Niet zo als deze, ze draaien vaak voor de tijd weg de Atlantische Oceaan op.quote:Op zondag 28 oktober 2012 20:03 schreef DeParo het volgende:
[..]
Maar was er een paar maanden geleden niet ook al een orkaan op ramkoers met New York?
Maar deze gaat, zoals het er nu naar uit ziet dan, echt vol over New York heen?quote:Op zondag 28 oktober 2012 20:05 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Niet zo als deze, ze draaien vaak voor de tijd weg de Atlantische Oceaan op.
Of je bedoeld die van vorig jaar, Irene, die deed een schampschot langs de oostkust.
Geschatte schade: 19 miljard dollar.
Het oog ligt volgens de laatste berekeningen iets zuidelijker, beetje ten hoogte van Philiadelphia.quote:Op zondag 28 oktober 2012 20:06 schreef DeParo het volgende:
[..]
Maar deze gaat, zoals het er nu naar uit ziet dan, echt vol over New York heen?
Hetzelfde kan voor Nederland gezegd worden wat betreft overstromingen en aardbevingen natuurlijk.quote:Op zondag 28 oktober 2012 20:07 schreef VacaLoca het volgende:
New York is vrij kwetsbaar idd, Al helemaal tegen een zware aardbeving mocht die keer zeldzaam plaatsvinden
We klagen hier al bijv windkracht tien of elf dat alles stuk gaat. Een orkaan van 1e categorie kan je je hier niet voorstellen en dan moet je ook nog even kijken naar de omvang van zon kreng vergeleken met een typisch Nederlandse herfst- of winterstormquote:Op zondag 28 oktober 2012 20:09 schreef DeParo het volgende:
[..]
Hetzelfde kan voor Nederland gezegd worden wat betreft overstromingen en aardbevingen natuurlijk.
De eerste Perfect Storm aan de oostkust had 13 dodelijke slachtoffers en 200 miljoen schade in 1991.quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:55 schreef DeParo het volgende:
Wat is dit saai, nou zolang er geen "The Day After Tomorrow"-achtige praktijken gebeuren hoeft dit topic niet eens open denk ik, haha.
Ook niet zo gek natuurlijk net alsof ze in Amerika zich druk maken als de Noordzee zich hier eens weer eens laten kennen.quote:Op zondag 28 oktober 2012 20:35 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
De eerste Perfect Storm aan de oostkust had 13 dodelijke slachtoffers en 200 miljoen schade in 1991.
Dit soort cijfers zijn natuurlijk niet meer interessant voor sensatiezoekers, sinds Sumatra, New Orleans en Haiti.
Klopt, maar waar ik wb. New York op doelde is dat bepaalde wijken gebouwd zijn op een hele zachte ondergrond die het snel begeeft bij een aardbeving.quote:Op zondag 28 oktober 2012 20:09 schreef DeParo het volgende:
[..]
Hetzelfde kan voor Nederland gezegd worden wat betreft overstromingen en aardbevingen natuurlijk.
Een orkaan niet inderdaad maar een zware storm of een aardbeving kan natuurlijk wel.quote:Op zondag 28 oktober 2012 20:38 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Klopt, maar waar ik wb. New York op doelde is dat bepaalde wijken gebouwd zijn op een hele zachte ondergrond die het snel begeeft bij een aardbeving.
En idd de populatie, bevolkingsdichtheid en hoe laag het is gelegen gaat ook op voor Nederland, maar wij zullen niet snel een orkaan krijgen hier...
Nee dat klopt, geen verband tussen storm en aardbeving. Wel kan de grond verzakken door overstromingen.quote:Op zondag 28 oktober 2012 20:40 schreef DeParo het volgende:
[..]
Een orkaan niet inderdaad maar een zware storm of een aardbeving kan natuurlijk wel.
Hoe dan ook, met deze storm is er toch geen gevaar voor een aardbeving, of vergis ik me.
Ik zag het idd. En dat terwijl de kern op meer dan 400 km uit de kust ligt.quote:Op zondag 28 oktober 2012 21:29 schreef YazooW het volgende:
[..]
Water is al een paar keer over de rand gegaan, onderaan in beeld bij dat huis zeg maar.
700 kilometer zuidelijker dan New York. Als daar het ergste terecht komt en het in NC al zo heftig is....quote:Op zondag 28 oktober 2012 21:35 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik zag het idd. En dat terwijl de kern op meer dan 400 km uit de kust ligt.
[ afbeelding ]
En dan wordt al het water er nog eens rechtstreeks heen geduwd.quote:Op zondag 28 oktober 2012 21:46 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
700 kilometer zuidelijker dan New York. Als daar het ergste terecht komt en het in NC al zo heftig is....
Hoef je mij niet uit te leggen hoorquote:Op zondag 28 oktober 2012 18:36 schreef downgrade het volgende:
[..]
waarom deze tornado zo severe is zie Weer, Klimaat en Natuurrampen
Tornado?quote:Op zondag 28 oktober 2012 18:36 schreef downgrade het volgende:
[..]
waarom deze tornado zo severe is zie Weer, Klimaat en Natuurrampen
Ach de vorige keer ook zal wel met een sisser aflopen.quote:Op zondag 28 oktober 2012 22:27 schreef Tanin het volgende:
Ik zit momenteel in New Jersey. Eten en drinken is ingeslagen, stroom en TV doen het nog.
Vanochtend sterke wind gehad, maar inmidels heel rustig, klein beetje regen.
Verwachting is dat het morgen te keer zal gaan...
Over dat de orkanen meestal wegdraaien: die stormen kwamen meestal niet recht op NJ/NY afstormen, maar er vlak langs, dit ziet er anders uit, en men maakt zich zorgen.
Is volgens mij eerder een teken van brakke kustbescherming. Er is nauwelijks een duinenrij zo te zien, dus dan lok je het ook wel een beetje uit. In Nederland staat het strand ook wel eens volledig onder water, maar dankzij onze uitstekende kustbescherming is er dan niks aan de hand.quote:Op zondag 28 oktober 2012 21:35 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik zag het idd. En dat terwijl de kern op meer dan 400 km uit de kust ligt.
[ afbeelding ]
Mjah, zal wel even doorbijten zijn, maar ik zit niet aan de kust, dus zal inderdaad reuze meevallen, verwacht ik.quote:Op zondag 28 oktober 2012 22:30 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ach de vorige keer ook zal wel met een sisser aflopen.
Succes.
Dat zal wel meevallen.quote:Op zondag 28 oktober 2012 22:33 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Is volgens mij eerder een teken van brakke kustbescherming. Er is nauwelijks een duinenrij zo te zien, dus dan lok je het ook wel een beetje uit. In Nederland staat het strand ook wel eens volledig onder water, maar dankzij onze uitstekende kustbescherming is er dan niks aan de hand.
Las net ergens ook dat er flinke sneeuwstormen worden verwacht.quote:Op zondag 28 oktober 2012 22:34 schreef Tanin het volgende:
[..]
Mjah, zal wel even doorbijten zijn, maar ik zit niet aan de kust, dus zal inderdaad reuze meevallen, verwacht ik.
Fijn, heb ik m'n winterkleding tenminste niet voor niets meegenomen.quote:Op zondag 28 oktober 2012 22:35 schreef DeParo het volgende:
[..]
Las net ergens ook dat er flinke sneeuwstormen worden verwacht.
onze kustbescherming is denk ik redelijk kansloos ten opzichte van zo'n tropische orkaan hoor....quote:Op zondag 28 oktober 2012 22:33 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Is volgens mij eerder een teken van brakke kustbescherming. Er is nauwelijks een duinenrij zo te zien, dus dan lok je het ook wel een beetje uit. In Nederland staat het strand ook wel eens volledig onder water, maar dankzij onze uitstekende kustbescherming is er dan niks aan de hand.
Woon jij daar dan niet of?quote:Op zondag 28 oktober 2012 22:36 schreef Tanin het volgende:
[..]
Fijn, heb ik m'n winterkleding tenminste niet voor niets meegenomen.
Ik lees over een stormvloed van 300 cm als gevolg van Sandy (bij New York). De hoogste stormvloed in de nabije geschiedenis moet denk ik de stormvloed van 9 november 2007 zijn geweest, toen ging de Maeslantkering dicht. Als ik naar het rapport van de SVSD kijk dan komen daar de volgende maximale wateropzetten uit naar voren aan de kust:quote:Op zondag 28 oktober 2012 22:36 schreef Againzender het volgende:
[..]
onze kustbescherming is denk ik redelijk kansloos ten opzichte van zo'n tropische orkaan hoor....
maar zo'n ding kan ons nooit in volle kracht bereiken.
1 2 3 4 5 | Vlissingen 9 nov [b]251[/b] 8h30 tijdens 1e LW Roompot buiten 9 nov [b]263[/b] 7h30 tijdens 1e LW Hoek v Holland 9 nov [b]204[/b] 4h20 ong. 2 uur na 1e HW Den Helder 9 nov [b]191[/b] 6h20 tijdens 1e HW Delfzijl 9 nov [b]279[/b] 10h00 ong. 1 uur voor 1e HW |
En deltawerken worden niet zomaar als 1 van de 7 moderne wereldwonderen genoemdquote:Op zondag 28 oktober 2012 22:56 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik lees over een stormvloed van 300 cm als gevolg van Sandy (bij New York). De hoogste stormvloed in de nabije geschiedenis moet denk ik de stormvloed van 9 november 2007 zijn geweest, toen ging de Maeslantkering dicht. Als ik naar het [url=http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CC4QFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.knmi.nl%2Fsamenw%2Fhydra%2Fstormcatalogus%2FCases%2F05_09-11-2007%2FExtra%2FSR%252088_tcm174-276325.pdf&ei=EaaNUKrzFOWw0AWQnYDgCA&usg=AFQjCNEag3-_rl95Eg0CppsLC6IluaIjxA&cad=rja]rapport[/url] van de SVSD kijk dan komen daar de volgende maximale wateropzetten uit naar voren aan de kust:
Vlissingen 9 nov 251 8h30 tijdens 1e LW
Roompot buiten 9 nov 263 7h30 tijdens 1e LW
Hoek v Holland 9 nov 204 4h20 ong. 2 uur na 1e HW
Den Helder 9 nov 191 6h20 tijdens 1e HW
Delfzijl 9 nov 279 10h00 ong. 1 uur voor 1e HW
De opzet in Delfzijl zat toen dus al bijna tegen de 300 cm aan en dat terwijl de kustbescherming berekend is op (in Delfzijl) een hoogte van 620 cm boven NAP en de opgetreden waterstand bij Delfzijl 421 cm boven NAP was. In totaal zou dus kustbescherming tussen een wateropzet van bijna 500 cm hebben moeten kunnen houden als alles werkt zoals ontworpen. Ik denk dus echt dat in Nederland een storm als Sandy niet een probleem zou vormen.
Nee, ik trek momenteel door Noord Amerikaquote:
Tof dan maak je nu wat mee haha.quote:Op zondag 28 oktober 2012 23:55 schreef Tanin het volgende:
[..]
Nee, ik trek momenteel door Noord Amerika
quote:Amerika zet zich schrap voor Sandy
Tientallen miljoenen inwoners langs de oostkust van de VS, inclusief New York, krijgen vandaag te maken met overlast. Orkaan Sandy legt een groot deel van het openbare leven stil.
Correspondent Reinout van Wagtendonk in New York: "De waarschuwingen liegen er niet om. Er wordt echt gesproken over een storm van historische omvang." Volgens wetenschappers zal Sandy extra hard aankomen vanwege een wisselwerking met een ander weersysteem dat uit noordelijke richting op de oostkust is afgekomen. "Dat werkt op elkaar in, dat zuigt elkaar aan, dat geeft elkaar energie. Ik heb een wetenschapper horen zeggen dat hun modellen dit niet eens kunnen bevatten. Dan word je toch echt zenuwachtig", aldus Van Wagtendonk.
Maatregelen
New York heeft opdracht gegeven om 375.000 mensen van laaggelegen wijken te evacueren. De scholen in de stad blijven dicht, net als Wall Street.
In New York, Philadelphia en Washington rijdt geen openbaar vervoer. Bruggen en tunnels kunnen worden gesloten wegens de verwachte hevige wind, regen en overstromingen. Alle federale ambtenaren mogen thuis blijven als hun werk niet erg dringend is.
Ruim 7400 vluchten naar de vliegvelden aan de oostkust zijn afgelast. Luchtvaartmaatschappij KLM schrapt drie retourvluchten naar de Verenigde Staten, die maandag vanaf Schiphol zouden vertrekken.
Obama
De Amerikaanse president Barack Obama heeft de bevolking zondag gewaarschuwd om de orkaan serieus te nemen. "Het is een grote en zware storm'', zei de president, nadat hij uitleg had gekregen bij de federale rampendienst FEMA in Washington. Obama zei dat het "belangrijk is om grootschalig en snel te reageren'' op schade door de orkaan.
Veel inwoners van New York hebben noodvoorraden aangelegd. Mensen stonden soms wel 45 minuten in lange rijen voor kassa's om water en batterijen te kunnen kopen.
De storm bereikt maandagavond of dinsdag in de vroege uren het Amerikaanse vasteland. Het is nog niet te voorspellen waar de orkaan precies aan land gaat komen, maar mogelijk is het in de regio van New York en New Jersey. Over een breedte van zo'n 165 kilometer heeft Sandy orkaankracht, maar over een front van meer dan 1100 kilometer is nog sprake van een tropische storm.
Het natuurgeweld teisterde eerder het Caribisch gebied. Daar waren 66 doden te betreuren. De meeste slachtoffers vielen in Haïti.
Nee sorryquote:Op maandag 29 oktober 2012 09:36 schreef cynicus het volgende:
Frutsel, ik zag op de eerste pagina wat twitterlinks naar Joe Bastardi maar die kletskous moet je niet al te serieus nemen. Herinner je zijn Arctic sea ice extent voorspelling uit 2010 nog?
quote:Sandy a billion dollar damage storm
Hurricane Sandy has changed little in intensity today, and remains a very large, powerful hurricane. Sandy is going to cause billions of dollars in damage Monday and Tuesday in the Eastern U.S. due to storm surge, high winds, and heavy rains. Sandy is of near record-size, with tropical storm-force winds extending up to 520 miles from its center, covering an area larger than a Texas-and-a-half. This afternoon, Sandy brought winds gusting to 64 mph at Cape Hatteras, NC, 60 mph at Kitty Hawk, NC, and 60 mph at Cape Henry, VA. Sandy's rain is onshore from North Carolina to New Jersey and Pennsylvania. Jacksonville, NC and Suffolk, NC have recorded 2 inches of rain today, Greenville, NC has seen 1.6 inches, and Ahoskie, NC has seen 1.5 inches.
With peak impact still 24 to 36 hours away, water levels are already 2 - 4 feet above normal from Virginia to New York. At 4 pm EDT, Lewes, Delaware was at 3.3 feet above normal, Cape May, New Jersey was at 3.1 feet above normal, Wachapreague, Virginia was at 3.6 feet above normal, and Chesapeake Bay Bridge Tunnel station was at 3.6 feet above normal, up more than half a foot since 10:30am. The National Weather Service in Upton, New York mentioned today that the predicted maximum water level of 11.7 feet at The Battery in New York City, which is expected to occur at 8:13pm ET on Monday, would break the record of 10.5 feet which was set on September 15, 1960 in Hurricane Donna.
Van Tropical Weather Undergroundquote:Sandy's storm surge a huge threat
This afternoon's 3:30 pm EDT H*Wind analysis from NOAA's Hurricane Research Division put the destructive potential of Sandy's winds at a modest 2.8 on a scale of 0 to 6. However, the destructive potential of the storm surge was record high: 5.8 on a scale of 0 to 6. This is a higher destructive potential than any hurricane observed since 1969, including Category 5 storms like Katrina, Rita, Wilma, Camille, and Andrew.
The previous highest destructive potential for storm surge was 5.6 on a scale of 0 to 6, set during Hurricane Isabel of 2003. Sandy is now forecast to bring a near-record storm surge of 6 - 11 feet to Northern New Jersey and Long Island Sound, including the New York City Harbor. This storm surge has the potential to cause many billions of dollars in damage if it hits near high tide at 9 pm EDT on Monday. The full moon is on Monday, which means astronomical high tide will be about 5% higher than the average high tide for the month. This will add another 2 - 3" to water levels. Fortunately, Sandy is now predicted to make a fairly rapid approach to the coast, meaning that the peak storm surge will not affect the coast for multiple high tide cycles. Sandy's storm surge will be capable of overtopping the flood walls in Manhattan, which are only five feet above mean sea level. On August 28, 2011,
Tropical Storm Irene brought a storm surge of 4.13' and a storm tide of 9.5' above MLLW to Battery Park on the south side of Manhattan. The waters poured over the flood walls into Lower Manhattan, but came 8 - 12" shy of being able to flood the New York City subway system. According to the latest storm surge forecast for NYC from NHC, Sandy's storm surge is expected to be at least a foot higher than Irene's. If the peak surge arrives near Monday evening's high tide at 9 pm EDT, a portion of New York City's subway system could flood, resulting in billions of dollars in damage. I give a 50% chance that Sandy's storm surge will end up flooding a portion of the New York City subway system.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |