abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120596864
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 14:20 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Maar zo kan er wel een begin worden gemaakt :)
Misschien.
  vrijdag 21 december 2012 @ 14:31:05 #252
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_120597242
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 13:57 schreef Arolsen het volgende:

[..]

Jij bent gewoon je straatje aan het schoonvegen. Hoeveel mensen heb je het leven zuur gemaakt?
Geen. Ik heb zelf vrijwel altijd onder aan de pikorde gestaan. Wel leuk dat jij meteen die kant op denkt. Hoe ziet jouw straatje eruit?

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 13:57 schreef Arolsen het volgende:

[..]

Nee, een school moet gewoon prettig en veilig zijn voor iedereen. En wie het loopt te verkloten voor een ander moet er gewoon afgeflikkerd worden.
Een school prettig :') En veilig is al helemaal lachwekkend als je de hoeveelheid wapens ziet waar leerlingen mee rondlopen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 14:03 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Ja voor orde, stabiliteit en om prestaties te garanderen; niet om asociaal gedrag te accommoderen. Daar is een rangorde gewoonweg niet voor bedoeld.
De rangorde die je op school opgelegd krijgt is het kweken van absolute superioriteit ten overstaande van andere leerlingen. Orde, stabiliteit en gegarandeerde prestaties komen niet voor op scholen.
pi_120597305
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 14:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Neuh, niet alleen grof geweld is een oplossing. Ook gewoon meelullen is een oplossing. Alles wat niet de reactie is waar de pester op uit is is een oplossing, als je t maar consequent volhoudt.
Nee, dat hoeft helemaal geen oplossing te zijn en al helemaal niet als het fysiek wordt. Sommige pesters zijn psychopaten en het boeit ze niet hoe je er op reageert. Als je maar gewoon kapot gaat, dat is het belangrijkste. Als je meelult, dan gaan ze waarschijnlijk over op fysieke aanvallen. Dat hoeft niet, maar als je echt met een gestoord persoon te maken hebt dan gebeurt dat.
quote:
Maar zelfs al werd je ooit gepest. Hoe het daarna met je gaat daar ben je toch echt zelf bij. Als je jezelf maar zielig blijft vinden, dan zul je altijd een slachtoffer blijven. Linksom of rechtsom, er zit een component eigen verantwoordelijkheid bij die jij niet wil nemen, want jij vindt jezelf nog steeds heel zielig.
Ja, ik vind mezelf nog steeds heel erg zielig. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb helemaal niets gedaan om mijn eigen situatie te verbeteren :)
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  vrijdag 21 december 2012 @ 14:35:17 #254
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_120597383
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 14:32 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Nee, dat hoeft helemaal geen oplossing te zijn en al helemaal niet als het fysiek wordt. Sommige pesters zijn psychopaten en het boeit ze niet hoe je er op reageert. Als je maar gewoon kapot gaat, dat is het belangrijkste. Als je meelult, dan gaan ze waarschijnlijk over op fysieke aanvallen. Dat hoeft niet, maar als je echt met een gestoord persoon te maken hebt dan gebeurt dat.

[..]

Ja, ik vind mezelf nog steeds heel erg zielig. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb helemaal niets gedaan om mijn eigen situatie te verbeteren :)
Je haalt nu het geval van een psychopaat tevoorschijn. Mag dan met je eens zijn dat die idd niets op een normale school te zoeken hebben, maar dat is niet iets dat je altijd kan voorkomen. Hoeveel regeltjes je ook op papier zet.
En voor de mensen die het willen verbannen van scholen: klinkt leuk maar het alternatief is vele malen erger. Dan worden de leerlingen gewoon buiten opgewacht en eerder afgetuigd dan wanneer het bij woorden blijft binnen de muren van een school.
  Moderator vrijdag 21 december 2012 @ 14:35:19 #255
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_120597384
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 14:32 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Nee, dat hoeft helemaal geen oplossing te zijn en al helemaal niet als het fysiek wordt. Sommige pesters zijn psychopaten en het boeit ze niet hoe je er op reageert. Als je maar gewoon kapot gaat, dat is het belangrijkste. Als je meelult, dan gaan ze waarschijnlijk over op fysieke aanvallen. Dat hoeft niet, maar als je echt met een gestoord persoon te maken hebt dan gebeurt dat.

[..]

Ja, ik vind mezelf nog steeds heel erg zielig. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb helemaal niets gedaan om mijn eigen situatie te verbeteren :)
Ja inderdaad, en de meeste mensen die anderen pesten zijn inderdaad gestoord :') dat is inderdaad de realiteit :')

Nou ja, altijd als ik jou zie reageren dan snap ik heel erg goed waarom jij een makkelijk pest-slachtoffer bent. Echt, die hele houding van je maakt het zo makkelijk om jou te pesten dat 't bijna zielig is. Dat hebje dus duidelijk niet (genoeg) verandert.

Maar dat je vervolgens de oplossing voor het pesten buiten jezelf zoekt, betekent dat je er nog steeds niet mee kunt omgaan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_120597652
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 14:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja inderdaad, en de meeste mensen die anderen pesten zijn inderdaad gestoord :') dat is inderdaad de realiteit :')

Nou ja, altijd als ik jou zie reageren dan snap ik heel erg goed waarom jij een makkelijk pest-slachtoffer bent. Echt, die hele houding van je maakt het zo makkelijk om jou te pesten dat 't bijna zielig is. Dat hebje dus duidelijk niet (genoeg) verandert.

Maar dat je vervolgens de oplossing voor het pesten buiten jezelf zoekt, betekent dat je er nog steeds niet mee kunt omgaan.
Er is op z'n minst iets mis met ze, ook al is het maar onzekerheid ofzo.

Ja man, het is heel gemakkelijk om mij te pesten en dat ik de oplossing voor het pesten buiten mezelf zoek is inderdaad absoluut een indicatie dat ik er niet om kan gaan.

Nou, ik heb weer genoeg tijd verkloot hier. Ik ga nu wat nuttigs doen.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  Moderator vrijdag 21 december 2012 @ 14:44:07 #257
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_120597710
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 14:42 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Er is op z'n minst iets mis met ze, ook al is het maar onzekerheid ofzo.

Ja man, het is heel gemakkelijk om mij te pesten en dat ik de oplossing voor het pesten buiten mezelf zoek is inderdaad absoluut een indicatie dat ik er niet om kan gaan.

Nou, ik heb weer genoeg tijd verkloot hier. Ik ga nu wat nuttigs doen.
ja hehe, natuurlijk is dat mis met ze. Maar met degene die gepest wordt is minstens net zo veel mis.

Inderdaad.

Joh. Je bent blijkbaar in elk topic dat ook maar met pesten te maken heeft te vinden, maar zodra je jou ergens op aanspreekt dan vlucht je.

En het dan gek vinden dat je gepest wordt, en dat mensen de conclusie trekken dat je er niet mee kunt omgaan :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_120599781
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 december 2012 14:31 schreef TheThirdMark het volgende:
De rangorde die je op school opgelegd krijgt is het kweken van absolute superioriteit ten overstaande van andere leerlingen. Orde, stabiliteit en gegarandeerde prestaties komen niet voor op scholen.
Scholen? Pesten is niet leeftijdsgebonden, dus het gebeurt ook in bejaardentehuizen en op de werkvloer. Als het op de werkvloer gebeurt, dan is daar dus nog ruimte voor optimalisatie :)
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_120606785
De leerplicht is geen obstakel om pesters van school te sturen. Ze kunnen dan verder aan een ZMOK-school. Ze hebben een leerplicht, geen school heeft de plicht om hen in te schrijven behalve die school die voor hen is bedoeld.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_120609119
De slachtoffers kunnen het toch ook net zo doen als ze in Amerika doen... Assault-rifle kopen en dan de school in.
Nee, beter niet, maar mensen zijn wel gewent te veel gepamperd te worden, zelf gepest, kon mij geen fuck meer schelen nadat ik ontdekte dat mijn vuisten best hard aan kunnen komen.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_120609159
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 19:54 schreef Demon_from_heaven het volgende:
De slachtoffers kunnen het toch ook net zo doen als ze in Amerika doen... Assault-rifle kopen en dan de school in.
Nee, beter niet, maar mensen zijn wel gewent te veel gepamperd te worden, zelf gepest, kon mij geen fuck meer schelen nadat ik ontdekte dat mijn vuisten best hard aan kunnen komen.
In je eentje tegen 5 man zeker ook? :Y
pi_120609196
Je moet het ook stiekem doen, 1 voor 1, of je pakt de gene aan met de grote bek.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_120610086
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 19:56 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Je moet het ook stiekem doen, 1 voor 1, of je pakt de gene aan met de grote bek.
Ze komen je ook helemaal niet terughalen ofzo. wat een logica weer :')_
pi_120610142
Nooit last van gehad. Ik deel alleen mijn ervaringen, maar wat wil je.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
  maandag 25 maart 2013 @ 15:20:58 #265
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_124485666
Nou Arolsen, je wensen worden vervuld. Door een VVD'er nog wel

http://www.nu.nl/algemeen(...)-pesten-scholen.html

Dit voorstel zet namelijk de deur open voor strafbaarstelling middels dit.

quote:
Afspraken


Dekker en Dullaert willen de verantwoordelijkheid voor de gevallen van pesten bij school laten. Pas in het uiterste geval kunnen de ouders van kinderen naar de Kinderombudsman stappen.

Scholen krijgen de optie om bij de aanmelding van een kind met ouders afspraken te maken over gewenst en ongewenst gedrag, bijvoorbeeld via schooloudercontracten.

Indien omgangsnormen worden overtreden kan sprake zijn van een strafbaar feit. De staatssecretaris en de Kinderombudsman wijzen er op dat het in dat geval belangrijk is om aangifte te doen.

"Sommige uitingen zijn strafbaar, maar ook mishandeling, bedreiging en belaging zijn voorbeelden van strafbare feiten waarin het pesten vorm kan krijgen", stellen ze.

Ik ben benieuwd of dit juridisch stand gaat houden.
pi_124489292
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 15:20 schreef Hexagon het volgende:
Nou Arolsen, je wensen worden vervuld. Door een VVD'er nog wel

http://www.nu.nl/algemeen(...)-pesten-scholen.html

Dit voorstel zet namelijk de deur open voor strafbaarstelling middels dit.

[..]

Ik ben benieuwd of dit juridisch stand gaat houden.
Maar dat kan niet, want dit wordt ingediend door de VVD. Die dienen slechts het grootkapitaal volgens Arolsen. Betwijfel of hij er blij mee is.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_124613071
Laatst een reportage van Nieuwsuur of Eenvandaag, ze besteedden aandacht aan een school die een succesvol Fins systeem hadden overgenomen. Kern van het systeem: medeleerlingen verantwoordelijkheid geven. Het is zo simpel en logisch maar blijkbaar is dit in het onderwijs nog een unieke aanpak.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 30 maart 2013 @ 11:12:28 #268
377797 Missblackhairhighheels
Intelligent en gehaat.
pi_124678204
Pesten strafrechtelijk vervolgen? Jeugdrechter? Wat. Hoe zie je dat voor je? Wat als iemand 'het slachtoffer' face2face pest, dan zijn er verder toch geen bewijzen dat de pester daadwerkelijk heeft gepest? Dan zou de pester het doodleuk kunnen ontkennen, 'ik had het niet zo bedoeld', 'het was een opwelling'. Of moet het opgenomen worden? Hoe een kind een ander kind 'stomkop' noemt of 'lelijke aap'? Ik zou het moeiteverspilling voor justitie vinden, het voorkomen en 'bestraffen' van pesten hoort een taak van een andere groepering te zijn, naar mijn mening i.i.g. niet voor justitie.
FOK! is een primaire levensbehoefte. FOK! bevredigt mijn ziel.
pi_124687757
Wat er wel moet gebeuren heb ik in mijn laatste reactie hier aangegeven.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124791837
quote:
'Anti-pestwet tast autonomie school aan'

Scholen hebben al een vergaande inspanningsverplichting om pesten tegen te gaan. Een anti-pestwet kan het onmogelijke verlangen van scholen, betogen hoogleraar Pieter Huisman, advocaat Martijn Nolen en hoogleraar Paul Zoontjes.

Na de zaak Anass in Wassenaar, de zelfdodingen van Tim Ribberink en het meisje uit Staphorst dat voor de trein sprong, staat pesten hoog op de maatschappelijke agenda. Volgens de Kinderombudsman en de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is ingrijpen geboden.

Er moet een wet komen die scholen verplicht tot een structurele aanpak van het pesten. De wet zal bepalen dat iedere basisschool en middelbare school een 'bewezen effectief' antipestprogramma gebruikt, de sociale veiligheid op school monitort en een vertrouwenspersoon en pestcoördinator heeft. De Onderwijsinspectie moet op dit alles gaan toezien. Volgens de staatssecretaris gaat de vrijblijvendheid en willekeur er zo af; op elke school moet iets aan het voorkomen en stoppen van pesten worden gedaan.

Het ligt voor de hand om voor de overheid dezelfde maatstaven te gebruiken als voor de scholen. Maar of een wet een 'bewezen effectief' middel tegen het pesten op scholen is, is zeer de vraag. De staatssecretaris heeft hier nog wel wat uit te leggen.

Voordat een wet wordt gemaakt, moet men aantonen dat een wet ook echt nodig is, luidt een van de grondbeginselen van het nationale wetgevingsbeleid. Dat gebeurt hier niet. Er is eerder een 'ernstig vermoeden' bij de staatssecretaris en de Kinderombudsman dat scholen hun pestincidenten onder het tapijt vegen en dat niet alle scholen even grondig het pestprobleem aanpakken. Maar enig onderzoek waaruit blijkt dat dit klopt of over wat er precies aan de hand is op de Nederlandse scholen, ontbreekt.

De komst van een antipestwet miskent ook dat scholen al een 'vergaande inspanningsverplichting' hebben, zoals het in de rechtspraak en door klachteninstanties wordt geformuleerd, om zorg te dragen voor een veilige leeromgeving en een functionerend pestbeleid. Scholen moeten hier al veel aan doen.

Schoolklimaat
De inspectie toetst momenteel al bij het toezicht of het schoolklimaat wordt gekenmerkt door veiligheid en of het personeel van de school ervoor zorgdraagt dat de leerlingen op een respectvolle manier met elkaar en anderen omgaan. Ook de klachtencommissies, waar ouders eenvoudig terecht kunnen, toetsen het 'pedagogisch-didactisch klimaat' en bekijken of er sprake is van een functionerend pestbeleid. Daarbij geldt het - ook door rechters erkende - feit dat niet elke situatie van pestgedrag voorkomen kan worden. Een '100 procent pestvrije omgeving' bestaat niet. Nog afgezien van het probleem hoe pesten moet worden gekwalificeerd, en door wie de kwalificatie moet plaatsvinden.

Laten we ook goed kijken naar ervaringen in het buitenland. Zo zijn in verschillende staten van de Verenigde Staten al sinds het schietdrama van de Columbine Highschool in 1999, zeer uitgebreide en strenge anti-bullying laws van kracht, waarin bepaalde vormen van pesten via mobiele telefoons of internet worden gezien als een strafrechtelijke vorm van stalking. Het inzicht in de Verenigde Staten groeit dat deze wetgeving niet heeft geleid tot vermindering, maar tot verandering van pestgedrag. Er wordt weliswaar minder gepest op het schoolplein, maar meer via kanalen die oncontroleerbaar zijn voor scholen, zoals Facebook.

We zijn niet tegen de versterking van het bewustzijn bij leerlingen over de kwalijke kanten van het pesten. We mogen van een school inderdaad vragen dat ze een grote inspanning doet om kinderen in fysieke en emotionele zin een veilige omgeving te bieden. Gelukkig worden scholen hier al op aangesproken. Een wet zou dan nog meer moeten beloven dan wat er al gebeurt, maar we kunnen niet het onmogelijke verlangen van de scholen, zeker niet in deze tijden van pesten via cyberspace.

De school kan niet een 'alziend oog' ontwikkelen, ook omdat dan ogenblikkelijk een spanning optreedt met de privacy van leerlingen, de vrijheid van meningsuiting, en niet te vergeten de verantwoordelijkheid van ouders en leerlingen zelf. Strengere sanctionering van pestkoppen (definitieve verwijdering) zal ook onderbouwd moeten worden met bewijsmateriaal, hoor en wederhoor enzovoort. Voor meer juridisering van de relaties tussen ouders, leerlingen en school, zijn de marges smal. Pedagogische relaties zijn te substantieel en complex om deze al te zeer te onderwerpen aan het digitale karakter van het recht met zijn aanspraken en verplichtingen.

Een antipestwet is daarnaast niet alleen een ingreep in de professionele autonomie van scholen en leraren, en in hun beoordelingsvermogen, maar doet ook afbreuk aan de waarde van de wet als instrument en waarborg. Als de wetgever om symbolische redenen naar de wet als instrument grijpt, zal hij merken dat zijn gereedschapskist op den duur leeg raakt. Wetgeving moet altijd een sluitstuk en evidence based zijn.

De staatssecretaris, en het parlement, zou daarom eerst gedegen onderzoek moeten doen naar de rol en functie van huidige wetgeving en de toegevoegde waarde van nieuwe wetgeving, voordat scholen met nieuwe wetgeving worden 'ondersteund', zoals het plan van aanpak dat eufemistisch stelt.

Pieter Huisman is hoogleraar onderwijsrecht aan de Erasmus School of Law.
Martijn Nolen is advocaat bij Van Doorne in Amsterdam.
Paul Zoontjes is hoogleraar onderwijsrecht aan Tilburg University
http://www.volkskrant.nl/(...)mie-school-aan.dhtml

Goed stuk.
  dinsdag 2 april 2013 @ 16:42:56 #271
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124797090
Wat maakt het uit als de autonomie van de school wordt aangetast? Leraren moeten enige autonomie hebben (zelfstandig kunnen beslissen om een andere methode te gebruiken of een hoger niveau te eisen), voor scholen is dat veel minder belangrijk, die moeten een faciliterende rol hebben t.o.v. de leraren (het regelen van leerlingen, het regelen van een veilig klimaat, ...).
Ook op mijn oude scholen was er totaal geen beleid wat gericht was op pesten met als gevolg dat een deel van de leerlingen ongelukkig was. Ik vind dat een slechte zaak. Het aanpakken van de pestcultuur op een school lukt niet met ad hoc beleid, dat lukt alleen maar met een goed plan wat door iedereen braaf wordt uitgevoerd. Het Finse experiment is hier een voorbeeld van: ik raad jou en anderen dringend aan om eens naar dat filmpje te kijken. Voor wie hier te lui voor is een korte omschrijving: groepjes van leerlingen samenstellen die het pesten van medeleerlingen in de gaten houden en die hier tegen optreden (sociale controle dus), die de leraren hierover informeren en die een maatje zijn voor de gepeste leerling. In plaats van straffen dus verantwoordelijkheid geven wat uiteraard veel beter motiveert (iedereen die een beetje inzicht heeft in het menselijke gedrag kan dit wel volgen) en wat de leerlingen dus ook betrokken maakt. Laat zulk beleid maar rustig landelijk verplicht worden, dat een deel van de scholen dit niet wil is van ondergeschikt belang aangezien de implementatie van zoiets weinig geld kost, het gaat enkel om een attitudeverandering.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124802100
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat maakt het uit als de autonomie van de school wordt aangetast?
Een heleboel want we hebben vrijheid van onderwijs.

quote:
Leraren moeten enige autonomie hebben (zelfstandig kunnen beslissen om een andere methode te gebruiken
Nee dus. Dat is niet te betalen. Het zou ook wat zijn dat de ene docent een andere methode hanteert als zijn collega.

quote:
of een hoger niveau te eisen), voor scholen is dat veel minder belangrijk, die moeten een faciliterende rol hebben t.o.v. de leraren (het regelen van leerlingen, het regelen van een veilig klimaat, ...).
Dus de docent moet de school kunnen ontslaan? De school ziet vaak veel beter hoe het onderwijsproces ingericht moet worden dan een docent dat individueel kan. Dat heeft te maken met kleine dingen zoals een docent die zijn eigen vak altijd het belangrijkst vindt, maar ook omdat de meeste docenten hier lang niet gekwalificeerd genoeg zijn.

quote:
Ook op mijn oude scholen was er totaal geen beleid wat gericht was op pesten met als gevolg dat een deel van de leerlingen ongelukkig was.
Oh kijk, hier komt het. De familie van de gepesten weten bijna nooit dat hun kinderen gepest worden, hoe moet de school het dan wel weten?

quote:
Ik vind dat een slechte zaak. Het aanpakken van de pestcultuur op een school lukt niet met ad hoc beleid, dat lukt alleen maar met een goed plan wat door iedereen braaf wordt uitgevoerd.
En dat plan verschilt van kind tot kind en van regio tot regio. Uit onderzoek blijkt dat wat in Friesland als onschadelijke plagerijtjes wordt ervaren, dit zelfde gedrag in Noord-Brabant wél als pesten ervaren wordt.

quote:
Het Finse experiment is hier een voorbeeld van: ik raad jou en anderen dringend aan om eens naar dat filmpje te kijken. Voor wie hier te lui voor is een korte omschrijving: groepjes van leerlingen samenstellen die het pesten van medeleerlingen in de gaten houden en die hier tegen optreden (sociale controle dus), die de leraren hierover informeren en die een maatje zijn voor de gepeste leerling. In plaats van straffen dus verantwoordelijkheid geven wat uiteraard veel beter motiveert (iedereen die een beetje inzicht heeft in het menselijke gedrag kan dit wel volgen) en wat de leerlingen dus ook betrokken maakt. Laat zulk beleid maar rustig landelijk verplicht worden, dat een deel van de scholen dit niet wil is van ondergeschikt belang aangezien de implementatie van zoiets weinig geld kost, het gaat enkel om een attitudeverandering.
Er valt en staat veel met oplieidingsniveau. Finland heeft het beste scholingssysteem ter wereld, iedereen die voor de klas staat heeft een academische opleiding afgerond in plaats van een HBO-cursusje, en dit heeft al vroeg zijn weerslag op het niveau van de kinderen. Er is daarnaast veel meer geld voor dit soort experimenten.

Alhoewel dat soort experimenten dus ook niet heilig zijn getuige een verhaal van een moeder vorige week in een blad. Kind werd ernstig hard gepest, er werd iets over-de-streep-achtigs georganiseerd en dat maakte het voor haar kind alleen nog maar erger (de hele klas keerde zich tegen hem).
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 3 april 2013 @ 13:53:55 #273
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124833063
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:01 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Een heleboel want we hebben vrijheid van onderwijs.
Even los van het feit dat ik hier zelf geen waarde aan hecht en ik ben nochtans iemand die vrijheid zeer hoog in het vaandel heeft staan, ik durf te stellen dat die zogenaamde vrijheid van onderwijs juist een enorme beknotting van vrijheid voor individuen tot gevolg heeft.
In de eerste plaats slaat die vrijheid van onderwijs vooral op een religieus tintje wat 95 op 100 keer (grefo's en moslims uitgezonderd) slechts schijn is om 'vrij' te mogen blijven. In veel mindere mate slaat die vrijheid op een eigenzinnige pedagogiek, helaas lijkt daar weinig goeds uit te komen. Ik ben een voorstander van enkel primair en secundair openbaar onderwijs, uiteraard met diverse niveaus.
Die zogenaamde vrijheid van onderwijs wordt bijvoorbeeld misbruikt om de scholen wit te houden met als gevolg dat andere scholen verzwarten. Nu doet het huidskleurtje zelf er weinig toe maar jij weet hopelijk wel waar het wel om gaat: concentraties van leerlingen met een taal- en ontwikkelingsachterstand.

quote:
Nee dus. Dat is niet te betalen.
Onzin. Het kost geen cent extra als de leraar wiskunde besluit om de Nederlandse methodes het raam uit te smijten en andere methodes te gebruiken (Nederlandse methode van vroeger, buitenlandse methode, goede dictaten). Het kost geen cent extra als die wiskundeleraar besluit om bij de opgaves en de toetsen de lat hoger te leggen. Misschien dat wat leerlingen blijven zitten of een niveau afzakken maar dat maakt weinig uit.

quote:
Het zou ook wat zijn dat de ene docent een andere methode hanteert als zijn collega.
Stel je voor, een vakman die een eigen koers vaart. Dat moeten we niet willen hebben in het onderwijs. :s)

quote:
Dus de docent moet de school kunnen ontslaan?
Verdraai mijn woorden alsjeblieft niet. "Leraren moeten enige autonomie hebben (zelfstandig kunnen beslissen om een andere methode te gebruiken of een hoger niveau te eisen), voor scholen is dat veel minder belangrijk, die moeten een faciliterende rol hebben t.o.v. de leraren (het regelen van leerlingen, het regelen van een veilig klimaat, ...)."

quote:
De school ziet vaak veel beter hoe het onderwijsproces ingericht moet worden dan een docent dat individueel kan.
Ons onderwijs was nochtans veel beter toen scholen nog minimale organisaties waren met 1 directeur, 1 leraar die vice-directeur was en 1 concièrge, toen de lerarensalarissen nog gewoon geen onderdeel waren van een lump_sum. Sinds dat scholen veel autonomie hebben gekregen, dus sinds pak hem beet de jaren 80, is het niveau van allerlei vakken zienderogen gedaald (bijvoorbeeld zeer duidelijk het geval bij wiskunde, natuurkunde, scheikunde en Nederlands). Neem mij niet kwalijk dat ik weinig vertrouwen heb in jouw stelling dat scholen het allemaal beter zouden weten. De leraar, ervan uitgaande dat hij bevoegd is, is de deskundige met betrekking tot het onderwijsproces van zijn vak. Een school moet lean and mean zijn georganiseerd: mhoe minder medewerkers buiten de leraren, de directeur, de leraar die ook vicedirecteur is en de concièrge hoe beter. Dat houdt een school echter niet tegen om een antipestbeleid te ontwikkelen.

quote:
Dat heeft te maken met kleine dingen zoals een docent die zijn eigen vak altijd het belangrijkst vindt, maar ook omdat de meeste docenten hier lang niet gekwalificeerd genoeg zijn.
Een eerstegraadsleraar die volledig aan de universiteit is opgeleid is gewoon voldoende gequalificeerd met betrekking tot het onderwijs voor het vak waarvoor hij bevoegd is. Meer dan een of andere onderwijskundige of beheerder manager. Dat menig leraar (gebeurt op de universiteit trouwens ook en nog veel erger) het vak waarin hij lesgeeft het belangrijkste vindt daar worden leerlingen zeker niet slechter van. Ze hebben tijd genoeg voor bijbanen van 15 uur per week, een paar uur meer per week aan het onderwijs besteden omdat een paar leraren hun eigen vak het belangrijkste vinden kan zeker geen kwaad. ;)

quote:
Oh kijk, hier komt het. De familie van de gepesten weten bijna nooit dat hun kinderen gepest worden, hoe moet de school het dan wel weten?
Jij denkt dat mensen op school dat niet in de gaten hebben? Leraren zien tijdens het surveilleren van alles. Die hebben het heus wel in de gaten als een leerling altijd alleen staat en alleen zit om maar een voorbeeld te noemen. Je kan dan wel of niet ingrijpen, als je op een adequate manier ingrijpt dan kan je het probleem oplossen.

quote:
En dat plan verschilt van kind tot kind en van regio tot regio. Uit onderzoek blijkt dat wat in Friesland als onschadelijke plagerijtjes wordt ervaren, dit zelfde gedrag in Noord-Brabant wél als pesten ervaren wordt.
Er is een immens groot verschil tussen plagen en pesten. In het geval van plagen kunnen beide partijen er om lachen, in het geval van pesten kan maar 1 partij er om lachen. Pesten en plagen hebben niets met elkaar te maken.

quote:
Er valt en staat veel met oplieidingsniveau. Finland heeft het beste scholingssysteem ter wereld, iedereen die voor de klas staat heeft een academische opleiding afgerond in plaats van een HBO-cursusje, en dit heeft al vroeg zijn weerslag op het niveau van de kinderen. Er is daarnaast veel meer geld voor dit soort experimenten.
Het staat of valt inderdaad met het opleidingsniveau. Onderwijskundig onderzoek naar allerlei variabelen (+100) die relevant zouden kunnen zijn voor het onderwijs heeft aangetoond dat er 1 met stip op 1 staat: het opleidingsniveau van de leraar. Daarom pleit ik voor 100% aan de universiteit opgeleide eerstegraadsleraren leraren die veel autonomie krijgen vanaf 3-HAVO.

quote:
Alhoewel dat soort experimenten dus ook niet heilig zijn getuige een verhaal van een moeder vorige week in een blad. Kind werd ernstig hard gepest, er werd iets over-de-streep-achtigs georganiseerd en dat maakte het voor haar kind alleen nog maar erger (de hele klas keerde zich tegen hem).
Het staat en valt met de uitvoering en dus met de vaardigheden van de persoon die het uitvoert. De persoon die het uitvoert moet voldoende inzicht hebben in het gedrag van individuen en in groepsdynamica. Natuurlijk moet je ook goed begrijpen waarom de gepeste gepest wordt en hierop inspelen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124834196
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 13:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Even los van het feit dat ik hier zelf geen waarde aan hecht en ik ben nochtans iemand die vrijheid zeer hoog in het vaandel heeft staan, ik durf te stellen dat die zogenaamde vrijheid van onderwijs juist een enorme beknotting van vrijheid voor individuen tot gevolg heeft.
In de eerste plaats slaat die vrijheid van onderwijs vooral op een religieus tintje wat 95 op 100 keer (grefo's en moslims uitgezonderd) slechts schijn is om 'vrij' te mogen blijven. In veel mindere mate slaat die vrijheid op een eigenzinnige pedagogiek, helaas lijkt daar weinig goeds uit te komen. Ik ben een voorstander van enkel primair en secundair openbaar onderwijs, uiteraard met diverse niveaus.
Die zogenaamde vrijheid van onderwijs wordt bijvoorbeeld misbruikt om de scholen wit te houden met als gevolg dat andere scholen verzwarten. Nu doet het huidskleurtje zelf er weinig toe maar jij weet hopelijk wel waar het wel om gaat: concentraties van leerlingen met een taal- en ontwikkelingsachterstand.
Leuk en aardig maar voor wat betreft de vrijheid van onderwijs zal je gewoon eerst de grondwet moeten aanpassen. Het maakt niet zoveel uit wat jij of ik hier verder van vinden, het is in strijd met de grondwet. Het is me verder een raadsel waarom je tertiair openbaar onderwijs zou willen afschaffen.

quote:
Onzin. Het kost geen cent extra als de leraar wiskunde besluit om de Nederlandse methodes het raam uit te smijten en andere methodes te gebruiken (Nederlandse methode van vroeger, buitenlandse methode, goede dictaten). Het kost geen cent extra als die wiskundeleraar besluit om bij de opgaves en de toetsen de lat hoger te leggen. Misschien dat wat leerlingen blijven zitten of een niveau afzakken maar dat maakt weinig uit.
Hoe kom je erbij dat dat niets kost? Methodes moeten aangeschaft worden, in boekvorm of wat dan ook. Daarnaast heb je, ook bij Nederlands, te maken met bergen errata als je oude methodes pakt. Kost klappen met geld dus. Een van de goede dingen van het "gratis" boekengeld was dat scholen veel beter hun best gingen doen om goede methodes voor een zo laag mogelijke prijs in te kunnen kopen. En dat is gelukt.

quote:
Stel je voor, een vakman die een eigen koers vaart. Dat moeten we niet willen hebben in het onderwijs. :s)
Ik denk niet dat je helemaal begrijpt hoe het werkt. Lessen moeten voorbereid worden. Als je een klas over moet nemen omdat een collega ziek is en je kent die methode niet dan wordt dat erg lastig.

quote:
Verdraai mijn woorden alsjeblieft niet. "Leraren moeten enige autonomie hebben (zelfstandig kunnen beslissen om een andere methode te gebruiken of een hoger niveau te eisen), voor scholen is dat veel minder belangrijk, die moeten een faciliterende rol hebben t.o.v. de leraren (het regelen van leerlingen, het regelen van een veilig klimaat, ...)."
Ik verdraai je woorden niet, je hebt gewoon een bijzonder onduidelijke woordkeus en je twee antwoorden hierboven onderschreven mijn eerste interpretatie.

quote:
Ons onderwijs was nochtans veel beter toen scholen nog minimale organisaties waren met 1 directeur, 1 leraar die vice-directeur was en 1 concièrge, toen de lerarensalarissen nog gewoon geen onderdeel waren van een lump_sum.
Daar heb je vast een bron van.

quote:
Neem mij niet kwalijk dat ik weinig vertrouwen heb in jouw stelling dat scholen het allemaal beter zouden weten.
Een leraar ontwikkelt geen scholingsbeleid in samenspraak met de VO-raad en het ministerie, een leraar zou niet zo snel bedenken dat iedere school minstens één orthopedagoog, pedagoog en kwaliteitsmedewerker in dienst hoort te hebben, dat er een leerlijncoördinator is die er voor zorgt dat onder- en bovenbouw goed op elkaar afgestemd worden (heuh, hier is het opeens weer heel belangrijk dat er afstemming is over methodes, dus nee de docent kan dat niet zomaar in z'n eentje bepalen).

quote:
De leraar, ervan uitgaande dat hij bevoegd is, is de deskundige met betrekking tot het onderwijsproces van zijn vak. Een school moet lean and mean zijn georganiseerd: mhoe minder medewerkers buiten de leraren, de directeur, de leraar die ook vicedirecteur is en de concièrge hoe beter. Dat houdt een school echter niet tegen om een antipestbeleid te ontwikkelen.
Je gaat een dure conrector toch niet voor de klas zetten? Daarnaast was het altijd al zo dat er meerdere conrectoren/teamleiders waren. Alleen op de minuscule scholen was en is dat niet zo (wij hebben een lokatie voor praktijkonderwijs met een directeur en één teamleider bijvoorbeeld). Ik denk dat je de overhead in het onderwijs bijzonder overschat. En de maatschappij is ook veranderd. Vroeger had je genoeg aan één conciërge die één of twee Netware servers onderhield. Tegenwoordig heb je een batterij aan ICT'ers nodig die ook nog eens HBO-geschoold zijn. Ik vraag me trouwens af wie op jouw school de financiële administratie doen en wie de personeelsadministratie en wie er verantwoordelijk is voor het arbo-beleid en de personeelsverzekeringen en wie gebouwenbeheer doet. Ach jah, wacht, die mensen had je vroeger ook, alleen toen kostten ze meer en had je er voor iedere school 1 a 2 nodig en nu doen ze voor een gemeenschap van 7 lokaties hetzelfde maar dan ook met 1 tot 2 mensen.

Vraag voor de grap eens een formatieplan op en zie dat je beweringen grote onzin zijn.

quote:
Een eerstegraadsleraar die volledig aan de universiteit is opgeleid is gewoon voldoende gequalificeerd met betrekking tot het onderwijs voor het vak waarvoor hij bevoegd is. Meer dan een of andere onderwijskundige of beheerder manager. Dat menig leraar (gebeurt op de universiteit trouwens ook en nog veel erger) het vak waarin hij lesgeeft het belangrijkste vindt daar worden leerlingen zeker niet slechter van. Ze hebben tijd genoeg voor bijbanen van 15 uur per week, een paar uur meer per week aan het onderwijs besteden omdat een paar leraren hun eigen vak het belangrijkste vinden kan zeker geen kwaad. ;)
Het punt is dus dat hij het totaalplaatje uit het oog verliest.

quote:
Jij denkt dat mensen op school dat niet in de gaten hebben? Leraren zien tijdens het surveilleren van alles. Die hebben het heus wel in de gaten als een leerling altijd alleen staat en alleen zit om maar een voorbeeld te noemen. Je kan dan wel of niet ingrijpen, als je op een adequate manier ingrijpt dan kan je het probleem oplossen.
Ik denk inderdaad dat het in meer dan 90% van de gevallen niet in de gaten loopt. En met de tegenwoordige klassengroottes (30, 32) zit er niemand meer alleen. Maar ik kan het ook omdraaien; Zouden ouders niet merken dat zoonlief/dochterlief depressief thuis zit?

quote:
Er is een immens groot verschil tussen plagen en pesten. In het geval van plagen kunnen beide partijen er om lachen, in het geval van pesten kan maar 1 partij er om lachen. Pesten en plagen hebben niets met elkaar te maken.
Dat is geen antwoord op zelfs maar een beetje van wat ik postte.

quote:
Het staat of valt inderdaad met het opleidingsniveau. Onderwijskundig onderzoek naar allerlei variabelen (+100) die relevant zouden kunnen zijn voor het onderwijs heeft aangetoond dat er 1 met stip op 1 staat: het opleidingsniveau van de leraar. Daarom pleit ik voor 100% aan de universiteit opgeleide eerstegraadsleraren leraren die veel autonomie krijgen vanaf 3-HAVO.
Zoals ik al zei; dat wordt complete chaos.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_124834478
Dat zou trouwens echt fantastisch zijn, docenten die hun eigen methodes mogen kiezen :D Ik zie nu al 5 VWO'ers die binnen komen lopen in de natuurkunde les en tweederde heeft vorig jaar leraren A en B gehad en nu komen ze bij C.

"Doe je boek maar open op pagina 147, superfluïditeit" Eénderde heeft dan de helft van de stof al gehad, 1/3e niets en 1/3e weet alles al :D
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')