abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 november 2012 @ 16:41:21 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_118812149

quote:
'Zorgpremies van 20 tot 482 euro'

Als de premies in de zorg afhankelijk worden van het inkomen, kunnen ze variëren van 20 tot 482 euro per maand. Dat blijkt uit berekeningen op basis van het regeerakkoord van VVD en PvdA.

De 482 euro geldt voor mensen met een bruto jaarinkomen van boven de 70.000 euro. De premie van 20 euro is van toepassing op bijvoorbeeld mensen in de bijstand. Iemand met een modaal salaris, zoals een treinmachinist of een bouwvakker, gaat per maand 140 euro betalen. Nu is de gemiddelde premie nog zo'n 100 euro per maand.
Hogere premies

De hogere premies worden voor een deel gecompenseerd door lagere belastingen. Zo gaat de groep boven de 70.000 euro 126 euro per maand minder inkomstenbelasting betalen. Het nieuwe systeem moet in 2014 ingaan.

VVD-onderhandelaar Blok erkent dat de premies voor sommige groepen fors omhoog gaan. "Een regeerakkoord is een kwestie van geven en nemen." Hij benadrukt dat er belastingverlaging tegenover staat.
Eerlijk delen

PvdA-leider Samsom vindt het systeem van de inkomensafhankelijke zorgpremie een kwestie van eerlijk delen. "Het is eerlijk als je van mensen met meer geld meer vraagt." Net als Blok wijst hij erop dat er ook belastingverlagingen komen. Samsom benadrukt dat mensen met lage inkomens juist minder gaan betalen.

SP-leider Roemer is blij met het principe van de inkomensafhankelijke zorgpremies, maar vindt de uitwerking onacceptabel.
Echte rijken

D66-leider Pechtold zegt dat door de afspraken over de premies niet alleen echte rijken veel meer gaan betalen. Volgens hem worden de kosten vooral bij de werkenden gelegd.
Bron

quote:
Rutte 'kan nog aan knoppen draaien'

LUNTEREN - VVD-leider Mark Rutte beloofde vrijdag maatvoering bij de invoering van de inkomensafhankelijke zorgpremie. De partij zal bij de vormgeving van de plannen kijken wat dat betekent voor groepen mensen. Hij zei dat op het congres van de bestuurdersvereniging in Lunteren.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_118812710
Je hoort nu steeds dat de hard werkende mensen nu op moeten draaien voor de mensen die niet werken. Ik kan je wel vertellen dat ik ook een harde werker ben maar bij lange na geen 70000 euro verdien. Als je het mij vraagt zijn dat juist de mensen die over de rug van hardwerkenden zo veel geld hebben verkregen. Laat die dan maar lekker opdraaien voor de hogere zorgpremies.
As je de bal nie hep kejje ook nie score, da's logisch natuurluk
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 4 november 2012 @ 16:57:26 #3
862 Arcee
Look closer
pi_118812753
quote:
SP-leider Roemer is voorstander van een inkomensafhankelijke zorgpremie, maar hij wil het voorstel alleen steunen als het plafond dat op zeventigduizend euro is gesteld wordt geschrapt.
Anders zou de last onevenredig zwaar liggen op de middeninkomens
Wat wil de SP dan? Okee, het plafond zou hoger kunnen, zeker, moeten zelfs, maar geen plafond betekent dat sommige mensen meer premie per jaar gaan betalen dan ze ooit zonder verzekering voor hun zorg zouden moeten betalen, even kort door de bocht. Er zit ook een grens aan wat je zou moeten betalen. 50.000 euro per maand lijkt me bijvoorbeeld te veel van het goede.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_118813086
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 16:57 schreef Arcee het volgende:

[..]

Wat wil de SP dan? Okee, het plafond zou hoger kunnen, zeker, moeten zelfs, maar geen plafond betekent dat sommige mensen meer premie per jaar gaan betalen dan ze ooit zonder verzekering voor hun zorg zouden moeten betalen, even kort door de bocht. Er zit ook een grens aan wat je zou moeten betalen. 50.000 euro per maand lijkt me bijvoorbeeld te veel van het goede.
Ze betalen nu via de inkomstenbelasting ook erg (te) grote bedragen voor allerhande overheidsdiensten. Je voorbeeld geeft mooi aan waarom nivelleren via zorgpremies zo belachelijk is.
pi_118814173
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 16:56 schreef RonnieHansen het volgende:
Je hoort nu steeds dat de hard werkende mensen nu op moeten draaien voor de mensen die niet werken. Ik kan je wel vertellen dat ik ook een harde werker ben maar bij lange na geen 70000 euro verdien. Als je het mij vraagt zijn dat juist de mensen die over de rug van hardwerkenden zo veel geld hebben verkregen. Laat die dan maar lekker opdraaien voor de hogere zorgpremies.
Ik ben een harde werker die dat verdient. En nee, ik heb dat absoluut niet over de rug van anderen verdiend. 70k is geen belachelijk hoog salaris, het is 2 keer modaal.
Da gao nie nou!
pi_118814436
quote:
:')
  zondag 4 november 2012 @ 17:56:06 #7
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_118814714
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 17:38 schreef vigier het volgende:

[..]

Ik ben een harde werker die dat verdient. En nee, ik heb dat absoluut niet over de rug van anderen verdiend. 70k is geen belachelijk hoog salaris, het is 2 keer modaal.
Het is zeker niet belachelijk hoog, indien je er hard voor werkt.

Het is echter wel uitzonderlijk hoog, simpelweg omdat maar een klein percentage van de Nederlanders zo'n salaris heeft. Mijn schatting is rond de 5%, exacte cijfers kan ik niet vinden.

(wel dat 7% meer dan 62.500 verdient en 2% meer dan 75.000, hoewel ruim 20% van de mensen niks verdient, er zijn immers ook nog kinderen in dit land)

Hoe je het ook wendt of keert, iemand die 70.000 euro verdient, kan meer missen dan iemand die 40.000 euro verdient.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lemans24 op 04-11-2012 18:08:37 ]
pi_118816021
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2012 17:56 schreef Lemans24 het volgende:
Hoe je het ook wendt of keert, iemand die 70.000 euro verdient, kan meer missen dan iemand die 40.000 euro verdient.
Nou dat valt eigenlijk nog best mee (of tegen). Als je tenminste deze info mag geloven: http://www.nivelleren-is-een-feest.nl/
pi_118816505
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 18:40 schreef Ernie_1975 het volgende:

[..]

Nou dat valt eigenlijk nog best mee (of tegen). Als je tenminste deze info mag geloven: http://www.nivelleren-is-een-feest.nl/
He is lullig, maar moest toch gniffelen om deze zin:
quote:
Om een dergelijk inkomen te kunnen behalen heeft iemand (meestal) een goede opleiding gevolgt.
De spellingscheck was stuk wrs.
I´m back.
pi_118816764
quote:

[..]

Is toch bizar dat je in de bijstand net zoveel hebt als een gezin .et modaal inkomen. Scheelt je wel 40 uur per week werken. Nederland is toch geen gratis verzorgingstehuis.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  zondag 4 november 2012 @ 19:01:54 #11
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_118816840
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 17:38 schreef vigier het volgende:

[..]

is ook niet hoog, ik heb het ook bijna en werk er niet hard voor, durf ik te zeggen

Het netto resultaat is echt niet zo dat je daar een winkelruit mee kan ingooien hoor, en nu zal t helemaal over zijn
Ik verdien nu al 6 jaar exact hetzelfde maar de kosten blijven stijgen en flink ook
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_118817970
quote:
Dafuq? Je bent aan het trollen neem ik aan? :')
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_118818289
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2012 18:59 schreef ssebass het volgende:

[..]

Is toch bizar dat je in de bijstand net zoveel hebt als een gezin .et modaal inkomen. Scheelt je wel 40 uur per week werken. Nederland is toch geen gratis verzorgingstehuis.
Inderdaad krankzinnig. En extreem links maar schreeuwen dat de lage inkomens het zo slecht hebben, totaal wereldvreemd dus :')
pi_118818479
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2012 19:37 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Inderdaad krankzinnig. En extreem links maar schreeuwen dat de lage inkomens het zo slecht hebben, totaal wereldvreemd dus :')
Het is niet krankzinnig, het is gewoonweg WALGELIJK als de berekeningen echt kloppen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_118820304
CDA en SP hebben nu dus hun wisselgeld aangegeven? CDA wil niet, want het doet niets tegen de crisis. SP wil niet, want bovengrens. Samsom wil niet zonder bovengrens, want dat levert maar 0,5% op dus 10,6 ipv 11,1 (en solidariteit zorgstelsel enz enz). Dus als je dat combineert krijg je 10,6 over alle inkomen boven 18.500 euro richting zorgstelsel, en 0,5% extra loonheffing boven 18.500 euro richting verminderen staatsschuld oid?
pi_118821665
quote:

[..]

De vergelijking vind ik niet helemaal kloppen. Bij "Huishouden 1" (de bijstandsouders) wordt 2x de bijstandsuitkering (1x voor de man en 1x voor de vrouw) meegenomen.
Maar bij "Huishouden 2" en "Huishouden 3" wordt er maar 1 inkomen meegenomen. Waarom niet ook het inkomen van de andere ouder?

Blijft natuurlijk wel zo dat Huishouden 1 genoeg geld krijgen en ook overhouden na vaste lasten etc.

Grof gezegd:
2x bijstand + huurtoeslag + zorgtoeslag = 90% van 1x modaal inkomen
  zondag 4 november 2012 @ 20:42:59 #17
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_118821740
quote:
13s.gif Op zondag 4 november 2012 19:41 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het is niet krankzinnig, het is gewoonweg WALGELIJK als de berekeningen echt kloppen.
ALS ze kloppen, is het triest, ja. Zo is er ook geen reden om te gaan werken voor een ondergemiddeld loon, en is de incentive om je kop uit te steken minimaal.
MAAR... zijn de cijfers waarheid?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  zondag 4 november 2012 @ 20:48:09 #18
3542 Gia
User under construction
pi_118822089
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 20:41 schreef Eppie_NL het volgende:

[..]

De vergelijking vind ik niet helemaal kloppen. Bij "Huishouden 1" (de bijstandsouders) wordt 2x de bijstandsuitkering (1x voor de man en 1x voor de vrouw) meegenomen.
Maar bij "Huishouden 2" en "Huishouden 3" wordt er maar 1 inkomen meegenomen. Waarom niet ook het inkomen van de andere ouder?

Blijft natuurlijk wel zo dat Huishouden 1 genoeg geld krijgen en ook overhouden na vaste lasten etc.

Grof gezegd:
2x bijstand + huurtoeslag + zorgtoeslag = 90% van 1x modaal inkomen
Hoezo 2x bijstand? Is gewoon de bijstand voor een echtpaar. Er is echter wel het vakantiegeld meegenomen, en bij de anderen, volgens mij niet.

http://www.rijksoverheid.(...)standsuitkering.html

1336, bijstand voor 'paar' inclusief vakantiegeld.
Zonder vakantiegeld is het 66 euro minder.
  zondag 4 november 2012 @ 20:48:59 #19
165633 eriksd
The grand facade...
pi_118822156
Heb jij eigenlijk nog steeds een uitkering Gia?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_118822270
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2012 20:48 schreef Gia het volgende:

[..]

Hoezo 2x bijstand? Is gewoon de bijstand voor een echtpaar. Er is echter wel het vakantiegeld meegenomen, en bij de anderen, volgens mij niet.

Ja, dat bedoel ik ook met "2x bijstand".

Bijstand voor 1 persoon is ¤ 668,44 (incl. vakantiegeld) en als je dat dus x 2 doet kom je ook op die ¤ 1.336 uit.
pi_118822311
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 20:41 schreef Eppie_NL het volgende:

[..]

Bij 2 en 3 werkt slechts 1 persoon. Bij 1 (de bijstanders) werkt er geen.

Lijkt mij een hele valide vergelijking.
pi_118822739
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2012 20:48 schreef Gia het volgende:

[..]

Het meenemen van het vakantiegeld klopt volgens mij ook. De andere huishoudens verdienen een bruto-jaarinkomen van 30.000 en 70.000 en dat is dan inclusief vakantiegeld. Dat zal voor de eenvoud van de berekeningen dan ook in de maandelijkse inkomsten meegenomen zijn.
pi_118822806
quote:
Een treinmachinist gaat al 140 euro betalen.. dus het wordt lachen als je samen 2x modaal verdient, maar wel 2 kidneren naar het kdv moet brengen, nergens verder iets subsidie op krijgt behalve je veel te dure huis (en dus te dure hypotheek, een babyboomer is nu lekker van dat geld door europa rijden met een camper).

Dat je inkomens rond een ton flink belast prima, maar mensen die samen 80k verdienen zouden de motor van de economie moeten zijn, die moet je niet te veel afknijpen, maar de kans geven ook wat over te houden om uit te geven. Anders gaat de vrouw uiteindelijk gewoon niet meer werken... goed voor de schatkist (ahum).

Alles zal er vanaf hangen waar die kosten enorm gaan stijgen. Ik vind het best een slecht idee; zo snapt niemand meer wat zorg echt kost. Ik denk dat het systeem met zorgtoeslag best kan werken, zij het aangepast. Het meeste maak ik me nu zorgen om de beloofde concurrentie tussen verzekeraars. Die begint eindelijk te komen. Met de inkomensafhankelijke premie gaat dit verloren. Tenzij er een aanbieder voor hoge inkomens komt, aangezien die toch minder ongezond leven/zijn kan daar de premie dan weer lekker omlaag.
Whatever...
pi_118823167
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 20:55 schreef Ernie_1975 het volgende:

[..]

Het meenemen van het vakantiegeld klopt volgens mij ook. De andere huishoudens verdienen een bruto-jaarinkomen van 30.000 en 70.000 en dat is dan inclusief vakantiegeld. Dat zal voor de eenvoud van de berekeningen dan ook in de maandelijkse inkomsten meegenomen zijn.
Ja, volgens mij ook. Het jaarinkomen 30.000 / 12 is 2500 bruto per maand, dus het netto maandinkomen is incl netto vakantiegeld (anders was het 2314 bruto/mnd geweest). Net als de bijstand in dit voorbeeld dus.

[ Bericht 2% gewijzigd door poemojn op 04-11-2012 21:15:37 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')