Je kunt voor relatief weinig geld met een oude pc, een oude trafo en een printje van Conrad en gratis software al digitaal rijden!quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 11:20 schreef NikkelCobalt het volgende:
Tja, als enkele honderden euro's een probleem zijn houd het snel op ja, maar volgens mij zijn er ook wel relatief goedkope DCC oplossingen beschikbaar. Ook zelfbouw, OpenDCC ofzo. Vooral leuk als je het ook leuk vind om met elektronica te prutsen
Je zit alleen met je decoders die je moet aanschaffen, maar een dcc decoder hoeft niet veel te kosten volgens mij? ¤ 15-25 euro?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 12:00 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je kunt voor relatief weinig geld met een oude pc, een oude trafo en een printje van Conrad en gratis software al digitaal rijden!
Er zijn volgens mij weinig miniaturen die niet kunnen rijden. Ja, die dingen die je bij tijdschriften krijgt bedoel je. Maar die zijn zeer ongedetailleerd.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 07:34 schreef whY... het volgende:
Ochtend!
Door de foto's ben ik weer super enthousiast natuurlijk. Ik vroeg mij af, zijn er ook mensen die alleen de locs en wagonnen sparen of kopen deze mensen dan 'echte' miniaturen (die niet rijden kunnen)
Je bovenleiding moet wel goed hangen en stevig zijn om daar beugels tegenaan te zetten...quote:Op vrijdag 2 november 2012 20:52 schreef DaMart het volgende:
Apart... ik heb geen bovenleiding, maar zet wel altijd de panto's omhoog van het materieel op de baan. Op Youtube staan dan weer heel veel filmpjes van mensen die wel bovenleiding hebben, maar dan laten ze de panto's juist naar beneden.
Ik zou toch denken dat je die dingen juist omhoog zet als je bovenleiding boven je baan hebt.
Daar heb je ook wel weer een punt. Maar ik zou het zelf toch of goed doen, of nietquote:Op vrijdag 2 november 2012 21:48 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je bovenleiding moet wel goed hangen en stevig zijn om daar beugels tegenaan te zetten...
In het geval nu gaat t om een dioramatje, dus er zal niet opeens zomaar een spoortje bij komen. Daar is met het geraamte al rekening mee gehouden.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:40 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik heb geen verstand van berglandschappen maken, maar je zou ook 2 lagen gaas kunnen gebruiken. Ik weet ook niet waar je nu tegen aan zit te kijken, maar kippengaas is volgens mij fijn genoeg voor bergbouw.
Je zou trouwens ook de hele boel in styrodur/roofmate oid kunnen maken (met gips voor afwerking), lijkt me zelf wat makkelijker, omdat je meer flexibel bent in aanleg en eventueel afbraak voor een nieuw spoortje. Met een gips-gaas constructie wordt dat wat lastiger, omdat je het gaas opnieuw moet vormen en je skelet moet aanpassen. Al is een tunnel aanleggen in styrofoam ook meteen weer wat lastiger natuurlijk, maar je kunt hier ook een gulden middenweg in zoeken.
Een filmpje ter inspiratie:
Ik heb mijn bergen gemaakt met schilderstape en daaroverheen gips.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:25 schreef Cryothic het volgende:
Wat is nou de beste plek om "fijn" gaas vandaan te halen?
Ik wil wat klooien met landschappen enzo. En van hout ga ik dan een geraamte maken.
Daaroverheen wil ik gaas nieten/lijmen, en daaroverheen dan gipsdoek. En misschien flexiebele tegellijm als rotsjes ofzo.
Maar volgens mij verkoopt de bouwmarkt vooral vrij grof gaas en per strekkende meter.
Of verkopen die ook kleine stukjes?
Momenteel klooi ik af en toe wat met een soort diorama van 30x20cm. Dus om dan met een vierkante meter gaas aan te komen gaat ook wat ver
Dank jequote:
Tijdgebrek.quote:Op zondag 11 november 2012 00:23 schreef Flodder450 het volgende:
[..]
Hoe staat het eigenlijks met joun Hondekoppen Driek?
mooiquote:Op zondag 11 november 2012 23:06 schreef Duvel het volgende:
Tijdgebrek is stom.
Met Driek zijn DE2 als inspiratie ben ik ook overstag gegaan, maar dan voor de gele...
[ afbeelding ]
Mijn baan heeft nog steeds geen aankleding, dus in plaats daarvan een slechte soep.
Ja, als ie terug is van Artitec, misschien.quote:Op maandag 12 november 2012 00:27 schreef whY... het volgende:
o wauw dat ziet er zo mooi uit! Krijgen we hier een rijdend filmpje van?
Reparatie?quote:Op maandag 12 november 2012 11:43 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja, als ie terug is van Artitec, misschien.
Dank je, ik heb er ook nog regelmatig in gezeten: Apeldoorn - Zutphen, Zwolle - Kampen, Heerlen - Aken, Almelo - Mariënberg. Leuke treinen!quote:Op zondag 11 november 2012 23:40 schreef DriekOplopers het volgende:
Duvel! Gefeliciteerd met je aanwinst. In deze gele versie ben ik ooit nog eens van Zutphen naar Winterswijk gebromd. En terug.
Dat is ook wel een mooie methode ja, maar vooral voor grote stukken denk ik.quote:Op zondag 11 november 2012 06:29 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik heb mijn bergen gemaakt met schilderstape en daaroverheen gips.
Idee had ik hier vandaan:
Das ook een optie.quote:Op maandag 12 november 2012 14:19 schreef DaMart het volgende:
Ik heb de bergen op mijn baan vormgegeven door piepschuim te stapelen en daaroverheen gips te smeren en er grasmat op te plakken. Werkt ook erg goed.
Ik bewaar altijd piepschuim uit verpakkingen. Ik heb ook nog een behoorlijke voorraad liggen geloof ikquote:Op maandag 12 november 2012 14:58 schreef Cryothic het volgende:
[..]
Das ook een optie.
Was eerder al genoemd met roofmate.
Maar momenteel zit ik maar met een plankje van 20x30
En dan heb ik er nog wat snoertjes doorheen lopen voor wat lampjes.
Maar piepschuim (is dat gewoon te koop bij de bouwmarkt?) of roofmate zijn misschien nog wel de beste opties ja.
Ik heb roofmate (of iig van dat blauwe fijne piepschuim) hier bij de Bouwmaat gezien.quote:Op maandag 12 november 2012 16:22 schreef NikkelCobalt het volgende:
Zijn allebei goed met een 'box-cutter' te bewerken. Roofmate is alleen veel fijner.
Piepschuim kun je bij de meeste bouwmarkten halen, roofmate heb ik er nog nooit gezien, maar verschilt per vestiging. Heb roofmate bij een bouwstoffen handel kunnen halen.
Hmm, interessant, zit een vestiging ook in Groningen, eens even een pasje aanvragenquote:Op maandag 12 november 2012 16:45 schreef Cryothic het volgende:
[..]
Ik heb roofmate (of iig van dat blauwe fijne piepschuim) hier bij de Bouwmaat gezien.
Maar ja, daar heb je net als bij de makro enzo een pasje voor nodig
Toch niet die zonder de grijze band bij de ramen?quote:Op woensdag 14 november 2012 00:43 schreef DJJoris het volgende:
Mijn eigen treintjes komen de komende week stap voor stap binnen met als pronkstuk de 1601 van Fleischmann, het eerste treintje waar ik ooit mee reed op de modelspoor en nu mijn eerste eigen treintje zal zijn.
Volgens de foto op Marktplaats, die volgens mij echt door de verkoper is gemaakt, is het er een met een grijze band.bij de ramenquote:Op woensdag 14 november 2012 01:21 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Toch niet die zonder de grijze band bij de ramen?
[ afbeelding ]
Hoe Fleischmann daar op is gekomen is...
Ah. Nog een speciale reden dat je de 1601 hebt gekozen dan? Zelfde nummer als je ooit mee reed?quote:Op woensdag 14 november 2012 11:34 schreef DJJoris het volgende:
[..]
Volgens de foto op Marktplaats, die volgens mij echt door de verkoper is gemaakt, is het er een met een grijze band.bij de ramen.
Het was voor mij het eerste modeltreintje van mijn grootvader waar ik mee mocht spelen dus ik was er zeer op gebrand om deze inderdaad ook in mijn collectie te hebben. Vooral nostalgie dus. Ik weet nog niet of ik hem ga laten digitaliseren (schijnt een ramp te zijn bij dit model) maar ik ga er in ieder geval een tijdje analoog mee rijden.quote:Op woensdag 14 november 2012 12:05 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ah. Nog een speciale reden dat je de 1601 hebt gekozen dan? Zelfde nummer als je ooit mee reed?
Grappig, ik heb een Fleischmann Piccolo 7363, (kon ik toevallig lezen op een foto van t doosje, want ik ben niet thuisquote:Op woensdag 14 november 2012 01:21 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Toch niet die zonder de grijze band bij de ramen?
[ afbeelding ]
Hoe Fleischmann daar op is gekomen is...
Hm, ik zal eens kijken of ik iets kan vinden.quote:Op woensdag 14 november 2012 13:49 schreef NikkelCobalt het volgende:
Zou goed kunnen dat het een nieuw uitgebrachte versie betreft. Volgens mij was er ook een startset waar eentje bij zit, alleen ik kan daar zo snel niks meer van vinden.
Okay, dat is in ieder geval goed om te weten, ik ga het dan over een paar maanden maar eens proberen met een goedkoop oud locje inderdaad om te kijken of ik het voor elkaar kan krijgen, beetje oefenen met solderen enzo.quote:Op woensdag 14 november 2012 13:36 schreef NikkelCobalt het volgende:
Valt wel mee dus, heb ik ondervonden. Nog even gezocht, maar volgens mij verschillen die dingen niet zoveel van elkaar, printplaat is van ander materiaal/kleur zo te zien.
Kan me ook niet voorstellen dat ze het metaalwerk aanpassen: een nieuwe matrix maken onder het mom "laten we het de digitaliseerder makkelijk maken" is een dure grap. Vandaar ook dat Minitrix een amerikaanse loc als NS 2200 verkoopt
Maar als je er absoluut niet handig mee bent, dan zou ik me er niet direct aan wagen nee. Mocht je willen experimenteren kun je beter een lokje van 25 euro verneuken.
Ruimtegebrek had ik alleen echt last van in de FLM V60 in ACTS livrei. Toch zonder aanpassing een standaard (dus geen micro) -decoder in weten te krijgen
1 2 3 | max V ingesteld max V/Stap bij 24 stappen 12V 100% (12V) 12 / 24 = 0,5 V 12V 40% (4,8V) 4,8 / 24 = 0,2 V |
De dubbeldekkers staan met een blauw blokje aangegeven dus ik ga er vanuit dat hij ze nog maakt. Overigens is dat het hoogste bedrag wat ik ooit aan een treintje zal uitgeven en puur omdat ik het al zo lang eigenlijk wil zien rijden. Baal er nog steeds van dat het gewoon voor N-Spoor erg lastig is om dat soort modellen in de NS stijl te vinden. Het gaat overigens om de DDM2 stam ja en een 1800 locje staat op de verlanglijst maar voor later, tot die tijd mag de 1600 hem op sleeptouw nemen.quote:Op woensdag 14 november 2012 17:01 schreef NikkelCobalt het volgende:
Digitaal gaat in stappen, dat klopt. Dat is een beperking in adresruimte. Bijvoorbeeld 24 stappen is makkelijker te bereiken dan 128 stappen, dat neemt veel bandbreedte in waardoor het, of langer zou duren voordat een trein weer reageert op een nieuw signaal (DCC, zou dan eerst heel lang luisteren doordat er meer langere berichten doorkomen), of het aantal treinen dat maximaal aangestuurd kan worden veel kleiner wordt (SLX).
Ik denk dat Dinamo daar geen last van heeft. Oplossing voor dit probleem is overigens dat in de decoder in te stellen is wat het bereik is. Stel je gaat tot maximale snelheid (racetrein), dan moet je die 100% in bijvoorbeeld 24 stappen verdelen. Zeg je nu, ja mijn treinen rijden op z'n hardst 40% van de max, dan kun je dat instellen, zodat die 24 stappen regeling binnen die 40% gaat.
[ code verwijderd ]
Zal in theorie niet helemaal zo gaan, omdat je met PWM zit, maar zo is het idee even.
Als je een keer een digitale baan in werking ziet zul je versteld staan hoe soepel het loopt in vergelijking met analoog! Het schokt niet! En zelfs voor optrekken en afremmen zijn functies in decoders gebouwd die dit regelen, zodat als je bij stap 0 direct naar 24 schakeld, hij gewoon heel rustig optrekt. De curve hierbij zijn zelfs ook in te stellen.
Verkoopt Phildie die dubbeldekkers nog? Of zit er wachtlijst achter? Wat er op z'n site staat is helaas niet allemaal direct leverbaar
En als je een Phildie DDM2 stam neemt, kan ik aanraden tzt ook eens naar een Minitrix 1800 te kijken. Deze komt qua kleurstelling meer overeen met de DDM2. Ik vind de FLM kleuren erg oranjegeel overkomen. Volgens mij klopt er iets niet met de werkelijkheid, of FLM of Phildie + Minitrix doen iets fout.
Je pakt flink uit met de hobby dus
Het kan inderdaad dat de allereerste lichting van de 7363 nog geen zwarte banden bij de ramen had. Volgens mij is die nog uitgebracht voordat de loc bij de NS reed. Ik kan me ook vaag herinnen dat in de catalogus van 1983/84 (toen begon ik met N-spoor) hij nog zonder banden in de catalogus stond, maar dat weet ik niet zeker meerquote:Op woensdag 14 november 2012 13:49 schreef NikkelCobalt het volgende:
Zou goed kunnen dat het een nieuw uitgebrachte versie betreft. Volgens mij was er ook een startset waar eentje bij zit, alleen ik kan daar zo snel niks meer van vinden.
Ik las ook zoiets terug op een ander forum: het model kwam uit voor uberhaupt in werkelijkheid rond reed. Gebaseerd op de tekentafel dus; ik lees berichten dat er nooit een bandloze 1600 heeft rondgereden, zelfs het prototype niet. Maar wellicht dat iemand uit het TreinenTopic daar meer info over heeft.quote:
Bedoel je nou dat Dinamo duurder is dan DCC?quote:Op woensdag 14 november 2012 16:14 schreef NikkelCobalt het volgende:
Klopt, Dinamo stuurt op blokbasis je modelbaan aan. Per blok kan Dinamo dan zelf een spanning op het blok zetten, analoog of digitaal DCC. (Haha, digitale spanning). Ik weet niet hoe het zit met combinaties, 2 digitale loks op een, op dat moment, digitaal blok zal niet zo'n probleem zijn, een digitale en analoge op 1 blok weet ik niet.
Analoge loks worden met PWM (pulsbreedtemodulatie) gevoed, waardoor je de loks kunt laten "kruipen" (echt langzaam rijden). Iets wat je met een gewone trafo niet kunt. Plus, door ook nog een hoogfrequente spanning er overheen te blazen blijven lichtjes van de lok gewoon branden op volle sterkte, itt het analoge bedrijf waar de lichtsterkte afhankelijk is van de snelheid van de lok.
Het is wel een stuk duurder dan een DCC oplossing
In mijn geval niet denk ik.quote:Op woensdag 14 november 2012 23:14 schreef NikkelCobalt het volgende:
Euh, ja, behoorlijk? Of volgens jou niet?
Wanneer ik Guarniero centjes heb misschien (n)ooitquote:
Oh ja, helemaal vergeten, Marklin had dat 3 rail systeemquote:Op donderdag 15 november 2012 00:59 schreef whY... het volgende:
Hey mensen, 'net terug' van de modelbouwwinkel! ohw wat een mooie treinen lagen er weer... maar daar ging ik niet voor![]()
Ik heb even gepraat over 2-rail en 3-rail en Marklin en Roco en Fleischman maar het kwam bij mij een beetje uit op 'dat het allemaal niet zoveel uitmaakt'. Die man is zelf 2-rail rijder erg deskundig en heeft veel uitgelegd qua verschillen.
Ik moet zeggen dat het in de looks van de baan zelf, de bededded 2-rail van Roco wel érg mooi is, maar de niet bedded Krail van Marklin ook erg goed eruit ziet. En de flexrailsen enzovoorts.
Dus ik weet het nog niet, het lijkt erop dat ik misschien toch 3-rail blijf rijden, maar liever laat ik me overtuigen door iemand (van jullie) om danwel 2 danwel 3 rail te gaan rijden.
Ik heb in ieder geval de folders weer en ga weer lekker zitten neuzen. Wat me wel opviel is dat sommige treinen die ik wil niet eens zo duur zijn![]()
dus dat is weer een plus punt, sommige zijn natuurlijk weer wle duur
maar ja daar sparen we dan maar voor. Eerst maar eens knopenhakken en meelezen hierzo naar al dat mooie spul.
De eerste 1600 is meteen met grijze band afgeleverd. Ik heb een juichboekje van Alsthom uit die tijd waar ie prominent op staat.quote:Op woensdag 14 november 2012 22:59 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ik las ook zoiets terug op een ander forum: het model kwam uit voor uberhaupt in werkelijkheid rond reed. Gebaseerd op de tekentafel dus; ik lees berichten dat er nooit een bandloze 1600 heeft rondgereden, zelfs het prototype niet. Maar wellicht dat iemand uit het TreinenTopic daar meer info over heeft.
In mijn geval heb ik een collectie treinen van m'n pa ge-orven (klinkt raar).quote:Op donderdag 15 november 2012 00:59 schreef DJJoris het volgende:
[..]
Wanneer ik Guarniero centjes heb misschien (n)ooit.
Verder denk ik dat Digitaal het goedkoopst is als je nieuw begint zonder een grote collectie van analoge treintjes maar dat hoe groter de collectie al is je mogelijk goedkoper uit bent om Dinamo te nemen, voor mij hangt het er nog een beetje vanaf denk ik, indien mijn Grootvader materieel beschikbaar stelt dan wordt het denk ik Dinamo en anders gaan we gewoon gelijk digitaal.
Wat ik mij wel afvraag, vroeger reden de Fleischmann treintjes van mijn grootvader nooit op Trix rails, is dat een foutje qua stroomvoorziening/aansluiten of hoorde dat toen? En is dat nu voorbij?
Nouja, met DCC heb je een heleboel parameters die je per decoder kunt instellen, dus daar ben je ook wel even mee bezig om alles fine te tunenquote:Op donderdag 15 november 2012 08:59 schreef Cryothic het volgende:
[..]
Voordeel van digitaal is volgens mij wel dat je minder werk kwijt bent met het instellen van je baan t.o.v. dinamo. Of zie ik dat verkeerd? Volgens mij moet je voor Dinamo meer railsjes doorzagen, baanvakken maken, sensors plaatsen enzo?
qua princiepe zou ik blind voor digitaal gaan.quote:Op donderdag 15 november 2012 11:13 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Nouja, met DCC heb je een heleboel parameters die je per decoder kunt instellen, dus daar ben je ook wel even mee bezig om alles fine te tunenOok een reden dat ik voor Selectrix ben gegaan.
Die blokken/baanvakken/railsjes zagen heb je inderdaad met Dinamo. Maar ook met volwaardig digitaal doe je dat voor je bezetmelders ook. Al heb je die niet per se nodig, dit zou je softwarematige kunnen oplossen. Voor de bestuurbaarheid wil je waarschijnlijk wel meer blokken definieren dan in een digitaal systeem => meer zagen, meer Dinamo componenten.
Je zit wel met veel software instellingen: als jij met analoge treinen rijdt, en de trein rijdt van blok 1 => blok 2 binnen, dan moet Dinamo op dat moment wel blok 2 inschakelen. Dit kan maar op 1 manier: in de software (koploper bv) moet de spoorlayout bekend zijn. Vooraf moet je dit dus allemaal instellen. Al heeft de gemiddelde digitale spoorbaan natuurlijk ook een PC erbij. Maar dat hoeft niet per se.
Ik lees ook nog even net op de site, maar in een eerdere reply zei ik iets over digitaal en analoge lok op 1 blok: dat kan dus niet. (alleen van toepassing als je multitractie wilt rijden)
De rails van Marklin vallen nog wel mee, qua lelijk. Maar de wissels zijn echt heel erg lelijk met al die omhooglopende contactpunten. Geen gezicht. Als je echt wat moois wilt, moet je voor tweerail gaan.quote:Op donderdag 15 november 2012 00:59 schreef whY... het volgende:
Hey mensen, 'net terug' van de modelbouwwinkel! ohw wat een mooie treinen lagen er weer... maar daar ging ik niet voor![]()
Ik heb even gepraat over 2-rail en 3-rail en Marklin en Roco en Fleischman maar het kwam bij mij een beetje uit op 'dat het allemaal niet zoveel uitmaakt'. Die man is zelf 2-rail rijder erg deskundig en heeft veel uitgelegd qua verschillen.
Ik moet zeggen dat het in de looks van de baan zelf, de bededded 2-rail van Roco wel érg mooi is, maar de niet bedded Krail van Marklin ook erg goed eruit ziet. En de flexrailsen enzovoorts.
Dus ik weet het nog niet, het lijkt erop dat ik misschien toch 3-rail blijf rijden, maar liever laat ik me overtuigen door iemand (van jullie) om danwel 2 danwel 3 rail te gaan rijden.
Ik heb ook geen advies voor je, ik heb alleen antwoordenquote:Op donderdag 15 november 2012 11:21 schreef Cryothic het volgende:
[..]
qua princiepe zou ik blind voor digitaal gaan.
Maar dan lopen de kosten voor de treinen zo op.![]()
Dat is m'n grootste barriere. Kan het in m'n treintjes ingebouwd worden, en wat gaat t kosten.
Het budget is niet schrikbarend hoog, dus als je dan het eerste jaar maar met 1 of 2 loc's kunt rijden, is de lol er ook snel vanaf
Ik heb de oude treinbaan van m'n pa uit elkaar gesloopt. Dus ik heb wel een verhuisdoor met behoorlijk wat rails ja. Hij had zelf idd ook baanvakken gemaakt, maar dat werd elektronisch geregeld (baanvakken aan en uit aan de hand van treinen die er reden). Maar ja, meneer was dan ook elektrotechnicusquote:Op donderdag 15 november 2012 11:39 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ik heb ook geen advies voor je, ik heb alleen antwoorden
Tuurlijk het is duur, Dinamo in opstartkosten misschien meer, maar bij uitbreiding minder. Bij DCC is het eerder andersom. Maar aan het eind van de rit ben je misschien wel evenveel kwijt!
Ben je al in het bezit van een spoorbaan? Anders zou ik ook overwegen daar eerst mee te beginnen, en dan analoog te rijden. Later kun je altijd overstappen. Door alles in blokken te delen en handmatig delen in te schakelen ben je voorbereid voor de toekomst, voor welk digitaal systeem dan ook.
Bouwkosten en aanschafprijzen van wissels en wisselmotoren zijn ook niet gering namelijk. En een een digitaal systeem zonder spoorbaan is ook maar zo-zo
Je zegt zelf dat je wenst om bepaald hogesnelheids materieel te rijden. Kijk vooral wat je wilt, en ga dan opzoeken voor welk rail systeem dit te krijgen is. Er is bijvoorbeeld geen standaard 3-rail Thalys.quote:Op donderdag 15 november 2012 00:59 schreef whY... het volgende:
Dus ik weet het nog niet, het lijkt erop dat ik misschien toch 3-rail blijf rijden, maar liever laat ik me overtuigen door iemand (van jullie) om danwel 2 danwel 3 rail te gaan rijden.
Echt wel...quote:Op donderdag 15 november 2012 11:45 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Je zegt zelf dat je wenst om bepaald hogesnelheids materieel te rijden. Kijk vooral wat je wilt, en ga dan opzoeken voor welk rail systeem dit te krijgen is. Er is bijvoorbeeld geen standaard 3-rail Thalys.
Oh, ik las vrij recente ombouw berichten op het 3rail forum. Die deden het meer voor de uitdaging danquote:
quote:Op donderdag 15 november 2012 12:40 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Oh, ik las vrij recente ombouw berichten op het 3rail forum. Die deden het meer voor de uitdaging dan
Hmm... nouja het zijn whY... z'n centen. ¤ 470 eurie voor 4 bakken. Of ¤ 835 voor 10. Al is de Trix variant niet goedkoper.quote:Op donderdag 15 november 2012 12:43 schreef Duvel het volgende:
Deze is nogal duur... Misschien dat dat wel een rol speelt?
Weet ik niet zo 123 uit m'n hoofd.quote:Op donderdag 15 november 2012 11:45 schreef Wombcat het volgende:
Wat voor locs heb je?
Zelf ombouwen hoeft niet moeilijk te zijn (maar ik heb het zelf ook nog nooit gedaan). Er zijn ook workshops waarin het je wordt geleerd.
123 locs, das een boelquote:Op donderdag 15 november 2012 16:21 schreef Cryothic het volgende:
[..]
Weet ik niet zo 123 uit m'n hoofd.
Vooral oude (neem ik aan) van Fleischmann en Minitrix.
quote:
Ik heb een jaar geleden bijna allerlei apparatuur aangeschaft, uiteindelijk toch niet gedaan omdat het te duur was. Ik kwam ook op 300 - 40 euro minimaal uit, en dan zou ik een baan kunnen aansturen met een paar blokken, wissels en een centrale. Maar daar kwam dan nog de juiste rails bij, goede wissels en zo'n 20 euro per loc voor een decoder. En dan loopt het als student al een beetje te hoog op.quote:Op woensdag 14 november 2012 23:28 schreef Cryothic het volgende:
[..]
In mijn geval niet denk ik.
Ik heb ooit eens een berekening gemaakt.
Maar met alle standaard onderdelen (dus 8 baanvakken geloof ik enzo) zou ik aan hardware 400 euro kwijt zijn meen ik me te herinneren.
En dan zou het moeten werken.
Voor de geïnteresseerden mijn vraagbaak op beneluxspoor: http://forum.beneluxspoor(...)48559.html#msg548559quote:Op donderdag 15 november 2012 23:07 schreef Driftkikkerrrrr het volgende:
[..]
Ik heb een jaar geleden bijna allerlei apparatuur aangeschaft, uiteindelijk toch niet gedaan omdat het te duur was. Ik kwam ook op 300 - 40 euro minimaal uit, en dan zou ik een baan kunnen aansturen met een paar blokken, wissels en een centrale. Maar daar kwam dan nog de juiste rails bij, goede wissels en zo'n 20 euro per loc voor een decoder. En dan loopt het als student al een beetje te hoog op.
Voor Dinamo heb je geen decoders nodig toch?quote:Op donderdag 15 november 2012 23:07 schreef Driftkikkerrrrr het volgende:
[..]
Ik heb een jaar geleden bijna allerlei apparatuur aangeschaft, uiteindelijk toch niet gedaan omdat het te duur was. Ik kwam ook op 300 - 40 euro minimaal uit, en dan zou ik een baan kunnen aansturen met een paar blokken, wissels en een centrale. Maar daar kwam dan nog de juiste rails bij, goede wissels en zo'n 20 euro per loc voor een decoder. En dan loopt het als student al een beetje te hoog op.
Nice, die ga ik binnenkort eens even doorlezen denk ik.quote:Op donderdag 15 november 2012 23:12 schreef Driftkikkerrrrr het volgende:
[..]
Voor de geïnteresseerden mijn vraagbaak op beneluxspoor: http://forum.beneluxspoor(...)48559.html#msg548559
Als ik het vorig jaar had gekocht wel. Maar nu weet ik niet of er weer wat nieuws is. Misschien is de markt veranderd ofzo. Niet dat ik wat zou kopen though. Toch geen geld voor.quote:
Geen idee of je daar decoders voor nodig hebt.quote:Op vrijdag 16 november 2012 22:12 schreef Cryothic het volgende:
[..]
Voor Dinamo heb je geen decoders nodig toch?
[..]
Nice, die ga ik binnenkort eens even doorlezen denk ik.
Tenzij het niet relevant is voor N
Hoeft niet, kan wel.quote:Op vrijdag 16 november 2012 22:12 schreef Cryothic het volgende:
Voor Dinamo heb je geen decoders nodig toch?
Digitaal kan toch alleen maar rijden met Decoders?quote:Op zaterdag 17 november 2012 01:55 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Hoeft niet, kan wel.
Als je digitaal/analoog gemixt rijdt.
Dat klopt, een lok zal alleen luisteren naar een digitaal signaal als er een decoder in zitquote:Op zaterdag 17 november 2012 02:38 schreef DJJoris het volgende:
Digitaal kan toch alleen maar rijden met Decoders?
Maar goed, gelukkig met Dinamo kan je dan analoog er nog bij rijden.
Als je serieus een baan wilt maken zou ik altijd overstappen op Peco rails! Is in opzet veel realistischer, vooral de "code 55" serie. Zowel voor H0 als N verkrijgbaar.quote:Kreeg in ieder geval van het N-Spoorforum te horen dat het weigeren van een Fleischmann loc op Minitrix spoor te maken had met een aansluiting wat wel goed nieuws is want tenslotte heb ik meer Minitrix rails nodig voor mijn baan dan Fleischmann want het grootste gedeelte zal niet te zien zijn. En ik bakken vol Minitrix heb liggen.
quote:Op zaterdag 17 november 2012 16:31 schreef DJJoris het volgende:
Vandaag is trouwens mijn 1601 binnengekomen, keurig met grijze streep. Ze heeft nog niet gereden want ik heb daar nog geen tijd voor gehad maar wat een schoonheid, ben er erg blij mee
. Ben benieuwd wat mijn grootvader gaat zeggen wanneer hij haar op het spoor ziet.
Nou die snelheid valt reuze mee want de ICE heeft er absoluut geen problemen mee. De bandjes zitten er in ieder geval nog goed op. Er viel mij wel op dat de wissel niet steeds helemaal open blijft staan, verschuift soms al na twee asjes, misschien zit de wissel iets te los. Het is in iedergeval geen groot probleemquote:Op maandag 26 november 2012 12:11 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ik denk dat er een waarschuwings-bordje met snelheidsbeperking mist vlak voor dat wissel
Yup, 175 euro is een koopje!quote:Op donderdag 3 januari 2013 14:03 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik zag net dat Piko komt met een Hondekop in 1:160 (N).
En de GTW 2/6 & 2/8 voor zowel Arriva en Veolia staan ook in de catalogus.
En nog beter is dat de prijs ook erg scherp is![]()
http://www.menzels-loksch(...)9693_N%20Katalog.pdf
Ja, Z, ZZ en Tquote:Op vrijdag 4 januari 2013 14:07 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Heb je serieus nog een schaal kleiner dan N?
Wtf dan kun je toch amper wat doenquote:Op vrijdag 4 januari 2013 14:10 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Ja, Z, ZZ en T
T is gekkenwerk.Iets van 3mm spoorbreedte. Z is van deze superkleine schalen het makkelijkste te krijgen.
[ afbeelding ]
Gewoon klein beginnen en langzaam uitbouwen. Het rijdend materiaal en rails zijn de duurste post, scenery kan je goed zelf maken van alles en nog wat. Daarnaast zijn er genoeg beurzen voor tweedehands spul.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 13:09 schreef Iwanius het volgende:
Leuk dit topic.
De reden dat ik dit zeg is omdat ik in mijn hele jonge jaren een heel plateau van mijn vader heb gekregen waar een aantal dorpjes op waren gebouwd met bergen, riviertjes en natuurlijk een spoorlijn bestaande uit de mooiste wagons die je maar kon bedenken.
[ afbeelding ]
Dit plateau nam ook de hele zolder in beslag (hele grote zolder hadden wij) en ik herinner mij dat het bedienen van dit alles vanuit heel groot bedieningspaneel plaatsvond. Vooral als het grote licht uitging op zolder en al die dorpjes verlicht werden door de aangebrachte verlichting te samen met het geluid van de treinen die reden,geroezemoes op de stations van mensen die daar liepen (kleine mini-speakers met bandopname) of het geluid van water,koeien in de bergen auto's en bussen die toeterden op de wegen. Kortom zo realistisch mogelijk.
Helaas heb ik dit later van de hand gedaan toen ik verhuisde en ouder werd alleen nu denk ik af en toe: Goh...ik zou dit weleens weer willen oppakken en proberen na te bouwen.
Alleen de prijs voor wat ik wil denk ik dat we dan over duizenden euro's spreken.
Of niet?
Nog nooit gedaan. Hoewel ik absoluut vind dat brandschone treinen op een modelbaan eigenlijk direct uit de toon vallen. Ik zou het dan eerder op een goedkope wagon doen.quote:Op zondag 20 januari 2013 02:31 schreef Nemephis het volgende:
Verouderen jullie je materieel wel eens? Door graffiti of smeer of stof o.i.d. aan te brengen? Of moet het allemaal juist in nieuwstaat blijven?
Je hebt spul daarvoor op waterbasis wat je er zo weer afpoetst als het niet goed gelukt.quote:Op zondag 27 januari 2013 00:28 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Nog nooit gedaan. Hoewel ik absoluut vind dat brandschone treinen op een modelbaan eigenlijk direct uit de toon vallen. Ik zou het dan eerder op een goedkope wagon doen.
Als je het doet verminder je de waarde (geen idee waarom ik dat zo belangrijk vind), en mocht het niet bevallen dan heb je ook gewoon pech (of bestaat er afwasbaar spul? blijft natuurlijk een risico dat er wat meer af gaat dan enkel de smeer). Genoeg reden om het te laten m.i.
Fantastisch! En die reacties!quote:Op dinsdag 29 januari 2013 18:42 schreef Wombcat het volgende:
Leuk stukje in De Speld over modelspoor:
http://www.speld.nl/2011/(...)raging-op-het-spoor/
Ken het ja, doe het zelf ook wel op plastic kitjes. Maar om het op een trein te doen is toch engquote:Op dinsdag 29 januari 2013 18:49 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Je hebt spul daarvoor op waterbasis wat je er zo weer afpoetst als het niet goed gelukt.
Doe zelf aan modelbouw, daar wordt het veel toegepast 'weathering' heet dat.
Vandaar de vraag.
Ben ik helemaal met je eens! Een 1600/1700/1800 loc moet bijvoorbeeld ook gewoon zwart van voren zijn. Maar ik doe het voorlopig nog maar nietquote:Op dinsdag 29 januari 2013 19:36 schreef Nemephis het volgende:
Een trein is ook 'ietsjes' duurder dan een bouwpakket, dat telt ook wel mee.Maar ik vind het er altijd zo onnatuurlijk uitzien, brandschone landschappen, auto's, treinen... nét niet realistisch, zeg maar.
Dat kan, maar een koninklijk rijtuig tussen een sleep kalkwagens is natuurlijk niet heel realistischquote:Op dinsdag 29 januari 2013 21:15 schreef Duvel het volgende:
Die van mij rijdt gewoon altijd met het koninklijk rijtuig in een setting in de jaren '90, toen ze de locs nog wel wasten voor de koninklijke inzet.
Goed voorbeeld van meervoudige inzetbaarheid: die loc reed gisteren nog de koninklijke trein!quote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:04 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Dat kan, maar een koninklijk rijtuig tussen een sleep kalkwagens is natuurlijk niet heel realistisch
..maar de rangeerder is hem vergeten af te koppelen?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:05 schreef Duvel het volgende:
[..]
Goed voorbeeld van meervoudige inzetbaarheid: die loc reed gisteren nog de koninklijke trein!
Nee hoor, verklaart alleen waarom ie nog zo schoon is.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:07 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
..maar de rangeerder is hem vergeten af te koppelen?
Doet 'ie het ook echt?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 22:46 schreef DaMart het volgende:
Ik zit eens op de website van Roco te kijken en ik zie dat ze dit jaar wel met een leuk nieuw speeltje komen: een sneeuwruimer.
[ afbeelding ]
Hij komt pas in de zomer uit, dus ik heb geen idee eigenlijk. Maar ik vind hem wel leuk. Gewoon een berg watten op de modelspoorbaan gooien om sneeuw na te bootsen en dan met dat ding de sporen weer sneeuwvrij makenquote:
Zou leuk zijn als je over je baan sneeuw-voor-diorama's kan strooien, en dat die sneeuwveger het dan écht aan de kant veegt.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 09:34 schreef DaMart het volgende:
[..]
Hij komt pas in de zomer uit, dus ik heb geen idee eigenlijk. Maar ik vind hem wel leuk. Gewoon een berg watten op de modelspoorbaan gooien om sneeuw na te bootsen en dan met dat ding de sporen weer sneeuwvrij maken.
Qua materieel en rails kost het wel wat maar er is een zeer grote tweedehands markt en qua scenery valt er veel te maken van goedkope materialen.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 15:49 schreef valek het volgende:
Ik heb altijd het idee dat dit een ontzettend dure hobby is. Maar wel een leuke hobby.
Stofzuigerquote:Op zaterdag 2 februari 2013 15:46 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Zou leuk zijn als je over je baan sneeuw-voor-diorama's kan strooien, en dat die sneeuwveger het dan écht aan de kant veegt.
Hoe je dan alles weer weghaalt als je er flauw van bent weet ik ook niet
nicequote:Op zaterdag 2 februari 2013 16:23 schreef DaMart het volgende:
Voor wie nog inspiratie zoekt:
Die winterbaan op het eind![]()
.
Of perslucht.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 15:58 schreef DaMart het volgende:
[..]
Stofzuiger. Moet je wel alles wat niet weg moet, goed vastzetten
.
Die zit al onder een van mijn schoonmaakwagons. Net weer eens even een schoonmaaktrein over de baan laten rijdenquote:
Mooi ding!quote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:32 schreef DaMart het volgende:
Mijn Zwitserse baan is klaar voor de sneeuw, met de nieuwe winterwegsleeploc.
[ afbeelding ]
Een staalborstel is toch niet zo'n goed idee voor onder je schoonmaakwagon? Dan krijg je toch krassen op de rails waar het vuil in kan blijven hangen?quote:Op zaterdag 2 februari 2013 17:30 schreef DaMart het volgende:
[..]
Die zit al onder een van mijn schoonmaakwagons. Net weer eens even een schoonmaaktrein over de baan laten rijden.
Bij nader inzien is het ook niet echt een staalborstel volgens mij. Geen idee wat voor materiaal het wel is dan onder de LUX-railreinigerquote:Op dinsdag 5 februari 2013 22:04 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Een staalborstel is toch niet zo'n goed idee voor onder je schoonmaakwagon? Dan krijg je toch krassen op de rails waar het vuil in kan blijven hangen?
Denk niet dat "de" manier bestaat... ieder z'n manierquote:Op dinsdag 5 februari 2013 22:39 schreef arkkey het volgende:
Wat is nu tegenwoordig DE manier om rails (n-spoor) zo vast te maken dat het goed blijft zitten en dat het de rails zelf niet verkloot? Vroeger wel eens met dubbelzijdig plakband in de weer geweest en spijkertjes maar dat vond ik het alle2 toch net niet. Bij de spijkertjes vooral omdat de ondergrond niet overal geschikt was om in te nagelen.
Erg mooi gedaan.quote:Op donderdag 7 februari 2013 07:35 schreef Nemephis het volgende:
Je afbeelding doet het niet, NikkelCobalt.
Weatheren met pastels heb ik vandeweek voor het eerst gedaan op de truck in deze afbeelding. Die was eerst egaal zwart/grijs. Bij de Kever zijn alleen de wielen wat viezer gemaakt.
[ afbeelding ]
en om een indruk te geven van de grootte:
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 7 februari 2013 07:35 schreef Nemephis het volgende:
Je afbeelding doet het niet, NikkelCobalt.
1 | http://www.beneluxspoor.org/bnls/IMG_4941_1.jpg |
Volgens mij is dat makkelijk na te maken, dat stof, met pastelkrijt. Zelfs op schaal N.quote:Op donderdag 7 februari 2013 11:35 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Even de url kopieren, in een nieuw venster plakken en op enter drukken, eventueel een vraagteken (?) achter de url zetten.
Je kunt toch ook een losse bus kopen? Is die duurder dan een startset?quote:Op woensdag 27 februari 2013 20:27 schreef Driftkikkerrrrr het volgende:
Zeg mensen, ik wil een model bus van Rietze ombouwen voor 't Faller Car System, en nu kan ik twee dingen doen:
Alle onderdeeltjes (stuurinrichting, motor, accu's e.d.) los kopen of een donor bus kopen en alles over zetten. Als je alles losse onderdelen bij elkaar optelt zit je bijna op hetzelfde bedrag als een nieuwe bus met startset en alles.![]()
Iemand enig idee waar ik een goedkope donor bus kan scoren?
Het stomme is dus dat een losse bus nog duurder is dan een startsetquote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:32 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Je kunt toch ook een losse bus kopen? Is die duurder dan een startset?
En met donorbus gaat het voornamelijk om het chassis? Heb ze nog nooit tegen lage bedragen zien liggen
H0 of N?
- Niet. Geen enkele winkel heeft alles wat je nodig hebt. Daarom zijn er gelukkig veel webwinkels en beurzen!quote:Op woensdag 15 mei 2013 10:07 schreef Iwanius het volgende:
Mijn vragen zijn:
- Waar kan ik het beste alles in 1 kopen.
- Wat ben ik zoal kwijt daar ik zoals in de OP bij sommigen was te zien een heel landschap wil gaan
opbouwen met alles erop en eraan. Zelf dacht ik aan +/- 10.000 euro max?
- Waar moet ik opletten bij aankoop en waarvoor.
Dit is voorlopig genoeg voor nu. Bedankt alvast voor de eerste informatie.
Inderdaad. Koop trouwens dit boek:quote:Op woensdag 15 mei 2013 10:51 schreef Duvel het volgende:
De lol van de hobby is dit soort dingen zelf uit te vinden. Succes, o.a. met de volgende links:
http://forum.beneluxspoor.net
http://forum.3rail.nl
http://forum.modelspoormagazine.be
Tering,quote:Op woensdag 3 juli 2013 16:47 schreef Mylene het volgende:
Hier moet ik zijn. Ik kwam dit artikel tegen, knap en mooi gedaan.
http://www.dailymail.co.u(...)ws-thousands-NJ.html
Sodeknetter...quote:Op woensdag 3 juli 2013 16:47 schreef Mylene het volgende:
Hier moet ik zijn. Ik kwam dit artikel tegen, knap en mooi gedaan.
http://www.dailymail.co.u(...)ws-thousands-NJ.html
Nice.quote:Op woensdag 3 juli 2013 16:47 schreef Mylene het volgende:
Hier moet ik zijn. Ik kwam dit artikel tegen, knap en mooi gedaan.
http://www.dailymail.co.u(...)ws-thousands-NJ.html
Je hebt zat digitale alternatieven.quote:Op woensdag 3 juli 2013 18:38 schreef DeZwabber het volgende:
Heeft iemand ervaring met zo'n sjabloon van Minitrix? Handig? Geldverspilling?
[ afbeelding ]
Ik vind het wel een erg amerikaanse baan. Groot maar kwalitatief niet heel denderend.quote:Op woensdag 3 juli 2013 16:47 schreef Mylene het volgende:
Hier moet ik zijn. Ik kwam dit artikel tegen, knap en mooi gedaan.
http://www.dailymail.co.u(...)ws-thousands-NJ.html
Kijk eens naar SCARM. Een gratis modelspoorplanner.quote:Op woensdag 3 juli 2013 18:38 schreef DeZwabber het volgende:
Heeft iemand ervaring met zo'n sjabloon van Minitrix? Handig? Geldverspilling?
[ afbeelding ]
Dat ziet er vrij handig uitquote:Op woensdag 3 juli 2013 21:47 schreef Duvel het volgende:
[..]
Kijk eens naar SCARM. Een gratis modelspoorplanner.
Jaquote:Op woensdag 3 juli 2013 21:02 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik vind het wel een erg amerikaanse baan. Groot maar kwalitatief niet heel denderend.
Is bijv. de baan van Rotterdam Miniworld stukken mooier en gedetailleerder uitgevoerd.
quote:Op woensdag 3 juli 2013 16:47 schreef Mylene het volgende:
Hier moet ik zijn. Ik kwam dit artikel tegen, knap en mooi gedaan.
http://www.dailymail.co.u(...)ws-thousands-NJ.html
Dit is veel realistischer voor een Amerikaanse baan!quote:Op donderdag 4 juli 2013 14:29 schreef Diemux het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ben benieuwd of die baan überhaupt rijvaardig is... Sporen een beetje rechtleggen is toch niet zo heel moeilijk?
Dit is ook met een flinke telelens geschoten, waardoor je in de diepte een heel gecomprimeerd beeld krijgt (check de schijnbare erg korte goederenwagons links maar). Het is in het echt dus een stuk minder kronkelig dan het op deze foto lijkt.quote:Op donderdag 4 juli 2013 14:29 schreef Diemux het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ben benieuwd of die baan überhaupt rijvaardig is... Sporen een beetje rechtleggen is toch niet zo heel moeilijk?
Leuk. Heb je al een plan?quote:Op zondag 15 september 2013 20:00 schreef Klonk het volgende:
na meer dan 20 jaar weer een huisje in elkaar aan het zetten
ga weer een baan aanleggen, was eerst altijd H0 maar ga door ruimtegebrek op spoor N over
afgezien van de startset en de plek waar ie komt op mijn werkkamer heb ik totaal geen plannenquote:
Zijn die wagons toevallig 1:100? Ze komen zo kort over.quote:Op zondag 15 september 2013 20:10 schreef Klonk het volgende:
[..]
afgezien van de startset en de plek waar ie komt op mijn werkkamer heb ik totaal geen plannen
dit is de startset, wil het goed doen
http://www.fleischmann.de(...)001001/products.html
komt in November uit dus nog even wachten
quote:Op maandag 9 september 2013 08:54 schreef Diemux het volgende:
Mag ik jullie allen er op attenderen dat de NZH Hobbyclub in Haarlem op 21 en 22 september Open Dagen heeft! Deze grote vereniging heeft een aantal grote clubbanen (Wissel- en gelijkstroom, LGB, N-Spoor, Oud Marklin en een modelbouw afdeling). Er zal tevens met RC boten worden gevaren.
Ook komt spoorvereniging het Y langs met hun life steam baan.
http://www.nzhhobbyclub.nl
geen idee, moet ik eerlijk zeggenquote:Op zondag 15 september 2013 20:20 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Zijn die wagons toevallig 1:100? Ze komen zo kort over.
Dan zouden de rijtuigen veel te lang moeten zijn, het is Nquote:Op zondag 15 september 2013 20:20 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Zijn die wagons toevallig 1:100? Ze komen zo kort over.
1:100 lijkt me sterk, bij spoor N.quote:Op zondag 15 september 2013 20:20 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Zijn die wagons toevallig 1:100? Ze komen zo kort over.
kut, ik merk nu zelf dat ik ook moet schakelen van H0 naar Nquote:Op zondag 15 september 2013 20:29 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Dan zouden de rijtuigen veel te lang moeten zijn, het is N
Als je het doet is het de moeite om het goed te doen toch?quote:
dus als ik wat dikker doe verlies wat verplaatsbaarheid maar krijg ik het makkelijker met doorvoeren van de kabelsquote:Op maandag 16 september 2013 14:55 schreef Diemux het volgende:
Minimaal 12mm. (uiteraard met dwarsbalken/frame aan de onderzijde tegen het vervormen)
spoor N dat is het enige, voor de rest heb wat ideetjes maar zoiets moet groeien, niet gelijk denken dat ik de mooiste baan ter wereld kan makenquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 20:14 schreef Wombcat het volgende:
Kijk, het begin is er
Al een beetje een idee wat voor baan je er op wilt leggen?
Zeker, sowieso tussen de poten nog dwarslatten doen en dan nog schuine latten die de poten diagonaal verbinden. Moet voldoende zijn voor dat kleine oppervlak gok ik zoquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 20:21 schreef Wombcat het volgende:
Komt er nog een frame onder het blad trouwens? Da's wel beter voor de stevigheid.
Nederlands landschap is het idee. Met een luxe villa wijk en een busstation waar Faller car system busjes rond rijden die we zelf willen / mee bezig zijn om te maken van Rietze Connexion lijnbussen. Het station Vogelsheim van Faller hebben we op het oog om langs het spoor te plaatsen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 23:05 schreef bleiblei het volgende:
Leuk! Aan wat voor scenery zitten jullie te denken?
Gaan jullie daar veel aandacht aan besteden of ligt de focus op rijplezier.
absoluut niet op zondag, een keer gedaan maar nooit meerquote:
Indirect een antwoord op je vraag: Die staat inderdaad hier ergens in het topic.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 22:10 schreef Klonk het volgende:
Nu ik hier toch ben, iemand een idee voor een makkelijke railplanner, heb er nu wat getest maar voor alles lijkt het vooral de bedoeling om a
a: het zo ingewikkeld mogelijk te maken
b: afgestudeerd wiskundige te moeten zijn
Kom niet verder dan Winrail en Anyrail.
Ik heb zelf trackplanner gebruikt om mijn huidige baanplan eens in kaart te brengenquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 22:10 schreef Klonk het volgende:
Nu ik hier toch ben, iemand een idee voor een makkelijke railplanner, heb er nu wat getest maar voor alles lijkt het vooral de bedoeling om a
a: het zo ingewikkeld mogelijk te maken
b: afgestudeerd wiskundige te moeten zijn
Kom niet verder dan Winrail en Anyrail.
www.scarm.info ?quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 22:10 schreef Klonk het volgende:
Nu ik hier toch ben, iemand een idee voor een makkelijke railplanner, heb er nu wat getest maar voor alles lijkt het vooral de bedoeling om a
a: het zo ingewikkeld mogelijk te maken
b: afgestudeerd wiskundige te moeten zijn
Kom niet verder dan Winrail en Anyrail.
Vrijdagmiddag even geweest! Veel banen had ik al een keer gezien, en ik heb niets gekocht!quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 21:58 schreef DaMart het volgende:
Nog meer mensen die dit weekend naar Eurospoor gaan of al zijn geweest? Ik ben vandaag geweest en heb me nog ingehouden met de aankopen.
[ afbeelding ]
idem, enige wat ik kan veranderen is de stapel bouwpakketten van huisjes wat anders neerleggenquote:
Welke?quote:Op maandag 18 november 2013 07:31 schreef Klonk het volgende:
Week 47
Eindelijk
Waarom mijn vreugde, volgens Fleischmann komt mijn startset deze week uit![]()
Jammer genoeg geen dag, alleen maar KW47
Yup, die van mij is ook nooit af.quote:Op zondag 27 oktober 2013 20:14 schreef DaMart het volgende:
Een modelspoorbaan is ook nooit af he. In 2009 was na zo'n drie jaar bouwen de baan klaar, maar vandaag heb ik toch weer eens wat veranderd. Dit is de tweede keer al dat het sporenplan gewijzigd is.
Tot gisterenavond zag het spoor naar het bergstation er nog zo uit:
[ afbeelding ]
Na wat sloopwerk, een kabel trekken en rails weer neerleggen, ziet het er nu zo uit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het bergstation is een kopstation waar een locwissel plaatsvindt. Dit nieuwe kopspoor voor de wachtende loc maakt dat rangeren wat efficiënter.
Maar hebben jullie dat ook, dat je, ondanks dat de baan klaar is, je nog regelmatig dingen aanpast?
Ingehouden zoals je zelf zegt.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 21:58 schreef DaMart het volgende:
Nog meer mensen die dit weekend naar Eurospoor gaan of al zijn geweest? Ik ben vandaag geweest en heb me nog ingehouden met de aankopen.
Je moest eens weten. Jaaaren terug (denk aan 70) had ik op zolder een hele kamer ingericht,giga plateau met uiteraard een opening in het midden, waarop mijn hele spoorbaan,wat zeg ik? " mini-dorp " was ingericht. Pas na een jaar of wat was het echt helemaal klaar omdat ik altijd wel iets zag wat verbetert kon worden,weg moest,bijgekocht moest worden. Bergen,beekjes,brug..alles zat erop en uren-dagen-weken-maanden werk.quote:Op zondag 27 oktober 2013 20:14 schreef DaMart het volgende:
[knip]
Maar hebben jullie dat ook, dat je, ondanks dat de baan klaar is, je nog regelmatig dingen aanpast?
Is het een bewuste keuze geweest om voor een rails type te kiezen waar het ballast al aan zit?quote:Op zondag 27 oktober 2013 20:14 schreef DaMart het volgende:
Een modelspoorbaan is ook nooit af he. In 2009 was na zo'n drie jaar bouwen de baan klaar, maar vandaag heb ik toch weer eens wat veranderd. Dit is de tweede keer al dat het sporenplan gewijzigd is.
Tot gisterenavond zag het spoor naar het bergstation er nog zo uit:
[ afbeelding ]
Na wat sloopwerk, een kabel trekken en rails weer neerleggen, ziet het er nu zo uit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het bergstation is een kopstation waar een locwissel plaatsvindt. Dit nieuwe kopspoor voor de wachtende loc maakt dat rangeren wat efficiënter.
Maar hebben jullie dat ook, dat je, ondanks dat de baan klaar is, je nog regelmatig dingen aanpast?
Nee, wel wat meer. Maar minder dan 200quote:Op maandag 18 november 2013 10:28 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Ingehouden zoals je zelf zegt.En...om zo onbeleefd te zijn: Wat heb je hiervoor betaalt?
Minder dan ¤50,-? ( dan is het inderdaad netjes.)
Af en toe dan vind ik inderdaad dat iets beter kan, bijvoorbeeld omdat ik weer een avondje Youtubefilmpjes van modelspoorbanen heb zitten kijkenquote:Je moest eens weten. Jaaaren terug (denk aan 70) had ik op zolder een hele kamer ingericht,giga plateau met uiteraard een opening in het midden, waarop mijn hele spoorbaan,wat zeg ik? " mini-dorp " was ingericht. Pas na een jaar of wat was het echt helemaal klaar omdat ik altijd wel iets zag wat verbetert kon worden,weg moest,bijgekocht moest worden. Bergen,beekjes,brug..alles zat erop en uren-dagen-weken-maanden werk.
Toen ik begon, had ik nog een kleine voorraad Pikorails van vroeger. Dat was niet genoeg om een nieuwe baan mee te maken, dus ik moest sowieso nieuwe rails hebben. Toen heb ik gekozen voor een startpakket van Roco, omdat daar alles al in zat en dat was rails met bedding. Mocht ik in de toekomst een grotere baan kunnen maken, dan sluit ik niet uit dat ik rails zonder bedding ga gebruiken hoor. Sowieso is de bedding ook van deze rails, op de wissels na, gemakkelijk los te maken.quote:Op maandag 18 november 2013 10:32 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Is het een bewuste keuze geweest om voor een rails type te kiezen waar het ballast al aan zit?
Ik heb dergelijke rails vroeger ook gehad van Marklin maar heb eigenlijk altijd de ballastloze rails mooier gevonden. Kan je beter detail aanbrengen.
quote:Op maandag 18 november 2013 09:01 schreef Diemux het volgende:
[..]
Welke?
[..]
Yup, die van mij is ook nooit af.
Kijk, weer een N-spoorder erbij!quote:Op maandag 18 november 2013 11:33 schreef Klonk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
http://www.fleischmann.de(...)001001/products.html
Mooi apparaat!quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:18 schreef DaMart het volgende:
Gisteren weer een nieuwe aanwinst opgehaald bij de winkel. Zevende versie van dit type loc.
[ afbeelding ]
Meteen een nieuwe vitrinekast gekocht, want de oude waren al vol en er staan nog 2 van dit soort locs in bestelling.
Ja helaas, bladeren op de rails.quote:Op woensdag 27 november 2013 17:10 schreef Klonk het volgende:
Ik wil mijn treintje
Ze hadden een grote levering van Fleischmann binnen gekregen maar niet mijn treintje
Kunnen ze niets aan doen natuurlijk, maar toch wil ik mijn treintje
Dat hebben alle locs toch? Erg irritant als zo'n antislipband op is... dan vind je overal stukjes rubber naast de baanquote:Op woensdag 27 november 2013 17:44 schreef Klonk het volgende:
Mijn Taurus heeft anti slip dingen op het wiel
Ik denk ook kortsluiting ja... oven viel ook steeds uit toen je bezig was, dus dat wordt geen appeltaart morgen!quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:56 schreef Klonk het volgende:
error 13 komt nu niet meer terug
zodra ik de loc op de rails zet vliegt in overload, als ik de moderne techniek goed vertaal lijkt me dat eerder een kortsluiting ergens in de loc...
quote:Op zondag 1 december 2013 00:41 schreef Klonkette het volgende:
[..]
Ik denk ook kortsluiting ja... oven viel ook steeds uit toen je bezig was, dus dat wordt geen appeltaart morgen!
knipperende lichtjes betekent idd kortsluiting in de loc.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:56 schreef Klonk het volgende:
error 13 komt nu niet meer terug
zodra ik de loc op de rails zet vliegt in overload, als ik de moderne techniek goed vertaal lijkt me dat eerder een kortsluiting ergens in de loc...
dan hierbij de mededeling voor Klonkette, je werkt er vlakbij wil jij hem even meenemen Dinsdag en dan in je pauze daar even langs gaan?quote:Op zondag 1 december 2013 07:45 schreef Wombcat het volgende:
[..]
knipperende lichtjes betekent idd kortsluiting in de loc.
Wat een ontzettend sexy model <3quote:Op maandag 21 oktober 2013 22:31 schreef Duvel het volgende:
Voor de liefhebbers:
http://www.elotrack.nl/NL100.70-NS-Locomotief-1500-serie.html
[ afbeelding ]
Het zou ook nog de decoder in de loc kunnen zijn. Heb je die zelf vast moeten solderen, of had je een stekker eraan zitten die je gewoon op de printplaat kon vastzetten? Indien dat laatste van toepassing is: haal de decoder eens los en draai hem 180 graden. Als je die stekker verkeerd om erin steekt, dan doen locs wel eens raar, vooral verlichting en zo.quote:Op zondag 1 december 2013 07:58 schreef Klonk het volgende:
[..]
dan hierbij de mededeling voor Klonkette, je werkt er vlakbij wil jij hem even meenemen Dinsdag en dan in je pauze daar even langs gaan?
scheelt een hoop gedoe voor mij
maar even zonder gekheid, kortsluiting in de loc waar zou dat door kunnen komen, heb ik iets fout gedaan bij het aansluiten?
eerst alle kabeltjes erin en als laatste de stroom op de ehmmmm, trafo of hoe dat zwarte kastje ook moge heten, ben een ouwe analoog spoorder dus qua digitaal spoor ik nog niet helemaal
er moet ergens een piek zijn geweest anders doet het geen poef zullen we maar zeggen
al die mooie locs zijn er weer alleen in H0quote:Op zondag 1 december 2013 13:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Wat een ontzettend sexy model <3
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |