Dit is het probleem met heel veel van die laagbetaalde dienstenbaantjes. Vroeger maakten werknemers ook hun eigen kantoor schoon maar nu is dat aanbesteed aan boevenachtige schoonmaakbedrijven.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat vind ik nog steeds, maar het is kennelijk niet meer normaal...
Je hoeft niet te 'buigen' voor die 'staatsmacht' hoor. Maar verwacht dan ook geen geld voor niets doen te krijgen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ze drukken de loonkosten, en de lonen, voor iedereen, en dat schijnt heel nuttig te zijn.
[..]
Doe iets zou ook mijn advies aan een werkloze zijn, maar de neiging om je persoonlijke voorkeuren en inzichten met staatsmacht af te dwingen is meer iets voor mensen die dictatortje willen spelen of niet in staat zijn tot het hebben van een coherente visie op de rol van de staat in relatie tot de burger.
dat is het ingewikkelde inderdaad. En bij mensen die al jaren in de bijstand zitten is dat ook extreem lastig.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:59 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dat neem ik aan van wel ja. Maar daar schort het volgens mij nog wel eens aan als ik het zo links en rechts hoor. Dus daar ligt ook gelijk een uitdaging voor de gemeenten en bedrijfsleven.
Nee ze verplicht laten werken en dat ze het niet aankunnen daardoor weer terug grijpen naar hun verleden en uiteindelijk weer op de straat belanden. Dat is sociaal ga toch weg natuurlijk zijn er randgevallen welke nog wel kunnen werken maar laat dat in hemelsnaam iets zijn waar ze wat vrijheid hebben met de juiste begeleiding.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En de ex zwervers wil je laten verrotten. Ja, dat is sociaal!
Dat zal een lastige taak zijn, maar ik denk dat je vooral moet beginnen om te luisteren naar hoe die mensen er instaan en daar ook iets mee doen. Ik denk dat er best een groot deel zit wat met de juiste voorwaarden best wel weer aan de slag zou gaan. Probeer het dus eens met meekijken in plaats van altijd maar dwang en korting, dat werkt nooit zo is gebleken en dat zal zich weer herhalen als er niet anders gekeken zal worden vrees ik. Plus dat het dan een stuk humaner is dan nu het geval is en dat werpt vaak meer vruchten af dan dwang.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 19:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
dat is het ingewikkelde inderdaad. En bij mensen die al jaren in de bijstand zitten is dat ook extreem lastig.
Ook die methode is al best wel geprobeerd natuurlijk. Er is geen universeel instrument dat werkt.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 19:19 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dat zal een lastige taak zijn, maar ik denk dat je vooral moet beginnen om te luisteren naar hoe die mensen er instaan en daar ook iets mee doen. Ik denk dat er best een groot deel zit wat met de juiste voorwaarden best wel weer aan de slag zou gaan. Probeer het dus eens met meekijken in plaats van altijd maar dwang en korting, dat werkt nooit zo is gebleken en dat zal zich weer herhalen als er niet anders gekeken zal worden vrees ik. Plus dat het dan een stuk humaner is dan nu het geval is en dat werpt vaak meer vruchten af dan dwang.
Dat bedoel ik juist met luisteren naar de persoon zelf, hij/zij zal er best een idee over hebben, dat weet ik zeker. Dan is het aan de gemeente hoe ze daar mee om willen gaan, het doel is duidelijk en dat is zorgen dat die mensen die het nog goed kunnen weer een toekomst te bieden, en dus niet alleen zorgen dat ze van de bank komen. En dat haal ik er nog het meest uit eigenlijk, dat stukje moeten omdat wij het zo willen. Iedereen had op een zeker moment ergens nog dromen maar daar is iets in fout gelopen dus zal het vaak een multidisciplinair stukje maatwerk worden, maar dat geeft niet als het zou werken.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 19:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ook die methode is al best wel geprobeerd natuurlijk. Er is geen universeel instrument dat werkt.
Het universum kent natuurlijke selectie. Het zorg-maar-voor-jezelf principe.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 19:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ook die methode is al best wel geprobeerd natuurlijk. Er is geen universeel instrument dat werkt.
Heel veel verstand van economie heb je kennelijk niet, want als er geen werkloosheid meer is wordt arbeid veel duurder, waardoor alles duurder wordt, hetgeen leidt tot een versterkend effect en krijg je derhalve hyperinflatie.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:43 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is vooral goed voor mensen die geld verdienen met het hebben van geld ipv met werken, de economie is veel meer dan dat. Maar laat de mensen die zo van werkloosheid profiteren dan ook betalen voor de kosten ervan, de uitkeringen dus.
Ja, want zoals we allemaal weten zijn die 24/7 bezig met nuttige zaken.quote:Vanuit een heel bekrompen visie op economie misschien niet, voor de samenleving lijkt het me in ieder geval niet goed en die werklozen zouden hun tijd ook nuttiger kunnen besteden.
Het ontbreekt jou vooral aan economische kennis.quote:Dat klinkt weer heel stoer, maar het ontbreekt natuurlijk weer aan een idee waartegen die overheid dan op zou treden.
Hoezo nog meer? En ik pleit niet voor het verlagen, ik pleit voor het splitsen in een deel waar je altijd recht op hebt en een deel waar plichten bij komen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:52 schreef Klopkoek het volgende:
WAlgelijke ideeën spui je. Van (nog meer) verlagen bijstand tot het makkelijker maken van ontslag maar tevens het moeilijker maken van werknemers om zelf over te stappen... op naar de neoliberale gevangenis.
Ik vind meerdere opties prima, maar op zeker moment kom je hierbij uit, want er is nu eenmaal niet voor iedereen leuk en uitdagend werk.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:54 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Voor diegene die moedwillig proberen te ontduiken en werkelijk gewoon kunnen, vind ik het A: Dom, als ze het zouden doen en B: Een goeie prikkel om dan toch maar te gaan zoeken naar een normale baan, en daar ook de middelen toe geven. Slechts vegen voor gemeenschap ?, prima als dat is wat je wilt doen, maar het zou geen verplichting moeten wezen. Dus ook zorgen voor eventuele andere opties inclusief opleiding als dat nodig zou zijn.
Maak je nou eens niet zo druk. Dit geldt alleen voor mensen die niet willen. Waarom zou de maatschappij toegeeflijk moeten zijn ten opzichte van een groep die helemaal niets terug wil doen voor de maatschappij?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:56 schreef Klopkoek het volgende:
GVD, de rechtsen verhogen eerst het aantal kilometers dat ze moeten rijden voor werktrajecten en nu ook al verplicht verhuizen? Het is echt te gek voor worden. Helaas is dat ook het beleid geweest van Donner onder druk van de banken en projectontwikkelaars die duurder geworden grond voor andere bestemmingen willen gebruiken... en alweer worden zij dus gestraft. Het verwijt is altijd dat die 'tokkies' de grondprijs negatief beinvloeden maar het dan wel omhoog gaat moeten ze weg!
Ik wordt zo boos, en daarom HAAT ik Nederland. God damn Holland.
In welke tijd maakte men het eigen kantoor schoon volgens jou?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 19:02 schreef Klopkoek het volgende:
Dit is het probleem met heel veel van die laagbetaalde dienstenbaantjes. Vroeger maakten werknemers ook hun eigen kantoor schoon maar nu is dat aanbesteed aan boevenachtige schoonmaakbedrijven.
Alles wat de witteboordenkaste niet zelf wil doen wordt uitbesteed aan anderen en liefst zo goedkoop mogelijk; dwang helpt daar heel erg bij natuurlijk. Net zoals uitzichtloosheid op een alternatief, dat houdt het goedkope inwisselbare reservoir in stand.
En zo wordt Nederland een lagelonenland (want vroeger deden de meeste werknemers het schoonmaken van kantoor zelf) en een strafstaat bovendien. De agenda om gevangenissen te privatiseren past daar ook heel goed bij.
Welke gemeente is dat en wat betekent dit bijvoorbeeld voor jou?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 19:51 schreef moussie het volgende:
Waarom wordt dit gepresenteerd alsof het iets nieuws is? In mijn gemeente is dat al jaren zo.
Overigens wordt het wel beperkt tot vrijwilligerswerk .. dus geen geprik in het park, geen straten vegen etc, want dat is gewoon oneerlijke concurrentie die op termijn zal zorgen voor een devaluatie van het minimumloon.
Dat is misschien nog niet eens zo erg als er maar een afdoende salaris tegenover staat, zodat je gewoon met de rest mee kan doen. Verschillen hou je toch maar aan de onderkant moet het juist omhoog zodat daar ook ruimte komt om fatsoenlijk van te leven. Niet iedereen kan pretstudies en dito baantjes hebben maar dat ambieert ook niet iedereen. Wel een stuk levensgenot en helaas staat dat synoniem met geld.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 19:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind meerdere opties prima, maar op zeker moment kom je hierbij uit, want er is nu eenmaal niet voor iedereen leuk en uitdagend werk.
Het nare hiervan is dat het uiteindelijk neer komt op 'wie bezit de geweertjes'. En het nare daar weer van is dat je dan een tweede Afrika wordt.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 19:38 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Sociaal Darwinisme rekent uiteindelijk ook met zichzelf af, kwestie van tijd..wacht maar tot je een tijdje verder bent en je slechts geselecteerd hebt op bepaalde eigenschappen, lees, rationalisme en het verlies van gevoel en de honger naar macht en status. Dan verlang je weer gauw gauw naar vroeger !
Den Helder. Ik doe al jaren vrijwilligerswerk, thuis achter de PC. Sluit 100% aan op zowel mijn interesse als capaciteiten. Extra'tje is dat mijn 3-in-1 abo betaald wordt omdat ik dat nodig heb voor het werk, en de PC waarop ik werk na afschrijving van mij is ..quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 19:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Welke gemeente is dat en wat betekent dit bijvoorbeeld voor jou?
Overigens snap ik deze vernieuwde ophef ook niet helemaal.
Ik ben dan ook geen Sociaal Darwinistquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het nare hiervan is dat het uiteindelijk neer komt op 'wie bezit de geweertjes'. En het nare daar weer van is dat je dan een tweede Afrika wordt.
Dan zou je als je in Deventer zou wonen ongetwijfeld vrijstelling krijgen voor het aantal uren dat je vrijwilligers werk doet. Goede regeling van Den Helderquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:08 schreef moussie het volgende:
[..]
Den Helder. Ik doe al jaren vrijwilligerswerk, thuis achter de PC. Sluit 100% aan op zowel mijn interesse als capaciteiten. Extra'tje is dat mijn 3-in-1 abo betaald wordt omdat ik dat nodig heb voor het werk, en de PC waarop ik werk na afschrijving van mij is ..
Je verzint het ook ter plekke. Anything goes als het maar een dergelijk idee als dit onderuit haalt.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 23:08 schreef Flow3r het volgende:
Maar krijgen we dan niet nog meer criminaliteit?
Er zijn mensen voor wie de uitkering slechts een basis is, ze verdienen 400 euro per week met hosselen , inbreken, tasjesroof en dealen.
Denk maar niet dat die gasten 20 uur gaan werken, dat kost ze teveel.
Nee, die geven de uitkering op en gaan nóg meer hosselen , inbreken, dealen etc.
Wordt een fijn land als velen dat gaan doen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |