigenlijk nog veel kwalijker.), en zeker ook op de eerste middelbare school die ze bezocht in een nabijgelegen en nogal bekrompen dorp, ook al ligt dat dorp toch echt pal in de randstad.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Op mijn lagere school gebeurde juist precies wat Comp_lex berschrijf (heb ik redelijk aan het begin van dit topicdeel ook al gepost meen ik)
Wat een bizarre volwassenen lopen er soms ook nog rond. Dat zelfs die niet kunnen inzien dat het niet om de buitenkant van iemand gaat (zoals kleding, wel/geen bril, hoorapparaat, moedervlek, wijnvlek etc)quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:41 schreef Tayu het volgende:
[..]
Op de basisschool waar mijn dochter heen ging, was dat ook het geval (En hoe!, maar daar waren het vooral de ouders die erop letten en er van alles van vonden. Dat is eigenlijk nog veel kwalijker.), en zeker ook op de eerste middelbare school die ze bezocht in een nabijgelegen en nogal bekrompen dorp, ook al ligt dat dorp toch echt pal in de randstad.
Ik heb de basisschooltijd van mijn dochter om die reden werkelijk ervaren als op eieren lopen. Ik ben een alleenstaande moeder (altijd geweest), en door ziekte ben ik in de bijstand beland. Maar ik zorgde er wel voor dat mijn dochter in die jaren enkel in dure merkkleding op school verscheen. Hoe ik het voor elkaar kreeg weet ik niet eens meer, maar het lukte hoe dan ook. Ook al ging het mijn budget eigenlijk zwaar te boven. Ik ben blij dat ik die last nu iig niet meer draag.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat een bizarre volwassenen lopen er soms ook nog rond. Dat zelfs die niet kunnen inzien dat het niet om de buitenkant van iemand gaat (zoals kleding, wel/geen bril, hoorapparaat, moedervlek, wijnvlek etc)
Tha fuck.. Dat is toch gewoon te bizar voor woorden?quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:49 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik heb de basisschooltijd van mijn dochter om die reden werkelijk ervaren als op eieren lopen. Ik ben een alleenstaande moeder (altijd geweest), en door ziekte ben ik in de bijstand beland. Maar ik zorgde er wel voor dat mijn dochter in die jaren enkel in dure merkkleding op school verscheen. Hoe ik het voor elkaar kreeg weet ik niet eens meer, maar het lukte hoe dan ook. Ook al ging het mijn budget eigenlijk zwaar te boven. Ik ben blij dat ik die last nu iig niet meer draag.
Niet alleen kinderen worden op kleding beoordeeld in die basisschool periode, ouders onderling beoordelen elkaar nog 10 keer erger in die periode. Als jouw kind niet in de juiste kleding op school verschijnt, moet je niet vreemd staan te kijken als er een melding bij het AMK wordt gedaan wegens verwaarlozing (nee, ik maak geen grapje).
Maar het is wel de realiteit.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Tha fuck.. Dat is toch gewoon te bizar voor woorden?
Ja, ik weet wel dat pesten doorgaat tot de dood (in elke bevolkingsgroep en in elke leeftijdsgroep voorkomt in groepssamenstellingen), maar sommige voorbeelden doen je de bek openvallen
Ik geloof je onmiddellijk, dat is het punt niet.quote:
Gelukkig! Dank voor de geruststellingquote:Op dinsdag 6 november 2012 20:54 schreef Lovechild het volgende:
Whiskers2009, m'n pc wil ineens niet meewerken aan het quoten van jouw post maar ik heb wat je schreef absoluut niet als belerend ervaren!
Ik had in die tijd ook nog een pleegdochter in huis, kun je nagaanquote:Op dinsdag 6 november 2012 20:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik geloof je onmiddellijk, dat is het punt niet.
Overigens respect voor het alleenstaande moederschap, verzorging niet kunnen delen lijkt me behoorlijk pittig. En daarbij in de Bijstand zitten en je kind wel merkkleding willen geven doet daar nog een schepje bovenop..
Inderdaadquote:Op dinsdag 6 november 2012 20:59 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik had in die tijd ook nog een pleegdochter in huis, kun je nagaanNu was dat allemaal wel voor de financiële crisis waar we nu in zitten. Ik merk aan veel dingen dat ik toen meer kon doen met diezelfde uitkering dan nu het geval is.
Hoe kan je dat veranderen?quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:03 schreef Ziba het volgende:
Overdreven dit. Genoeg mensen die gepest worden en d'r daardoor een eind aan maken. En heel vreselijk maar kan niet geloven dat iemand enkel door pesterijen er een eind aan maakt aangezien je dat zelf kan veranderen.
Je spreekt jezelf nogal tegen Zibaquote:Op dinsdag 6 november 2012 21:03 schreef Ziba het volgende:
Overdreven dit. Genoeg mensen die gepest worden en d'r daardoor een eind aan maken. En heel vreselijk maar kan niet geloven dat iemand enkel door pesterijen er een eind aan maakt aangezien je dat zelf kan veranderen.
Ziba, lees de topics (topicreeksen) even door. Je komt nu over als een dom jong ding dat zich niet geïnformeerd heeft..quote:
En kun je die stelling ook onderbouwen?quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:06 schreef Ziba het volgende:
Neee hoor, niet blaming the victim. Het is gewoon zo.
Je hebt er werkelijk geen idee van wat voor ernstige psyschische gevolgen pesten kan hebben. Doe me een lol en lees iig DIT topicdeel ff vanaf het begin..quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:05 schreef Ziba het volgende:
Klopt. Ik bedoel dus: ik geloof nooit dat pesten het enoge punt is.
Dag, Zibaquote:Op dinsdag 6 november 2012 21:06 schreef Ziba het volgende:
Neee hoor, niet blaming the victim. Het is gewoon zo.
Of omdat je toevallig flaporen hebt, of een schisis, of een accent of wat dan ook.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:07 schreef Ziba het volgende:
Ik ken de situatie, zal me nog wel toelichten. Ja, wie wordt er zomaar gepest dan? Heeft te maken met je eigen houding. Etc. OnZekerheid.
Ziba, werkelijk..quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:07 schreef Ziba het volgende:
Ik ken de situatie, zal me nog wel toelichten. Ja, wie wordt er zomaar gepest dan? Heeft te maken met je eigen houding. Etc. OnZekerheid.
Nee, volgens mij heb ik het gewoon opgevat zoals jij het bedoeldequote:Op dinsdag 6 november 2012 20:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Gelukkig! Dank voor de geruststelling'
Hopelijk ook niet als verwijt![]()
Om verwarring door smileys te voorkomen:
Het eertse meen ik serieus.
Het tweede was een klein plagerijtje omdat ik zoiets zei als "belerend of als een verwijt"
Blij dat te horen!quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:09 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Nee, volgens mij heb ik het gewoon opgevat zoals jij het bedoelde
Jaja. Punt is dat zodra jij flaporen hebt inclusief schisis en dik maar jij gewoon zelfverzekerd bent en voor jezelf opkomt, jij niet gepest wordt.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:08 schreef Tayu het volgende:
[..]
Of omdat je toevallig flaporen hebt, of een schisis, of een accent of wat dan ook.
Was het maar zo simpel en leefden we maar in die maakbare wereldquote:Op dinsdag 6 november 2012 21:10 schreef Ziba het volgende:
[..]
Jaja. Punt is dat zodra jij flaporen hebt inclusief schisis en dik maar jij gewoon zelfverzekerd bent en voor jezelf opkomt, jij niet gepest wordt.
Als dat al zo was, dan moet het je toch aan het denken zetten of het pesten van al die onzekere mensen nou DE oplossing is.. Denk niet dat ze er zelfzekerder van zullen worden..quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:10 schreef Ziba het volgende:
[..]
Jaja. Punt is dat zodra jij flaporen hebt inclusief schisis en dik maar jij gewoon zelfverzekerd bent en voor jezelf opkomt, jij niet gepest wordt.
Zo simpel is het NIET. En pesten begint vaak jong..quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:13 schreef Ziba het volgende:
Zo simpel is het ook.Zodra jij onzeker bent, ben je een makkelijke prooi. Klaar. Zodra je zelfverzekerd bent niet.
Zelfverzekerdheid biedt niet de garantie dat je niet gepest zal worden.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:13 schreef Ziba het volgende:
Zo simpel is het ook.Zodra jij onzeker bent, ben je een makkelijke prooi. Klaar. Zodra je zelfverzekerd bent niet.
Pesten is niet aan leeftijd gebonden.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:16 schreef Ziba het volgende:
Nee. Is niet de oplossing. Maar onder kinderen gebeurt het nou eenmaal. En denk dat er niet veel aan te doen is. Ikzelf heb spijtig genoeg ook gepest (had het er gisteren nog over nav deze situatie) en nu denk ik: hoe heb ik dat kunnen doen? Maarja, ik was veel jonger.
quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:17 schreef Tayu het volgende:
[..]
Zelfverzekerdheid biedt niet de garantie dat je niet gepest zal worden.
Maar pesten leidt wel gegarandeerd tot het onderuithalen van die zelfverzekerdheid.
quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:17 schreef Tayu het volgende:
[..]
Pesten is niet aan leeftijd gebonden.
Ziba, het is gewoon echt niet waar. En ik had je verstandiger ingeschat.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:19 schreef Ziba het volgende:
Zo simpel is het wel. Je wordt niet gepest omdat je bijv. Dik en zwart bent maar omdat je onzeker bent. Nee, zodra je onzeker bent word je niet zomaar zelfverzekerd en als jij lang bent vernederd denk ik dat het je voor altijd tekent. Helaas. Neemt niet weg dat je wel zelfverzekerd kan worden. Al is dat moeilijk en duurt 't lang etc.
Nee, je wordt niet gepest omdat je onzeker bent, maar omdat je in iets (en dat kan een futiliteit zijn) afwijkt van wat de omgeving als gangbaar en normaal beschouwt.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:19 schreef Ziba het volgende:
Zo simpel is het wel. Je wordt niet gepest omdat je bijv. Dik en zwart bent maar omdat je onzeker bent. Nee, zodra je onzeker bent word je niet zomaar zelfverzekerd en als jij lang bent vernederd denk ik dat het je voor altijd tekent. Helaas. Neemt niet weg dat je wel zelfverzekerd kan worden. Al is dat moeilijk en duurt 't lang etc.
Jawel. Klopt.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:17 schreef Tayu het volgende:
[..]
Zelfverzekerdheid biedt niet de garantie dat je niet gepest zal worden.
Maar pesten leidt wel gegarandeerd tot het onderuithalen van die zelfverzekerdheid.
Nee Ziba. Onzekerheid is NIET de oorzaak van pesten. Afwijken van "de norm" binnen de groep waarin je je bevindt is de oorzaak..quote:
Jaja. Zulke onzin. Dat maken sommige mensen zichzelf graag wijs. Totaal niet logisch ook.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:20 schreef Tayu het volgende:
[..]
Nee, je wordt niet gepest omdat je onzeker bent, maar omdat je in iets (en dat kan een futiliteit zijn) afwijkt van wat de omgeving als gangbaar en normaal beschouwt.
Het is juist heel logisch. Een logisch gevolg van pesten is, dat je daar onzeker van wordt. Jij draait oorzaak en gevolg om.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:24 schreef Ziba het volgende:
[..]
Jaja. Zulke onzin. Dat maken sommige mensen zichzelf graag wijs. Totaal niet logisch ook.
Ok, nu is het genoeg geweest. Ga maar ergens anders trollen nu.. De POLSC bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:24 schreef Ziba het volgende:
[..]
Jaja. Zulke onzin. Dat maken sommige mensen zichzelf graag wijs. Totaal niet logisch ook.
Nee. Het is onzekerheid. Denk maar goed na.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee Ziba. Onzekerheid is NIET de oorzaak van pesten. Afwijken van "de norm" binnen de groep waarin je je bevindt is de oorzaak..
Zat kindjes die helemaal niet onzeker waren toen het pesten begon zijn gepest.
Denk zelf eens na, lees alle topics over Tim helemaal door en wordt volwassen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:26 schreef Ziba het volgende:
[..]
Nee. Het is onzekerheid. Denk maar goed na.
Er anders over denken is niet raar.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:27 schreef Ziba het volgende:
Ik troll niet. Raar he, iemand die d'r anders over denkt?Ik ga zo wel duidelijk uitleggen hoe ik het bedoel.
Dat zeg je nu al een half uur. Ik zou voorstellen dat je je eerst eens inleest. Zat mensen die vroeger gepest zijn hebben hun verhaal gedaan. Alsmede mensen die kinderen hebben die gepest worden of zijn. Het is niet zo simpel als jij poneert.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:27 schreef Ziba het volgende:
Ik troll niet. Raar he, iemand die d'r anders over denkt?Ik ga zo wel duidelijk uitleggen hoe ik het bedoel.
voordeel is wel dat je die gewoon uit kan zettenquote:Op dinsdag 6 november 2012 19:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja vreselijk, ook door mobieltjes trouwens (waren er in mijn schooltijd ook nog niet. Ja, ik ben stokoud). Wat dat betreft hebben gepesten het een stuk zwaarder gekregen.
Nadeel is wel dat die berichten alsnog binnen komen als je het ding weer aanzet.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:29 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
voordeel is wel dat je die gewoon uit kan zetten
Het is enkel jouw waarheidquote:Op dinsdag 6 november 2012 21:30 schreef Ziba het volgende:
Zal wel. Harde waarheid is nooit leuk. Maarja, zal het wel uitleggen zo. Zit op telefoon.
.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:30 schreef Ziba het volgende:
Zal wel. Harde waarheid is nooit leuk. Maarja, zal het wel uitleggen zo. Zit op telefoon.
Niet per sé, maar de kans is groot als jouw omgeving dat als afwijkend van de norm beschouwt.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:32 schreef Ziba het volgende:
[..]
Uhu. En zodra je een hazelip hebt word je gepest. Dat is jouw waarheid.
Uhu. En Ziba heeft de waarheid in pacht. Alle anderen snappen er niks van. O zo!! Domme lutsers ook..quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:32 schreef Ziba het volgende:
[..]
Uhu. En zodra je een hazelip hebt word je gepest. Dat is jouw waarheid.
je moet ze openen om te lezen, ik snap het probleem van 'internetpesten' niet zo, enorme mediabel, alles draait opeens om internetpestenquote:Op dinsdag 6 november 2012 21:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nadeel is wel dat die berichten alsnog binnen komen als je het ding weer aanzet.
Loners die met andere loners spelen, zijn geen lonersquote:Op dinsdag 6 november 2012 21:35 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
je moet ze openen om te lezen, ik snap het probleem van 'internetpesten' niet zo, enorme mediabel, alles draait opeens om internetpesten
en dan komt er zon vlottige dame vertellen wat voor vreselijke dingen kinderen tegenwoordig op youtube zetten, en dat die arme zieltje dat lezen
dan denk ik echt 'verdomme lees het dan gewoon niet!'
als je vroeger met een mooie nieuwe nikes had maar er zat een beetje roze in verwerkt was je meteen homo; moest je maar geen roze schoenen kopen
als je geen knikkers had kon je met niemand spelen
als je geen voetbal had mocht je niet mee voetballen
maar als je daar niet bij hoorde ging je ook niet als een loner bij het voetbalveld staan wachten hoe de rest om je ging lachen dat je niet mee mocht doen, dan ging je lekker met andere loners spelen, of ging je bij de jufvrouw zitten
beetje boos worden op de kat dat ie achter de muis aan rent vind ik het
Welnee. Het draait om langdurig en stelselmatig pesten. Dat dat tegenwoordig ook via de mobiele telefoon en het internet kan maakt eea voor de gepeste alleen maar erger. Maar internetpesten is NIET de focus.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:35 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
je moet ze openen om te lezen, ik snap het probleem van 'internetpesten' niet zo, enorme mediabel, alles draait opeens om internetpesten
en dan komt er zon vlottige dame vertellen wat voor vreselijke dingen kinderen tegenwoordig op youtube zetten, en dat die arme zieltje dat lezen
dan denk ik echt 'verdomme lees het dan gewoon niet!'
als je vroeger met een mooie nieuwe nikes had maar er zat een beetje roze in verwerkt was je meteen homo; moest je maar geen roze schoenen kopen
als je geen knikkers had kon je met niemand spelen
als je geen voetbal had mocht je niet mee voetballen
maar als je daar niet bij hoorde ging je ook niet als een loner bij het voetbalveld staan wachten hoe de rest om je ging lachen dat je niet mee mocht doen, dan ging je lekker met andere loners spelen, of ging je bij de jufvrouw juffrouw zitten
Het is niet zo vanzelfsprekend als een kat die een muis najaagt - anders zou elk kind pesten. En we leven niet meer in de oertijd toen afwijkende mensen een belemmering voor de groep konden vormen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:35 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Aha, weer een aanhanger van de "survival of the fittest"-theorie.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:35 schreef Life2.0 het volgende:
Wat ik uit de media begrijp is dat internetpesten een hot item is, en dus alles daar om draait, het gaat niet om pesten maar ONLINE pesten (bedenk hier het geluid van een geschokt publike bij)quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Welnee. Het draait om langdurig en stelselmatig pesten. Dat dat tegenwoordig ook via de mobiele telefoon en het internet kan maakt eea voor de gepeste alleen maar erger. Maar internetpesten is NIET de focus.
ik bedoel dat meer als je dat pesten een natuurlijke reactie is om mensen die zich niet willen of kunnen conformeren, je kunt de kat blijven vertellen dat hij niet achter de muis aan moet rennen, maar als je niet kijkt schieten ze beiden de kamer uit..quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Aha, weer een aanhanger van de "survival of the fittest"-theorie.
Ongegrond, want de gepeste kinderen zijn -hoewel ze beschadigd worden- een stuk taaier dan de pesters..
Nee, het ging om pesten. En dat pesten bleek ook online terug te vinden te zijn.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:41 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Wat ik uit de media begrijp is dat internetpesten een hot item is, en dus alles daar om draait, het gaat niet om pesten maar ONLINE pesten (bedenk hier het geluid van een geschokt publike bij)
juist bij online pesten kun je 'weglopen' zonder problemen; je gaat niet naar website X, plaatst geen domme filmpjes die verwachtte reacties uitlokken, lijst niet de mail van persoon X etc etc
als de pester voor je staat kun je niet weglopen of negeren; je bent dan de zwakke
Waarom zijn er zoveel mensen die de gepeste zien als de boosdoener?? JIj dus ook: zorg maar dat je je er aan onttrekt, wees niet jezelf. Pas je aan aan de pesters..quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:41 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Wat ik uit de media begrijp is dat internetpesten een hot item is, en dus alles daar om draait, het gaat niet om pesten maar ONLINE pesten (bedenk hier het geluid van een geschokt publike bij)
juist bij online pesten kun je 'weglopen' zonder problemen; je gaat niet naar website X, plaatst geen domme filmpjes die verwachtte reacties uitlokken, lijst niet de mail van persoon X etc etc
als de pester voor je staat kun je niet weglopen of negeren; je bent dan de zwakke
ja en dus?quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:43 schreef Tayu het volgende:
[..]
Nee, het ging om pesten. En dat pesten bleek ook online terug te vinden te zijn.
Oneens, maar moet nu echt ff wegquote:Op dinsdag 6 november 2012 21:43 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ik bedoel dat meer als je dat pesten een natuurlijke reactie is om mensen die zich niet willen of kunnen conformeren, je kunt de kat blijven vertellen dat hij niet achter de muis aan moet rennen, maar als je niet kijkt schieten ze beiden de kamer uit..
enne de muis ontsnapt bijna altijd
meid waar het je het over, als er iemand een buitenbeetje is ben ik dat wel, vroeger en nuquote:Op dinsdag 6 november 2012 21:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Waarom zijn er zoveel mensen die de gepeste zien als de boosdoener?? JIj dus ook: zorg maar dat je je er aan onttrekt, wees niet jezelf. Pas je aan aan de pesters..
Klopt, zo denk ik er ook over. Mijn mening: een mens wordt gepest/buitengesloten zodra die persoon onzeker overkomt (niet voor zichzelf opkomen en simpelweg 'zwak'). Hoe hard ook.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Uhu. En Ziba heeft de waarheid in pacht. Alle anderen snappen er niks van. O zo!! Domme lutsers ook..
.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Waarom zijn er zoveel mensen die de gepeste zien als de boosdoener?? JIj dus ook: zorg maar dat je je er aan onttrekt, wees niet jezelf. Pas je aan aan de pesters..
Een gepeste is nooit de boosdoener, dat zegt dan ook niemand.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja. Of van die mensen die in de slachtofferrol blijven hangen want 'vroeger ben ik gepest en dat was echt naar'. Dan is het ook je keuze om een kutleven te hebben aangezien je d'r niets aan doet, vind ik.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:47 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
meid waar het je het over, als er iemand een buitenbeetje is ben ik dat wel, vroeger en nu
het is geen keuze om gepest te worden, het is wel de keuze om gepest te blijven worden
Exact. Maar op fok is dat nooit zo en ben je dan gemeen als je zegt dat mensen die gepest worden simpelweg zwak zijn. Of dan ben je een troll.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:51 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar naar mijn mening is pesten iets van alle tijden. Het is gewoon menselijk gedrag, de zwakken vallen buiten de kudde. Als je wat zwakker bent dan de rest ben je al snel het pispaaltje.
Slachtoffers spelen geen rol.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:51 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ja. Of van die mensen die in de slachtofferrol blijven hangen want 'vroeger ben ik gepest en dat was echt naar'. Dan is het ook je keuze om een kutleven te hebben aangezien je d'r niets aan doet, vind ik.
beetje als gepest worden omdat je dik bent en thuis je vol proppenquote:Op dinsdag 6 november 2012 21:51 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ja. Of van die mensen die in de slachtofferrol blijven hangen want 'vroeger ben ik gepest en dat was echt naar'. Dan is het ook je keuze om een kutleven te hebben aangezien je d'r niets aan doet, vind ik.
quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:53 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
beetje als gepest worden omdat je dik bent en thuis je vol proppen
Mijn oudste dochter was een gewoon, normaal meisje toen ze naar school ging. Vrolijk. Blij.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:26 schreef Ziba het volgende:
[..]
Nee. Het is onzekerheid. Denk maar goed na.
gefeliciteerd, je bent een ouderquote:Op dinsdag 6 november 2012 21:59 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Mijn oudste dochter was een gewoon, normaal meisje toen ze naar school ging. Vrolijk. Blij.
Bij het eerste oudergesprek op school was dat wat de lerares vertelde: "Als er iemand zegt dat er eentje blij loopt te zijn op de gang, gaat het over S."
En toen kwam ze in groep 3. Dan ben je zes jaar. Er kwam een meisje in de klas in de klas dat was blijven zitten. In eerste instantie raakte ze bevriend met mijn dochter en haar vriendinnetje. Maar op een gegeven moment veranderde dat. Ze begon te stoken, ging lelijke dingen zeggen: "Wat heb je nou aan, S? Je ziet er niet uit?" Een meisje van zeven jaar! En misschien omdat ze een jaar ouder was, had ze macht. Werd S buitengesloten, mocht niet meer meedoen. Ja, toen was ze ineens "anders". Omdat dat klasgenootje dat besloten had.
Maar op onzekerheid kan ik haar nog steeds niet betrappen. Ze is nu 9. En ik heb grote bewondering voor het feit hoe zij haar eigen zelf durft te zijn.
Slachtoffers zijn slachtoffers. Daders die dader zijn maar eigenlijk heel zielig zijn omdat ze een vreselijk nare jeugd hebben gehad, die zitten in een slachtofferrol en krijgen daarom een aai over de bol.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:59 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ik laat mij niet in een slachtofferrol praten hoor
Of het betekent dat er in zijn omgeving sprake is van taboes die niet bespreekbaar zijn. Dat is dan een zware last om alleen te dragen als je nog zo jong bent.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:02 schreef Spanky78 het volgende:
Wat ik in dit verhaal niet helemaal snap is dat niemand blijkbaar wist dat hij gepest werd. Dat betekent dat of mensen blind zijn, of liegen, of dat hij niet echt erg gepest werd?
Heel vreemd. Alhoewel ik me best kan voorstellen dat een school niet heeft opgelet. Maar ook de mensen uit zijn omgeving, weten die nou echt niets?
Nja, blijkbaar kwam hij uit een gelovige omgeving, dus wat dat betreft zou dat zeker kunnen. Ik vind het gewoon zo raar.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:04 schreef Tayu het volgende:
[..]
Of het betekent dat er in zijn omgeving sprake is van taboes die niet bespreekbaar zijn. Dat is dan een zware last om alleen te dragen als je nog zo jong bent.
Maar jij zit er nu, tientallen jaren later, nog steeds mee?quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:02 schreef Tayu het volgende:
[..]
Slachtoffers zijn slachtoffers. Daders die dader zijn maar eigenlijk heel zielig zijn omdat ze een vreselijk nare jeugd hebben gehad, die zitten in een slachtofferrol en krijgen daarom een aai over de bol.
Klinkt zinnigquote:Op dinsdag 6 november 2012 21:48 schreef Tayu het volgende:
[..]
.
Omdat dat een gevoel van veiligheid geeft. Ook al betreft het een schijnveiligheid.
Ik word niet gepest, maar jij wel, omdat...
Ik word niet beroofd, maar jij wel, omdat...
Ik word niet verkracht, maar jij wel, omdat...
Dat is de reden waarom mensen van slachtoffers daders maken (en omgekeerd), en hen vervolgens verwijt in een slachtoffer"rol" te zitten. Het is je eigen keuze, je eigen fout.
En daarom voel ik me heel veilig, want ik maak die fouten niet.
Dat vind ik ook, zeker omdat de rouwadvertentie meldt dat hij zijn ouders fantastisch vond. Toch wisten zij blijkbaar niets af van de pesterijen waar hij zo onder leed. Dat moet toch heel eenzaam en zwaar zijn geweest.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:05 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Nja, blijkbaar kwam hij uit een gelovige omgeving, dus wat dat betreft zou dat zeker kunnen. Ik vind het gewoon zo raar.
Waar zei ik dat?quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:05 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Maar jij zit er nu, tientallen jaren later, nog steeds mee?
Het heeft ook helemaal niks te maken met onzeker zijn. Omzeker kun je wel wórden van pesten. Rn dat is nog vrij logisch ook.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:59 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Mijn oudste dochter was een gewoon, normaal meisje toen ze naar school ging. Vrolijk. Blij.
Bij het eerste oudergesprek op school was dat wat de lerares vertelde: "Als er iemand zegt dat er eentje blij loopt te zijn op de gang, gaat het over S."
En toen kwam ze in groep 3. Dan ben je zes jaar. Er kwam een meisje in de klas in de klas dat was blijven zitten. In eerste instantie raakte ze bevriend met mijn dochter en haar vriendinnetje. Maar op een gegeven moment veranderde dat. Ze begon te stoken, ging lelijke dingen zeggen: "Wat heb je nou aan, S? Je ziet er niet uit?" Een meisje van zeven jaar! En misschien omdat ze een jaar ouder was, had ze macht. Werd S buitengesloten, mocht niet meer meedoen. Ja, toen was ze ineens "anders". Omdat dat klasgenootje dat besloten had.
Maar op onzekerheid kan ik haar nog steeds niet betrappen. Ze is nu 9. En ik heb grote bewondering voor het feit hoe zij haar eigen zelf durft te zijn.
Heel veel gepesten (ik zeg niet dat Tayu gepest is) hebben dat inderdaad. Ze zijn psychisch beschadigd geraakt en dat werkt ook na het pesten door. Daarom is dit ook zo;n issue, Te veel mensen doen er lacherig over terwijl het wel degelijk ernstige gevolgen kan hebben.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:05 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Maar jij zit er nu, tientallen jaren later, nog steeds mee?
Precies.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jet heeft ook helemaal niks te maken met onzeker zijn. Omzeker kun je wel wórden van pesten. Rn dat is nog vrij logisch ook.
Dat is heel normaal, kinderen die gepest worden zullen dit vaak zoveel mogelijk proberen weg te stoppen. Het zijn vaak teruggetrokken eenzame mensen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:02 schreef Spanky78 het volgende:
Wat ik in dit verhaal niet helemaal snap is dat niemand blijkbaar wist dat hij gepest werd. Dat betekent dat of mensen blind zijn, of liegen, of dat hij niet echt erg gepest werd?
Heel vreemd. Alhoewel ik me best kan voorstellen dat een school niet heeft opgelet. Maar ook de mensen uit zijn omgeving, weten die nou echt niets?
Geworden door het pesten ja..quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:12 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Dat is heel normaal, kinderen die gepest worden zullen dit vaak zoveel mogelijk proberen weg te stoppen. Het zijn vaak teruggetrokken eenzame mensen.
Dat snap ik dus nietquote:Op dinsdag 6 november 2012 22:06 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat vind ik ook, zeker omdat de rouwadvertentie meldt dat hij zijn ouders fantastisch vond. Toch wisten zij blijkbaar niets af van de pesterijen waar hij zo onder leed. Dat moet toch heel eenzaam en zwaar zijn geweest.
Toch vind ik het in conflict met de tekst in de advertentie. Als je bij je eigen ouders geen gehoor kunt vinden en zo zwaar gebukt gaat dat je zelfs je leven beëindigt, dan moet je je toch ergens in de steek gelaten hebben gevoeld? Iig alleen, en eenzaam.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:12 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Dat is heel normaal, kinderen die gepest worden zullen dit vaak zoveel mogelijk proberen weg te stoppen. Het zijn vaak teruggetrokken eenzame mensen.
Lees dit topic eens door. Ik heb er een verklaring voor gegeven.quote:
Precies, dus een logisch gevolg (helaas).quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Geworden door het pesten ja..
Misschien wilde hij z'n ouders er niet mee lastig vallen. Ik sprak ook nooit met m'n ouders over dat soort persoonlijke dingenquote:Op dinsdag 6 november 2012 22:15 schreef Tayu het volgende:
[..]
Toch vind ik het in conflict met de tekst in de advertentie. Als je bij je eigen ouders geen gehoor kunt vinden en zo zwaar gebukt gaat dat je zelfs je leven beëindigt, dan moet je je toch ergens in de steek gelaten hebben gevoeld? Iig alleen, en eenzaam.
Herinner je je mijn posts hier eerder nog? Dat is dus niet zo vreemd als het lijkt. De band met de ouders kan verder prima zijn, en alle nadere dingen worden wel verteld. Maar dat ene niet, uit schaamte en angst/ En hij zal zich id volkomen onbegrepen en eenzaam gevoeld hebben. En daarbij het gevoel gehad hebben dat het nooit zou ophouden (het pesten of de gevolgen ervan).quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:15 schreef Tayu het volgende:
[..]
Toch vind ik het in conflict met de tekst in de advertentie. Als je bij je eigen ouders geen gehoor kunt vinden en zo zwaar gebukt gaat dat je zelfs je leven beëindigt, dan moet je je toch ergens in de steek gelaten hebben gevoeld? Iig alleen, en eenzaam.
Schaamte en angst vaak..quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:17 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Misschien wilde hij z'n ouders er niet mee lastig vallen. Ik sprak ook nooit met m'n ouders over dat soort persoonlijke dingen
Dat begrijp ik heel goed. Maar in de advertentie staat dat hij zijn ouders fantastisch vond. Toch waren die ouders naar eigen zeggen niet op de hoogte van de pesterijen waar hij zo onder leed. Ik kan me dan zo moeilijk voorstellen dat je je ouders dan als fantastisch omschrijft. Ik zou me dat wel kunnen voorstellen als die ouders op de hoogte waren, en werkelijk alles hebben ondernomen om te helpen en te steunen. Maar daar is blijkbaar nooit sprake van geweest, want ze wisten het niet?quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:17 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Misschien wilde hij z'n ouders er niet mee lastig vallen. Ik sprak ook nooit met m'n ouders over dat soort persoonlijke dingen
Of - geen idee of dat hier ook gebeurd is - hij zorgt ervoor dat dat wat hem is aangedaan, ook anderen aandoet. M.a.w.: de ouders en het gezin krijgen het zwaar te verduren.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Herinner je je mijn posts hier eerder nog? Dat is dus niet zo vreemd als het lijkt. De band met de ouders kan verder prima zijn, en alle nadere dingen worden wel verteld. Maar dat ene niet, uit schaamte en angst/ En hij zal zich id volkomen onbegrepen en eenzaam gevoeld hebben. En daarbij het gevoel gehad hebben dat het nooit zou ophouden (het pesten of de gevolgen ervan).
Ik kan me dat prima voorstellen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:19 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat begrijp ik heel goed. Maar in de advertentie staat dat hij zijn ouders fantastisch vond. Toch waren die ouders naar eigen zeggen niet op de hoogte van de pesterijen waar hij zo onder leed. Ik kan me dan zo moeilijk voorstellen dat je je ouders dan als fantastisch omschrijft. Ik zou me dat wel kunnen voorstellen als die ouders op de hoogte waren, en werkelijk alles hebben ondernomen om te helpen en te steunen. Maar daar is blijkbaar nooit sprake van geweest, want ze wisten het niet?
Het gaat mij juist om dat ene woord "fantastisch". Dat kan ik niet rijmen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Herinner je je mijn posts hier eerder nog? Dat is dus niet zo vreemd als het lijkt. De band met de ouders kan verder prima zijn, en alle nadere dingen worden wel verteld. Maar dat ene niet, uit schaamte en angst/ En hij zal zich id volkomen onbegrepen en eenzaam gevoeld hebben. En daarbij het gevoel gehad hebben dat het nooit zou ophouden (het pesten of de gevolgen ervan).
In dit geval geloof ik dat niet.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:19 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Of - geen idee of dat hier ook gebeurd is - hij zorgt ervoor dat dat wat hem is aangedaan, ook anderen aandoet. M.a.w.: de ouders en het gezin krijgen het zwaar te verduren.
Dat zal hij vast geschreven hebben om de pijn van dit alles voor zijn ouders te verzachten in hoeverre dat mogelijk was.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:19 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat begrijp ik heel goed. Maar in de advertentie staat dat hij zijn ouders fantastisch vond. Toch waren die ouders naar eigen zeggen niet op de hoogte van de pesterijen waar hij zo onder leed. Ik kan me dan zo moeilijk voorstellen dat je je ouders dan als fantastisch omschrijft. Ik zou me dat wel kunnen voorstellen als die ouders op de hoogte waren, en werkelijk alles hebben ondernomen om te helpen en te steunen. Maar daar is blijkbaar nooit sprake van geweest, want ze wisten het niet?
Dat denk ik nu ook.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:20 schreef FAUSTINO het volgende:
[..]
Dat zal hij vast geschreven hebben om de pijn van dit alles voor zijn ouders te verzachten in hoeverre dat mogelijk was.
Ik wel. Hij hield van zijn ouders en zij van hem, Hij wil ze geen schuldgevoel geven.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:20 schreef Tayu het volgende:
[..]
Het gaat mij juist om dat ene woord "fantastisch". Dat kan ik niet rijmen.
Dat vermoed ik ook.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik wel. Hij hield van zijn ouders en zij van hem, Hij wil ze geen schuldgevoel geven.
Goede docent, hoor.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:21 schreef Mishu het volgende:
Als ik later docent word en er mensen worden gepest dan gaan die pesters geen leuke schoolcarriere tegemoet.
Wat maakt het uit?quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:26 schreef Ziba het volgende:
Maar hij werd nu nog steeds gepest of was het oud leed?
Dat vroeg ik mij ook af.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:26 schreef Ziba het volgende:
Maar hij werd nu nog steeds gepest of was het oud leed?
Zijn geaardheid (homoseksueel) is een aantal keren genoemd.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:35 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar weet iemand nou waarom hij werd gepest?
Ik begreep eerder dat hij op de basisschool al werd gepest.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:35 schreef Tayu het volgende:
[..]
De tekst in de advertentie doet vermoeden van wel.
Dat boeit ook helemaal niet. Mensen worden om de onzinnigste dingen gepestquote:Op dinsdag 6 november 2012 22:35 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar weet iemand nou waarom hij werd gepest?
Veel. Sowieso jammer dat iemand dan de dood als uitweg neemt ipv werken aan het kut gevoel.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat maakt het uit?
Langdurig en stelselmatig pesten werkt door.omdat de schade tijdens het pesten is aangericht.
De advertentie meldt zijn hele leven lang.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:37 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik begreep eerder dat hij op de basisschool al werd gepest.
Dat kan erg in twijfel getrokken worden of hij homoseksueel was.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:36 schreef Tayu het volgende:
[..]
Zijn geaardheid (homoseksueel) is een aantal keren genoemd.
Je wil ook nog weten hoe hij zelfmoord pleegde, hoeveel minuten het duurde voor hij stierf en of zijn ouders wel echt van hem hielden?quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:37 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik begreep eerder dat hij op de basisschool al werd gepest.
Vind ik niet. Kan net zo goed oud leed zijn.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:35 schreef Tayu het volgende:
[..]
De tekst in de advertentie doet vermoeden van wel.
En wat is het verschil dan?quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:38 schreef Ziba het volgende:
[..]
Vind ik niet. Kan net zo goed oud leed zijn.
Te gek voor woorden. Maaruh op de basisschool ? Daar moet toch een andere reden zijn, lijkt mequote:Op dinsdag 6 november 2012 22:36 schreef Tayu het volgende:
[..]
Zijn geaardheid (homoseksueel) is een aantal keren genoemd.
Natuurlijk plegen de meeste mensen zelfmoord omdat ze zo'n fijn leven hebben. Evident toch?quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:37 schreef Ziba het volgende:
[..]
Veel. Sowieso jammer dat iemand dan de dood als uitweg neemt ipv werken aan het kut gevoel.
Daarom zeg ik ook dat het een aantal keren is genoemd. Ik heb geen idee of dat ook werkelijk zo is.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:38 schreef FAUSTINO het volgende:
[..]
Dat kan erg in twijfel getrokken worden of hij homoseksueel was.
Oud leed = Psychische schade die hij opliep door het pesten. Ergo: maakt niks uit.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:38 schreef Ziba het volgende:
[..]
Nee, maar wat is mis met mijn vraag?quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je wil ook nog weten hoe hij zelfmoord pleegde, hoeveel minuten het duurde voor hij stierf en of zijn ouders wel echt van hem hielden?
Een heel leven lang doet vermoeden dat het nog altijd speelde.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:38 schreef Ziba het volgende:
[..]
EG, hou eens op of verdiep je in het fenomeen "pesten". Lees bijv dit topic eens door va het beginquote:Op dinsdag 6 november 2012 22:39 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Te gek voor woorden. Maaruh op de basisschool ? Daar moet toch een andere reden zijn, lijkt me
Maar hij heeft er ook aan gewerkt. Hij heeft een oplossing bedacht en hij heeft nu geen last meer van het kutgevoel.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:37 schreef Ziba het volgende:
[..]
Veel. Sowieso jammer dat iemand dan de dood als uitweg neemt ipv werken aan het kut gevoel.
Ik hoorde dat ook iemand in twijfel trekken.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:38 schreef FAUSTINO het volgende:
[..]
Dat kan erg in twijfel getrokken worden of hij homoseksueel was.
Is er niet. Pesten werkt door.quote:
Veel. Je gedraagt je als een ramptoerist. Lees eens wat mensen geschreven hebben in de tpoics over Tim. Lees dit topic eens door..quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:40 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee, maar wat is mis met mijn vraag?
Het werd tegen hem gebruikt of hij dat werkelijk was is nogal onduidelijkquote:Op dinsdag 6 november 2012 22:39 schreef Tayu het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat het een aantal keren is genoemd. Ik heb geen idee of dat ook werkelijk zo is.
Het werkt door.quote:
Waarom reageer je zo?quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
EG, hou eens op of verdiep je in het fenomeen "pesten". Lees bijv dit topic eens door va het begin
Ziba, echt, dit soort opmerkingen maken me agressief. En dat word ik niet snel..quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:43 schreef Ziba het volgende:
Ja, jammer dat hij niet heeft gekozen voor een fijn leven. Maarja, echt kut. Iedereen die voor de dood kiest moet zich wel echt ontzettend naar voelen.
Ga eens LEZEN EG, misschien snap je het dan..quote:
Dat doet geen recht aan mijn oprechte bedoeling.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Veel. Je gedraagt je als een ramptoerist. Lees eens wat mensen geschreven hebben in de tpoics over Tim. Lees dit topic eens door..
Waarom zou je daar nu kwaad over worden, het is een stuk niet begrijpen en daar kun je ergens niet kwaad over worden als je snapt wat ik bedoel.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ziba, echt, dit soort opmerkingen maken me agressief. En dat word ik niet snel..
Met je oprechte bedoeling zou je je eens moeten verdiepen in het onderwerp..quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:45 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat doet geen recht aan mijn oprechte bedoeling.
Je reageert zo emotioneel. Ik hoop niet dat je zelf gepest bent.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ga eens LEZEN EG, misschien snap je het dan..
Helaas word ik dat wel.. Witheet zelfs..quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:46 schreef FAUSTINO het volgende:
[..]
Waarom zou je daar nu kwaad over worden, het is een stuk niet begrijpen en daar kun je ergens niet kwaad over worden als je snapt wat ik bedoel.
Hij heeft het lijden tot een eind gebracht. Maar er zullen vast andere oplossingen zijn geweest, die hij niet meer kon zien.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:41 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Maar hij heeft er ook aan gewerkt. Hij heeft een oplossing bedacht en hij heeft nu geen last meer van het kutgevoel.
Ziba, (langdurig en stelselmatig ) pesten werkt WEL door, Menig user hier die vroeger gepest werd beaamt dat. En er zijn er veel die hun verhaal gedaan hebben nav deze zelfmoord. Maar dan moet je wel ff moeite doen en de topics doorlezen..quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:46 schreef Ziba het volgende:
Meen je? Ik heb genoeg nare dingen meegemaakt toen ik klein was en bij mij werkt het niet door, hoor. En dan doel ik niet op pesten maar andere dingen die denk ik meer impact hebben op jou als persoon. Iets waar je echt altijd mee geconfronteerd werd. En ik denk daar niet meer aan, vergeten. Ligt dus echt aan de persoon zelf. Sommige blijven on eeen slachtofferrpl.
Gesteld dat ik niets van het onderwerp zou weten - quod non - wat maakt dat ik vragen niet mag stellen?quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Met je oprechte bedoeling zou je je eens moeten verdiepen in het onderwerp..
Ik ben tamelijk gefrustreerd door mensen die reageren zoals jij.. Waarom lees je eea nou niet gewoon even?quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je reageert zo emotioneel. Ik hoop niet dat je zelf gepest bent.
Ooit stelselmatig voedsel ontzien worden dat je uit wanhoop maar tandpasta en dergelijke spul gaat eten om maar iets in je maagje te hebben terwijl je er ziek van word? Dan kun je lullen wat je wilt dat blijft je bij en als het dan op voedsel aankomt zal je altijd daar aan denken dat heeft niets met een slachtofferrol te maken.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:46 schreef Ziba het volgende:
Meen je? Ik heb genoeg nare dingen meegemaakt toen ik klein was en bij mij werkt het niet door, hoor. En dan doel ik niet op pesten maar andere dingen die denk ik meer impact hebben op jou als persoon. Iets waar je echt altijd mee geconfronteerd werd. En ik denk daar niet meer aan, vergeten. Ligt dus echt aan de persoon zelf. Sommige blijven on eeen slachtofferrpl.
Het raakt haar zeer, denk ik.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:47 schreef Ziba het volgende:
Hoezo kwaad? Is toch jammer dat hij niet meer leeft? Denk dat je et verkeerd opvat.
Dat je niet eens een poging hebt gedaan om alleen maar DEZE thread ff door te lezen vanaf het begin..quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:49 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Gesteld dat ik niets van het onderwerp zou weten - quod non - wat maakt dat ik vragen niet mag stellen?
Vanwege die ene vraag waarom hij gepest werd?quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik ben tamelijk gefrustreerd door mensen die reageren zoals jij.. Waarom lees je eea nou niet gewoon even?
Precies.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:50 schreef FAUSTINO het volgende:
[..]
Ooit stelselmatig voedsel ontzien worden dat je uit wanhoop maar tandpasta en dergelijke spul gaat eten om maar iets in je maagje te hebben terwijl je er ziek van word? Dan kun je lullen wat je wilt dat blijft je bij en als het dan op voedsel aankomt zal je altijd daar aan denken dat heeft niets met een slachtofferrol te maken.
Gewoon een voorbeeld even.
Vanwege je luiheid in deze ja..quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:52 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Vanwege die ene vraag waarom hij gepest werd?
Nou dat vind ik niet nodig hoor.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat je niet eens een poging hebt gedaan om alleen maar DEZE thread ff door te lezen vanaf het begin..
Dan ga ik geen vragen van je beantwoorden. Dag EG.quote:
Iedereen heeft wel nare dingen meegemaakt die jou maken. Sommige mensen gaan d'r beter mee om dan de andere.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:50 schreef FAUSTINO het volgende:
[..]
Ooit stelselmatig voedsel ontzien worden dat je uit wanhoop maar tandpasta en dergelijke spul gaat eten om maar iets in je maagje te hebben terwijl je er ziek van word? Dan kun je lullen wat je wilt dat blijft je bij en als het dan op voedsel aankomt zal je altijd daar aan denken dat heeft niets met een slachtofferrol te maken.
Gewoon een voorbeeld even.
Nee. Het ligt vooral aan de opvang die je hebt (of niet hebt).quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:46 schreef Ziba het volgende:
Je hoeft ook geen vragen te beantwoorden. Dat is voor iedereen vrijblijvend.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dan ga ik geen vragen van je beantwoorden. Dag EG.
Er zijn niet echt oplossingen die het probleem 100% oplossen. Ik ben nu meer uit mijn sociaal isolement gekomen, maar ik heb nog steeds het gevoel een outsider en een persoon die anders is dan anderen te zijn. Ik denk dat het wel goed gaat trouwens, maar wat ik denk is helaas niet altijd correct. Ik word nog altijd geconfronteerd met dat anderen mij anders zien dan hoe ik mezelf zie.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:47 schreef Tayu het volgende:
[..]
Hij heeft het lijden tot een eind gebracht. Maar er zullen vast andere oplossingen zijn geweest, die hij niet meer kon zien.
En sommige mensen onderschatten de psychische gevolgen van dingen gewoon vrolijk lachend..quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:54 schreef Ziba het volgende:
[..]
Iedereen heeft wel nare dingen meegemaakt die jou maken. Sommige mensen gaan d'r beter mee om dan de andere.
Het gaat hier niet om weleens maar om een continuering van het gebeuren als ik jou voor 10 jaar lang dag in dag uit je ontzie van voedsel terwijl jij van mij afhankelijk bent om voedsel tot je beschikking te krijgen is dat niet weleens maar altijd, dat geld met pesten ook dag in dag uit dat gaat op een punt zich wreken.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:54 schreef Ziba het volgende:
[..]
Iedereen heeft wel nare dingen meegemaakt die jou maken. Sommige mensen gaan d'r beter mee om dan de andere.
Ik snap die voedselvergelijking niet. Als je niet eet ga je dood. Als mensen niet aardig tegen je doen negeer je dat toch?quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:00 schreef FAUSTINO het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om weleens maar om een continuering van het gebeuren als ik jou voor 10 jaar lang dag in dag uit je ontzie van voedsel terwijl jij van mij afhankelijk bent om voedsel tot je beschikking te krijgen is dat niet weleens maar altijd, dat geld met pesten ook dag in dag uit dat gaat op een punt zich wreken.
Het wordt in de POLSC genoemd en erikje is er als de kippen bijquote:Op dinsdag 6 november 2012 23:00 schreef eriksd het volgende:
Wat was dat nou voor codetaal allemaal?
Schrijf er een boek over ofzo. Ik blijf erbij: sommige mensen blijven hangen in een slachtofferrol en vooral mensen die gepest zijn.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:00 schreef FAUSTINO het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om weleens maar om een continuering van het gebeuren als ik jou voor 10 jaar lang dag in dag uit je ontzie van voedsel terwijl jij van mij afhankelijk bent om voedsel tot je beschikking te krijgen is dat niet weleens maar altijd, dat geld met pesten ook dag in dag uit dat gaat op een punt zich wreken.
Tuurlijk Zibaquote:Op dinsdag 6 november 2012 23:03 schreef Ziba het volgende:
[..]
Schrijf er een boek over ofzo. Ik blijf erbij: sommige mensen blijven hangen in een slachtofferrol en vooral mensen die gepest zijn.
Het heeft beide een bepaald effect op je psychische gesteldheid besef dat eens.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:01 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik snap die voedselvergelijking niet. Als je niet eet ga je dood. Als mensen niet aardig tegen je doen negeer je dat toch?
Maar natuurlijkquote:Op dinsdag 6 november 2012 23:03 schreef Ziba het volgende:
[..]
Schrijf er een boek over ofzo. Ik blijf erbij: sommige mensen blijven hangen in een slachtofferrol en vooral mensen die gepest zijn.
Het hoeft ook niet 100% opgelost te worden, ik denk ook niet dat dat haalbaar is. Maar zolang het leed draagbaar is, kun je ook geluk ervaren. Als de dood nog de enige optie lijkt te zijn, dan is het leed ondraagbaar geworden. Maar vaak speelt de omgeving daar een belangrijke rol in. Ergens terecht kunnen wanneer je het moeilijk hebt, even een arm om je heen, of gewoon er zijn, kan al veel verschil maken.quote:Op dinsdag 6 november 2012 22:56 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Er zijn niet echt oplossingen die het probleem 100% oplossen. Ik ben nu meer uit mijn sociaal isolement gekomen, maar ik heb nog steeds het gevoel een outsider en een persoon die anders is dan anderen te zijn. Ik denk dat het wel goed gaat trouwens, maar wat ik denk is helaas niet altijd correct. Ik word nog altijd geconfronteerd met dat anderen mij anders zien dan hoe ik mezelf zie.
Dat werkt tegen een kleine groep. Het werkt niet meer als (bijna) iedereen tegen je is.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:01 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik snap die voedselvergelijking niet. Als je niet eet ga je dood. Als mensen niet aardig tegen je doen negeer je dat toch?
Correct, want ik noemde het zelf. Je punt? Ik snap die voedselvergelijking niet.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het wordt in de POLSC genoemd en erikje is er als de kippen bij![]()
![]()
Het zijn POLSC-ersquote:Op dinsdag 6 november 2012 23:05 schreef FAUSTINO het volgende:
[..]
Het heeft beide een bepaald effect op je psychische gesteldheid besef dat eens.
[..]
Maar natuurlijk
Ga jij je voetnoten in je scriptie nou maar vullen...quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:06 schreef eriksd het volgende:
[..]
Correct, want ik noemde het zelf. Je punt? Ik snap die voedselvergelijking niet.
Jij ook niet, als je er wat aan wilt doen ben je je baan kwijt namelijkquote:Op dinsdag 6 november 2012 22:21 schreef Mishu het volgende:
Als ik later docent word en er mensen worden gepest dan gaan die pesters geen leuke schoolcarriere tegemoet.
Ja, dat heeft langdurige ziekte ook. Of het overlijden van een van je ouders. Met andere woorden: je maakt en wel erg generieke vergelijking waarbij niet eten of niet drinken inderdaad de dood tot gevolg heeft. Bij pesten ligt dat toch anders joh.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:05 schreef FAUSTINO het volgende:
[..]
Het heeft beide een bepaald effect op je psychische gesteldheid besef dat eens.
[..]
Maar natuurlijk
Mag hoor.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:07 schreef Ziba het volgende:
Is gewoon zo. Evenals mijn onzekerheid analyse en daar blijf ik bij.
Blijkbaar niet dus. Case in point: Tim. (en hij is niet de enige)quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:08 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ja, dat heeft langdurige ziekte ook. Of het overlijden van een van je ouders. Met andere woorden: je maakt en wel erg generieke vergelijking waarbij niet eten of niet drinken inderdaad de dood tot gevolg heeft. Bij pesten ligt dat toch anders joh.
Dat doet het niet. Bij stelselmatig en langdurig pesten is het effect vaak ook blijvend, De schade die is aangericht werkt door..quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:08 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ja, dat heeft langdurige ziekte ook. Of het overlijden van een van je ouders. Met andere woorden: je maakt en wel erg generieke vergelijking waarbij niet eten of niet drinken inderdaad de dood tot gevolg heeft. Bij pesten ligt dat toch anders joh.
Nogmaals het heeft invloed op het psychisch denken de manier hoe je zaken ervaart wanneer ik eten heb wil ik dat tot op de dag van vandaag verstoppen of snel opschrokken bang dat het word afgepakt. Een jarenlang gepest persoon denkt net zo enkel anders zoals vermijden van mensen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:08 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ja, dus is een algehele vergelijking geoorloofd?quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:09 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Blijkbaar niet dus. Case in point: Tim. (en hij is niet de enige)
Dat staat buiten kijf natuurlijk. Maargoed, de wetenschap dat je zoiets op je geweten hebt is natuurlijk al een last voor het leven. Althans, dat zou het voor mij zijn.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:09 schreef EchtGaaf het volgende:
Al zou Tim minder weerbaar zijn geweest, maar dat weet ik niet, die pesters mogen zichzelf achter hun oren krabben.
quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:11 schreef eriksd het volgende:
Dat staat buiten kijf natuurlijk. Maargoed, de wetenschap dat je zoiets op je geweten hebt is natuurlijk al een last voor het leven. Althans, dat zou het voor mij zijn.
En waarom is het precies zo langduring (niet blijvend, vrouwtjes van 83 zijn niet bang om niet mee te mogen oen met knikkeren)? Omdat conditionering; in elke situatie schieten ze in de vertrouwde rolquote:Op dinsdag 6 november 2012 23:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat doet het niet. Bij stelselmatig en langdurig pesten is het effect vaak ook blijvend, De schade die is aangericht werkt door..
En nu hop, hop, weer aan je scriptie ipv dit vermijdgedrag..
Hoiquote:Op dinsdag 6 november 2012 23:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het zijn POLSC-ers![]()
Die zijn wat bot en wereldvreemd..
In bejaardenhuizen komt pesten ook veelvuldig voor. Het is niet gebonden aan een leeftijdsgroepquote:Op dinsdag 6 november 2012 23:13 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
En waarom is het precies zo langduring (niet blijvend, vrouwtjes van 83 zijn niet bang om niet mee te mogen oen met knikkeren)? Omdat conditionering; in elke situatie schieten ze in de vertrouwde rol
Dat lijkt mij ook. Ik ga vanuit dat geen pester de intentie heeft om iemand letterlijk de dood in te pesten. Maar ze beseffen niet wat voor impact hun gedrag heeft op een slachtoffer.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:11 schreef eriksd het volgende:
[..]
[..]
Dat staat buiten kijf natuurlijk. Maargoed, de wetenschap dat je zoiets op je geweten hebt is natuurlijk al een last voor het leven. Althans, dat zou het voor mij zijn.
Zolang het percentage zelfmoord door pesten niet 0% is is deze vergelijking geoorloofd. Volgens Maslow is sociale interactie en erkenning een levensbehoefte.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:11 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ja, dus is een algehele vergelijking geoorloofd?
Voor mij ook, maar deze pesters hebben misschien volgende week weer een nieuw persoon gevonden om mee te spelen.quote:Dat staat buiten kijf natuurlijk. Maargoed, de wetenschap dat je zoiets op je geweten hebt is natuurlijk al een last voor het leven. Althans, dat zou het voor mij zijn.
Dat ben ik niet met je eens. Vooral niet als het volwassenen betreft.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:15 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook. Ik ga vanuit dat geen pester de intentie heeft om iemand letterlijk de dood in te pesten. Maar ze beseffen niet wat voor impact hun gedrag heeft op een slachtoffer.
waarom leest niemand mijn post maar zegt dat pesten gewoon voorkomt, alsof ik dat ergens ontken?!quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
In bejaardenhuizen komt pesten ook veelvuldig voor. Het is niet gebonden aan een leeftijdsgroep
Boehoe!quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:17 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
waarom leest niemand mijn post maar zegt dat pesten gewoon voorkomt, alsof ik dat ergens ontken?!
dik allemaal maar in je zelfmedelijden dan![]()
Het geldt wmb zeker niet als een verzachtende omstandigheid. Maar vergis je niet in de kortzichtigheid van de grote massa.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:16 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Vooral niet als het volwassenen betreft.
Gast, stel je niet zo aan zeg.. Er zit hier helemaal niemand zelfmedelijdend te zijn. Mensen die het direct of indirect meegemaakt hebben leggen uit wat het met ze doet, anderen ontkennen eea glashard. Mag hoor.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:17 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
waarom leest niemand mijn post maar zegt dat pesten gewoon voorkomt, alsof ik dat ergens ontken?!
dik allemaal maar in je zelfmedelijden dan![]()
Ik denk dat volwassenen zich erg bewust zijn van de mogelijke gevolgen van pesten en dat zij hun slachtoffer die mogelijke gevolgen ook toewensen.quote:
Welnee, je hebt nou eenmaal kwetsbare personen en de reactie van iets minder kwetsbare maar nog altijd onzekere personen is zich dan richten op de nog zwakkere om "erbij te horen". Alhoewel ik eigenlijk nog nooit gepest tussen volwassenen heb gezien op kantoor.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:21 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik denk dat volwassen zich erg bewust zijn van de mogelijke gevolgen van pesten en dat zij hun slachtoffer die mogelijke gevolgen ook toewensen.
Dat kun jij wel niet gezien hebben, maar het is er wel.. Tot aan bejaardenhuizen aan toe..quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:22 schreef eriksd het volgende:
[..]
Welnee, je hebt nou eenmaal kwetsbare personen en de reactie van iets minder kwetsbare maar nog altijd onzekere personen is zich dan richten op de nog zwakkere om "erbij te horen". Alhoewel ik eigenlijk nog nooit gepest tussen volwassenen heb gezien op kantoor.
Denk ik niet. Tenzij je een hekel aan iemand hebt.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:21 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik denk dat volwassenen zich erg bewust zijn van de mogelijke gevolgen van pesten en dat zij hun slachtoffer die mogelijke gevolgen ook toewensen.
Misschien ligt het aan je omgeving inderdaad.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat kun jij wel niet gezien hebben, maar het is er wel.. Tot aan bejaardenhuizen aan toe..
Ik heb dat wel meegemaakt, in heel erge vorm zelfs.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:22 schreef eriksd het volgende:
[..]
Welnee, je hebt nou eenmaal kwetsbare personen en de reactie van iets minder kwetsbare maar nog altijd onzekere personen is zich dan richten op de nog zwakkere om "erbij te horen". Alhoewel ik eigenlijk nog nooit gepest tussen volwassenen heb gezien op kantoor.
Misschien gaat er iets mis met jouw observatievermogen...quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:27 schreef eriksd het volgende:
[..]
Misschien ligt het aan je omgeving inderdaad.
Klopt, maar helaas kies je niet waar je geboren wilt worden.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:27 schreef eriksd het volgende:
[..]
Misschien ligt het aan je omgeving inderdaad.
Lex dit helpt nietquote:Op dinsdag 6 november 2012 23:29 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Klopt, maar helaas kies je niet waar je geboren wilt worden.
Ja, dat is wel heel triest inderdaad. Goed van je dat je er voor jezelf consequenties aan hebt verbonden maar zou geen schuldgevoel bij jezelf laten ontstaan.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:28 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik heb dat wel meegemaakt, in heel erge vorm zelfs.
Een voorval zal me altijd bijblijven. Lang geleden, toen ik nog een jonge meid was, ging ik via een uitzendbureau als directiesecretaresse werken op de afdeling Marketing bij Unox.
Mijn kantoor deelde ik met de directiesecretaresse die nog altijd in vast dienstverband was, maar wegens haar contract niet kon worden ontslagen. Zij werd letterlijk weggepest, en ik bleek als uitzendkracht onderdeel te zijn van die wegpestactie.
Tot de bewuste directiesecretaresse volkomen door het lint ging. Ze werd compleet genegeerd, iedereen kwam naar mij toe (en ik was nog niet eens ingewerkt) en deed of ze lucht was. Ze kwakte haar bureua met pc en al door het kantoor, de telefoonboeken vlogen tegen de muren... kortom: ik stond werkelijk perplex.
Ik heb mijn spullen gepakt, en me afgemeld. En ik voelde me werkelijk misbruikt. Ik was onderdee, nee ik was het zelfs het middel van het pesten, zonder dat ik dat wist.
Wat sta je toch emotioneel in deze discussie. Ik zeg niet dat het niet bestaat, ik zeg dat het van je omgeving afhangt. En dan ook nog eens van je definitie: zeker in mondige omgevingen vliegt er vanalles rond. Uitdelen en incasseren.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Misschien gaat er iets mis met jouw observatievermogen...
Ja, dat is in dit soort gevallen een dikke helaas inderdaad. Soms zie je de kwetsbare situatie al ontstaan op school. Althans, toen ik daar nog zat.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:29 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Klopt, maar helaas kies je niet waar je geboren wilt worden.
Nee, ik heb me daar niet schuldig over gevoeld. Zodra ik in de gaten had wat er speelde, en waarvoor ik werd misbruikt, heb ik me daar meteen aan onttrokken.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:31 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ja, dat is wel heel triest inderdaad. Goed van je dat je er voor jezelf consequenties aan hebt verbonden maar zou geen schuldgevoel bij jezelf laten ontstaan.
Tuurlijk erikquote:Op dinsdag 6 november 2012 23:31 schreef eriksd het volgende:
Wat sta je toch emotioneel in deze discussie. Ik zeg niet dat het niet bestaat, ik zeg dat het van je omgeving afhangt. En dan ook nog eens van je definitie: zeker in mondige omgevingen vliegt er vanalles rond. Uitdelen en incasseren.
Je bent op internet zeker niet geheel anoniem. Mensen kunnen je via bijvoorbeeld je IP-adres traceren.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:41 schreef Scorpie het volgende:
Die familie wil dus dat het onmogelijk is om anoniem berichten op Internet te plaatsen. Begrijpen die mensen wel hoe verregaand deze maatregel is?
Vast niet, en je mag ook niet verwachten dat die mensen nu puur rationeel reageren. Dat is een emotionele reactie, begrijpelijk als je je kind nog moet begraven. Ik vind het ook een onzinnig standpunt, en ws vinden ze dat zelf ook tzt.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:41 schreef Scorpie het volgende:
Die familie wil dus dat het onmogelijk is om anoniem berichten op Internet te plaatsen. Begrijpen die mensen wel hoe verregaand deze maatregel is?
Je IP adres heeft weinig tot niks te maken met de persoon die achter de PC in kwestie zit. Sterker nog, er is geen enkele manier om een directe relatie tussen die 2 gegevens te leggen en dit als bewijs te kunnen gebruiken. De familie wil dus eigenlijk een zero-privacy beleid op Internet opleggen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:43 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Je bent op internet zeker niet geheel anoniem. Mensen kunnen je via bijvoorbeeld je IP-adres traceren.
Niet altijd. Via proxy ben je toch behoorlijk anoniem.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:43 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Je bent op internet zeker niet geheel anoniem. Mensen kunnen je via bijvoorbeeld je IP-adres traceren.
Laster is strafbaar enkel op het internet denkt men vrij spel te hebben en het gewoon kan dat mag best aangepakt worden.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je IP adres heeft weinig tot niks te maken met de persoon die achter de PC in kwestie zit. Sterker nog, er is geen enkele manier om een directe relatie tussen die 2 gegevens te leggen en dit als bewijs te kunnen gebruiken. De familie wil dus eigenlijk een zero-privacy beleid op Internet opleggen.
Nee niet direct inderdaad, maar je kan misschien een heel eind komen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je IP adres heeft weinig tot niks te maken met de persoon die achter de PC in kwestie zit. Sterker nog, er is geen enkele manier om een directe relatie tussen die 2 gegevens te leggen en dit als bewijs te kunnen gebruiken. De familie wil dus eigenlijk een zero-privacy beleid op Internet opleggen.
Dat is zo.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:45 schreef Tayu het volgende:
[..]
Niet altijd. Via proxy ben je toch behoorlijk anoniem.
Het probleem is dat dat techisch bijna niet realiseerbaar is zonder daarvoor gelijk een hele rits aan privacy op te geven.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:47 schreef FAUSTINO het volgende:
[..]
Laster is strafbaar enkel op het internet denkt men vrij spel te hebben en het gewoon kan dat mag best aangepakt worden.
Ja he, het moet niet te achterhalen zijn natuurlijk. Weet zeker dat het gebeurt.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:07 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Jij ook niet, als je er wat aan wilt doen ben je je baan kwijt namelijk
En dat is de hele pest eraan.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het probleem is dat dat techisch bijna niet realiseerbaar is zonder daarvoor gelijk een hele rits aan privacy op te geven.
Daar ben ik het zeker mee eens!quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:47 schreef FAUSTINO het volgende:
[..]
Laster is strafbaar enkel op het internet denkt men vrij spel te hebben en het gewoon kan dat mag best aangepakt worden.
Dat er dan ook zo'n hele constructie bedacht wordt hè? Dan heb je als werkgever gewoon tijd teveel.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:35 schreef Tayu het volgende:
[..]
Nee, ik heb me daar niet schuldig over gevoeld. Zodra ik in de gaten had wat er speelde, en waarvoor ik werd misbruikt, heb ik me daar meteen aan onttrokken.
Ik vond dit wel een extreme vorm van pesten. Maar pesten komt zeker meer voor op kantoor.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:53 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Dat er dan ook zo'n hele constructie bedacht wordt hè? Dan heb je als werkgever gewoon tijd teveel.
In tegenstelling tot wat veel mensen denkenquote:Op dinsdag 6 november 2012 23:55 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik vond dit wel een extreme vorm van pesten. Maar pesten komt zeker meer voor op kantoor.
Ze worden er iig weerbaarder en zelfverzekerder door..De uitstraling verandert, waardoor er niets 'zinnigs' meer te pesten valt..quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:50 schreef Tayu het volgende:
[..]
http://www.intermediair.n(...)op-de-werkvloer.htmlquote:Op dinsdag 6 november 2012 23:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
In tegenstelling tot wat veel mensen denken
quote:Probleemgedrag peuters vaker bij genetische variant
Moederstress en genetische kwetsbaarheid lijden tot meer kans op gedragsproblemen bij jonge kinderen
Kinderen die genetisch gevoeliger zijn voor stress en een moeder hebben met angstige en depressieve klachten tijdens de zwangerschap, hebben duidelijk meer kans op gedragsproblemen in de peutertijd. Dit blijkt uit onderzoek van Erasmus MC, waarop arts-onderzoeker Fleur Velders op woensdag 31 oktober promoveert.
http://ajn.artsennet.nl/A(...)netische-variant.htmquote:Hoogleraar Kinder- en Jeugdpsychiatrie Frank Verhulst: “Een langlopende discussie in de psychiatrie gaat over het niet kunnen vinden van genen die betrokken zijn bij psychiatrische ziektebeelden, terwijl bekend is dat die in hoge mate erfelijk zijn. Met dit onderzoek wordt dit deels verklaard. Sommige genen laten alleen hun invloed zien als er een bepaalde omgeving is, in dit geval is dat de geestelijke gesteldheid van de moeder tijdens de zwangerschap.”
Het is de schuld van iedereen en niet die van Tim of van henzelf.quote:Op donderdag 8 november 2012 19:56 schreef kurk_droog het volgende:
Ik begin die ouder een beetje uit te kotsen, ga het verlies van je zoon gewoon verwerken ipv lekker in de media te blaten man, jezus
quote:
Valt dit ook onder pesten?quote:Mariska Orbán-de Haas, hoofdredactrice van het Katholiek Nieuwsblad, duikt onder omdat ze met de dood is bedreigd na een column van Luuk Koelman. Dat meldt Omroep Brabant.
In de column, gericht aan de ouders van Tim Ribberink, doet de columnist zich voor als Orbán-de Haas. Maar niet voor iedereen was duidelijk dat zij de column niet heeft geschreven.
Dat zou best kunnen. Het heeft bij mij best een hoop schade achtergelaten inderdaad. Ik zit nu op het punt in mijn leven dat ik niet meer weet wat ik er nog mee aan moet. Ik ben eigenlijk levensmoe, maar dan niet op dat punt dat ik er een eind aan wil maken. Dat komt later nog wel misschien denk ik.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is precies waarom ik hier al twee avonden post: veel mensen schijnen niet te beseffen dat het écht psychische schade kan opleveren. Heel ernstige psychische zelfs in sommige gevallen. En dat pesten doorwerkt, ook nadat het pesten is gestopt. Namelijk door de schade die dan al is aangericht.
En ik kan me heel goed voorstellen dat die gedachte bijna onverdragelijk is voor je. Het is echter niet jouw schuld dat het gebeurd is. En ook niet die van je kinderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |