Natuurlijk is teveel politieke correctheid ook niet goed, maar er bestaat een verschil tussen de samenleving beschrijven zoals deze is (en ja er wonen nu eenmaal 'allochtonen', mensen met hoofddoekjes in onze samenleving, etc.) en het ophemelen van waarden die haaks staan op onze westerse democratie.
Meer 'linkse' mensen (vaak staan die mensen links van het midden overinges) worden door het rechts-populistische deel van onze bevolking vaak beschuldigd van 'multi-culti-indoctrinatie', en zouden dus zogenaamde 'landsverraders' zijn volgens die rechts-populisten.
Als je dus verder kijkt dan je neus lang zie je dat er regelmatig vanuit partijen als Groen Links en de PVDA kritiek komt op bepaalde uitwassen die bij een deel van de moslimbevolking voortkomen (besnijdenis, de positie van vrouwen, de aanpak van jongeren, denk aan Marcouch bijvoorbeeld). En ach, dat mag dan misschien te lief overkomen en het beeld oproepen van 'thee drinken', maar het grote verschil met de rechtspopulisten is: dat 'links' probeert niet alle allochtonen over een kam probeert te scheren en het grote deel dat zich prima gedraagt probeert te behandelen zoals we iedereen in deze samenleving zouden moeten behandelen: als individu en niet als een soort groep / 'parasieten' waarover je simpelweg maar kan generaliseren en/of het land kan uitmieteren.
Wat dat betreft zijn de linkse partijen hierin veel liberaler dan de rechtspopulisten.
Dat brengt me weer op de beschuldiging van 'indoctrinatie': wanneer ik naar de rechts-populisten in onze samenleving kijk, zie ik dus een groep die JUIST volop aan het indoctrineren is, veel meer dan de 'linksen' die ze beschuldigen. De pot verwijt de ketel.
Als je al alleen maar kijkt naar de simplicifaties en plattitudes die de zogenaamde rechtspopulisten gebruiken, dan weet je voldoende. Volgens hen zijn alle rechters D'66-er, alles wat niet PVV is, is 'links' (dat hangt overigens af van met wie de PVV al dan niet samenwerkt in een bepaalde fase), je ziet het aan het woordgebruik: haatbaarden, booslims, agitpropm, gutmensch zijn woorden die vaak worden nageblaat als simpele bakkersrijmpjes. Simpliciferen om maar te provoceren.
Hyprocisie is ook een andere kenmerk van de huidige rechtspopulistische medemens (volgens mij een combinatie van korpsballen zonder levenservaring, en verbitterde mannen van middelbare leeftijd.. sorry voor het chargeren hier.. lol): ze zijn zogenaamd mede 'tegen' moslims, omdat moslims weinig welwillend tegenover vrouwen en moslims staan, maar wanneer je de reacties leest op een site op Geen Stijl over onderwerpen die vrouwen en homo's betreffen, dan vliegen de flauw-seksistische en dom-homofobe opmerkingen je al gauw om de oren.
Kortom, misschien moeten de mensen die teveel over multi-culti indoctrinatie zeiken en andere rechts-populistische 'sjabloontaal' uitslaan, maar eerst eens naar zichzelf kijken voordat ze kritiek hebben opp mensen die in de kern toch een heel stuk verder dan hen zijn.
Ook zonder tanden kan je best een mooi liedje zingen.