Dat laatste is denk ik een goede toevoeging, dus ik zeg: verlaag de bijstand en geef mensen een eenvoudige kans om het weer op het oude niveau te krijgen door naar mogelijkheden te werken.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:45 schreef RM-rf het volgende:
Dat hoeft niet zo te zijn... goede bedoelingen in een stelsel van 'sociale zekerheid' gaan toevoegen en allerhande 'hulpverleners' en 'werkverschaffing' gaan financieren énkel vanuit het idee 'dat je beter iets kunt doen' heeft al genoeg sociale rampen én steeds meer stijgende overheidsuitgaven geschapen...
Imho is het állerbelangrijkste dat in de lage inkomensklasse het gewoon 'winstgevend' moet zijn om betaald werk te doen, tov het ontvangen van een uitkering...
waar dat nog altijd in veel situaties misloopt, mensen bv erop achteruitgaan als ze hun uitkering (en alle leuke subsidie-potjes en -regeltjes die daarvoor beschikbaar zijn) opgeven voor een laagbetaalde baan....
Daàr gaat het mis....
Als je dan mensen moet 'dwingen' om aan het werk te gaan ben je eigenlijk al het paard áchter de wagen aan het spannen, mensen zouden gewoon moeten willen werken, om er financieel op vooruit te gaan...
Je kan toch gewoon bepalen dat het niet geldt voor mensen die arbeidsongeschikt zijn?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:52 schreef FAUSTINO het volgende:
Dat geld dus niet voor mensen in de bijstand. Dat is nog het restant van jaren geleden wat er ingeduwd is.
Continue thuis of op het terras zitten is ook erg duur natuurlijk. Constant de TV en verwarming aan is niet goedkoop.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:01 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Belachelijk plan.
Men kan nu al niet rondkomen van de Bijstand. 25% minder dan zou de netto-uitkering voor een alleenstaande op zo'n 500 euro komen. Dat is geen doen natuurlijk.
Vaak worden mensen met een behoorlijke psychische handicap in de bijstand geplaatst bijvoorbeeld mensen met een zwervende verleden. Zulke mensen zijn gewoon te ver heen om te plaatsen waar dan ook. Nogmaals help die groep die wel wil en ook kan.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je kan toch gewoon bepalen dat het niet geldt voor mensen die arbeidsongeschikt zijn?
Dat laatste denk ik. En dat is ook maar goed ook, want dat was een kapstok om er onderuit te komen. Het moet niet een doel zijn van de overheid. De mensen moeten het zelf als doel gaan zien. Motivatie... Geef ze vrij om te solliciteren. Let maar op: ineens schrijven ze veel betere brieven en op veel meer passende functies.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:56 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat gebeurt onder de naam Workfirst projecten inderdaad al in tal van gemeenten. In die zin snap ik niet waarom dit nieuws is, misschien omdat men nu geen reintegratie als doelstelling heeft ofzo.
Ik ken wat van die verhalen en ik zit me dan echt op te winden. Van die mensen die al 7 jaar geen minuut hebben gewerkt, 12 functies aangeboden krijgen onder het mom "kies er één" en die dan gaan klagen dat er niets bij zit wat bij ze past...quote:Maar ik ken genoeg negatieve ervaringen van mensen. In die zin dat "werken voor je uitkering" op geen enkele wijze bijdraagt aan je reintegratie, behalve dan het plezieren van de rancuneuze gevoelens in de samenleving ten opzichte van uitkeringstrekkers.
Dat vind ik nog steeds, maar het is kennelijk niet meer normaal...quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:58 schreef FAUSTINO het volgende:
Voorheen was het meer dan normaal dat een ieder zijn eigen stukje stoep bij de voordeur schoonmaakte.
VOlgens mij was ze wel positief, maar dat terzijde.quote:Je snapt het echt niet dan. Ze zit nog steeds in een vorm van uitkering dat is toch niet het doel van dit plan. En bovenal zoals ik eerder al aangaf in dit topic ga aan het werk met de mensen die motivatie hebben om te werken zoals deze user. Naar vermogen en waar iemand zoveel mogelijk werk vind waar hij/zij inpast.
Iemand die echt niet wil werken gooi dat op een minimum voor bestaan van leven en ga je daar niet mee moeien kost enkel klauwen met geld en je schiet er geen donder mee op. En katten doe je maar ergens anders.
Mensen moeten zelf willen. Die begeleiding werkt m.i. niet. Alleen als mensen die begeleiding gaan vragen werkt het.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:59 schreef Tomatenboer het volgende:
Is mensen naar een passende baan leiden niet een veel structurelere oplossing en bevredigender voor iedereen? Dat kost weliswaar (veel) meer geld, maar als je mensen maar dumpt in de makkelijkste baantjes om ze maar aan het werk te hebben kan men dat uiteindelijk juist opbreken en kan men een eindeloze draaideur-uitkeringstrekker worden, ipv dat ze gewoon in één keer naar de meest geschikte baan toe geholpen worden.
Je kan weldegelijk rondkomen van de bijstand, zeker als je in zo'n leegstaand huisje in het noordoosten van nederland gaat wonen waar de huur extreem laag is omdat er nu eenmaal niemand wil wonen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:01 schreef Tomatenboer het volgende:
Belachelijk plan.
Men kan nu al niet rondkomen van de Bijstand. 25% minder dan zou de netto-uitkering voor een alleenstaande op zo'n 500 euro komen. Dat is geen doen natuurlijk.
Wat begreep je nou niet aan wat ik schreef?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:07 schreef FAUSTINO het volgende:
Vaak worden mensen met een behoorlijke psychische handicap in de bijstand geplaatst bijvoorbeeld mensen met een zwervende verleden. Zulke mensen zijn gewoon te ver heen om te plaatsen waar dan ook. Nogmaals help die groep die wel wil en ook kan.
Die kennen we helaas allemaal daar ben je echt niet uniek inquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
[..]
Ik ken wat van die verhalen en ik zit me dan echt op te winden. Van die mensen die al 7 jaar geen minuut hebben gewerkt, 12 functies aangeboden krijgen onder het mom "kies er één" en die dan gaan klagen dat er niets bij zit wat bij ze past...
Kom op zeg!
Moeten we daarom maar mensen welke in de bijstand zitten het maar laten doen. Geef die mensen toch een waardige vaste baan in vast dienstverband. Net zoals het voorbeeld waar je het nu over hebt. En nee ben het niet met plan eens wel verlagen voor mensen die willens en weten gewoon niks uitvoeren.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat vind ik nog steeds, maar het is kennelijk niet meer normaal...
[..]
VOlgens mij was ze wel positief, maar dat terzijde.
Ik vind het prima om de bijstand flink te verlagen en dat je dan vrijwillig bij kan verdienen. Mij gaat het om het uitgangspunt dat de vrijblijvendheid eraf gaat.
Bijstand is iets anders als een arbeidsongeschiktheidsuitkering dat is wat jij dan weer niet snapt is mijn wederantwoord op wat je nu zegt.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat begreep je nou niet aan wat ik schreef?
O ja, helemaal vergeten, de werkloosheid was opgelost vorige week.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je kan weldegelijk rondkomen van de bijstand, zeker als je in zo'n leegstaand huisje in het noordoosten van nederland gaat wonen waar de huur extreem laag is omdat er nu eenmaal niemand wil wonen.
En dan gaat men maar eigen groente kweken ofzo. Weet ik veel. Of toch maar werken, want die optie is er nu eenmaal...
Je kan niet iedereen een baan geven. Er is altijd werkloosheid. Maar die mensen kunnen zich gewoon nuttig maken en ik vind dat een prima idee.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:16 schreef FAUSTINO het volgende:
Moeten we daarom maar mensen welke in de bijstand zitten het maar laten doen. Geef die mensen toch een waardige vaste baan in vast dienstverband. Net zoals het voorbeeld waar je het nu over hebt. En nee ben het niet met plan eens wel verlagen voor mensen die willens en weten gewoon niks uitvoeren.
Dat snap ik heel goed, maar jouw antwoord hier laat zien dat je niet leest wat ik schrijf.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:17 schreef FAUSTINO het volgende:
Bijstand is iets anders als een arbeidsongeschiktheidsuitkering dat is wat jij dan weer niet snapt is mijn wederantwoord op wat je nu zegt.
Nee, die is niet opgelost. Je kan jezelf gewoon altijd wel nuttig maken. Voor mijn part wordt de stoep iedere dag geveegd. Of gaat men gezellig bejaarden door het park duwen. Who cares? Maar doe iets!quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:17 schreef Weltschmerz het volgende:
O ja, helemaal vergeten, de werkloosheid was opgelost vorige week.
Ze drukken de loonkosten, en de lonen, voor iedereen, en dat schijnt heel nuttig te zijn.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, die is niet opgelost. Je kan jezelf gewoon altijd wel nuttig maken.
Doe iets zou ook mijn advies aan een werkloze zijn, maar de neiging om je persoonlijke voorkeuren en inzichten met staatsmacht af te dwingen is meer iets voor mensen die dictatortje willen spelen of niet in staat zijn tot het hebben van een coherente visie op de rol van de staat in relatie tot de burger.quote:Voor mijn part wordt de stoep iedere dag geveegd. Of gaat men gezellig bejaarden door het park duwen. Who cares? Maar doe iets!
Werkloosheid is goed voor de economie. Maar de economie wordt er niet slechter van als mensen in de bijstand hier in de gemeente met een prikker rond gaan lopen en de rommel opruimen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:27 schreef Weltschmerz het volgende:
Ze drukken de loonkosten, en de lonen, voor iedereen, en dat schijnt heel nuttig te zijn.
Ja, jij bent altijd liberaal zo lang als het je uitkomt.quote:Doe iets zou ook mijn advies aan een werkloze zijn, maar de neiging om je persoonlijke voorkeuren en inzichten met staatsmacht af te dwingen is meer iets voor mensen die dictatortje willen spelen of niet in staat zijn tot het hebben van een coherente visie op de rol van de staat in relatie tot de burger.
Het is vooral goed voor mensen die geld verdienen met het hebben van geld ipv met werken, de economie is veel meer dan dat. Maar laat de mensen die zo van werkloosheid profiteren dan ook betalen voor de kosten ervan, de uitkeringen dus.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Werkloosheid is goed voor de economie.
Vanuit een heel bekrompen visie op economie misschien niet, voor de samenleving lijkt het me in ieder geval niet goed en die werklozen zouden hun tijd ook nuttiger kunnen besteden.quote:Maar de economie wordt er niet slechter van als mensen in de bijstand hier in de gemeente met een prikker rond gaan lopen en de rommel opruimen.
Dat klinkt weer heel stoer, maar het ontbreekt natuurlijk weer aan een idee waartegen die overheid dan op zou treden.quote:Ja, jij bent altijd liberaal zo lang als het je uitkomt.
Ik ben en blijf voor een krachtige overheid die daar waar nodig optreedt.
WAlgelijke ideeën spui je. Van (nog meer) verlagen bijstand tot het makkelijker maken van ontslag maar tevens het moeilijker maken van werknemers om zelf over te stappen... op naar de neoliberale gevangenis.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat laatste is denk ik een goede toevoeging, dus ik zeg: verlaag de bijstand en geef mensen een eenvoudige kans om het weer op het oude niveau te krijgen door naar mogelijkheden te werken.
Dat moet je natuurlijk in stapjes doen, maar gewoon over een periode van 5 jaar, met 5% per keer... Dan komt er vanzelf een prikkel.
Voor diegene die moedwillig proberen te ontduiken en werkelijk gewoon kunnen, vind ik het A: Dom, als ze het zouden doen en B: Een goeie prikkel om dan toch maar te gaan zoeken naar een normale baan, en daar ook de middelen toe geven. Slechts vegen voor gemeenschap ?, prima als dat is wat je wilt doen, maar het zou geen verplichting moeten wezen. Dus ook zorgen voor eventuele andere opties inclusief opleiding als dat nodig zou zijn.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Werken voor de uitkering... Daar is toch niets mis mee?
GVD, de rechtsen verhogen eerst het aantal kilometers dat ze moeten rijden voor werktrajecten en nu ook al verplicht verhuizen? Het is echt te gek voor worden. Helaas is dat ook het beleid geweest van Donner onder druk van de banken en projectontwikkelaars die duurder geworden grond voor andere bestemmingen willen gebruiken... en alweer worden zij dus gestraft. Het verwijt is altijd dat die 'tokkies' de grondprijs negatief beinvloeden maar het dan wel omhoog gaat moeten ze weg!quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar verlaag de uitkering van dit soort uitvreters dan met 25%, laat ze verplicht verhuizen naar regio's waar niemand meer wil wonen, enz. enz. Als men niet mee wil doen prima... maar dan doen ze dus ook niet meer mee!
Dat is ook altijd wel de intentie er bij, het moet een opstap zijn naar een echte baan als het even kan.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:54 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Voor diegene die moedwillig proberen te ontduiken en werkelijk gewoon kunnen, vind ik het A: Dom, als ze het zouden doen en B: Een goeie prikkel om dan toch maar te gaan zoeken naar een normale baan, en daar ook de middelen toe geven. Slechts vegen voor gemeenschap ?, prima als dat is wat je wilt doen, maar het zou geen verplichting moeten wezen. Dus ook zorgen voor eventuele andere opties inclusief opleiding als dat nodig zou zijn.
Actief zijn daar hoort ook iets tegenover te staan voor diegene die wel willen, maar alleen baantjes kunnen krijgen met een salaris waarvoor de bedenker van die regels zelf zijn bed niet uitkomt, daar begint het allemaal mee. Jij gaat zelf ook niet staan klungelen voor 1000 euro per maand, waarvan je net de lasten kunt betalen en verder nog weinig kunt doen. Daar moet de prikkel vandaan komen vind ik.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
En daar is dus niets mis mee.
[..]
Natuurlijk wel. Actief zijn, ritme krijgen... helpt allemaal. En je voorkomt tevens dat mensen vanuit de uitkering de hele dag zwart aan het klussen zijn. Nu kunnen ze dat nog maar halve dagen...
En de ex zwervers wil je laten verrotten. Ja, dat is sociaal!quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:07 schreef FAUSTINO het volgende:
[..]
Vaak worden mensen met een behoorlijke psychische handicap in de bijstand geplaatst bijvoorbeeld mensen met een zwervende verleden. Zulke mensen zijn gewoon te ver heen om te plaatsen waar dan ook. Nogmaals help die groep die wel wil en ook kan.
Dat neem ik aan van wel ja. Maar daar schort het volgens mij nog wel eens aan als ik het zo links en rechts hoor. Dus daar ligt ook gelijk een uitdaging voor de gemeenten en bedrijfsleven.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is ook altijd wel de intentie er bij, het moet een opstap zijn naar een echte baan als het even kan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |