Wat is netjes? Sommige gezinnen hebben amper wat te makken.. In mijn lagere schooltijd werd je al gepest als je geen dure merkkleding droeg. Was een school in een redelijk normale wijk (ik bedoel: niet in een wijk waar alleen maar rijken woonden). Had je geen merkkleding werd je gepest, want je droeg "Wibra-kleding".quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:23 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Het is inderdaad geen reden, maar ik zorg er bij mijn eigen kinderen ook voor dat ze verzorgd naar school gaan. Omdat ik vind omdat het zo hoort, maar ook pesten zit op dat moment in je achterhoofd.
Als ouder heb je wel de plicht (vind ik) om je kind daar op die manier voor proberen te hoeden.
verzorgd - ja natuurlijk. En dat hoort, zoals je zelf al zegt, ook zo. (verzorgd, as in: dagelijks douchen enzo) True. Alleen je hoeft maar een bril te hebben, scheel te zien, geen goede motoriek hebben (en dus niet mee kunnen komen met sporten) etc en je bent voer voor pesters.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:23 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Het is inderdaad geen reden, maar ik zorg er bij mijn eigen kinderen ook voor dat ze verzorgd naar school gaan. Omdat ik vind omdat het zo hoort, maar ook pesten zit op dat moment in je achterhoofd.
Als ouder heb je wel de plicht (vind ik) om je kind daar op die manier voor proberen te hoeden.
Precies.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:30 schreef Apotheose het volgende:
[..]
verzorgd - ja natuurlijk. En dat hoort, zoals je zelf al zegt, ook zo. (verzorgd, as in: dagelijks douchen enzo) True. Alleen je hoeft maar een bril te hebben, scheel te zien, geen goede motoriek hebben (en dus niet mee kunnen komen met sporten) etc en je bent voer voor pesters.
Ja, maar hoe wil je dat aanpakken? Het enige wat je kan doen, lijkt me, is de kinderen die te ver doorslaan in het pesten een ferme tik te verkopen, maarja, dat mag niet.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:30 schreef Apotheose het volgende:
[..]
verzorgd - ja natuurlijk. En dat hoort, zoals je zelf al zegt, ook zo. (verzorgd, as in: dagelijks douchen enzo) True. Alleen je hoeft maar een bril te hebben, scheel te zien, geen goede motoriek hebben (en dus niet mee kunnen komen met sporten) etc en je bent voer voor pesters.
Checkquote:Op dinsdag 6 november 2012 19:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is netjes? Sommige gezinnen hebben amper wat te makken.. In mijn lagere schooltijd werd je al gepest als je geen dure merkkleding droeg. Was een school in een redelijk normale wijk (ik bedoel: niet in een wijk waar alleen maar rijken woonden). Had je geen merkkleding werd je gepest, want je droeg "Wibra-kleding".
Uitleggen wat het met anderen doet? Als leraar wellicht zelfs de rest van dat uur oid de pester "pesten" om hem te laten voelen wat het met de gepeste doet? Met de hele klas op weerbaarheidstraining> Ik heb ook niet echt een oplossing. Maar er (series) over praten, en kinderen/mensen ervan doordringen dat het GEEN onschuldig vermaak is, maar juist heel veel psychische schade kan aanrichten lijkt me wel wenselijk..quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, maar hoe wil je dat aanpakken? Het enige wat je kan doen, lijkt me, is de kinderen die te ver doorslaan in het pesten een ferme tik te verkopen, maarja, dat mag niet.
als ouders zijnde? Je kunt zo weinig, denk ik... School inlichten, is wat mijn ouders hebben gedaan toen ik werd gepest. Maar dan is het aan de school en als die weinig doen.. tsja.. Die ferme tik kun je niet doen want dan ben je zelf de schuldige.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, maar hoe wil je dat aanpakken? Het enige wat je kan doen, lijkt me, is de kinderen die te ver doorslaan in het pesten een ferme tik te verkopen, maarja, dat mag niet.
en dit idd.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Uitleggen wat het met anderen doet? Als leraar wellicht zelfs de rest van dat uur oid de pester "pesten" om hem te laten voelen wat het met de gepeste doet? Met de hele klas op weerbaarheidstraining> Ik heb ook niet echt een oplossing. Maar er (series) over praten, en kinderen/mensen ervan doordringen dat het GEEN onschuldig vermaak is, maar juist heel veel psychische schade kan aanrichten lijkt me wel wenselijk..
Helaas werkt dat vaak averechts (in mijn tijd iig wel). Gepeste werd nog harder gepest of zelfs fysiek aangevallen als "wraak" voor het "klikken"quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:43 schreef Apotheose het volgende:
[..]
als ouders zijnde? Je kunt zo weinig, denk ik... School inlichten, is wat mijn ouders hebben gedaan toen ik werd gepest. Maar dan is het aan de school en als die weinig doen.. tsja.. Die ferme tik kun je niet doen want dan ben je zelf de schuldige.
[..]
en dit idd.
Ik denk niet dat dat het gewenste effect heeft. Alles wat wel effect heeft mag niet. De leraar mag de pester niet pesten, uitleggen wat het doet heeft weinig zin, praten ook niet. Ik zou oprecht niet weten wat er aan gedaan zou kunnen worden.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Uitleggen wat het met anderen doet? Als leraar wellicht zelfs de rest van dat uur oid de pester "pesten" om hem te laten voelen wat het met de gepeste doet? Met de hele klas op weerbaarheidstraining> Ik heb ook niet echt een oplossing. Maar er (series) over praten, en kinderen/mensen ervan doordringen dat het GEEN onschuldig vermaak is, maar juist heel veel psychische schade kan aanrichten lijkt me wel wenselijk..
Toen mijn dochter in de brugklas zat, kreeg de gehele klas gedurende een kwartaal, verplicht en als extra vak, zelfverdediging.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
ja can imagine. Maar in het 3e jaar van voortgezet onderwijs hebben mn ouders het met mn mentor er over gehad. Weet niet eens meer hoe en wat ie er aan heeft gedaanquote:Op dinsdag 6 november 2012 19:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Helaas werkt dat vaak averechts (in mijn tijd iig wel). Gepeste werd nog harder gepest of zelfs fysiek aangevallen als "wraak" voor het "klikken"
Ik vind dat zelfs veel mensen hier er erg luchtig over denken (en die kunnen niet ALLEMAAL 12 zijn toch?). Daarom reageer ik nu al twee avonden. Ik vind het echt heel belangrijk dat mensen (ook kinderen weten) welke ernstige gevolgen pesten kan hebben. En volgens mij kun je in rollenspellen prima ook aan kinderen duidelijk maken dat pesten niet grappig is.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:49 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat het gewenste effect heeft. Alles wat wel effect heeft mag niet. De leraar mag de pester niet pesten, uitleggen wat het doet heeft weinig zin, praten ook niet. Ik zou oprecht niet weten wat er aan gedaan zou kunnen worden.
Mijn oudste is begaafd (qua iq 2 punten van hoogbegaafd) en staat daardoor anders in het leven dan het gemiddelde kind. Vroeger werd hij vaak boos, dat was frustratie. En jaaa, voor pesters natuurlijk prachtig om het uit te lokken. Omdat ook zijn zusje de klos was én we nog twee kinderen hadden die nog een hele basisschooltijd voor zich hadden, zijn we van school gewisseld. En ook hier zijn er nog pesterijen maar hij kan het allemaal wel wat beter hebben. Kan er door zijn intelligentie ook bovenstaan; ik heb hem nl maar verteld dat het iets is om trots op te zijn, dat het iets is waar hij evenmin iets aan kan doen dan aan het feit dat hij bijv linkshandig is, komt wel weer als hij nog wat ouder is. Dus in dat opzicht heb ik er wel vertrouwen in dat dit hem niet breekt.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:30 schreef Apotheose het volgende:
[..]
Goed van die school, al lijkt het me idd niet werken tegen pesten.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:50 schreef Tayu het volgende:
[..]
Toen mijn dochter in de brugklas zat, kreeg de gehele klas gedurende een kwartaal, verplicht en als extra vak, zelfverdediging.
Daarmee voorkom je geen pesten, maar je kunt kinderen wel wat meer zelfvertrouwen geven op deze manier.
Aha zo'n kind dus.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:54 schreef Lovechild het volgende:
Mijn oudste is begaafd (qua iq 2 punten van hoogbegaafd) en staat daardoor anders in het leven dan het gemiddelde kind. Vroeger werd hij vaak boos, dat was frustratie. En jaaa, voor pesters natuurlijk prachtig om het uit te lokken.
http://www.eenvandaag.nl/(...)_over_pesten_op_gangquote:Doodgepest, letterlijk. De twintigjarige Tim Ribberink uit het Twentse Tilligte pleegde zelfmoord omdat hij langdurig zou zijn gepest. De gebeurtenis brengt nu een nationale discussie op gang: helpen de campagnes (van bijvoorbeeld SIRE) tegen pesten wel, wat kan er worden gedaan om dit in de toekomst te voorkomen? Is dit wel te voorkomen, of is pesten van alle tijden?
De ouders van de Tim man die donderdag zelfmoord pleegde omdat hij werd gepest hebben bij de politie een melding gedaan over een nog onbekende persoon.
Het probleem lijkt groot. Het 1V Jongerenpanel deed onderzoek. De conclusie: meer dan de helft (52%) van de jongeren die gepest is op de middelbare school stelt dat de leraar en/of de school op de hoogte was, maar weinig tot niets deed.
EenVandaag spreekt met psycholoog en pestdeskundige Bob van der Meer. We spraken ook met twee oud-klasgenoten van Tim. Tim's ouders lieten vandaag in een verklaring weten dat ze niet afwisten van de pesterijen die hun zoon onderging. EenVandaag-redacteur Lammert de Bruin:
Ouders Tim; We hopen slechts dat de pesters nadenken over de consequenties van hun gedrag en dat media aandacht geven aan het probleem
Hier op school in groep 8 "Kom op voor jezelf". Weerbaarheidstraining voor de middelbare school. Compleet met zelfverdediging, een plankje doorslaan en examenquote:Op dinsdag 6 november 2012 19:50 schreef Tayu het volgende:
[..]
Toen mijn dochter in de brugklas zat, kreeg de gehele klas gedurende een kwartaal, verplicht en als extra vak, zelfverdediging.
Daarmee voorkom je geen pesten, maar je kunt kinderen wel wat meer zelfvertrouwen geven op deze manier.
Ja vreselijk, ook door mobieltjes trouwens (waren er in mijn schooltijd ook nog niet. Ja, ik ben stokoudquote:Op dinsdag 6 november 2012 19:51 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ja can imagine. Maar in het 3e jaar van voortgezet onderwijs hebben mn ouders het met mn mentor er over gehad. Weet niet eens meer hoe en wat ie er aan heeft gedaanVast de tijd verdrongen
Hij heeft het bespreekbaar gemaakt in de les. Gewoon zo tussen neus en lippen door. Niet omdat ik gepest werd ofzo. Maar het pesten werd er niet erger op... Nu heb je ook nog dat internet waar de pesters heel makkelijk na schooltijd nog ff door kunnen gaan treiteren.
Die zelfverdedigingslessen vind ik een goed initiatief. Mentaal en fysiek sterker worden.
Maar dat is nogal een tegenstrijdig advies, wat je hem geeft. Aan de ene kant zeg je dat hij er maar boven moet staan, en aan de andere kant zeg je dat hij het vooral moet vertellen aan jou. Als hij het vertelt aan jou, staat hij er dus niet boven, en voldoet hij niet aan jouw verwachting. Hoe dan ook zal hij dat als een falen interpreteren. De kans is groot, dat hij het om die reden juist niet zal vertellen, of alleen een heel klein gedeelte wat niet te zwaar zal wegen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:54 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Mijn oudste is begaafd (qua iq 2 punten van hoogbegaafd) en staat daardoor anders in het leven dan het gemiddelde kind. Vroeger werd hij vaak boos, dat was frustratie. En jaaa, voor pesters natuurlijk prachtig om het uit te lokken. Omdat ook zijn zusje de klos was én we nog twee kinderen hadden die nog een hele basisschooltijd voor zich hadden, zijn we van school gewisseld. En ook hier zijn er nog pesterijen maar hij kan het allemaal wel wat beter hebben. Kan er door zijn intelligentie ook bovenstaan; ik heb hem nl maar verteld dat het iets is om trots op te zijn, dat het iets is waar hij evenmin iets aan kan doen dan aan het feit dat hij bijv linkshandig is, komt wel weer als hij nog wat ouder is. Dus in dat opzicht heb ik er wel vertrouwen in dat dit hem niet breekt.
Maar als hij dan verteld dat hij na de gymles maar niet of zo laat mogelijk gaat douchen omdat hij bang is dat ze wat zeggen over hoe hij eruit ziet, of dat er een jongen is die steeds tegen hem opbotst en vraagt of hij ruziezoekt ("nee, niet met jou", zegt hij braaf maar het is intimiderend natuurlijk), breekt mijn hartHeb hem gisteren ook nog maar op het hart gedrukt het altijd te vertellen als hij gepest wordt. Ook als hij denkt dat papa en mama er dan verdrietig van worden of zich dan zorgen maken.
Ik ben ook zo'n kind. Je moet goed op zijn schoolprestaties letten. Zodra het minder wordt moet je actie gaan ondernemen. Je moet voorkomen dat hij net als mij volledig in de put gaat zitten en niks meer wil doen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:54 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Mijn oudste is begaafd (qua iq 2 punten van hoogbegaafd) en staat daardoor anders in het leven dan het gemiddelde kind. Vroeger werd hij vaak boos, dat was frustratie. En jaaa, voor pesters natuurlijk prachtig om het uit te lokken. Omdat ook zijn zusje de klos was én we nog twee kinderen hadden die nog een hele basisschooltijd voor zich hadden, zijn we van school gewisseld. En ook hier zijn er nog pesterijen maar hij kan het allemaal wel wat beter hebben. Kan er door zijn intelligentie ook bovenstaan; ik heb hem nl maar verteld dat het iets is om trots op te zijn, dat het iets is waar hij evenmin iets aan kan doen dan aan het feit dat hij bijv linkshandig is, komt wel weer als hij nog wat ouder is. Dus in dat opzicht heb ik er wel vertrouwen in dat dit hem niet breekt.
Maar als hij dan verteld dat hij na de gymles maar niet of zo laat mogelijk gaat douchen omdat hij bang is dat ze wat zeggen over hoe hij eruit ziet, of dat er een jongen is die steeds tegen hem opbotst en vraagt of hij ruziezoekt ("nee, niet met jou", zegt hij braaf maar het is intimiderend natuurlijk), breekt mijn hartHeb hem gisteren ook nog maar op het hart gedrukt het altijd te vertellen als hij gepest wordt. Ook als hij denkt dat papa en mama er dan verdrietig van worden of zich dan zorgen maken.
Het is wel de opzet van die verplichte lessen, maar de praktijk heeft uitgewezen dat het niet dat effect heeft. Juist in die brugklas was mijn dochter slachtoffer van vele pesterijen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Goed van die school, al lijkt het me idd niet werken tegen pesten.
Euh...tot nu toe ervaren we het nog niet heel erg als een dramaquote:Op dinsdag 6 november 2012 19:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Aha zo'n kind dus.
[ afbeelding ]
Mijn hart breekt een beetje als ik het lees. Voor je kinderen (met name betreffend zoontje) en voor jullie, en door de liefde die uit je post spreekt.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:54 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Euh....nee, ik zeg nooit dat hij er boven moet staan! Ik moet even teruglezen wat ik zeg dat dat uit mijn verhaal naar voren komt...quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:58 schreef Tayu het volgende:
[..]
Maar dat is nogal een tegenstrijdig advies, wat je hem geeft. Aan de ene kant zeg je dat hij er maar boven moet staan, en aan de andere kant zeg je dat hij het vooral moet vertellen aan jou. Als hij het vertelt aan jou, staat hij er dus niet boven, en voldoet hij niet aan jouw verwachting. Hoe dan ook zal hij dat als een falen interpreteren. De kans is groot, dat hij het om die reden juist niet zal vertellen, of alleen een heel klein gedeelte wat niet te zwaar zal wegen.
Is dat zo? Nou is het wél zo dat gepeste kinderen die last soms liever in hun eentje dragen. Uit schaamte, en uit angst dat degene aan wie ze het vertellen ook ineens met een ander oog naar ze zal kijken.: "Ja, nou je het zegt je bent eigenlijk maar een raar kind, een stom kind", of whatever ze zelf inmiddels geloven.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:58 schreef Tayu het volgende:
[..]
Maar dat is nogal een tegenstrijdig advies, wat je hem geeft. Aan de ene kant zeg je dat hij er maar boven moet staan, en aan de andere kant zeg je dat hij het vooral moet vertellen aan jou. Als hij het vertelt aan jou, staat hij er dus niet boven, en voldoet hij niet aan jouw verwachting. Hoe dan ook zal hij dat als een falen interpreteren. De kans is groot, dat hij het om die reden juist niet zal vertellen, of alleen een heel klein gedeelte wat niet te zwaar zal wegen.
Oké, dat is een goede tipquote:Op dinsdag 6 november 2012 19:58 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik ben ook zo'n kind. Je moet goed op zijn schoolprestaties letten. Zodra het minder wordt moet je actie gaan ondernemen. Je moet voorkomen dat hij net als mij volledig in de put gaat zitten en niks meer wil doen.
Ik maakte dat op uit deze zinsnede: "Kan er door zijn intelligentie ook bovenstaan..."quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:02 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Euh....nee, ik zeg nooit dat hij er boven moet staan! Ik moet even teruglezen wat ik zeg dat dat uit mijn verhaal naar voren komt...
We praten er veel over en dan merk ik dat hij er, in mijn ogen, op een goede manier mee om kan gaan. Dan denk ik "hij komt er wel" maar of dat zo is moet maar blijken.
quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Mijn hart breekt een beetje als ik het lees. Voor je kinderen (met name betreffend zoontje) en voor jullie, en door de liefde die uit je post spreekt.
Lijkt me vreselijk als je kind dat overkomt.. Je houdt vreselijk veel van je kind en wil je kind beschermen..
Helemaal eens. Ben ook blij te horen dát hij er over praat. Zoals ik zei: zat kinderen doen dat niet. Tim kennelijk ook niet (meer tegen het einde van zijn.leven).quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:05 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik maakte dat op uit deze zinsnede: "Kan er door zijn intelligentie ook bovenstaan..."
Als hij maar weet dat hij altijd bij jou terecht kan, maar volgens mij is dat zeker het geval
Dat is niet altijd zo, maar in mijn eigen ervaring was dat wel zo. Mijn ouders gaven mij vroeger het advies dat ik er maar boven moest staan. En inderdaad ook dat dat pesten juist jaloezie was etc. Dat was beslist niet het geval, ik kon er niet bovenstaan, en ik werd niet gepest uit jaloezie, maar enkel omdat ik uit een andere provincie kwam en je dat nogal duidelijk kon horen. Maar ik keek wel uit, om mijn ouders daar in te betrekken, want met al die goedbedoelde maar foute adviezen voelde ik me dan nog eenzamer en nog meer onbegrepen dan sowieso het geval al was.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Is dat zo? Nou is het wél zo dat gepeste kinderen die last soms liever in hun eentje dragen. Uit schaamte, en uit angst dat degene aan wie ze het vertellen ook ineens met een ander oog naar ze zal kijken.: "Ja, nou je het zegt je bent eigenlijk maar een raar kind, een stom kind", of whatever ze zelf inmiddels geloven.
ach.. in mijn tijd (quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja vreselijk, ook door mobieltjes trouwens (waren er in mijn schooltijd ook nog niet. Ja, ik ben stokoud). Wat dat betreft hebben gepesten het een stuk zwaarder gekregen.
Daar hebben wij het toevallig gisteren ook over gehad. Hij vertelde dat andere kinderen hem lelijk vonden/vinden en dat hij in de spiegel had gekeken en had geconcludeerd dat ze het mis hadden. Toen heb ik ook gezegd dat als hij eraan gaat twijfelen, hij het moet zeggen en wij zullen zeggen dat het niet zo is. En dat we desnoods de oma's opbellen en weet ik wie nog meer om het hem ook te vertellen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Is dat zo? Nou is het wél zo dat gepeste kinderen die last soms liever in hun eentje dragen. Uit schaamte, en uit angst dat degene aan wie ze het vertellen ook ineens met een ander oog naar ze zal kijken.: "Ja, nou je het zegt je bent eigenlijk maar een raar kind, een stom kind", of whatever ze zelf inmiddels geloven.
Jouw ouders lijken op de mijne. Ze denken dat ze helpen, maar uiteindelijk kunnen ze helemaal niets.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:09 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat is niet altijd zo, maar in mijn eigen ervaring was dat wel zo. Mijn ouders gaven mij vroeger het advies dat ik er maar boven moest staan. En inderdaad ook dat dat pesten juist jaloezie was etc. Dat was beslist niet het geval, ik kon er niet bovenstaan, en ik werd niet gepest uit jaloezie, maar enkel omdat ik uit een andere provincie kwam en je dat nogal duidelijk kon horen. Maar ik keek wel uit, om mijn ouders daar in te betrekken, want met al die goedbedoelde maar foute adviezen voelde ik me dan nog eenzamer en nog meer onbegrepen dan sowieso het geval al was.
Dat is precies waarom ik hier al twee avonden post: veel mensen schijnen niet te beseffen dat het écht psychische schade kan opleveren. Heel ernstige psychische zelfs in sommige gevallen. En dat pesten doorwerkt, ook nadat het pesten is gestopt. Namelijk door de schade die dan al is aangericht.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:06 schreef Lovechild het volgende:
[..]![]()
Wat een lieve reactie, dank je wel.
Het is inderdaad vreselijk als je je kind hiertegen niet kunt beschermen. Mijn oudste twee kinderen hebben echt schade opgelopen door naar school te gaan en die gedachte is bijna onverdragelijk, daar moet ik niet teveel bij stilstaan. Het betreffende zusje lijkt nu in de bovenbouw op haar plek te zijn en god, wat gun ik haar een paar zorgeloze jaren daar.
Dat aspect was ik nog even vergeten ja. Maar dat is ook vreselijk voor een gepest kind. Dat krijgt dan het gevoel dat werkelijk helemaal niemand op de wereld hem/haar begrijpt. En dat is een verrot eenzaam en ongelukkig gevoel.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:09 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat is niet altijd zo, maar in mijn eigen ervaring was dat wel zo. Mijn ouders gaven mij vroeger het advies dat ik er maar boven moest staan. En inderdaad ook dat dat pesten juist jaloezie was etc. Dat was beslist niet het geval, ik kon er niet bovenstaan, en ik werd niet gepest uit jaloezie, maar enkel omdat ik uit een andere provincie kwam en je dat nogal duidelijk kon horen. Maar ik keek wel uit, om mijn ouders daar in te betrekken, want met al die goedbedoelde maar foute adviezen voelde ik me dan nog eenzamer en nog meer onbegrepen dan sowieso het geval al was.
Haha, dat is een prachtige reactie van je zoon!quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:09 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Daar hebben wij het toevallig gisteren ook over gehad. Hij vertelde dat andere kinderen hem lelijk vonden/vinden en dat hij in de spiegel had gekeken en had geconcludeerd dat ze het mis hadden. Toen heb ik ook gezegd dat als hij eraan gaat twijfelen, hij het moet zeggen en wij zullen zeggen dat het niet zo is. En dat we desnoods de oma's opbellen en weet ik wie nog meer om het hem ook te vertellen.
En dan maar hopen dat dát zaadje groeit en niet dat van de pesters
Dat heeft ook met tijd te maken. In mijn jeugd bestonden er totaal andere visies mbt opvoeding, dan nu. Toen was dat de algemeen geldende visie.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:10 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Jouw ouders lijken op de mijne. Ze denken dat ze helpen, maar uiteindelijk kunnen ze helemaal niets.
Hij kan het vrij goed beredeneren allemaal en daardoor merk ik dat hij er wel bovenstaat. Ben zelf vroeger ook gepest (evenals mijn man, mijn schoonvader, het lijkt haast wel erfelijkquote:Op dinsdag 6 november 2012 20:05 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik maakte dat op uit deze zinsnede: "Kan er door zijn intelligentie ook bovenstaan..."
Als hij maar weet dat hij altijd bij jou terecht kan, maar volgens mij is dat zeker het geval
Het kloterige (sorry voor het woord) van pesten, is dat de kracht in de herhaling zit. Hoe langer het duurt, en hoe vaker dezelfde dingen herhaald worden, hoe funester het is voor de psyche van de gepeste.. Die gaat het op den duur geloven (zelfs als hij.zij ergens van binnen nog een heel klein maar krachtig tegensprekend sterk stukje "ik" heeft). Hij/zij gaat iig geloven dat de hele wereld hem/haar zo ziet.. En dat zijn/haar familie dat tegenspreekt telt niet. Die horen dat nu eenmaal tegen te spreken, of ze het nou menen of niet..quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:09 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Daar hebben wij het toevallig gisteren ook over gehad. Hij vertelde dat andere kinderen hem lelijk vonden/vinden en dat hij in de spiegel had gekeken en had geconcludeerd dat ze het mis hadden. Toen heb ik ook gezegd dat als hij eraan gaat twijfelen, hij het moet zeggen en wij zullen zeggen dat het niet zo is. En dat we desnoods de oma's opbellen en weet ik wie nog meer om het hem ook te vertellen.
En dan maar hopen dat dát zaadje groeit en niet dat van de pesters
Die visie gold ook in mijn jeugd. Ik werd gepest omdat ik een intelligent, wibra kleding dragend nerdje ben. Dat ben ik nog steeds eigenlijk, maar zodra ik werk heb dan is het afgelopen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:15 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat heeft ook met tijd te maken. In mijn jeugd bestonden er totaal andere visies mbt opvoeding, dan nu. Toen was dat de algemeen geldende visie.
Ik denk dat dat wel degelijk kan, zeker in een gehucht ergens op het platte land. Maar het moet wel verdomd eenzaam zijn geweest voor die knul, als hij die last al die jaren alleen heeft moeten dragen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:17 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Dus ja, hij praat erover. En ergens vraag ik me ook af hoe het toch kan dat de ouders van Tim van niets wisten. Dat kán mi niet als je close bent met je kind. Maar aan de andere kant is het mijn grootste angst dat het wél kan, dat je dat gewoon kunt kwijtraken,die band, als je kind groter wordt.
Dat kan zeker, en al op de basisschool. Het kind vertelt het niet uit de hierboven reeds geposte redenen (schaamte en angst). En dan ben je op zich nog niet eens perse de band met je kind kwijt. De band/liefde tussen de ouders en het kind kan heel sterk zijn, en het kind kan best alle andere dingen wel (en uitgebreid) vertellen. Alleen dat niet. Uit schaamte en angst.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:17 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Hij kan het vrij goed beredeneren allemaal en daardoor merk ik dat hij er wel bovenstaat. Ben zelf vroeger ook gepest (evenals mijn man, mijn schoonvader, het lijkt haast wel erfelijk) dus ik weet wel wat je niet wilt horen.
Wat ik wél doe is vertellen dat pesters het vaak zelf niet fijn hebben. Zoals die jongen die steeds tegen hem opbotst; we hebben nog nooit zijn ouders gezien. Hij komt alleen en gaat alleen. Dat kan hoor, als je in groep 8 zit en heel dicht bij school woont, maar ik vind het wel een signaal. "Misschien werken zijn ouders wel heel veel en moet hij het allemaal maar alleen uitzoeken," zeg ik dan. En dan concluderen we dat pesters eigenlijk maar zielig zijn.
Dus ja, hij praat erover. En ergens vraag ik me ook af hoe het toch kan dat de ouders van Tim van niets wisten. Dat kán mi niet als je close bent met je kind. Maar aan de andere kant is het mijn grootste angst dat het wél kan, dat je dat gewoon kunt kwijtraken,die band, als je kind groter wordt.
Ik weet dat het niet onze schuld is. Gelukkig ben ik volwassen en kan dat beredeneren.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is precies waarom ik hier al twee avonden post: veel mensen schijnen niet te beseffen dat het écht psychische schade kan opleveren. Heel ernstige psychische zelfs in sommige gevallen. En dat pesten doorwerkt, ook nadat het pesten is gestopt. Namelijk door de schade die dan al is aangericht.
En ik kan me heel goed voorstellen dat die gedachte bijna onverdragelijk is voor je. Het is echter niet jouw schuld dat het gebeurd is. En ook niet die van je kinderen.
Nou ik onderschat het niet hoor.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het kloterige (sorry voor het woord) van pesten, is dat de kracht in de herhaling zit. Hoe langer het duurt, en hoe vaker dezelfde dingen herhaald worden, hoe funester het is voor de psyche van de gepeste.. Die gaat het op den duur geloven (zelfs als hij.zij ergens van binnen nog een heel klein maar krachtig tegensprekend sterk stukje "ik" heeft). Hij/zij gaat iig geloven dat de hele wereld hem/haar zo ziet.. En dat zijn/haar familie dat tegenspreekt telt niet. Die horen dat nu eenmaal tegen te spreken, of ze het nou menen of niet..
Gelukkig lijkt dat bij jullie niet het geval te zijn. Maar onderschat aub niet wat voor "rare" gedachten en "geloven" het gevolg van pesten kunnen zijn.
Mensen die je beoordelen op het merk kleding wat je draagt, zijn oppervlakkig.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:21 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Die visie gold ook in mijn jeugd. Ik werd gepest omdat ik een intelligent, wibra kleding dragend nerdje ben. Dat ben ik nog steeds eigenlijk, maar zodra ik werk heb dan is het afgelopen.
Het is een verschrikkelijk ingewikkeld en schadelijk gebeuren. En dat doorwerken is misschien nog wel het allerschadelijkst van alles. En dat voorbeeld dat je geeft is inderdaad een goed voorbeeld van hoe het doorwerkt.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:28 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Nou ik onderschat het niet hoor.
Ik ervaar het eigenlijk zelf, als mijn man zegt dat ik wél leuk ben denk, of zeg, ik "Ja, natuurlijk zeg je dat, je bent m'n man, jij moet dat."
Het is gewoon een heel ingewikkeld gebeuren en ik weet misschien nooit helemaal hoe het effect op hem zal zijn.
Op mijn lagere school gebeurde juist precies wat Comp_lex beschrijft (heb ik redelijk aan het begin van dit topicdeel ook al gepost meen ik)quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:29 schreef Tayu het volgende:
[..]
Mensen die je beoordelen op het merk kleding wat je draagt, zijn oppervlakkig.
Grappig wel, toen ik op het VWO zat, viel je werkelijk helemaal uit de toon als je merkkleding droeg (dan was je een kakker, en dat wilde je beslist niet zijn). Daar was het juist helemaal top als je kleding van de markt, de wibra of zeeman, droeg. En het liefst zelfgebreide truien, die we vaak nog tijdens de les wiskunde (bijvoorbeeld) zelf breiden ookDat mocht gewoon.
Datzelfde bleek het geval te zijn toen ik mijn dochter (ja, vanwege pesten) naar een andere school liet gaan. Op haar nieuwe school (Vrije School), was dat ook de tendens. En dat is tevens zo op de opleiding die ze nu volgt (precisietechnologie).
Op de basisschool waar mijn dochter heen ging, was dat ook het geval (En hoe!, maar daar waren het vooral de ouders die erop letten en er van alles van vonden. Dat is eigenlijk nog veel kwalijker.), en zeker ook op de eerste middelbare school die ze bezocht in een nabijgelegen en nogal bekrompen dorp, ook al ligt dat dorp toch echt pal in de randstad.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Op mijn lagere school gebeurde juist precies wat Comp_lex berschrijf (heb ik redelijk aan het begin van dit topicdeel ook al gepost meen ik)
Wat een bizarre volwassenen lopen er soms ook nog rond. Dat zelfs die niet kunnen inzien dat het niet om de buitenkant van iemand gaat (zoals kleding, wel/geen bril, hoorapparaat, moedervlek, wijnvlek etc)quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:41 schreef Tayu het volgende:
[..]
Op de basisschool waar mijn dochter heen ging, was dat ook het geval (En hoe!, maar daar waren het vooral de ouders die erop letten en er van alles van vonden. Dat is eigenlijk nog veel kwalijker.), en zeker ook op de eerste middelbare school die ze bezocht in een nabijgelegen en nogal bekrompen dorp, ook al ligt dat dorp toch echt pal in de randstad.
Ik heb de basisschooltijd van mijn dochter om die reden werkelijk ervaren als op eieren lopen. Ik ben een alleenstaande moeder (altijd geweest), en door ziekte ben ik in de bijstand beland. Maar ik zorgde er wel voor dat mijn dochter in die jaren enkel in dure merkkleding op school verscheen. Hoe ik het voor elkaar kreeg weet ik niet eens meer, maar het lukte hoe dan ook. Ook al ging het mijn budget eigenlijk zwaar te boven. Ik ben blij dat ik die last nu iig niet meer draag.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat een bizarre volwassenen lopen er soms ook nog rond. Dat zelfs die niet kunnen inzien dat het niet om de buitenkant van iemand gaat (zoals kleding, wel/geen bril, hoorapparaat, moedervlek, wijnvlek etc)
Tha fuck.. Dat is toch gewoon te bizar voor woorden?quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:49 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik heb de basisschooltijd van mijn dochter om die reden werkelijk ervaren als op eieren lopen. Ik ben een alleenstaande moeder (altijd geweest), en door ziekte ben ik in de bijstand beland. Maar ik zorgde er wel voor dat mijn dochter in die jaren enkel in dure merkkleding op school verscheen. Hoe ik het voor elkaar kreeg weet ik niet eens meer, maar het lukte hoe dan ook. Ook al ging het mijn budget eigenlijk zwaar te boven. Ik ben blij dat ik die last nu iig niet meer draag.
Niet alleen kinderen worden op kleding beoordeeld in die basisschool periode, ouders onderling beoordelen elkaar nog 10 keer erger in die periode. Als jouw kind niet in de juiste kleding op school verschijnt, moet je niet vreemd staan te kijken als er een melding bij het AMK wordt gedaan wegens verwaarlozing (nee, ik maak geen grapje).
Maar het is wel de realiteit.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Tha fuck.. Dat is toch gewoon te bizar voor woorden?
Ja, ik weet wel dat pesten doorgaat tot de dood (in elke bevolkingsgroep en in elke leeftijdsgroep voorkomt in groepssamenstellingen), maar sommige voorbeelden doen je de bek openvallen
Ik geloof je onmiddellijk, dat is het punt niet.quote:
Gelukkig! Dank voor de geruststellingquote:Op dinsdag 6 november 2012 20:54 schreef Lovechild het volgende:
Whiskers2009, m'n pc wil ineens niet meewerken aan het quoten van jouw post maar ik heb wat je schreef absoluut niet als belerend ervaren!
Ik had in die tijd ook nog een pleegdochter in huis, kun je nagaanquote:Op dinsdag 6 november 2012 20:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik geloof je onmiddellijk, dat is het punt niet.
Overigens respect voor het alleenstaande moederschap, verzorging niet kunnen delen lijkt me behoorlijk pittig. En daarbij in de Bijstand zitten en je kind wel merkkleding willen geven doet daar nog een schepje bovenop..
Inderdaadquote:Op dinsdag 6 november 2012 20:59 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik had in die tijd ook nog een pleegdochter in huis, kun je nagaanNu was dat allemaal wel voor de financiële crisis waar we nu in zitten. Ik merk aan veel dingen dat ik toen meer kon doen met diezelfde uitkering dan nu het geval is.
Hoe kan je dat veranderen?quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:03 schreef Ziba het volgende:
Overdreven dit. Genoeg mensen die gepest worden en d'r daardoor een eind aan maken. En heel vreselijk maar kan niet geloven dat iemand enkel door pesterijen er een eind aan maakt aangezien je dat zelf kan veranderen.
Je spreekt jezelf nogal tegen Zibaquote:Op dinsdag 6 november 2012 21:03 schreef Ziba het volgende:
Overdreven dit. Genoeg mensen die gepest worden en d'r daardoor een eind aan maken. En heel vreselijk maar kan niet geloven dat iemand enkel door pesterijen er een eind aan maakt aangezien je dat zelf kan veranderen.
Ziba, lees de topics (topicreeksen) even door. Je komt nu over als een dom jong ding dat zich niet geïnformeerd heeft..quote:
En kun je die stelling ook onderbouwen?quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:06 schreef Ziba het volgende:
Neee hoor, niet blaming the victim. Het is gewoon zo.
Je hebt er werkelijk geen idee van wat voor ernstige psyschische gevolgen pesten kan hebben. Doe me een lol en lees iig DIT topicdeel ff vanaf het begin..quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:05 schreef Ziba het volgende:
Klopt. Ik bedoel dus: ik geloof nooit dat pesten het enoge punt is.
Dag, Zibaquote:Op dinsdag 6 november 2012 21:06 schreef Ziba het volgende:
Neee hoor, niet blaming the victim. Het is gewoon zo.
Of omdat je toevallig flaporen hebt, of een schisis, of een accent of wat dan ook.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:07 schreef Ziba het volgende:
Ik ken de situatie, zal me nog wel toelichten. Ja, wie wordt er zomaar gepest dan? Heeft te maken met je eigen houding. Etc. OnZekerheid.
Ziba, werkelijk..quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:07 schreef Ziba het volgende:
Ik ken de situatie, zal me nog wel toelichten. Ja, wie wordt er zomaar gepest dan? Heeft te maken met je eigen houding. Etc. OnZekerheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |