Non argument natuurlijk. Als je niet weet of je ergens minimaal 15 a 20 jaar wilt wonen moet je sowieso niet kopen. Of de prijzen nu stijgen of dalen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 23:43 schreef Ivo1985 het volgende:
Door niet te kopen heb ik nu een gouden kans gekregen om er een jaar tussenuit te gaan. Had ik wel gekocht, dan zat ik nu met een huis wat intussen 20 a 25k in waarde was gedaald en wat ik aan de straatstenen niet kwijt zou raken. In het blok staan al lange tijd 3 identieke appartementen te koop voor minder dan het bedrag waarvoor deze destijds (begin 2008) zijn aangekocht.
Hey troll...quote:Op donderdag 25 oktober 2012 23:47 schreef graaierrr het volgende:
Denk dat ik over een tijdje gewoon een klein huisje cash ga kopen, als de banken dit tenminste toelaten? Als de rente net als in de jaren 80 omhoog schiet is het onmogelijk om nog een hypotheek te nemen.
De banken hebben tegenwoordig de meeste huizen in hun bezit.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 23:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hey troll...
Als jij een huis cash koopt he... Waar heb je dan precies ook al weer die bank voor nodig?
Klopt. Blijkbaar zijn de buren van in elk geval 3 van de 40 woningen wel zo stom geweest om te kopen voor slechts een paar jaar.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 23:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Non argument natuurlijk. Als je niet weet of je ergens minimaal 15 a 20 jaar wilt wonen moet je sowieso niet kopen. Of de prijzen nu stijgen of dalen.
Kamers worden hier zéér regelmatig aangeboden, de regio is niet zo populair bij studenten dus er is niet echt veel vraag naar kamers, woonlasten daarvan hier in de regio inclusief energie- tv/internet en servicekosten liggen grofweg tussen de 300 en 450 euro per maand. Soms heb je nog het geluk van een eigen keuken en/of badkamer ook en ik heb het niet over kamers van het formaat bezemkast.quote:Maar nogmaals, je doet er makkelijk over, maar zo simpel is het niet om betaalbare woonruimte te vinden. En je kunt dan wel zeggen 'och, dan huur ik een kamer', maar het zou zomaar kunnen dat die net zoveel kost als je huidige appartement.
Maakt mij verder niet uit, jouw pakkie an.
Geen idee hoe slim de gemiddelde huurder is.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 23:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Denk je nu werkelijk dat elke huurder zo stom is om niet eerst uit te zoeken wat voor zijn situatie het beste is?
Je moet niet alleen naar de prijs kijken, vrijheid is net zo belangrijk zo niet belangrijker.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 23:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Geen idee hoe slim de gemiddelde huurder is.
Wat ik wel weet is dat ik voor 501,- per maand een 5 kamer hoekwoning heb, met vrijstaande garage, inclusief een stenen berging en voor en achtertuin. En zelfs het geluk van een eigen keuken en badkamer.
Gekocht in 2005.
Maar zeg jij het maar.... Hoe slim ben je?
Yup. En die vrijheid is zalig.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:01 schreef graaierrr het volgende:
Je moet niet alleen naar de prijs kijken, vrijheid is net zo belangrijk zo niet belangrijker.
Wel eerst even checken of je moet stutten hè... anders moet een ander je komen bevrijdenquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yup. En die vrijheid is zalig.
Muurtje weg? Geen probleem. Andere keuken? Geen probleem. Rookkanaal aanleggen? Geen probleem.
Ben geen huurder he... :pquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
Wel eerst even checken of je moet stutten hè... anders moet een ander je komen bevrijden
Vraag jij dan maar eens aan je verhuurder of je wat gaten in je betonnen vloer mag maken voor een rookkanaal.quote:Overigens heeft mijn vader zijn hele huurhuis ook verbouwd.... was geen probleem.
Maar die woning vind je niet in de regio waar ik woon voor dat geld. En die 501 euro is inclusief gas, water, licht, onderhoud, gemeentebelastingen etc? Want dat is bij een kamer allemaal verwerkt in de servicekosten. Het is dus appels met peren vergelijken.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 23:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Geen idee hoe slim de gemiddelde huurder is.
Wat ik wel weet is dat ik voor 501,- per maand een 5 kamer hoekwoning heb, met vrijstaande garage, inclusief een stenen berging en voor en achtertuin. En zelfs het geluk van een eigen keuken en badkamer.
Gekocht in 2005.
Maar zeg jij het maar.... Hoe slim ben je?
Je kunt inderdaad een kamer niet vergelijken met een woning.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:20 schreef Ivo1985 het volgende:
Maar die woning vind je niet in de regio waar ik woon voor dat geld. En die 501 euro is inclusief gas, water, licht, onderhoud, gemeentebelastingen etc? Want dat is bij een kamer allemaal verwerkt in de servicekosten. Het is dus appels met peren vergelijken.
Dat zou zeker moeten lukkenquote:En kan jij volgende maand verhuizen zonder dubbele lasten en/of restschuld over te houden?
Begrijp ik niet. Ik zou zelfs in mijn eentje graag in een 25 kamer woning wonen.quote:Bovendien zal ik voorlopig niet gelukkig worden van een woning met 5 kamers. Véél te groot en daarmee kil en ongezellig voor mij allen.
Je zegt eerst dat je toestemming moet vragen, en daarna 'geen enkel probleem'. Geen enkel probleem heb je pas als je geen toestemming hoeft te vragen.quote:En wat betreft je verbouwingen. Mijn ouders hebben met toestemming een gat van 2 bij 2,5 meter in het dak mogen (laten) zagen. Geen enkel probleem.
Dus je had al een betonnen zoldervloer, zonder vaste trap? Really?quote:Staat nu een keurig dakkapel op. Ook in de betonnen zoldervloer aldaar is een gat gezaagd van ca. 1 bij 2 meter. Echt handig voor een vaste trap!
Je boft maar met je verhuurder is het niet?quote:Rookkanaal is bij diverse huurwoningen in de straat aanwezig.
Ja logischquote:Badkamers, keukens e.d. worden naar hartenlust verbouwd door huurders.
Yup, je mag er zo een (naar mening van de verhuurder) nette keuken van 20.000 instoppen en een badkamer van 10.000. Geen probleem.quote:Maar veel kopers beseffen niet dat je in een huurwoning ook zéér veel zelf mag aanpassen. Als de woning door de aanpassingen niet minder aantrekkelijk wordt voor eventuele volgende huurders, dan mag de verhuurder de verbouwing niet eens weigeren! Je hebt simpelweg het recht als huurder om je woning aan je eigen wensen aan te passen, mits alles deugdelijk wordt uitgevoerd.
Alles valt of staat (imho) met de tijdsduur waarin je er wilt blijven wonen, en bovenal wat je toekomstplannen zijn. Een woning kopen waarvan je weet dat je er over 10 jaar uitgegroeid bent door gezinsuitbreiding is kolder. Die meuk moet je huren.quote:Nee, huren is zo slecht nog niet. Waarmee ik zeker NIET wil ontkennen dat kopen zeer aantrekkelijk is als je van plan bent om ergens langere tijd te blijven hangen (15+ jaar). Ook nu in een markt met dalende huizenprijzen kan kopen nog steeds de meest verstandige keuze zijn.
quote:
Ga je hier nog op reageren overigens of ga je het wegzetten als 'off-topic'?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 22:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[ afbeelding ]
"Slechts voor een enkeling weggelegd" volgens BVZ.
Voordat ik terug ga bladeren... Daar was toch al op gereageerd?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ga je hier nog op reageren overigens of ga je het wegzetten als 'off-topic'?
Nope, je hebt het voor het gemak maar even genegeerd en nergens toegegeven dat je de grootste onzin ever hebt lopen blaten (niet voor het eerst overigens maar dat terzijde...).quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Voordat ik terug ga bladeren... Daar was toch al op gereageerd?
En zelfs nadat je echt keihard gewezen bent op je volkomen verwrongen wereldbeeld blijf je voor anderen de werkelijkheid voorschrijven.... Waar baséér je het toch allemaal op kerel?quote:Toen ik 40 jaar jonger was, was er bij mij thuis in ieder geval nog geen tv. En ja, bij jou natuurlijk wel. En jij hebt natuurlijk ook nooit meegemaakt dat je moeder je spijkerbroeken repareerde door er een kniestuk op te zetten, en je had thuis waarschijnlijk toen ook al internet en een GSM.
En nu? Heb ik vroeger kniestukken op mijn spijkerbroek gehad, en jij niet. Maar inmiddels zit ik er beter bij dan jij.
Een record aantal aannames in 1 post!!!quote:Op donderdag 25 oktober 2012 19:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nee.... want 37% betaald helemaal niet af en nog een ander deel betaald slechts een beetje af, komt bij dat de onderste laag van de piramide vooral oververtegenwoordigd is in volledig aflossingsvrij.
M.a.w. de meeste schuld die nog open staat is aflossingsvrij, dus als die mensen niet gaan aflossen dalen de kosten voor de BD amper.
Tja.. als die mensen gewoon hadden afbetaald dan stond de HRA misschien niet eens ter discussie.
Er word gewoon alsmaar meer geleend ook in de huidige situatie groeide de schuld met 10 miljard in het afgelopen jaar. Dat kost de schatkist toch weer even 150 miljoen per jaar extra.
Daar kunnen we dus amper tegen bezuinigen, dus je mag dan wel raden wat er gaat gebeuren met de HRA. Die gaat er hoe dan ook aan
Niet zo negatief over de verhuurders, ook daar zijn ze mee bezig dat huurders ook zelf mee mogen participeren in zonnecellen:quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Of dat je je dak vol mag leggen met PV panelen.
Waarom? Op kosten van de belastingbetaler komt er eerst gewoon een elektrische traplift in dat huis...quote:Op donderdag 25 oktober 2012 21:35 schreef Ivo1985 het volgende:
Raken ze slecht ter been, dan gaan ze op zoek naar een gelijkvloerse woning of verhuizen naar een verzorgingstehuis.
De bank moet je toestaan je spaargeld op te nemen...quote:Op donderdag 25 oktober 2012 23:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Als jij een huis cash koopt he... Waar heb je dan precies ook al weer die bank voor nodig?
Zo he, dat zet aanquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:15 schreef Sjabba het volgende:
Vanaf 2014 wordt de maximale aftrek jaarlijks met een half procent verminderd. In 28 jaar wordt de fiscale stimulans beperkt van de huidige maximale 52 procent naar 38 procent.De maatregel treft daardoor als eerste huizenbezitters die nu in het hoogste belastingtarief vallen
Volgens de telegraaf dus.
Mag ik even de ballen uit mijn broek lachen?
Mocht over 6 jaar de belasting van 52 naar 49 gaan zou het zelfs een netto lastenvermindering zijn voor de overheid want niet iedereen zal maxmimaal aftrekken bij die 52%.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Zo he, dat zet aanDe komende jaren wordt er dus vrijwel niets bespaard... En over 6 jaar, als de aftrek op 49% zit, zal het plan om de belasting naar 49% te verlagen ook wel worden doorgevoerd. Netto besparing: niets....
Hoe niets? Reken het zelf eens door joh.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Zo he, dat zet aanDe komende jaren wordt er dus vrijwel niets bespaard... En over 6 jaar, als de aftrek op 49% zit, zal het plan om de belasting naar 49% te verlagen ook wel worden doorgevoerd. Netto besparing: niets....
Ik vrees dat de afbouw van de HRA een continuing story is tot ie helemaal weg is, het gaat al 30 jaar door , dus dat stopt echt niet, de pot is te groot.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:32 schreef Nielsch het volgende:
Er was al een aanzet gemaakt in het kindszijn akkoord. Belangrijk is nu dat veel partijen dit compromis voor de langere termijn steunen en niet blijven hameren op nog meer afbouw, anders komt die rust er nooit.
Gefrustreerd?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Kijk hier maar eens: Domme Haagse hypotheekplannequote:
Tsja, als aflossingsvrij lenen prijzen opblaast, laat aflossen prijzen weer leeglopenquote:De gevolgen voor de huizenprijzen zijn ook enorm; ze zullen flink gaan dalen.
Wat mij betreft wordt de NHG dan ook gewoon afgeschaft.quote:De kans is dan groot is dat het potje van NHG te klein is om alles te kunnen betalen.
Er is een opening gecreeerd en dat is maar goed ook, want elk systeem moet uiteindelijk met zn tijd meegaan. Kritisch beoordelen eens in de zoveel tijd en er ook aan durven sleutelen als het nodig is zou met meer dingen gedaan moeten worden.Het slaat echt nergens op dat sommige dingen die 50 jaar geleden bedacht zijn krampachtig in stand gehouden worden terwijl de hele wereld eromheen veranderd is.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:58 schreef HD9 het volgende:
[..]
Ik vrees dat de afbouw van de HRA een continuing story is tot ie helemaal weg is, het gaat al 30 jaar door , dus dat stopt echt niet, de pot is te groot.
Ik laat het klussen gewoon over aan mensen die er voor geleerd hebbenquote:
Laatst heeft mijn huisbaas nog een mooi zonneboilertje op het dak gelegd voor weinigquote:Vraag jij dan maar eens aan je verhuurder of je wat gaten in je betonnen vloer mag maken voor een rookkanaal.
Of dat je je dak vol mag leggen met PV panelen.
Knielappen waren vorig jaar anders maar wat modieusquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En nu? Heb ik vroeger kniestukken op mijn spijkerbroek gehad, en jij niet. Maar inmiddels zit ik er beter bij dan jij.
Gefeliciteerd Remco, je hebt zojuist de meest desastreuze plannen voor de economie van Nederland weten te presenteren als een goed idee. Met jouw plannen zorg je er niet alleen voor dat de koopkracht van heel Nederland als een baksteen naar beneden gaat, je zorgt er ook nog even voor dat de schuldhulpsanering overuren zal moeten draaien en de kosten voor deze groep mensen groter is dan het potentiele voordeel wat je er zelf mee hoopt te doen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Kijk hier maar eens: Domme Haagse hypotheekplanne
De frustratie is enorm bij (in dit geval een) hypotheekadviseur. Stel je voor zeg, na 10 jaar aflossingsvrij opeens je schulden moeten aflossen in 20 jaar tijd![]()
Maar er is ook goed nieuws. Ik citeer:
[..]
Tsja, als aflossingsvrij lenen prijzen opblaast, laat aflossen prijzen weer leeglopen
[..]
Wat mij betreft wordt de NHG dan ook gewoon afgeschaft.
Je hebt groot gelijk! Huursubsidie, ontwikkelingssamenwerking en studiefinanciering mogen er allemaal linea recta uit, ook allemaal 50 jaar geleden bedacht en krampachtig in stand gehouden terwijl de wereld veranderd is.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:19 schreef ohmoetdatzo het volgende:
[..]
Er is een opening gecreeerd en dat is maar goed ook, want elk systeem moet uiteindelijk met zn tijd meegaan. Kritisch beoordelen eens in de zoveel tijd en er ook aan durven sleutelen als het nodig is zou met meer dingen gedaan moeten worden.Het slaat echt nergens op dat sommige dingen die 50 jaar geleden bedacht zijn krampachtig in stand gehouden worden terwijl de hele wereld eromheen veranderd is.
En ja ik heb een eigen huis en een deels aflossingsvrije hypotheek.
Wat mij betreft trekt de overheid zich helemaal terug van de woningbubble, de overheid doet meer kwaad dan goedquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:17 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat mij betreft wordt de NHG dan ook gewoon afgeschaft.
Ik denk het wel jaquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:15 schreef Sjabba het volgende:
Vanaf 2014 wordt de maximale aftrek jaarlijks met een half procent verminderd. In 28 jaar wordt de fiscale stimulans beperkt van de huidige maximale 52 procent naar 38 procent.De maatregel treft daardoor als eerste huizenbezitters die nu in het hoogste belastingtarief vallen
Volgens de telegraaf dus.
Mag ik even de ballen uit mijn broek lachen?
Typisch gevalletje cognitieve dissonantie, blij zijn met een dood paardquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:16 schreef Sjabba het volgende:
Overigens wel een eerlijke mooie afbouw, precies zoals ik heb verwacht zou hebben. Geleidelijk en de groostste eerst.
De meeste mensen die 1,5 miljoen bij een bank komen ophalen vragen dat niet netjes hèquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:20 schreef RemcoDelft het volgende:
De bank moet je toestaan je spaargeld op te nemen...
Stap maar eens een bank binnen dat je anderhalf miljoen cash mee wilt nemen, kijken ze je aan alsof ze water zien branden
Welke mensen bloeden er dan?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:30 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Hoe niets? Reken het zelf eens door joh.
gefe maar toe je bent gewoon afgunstig. Het is niet genoeg om mensen te zien bloeden (wat ook logisch is waarom zou je meer stuk maken dan nodig) en dan noem jij het een besparing van niets...
Kijk... een realist i.p.v. een struisvogel.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:58 schreef HD9 het volgende:
[..]
Ik vrees dat de afbouw van de HRA een continuing story is tot ie helemaal weg is, het gaat al 30 jaar door , dus dat stopt echt niet, de pot is te groot.
En toch zal men de bouw weer willen aanjagen, het kost nu teveel uitkeringen en omzet voor het MKB en er ligt veel te veel grond klaar bij gemeentesquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
Kijk voor de vooruitzichten maar even naar Griekenland, Ierland en Spanje. Gaat hier ook nog komen, no doubt about it.
Welke koopkracht bedoel je? Die koopkracht die ze geleend hebben uit de toekomst en in het verleden reeds besteed?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:22 schreef Scorpie het volgende:
Gefeliciteerd Remco, je hebt zojuist de meest desastreuze plannen voor de economie van Nederland weten te presenteren als een goed idee. Met jouw plannen zorg je er niet alleen voor dat de koopkracht van heel Nederland als een baksteen naar beneden gaat, je zorgt er ook nog even voor dat de schuldhulpsanering overuren zal moeten draaien en de kosten voor deze groep mensen groter is dan het potentiele voordeel wat je er zelf mee hoopt te doen.
Goed plan pik!
Ooh... en hoe gaan ze dat dan doen? Opnieuw de premies invoeren? Leuk.... gratis geld voor starters...quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:34 schreef HD9 het volgende:
[..]
En toch zal men de bouw weer willen aanjagen, het kost nu teveel uitkeringen en omzet voor het MKB en er ligt veel te veel grond klaar bij gemeentes
huurwoningen bouwenquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:36 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ooh... en hoe gaan ze dat dan doen? Opnieuw de premies invoeren? Leuk.... gratis geld voor starters...
Wat kun jij niet genoeg lenen voor dat te dure huis? Nou... dan krijg je toch gewoon een gratis lening van ons?
Dat soort perverse oplossingen?
Te makkelijk... we zitten ook met een outdated economisch en monetair systeem. Lijkt mij verstandiger om daar eerst eens wat aan te doen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je hebt groot gelijk! Huursubsidie, ontwikkelingssamenwerking en studiefinanciering mogen er allemaal linea recta uit, ook allemaal 50 jaar geleden bedacht en krampachtig in stand gehouden terwijl de wereld veranderd is.
Eindelijk iemand met visie
Dat zeg ik, gebakken lucht en onzinnige verhaaltjes verkopen als een goed idee, en het dan gek vinden dat je hard uitgelachten wordtquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:34 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Welke koopkracht bedoel je? Die koopkracht die ze geleend hebben uit de toekomst en in het verleden reeds besteed?
Tja... dat is het vervelende van teveel geld lenen. Daarom is de prijs van geleend geld zo belangrijk, als deze te goedkoop is krijg je bubbles. Als de rente niet meer de prijs van geld reguleert gaan er andere effecten optreden. Dan eindig je bijvoorbeeld met de grootste recessie van de afgelopen 80 jaar
Vanuit de overheid? Misschien dat ze de pensioenfondsen zo gek kunnen krijgen om weer te investeren in stenen i.p.v. de obligatiebubble.... Ooh wacht...quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:38 schreef HD9 het volgende:
[..]
huurwoningen bouwen
Dat gaat het snelst
Volgens mij ben jij een van de clowns die het minst inhoudelijk post in deze reeksquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat zeg ik, gebakken lucht en onzinnige verhaaltjes verkopen als een goed idee, en het dan gek vinden dat je hard uitgelachten wordt
Precies! Wonen is een privilege. Maak eens ruimte onder die brug.quote:
het is niet gezegd dat als de overheid zich terugtrekt dat huren fors stijgen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:44 schreef Litpho het volgende:
[..]
Precies! Wonen is een privilege. Maak eens ruimte onder die brug.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |