Dat denk ik zeker, als ik om iemand geef. Ik maak wel vaker keuzes voor iemand anders, als die keuze in mijn handen ligt en gaat om een actie van mij of een woord van mij. En als ik uit egoisme een misstap heb begaan door seks met iemand anders te hebben, bepaal ik zelf wat ik met die informatie doe. Dat blijft mijn keuze. Ik vind niet dat iemand altijd recht heeft op de waarheid, niet als die waarheid kwetsend is. Dat ik daar die persoon mee inschat als iemand die die waarheid niet kan handelen of die beter af is zonder die waarheid, dus dat ik voor die persoon denk, kan ik niet mee zitten. Ik hoop dat mensen die het goed met mij voorhebben dat ook voor mij doen.quote:Op maandag 5 november 2012 22:59 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Tsja, alles is relatief en elke mening dan maar ook. Zullen we maar gelijk stoppen met discussiëren? Ik werk zo niet, ik geloof namelijk dat er juiste en onjuiste antwoorden bestaan binnen de moraal. Zodoende kunnen we er juist over discussiëren. Dat we er anders over denken is een nogal loze observatie en een platitude.
En het is in mijn ogen verkeerd omdat je iets egoïstisch als altruïstisch probeert voor te doen (het probeert iets slechts voor te doen als iets goeds). Daarnaast maak je keuzes voor iemand op gronden die ik niet gelegitimeerd vind. Dat is puur paternalisme; iets doen omwille van de bestwil van de ander. Het probleem wordt dan dat je iemand niet echt respecteert als volwaardig persoon, maar denkt keuzes voor diegene kan maken.
Misschien heb ik een gedeelte niet gevolgd, maar is er ook al door dat meisje aan zuslief en vriendinnen verteld dat er al seks heeft plaatsgevonden? Natuurlijk moet je op alle mogelijke manieren voorkomen dat zoiets naar boven komt, omdat de klap des te harder is als er ook nog over is gelogen en je komt er daarna achter. Dat geeft ook nog eens een 'voor lul staan' effect, niet zo fijn.quote:Op maandag 5 november 2012 22:47 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dus jij wilt serieus keihard door blijven liegen terwijl de kans bijzonder groot is dat de bedrogen vriend er (zeer) waarschijnlijk wel achter zal komen via andere kanalen?
Jazeker, dat is verteld. En ja, dan zijn we het toch eens? Want het lijkt me nu zaak dat meneer gewoon eerlijk is over wat er gebeurd is, zodat grotere schade (door liegen) juist achterwege blijft.quote:Op dinsdag 6 november 2012 00:01 schreef Taurus het volgende:
[..]
Misschien heb ik een gedeelte niet gevolgd, maar is er ook al door dat meisje aan zuslief en vriendinnen verteld dat er al seks heeft plaatsgevonden? Natuurlijk moet je op alle mogelijke manieren voorkomen dat zoiets naar boven komt, omdat de klap des te harder is als er ook nog over is gelogen en je komt er daarna achter. Dat geeft ook nog eens een 'voor lul staan' effect, niet zo fijn.
Niet relevant, want de situatie is niet zo.quote:Maar indien dat niet het geval is zou ik zeker door blijven liegen ja. Als de enige twee getuigen de twee mensen zijn die seks hebben gehad, waarom niet? Als je geen last hebt van een schuldgevoel in dit specifieke geval omdat je het goed aan jezelf en je spiegelbeeld kunt uitleggen, waarom niet?
Het blijft uiteindelijk ook een kwestie van interpretatie, dat zal ik nimmer ontkennen. Al blijven er uiteraard betere en slechtere interpretaties. Dit laatste hangt in mijn ogen af van de kwaliteit van je argumentatie.quote:Op maandag 5 november 2012 23:56 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dat denk ik zeker, als ik om iemand geef. Ik maak wel vaker keuzes voor iemand anders, als die keuze in mijn handen ligt en gaat om een actie van mij of een woord van mij. En als ik uit egoisme een misstap heb begaan door seks met iemand anders te hebben, bepaal ik zelf wat ik met die informatie doe. Dat blijft mijn keuze. Ik vind niet dat iemand altijd recht heeft op de waarheid, niet als die waarheid kwetsend is. Dat ik daar die persoon mee inschat als iemand die die waarheid niet kan handelen of die beter af is zonder die waarheid, dus dat ik voor die persoon denk, kan ik niet mee zitten. Ik hoop dat mensen die het goed met mij voorhebben dat ook voor mij doen.
'Iets slechts voor te doen als iets goeds'> mij hoor je nergens zeggen dat ik het vreemdgaan an sich als iets goeds probeer voor te doen. Wat je met die misstap, met dat slechts, dóet, daar kan wel degelijk iets anders achter zitten dan alleen egoisme. Ik 'probeer' dus niet iets slechts 'voor te doen' als goed, in mijn ogen is dat ook de betere keuze. Dus ten eerste probeer ik het niet, het lukt me gewoon, en ten tweede doe ik het niet voor als goed, het ís de betere keuze. In mijn ogen, in mijn visie, in mijn ervaring en in mijn beleving.
En ja, met jou valt wel te discussieren, er valt ook te discussieren hierover, maar als dat op een gegeven moment spaak loopt omdat in mijn beleving iets goed is, en in jouw beleving iets slecht, en we weten het beiden persoonlijk te motiveren (en jawel, ik weet het ook te motiveren net als jij), dan kom je natuurlijk niet verder. Dus het discussieren kán wel, maar wordt op een gegeven moment (en dat is het nu al een tijdje) een herhaling van zetten.
Nee niet 1 of andere norm, het gegeven dat je iets doet wat een ander zou kwetsen als diegene erachter zou komen, net zoals 'gewoon' liegen kwetsend kan zijn. Jij zet de stap om dat te doen, dat is het punt.quote:Op maandag 5 november 2012 22:36 schreef Taurus het volgende:
Weet ik niet, in mijn situatie heeft eigenlijk iedereen plezier en heeft niemand pijn. Wat is daar mis mee? Precies, de norm. Dat zweverige iets wat in jouw hoofd, in de maatschappij, in de lucht, bij God of wat dan ook 'hangt'. Begrijp me niet verkeerd; ik vind ook dat dat gerespecteerd moet worden en ik doe daar dan ook aan mee.
Ja, maar je durft het ook niet eerlijk te vertellen als het gebeurd is, hoe je het ook wendt of keert.quote:Het is natuurlijk leuker om mij in het zwart wit te trekken en te doen alsof ik tijdens een relatie dagelijks een ander 'pak', maar zo ligt het niet. Dat heb ik al meerdere keren gezegd. Ik vind ook dat je niet vreemd moet gaan. Ik ga alleen niet zeggen dat het nooit zal gebeuren, of dat ik het niet begrijp.
Wie heeft er in zo'n geval de mogelijkheid dat iemand die klap krijgt gecreëerd? Wie is vervolgens te laf om er eerlijk over te zijn zodat jij niet geconfronteerd te worden met wat je gedaan hebt?quote:Op dinsdag 6 november 2012 00:01 schreef Taurus het volgende:
Natuurlijk moet je op alle mogelijke manieren voorkomen dat zoiets naar boven komt, omdat de klap des te harder is als er ook nog over is gelogen en je komt er daarna achter. Dat geeft ook nog eens een 'voor lul staan' effect, niet zo fijn.
Ik denk dat iedereen voor andere personen denkt, en dat daar niets mis mee is als de intentie goed is. En hoe zeer jij dat ook betwijfelt; bij mij is die intentie prima in orde. Geen idee hoe dat bij de vriendin van TS zit, maar ik kan me goed voorstellen dat ze haar ex die informatie zou willen besparen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 00:29 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Het blijft uiteindelijk ook een kwestie van interpretatie, dat zal ik nimmer ontkennen. Al blijven er uiteraard betere en slechtere interpretaties. Dit laatste hangt in mijn ogen af van de kwaliteit van je argumentatie.
En inderdaad, dit bovenstaande gaat precies over wat je doet met die misstap (niet zozeer de misstap zelf). Het is zeer lastig te bepalen wanneer je precies op paternalistische wijze kan bepalen of bepaalde informatie aan iemand toebedeeld dient te worden. Meestal vindt dit (het onthouden van informatie) pas plaats wanneer personen verminderd handelingsbekwaam worden geacht, maar jij vindt het blijkbaar al prima wanneer diegene zelfs je (ex-)partner is.
Personen willen graag gerespecteerd worden als persoon. Als je dit hen afneemt, dan tast je ook hun waardigheid aan. Dat is in mijn ogen precies waar de negatieve/boze reacties over gaan. Ik vind het juist vrij vreemd dat je jezelf niet kan inleven op dat punt, dat men zo fel reageert op zoiets. Als je denkt dat je voor andere personen kan denken is het niet vreemd dat personen nogal boos reageren.
Je hebt toen niet nagedacht? Of wil je liever niet kijken naar hoe je toen hebt nagedacht?quote:Op dinsdag 6 november 2012 08:25 schreef Taurus het volgende:
Dat je toen niet hebt nagedacht wil niet zeggen dat je dat daarna ook niet meer hoeft te doen.
Nee, ben ik het niet mee eens, die schuld moet wel draaglijk zijn. Als je er nachten van wakker ligt kan ik me voorstellen dat je de waarheid moet zeggen, schuif het maar van je af dan. Persoonlijk heb ik daar amper last van gehad, ik kon het uiteindelijk goed aan mezelf uitleggen. Als er één iemand geen plezier aan zou moeten beleven zou het wel de vreemdganger moeten zijn inderdaad, niet je partner. Dus mocht je wel schuldgevoel hebben; prima, maar draag die zelf maar inderdaad. Niets scheef aan, gewoon wat meer nuance.quote:Op dinsdag 6 november 2012 08:15 schreef Canillas het volgende:
[..]
Nee niet 1 of andere norm, het gegeven dat je iets doet wat een ander zou kwetsen als diegene erachter zou komen, net zoals 'gewoon' liegen kwetsend kan zijn. Jij zet de stap om dat te doen, dat is het punt.
Daarnaast zeg je nu dat iedereen plezier heeft en andere keren heb je het over het zelf dragen van de schuld last, een schuld last zou nooit echt plezierig moeten zijn toch? Je bent zo verwezen met het goed praten van iets dat je jezelf tegen spreekt, logisch, want je verhaal is gewoon scheef.
quote:Ja, maar je durft het ook niet eerlijk te vertellen als het gebeurd is, hoe je het ook wendt of keert.
Weer, te laf zeg je. Tsja, ik heb je al eerder gezegd dat het je vrij staat dit zo te beoordelen, doe het dan vooral zelf anders.quote:Wie heeft er in zo'n geval de mogelijkheid dat iemand die klap krijgt gecreëerd? Wie is vervolgens te laf om er eerlijk over te zijn zodat jij niet geconfronteerd te worden met wat je gedaan hebt?
De vreemdganger.
Ja, maar volgens jouw verhaal/visie heb je er wel plezier in, iedereen heeft zelfs plezier in jouw verhaal terwijl jij de laatste zou zijn die dat zou moeten hebben zeg je nu?quote:Op dinsdag 6 november 2012 08:29 schreef Taurus het volgende:
Als er één iemand geen plezier aan zou moeten beleven zou het wel de vreemdganger moeten zijn inderdaad, niet je partner
Op het moment van vreemdgaan? Absoluut. Ik ben op het moment van vreemdgaan handelingsonbekwaam geweest in die zin dat ik het niet heb gestopt, dat ik mijn eigen lust voor heb laten gaan op afspraken die ik heb gemaakt voor het behoud van mijn relatie.quote:Op dinsdag 6 november 2012 08:28 schreef Canillas het volgende:
[..]
Je hebt toen niet nagedacht? Of wil je liever niet kijken naar hoe je toen hebt nagedacht?
En als het iets is waarbij je de mogelijkheid tot nadenken zou verliezen, maakt dat jou dan niet degene die handelingsonbekwaam is?
Ja áls er wroeging moet zijn (geen plezier) zou dat voor de vreemdganger in kwestie moeten zijn ja. Maar als de vreemdganger die last wel kan dragen of dat accepteert is toch iedereen tevreden? Wat wil je nou?quote:Op dinsdag 6 november 2012 08:32 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ja, maar volgens jouw verhaal/visie heb je er wel plezier in, iedereen heeft zelfs plezier in jouw verhaal terwijl jij de laatste zou zijn die dat zou moeten hebben zeg je nu?
Nee helemaal niet scheef nee :S
Ja, en daarom is het maar al te goed dat men op jou reageert zoals met doet, als iedereen zo zou denken, helemaal als het gaat om zo'n kortstondig plezier, zo egoïstisch, dan zou niemand meer betrouwbaar zijn.quote:Op dinsdag 6 november 2012 08:32 schreef Taurus het volgende:
Op het moment van vreemdgaan? Absoluut. Ik ben op het moment van vreemdgaan handelingsonbekwaam geweest in die zin dat ik het niet heb gestopt, dat ik mijn eigen lust voor heb laten gaan op afspraken die ik heb gemaakt voor het behoud van mijn relatie.
Jij blijft prikken en proberen te onthullen dat ik eigenlijk iets niet durfde, maar dat is gewoon niet zo. Ik wil best kijken naar hoe ik toen heb nagedacht, ik heb toen gewoon aan m'n eigen plezier gedacht, niet aan mijn relatie.
De manier waarop je redeneert is wat tot kwalijke situaties leidt, deze post gaat over vreemdgaan maar had net zo goed over diefstal, geweld of aanranding etc. kunnen gaan; jij stelt iets wat jij wil voorop mogelijk ten koste van een ander.quote:Op dinsdag 6 november 2012 08:33 schreef Taurus het volgende:
Ja áls er wroeging moet zijn (geen plezier) zou dat voor de vreemdganger in kwestie moeten zijn ja. Maar als de vreemdganger die last wel kan dragen of dat accepteert is toch iedereen tevreden? Wat wil je nou?
Je hebt gelijk, ik bepaal inderdaad niet of een relatie bestaansrecht hebt, echter net zo min jijzelf in je eentje. En dat doe je hier wel. En dat is het punt waar mensen over vallen.quote:Op maandag 5 november 2012 22:25 schreef Taurus het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf. Ik ga helemaal niet een relatie aan 'op basis van trouw'. En ik blijf in principe mijn partner trouw, ik beloof alleen niet voor eeuwig en altijd. Ik heb veel meer met mijn huidige partner dan slechts vertrouwen, wij passen uitstekend bij elkaar en hebben dan ook veel plezier samen. Dat is voor mij het belangrijkste. Jij bepaalt natuurlijk nooit en te nimmer wanneer een relatie geen bestaansrecht heeft.Tevens staat nergens geschreven dat jij recht hebt op de waarheid in een relatie. Dat is hartstikke subjectief. Prima dat jij dat voorop hebt staan, maar oordeel niet over mensen die daar anders over denken.
Dat zeg ik, jij bent bang voor een niet tastbaar 'iets' (bepaalde waarden en normen, in dit geval 'vertrouwen') wat je 'doorzaagt'. Leef daar vooral naar, ik hou je niet tegen en ik ben het zelfs in grote mate met je eens. Ook ik hou vast aan streven naar monogamie. Ik denk alleen wat lichter dan jij/jullie over de mogelijkheid dat je de fout in gaat. En daarna denk ik ook anders dan jullie; voor mij is de waarheid niet heilig en niet altijd welkom. Ik wil dat mensen die een relatie met mij hebben daarover nadenken, ik wil een onbetekenend foutje van mijn partner niet weten.
Je onderstreept daarmee mijn punt. Ik heb bewust ook even die quote er onder gezet, volhouden in zulk gedrag is zagen aan je eigen stoelpoten. Als je telkens maar in een situatie brengt waar je vreemdgaat (kat op het spek binden, eigen verantwoordelijkheid) dan schep je daardoor een precedent voor jezelf in deze relatie, en eventuele volgende.quote:In het algemeen wel, mensen kennen mij juist als heel eerlijk en ook zeker betrouwbaar. Maar op dat vlak; meh, ik hou van seks en ik vind het niet fijn om lang zonder te kunnen, dat is wel een zwakte van mij. Ben ik gewoon eerlijk over.
Niets aan de hand.
Het wordt nu wel een herhaling van zetten en een beetje vermoeiende discussie die los is komen te staan van de daadwerkelijke situatie. Wat mij betreft is nu ook wel de kous af: Taurus denkt puur in consequentialistische termen (calculeert de gevolgen) over eerlijkheid wat betreft vreemdgaan, men is het daar niet mee eens, Taurus herhaalt haar standpunt enzovoort. Zelf denk ik (en meerdere mensen hier, gok ik) dat eerlijkheid op een bepaald punt (na seks, structureel vreemdgaan) wel je tot je morele plicht behoort omdat je anders je partner niet echt respecteert als persoon. Jij vindt blijkbaar dat je zelfs dan verder mag blijven gaan met calculeren in termen van gevolg. Persoonlijk vind ik dat nogal kil (en enigszins manipulatief) redeneren, maar het is je goed recht verder.quote:Op dinsdag 6 november 2012 08:25 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen voor andere personen denkt, en dat daar niets mis mee is als de intentie goed is. En hoe zeer jij dat ook betwijfelt; bij mij is die intentie prima in orde. Geen idee hoe dat bij de vriendin van TS zit, maar ik kan me goed voorstellen dat ze haar ex die informatie zou willen besparen.
Het gaat niet om een bankrekening voor een ander openen of stopzetten, omdat die persoon handelingsonbekwaam zou zijn. Het gaat nota bene om een actie die jij zelf doet/uitvoert (het vreemdgaan) en waar je vervolgens blijkbaar eerlijk over móet zijn, want als je beslist je eigen acties voor je te houden zou je indirect de ander als handelingsonbekwaam beschouwen. Ik vind dat wat te ver gezocht, dit is gewoon nadenken over de consequenties van je daad en beslissen hoe je die kunt beperken.
Ik ben het inderdaad met je eens dat dat niet valt te beperken als het risico te groot is dat het uitkomt. Maar als het waterdicht is, in vredesnaam, denk dan na over wat je aanricht met het vertellen van je daad in plaats van klakkeloos aannemen 'de waarheid moet altijd eerst'. Dan zeggen; je had na moeten denken voor je de daad uitvoerde is gewoon mosterd na de maaltijd. Dat je toen niet hebt nagedacht wil niet zeggen dat je dat daarna ook niet meer hoeft te doen.
Neen. Eerdere relaties wilden dat ik het eerlijk zou zeggen, maar wisten ook dat ik dat niet zou doen. Is nooit de reden geweest dat het stuk is gelopen, ik weet er blijkbaar genoeg tegenover te zettenquote:Op dinsdag 6 november 2012 19:32 schreef VeerEli het volgende:
Ondanks dat ik het totaal niet eens ben met Taurus, en me in geen enkel opzicht kan vinden in haar redenaties en uitspraken, vind ik wel dat het nu wel erg langdradig wordt en lang doorgaat.
Het is nu wel duidelijk hoe iedereen erover denkt, Taurus staat er anders in, so be it.
In haar geval wéét haar partner van haar gedachtegang wat betreft dit onderwerp. Hij gaat daar mee akkoord, kan zich daar in vinden. Daarom vind ik dat ze het dus gewoon zo kunnen doen.
Ik zelf zou niet met zo'n persoon willen/kunnen leven. Ik ben voor trouw zijn aan elkaar, ongeacht wat, ongeacht wanneer. Maar Taurus, ik ben nieuwsgierig naar één ding. Wat, als jou vriend had aangegeven dat hij dat niet zo kan zien? Dat hij er niet mee kan leven, wetende dat jij een eventuele misstap voor je zou houden? Wat, als hij zou zeggen, dat hij persé wil dat jij het hem op zo'n moment verteld zodat hij zelf de keuze kan maken verder te gaan met je of te stoppen met je?
Zou je dan wel eerlijk zijn tegen hem, ongeacht welke situatie van vreemdgaan dan ook?
Maar zij kozen er dus zelf voor om met jou verder te gaan, je was vooraf wel eerlijk over het feit dat je het ze dan niet zou vertellen. Maar, ik begrijp dat alleen niet zo goed.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:02 schreef Taurus het volgende:
[..]
Neen. Eerdere relaties wilden dat ik het eerlijk zou zeggen, maar wisten ook dat ik dat niet zou doen. Is nooit de reden geweest dat het stuk is gelopen, ik weet er blijkbaar genoeg tegenover te zetten
Ik hang volgens mij niet het slachtoffer uit. Ik beantwoord enkel uit mijn perspectief. Dat is een ander perspectief dan de andere betrokkenen, maar slachtofferrol, nee, zo beschouw ik het ook niet.quote:Op zondag 4 november 2012 23:04 schreef Canillas het volgende:
[..]
Je had het niet kunnen doen, je had het kunnen stoppen, je had kunnen zeggen dat je niks met haar zou doen voordat ze aan het vriend op zou biechten dat ze gevoelens voor je had, etc, je had ontzettend veel andere dingen kunnen doen maar daar koos je niet voor. Dit is niet iets wat jou plots overkwam, een misstap, je hebt dit doelbewust nagestreefd, dus waar haal je het vandaan dat je nu het slachtoffer uit kan hangen?
[..]
Dezelfde slachtofferrol als Ts, zelfde egoïsme, zelfde onkunde.
Wel een mooie definiëring van egoïsme eigenlijk.quote:Op woensdag 7 november 2012 19:57 schreef Vaandrig het volgende:
[..]
Waar ik nu achter ben gekomen is dat je altijd je eigen geluk moet najagen. Je mogelijkheden beperken omdat er andere mensen in het spel meedoen vind ik een bijzaak. Uiteindelijk gaat iedereen voor eigen geluk en moet je jezelf niet beperken of limiteren. Ieder mens heeft een eigen mening.
We zitten in een crisis en de oudere kosten geld en ziektekosten. Als we die oudere allemaal een spuitje geven en gehandicapte ook. Werkeloze in werkkampen stoppen. Dan wordt de meerderheidsgroep gelukkig. Geen begrotingstekort goedkope zorg. Waarom doen we dit niet?quote:Op woensdag 7 november 2012 19:57 schreef Vaandrig het volgende:
[..]
Ik hang volgens mij niet het slachtoffer uit. Ik beantwoord enkel uit mijn perspectief. Dat is een ander perspectief dan de andere betrokkenen, maar slachtofferrol, nee, zo beschouw ik het ook niet.
Waar ik nu achter ben gekomen is dat je altijd je eigen geluk moet najagen. Je mogelijkheden beperken omdat er andere mensen in het spel meedoen vind ik een bijzaak. Uiteindelijk gaat iedereen voor eigen geluk en moet je jezelf niet beperken of limiteren. Ieder mens heeft een eigen mening.
quote:Op woensdag 7 november 2012 20:03 schreef Lienekien het volgende:
Als ik een vriendin moest belazeren om haar vriend voor mij te winnen, dan zou ik me daar veel te rot bij voelen om nog te spreken van 'najagen van eigen geluk'. Ik zou wachten tot er iemand voorbijkwam met wie ik zonder nare bijsmaak in een relatie zou kunnen stappen.
Mee eens.quote:Op maandag 5 november 2012 13:14 schreef Taurus het volgende:
[..]
Lijkt me een feit. Tenzij je gelooft in een god, karma of een donderwolk die boven je hoofd komt te hangen. Je partner is gekwetst op het moment dat hij of zij weet van het vreemdgaan. Ga je dat ontkennen?
Als de schuldige partij in dit geval met de leugen kan leven, dan zie ik niet de reden waarom hij recht heeft op de volledige waarheid. Hij heeft ook helemaal nergens 'recht' op.quote:Op maandag 5 november 2012 17:26 schreef probeer het volgende:
[..]
Voordeel van beide partijenEcht waar hoor .. dat je die woorden nog op die manier in je mond durft te nemen.
Het was mijn vriend door de omstandigheden. Maar desalniettemin leef ik met hem mee, ik zal als hij daar behoefte aan heeft het gesprek met hem aangaan. Ik zie daar verder geen redenen in om hem nu op te bellen en mij te verklaren.quote:Op maandag 5 november 2012 19:10 schreef probeer het volgende:
En TS, jij doet je er nu ook wel makkelijk vanaf zeg..
".. ik laat haar daar eigenlijk nu ook vrij in. Zij moet het doen zoals zij denkt dat juist is en daar een goed gevoel bij heeft."
Het was ook jouw vriend. Lekker makkelijk, nu een beetje 'neutraal' gaan lopen doen.
Je kunt niet je hele eigen leven voor anderen leven.quote:Op woensdag 7 november 2012 20:01 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Wel een mooie definiëring van egoïsme eigenlijk.
Zeer zeker niet, maar als we allen voor zich gingen doen.quote:Op woensdag 7 november 2012 20:08 schreef Vaandrig het volgende:
[..]
Je kunt niet je hele eigen leven voor anderen leven.
Daar verschillen mensen in. Als jouw vriendin, jouw vriendin is geworden door de omstandigheden van die man die je leuk vindt, dan sta je daar anders in.quote:Op woensdag 7 november 2012 20:03 schreef Lienekien het volgende:
Als ik een vriendin moest belazeren om haar vriend voor mij te winnen, dan zou ik me daar veel te rot bij voelen om nog te spreken van 'najagen van eigen geluk'. Ik zou wachten tot er iemand voorbijkwam met wie ik zonder nare bijsmaak in een relatie zou kunnen stappen.
Voor sommige doelen kun je niet rekening blijven houden met anderen. Eerst kijk je wat de mogelijkheden zijn en schat je je kansen in. Zijn ze enigszins reëel en het waard, dan kun je het doorzetten en kijken hoe ver je komt; waar besef soms pas later komt.quote:Op woensdag 7 november 2012 20:09 schreef He-man- het volgende:
[..]
Zeer zeker niet, maar als we allen voor zich gingen doen.
Je hebt gelijk, maar nu kaapte jij haar weg. Wat als morgen iemand anders haar weg gaat kapen? Zou het je dan niets doen? Zou je dan gewoon doorgaan met je leven zonder dat er wat gebeurd is?quote:Op woensdag 7 november 2012 20:16 schreef Vaandrig het volgende:
Voor sommige doelen kun je niet rekening blijven houden met anderen. Eerst kijk je wat de mogelijkheden zijn en schat je je kansen in. Zijn ze enigszins reëel en het waard, dan kun je het doorzetten en kijken hoe ver je komt; waar besef soms pas later komt.
misschien hebben je ex-en wel tegen je gelogen en was jouw onbetrouwbaarheid in deze wel de reden. weet jij veel.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:02 schreef Taurus het volgende:
[..]
Neen. Eerdere relaties wilden dat ik het eerlijk zou zeggen, maar wisten ook dat ik dat niet zou doen. Is nooit de reden geweest dat het stuk is gelopen, ik weet er blijkbaar genoeg tegenover te zetten
Of ze nemen genoegen met iemand die vreemdgaat blijkbaar gewoon omdat ze verder weinig kunnen krijgen of het zo wel goed vinden. Geen van beide spreekt voor haar in ieder geval, behalve haar eigen idee natuurlijk weerquote:Op woensdag 7 november 2012 20:26 schreef dawg het volgende:
[..]
misschien hebben je ex-en wel tegen je gelogen en was jouw onbetrouwbaarheid in deze wel de reden. weet jij veel.
Het lijkt me niet aan jou om te bepalen waar iemand al dan niet mee zou kunnen leven.quote:Op woensdag 7 november 2012 20:07 schreef Vaandrig het volgende:
Als de schuldige partij in dit geval met de leugen kan leven, dan zie ik niet de reden waarom hij recht heeft op de volledige waarheid. Hij heeft ook helemaal nergens 'recht' op.
mijn punt is dat iemand die ervoor kiest niet de waarheid over deze dingen te vertellen wel erg naïef is aangezien ze er blijkbaar van uitgaat dat haar wel de waarheid verteld is. als iemand mij haar instelling zou vertellen, en die is zoals taurus haar instelling, zou ik het zelf ook niet meer zo nauw nemen met de waarheid, waarom zou ik ook?quote:Op woensdag 7 november 2012 20:30 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Of ze nemen genoegen met iemand die vreemdgaat blijkbaar gewoon omdat ze verder weinig kunnen krijgen of het zo wel goed vinden. Geen van beide spreekt voor haar in ieder geval, behalve haar eigen idee natuurlijk weerMisschien is het wel zo dat als je alle redenaties maar voor jezelf in de positieve kant gooit, hoe onrealistisch ook, dat je dan toch oprecht blij kan zijn en geloven. Krijg dat idee wel bij Taurus want ze kan zelfs nog denken dat ze genoeg te bieden heeft om vreemdgaan te compenseren terwijl elke normale persoon weg zou gaan hoeveel de persoon ook te bieden heeft. Zegt eerder wat over haar relatie/vriend dan over haar kwaliteiten zover ik kan zien
Goed punt. Klopt wel denk ik jaquote:Op woensdag 7 november 2012 20:40 schreef dawg het volgende:
[..]
mijn punt is dat iemand die ervoor kiest niet de waarheid over deze dingen te vertellen wel erg naïef is aangezien ze er blijkbaar van uitgaat dat haar wel de waarheid verteld is. als iemand mij haar instelling zou vertellen, en die is zoals taurus haar instelling, zou ik het zelf ook niet meer zo nauw nemen met de waarheid, waarom zou ik ook?
taurus kennende denk ik niet dat ze wanhopige losers zou daten namelijk.
Nu is ze jouw vriendin en jullie zijn verliefd, maar hoe zal het daarna gaan? Kan je haar vertrouwen wetende dat ze vatbaar is voor wat jij gedaan hebt? Hoe zal je het vinden als ze met een jongen afspreekt of moet samen werken of wat dan ook? Wetende dat ze kon liegen omdat ze iets wou, dat ze met jouw naar bed ging in dezelfde tijd als ze dat ook met haar vriend deed? Kan je daar ooit gerust op zijn? Als ze het doet heb jij er niks over te zeggen eigenlijk, jij doet immers aan dezelfde praktijken mee. Wat als dat geluk waar jij van vind dat je zo voor moet gaan, ongeacht wat, alleen duurt totdat zij een nieuw iemand tegenkomt waar ze meer in ziet dan in jou?quote:Op woensdag 7 november 2012 20:16 schreef Vaandrig het volgende:
Daar verschillen mensen in. Als jouw vriendin, jouw vriendin is geworden door de omstandigheden van die man die je leuk vindt, dan sta je daar anders in.
Precies, dat is een klimaat van egoïsme en onbetrouwbaarheid wat je op die manier creëert.quote:Op woensdag 7 november 2012 20:40 schreef dawg het volgende:
mijn punt is dat iemand die ervoor kiest niet de waarheid over deze dingen te vertellen wel erg naïef is aangezien ze er blijkbaar van uitgaat dat haar wel de waarheid verteld is. als iemand mij haar instelling zou vertellen, en die is zoals taurus haar instelling, zou ik het zelf ook niet meer zo nauw nemen met de waarheid, waarom zou ik ook?
Ach, rationaliseer vooral een eind weg. Je kunt ook gewoon toegeven dat je daden moreel gezien aan de discutabele kant zijn in plaats van met dergelijke praatjes te komen.quote:Op woensdag 7 november 2012 20:08 schreef Vaandrig het volgende:
[..]
Je kunt niet je hele eigen leven voor anderen leven.
Inmiddels heeft ze het uitgemaakt. Hij reageerde geschokt, emotioneel en toch enigszins verwacht omdat de laatste dagen het pure hectiek was. Vooral omdat die beste vriendin de druk op de waarheid vertellen had gelegd. Dat is het vervelende als je het eerste anderen vertelt en dan de betreffende in kwestie; iedereen bemoeit zich ermee. Volgens mij hebben ze zo'n 3 uur gepraat. Best lang. Vooral het uitleggen van hoe & waarom beantwoorden en hij had aangegeven haar te vergeven als ze met hem verder zou gaan. Wat het allemaal nog moeilijker maakte, dan het al was. Een makkelijk gesprek was het zeer zeker niet. Ze was daarna toen ze naar mij toe kwam helemaal kapot en heeft de hele nacht wakker gelegen. Het viel voor hem zo rauw op zijn dak dat ze ook zo ineens uit huis ging. Zijn ouders hebben haar ook al gebeld en haar ouders. En ze heeft vandaag een gesprek met haar ouders gehad en willen mij ontmoeten. Daarnaast willen ook de ouders van hem een gesprek met haar. Dan heb je nog eens de facebook berichten en whatsapps.quote:Op dinsdag 6 november 2012 00:28 schreef Seven. het volgende:
TS, heeft ze het inmiddels uitgemaakt met haar vriend?
Als ik zie wat de gevolgen zijn en hoe veel moeite dit allemaal gekost heeft, dan ben ik daar niet bang voor. We hebben voor elkaar uiteindelijk gekozen. Het is niet een slippertje, one night stand of iets anders instabiel. Omdat je bij elkaar bent vanuit een minder nette manier betekent niet dat je minder gek op elkaar bent of nog steeds vatbaar voor herhaling bent.quote:Op woensdag 7 november 2012 20:23 schreef He-man- het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar nu kaapte jij haar weg. Wat als morgen iemand anders haar weg gaat kapen? Zou het je dan niets doen? Zou je dan gewoon doorgaan met je leven zonder dat er wat gebeurd is?
Ik vraag dat niet, ik vroeg hoe je je dan zou voelen.quote:Op woensdag 7 november 2012 21:35 schreef Vaandrig het volgende:
[..]
Als ik zie wat de gevolgen zijn en hoe veel moeite dit allemaal gekost heeft, dan ben ik daar niet bang voor. We hebben voor elkaar uiteindelijk gekozen. Het is niet een slippertje, one night stand of iets anders instabiel. Omdat je bij elkaar bent vanuit een minder nette manier betekent niet dat je minder gek op elkaar bent of nog steeds vatbaar voor herhaling bent.
Was haar nu ex-vriend hier bang voor toen ze met jou aan het vreemd gaan was?quote:Op woensdag 7 november 2012 21:35 schreef Vaandrig het volgende:
Als ik zie wat de gevolgen zijn en hoe veel moeite dit allemaal gekost heeft, dan ben ik daar niet bang voor.
Arme knulquote:Op woensdag 7 november 2012 21:27 schreef Vaandrig het volgende:
[..]
Inmiddels heeft ze het uitgemaakt. Hij reageerde geschokt, emotioneel en toch enigszins verwacht omdat de laatste dagen het pure hectiek was. Vooral omdat die beste vriendin de druk op de waarheid vertellen had gelegd. Dat is het vervelende als je het eerste anderen vertelt en dan de betreffende in kwestie; iedereen bemoeit zich ermee. Volgens mij hebben ze zo'n 3 uur gepraat. Best lang. Vooral het uitleggen van hoe & waarom beantwoorden en hij had aangegeven haar te vergeven als ze met hem verder zou gaan. Wat het allemaal nog moeilijker maakte, dan het al was. Een makkelijk gesprek was het zeer zeker niet. Ze was daarna toen ze naar mij toe kwam helemaal kapot en heeft de hele nacht wakker gelegen. Het viel voor hem zo rauw op zijn dak dat ze ook zo ineens uit huis ging. Zijn ouders hebben haar ook al gebeld en haar ouders. En ze heeft vandaag een gesprek met haar ouders gehad en willen mij ontmoeten. Daarnaast willen ook de ouders van hem een gesprek met haar. Dan heb je nog eens de facebook berichten en whatsapps.
Hoe ik mij zou voelen: niet fijn uiteraard. Maar voel nu alleen euforische gevoelens. Kan daar eigenlijk ook moeilijk aan denken.quote:Op woensdag 7 november 2012 21:35 schreef He-man- het volgende:
[..]
Ik vraag dat niet, ik vroeg hoe je je dan zou voelen.
Als je een langdurige affaire hebt naast je bestaande relatie en alleen spijt hebt dat iemand erachter is gekomen, dat is een verkeerd motief waar herhaling te verwachten is. Het andere motief is dat je verliefd op een ander bent en het zelf opbiecht wetende wat je te wachten staat omdat je zelf een duidelijke keuze hebt gemaakt. Oke, dat we hier veel te lang mee bezig waren en ons ik haar hier in had meegesleept was en is niet netjes.quote:Op woensdag 7 november 2012 21:46 schreef Canillas het volgende:
[..]
Was haar nu ex-vriend hier bang voor toen ze met jou aan het vreemd gaan was?
Bedankt voor je reactie. Dit is inderdaad niet een verwachte reactie na de meerderheid van de reacties te hebben gelezen.quote:Op woensdag 7 november 2012 21:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Arme knul![]()
TS, Iig fijn dat je ons op de hoogte houdt, dat waardeer ik (zie je niet vaak in topics waar de meerderheid het niet helemaal met TS eens is). En ook heel veel geluk en plezier voor jou en je nieuwe vriendinnetje.
quote:Op woensdag 7 november 2012 20:40 schreef dawg het volgende:
[..]
taurus kennende denk ik niet dat ze wanhopige losers zou daten namelijk.
Je gaat wel van het slechtste uit, wederom.quote:Op woensdag 7 november 2012 20:30 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Of ze nemen genoegen met iemand die vreemdgaat blijkbaar gewoon omdat ze verder weinig kunnen krijgen of het zo wel goed vinden. Geen van beide spreekt voor haar in ieder geval, behalve haar eigen idee natuurlijk weerMisschien is het wel zo dat als je alle redenaties maar voor jezelf in de positieve kant gooit, hoe onrealistisch ook, dat je dan toch oprecht blij kan zijn en geloven. Krijg dat idee wel bij Taurus want ze kan zelfs nog denken dat ze genoeg te bieden heeft om vreemdgaan te compenseren terwijl elke normale persoon weg zou gaan hoeveel de persoon ook te bieden heeft. Zegt eerder wat over haar relatie/vriend dan over haar kwaliteiten zover ik kan zien
Mooi. Dan was het allemaal niet voor niets.quote:Op woensdag 7 november 2012 21:55 schreef Vaandrig het volgende:
[..]
Hoe ik mij zou voelen: niet fijn uiteraard. Maar voel nu alleen euforische gevoelens. Kan daar eigenlijk ook moeilijk aan denken.
omdat je stellig beweert dat het niet om die reden uit gegaan is natuurlijk.quote:Op woensdag 7 november 2012 22:15 schreef Taurus het volgende:
[..]Waar lees jij dat ik er van uit ga dat mij altijd de waarheid is verteld? Ik heb vaak genoeg gezegd dat ik niet alleen mezelf niet vertrouw als ik zou beloven altijd trouw te blijven, ik vertrouw niemand op dat punt. Ik geloof gewoon niet dat je kunt zeggen 'ik zal nooit vreemdgaan'.
Misschien is er wel tegen me gelogen. Gelukkig weet ik daar niets van.
Haha, nou, ik heb het altijd zelf beeindigd.quote:Op woensdag 7 november 2012 22:21 schreef dawg het volgende:
[..]
omdat je stellig beweert dat het niet om die reden uit gegaan is natuurlijk.
Nou sorry hoor lieve Taurus. Maar naar mijn idee ga ik uit van het meest realistische. De meeste mensen accepteren gewoon geen vreemdganger tenzij de relatie hen niet boeit e.d. Dus het is voor mij onlogisch om eruit te concluderen dat je veel te compenseren hebt omdat ze bij je blijven.. En ook van het slechtste uit omdat je mening nou eenmaal vrij extreem lijkt te zijn in vergelijking met de rest. Dat is meestal geen goed teken. En wat je nu zegt over dat ze accepteren dat je het niet zegt als je vreemdgaat... tjah ik weet het niet meer hoor. Ik kan me moeilijk indenken dat iemand zo'n gesprek met me heeft en ik dan moet zeggen van ja ik accepteer het wel zolang je het maar niet zegt (daar komt het feitelijk op neer). Dan geef ik gewoon al minder om die meid als ik dat zo stel want zoiets is geen basis voor vertrouwen..quote:Op woensdag 7 november 2012 22:18 schreef Taurus het volgende:
[..]
Je gaat wel van het slechtste uit, wederom.Waarom toch? En waarom bepaal jij wie er 'normaal' is in deze? Ze accepteerden trouwens niet dat ik vreemdging, gekkie, ze accepteerden dat ik het niet zou zeggen als ik een keer over de schreef ga. Ook al zouden zij het wel willen weten. Het was altijd wel een gevoelig punt, maar geen breekpunt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |