Het is dan ook door mensen geschreven. Logisch.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:41 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik had de koran uit en vond dat maar een saai geheel. Halverwege werd ik er bang van, tot ik me realiseerde dat dat kwam door de herhaling van de lotgevallen die ongelovigen ten deel zouden vallen.
Ik herinnerde me uit mijn jeugd spannender verhalen uit het oude testament en begon dat dus maar te lezen.
Godallemachtig wat een kwaadaardige, duivelse verhalen. Moord en doodslag, list en bedrog, overspel en incest.
Fouten zoals?quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:42 schreef 3-voud het volgende:
[..]
De voorlopers zijn uiteraard altijd belangrijker. Tevens bevat de bijbel ong. 80.000 fouten.
Als je zulke slechte copien het beste vind, vind je Susan Boyle de mooiste vrouw op aarde.
Maar het is jouw feestje.
Ik ben het per definitie niet eens met jouw interpretatie aangezien ik niet in het bestaan van een god geloof. Het OT is voor mij een verzameling mythologieën, deels gebaseerd op eerdere mythologieën en qua 'normen en waarden' een weerspiegeling van de samenleving die ze opschreef. Hetgeen niet een samenleving was waar ik graag deel vanuit had gemaakt.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:39 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat vind ik wel bijzonder en mooi, hoe dan ook, in dat geval zou ik graag hebben dat je ingaat op mijn bovengenoemde interpretatie van het OT en dat we verwijten en dergelijke niet meer gebruiken.
De symbolische lading aan de andere kant, over liefde en trouw, dat komt van God zo dien je te dat te zien. Anders dekt het de lading niet van de Bijbel en laten we het houden zoals het is bedoeld.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:43 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Het is dan ook door mensen geschreven. Logisch.
Mwa, Ir..quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:38 schreef speknek het volgende:
[..]
Laten we niet doen alsof je wetenschapper bent heh.
Oh boy, als je zo reageert is het wel duidelijk dat al je wijsheden en conclusies over de bijbel, komen uit de .... bijbel.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:44 schreef DeParo het volgende:
[..]
Fouten zoals?
Ik zou die fouten niet per definitie als fout willen zien!
Nogmaals de Bijbel is van ongekende waarde voor zo ontzettend veel mensen.
Dan praat ik dus niet alleen vanuit religieus perspectief.
Bullshit. Dat had de mens al voor ze überhaupt over een god begonnen te fantaseren.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:45 schreef DeParo het volgende:
[..]
De symbolische lading aan de andere kant, over liefde en trouw, dat komt van God zo dien je te dat te zien. Anders dekt het de lading niet van de Bijbel en laten we het houden zoals het is bedoeld.
Die van ieder mens komen uit de Bijbel vriend, of op z'n minst uit geloof, immers is onze samenleving zodanig ontwikkeld en leef jij binnen een dusdanige cultuur dat de Christelijk of Joodse invloed simpelweg niet ontkend kan worden. Dergelijke universele normen en waarden kan je op een nog veel breder gebied terugbrengen en welk kaartje je daar aan probeert te hangen is jouw ding.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:47 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Oh boy, als je zo reageert is het wel duidelijk dat al je wijsheden en conclusies over de bijbel, komen uit de .... bijbel.
Wij van WC-eend.
Doe je ding. Val anderen er niet mee lastig.
I'll rest my case.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:48 schreef DeParo het volgende:
[..]
Die van ieder mens komen uit de Bijbel vriend
Het Godsbesef is geen fantasie vriend, het zit in ieder mens, en de mens is altijd al bezig geweest met God. Doe je weer rare en incorrecte aannames dus.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:48 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Bullshit. Dat had de mens al voor ze überhaupt over een god begonnen te fantaseren.
Uit z'n verband getrokken maar kennelijk ben je niet bereid een serieuze discussie aan te gaan.quote:
Ik vroeg me serieus af of hij geschreven zou zijn door de duivel.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:43 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Neuh... de mens is altijd angstig voor de dood geweest en weet de antwoorden van dat onbekende niet. Daar komt de fantasie goed van pas om die angst een plekje te geven.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:50 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het Godsbesef is geen fantasie vriend, het zit in ieder mens, en de mens is altijd al bezig geweest met God. Doe je weer rare en incorrecte aannames dus.
Ik doe een hypothese gebaseerd op eerdere gevallen van religieus geinspireerde moord, het is wachten op de toetsing. Die gaat er door de incompetentie van de Pakistaanse politie natuurlijk nooit komen, maar toch. Oh nou doe ik weer een voorspelling zonder dat ik de waarheid kan achterhalen, misschien is de lokale Pakistaanse politie zeer competent maar mogen ze door de Islamtische wetgeving geen goede autopsie uitvoeren, foei, foei, misschien kun je weer volkomen overtrokken gaan zitten calimero'en over het feit dat ik een doctorsgraad heb en jij een oompaloompa of science bent.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:46 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Mwa, Ir..
Maar een Ir moet er wel zeker van zijn dat zijn veronderstellingen (het zal wel liggen aan....) kloppen. Anders heeft hij een probleem, om nog maar niet te spreken van zijn klanten.
Blijkbaar is die noodzaak in de zachte sector, al dan niet drs of dr, een stuk minder.
Overigens gaat het er niet om om te zien wie hier het snedigst is, maar om je redenering. Het zal wel zoiets zijn als......
Weet je, ik zie net dat we zitten te brallen over iets wat nogal offtopic is.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:50 schreef DeParo het volgende:
[..]
Uit z'n verband getrokken maar kennelijk ben je niet bereid een serieuze discussie aan te gaan.
Jammer zeg.
Inderdaad. Nooit gehoord van evolutie en de onbaatzuchtigheid van sommige soorten in het dierenrijk en zelfs het plantenrijk.quote:
Zulke flauwekul, zelfs toen mensen niet bang waren voor de dood ging het verder, daarnaast zijn er religies die zich nauwelijks bezig houden met de dood dus dat slaat nergens op.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:51 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Neuh... de mens is altijd angstig voor de dood geweest en weet de antwoorden van dat onbekende niet. Daar komt de fantasie goed van pas om die angst een plekje te geven.
Simpele spiegelogie.
Zucht wat een flauwekul verkoper ben jij, maar nogmaals, ik heb elders op je gereageerd wees een vent en reageer daar maar eens op Kees22 in plaats van je lulkoek over de duivel of wie dan ook.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:54 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Inderdaad. Nooit gehoord van evolutie en de onbaatzuchtigheid van sommige soorten in het dierenrijk en zelfs het plantenrijk.
Of, zoals ik laatst hoorde: hie heur-et wel maor hie luuster nie.
En zo probeert Kees22 de Joden met de Duivel in verband te brengen wat een flauwekul.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik vroeg me serieus af of hij geschreven zou zijn door de duivel.
Als er een boek is dat oorlogen veroorzaakt heeft, en familieruzies en dergelijke, is het de bijbel wel. Ook in de beschreven geschiedenissen zie ik echt de hand van de duivel.
Enerzijds het doden van elkaar verbieden en anderzijds het doden van mensen bevelen. Hetbeste recept om geschifte mensen te maken.
Oh, weet jij uit eerdere gevallen van religieus geïnspireerde moord dan dat de slachtoffers misbruikt waren door hun vaders? Als dat zo is, bied ik mijn verontschuldigingen aan.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:51 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik doe een hypothese gebaseerd op eerdere gevallen van religieus geinspireerde moord, het is wachten op de toetsing. Die gaat er door de incompetentie van de Pakistaanse politie natuurlijk nooit komen, maar toch. Oh nou doe ik weer een voorspelling zonder dat ik de waarheid kan achterhalen, misschien is de lokale Pakistaanse politie zeer competent maar mogen ze door de Islamtische wetgeving geen goede autopsie uitvoeren, foei, foei, misschien kun je weer volkomen overtrokken gaan zitten calimero'en over het feit dat ik een doctorsgraad heb en jij een oompaloompa of science bent.
Dat valt nog wel mee eigenlijk. Maar je hebt een medestander in Kees22 gevonden denk niet dat je daar heel optimistisch in kan zijn.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:52 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Weet je, ik zie net dat we zitten te brallen over iets wat nogal offtopic is.
Dus ik stop ermee.
Weet het goed gemaakt met je:quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:55 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zulke flauwekul, zelfs toen mensen niet bang waren voor de dood ging het verder, daarnaast zijn er religies die zich nauwelijks bezig houden met de dood dus dat slaat nergens op.
Heeft niets te maken met fantasie maar is Godsbesef en dat zit in ieder mens, een geloof in een hogere macht en dat het zin heeft wat de mens doet, je maakt rare opmerkingen.
Is het aan mij om God aan jou te laten zien?quote:Op zaterdag 10 november 2012 01:00 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Weet het goed gemaakt met je:
Volgens de bijbel zijn 2 gelovigen voldoende om god/jezus te laten verschijnen, al dan niet in aanschouw van een ongelovige. Nou, dat komt mooi uit. 1 heb ik er al, jij. De 2de snor jij ff op. Dan kom ik langs en toon je het maar eventjes fijn aan.
Of valt die zin nu net in jouw gebied van "minder serieus te nemen" zodat je je kunt indekken?
Anders, pm me maar voor time and place. Dat wil ik meemaken.
quote:Op zaterdag 10 november 2012 01:02 schreef DeParo het volgende:
[..]
Is het aan mij om God aan jou te laten zien?
Misschien moet je gewoon je ogen eens open doen!
In wezen seculier, zou ik zeggen, want het gaat om een oude regionale traditie die al bestond lang voordat de islam werd ingevoerd en volgens mij ook niet vanuit de klassieke islam kan worden gerechtvaardigd, maar ik denk dat het feit dat de klassieke sharia buitenechtelijke relaties criminaliseert wel bijdraagt aan de instandhouding ervan.quote:Op vrijdag 9 november 2012 23:07 schreef DeParo het volgende:
[..]
Wijd je het nu aan de seculiere omgeving of aan de religieuze omgeving? Wat vind jij van de stelling dat het seculiere zich bij veel Islamieten veel meer lijkt verweven te hebben met het religieuze waarbij de laatste uiteraard dominant is en er van seculier nauwelijks nog gesproken kan worden?
Want dat zegt dan wel degelijk iets over de Islam. Ten minste zoals het nu is.
Wel degelijk.quote:
In ben het met je eens dat de klassieke variant dat wezenlijk niet doet maar dat de huidige islamitische cultuur, als je al zo generaliserend kan en mag spreken, daar wel degelijk aan bijdraagt eigenlijk omdat religie wordt gebruikt om dergelijke praktijken te versterken.quote:Op zaterdag 10 november 2012 01:44 schreef Iblardi het volgende:
[..]
In wezen seculier, zou ik zeggen, want het gaat om een oude regionale traditie die al bestond lang voordat de islam werd ingevoerd en volgens mij ook niet vanuit de klassieke islam kan worden gerechtvaardigd, maar ik denk dat het feit dat de klassieke sharia buitenechtelijke relaties criminaliseert wel bijdraagt aan de instandhouding ervan.
De algemene stelling vind ik moeilijk te beoordelen. Voor een buitenstaander lijken die twee inderdaad vaak onontwarbaar vervlochten, maar ik ken de islamitische wereld niet goed genoeg om daar een gefundeerde uitspraak over te kunnen doen.
Mensen met een zieke geest. Een soort criminal minds.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:43 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Het is duidelijk wat je vindt van Joden, je hoeft het niet continue te herhalen, het is duidelijk. Misschien dat je je gelul, bedrog, en incorrecte gezwam op stormfront beter kwijt kan overigens.quote:Op zaterdag 10 november 2012 22:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Mensen met een zieke geest. Een soort criminal minds.
Niet eens zwak of onhandig, maar kwaadaardig en bedrieglijk.
Het ergste is echter, dat zo veel mensen die verzameling serieus nemen en sommigen ze zelfs als een soort geschiedschrijving van hun volk zien.
Toen Balkenende de VOC-mentaliteit ophemelde, had hij het NIET over de slavenschepen of over het uitroeien van eilandbevolkingen in Nederlands-Indië.
Door de voortdurende herhaling, zowat om de andere bladzijde, van de eeuwige straffen voor de ongelovigen en onrechtvaardigen, kreeg zelfs ik het benauwd. Tot ik de truc doorhad. Hoeveel te meer een kind dat daarmee opgevoed wordt.
Wie opgevoed wordt met bevelen van god om andere volkeren tot het laatste kind uit te roeien, kan bijna niet normaal blijven. Zeker niet als een ander gebod van die god is: gij zult niet doden.
Maar goed, dat zijn we denk ik wel zo ongeveer eens.
Mischien had ze erom gevraagd ?quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:09 schreef StateOfMind het volgende:
Smerige ratten![]()
En waarom op zo'n vreselijke manier?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |