http://nl.wikipedia.org/wiki/Einsatzgruppenquote:Operatie Barbarossa
Joden worden vermoord door leden van een Einsatzgruppe nabij Ivangorod in Oekraïne.
In 1941 bereikten de activiteiten van de Einsatzgruppen een hoogtepunt toen ze werden uitgestuurd naar Rusland om de ongewensten zoals Joden, zigeuners en communistische leiders en Russische officieren uit de weg te ruimen. In de Baltische staten (Kovno, Kaunas), Wit-Rusland, Oekraïne (Babi Yar) en Rusland, ver achter de frontlijn speelden zich taferelen af die historici nu de Wilde Holocaust noemen
De Einzatsgruppen werkten op basis van het Kommissarbefehl:quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:57 schreef Bluesdude het volgende:
De naziregering besloot om de einsatzgruppen alle Joden aan het oostfront te laten executeren .
Veel van wat Hitler zei in het openbaar was retoriek hè. En inderdaad begon het moorden echt in 1941, zoals ik zei in mijn eerste post.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:57 schreef Bluesdude het volgende:
Zeker, het zal wel zijn dat in 1923 en in 1933 de intentie er nog niet was om alle Joden te vermoorden.
Hoewel Hitler... die liet zijn intentie blijken in zijn rede van begin 1939.
Maar ergens in het voorjaar van 1941, in de voorbereiding van de aanval op de Sovjet Unie , was er wel die intentie.
De naziregering besloot om de einsatzgruppen alle Joden aan het oostfront te laten executeren .
De Wannseeconference van januari 1942 was een nieuwe fase in de genocide
http://en.wikipedia.org/wiki/Wannsee_Conference.
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Einsatzgruppen
Ah, het Kommissarbefehl. Die was ik nog vergeten.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 19:24 schreef Buster24 het volgende:
Ik denk dat de functionalisten gelijk hebben, van verdrijving uit het rijk naar vernietiging toen alle uitzettingsplannen, zoals het Madagascar Plan mislukten.
Dit zegt hij exact:
"Wenn es dem internationalen Finanzjudentum in und außerhalb Europas gelingen sollte, die Völker noch einmal in einen Weltkrieg zu stürzen, dann wird das Ergebnis nicht der Sieg des Judentums sein, sondern die Vernichtung der jüdischen Rasse in Europa!"
In december 1941 is met de Japanse aanval op Pearl Harbor en aansluitend de oorlogsverklaring van Duitsland aan de VS de 2 wereldoorlog een feit.
Aangenomen wordt dat Hitler hierna de vernietiging van de Joden heeft bevolen en aansluitend de
Wannseeconferentie op 20 januari 1942 is georganiseerd.
Maaaaaaaaaaaar het kan natuurlijk goed zijn dat het allemaal nog anders zit, misschien een combinatie van of verschillende agenda's van de 3e rijk kopstukken.
Ik ben bang dat we, door een gebrek aan geschreven orders, de waarheid nooit zullen achterhalen.
[..]
De Einzatsgruppen werkten op basis van het Kommissarbefehl:
"Politische Kommissare als Organe der feindlichen Truppe sind kenntlich an besonderen Abzeichen roter Stern mit golden eingewebtem Hammer und Sichel auf den Ärmeln. [] Sie sind aus den Kriegsgefangenen sofort, d. h. noch auf dem Gefechtsfelde, abzusondern. Dies ist notwendig, um ihnen jede Einflussmöglichkeit auf die gefangenen Soldaten abzunehmen. Diese Kommissare werden nicht als Soldaten anerkannt; der für die Kriegsgefangenen völkerrechtlich geltende Schutz findet auf sie keine Anwendung. Sie sind nach durchgeführter Absonderung zu erledigen.
En was zeer zeker niet bedoeld om specifiek de Joden te vernietigen, overigens gebeurde dat later wel na mondelinge instructies van Himmler en dan denk ik toch weer aan functionaliteit.
Grote groepen Joden in oorlogsgebied met weinig transport mogelijkheden en uiteraard het idee 'de Führer tegemoet werken (entgegen-arbeiten)'.
In het begin werden ook alleen Joodse mannen geëxecuteerd later augustus / september kwamen daar vrouwen en kinderen bij.
quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 21:08 schreef Marx1990 het volgende:
En inderdaad is er geen geschreven bevel van Hitler. Ook dat doet mij denken aan functionaliteit ipv intentionaliteit.
Ik denk in ieder geval, na het lezen van Himmlers biografie geschreven door Peter Longerich, dat wat betreft de uitvoering van de Holocaust hij de belangrijkste verantwoordelijke is gezien zijn expliciete schriftelijke bevelen m.b.t. de bouw van deze kampen en het plannen/coördineren van de Endlösung.
In dit geval hebben hij en zijn knechtjes de bedreiging met genocide waargemaakt.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 21:08 schreef Marx1990 het volgende:
[..]
Veel van wat Hitler zei in het openbaar was retoriek hè. En inderdaad begon het moorden echt in 1941, zoals ik zei in mijn eerste post.
Mondelinge bevelen? Die zijn er zeer zeker geweest maar geen mens weet de exacte inhoud, verder nog de persoonlijke invulling die de leiders van de 4 Einzatsgruppen aan deze bevelen gaven.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 21:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
. Er moet een ander befehl geweest zijn die ging over joden.
Dat is aannemelijk. Maar genocide werd dus pas een optie vanaf 1941. Eerder waren de nazi's bereid andere oplossingen te zoeken voor het 'Joodse Probleem'. Als ze genocide vanaf 1939 al serieus overwogen, waren ze al eerder begonnen. De technologie en motivatie bestonden.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 21:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In dit geval hebben hij en zijn knechtjes de bedreiging met genocide waargemaakt.
In 1941 en dus.... was het genocideplan in het voorjaar van 1941 reeds gemaakt, als onderdeel van het scenario Barbarossa, Das kommissarbefehl ging over bolsjewieke regenten. Er moet een ander befehl geweest zijn die ging over joden.
Dat schreef ik dus ook, de mondelinge bevelen van Himmler werden door de leiders van de Einzatsgruppen verschillend geïnterpreteerd daarom zie je ook verschillen in aanpak bij de 4 gruppen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 23:04 schreef Bluesdude het volgende:
Dat oprekken en zelf invullen van het Kommissarbefehl kan ook niet zonder bevelen van officieren.
De leiders van de Einzatsgruppen waren geen lagere officieren en hadden een grote handelingsvrijheid.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 23:04 schreef Bluesdude het volgende:
Het idee dat lagere officieren onafhankelijk van elkaar op eigen houtje joden gingen vermoorden lijkt mij niet waarschijnlijk. En als het wel zo was ... dan is het goedgekeurd door het opperbevel ter velde en te Berlijn en die wisten het in het najaar van 1941 op zijn laatst
Dat hoeft natuurlijk niet per se zo te zijn. Het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat pas het uitbreken van de oorlog tegen de USSR het soort noodsituatie hielp creëren waarin genocide ineens denkbaar werd, en dat daarop al was aangestuurd in publieke uitingen als Hitlers toespraak van januari 1939. Ik weet dat niet, maar het lijkt me mogelijk. Zei Hitler bij de start van operatie Barbarossa niet dat de wereld "de adem zou inhouden en zich stil zou houden"?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 22:59 schreef Marx1990 het volgende:
[..]
Dat is aannemelijk. Maar genocide werd dus pas een optie vanaf 1941. Eerder waren de nazi's bereid andere oplossingen te zoeken voor het 'Joodse Probleem'. Als ze genocide vanaf 1939 al serieus overwogen, waren ze al eerder begonnen. De technologie en motivatie bestonden.
Het plan tot uitroeiing zal wel in de jaren 30 al een ideetje van Hitler geweest zijn, maar hij was zelf nog niet die morele drempel over of hij wist dat zijn directe handlangers er nog niet aan toe waren.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 23:29 schreef Buster24 het volgende:
Maar eigenlijk ging het daar niet om, de stelling was: was het uitroeien van de Joden een gevolg van de oorlog of al in de jaren '30 de bedoeling van Hitler.
Zij waren niet het opperbevel ter velde.. De hoogste generale staf enzoquote:De leiders van de Einzatsgruppen waren geen lagere officieren en hadden een grote handelingsvrijheid.
Yipppp... als Berlijn niet zelf het initiale bevel had gegeven en dan hadden ze het wel goedgekeurd en paste het in de plannenquote:Overigens is hun handelen zeer zeker goedgekeurd door Berlijn en vermoedelijk ook gestimuleerd.
Maar goed, we hebben het over de uitvoering en het gaat in deze draad meer over de oorsprong,quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 23:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het plan tot uitroeiing zal wel in de jaren 30 al een ideetje van Hitler geweest zijn, maar hij was zelf nog niet die morele drempel over of hij wist dat zijn directe handlangers er nog niet aan toe waren.
[..]
Zij waren niet het opperbevel ter velde.. De hoogste generale staf enzo
[..]
Yipppp... als Berlijn niet zelf het initiale bevel had gegeven en dan hadden ze het wel goedgekeurd en paste het in de plannen
Inderdaad een combinatie van factoren kan ook, van het oorspronkelijke doel in 1933-1941quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 23:31 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat hoeft natuurlijk niet per se zo te zijn. Het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat pas het uitbreken van de oorlog tegen de USSR het soort noodsituatie hielp creëren waarin genocide ineens denkbaar werd, en dat daarop al was aangestuurd in publieke uitingen als Hitlers toespraak van januari 1939. Ik weet dat niet, maar het lijkt me mogelijk. Zei Hitler bij de start van operatie Barbarossa niet dat de wereld "de adem zou inhouden en zich stil zou houden"?
Hoe kom je erbij dat Polen geleidelijk een joods reservaat werd? In Polen stikte het al van de joden voor dat de Duitsers begonnen met het deporteren naar de kampen.quote:Polen, dat land werd zodoende geleidelijk een joods reservaat en meer in het algemeen een vergaarbak van 'ongewenste raciale elementen
Dit klopt eg nie.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:49 schreef Marx1990 het volgende:
Dan begint WO II en gaat Hitler de joden in zijn land en de bezette gebieden zien als een vijfde kolonne.
Het Nisko Plan is hier een voorbeeld van: het hield in dat de regio rond Lublin een reservaat moest worden voor joden om te werken. Historicus Christopher Browning stelt dat dit aangeeft dat Hitler in eerste instantie geen genocidale intenties had.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 01:51 schreef Polacco het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat Polen geleidelijk een joods reservaat werd? In Polen stikte het al van de joden voor dat de Duitsers begonnen met het deporteren naar de kampen.
Verder wouden de Nazi's schoon schip maken in het oosten om de Lebensraum te kunnen creëren. Daar was dan geen plaats voor Joden, Polen, Russen, zigeuners etc. Het wordt vaak niet genoemd maar ook op de Polen en de Russen wouden de Duitsers een genocide plegen. Het hele gebied moest gedepoloniseerd worden voor de Germaanse kolonisten.
Zeggen dat Polen een vergaarbak werd klopt niet want dat was het voor de Duitsers al toen men het land bezette.
Het Madagascar Plan werd alleszins een tijd lang serieus overwogen, in ieder geval totdat duidelijk werd dat Groot Brittannië niet zou capituleren.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 02:04 schreef Polacco het volgende:
Ik ben van mening dat de holocaust intentionalistisch was. De drang nach Oosten, de Lebensraum ideologie, de pogingen tot zuivering van alle ongewenste elementen, de Einsatzgruppen, de keiharde en brute aanpak van Polen en joden, de manier waarop joden in Polen vanaf het begin af aan door de Duitsers werden behandeld en het opsluiten van joden in ghetto's met als doel hen te laten verhongeren lijken mij sterke aanwijzingen dat bijv. een plan als de deportatie naar Madagascar onzin was/is.
De nazi manier van handelen kwam ook hier weer duidelijk naar voren. Zo deden ze het bij de behandeling van de joden maar ook in hun stijl van onderhandelen. Men begint klein (joden mogen geen ambtenaren zijn, men wil een snelweg door de Poolse corridor, men wil goede behandeling van de Sudetenduitsers) en men eindigt heel groot en verregaand (holocaust, opeising van de hele Poolse corridor, bezetting van heel Tsjechië).
Ja klopt, maar nu gaat hij ze als echt gevaarlijk zijn (nog erger dan hij al deed). Hij dacht immer dat ze collaboreerden met Duitslands vijanden.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 02:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dit klopt eg nie.
Hitler had al zeker 30 jaar een hekel aan joden in 1939. In het boek Mein Kampf uit 1924 is al te lezen dat hij Joden zag als slechterikken die de nobele arische samenleving kapot maken.
Dat dacht hij al ver voor de oorlog. Daarom wilde hij ze in concentratiekampen zetten en wegpestenquote:Op woensdag 24 oktober 2012 02:22 schreef Marx1990 het volgende:
Ja klopt, maar nu gaat hij ze als echt gevaarlijk zijn (nog erger dan hij al deed). Hij dacht immer dat ze collaboreerden met Duitslands vijanden.
En:quote:"geïmproviseerde genocide" in plaats van de vervulling van een masterplan. Kershaw ziet de Holocaust niet als een plan, zoals betoogd door de intentionists, maar een proces wordt veroorzaakt door de "culminative radicalisering" van de nazi-staat zoals verwoord door de functionalisten.
Verder was hij de historicus achter de BBC documentaire The Nazis: A Warning from History hierin stelt hijquote:that such plans as the Nisko Plan and Madagascar Plan were serious and only in the latter half of 1941 did the phrase "Final Solution" come to refer to genocide.
(December 1941)quote:Eén dag na de Duitse oorlogsverklaring aan de Verenigde Staten hield Hitler een toespraak in de Rijksdag waarin hij volgens Joseph Goebbels forse uitspraken deed over het Jodenvraagstuk . De Führer heeft ten aanzien van de Joodse kwestie besloten om schoon schip te maken, zo schreef de propagandaminister in zijn dagboek. Hij had voorspeld dat de Joden vernietigd zouden worden als ze ooit opnieuw een wereldoorlog zouden ontketenen. Dit was niet slechts loze praat. We zien ons nu geconfronteerd met een wereldoorlog; de noodzakelijke consequentie is de vernietiging van de Joden.
Waar kan ik dit terug lezen? De holocaust boeit mij al enkele jaren en er is zoveel over geschrevenquote:Op woensdag 24 oktober 2012 22:59 schreef zakjapannertje het volgende:
het Madagaskar-plan was niet alleen een plan voor deportatie maar ook een plan voor genocide, er was in Madagaskar niet (meteen) voldoende vruchtbare grond beschikbaar om al die gedeporteerden te kunnen voeden
de Kijk van juni dit jaarquote:Op donderdag 25 oktober 2012 06:20 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Waar kan ik dit terug lezen? De holocaust boeit mij al enkele jaren en er is zoveel over geschreven
dat ik het niet allemaal bij kan houden.
Hmm, dat de intentie van het plan ook echt genocide was blijkt nog niet zo direct uit het voorstel van Rademacher dat op die site staat. Daarin wordt juist gezegd dat een quasi-autonome Joodse kolonie onder Duits toezicht voor propagandadoeleinden zou kunnen worden gebruikt.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 06:49 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
de Kijk van juni dit jaar
http://www.kijkmagazine.nl/artikel/madagaskar/
Enkele nazi's beschreven het antisemitisme ook wel als een oorlog tussen twee übermenschen, de Duitsers versus de Joden, er kon er maar een overleven volgens hun.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:53 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Hmm, dat de intentie van het plan ook echt genocide was blijkt nog niet zo direct uit het voorstel van Rademacher dat op die site staat. Daarin wordt juist gezegd dat een quasi-autonome Joodse kolonie onder Duits toezicht voor propagandadoeleinden zou kunnen worden gebruikt.
Goed punt. Bedenk je echter wel dat Hitler vaak documenten ondertekende terwijl hij ze vluchtig of niet had doorgelezen. Maar desondanks een goed punt.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 15:53 schreef RM-rf het volgende:
Overigens, de holocaust betreft niet enkel de massamoord op Joden...
bv de massamoord op Gehandicapten was geinitieerd vér voor 1941..
Aktion T4, een zeer bewuste en geordende dodings-strategie ontstond in 1938.
Het stond ook bekend onder de term „Aktion Gnadentod“.
vanaf Aktion T4, de T4-Tötungsanstalten en de ontwikkeling van de eerste mobiele gas-dodingsinstallatie en later gaskamers is er een duidelijke lijn naar de latere massamoord op krijgsgevangenen, burgers, politieke gevangen, Sinti en Roma én ook een enorme groep Joden (die ongeveer de helft tot eend erde van het totaal aantal moord-slachtoffers in de Holocaust uitmaken).
Ook het gegeven dat dit vaak vanuit 'hygienische' begronding uitgevoerd werd en het ministerie van gezondheid verantwoordelijk was (en uitgedacht werd door wetenschappers en artsen).
rassenhygiene was een vanuit de eugenetica ontwikkelde denkwijze die al in de jaren twintig gepopulariseerd werd.
Er bestaat geen direkt 'Führer-bevel' welke door Hitler ondertekend is welk bevel geeft tot de massamoord op de Joden, maar voor de Euthanasie en specifiek de kinder-euthanasie (de gerichtte doding van 5000 gehandicapte Kinderen tot 5 jaar in 1939) bestaat wél een door Hiler persoonlijk ondertekend 'Führer-bevel'.
uit het artikel in de Kijk:quote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:53 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Hmm, dat de intentie van het plan ook echt genocide was blijkt nog niet zo direct uit het voorstel van Rademacher dat op die site staat. Daarin wordt juist gezegd dat een quasi-autonome Joodse kolonie onder Duits toezicht voor propagandadoeleinden zou kunnen worden gebruikt.
quote:''Het plan kende zeker een genocidale intentie en was een belangrijke stap in de richting van de genocide op de Joden zoals die sinds 1942 in de kampen in de praktijk werd gebracht'', stelt Holocaustdeskundige Johannes Houwink ten Cate.''De Duitsers gingen er vanuit dat de Joden op Madagaskar door allerlei ontberingen massaal zouden sterven.''
Glashelder, ik geloof niet dat de Duisters met het Madagaskarplan een genocide voor ogen hadden maar deel je mening dat er gegarandeerd problemen waren gekomen met de voedsel voorziening net als die er bijvoorbeeld waren in de getto's van Lodz en Warschau.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 06:49 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
de Kijk van juni dit jaar
http://www.kijkmagazine.nl/artikel/madagaskar/
Ja en andere historici delen deze mening weer niet:quote:''Het plan kende zeker een genocidale intentie en was een belangrijke stap in de richting van de genocide op de Joden zoals die sinds 1942 in de kampen in de praktijk werd gebracht'', stelt Holocaustdeskundige Johannes Houwink ten Cate.''De Duitsers gingen er vanuit dat de Joden op Madagaskar door allerlei ontberingen massaal zouden sterven.''
(Prof.Ian Kershaw)quote:Kershaw views the Holocaust not as a plan, as argued by the intentionists, but rather a process caused by the "culminative radicalization" of the Nazi state as articulated by the functionalists. Citing the work of the American historian Christopher Browning in his biography of Hitler, Kershaw argues that in the period 193941 the phrase "Final Solution to the Jewish Question" was a "territorial solution", that such plans as the Nisko Plan and Madagascar Plan were serious and only in the latter half of 1941 did the phrase "Final Solution" come to refer to genocide.
Ik denk niet dat je het slechts in 'de orders' zou kunnen vinden.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 22:39 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Glashelder, ik geloof niet dat de Duisters met het Madagaskarplan een genocide voor ogen hadden maar deel je mening dat er gegarandeerd problemen waren gekomen met de voedsel voorziening net als die er bijvoorbeeld waren in de getto's van Lodz en Warschau.
[..]
Ja en andere historici delen deze mening weer niet en dan kom je weer of de discussie wie heeft gelijk de intentionalisme vs Functionalisme.
Daar kom je denk ik door een totaal gebrek aan handgeschreven orders nooit meer uit.
Als het allemaal glashelder zou zijn waren de historici het ook wel eensquote:Op donderdag 25 oktober 2012 22:46 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je het slechts in 'de orders' zou kunnen vinden.
Eerder ideologische benaderingen zowel voor de machtsovername van Hitler als daarna.
Zou kunnen maar het is ook een kwestie van willen aannemen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 22:50 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Als het allemaal glashelder zou zijn waren de historici het ook wel eens![]()
Persoonlijk denk ik dat het debat Intentionalisme vs Functionalisme nooit zal stoppen
simpelweg omdat er weinig tot niets op papier staat.
Geschiedenis vriend is NIET een kwestie van willen aannemen maar van grondig onderzoek, bewijzen en controles.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 22:52 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zou kunnen maar het is ook een kwestie van willen aannemen.
Zijn veel onduidelijkheden, sowieso, ook binnen de ideologie van de nazi's zelf.
Niet alle nazi's waren voorstander van het Madagaskar plan bijvoorbeeld.
Ik denk dat er wel wat te vinden is.
Denk je?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 22:56 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Geschiedenis vriend is NIET een kwestie van willen aannemen maar van grondig onderzoek, bewijzen en controles.
Veronderstelling, misschien, aannames en "ik denk" horen er niet in thuis.
Ja, kijk niet tegen jou gericht maar je kan eindeloos speculeren maar wat is daar de meerwaarde van?quote:
Ik bronnen ondergeschikt aan de academische gedachte die als het goed is per definitie al gebaseerd is op bronnen, in dat geval zijn bronnen misschien weer niet ondergeschikt, maar goed dat is weer een andere discussie,quote:Op donderdag 25 oktober 2012 23:06 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Ja, kijk niet tegen jou gericht maar je kan eindeloos speculeren maar wat is daar de meerwaarde van?
Heel leuk voor aan de borreltafel meer niet.
Op zich kan je best wel eens iets veronderstellen maar dan zet ik het er voor zoals:
"Ik vind het om die en die reden het meest waarschijnlijk dat"
Daarom vind ik bronnen ook altijd belangrijk.
Mee eens maar in het debat werkt het niet, je leest regelmatig slecht onderbouwde speculaties niet voorzien van enige bron en in het slechtste geval ook nog voorzien van tig schrijffouten.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 23:09 schreef DeParo het volgende:
[..]
Speculeren is zeer belangrijk, zeker in de geschiedenis, begrijp dat erg goed want dat is de manier waarop je vragen kan stellen, aan jezelf, en aan je omgeving.
Ik vind dat niet altijd ten goede komen van de discussie, soms wel natuurlijk om iets kracht bij te zetten, maar op die manier vorm je ook niet echt een eigen mening (op basis van informatie).quote:Op donderdag 25 oktober 2012 23:14 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Mee eens maar in het debat werkt het niet, je leest regelmatig slecht onderbouwde speculaties niet voorzien van enige bron en in het slechtste geval ook nog voorzien van tig schrijffouten.
Ik heb daar niets mee, voorzie je bewering gewoon van een bron dan is het voor iedereen te controleren.
Uiteraard hoef je niet altijd een bron te vermelden, als iemand schrijft "Londen is de hoofdstad van Engeland" hoeft daar geen link naar WIKI bij maar soms zijn er van de stellingen dat ik denk oké, hoe kom je erbijquote:Op donderdag 25 oktober 2012 23:18 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik vind dat niet altijd ten goede komen van de discussie, soms wel natuurlijk om iets kracht bij te zetten, maar op die manier vorm je ook niet echt een eigen mening (op basis van informatie).
Slaap ze, wil er wel aan toevoegen dat het belangrijk is in essays en dergelijke, maar de motivatie op internet is een stuk minder groot zoals je wel begrijpt.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 23:35 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Uiteraard hoef je niet altijd een bron te vermelden, als iemand schrijft "Londen is de hoofdstad van Engeland" hoeft daar geen link naar WIKI bij maar soms zijn er van de stellingen dat ik denk oké, hoe kom je erbij![]()
Soms is een bronvermelding wel handig, zelf doe ik het meestal wel, ook handig voor mensen die meer van de materie wille weten.
Ik duik mijn bed in, truste.
De Endlösung kan echter ook worden gezien als een product van de te inefficiënt geachte Einsatzgruppen. Het was duur, het ging langzaam en bovendien ging het kapotschieten van joden en andere unerwünschten op termijn kennelijk toch aan het geweten vreten.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 02:04 schreef Polacco het volgende:
Ik ben van mening dat de holocaust intentionalistisch was. De drang nach Oosten, de Lebensraum ideologie, de pogingen tot zuivering van alle ongewenste elementen, de Einsatzgruppen, de keiharde en brute aanpak van Polen en joden, de manier waarop joden in Polen vanaf het begin af aan door de Duitsers werden behandeld en het opsluiten van joden in ghetto's met als doel hen te laten verhongeren lijken mij sterke aanwijzingen dat bijv. een plan als de deportatie naar Madagascar onzin was/is.
De nazi manier van handelen kwam ook hier weer duidelijk naar voren. Zo deden ze het bij de behandeling van de joden maar ook in hun stijl van onderhandelen. Men begint klein (joden mogen geen ambtenaren zijn, men wil een snelweg door de Poolse corridor, men wil goede behandeling van de Sudetenduitsers) en men eindigt heel groot en verregaand (holocaust, opeising van de hele Poolse corridor, bezetting van heel Tsjechië).
Het Generaal-Gouvernement hadden zij toch al in oktober '39 gecreëerd, de plaats waard de Endlösung zich zou moeten voltrekken?quote:Op woensdag 8 mei 2013 20:43 schreef ruimteaapje het volgende:
Ik neig toch altijd weer naar een mix van functie en intentie. De nazi's waren al voor de Wannsee van plan maar niet al ver voor de oorlog. Aanwijzing zie ik in de activiteiten van de Einsatzkommandos in 1939 in Polen en de inzet van Einsatzkommandos in de Sovjet-Unie vanaf dag één van Operatie Barbarossa. Dat de genocide op West-Europese joden pas later op gang kwam is in mijn ogen niet omdat de nazi's voor 1942 geen moordplannen hadden maar omdat ze tot de Barbarossa geen "Tatort" hadden, geen locatie waar zij op grote schaal konden moorden buiten het zicht van de Duitse bevolking en de rest van West-Europa. Aktion T4 had geleerd dat grootschalige moord in het zicht van de bevolking op teveel weerstand stuit en de rest van West-Europa wilden zij te vriend houden dus daar waren ook geen geschikte locaties. De moordplannen moeten mijns inziens echter ruim voor juli 1941 zijn gesmeed.
Wartheland is op 2 nov '39 gecreëerd, net als West Pruisen. Volgens mij werden vanaf begin '40 de kampen in de geannexeerde gebieden als in het Generale-Gouvernement uit de grond gestampt.quote:Op woensdag 8 mei 2013 21:08 schreef ruimteaapje het volgende:
Waren die locaties uit oktober 1939 alle locaties waar de vernietigingskampen kwamen en lagen al die gebieden toen al binnen de grenzen van het Derde Rijk?
En waren dat de oorspronkelijke plannen met het Generaal-Gouvernement?quote:Op woensdag 8 mei 2013 20:59 schreef Polacco het volgende:
[..]
Het Generaal-Gouvernement hadden zij toch al in oktober '39 gecreëerd, de plaats waard de Endlösung zich zou moeten voltrekken?
Met zo'n opmerking kan je natuurlijk alle kanten op.quote:„[…] Der Führer hat mir versprochen, daß das Generalgouvernement in absehbarer Zeit von Juden völlig befreit sein werde. Außerdem ist klar entschieden, daß das Generalgouvernement in Zukunft ein deutscher Lebensbereich sein wird. Wo heute zwölf Millionen Polen wohnen, sollen einmal vier bis fünf Millionen Deutsche wohnen. Das Generalgouvernement muß ein so deutsches Land werden wie das Rheinland […].“
Daar kon je wel eens een goed punt hebben.quote:Op woensdag 8 mei 2013 21:02 schreef ruimteaapje het volgende:
Dat komt dan overeen met mijn mening dat het niet ver voor de oorlog was
Mijn reactie sloeg op de opmerking van ruimteaapje dat de Duitsers geen tatort hadden tot Barbarossa.quote:Op woensdag 8 mei 2013 21:49 schreef Buster24 het volgende:
[..]
En waren dat de oorspronkelijke plannen met het Generaal-Gouvernement?
De Duitsers hebben het in 1941 over Jodenvrij maken.
Generalgouverneur Frank in einer Rede am 26. März 1941:
[..]
Met zo'n opmerking kan je natuurlijk alle kanten op.
Klopt, maar als je ziet dat vier maanden later de Einsatzkommandos hun werk begonnen op de dag dat het Duitse leger de grens met de Sovjet-Unie overstaken (die sinds 1939 dwars door Polen liep) en dat nog eens vijf maanden later trots werd gerapporteerd dat al een half miljoen mensen was afgeslacht waarvan negentig procent joden, en dat de experimenten met vergassen zes maanden na die toespraak begonnen, dan is dat wel een optelsom die aangeeft dat Frank het niet over verhuizen had.quote:Op woensdag 8 mei 2013 21:49 schreef Buster24 het volgende: Met zo'n opmerking kan je natuurlijk alle kanten op.
'Hitler was involved at an early stage in schemes for a 'solution' to the 'Jewish Question' in Poland, though the ideas themselves emanated from Himmler (presumably in close collaboration with chief of the Security Police Reinhard Heydrich). At a meeting on 14 September 1939, heydrich explained his own views on the 'Jewish problem' in Poland to the assembled Security Police leaders, adding that suggestions from the Reichsführer were being placed before Hitler, 'which only the Führer could decide'.14 These were presumably the suggestions which became incorporated in Heydrich's directions to leaders of the Einsatzgruppen on 21 September 1939 for the concentration of Jews in the larger towns as a preparatory measure for a subsequent 'final goal' (to be kept 'strictly secret').15 The 'final goal' was at this time evidently the eventual deportation of the Jews from Reich territory and from Poland in the intended reservation east of the Vistula, as Hitler himself indicated on 29 September to Alfred Rosenberg.16'quote:Op woensdag 8 mei 2013 21:02 schreef ruimteaapje het volgende:
Dat komt dan overeen met mijn mening dat het niet ver voor de oorlog was
Is dit dan weer niet zo'n voorbeeld van "De Führer tegemoet werken" waar Kershaw een deel van de holocaust mee verklaard.quote:Op woensdag 8 mei 2013 22:46 schreef ruimteaapje het volgende:
[..]
Klopt, maar als je ziet dat vier maanden later de Einsatzkommandos hun werk begonnen op de dag dat het Duitse leger de grens met de Sovjet-Unie overstaken (die sinds 1939 dwars door Polen liep) en dat nog eens vijf maanden later trots werd gerapporteerd dat al een half miljoen mensen was afgeslacht waarvan negentig procent joden, en dat de experimenten met vergassen zes maanden na die toespraak begonnen, dan is dat wel een optelsom die aangeeft dat Frank het niet over verhuizen had.
Ik weet dat je het waardeertquote:Op woensdag 8 mei 2013 23:17 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
'Hitler was involved at an early stage in schemes for a 'solution' to the 'Jewish Question' in Poland, though the ideas themselves emanated from Himmler (presumably in close collaboration with chief of the Security Police Reinhard Heydrich). At a meeting on 14 September 1939, heydrich explained his own views on the 'Jewish problem' in Poland to the assembled Security Police leaders, adding that suggestions from the Reichsführer were being placed before Hitler, 'which only the Führer could decide'.14 These were presumably the suggestions which became incorporated in Heydrich's directions to leaders of the Einsatzgruppen on 21 September 1939 for the concentration of Jews in the larger towns as a preparatory measure for a subsequent 'final goal' (to be kept 'strictly secret').15 The 'final goal' was at this time evidently the eventual deportation of the Jews from Reich territory and from Poland in the intended reservation east of the Vistula, as Hitler himself indicated on 29 September to Alfred Rosenberg.16'
Ian Kershaw, 'Improvised Genocide? The Emergence of the 'Final Solution' in the 'Warthegau'', Transactions of the Royal Historical Society 2 (1992) 54.
Hieruit blijkt dat kort na het begin van de oorlog in ieder geval nog geen plan voor een Endlösung zoals wij die nu kennen bestond.
Echter; het eerste vernietigingskamp, Chelmo (Kulmhof), opende op 8 december 1941. De gaswagens waren vanaf september van dat jaar (meen ik) in gebruik. Belzec was in aanbouw. Dat is allemaal dus nog vóór Wannsee, waar 'slechts' de implementatie van de Endlösung besproken werd.
Ik was er in 2009 en toen waren ze wel bezig met opknappen.quote:Op donderdag 9 mei 2013 00:03 schreef Nibb-it het volgende:
Dank voor de links, zonde dat Chelmo zo verwaarloosd lijkt te worden.
. Mein Kampf is 6xx pagina's. Een zin kan dan qua impact snel overschat worden.quote:if only 12,000 to 15,000 Jews had been gassed instead of German soldiers in World War I, then "the sacrifice of millions at the front would not have been in vain
Het boek levert meer interessante dingen op. Bijv. "De Russen hebben ontzettend geleden onder de Duitse bezetting". Een stelling die ik ook ben tegengekomen in het Oekraïne crisis topic. Het is echter pure stalinistische propaganda. Operatie Barbarossa was de invasie van de Sovjet Unie maar daar werden voornamelijk Polen, Oekraïners, wit Russen, Litouwers en joden geterroriseerd en vermoord.quote:
Slag om Stalingrad ? Hoeveel russen kwamen om ? witrussen en oekraïners werden ook beschouwd als inwoners van sovjet-unie, wat vooral in het westen afgekort werd tot 'russen'quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:52 schreef Polacco het volgende:
[..]
Het boek levert meer interessante dingen op. Bijv. "De Russen hebben ontzettend geleden onder de Duitse bezetting". Een stelling die ik ook ben tegengekomen in het Oekraïne crisis topic. Het is echter pure stalinistische propaganda. Operatie Barbarossa was de invasie van de Sovjet Unie maar daar werden voornamelijk Polen, Oekraïners, wit Russen, Litouwers en joden geterroriseerd en vermoord.
Maar goed dat is misschien iets voor een ander topic.
Voordat de Duitsers bij Stalingrad waren aangekomen hadden ze al miljoenen mensen vermoord die geen etnisch Rus waren maar in de stalinistische propaganda onterecht als Rus werden aangeduid.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 20:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Slag om Stalingrad ? Hoeveel russen kwamen om ? witrussen en oekraïners werden ook beschouwd als inwoners van sovjet-unie, wat vooral in het westen afgekort werd tot 'russen'
Werden ze etnisch Rus genoemd of landgenoot van de Sovet Unie ?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 20:15 schreef Polacco het volgende:
[..]
Voordat de Duitsers bij Stalingrad waren aangekomen hadden ze al miljoenen mensen vermoord die geen etnisch Rus waren maar in de stalinistische propaganda onterecht als Rus werden aangeduid.
Stalin deed een beroep op het Russische nationalisme tijdens de oorlog. Alle slachtoffers van de georganiseerde Duitse moordpartijen waren Sovjet burgers en Rusland was de belangrijkste Sovjetnatie. De nieuwe propagandaregel werd: ''Het Russische volk - het eerste onder zijn gelijke in de familie van de USSR volken - draagt de zwaarste last in de strijd met de Duitse bezetter''. Toen deze woorden in jan 42 werden uitgesproken hadden de Duitsers ten oosten van de Molotov-Ribbentroplinie al een miljoen Joden vermoord.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Werden ze etnisch Rus genoemd of landgenoot van de Sovet Unie ?
Ik weet wel dat het westen al die etniciteiten op een hoop gooide tot 'allemaal Russen' , maar deden de sovjetmedia dat ook ?
Nu kwamen 800.000 inwoners van de sovjetunie om bij de Slag om Stalingrad.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_om_Stalingrad Naar mijn idee waren dit vooral 'Russen' .
Andere cijfers zijn 20 miljoen inwoners van de Sovjet Unie die het niet overleefden.
http://nl.wikipedia.org/w(...)lachtoffers_per_land
Ik neem aan, dat een meerderheid toch Russen waren, immers ook veruit de grootste groep in de Unie.
Waren dat Russische Joden ?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 23:34 schreef Polacco het volgende:
[..]
Stalin deed een beroep op het Russische nationalisme tijdens de oorlog. Alle slachtoffers van de georganiseerde Duitse moordpartijen waren Sovjet burgers en Rusland was de belangrijkste Sovjetnatie. De nieuwe propagandaregel werd: ''Het Russische volk - het eerste onder zijn gelijke in de familie van de USSR volken - draagt de zwaarste last in de strijd met de Duitse bezetter''. Toen deze woorden in jan 42 werden uitgesproken hadden de Duitsers ten oosten van de Molotov-Ribbentroplinie al een miljoen Joden vermoord.
Westerse media hebben dit simpelweg overgenomen en met succes. Nog steeds wordt gedacht dat die 20 miljoen die jij aanhaalt voornamelijk Russen waren.
Voornamelijk Poolse, Litouwse, Wit-Russische en Oekraïnse Joden.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 23:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Waren dat Russische Joden ?
Ja... zover ik de berichten begreep was een meerderheid van die 20 miljoen etnische Russen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |