abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118564043
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 00:09 schreef Morera het volgende:
Weet iemand een goed arrest met betrekking tot eigendom, bezit, houder ?
Ik heb alle verplichte arresten bekeken, maar er zit geen eentje tussen die bij een inleiding tot goederenrecht lijkt te passen.
Wat wil je hebben? :P 'eigendom, bezit, houder' is zó breed.
pi_118564090
En sowieso gaat de HR natuurlijk ook niet een arrest wijzen om te zeggen wat er in het algemeen onder het begrip 'eigendom' ofzo moet worden verstaan. Dat staat gewoon in de wet.
pi_118564100
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2012 00:28 schreef Actaeon het volgende:
En sowieso gaat de HR natuurlijk ook niet een arrest wijzen om te zeggen wat er in het algemeen onder het begrip 'eigendom' ofzo moet worden verstaan. Dat staat gewoon in de wet.
Helemaal niet :P
pi_118564236
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 00:09 schreef Morera het volgende:
Weet iemand een goed arrest met betrekking tot eigendom, bezit, houder ?
Ik heb alle verplichte arresten bekeken, maar er zit geen eentje tussen die bij een inleiding tot goederenrecht lijkt te passen.
IBM? Zijn niet echt arresten over de standaard begrippen
pi_118564253
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 00:29 schreef Tchock het volgende:

[..]

Helemaal niet :P
In een hele algemene enigszins abstracte vorm staat het er wel. Dus een algemeen kader heb je sowieso al.
pi_118564385
Je hebt een opsomming in de wet van wat je met eigendom mag
  maandag 29 oktober 2012 @ 01:01:36 #132
370039 Morera
more more more
pi_118564685
Ik hoef niet te weten wat het is of wat de verschillen zijn :) , dat heb ik dit weekend allemaal uitgewerkt. Er wordt alleen van mij verwacht dat ik ook altijd minstens 1 relevant arrest heb gelezen. Omdat dit de eerste casus mbt goedenrecht is ( hiervoor ging het over verbintenissen ) zocht ik dus naar iets wat er mee te maken heeft.

De casus, waar we leerdoelen voor geformuleerd hebben, had te maken met het uitlenen van boeken en de verkoop van boeken. In het ene geval had de eigenaar een boek verkocht. Dat boek was op dat moment bij een vriend die het geleend had. De koper ging het boek bij die persoon ophalen. In het andere geval was er een boek dat in het bezit van de eigenaar was. Iemand zei dat hij dat boek best zou willen kopen, waarop de eigenaar een bedrag noemde en vervolgens ging nadenken over het feit dat hij op twee manieren een boek had verkocht.

Van het tweede geval meende ik te begrijpen dat het helemaal nog niet verkocht is. De eigenaar kreeg een "vraag". Die vraag kwam voort uit interesse om een boek te kopen. Vervolgens doet de eigenaar een bod -> Ja je mag het voor een tientje kopen. Degene die het boek wil kopen is nog helemaal geen eigenaar en het boek is nog helemaal niet verkocht want het aanbod is nog niet aanvaard. Mijn onderwijsgroepje vond tijdens de voorbespreking, dat het boek dus wel verkocht was. Hier was ik het niet mee eens maar morgen is er veel tijd voor discussie.

Ik zoek dus een arrest dat relevant is bij het bovenstaande. Niet omdat ik wil weten wat eigendom is, maar omdat ik niets relevants heb kunnen vinden.
  maandag 29 oktober 2012 @ 01:01:54 #133
370039 Morera
more more more
pi_118564687
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2012 00:36 schreef Yreal het volgende:

[..]

IBM? Zijn niet echt arresten over de standaard begrippen
Dankje, daar ga ik even naar kijken
pi_118564916
Gebruik Gielkens/Gielkens, dat is echt een pareltje :D
  maandag 29 oktober 2012 @ 01:49:54 #135
370039 Morera
more more more
pi_118565143
Ik ga ze beide lezen, bedankt !
pi_118565181
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 01:49 schreef Morera het volgende:
Die Yreal noemt heet trouwens Lease Plan Nederland/IBM. Makkelijker zoeken.
  maandag 29 oktober 2012 @ 02:32:46 #137
370039 Morera
more more more
pi_118565397
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 01:56 schreef Tchock het volgende:

[..]

Die Yreal noemt heet trouwens Lease Plan Nederland/IBM. Makkelijker zoeken.
Thanks, jij ook Yreal. Dit was precies wat ik zocht ^O^
pi_118565492
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 02:32 schreef Morera het volgende:

[..]

Thanks, jij ook Yreal. Dit was precies wat ik zocht ^O^
ben je nog zo laat bezig? wanneer is je tentamen?
  maandag 29 oktober 2012 @ 03:11:36 #139
370039 Morera
more more more
pi_118565520
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 02:55 schreef sanasoufi het volgende:

[..]

ben je nog zo laat bezig? wanneer is je tentamen?
9 november geloof ik. Maar wij krijgen om de 5 weken een tentamen en in die laatste week heb je nog allemaal nieuwe informatie. Je hebt geen keus, je moet wel tussendoor leren en samenvattingen maken want er zit geen ruimte tussen het einde van het blok en het tentamen.
pi_118565537
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 03:11 schreef Morera het volgende:

[..]

9 november geloof ik. Maar wij krijgen om de 5 weken een tentamen en in die laatste week heb je nog allemaal nieuwe informatie. Je hebt geen keus, je moet wel tussendoor leren en samenvattingen maken want er zit geen ruimte tussen het einde van het blok en het tentamen.
die van mij zijn op 6 en 8 november.....heb nog niets gedaan! Door jou voel ik me schuldig nu! En ook ik heb deze week nog colleges.

Trouwens jij hebt eigenlijk nog wel een week....9 november pas vrijdag.....ik heb een anderhalve week voor 2 grote vakken :X

Anderzijds: Jij bent eerstejaars....toen ik eerstejaars was had ik de eerste 3 maanden iets van 500 uur gestudeerd....ook tot laat in de nacht....dat BSA hangt boven je hoofd :X
pi_118566318
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 01:49 schreef Morera het volgende:
Gielkens is denk ik beter dan IBM
pi_118566396
Gelukkig op tijd opgestaan om me in te schrijven voor oefenrechtbank, 1 minuut na opening van de keuze voor een rechtsgebied voor de casus die je gaat krijgen (privaatrecht, bestuursrecht of strafrecht) waren er al 50 van de 74 plaatsen ingeschreven voor het rechtsgebied dat ik wil :').
Geen referral hier.
pi_118566491
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 01:01 schreef Morera het volgende:
Ik hoef niet te weten wat het is of wat de verschillen zijn :) , dat heb ik dit weekend allemaal uitgewerkt. Er wordt alleen van mij verwacht dat ik ook altijd minstens 1 relevant arrest heb gelezen. Omdat dit de eerste casus mbt goedenrecht is ( hiervoor ging het over verbintenissen ) zocht ik dus naar iets wat er mee te maken heeft.

De casus, waar we leerdoelen voor geformuleerd hebben, had te maken met het uitlenen van boeken en de verkoop van boeken. In het ene geval had de eigenaar een boek verkocht. Dat boek was op dat moment bij een vriend die het geleend had. De koper ging het boek bij die persoon ophalen. In het andere geval was er een boek dat in het bezit van de eigenaar was. Iemand zei dat hij dat boek best zou willen kopen, waarop de eigenaar een bedrag noemde en vervolgens ging nadenken over het feit dat hij op twee manieren een boek had verkocht.

Van het tweede geval meende ik te begrijpen dat het helemaal nog niet verkocht is. De eigenaar kreeg een "vraag". Die vraag kwam voort uit interesse om een boek te kopen. Vervolgens doet de eigenaar een bod -> Ja je mag het voor een tientje kopen. Degene die het boek wil kopen is nog helemaal geen eigenaar en het boek is nog helemaal niet verkocht want het aanbod is nog niet aanvaard. Mijn onderwijsgroepje vond tijdens de voorbespreking, dat het boek dus wel verkocht was. Hier was ik het niet mee eens maar morgen is er veel tijd voor discussie.

Ik zoek dus een arrest dat relevant is bij het bovenstaande. Niet omdat ik wil weten wat eigendom is, maar omdat ik niets relevants heb kunnen vinden.
Beiden casi gaan eigenlijk nog steeds over verbintenissenrecht, want ze gaan over de titel. HET arrest voor de 2e casus is Hofland/Hennis: http://nl.wikipedia.org/wiki/Arrest_Hofland/Hennis
Wat een gekte. Jammer, maar helaas.
  maandag 29 oktober 2012 @ 09:22:32 #144
384016 N0rah
Move on, bitch
pi_118567107
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 03:11 schreef Morera het volgende:

[..]

Valt mee toch? Ik begin altijd met leren op de maandag (dan ben ik vrij), dinsdag bespreken we nog de laatste leerdoelen en dan heb ik ook nog de hele dag om te leren, woensdag zal de helft van de hoorcolleges waarschijnlijk weer een terugblik zijn met de mogelijkheid om vragen te stellen en donderdag weer heel de dag vrij om te leren. :Y En vrijdag is er ook nog tijd om te leren omdat het tentamen in de avond plaatsvindt. :r
pi_118567435
quote:
2s.gif Op maandag 29 oktober 2012 08:44 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..] casi [...]
Casus is een woord van de vierde declinatie en heeft daarom een meervoudsvorm die ook op -us eindigt; casus dus.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_118568552
quote:
2s.gif Op maandag 29 oktober 2012 08:44 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Beiden casi gaan eigenlijk nog steeds over verbintenissenrecht, want ze gaan over de titel. HET arrest voor de 2e casus is Hofland/Hennis: http://nl.wikipedia.org/wiki/Arrest_Hofland/Hennis
Casi is geen woord toch? Meervoud van casus is gewoon casus. Zeg anders gewoon casussen. Maar casus is beter natuurlijk.
  maandag 29 oktober 2012 @ 10:59:44 #147
263417 Keyos
Like a Boss
pi_118569788
Het is inderdaad casussen in de meervoudsvorm. Klinkt voor geen meter.
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
pi_118569861
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 10:59 schreef Keyos het volgende:
Het is inderdaad casussen in de meervoudsvorm. Klinkt voor geen meter.
Ja in de Nederlandse meervoudsvorm. Je kunt ook gewoon het Latijn gebruiken. Dan is het casus.
  maandag 29 oktober 2012 @ 11:02:48 #149
263417 Keyos
Like a Boss
pi_118569902
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 11:01 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Ja in de Nederlandse meervoudsvorm. Je kunt ook gewoon het Latijn gebruiken. Dan is het casus.
Vind sowieso dat het Nederlands als taal compleet ongeschikt is uit te gaan van je gevoel (zoals je dat met Engels wel kan). Soms ziet iets er zo debiel uit dat je gewoon vrijwel zeker weet dat het niet kan kloppen, maar dan is het toch juist geschreven.
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
pi_118569934
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 11:02 schreef Keyos het volgende:

[..]

Vind sowieso dat het Nederlands als taal compleet ongeschikt is om uit te gaan op gevoel (zoals je dat met Engels wel kan). Soms ziet iets er zo debiel uit dat je gewoon vrijwel zeker weet dat het niet kan kloppen, maar dan is het toch juist geschreven.
Oh dat vind ik dan wel weer meevallen. Ik denk dat je toch wel gewoon aanvoelt dat Nederlandse meervoud van 'casus' is 'casussen'. Dat is an sich vrij logisch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')