Ik ben op de hoogte dat het Oude Testament een bundel is van verschillende verhalen van verschillende schrijvers maar in principe binnen dezelfde cultuur, als het ware, gezien kunnen worden bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:34 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Je bent op de hoogte dat het een slechte copie is van de Sumerische teksten?
Je praat verder niet uit de hoogte ofzo.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:29 schreef DeParo het volgende:
[..]
Omdat ik het OT lees zoals het daadwerkelijk is bedoeld dat zei ik al en dat is normaal.
Ik denk dat jij het hele OT niet eens hebt gelezen.
Klopt. tis een zootje bij elkaar geraapt broddelwerkje.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:35 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik ben op de hoogte dat het Oude Testament een bundel is van verschillende verhalen van verschillende schrijvers maar in principe binnen dezelfde cultuur, als het ware, gezien kunnen worden bijvoorbeeld.
Het zal wel zoiets zijn als........quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:34 schreef speknek het volgende:
[..]
Als ik je iets nieuws geleerd heb wel.
Laten we niet doen alsof je wetenschapper bent heh.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:37 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het zal wel zoiets zijn als........
Komt in mijn vocabulaire, wetenschappelijk, technisch of sociaal, niet voor.
Dat vind ik wel bijzonder en mooi, hoe dan ook, in dat geval zou ik graag hebben dat je ingaat op mijn bovengenoemde interpretatie van het OT en dat we verwijten en dergelijke niet meer gebruiken.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:35 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Je praat verder niet uit de hoogte ofzo.Ik heb zelfs (klassiek) Hebreeuws gehad op school als facultatief vak en niet alleen het OT gelezen maar het zelfs deels vertaald.
Ik vind het geen broddelwerkje haha, sterker nog ik vind het een van de belangrijkste boeken die er zijn zo niet het belangrijkste, ondanks de vele vraagtekens geeft het een prima beeld over religie, over geschiedenis, filosofie en ga zo maar door, dat maakt het OT onzettend waardevol binnen verschillende segmenten van de samenleving, en dus niet alleen binnen een kerk bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:36 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Klopt. tis een zootje bij elkaar geraapt broddelwerkje.
Ik had de koran uit en vond dat maar een saai geheel. Halverwege werd ik er bang van, tot ik me realiseerde dat dat kwam door de herhaling van de lotgevallen die ongelovigen ten deel zouden vallen.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:36 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Klopt. tis een zootje bij elkaar geraapt broddelwerkje.
De voorlopers zijn uiteraard altijd belangrijker. Tevens bevat de bijbel ong. 80.000 fouten.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:39 schreef DeParo het volgende:
Ik vind het geen broddelwerkje haha, sterker nog ik vind het een van de belangrijkste boeken die er zijn zo niet het belangrijkste, ondanks de vele vraagtekens geeft het een prima beeld over religie, over geschiedenis, filosofie en ga zo maar door, dat maakt het OT onzettend waardevol binnen verschillende segmenten van de samenleving, en dus niet alleen binnen een kerk bijvoorbeeld.
Het is dan ook door mensen geschreven. Logisch.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:41 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik had de koran uit en vond dat maar een saai geheel. Halverwege werd ik er bang van, tot ik me realiseerde dat dat kwam door de herhaling van de lotgevallen die ongelovigen ten deel zouden vallen.
Ik herinnerde me uit mijn jeugd spannender verhalen uit het oude testament en begon dat dus maar te lezen.
Godallemachtig wat een kwaadaardige, duivelse verhalen. Moord en doodslag, list en bedrog, overspel en incest.
Fouten zoals?quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:42 schreef 3-voud het volgende:
[..]
De voorlopers zijn uiteraard altijd belangrijker. Tevens bevat de bijbel ong. 80.000 fouten.
Als je zulke slechte copien het beste vind, vind je Susan Boyle de mooiste vrouw op aarde.
Maar het is jouw feestje.
Ik ben het per definitie niet eens met jouw interpretatie aangezien ik niet in het bestaan van een god geloof. Het OT is voor mij een verzameling mythologieën, deels gebaseerd op eerdere mythologieën en qua 'normen en waarden' een weerspiegeling van de samenleving die ze opschreef. Hetgeen niet een samenleving was waar ik graag deel vanuit had gemaakt.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:39 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat vind ik wel bijzonder en mooi, hoe dan ook, in dat geval zou ik graag hebben dat je ingaat op mijn bovengenoemde interpretatie van het OT en dat we verwijten en dergelijke niet meer gebruiken.
De symbolische lading aan de andere kant, over liefde en trouw, dat komt van God zo dien je te dat te zien. Anders dekt het de lading niet van de Bijbel en laten we het houden zoals het is bedoeld.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:43 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Het is dan ook door mensen geschreven. Logisch.
Mwa, Ir..quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:38 schreef speknek het volgende:
[..]
Laten we niet doen alsof je wetenschapper bent heh.
Oh boy, als je zo reageert is het wel duidelijk dat al je wijsheden en conclusies over de bijbel, komen uit de .... bijbel.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:44 schreef DeParo het volgende:
[..]
Fouten zoals?
Ik zou die fouten niet per definitie als fout willen zien!
Nogmaals de Bijbel is van ongekende waarde voor zo ontzettend veel mensen.
Dan praat ik dus niet alleen vanuit religieus perspectief.
Bullshit. Dat had de mens al voor ze überhaupt over een god begonnen te fantaseren.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:45 schreef DeParo het volgende:
[..]
De symbolische lading aan de andere kant, over liefde en trouw, dat komt van God zo dien je te dat te zien. Anders dekt het de lading niet van de Bijbel en laten we het houden zoals het is bedoeld.
Die van ieder mens komen uit de Bijbel vriend, of op z'n minst uit geloof, immers is onze samenleving zodanig ontwikkeld en leef jij binnen een dusdanige cultuur dat de Christelijk of Joodse invloed simpelweg niet ontkend kan worden. Dergelijke universele normen en waarden kan je op een nog veel breder gebied terugbrengen en welk kaartje je daar aan probeert te hangen is jouw ding.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:47 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Oh boy, als je zo reageert is het wel duidelijk dat al je wijsheden en conclusies over de bijbel, komen uit de .... bijbel.
Wij van WC-eend.
Doe je ding. Val anderen er niet mee lastig.
I'll rest my case.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:48 schreef DeParo het volgende:
[..]
Die van ieder mens komen uit de Bijbel vriend
Het Godsbesef is geen fantasie vriend, het zit in ieder mens, en de mens is altijd al bezig geweest met God. Doe je weer rare en incorrecte aannames dus.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:48 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Bullshit. Dat had de mens al voor ze überhaupt over een god begonnen te fantaseren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |