Misschien.quote:Op vrijdag 21 december 2012 14:20 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Maar zo kan er wel een begin worden gemaakt
Geen. Ik heb zelf vrijwel altijd onder aan de pikorde gestaan. Wel leuk dat jij meteen die kant op denkt. Hoe ziet jouw straatje eruit?quote:Op vrijdag 21 december 2012 13:57 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Jij bent gewoon je straatje aan het schoonvegen. Hoeveel mensen heb je het leven zuur gemaakt?
Een school prettigquote:Op vrijdag 21 december 2012 13:57 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Nee, een school moet gewoon prettig en veilig zijn voor iedereen. En wie het loopt te verkloten voor een ander moet er gewoon afgeflikkerd worden.
De rangorde die je op school opgelegd krijgt is het kweken van absolute superioriteit ten overstaande van andere leerlingen. Orde, stabiliteit en gegarandeerde prestaties komen niet voor op scholen.quote:Op vrijdag 21 december 2012 14:03 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ja voor orde, stabiliteit en om prestaties te garanderen; niet om asociaal gedrag te accommoderen. Daar is een rangorde gewoonweg niet voor bedoeld.
Nee, dat hoeft helemaal geen oplossing te zijn en al helemaal niet als het fysiek wordt. Sommige pesters zijn psychopaten en het boeit ze niet hoe je er op reageert. Als je maar gewoon kapot gaat, dat is het belangrijkste. Als je meelult, dan gaan ze waarschijnlijk over op fysieke aanvallen. Dat hoeft niet, maar als je echt met een gestoord persoon te maken hebt dan gebeurt dat.quote:Op vrijdag 21 december 2012 14:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Neuh, niet alleen grof geweld is een oplossing. Ook gewoon meelullen is een oplossing. Alles wat niet de reactie is waar de pester op uit is is een oplossing, als je t maar consequent volhoudt.
Ja, ik vind mezelf nog steeds heel erg zielig. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb helemaal niets gedaan om mijn eigen situatie te verbeterenquote:Maar zelfs al werd je ooit gepest. Hoe het daarna met je gaat daar ben je toch echt zelf bij. Als je jezelf maar zielig blijft vinden, dan zul je altijd een slachtoffer blijven. Linksom of rechtsom, er zit een component eigen verantwoordelijkheid bij die jij niet wil nemen, want jij vindt jezelf nog steeds heel zielig.
Je haalt nu het geval van een psychopaat tevoorschijn. Mag dan met je eens zijn dat die idd niets op een normale school te zoeken hebben, maar dat is niet iets dat je altijd kan voorkomen. Hoeveel regeltjes je ook op papier zet.quote:Op vrijdag 21 december 2012 14:32 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Nee, dat hoeft helemaal geen oplossing te zijn en al helemaal niet als het fysiek wordt. Sommige pesters zijn psychopaten en het boeit ze niet hoe je er op reageert. Als je maar gewoon kapot gaat, dat is het belangrijkste. Als je meelult, dan gaan ze waarschijnlijk over op fysieke aanvallen. Dat hoeft niet, maar als je echt met een gestoord persoon te maken hebt dan gebeurt dat.
[..]
Ja, ik vind mezelf nog steeds heel erg zielig. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb helemaal niets gedaan om mijn eigen situatie te verbeteren
Ja inderdaad, en de meeste mensen die anderen pesten zijn inderdaad gestoordquote:Op vrijdag 21 december 2012 14:32 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Nee, dat hoeft helemaal geen oplossing te zijn en al helemaal niet als het fysiek wordt. Sommige pesters zijn psychopaten en het boeit ze niet hoe je er op reageert. Als je maar gewoon kapot gaat, dat is het belangrijkste. Als je meelult, dan gaan ze waarschijnlijk over op fysieke aanvallen. Dat hoeft niet, maar als je echt met een gestoord persoon te maken hebt dan gebeurt dat.
[..]
Ja, ik vind mezelf nog steeds heel erg zielig. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb helemaal niets gedaan om mijn eigen situatie te verbeteren
Er is op z'n minst iets mis met ze, ook al is het maar onzekerheid ofzo.quote:Op vrijdag 21 december 2012 14:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja inderdaad, en de meeste mensen die anderen pesten zijn inderdaad gestoorddat is inderdaad de realiteit
![]()
Nou ja, altijd als ik jou zie reageren dan snap ik heel erg goed waarom jij een makkelijk pest-slachtoffer bent. Echt, die hele houding van je maakt het zo makkelijk om jou te pesten dat 't bijna zielig is. Dat hebje dus duidelijk niet (genoeg) verandert.
Maar dat je vervolgens de oplossing voor het pesten buiten jezelf zoekt, betekent dat je er nog steeds niet mee kunt omgaan.
ja hehe, natuurlijk is dat mis met ze. Maar met degene die gepest wordt is minstens net zo veel mis.quote:Op vrijdag 21 december 2012 14:42 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Er is op z'n minst iets mis met ze, ook al is het maar onzekerheid ofzo.
Ja man, het is heel gemakkelijk om mij te pesten en dat ik de oplossing voor het pesten buiten mezelf zoek is inderdaad absoluut een indicatie dat ik er niet om kan gaan.
Nou, ik heb weer genoeg tijd verkloot hier. Ik ga nu wat nuttigs doen.
Scholen? Pesten is niet leeftijdsgebonden, dus het gebeurt ook in bejaardentehuizen en op de werkvloer. Als het op de werkvloer gebeurt, dan is daar dus nog ruimte voor optimalisatiequote:Op vrijdag 21 december 2012 14:31 schreef TheThirdMark het volgende:
De rangorde die je op school opgelegd krijgt is het kweken van absolute superioriteit ten overstaande van andere leerlingen. Orde, stabiliteit en gegarandeerde prestaties komen niet voor op scholen.
In je eentje tegen 5 man zeker ook?quote:Op vrijdag 21 december 2012 19:54 schreef Demon_from_heaven het volgende:
De slachtoffers kunnen het toch ook net zo doen als ze in Amerika doen... Assault-rifle kopen en dan de school in.
Nee, beter niet, maar mensen zijn wel gewent te veel gepamperd te worden, zelf gepest, kon mij geen fuck meer schelen nadat ik ontdekte dat mijn vuisten best hard aan kunnen komen.
Ze komen je ook helemaal niet terughalen ofzo. wat een logica weerquote:Op vrijdag 21 december 2012 19:56 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Je moet het ook stiekem doen, 1 voor 1, of je pakt de gene aan met de grote bek.
Ik ben benieuwd of dit juridisch stand gaat houden.quote:Afspraken
Dekker en Dullaert willen de verantwoordelijkheid voor de gevallen van pesten bij school laten. Pas in het uiterste geval kunnen de ouders van kinderen naar de Kinderombudsman stappen.
Scholen krijgen de optie om bij de aanmelding van een kind met ouders afspraken te maken over gewenst en ongewenst gedrag, bijvoorbeeld via schooloudercontracten.
Indien omgangsnormen worden overtreden kan sprake zijn van een strafbaar feit. De staatssecretaris en de Kinderombudsman wijzen er op dat het in dat geval belangrijk is om aangifte te doen.
"Sommige uitingen zijn strafbaar, maar ook mishandeling, bedreiging en belaging zijn voorbeelden van strafbare feiten waarin het pesten vorm kan krijgen", stellen ze.
Maar dat kan niet, want dit wordt ingediend door de VVD. Die dienen slechts het grootkapitaal volgens Arolsen. Betwijfel of hij er blij mee is.quote:Op maandag 25 maart 2013 15:20 schreef Hexagon het volgende:
Nou Arolsen, je wensen worden vervuld. Door een VVD'er nog wel
http://www.nu.nl/algemeen(...)-pesten-scholen.html
Dit voorstel zet namelijk de deur open voor strafbaarstelling middels dit.
[..]
Ik ben benieuwd of dit juridisch stand gaat houden.
http://www.volkskrant.nl/(...)mie-school-aan.dhtmlquote:'Anti-pestwet tast autonomie school aan'
Scholen hebben al een vergaande inspanningsverplichting om pesten tegen te gaan. Een anti-pestwet kan het onmogelijke verlangen van scholen, betogen hoogleraar Pieter Huisman, advocaat Martijn Nolen en hoogleraar Paul Zoontjes.
Na de zaak Anass in Wassenaar, de zelfdodingen van Tim Ribberink en het meisje uit Staphorst dat voor de trein sprong, staat pesten hoog op de maatschappelijke agenda. Volgens de Kinderombudsman en de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is ingrijpen geboden.
Er moet een wet komen die scholen verplicht tot een structurele aanpak van het pesten. De wet zal bepalen dat iedere basisschool en middelbare school een 'bewezen effectief' antipestprogramma gebruikt, de sociale veiligheid op school monitort en een vertrouwenspersoon en pestcoördinator heeft. De Onderwijsinspectie moet op dit alles gaan toezien. Volgens de staatssecretaris gaat de vrijblijvendheid en willekeur er zo af; op elke school moet iets aan het voorkomen en stoppen van pesten worden gedaan.
Het ligt voor de hand om voor de overheid dezelfde maatstaven te gebruiken als voor de scholen. Maar of een wet een 'bewezen effectief' middel tegen het pesten op scholen is, is zeer de vraag. De staatssecretaris heeft hier nog wel wat uit te leggen.
Voordat een wet wordt gemaakt, moet men aantonen dat een wet ook echt nodig is, luidt een van de grondbeginselen van het nationale wetgevingsbeleid. Dat gebeurt hier niet. Er is eerder een 'ernstig vermoeden' bij de staatssecretaris en de Kinderombudsman dat scholen hun pestincidenten onder het tapijt vegen en dat niet alle scholen even grondig het pestprobleem aanpakken. Maar enig onderzoek waaruit blijkt dat dit klopt of over wat er precies aan de hand is op de Nederlandse scholen, ontbreekt.
De komst van een antipestwet miskent ook dat scholen al een 'vergaande inspanningsverplichting' hebben, zoals het in de rechtspraak en door klachteninstanties wordt geformuleerd, om zorg te dragen voor een veilige leeromgeving en een functionerend pestbeleid. Scholen moeten hier al veel aan doen.
Schoolklimaat
De inspectie toetst momenteel al bij het toezicht of het schoolklimaat wordt gekenmerkt door veiligheid en of het personeel van de school ervoor zorgdraagt dat de leerlingen op een respectvolle manier met elkaar en anderen omgaan. Ook de klachtencommissies, waar ouders eenvoudig terecht kunnen, toetsen het 'pedagogisch-didactisch klimaat' en bekijken of er sprake is van een functionerend pestbeleid. Daarbij geldt het - ook door rechters erkende - feit dat niet elke situatie van pestgedrag voorkomen kan worden. Een '100 procent pestvrije omgeving' bestaat niet. Nog afgezien van het probleem hoe pesten moet worden gekwalificeerd, en door wie de kwalificatie moet plaatsvinden.
Laten we ook goed kijken naar ervaringen in het buitenland. Zo zijn in verschillende staten van de Verenigde Staten al sinds het schietdrama van de Columbine Highschool in 1999, zeer uitgebreide en strenge anti-bullying laws van kracht, waarin bepaalde vormen van pesten via mobiele telefoons of internet worden gezien als een strafrechtelijke vorm van stalking. Het inzicht in de Verenigde Staten groeit dat deze wetgeving niet heeft geleid tot vermindering, maar tot verandering van pestgedrag. Er wordt weliswaar minder gepest op het schoolplein, maar meer via kanalen die oncontroleerbaar zijn voor scholen, zoals Facebook.
We zijn niet tegen de versterking van het bewustzijn bij leerlingen over de kwalijke kanten van het pesten. We mogen van een school inderdaad vragen dat ze een grote inspanning doet om kinderen in fysieke en emotionele zin een veilige omgeving te bieden. Gelukkig worden scholen hier al op aangesproken. Een wet zou dan nog meer moeten beloven dan wat er al gebeurt, maar we kunnen niet het onmogelijke verlangen van de scholen, zeker niet in deze tijden van pesten via cyberspace.
De school kan niet een 'alziend oog' ontwikkelen, ook omdat dan ogenblikkelijk een spanning optreedt met de privacy van leerlingen, de vrijheid van meningsuiting, en niet te vergeten de verantwoordelijkheid van ouders en leerlingen zelf. Strengere sanctionering van pestkoppen (definitieve verwijdering) zal ook onderbouwd moeten worden met bewijsmateriaal, hoor en wederhoor enzovoort. Voor meer juridisering van de relaties tussen ouders, leerlingen en school, zijn de marges smal. Pedagogische relaties zijn te substantieel en complex om deze al te zeer te onderwerpen aan het digitale karakter van het recht met zijn aanspraken en verplichtingen.
Een antipestwet is daarnaast niet alleen een ingreep in de professionele autonomie van scholen en leraren, en in hun beoordelingsvermogen, maar doet ook afbreuk aan de waarde van de wet als instrument en waarborg. Als de wetgever om symbolische redenen naar de wet als instrument grijpt, zal hij merken dat zijn gereedschapskist op den duur leeg raakt. Wetgeving moet altijd een sluitstuk en evidence based zijn.
De staatssecretaris, en het parlement, zou daarom eerst gedegen onderzoek moeten doen naar de rol en functie van huidige wetgeving en de toegevoegde waarde van nieuwe wetgeving, voordat scholen met nieuwe wetgeving worden 'ondersteund', zoals het plan van aanpak dat eufemistisch stelt.
Pieter Huisman is hoogleraar onderwijsrecht aan de Erasmus School of Law.
Martijn Nolen is advocaat bij Van Doorne in Amsterdam.
Paul Zoontjes is hoogleraar onderwijsrecht aan Tilburg University
Een heleboel want we hebben vrijheid van onderwijs.quote:Op dinsdag 2 april 2013 16:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat maakt het uit als de autonomie van de school wordt aangetast?
Nee dus. Dat is niet te betalen. Het zou ook wat zijn dat de ene docent een andere methode hanteert als zijn collega.quote:Leraren moeten enige autonomie hebben (zelfstandig kunnen beslissen om een andere methode te gebruiken
Dus de docent moet de school kunnen ontslaan? De school ziet vaak veel beter hoe het onderwijsproces ingericht moet worden dan een docent dat individueel kan. Dat heeft te maken met kleine dingen zoals een docent die zijn eigen vak altijd het belangrijkst vindt, maar ook omdat de meeste docenten hier lang niet gekwalificeerd genoeg zijn.quote:of een hoger niveau te eisen), voor scholen is dat veel minder belangrijk, die moeten een faciliterende rol hebben t.o.v. de leraren (het regelen van leerlingen, het regelen van een veilig klimaat, ...).
Oh kijk, hier komt het. De familie van de gepesten weten bijna nooit dat hun kinderen gepest worden, hoe moet de school het dan wel weten?quote:Ook op mijn oude scholen was er totaal geen beleid wat gericht was op pesten met als gevolg dat een deel van de leerlingen ongelukkig was.
En dat plan verschilt van kind tot kind en van regio tot regio. Uit onderzoek blijkt dat wat in Friesland als onschadelijke plagerijtjes wordt ervaren, dit zelfde gedrag in Noord-Brabant wél als pesten ervaren wordt.quote:Ik vind dat een slechte zaak. Het aanpakken van de pestcultuur op een school lukt niet met ad hoc beleid, dat lukt alleen maar met een goed plan wat door iedereen braaf wordt uitgevoerd.
Er valt en staat veel met oplieidingsniveau. Finland heeft het beste scholingssysteem ter wereld, iedereen die voor de klas staat heeft een academische opleiding afgerond in plaats van een HBO-cursusje, en dit heeft al vroeg zijn weerslag op het niveau van de kinderen. Er is daarnaast veel meer geld voor dit soort experimenten.quote:Het Finse experiment is hier een voorbeeld van: ik raad jou en anderen dringend aan om eens naar dat filmpje te kijken. Voor wie hier te lui voor is een korte omschrijving: groepjes van leerlingen samenstellen die het pesten van medeleerlingen in de gaten houden en die hier tegen optreden (sociale controle dus), die de leraren hierover informeren en die een maatje zijn voor de gepeste leerling. In plaats van straffen dus verantwoordelijkheid geven wat uiteraard veel beter motiveert (iedereen die een beetje inzicht heeft in het menselijke gedrag kan dit wel volgen) en wat de leerlingen dus ook betrokken maakt. Laat zulk beleid maar rustig landelijk verplicht worden, dat een deel van de scholen dit niet wil is van ondergeschikt belang aangezien de implementatie van zoiets weinig geld kost, het gaat enkel om een attitudeverandering.
Even los van het feit dat ik hier zelf geen waarde aan hecht en ik ben nochtans iemand die vrijheid zeer hoog in het vaandel heeft staan, ik durf te stellen dat die zogenaamde vrijheid van onderwijs juist een enorme beknotting van vrijheid voor individuen tot gevolg heeft.quote:Op dinsdag 2 april 2013 19:01 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Een heleboel want we hebben vrijheid van onderwijs.
Onzin. Het kost geen cent extra als de leraar wiskunde besluit om de Nederlandse methodes het raam uit te smijten en andere methodes te gebruiken (Nederlandse methode van vroeger, buitenlandse methode, goede dictaten). Het kost geen cent extra als die wiskundeleraar besluit om bij de opgaves en de toetsen de lat hoger te leggen. Misschien dat wat leerlingen blijven zitten of een niveau afzakken maar dat maakt weinig uit.quote:Nee dus. Dat is niet te betalen.
Stel je voor, een vakman die een eigen koers vaart. Dat moeten we niet willen hebben in het onderwijs.quote:Het zou ook wat zijn dat de ene docent een andere methode hanteert als zijn collega.
Verdraai mijn woorden alsjeblieft niet. "Leraren moeten enige autonomie hebben (zelfstandig kunnen beslissen om een andere methode te gebruiken of een hoger niveau te eisen), voor scholen is dat veel minder belangrijk, die moeten een faciliterende rol hebben t.o.v. de leraren (het regelen van leerlingen, het regelen van een veilig klimaat, ...)."quote:Dus de docent moet de school kunnen ontslaan?
Ons onderwijs was nochtans veel beter toen scholen nog minimale organisaties waren met 1 directeur, 1 leraar die vice-directeur was en 1 concièrge, toen de lerarensalarissen nog gewoon geen onderdeel waren van een lump_sum. Sinds dat scholen veel autonomie hebben gekregen, dus sinds pak hem beet de jaren 80, is het niveau van allerlei vakken zienderogen gedaald (bijvoorbeeld zeer duidelijk het geval bij wiskunde, natuurkunde, scheikunde en Nederlands). Neem mij niet kwalijk dat ik weinig vertrouwen heb in jouw stelling dat scholen het allemaal beter zouden weten. De leraar, ervan uitgaande dat hij bevoegd is, is de deskundige met betrekking tot het onderwijsproces van zijn vak. Een school moet lean and mean zijn georganiseerd: mhoe minder medewerkers buiten de leraren, de directeur, de leraar die ook vicedirecteur is en de concièrge hoe beter. Dat houdt een school echter niet tegen om een antipestbeleid te ontwikkelen.quote:De school ziet vaak veel beter hoe het onderwijsproces ingericht moet worden dan een docent dat individueel kan.
Een eerstegraadsleraar die volledig aan de universiteit is opgeleid is gewoon voldoende gequalificeerd met betrekking tot het onderwijs voor het vak waarvoor hij bevoegd is. Meer dan een of andere onderwijskundige of beheerder manager. Dat menig leraar (gebeurt op de universiteit trouwens ook en nog veel erger) het vak waarin hij lesgeeft het belangrijkste vindt daar worden leerlingen zeker niet slechter van. Ze hebben tijd genoeg voor bijbanen van 15 uur per week, een paar uur meer per week aan het onderwijs besteden omdat een paar leraren hun eigen vak het belangrijkste vinden kan zeker geen kwaad.quote:Dat heeft te maken met kleine dingen zoals een docent die zijn eigen vak altijd het belangrijkst vindt, maar ook omdat de meeste docenten hier lang niet gekwalificeerd genoeg zijn.
Jij denkt dat mensen op school dat niet in de gaten hebben? Leraren zien tijdens het surveilleren van alles. Die hebben het heus wel in de gaten als een leerling altijd alleen staat en alleen zit om maar een voorbeeld te noemen. Je kan dan wel of niet ingrijpen, als je op een adequate manier ingrijpt dan kan je het probleem oplossen.quote:Oh kijk, hier komt het. De familie van de gepesten weten bijna nooit dat hun kinderen gepest worden, hoe moet de school het dan wel weten?
Er is een immens groot verschil tussen plagen en pesten. In het geval van plagen kunnen beide partijen er om lachen, in het geval van pesten kan maar 1 partij er om lachen. Pesten en plagen hebben niets met elkaar te maken.quote:En dat plan verschilt van kind tot kind en van regio tot regio. Uit onderzoek blijkt dat wat in Friesland als onschadelijke plagerijtjes wordt ervaren, dit zelfde gedrag in Noord-Brabant wél als pesten ervaren wordt.
Het staat of valt inderdaad met het opleidingsniveau. Onderwijskundig onderzoek naar allerlei variabelen (+100) die relevant zouden kunnen zijn voor het onderwijs heeft aangetoond dat er 1 met stip op 1 staat: het opleidingsniveau van de leraar. Daarom pleit ik voor 100% aan de universiteit opgeleide eerstegraadsleraren leraren die veel autonomie krijgen vanaf 3-HAVO.quote:Er valt en staat veel met oplieidingsniveau. Finland heeft het beste scholingssysteem ter wereld, iedereen die voor de klas staat heeft een academische opleiding afgerond in plaats van een HBO-cursusje, en dit heeft al vroeg zijn weerslag op het niveau van de kinderen. Er is daarnaast veel meer geld voor dit soort experimenten.
Het staat en valt met de uitvoering en dus met de vaardigheden van de persoon die het uitvoert. De persoon die het uitvoert moet voldoende inzicht hebben in het gedrag van individuen en in groepsdynamica. Natuurlijk moet je ook goed begrijpen waarom de gepeste gepest wordt en hierop inspelen.quote:Alhoewel dat soort experimenten dus ook niet heilig zijn getuige een verhaal van een moeder vorige week in een blad. Kind werd ernstig hard gepest, er werd iets over-de-streep-achtigs georganiseerd en dat maakte het voor haar kind alleen nog maar erger (de hele klas keerde zich tegen hem).
Leuk en aardig maar voor wat betreft de vrijheid van onderwijs zal je gewoon eerst de grondwet moeten aanpassen. Het maakt niet zoveel uit wat jij of ik hier verder van vinden, het is in strijd met de grondwet. Het is me verder een raadsel waarom je tertiair openbaar onderwijs zou willen afschaffen.quote:Op woensdag 3 april 2013 13:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Even los van het feit dat ik hier zelf geen waarde aan hecht en ik ben nochtans iemand die vrijheid zeer hoog in het vaandel heeft staan, ik durf te stellen dat die zogenaamde vrijheid van onderwijs juist een enorme beknotting van vrijheid voor individuen tot gevolg heeft.
In de eerste plaats slaat die vrijheid van onderwijs vooral op een religieus tintje wat 95 op 100 keer (grefo's en moslims uitgezonderd) slechts schijn is om 'vrij' te mogen blijven. In veel mindere mate slaat die vrijheid op een eigenzinnige pedagogiek, helaas lijkt daar weinig goeds uit te komen. Ik ben een voorstander van enkel primair en secundair openbaar onderwijs, uiteraard met diverse niveaus.
Die zogenaamde vrijheid van onderwijs wordt bijvoorbeeld misbruikt om de scholen wit te houden met als gevolg dat andere scholen verzwarten. Nu doet het huidskleurtje zelf er weinig toe maar jij weet hopelijk wel waar het wel om gaat: concentraties van leerlingen met een taal- en ontwikkelingsachterstand.
Hoe kom je erbij dat dat niets kost? Methodes moeten aangeschaft worden, in boekvorm of wat dan ook. Daarnaast heb je, ook bij Nederlands, te maken met bergen errata als je oude methodes pakt. Kost klappen met geld dus. Een van de goede dingen van het "gratis" boekengeld was dat scholen veel beter hun best gingen doen om goede methodes voor een zo laag mogelijke prijs in te kunnen kopen. En dat is gelukt.quote:Onzin. Het kost geen cent extra als de leraar wiskunde besluit om de Nederlandse methodes het raam uit te smijten en andere methodes te gebruiken (Nederlandse methode van vroeger, buitenlandse methode, goede dictaten). Het kost geen cent extra als die wiskundeleraar besluit om bij de opgaves en de toetsen de lat hoger te leggen. Misschien dat wat leerlingen blijven zitten of een niveau afzakken maar dat maakt weinig uit.
Ik denk niet dat je helemaal begrijpt hoe het werkt. Lessen moeten voorbereid worden. Als je een klas over moet nemen omdat een collega ziek is en je kent die methode niet dan wordt dat erg lastig.quote:Stel je voor, een vakman die een eigen koers vaart. Dat moeten we niet willen hebben in het onderwijs.
Ik verdraai je woorden niet, je hebt gewoon een bijzonder onduidelijke woordkeus en je twee antwoorden hierboven onderschreven mijn eerste interpretatie.quote:Verdraai mijn woorden alsjeblieft niet. "Leraren moeten enige autonomie hebben (zelfstandig kunnen beslissen om een andere methode te gebruiken of een hoger niveau te eisen), voor scholen is dat veel minder belangrijk, die moeten een faciliterende rol hebben t.o.v. de leraren (het regelen van leerlingen, het regelen van een veilig klimaat, ...)."
Daar heb je vast een bron van.quote:Ons onderwijs was nochtans veel beter toen scholen nog minimale organisaties waren met 1 directeur, 1 leraar die vice-directeur was en 1 concièrge, toen de lerarensalarissen nog gewoon geen onderdeel waren van een lump_sum.
Een leraar ontwikkelt geen scholingsbeleid in samenspraak met de VO-raad en het ministerie, een leraar zou niet zo snel bedenken dat iedere school minstens één orthopedagoog, pedagoog en kwaliteitsmedewerker in dienst hoort te hebben, dat er een leerlijncoördinator is die er voor zorgt dat onder- en bovenbouw goed op elkaar afgestemd worden (heuh, hier is het opeens weer heel belangrijk dat er afstemming is over methodes, dus nee de docent kan dat niet zomaar in z'n eentje bepalen).quote:Neem mij niet kwalijk dat ik weinig vertrouwen heb in jouw stelling dat scholen het allemaal beter zouden weten.
Je gaat een dure conrector toch niet voor de klas zetten? Daarnaast was het altijd al zo dat er meerdere conrectoren/teamleiders waren. Alleen op de minuscule scholen was en is dat niet zo (wij hebben een lokatie voor praktijkonderwijs met een directeur en één teamleider bijvoorbeeld). Ik denk dat je de overhead in het onderwijs bijzonder overschat. En de maatschappij is ook veranderd. Vroeger had je genoeg aan één conciërge die één of twee Netware servers onderhield. Tegenwoordig heb je een batterij aan ICT'ers nodig die ook nog eens HBO-geschoold zijn. Ik vraag me trouwens af wie op jouw school de financiële administratie doen en wie de personeelsadministratie en wie er verantwoordelijk is voor het arbo-beleid en de personeelsverzekeringen en wie gebouwenbeheer doet. Ach jah, wacht, die mensen had je vroeger ook, alleen toen kostten ze meer en had je er voor iedere school 1 a 2 nodig en nu doen ze voor een gemeenschap van 7 lokaties hetzelfde maar dan ook met 1 tot 2 mensen.quote:De leraar, ervan uitgaande dat hij bevoegd is, is de deskundige met betrekking tot het onderwijsproces van zijn vak. Een school moet lean and mean zijn georganiseerd: mhoe minder medewerkers buiten de leraren, de directeur, de leraar die ook vicedirecteur is en de concièrge hoe beter. Dat houdt een school echter niet tegen om een antipestbeleid te ontwikkelen.
Het punt is dus dat hij het totaalplaatje uit het oog verliest.quote:Een eerstegraadsleraar die volledig aan de universiteit is opgeleid is gewoon voldoende gequalificeerd met betrekking tot het onderwijs voor het vak waarvoor hij bevoegd is. Meer dan een of andere onderwijskundige of beheerder manager. Dat menig leraar (gebeurt op de universiteit trouwens ook en nog veel erger) het vak waarin hij lesgeeft het belangrijkste vindt daar worden leerlingen zeker niet slechter van. Ze hebben tijd genoeg voor bijbanen van 15 uur per week, een paar uur meer per week aan het onderwijs besteden omdat een paar leraren hun eigen vak het belangrijkste vinden kan zeker geen kwaad.
Ik denk inderdaad dat het in meer dan 90% van de gevallen niet in de gaten loopt. En met de tegenwoordige klassengroottes (30, 32) zit er niemand meer alleen. Maar ik kan het ook omdraaien; Zouden ouders niet merken dat zoonlief/dochterlief depressief thuis zit?quote:Jij denkt dat mensen op school dat niet in de gaten hebben? Leraren zien tijdens het surveilleren van alles. Die hebben het heus wel in de gaten als een leerling altijd alleen staat en alleen zit om maar een voorbeeld te noemen. Je kan dan wel of niet ingrijpen, als je op een adequate manier ingrijpt dan kan je het probleem oplossen.
Dat is geen antwoord op zelfs maar een beetje van wat ik postte.quote:Er is een immens groot verschil tussen plagen en pesten. In het geval van plagen kunnen beide partijen er om lachen, in het geval van pesten kan maar 1 partij er om lachen. Pesten en plagen hebben niets met elkaar te maken.
Zoals ik al zei; dat wordt complete chaos.quote:Het staat of valt inderdaad met het opleidingsniveau. Onderwijskundig onderzoek naar allerlei variabelen (+100) die relevant zouden kunnen zijn voor het onderwijs heeft aangetoond dat er 1 met stip op 1 staat: het opleidingsniveau van de leraar. Daarom pleit ik voor 100% aan de universiteit opgeleide eerstegraadsleraren leraren die veel autonomie krijgen vanaf 3-HAVO.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |