Duidelijk,quote:Op woensdag 24 oktober 2012 12:43 schreef RobertNL het volgende:
[..]
RU natuurlijk, je weet toch hoe het hier werkt (dat staat zelfs in de OP!)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.HDD tracking code werkt ook nog niet, joepie nog meer claims!
Ach, risico van het vak, we hadden het kunnen weten (en wisten het wellicht stiekem ook wel).MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
Ik zie nu trouwens op de pakbon staan "NO VALUE, SAMPLE UNIT" en een prijs van 20$quote:Op woensdag 24 oktober 2012 12:29 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Ah, ze zijn dus echt de shit. Nice. Ben benieuwd!
De Douane weet donders goed dat maar 1 of 2% (of minder) een gift bevat. Dus gewoon 22 euro als grens.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 13:12 schreef ManageTheAnger het volgende:
Ik heb nog een andere vraag voor de kenners hier.
Betaal je inklaringskosten alleen als je ook douanekosten betaald?
Ik lees namelijk dat je bij zendingen vanaf 22 euro, (commercieel en particulier), btw en inklaringskosten verschuldigd bent. Terwijl bij een verzending als gift tot 45 euro ben je geen inklaringskosten verschuldigd.
Nou weet ik wel, dat je de chinees een bericht kan sturen om met de bedragen te kloten of om hem het als gift te versturen maar dan nog.
Want ik begrijp niet helemaal, waarom postnl onderscheid zou maken tussen een zending van 22 euro, of een gift van 45 euro. Er valt niet te controleren wanneer iets wel of geen gift is.
Correct. Ook de verzendkosten tellen bijvoorbeeld meer (en zelfs meerdere zendingen met 1 product van 1 seller = 1 bedrag (als ze ze beiden gelijktijdig pakken).quote:Informatie voor geinteresseerden mbt douane kosten:
Ik heb de douane gebeld en die gaf aan dat bij bedragen vanaf 150 euro er invoerrechten komen (deze kan je terugvinden op lijstwerken op www.douane.nl waarbij geldt dat het hoogste percentage grondstof in een product zorgt voor een bepaald percentage (vb: horloge's, 4,5%) samen met BTW.
Daarnaast betaal je hier ook voor inklaringskosten.
Een kleine berekening:
Henk koopt een tablet van 180 euro.
Over deze tablet, die grotendeels uit metaal/kunstof bestaat moet vervolgens 4,7% invoerrechten betaald worden. Deze komt immers boven de 150 euro grens uit.
Dus,
180*1.045= ¤188,10
Daarna, komt pas de btw welke momenteel 21% is.
188,10*1.21= ¤227,60
Daarna, komen de inklaringskosten eroverheen, te weten ¤12,50
Dus voor een tablet, die jou 180 euro uit China gekost heeft, betaal je uiteindelijk ¤227,60+12,50 = ¤240,10.
Naar mijn weten (correct me if I'm wrong) maakt het niet uit of jou product per stuk maar 5 euro is. Zodra je gehele opdracht boven 150 euro komt, dan mag je invoerrechten erbij betalen.
Hier was het al duidelijkquote:Inklaringskosten komen dus vanaf een bedrag van 22 euro, en voor giften geldt een grens van 45 euro.
De douane post BTW (21%) komt NA invoerrechten, die pas betaald worden vanaf 150 euro.
tot 22 euro betaalt men ook geen btw
vanaf 22 euro betaalt men wel btw (Dit is volgens mij alleen als ze jou pakket eruit vissen).
in de OP staat ook een calculator, maar hier heb je het volledig uitgelegd.
Hopelijk is het zo wat duidelijker voor iedereen... iemand nog aanvullingen c.q. wijzigingen te melden?
Ten eerste, douanekosten of rechten zijn niet hetzelfde als omzetbelasting. Als je inklaringskosten (In de volksmond BTW) moet betalen, worden er ook inklaringskosten in rekening gebracht. Omzetbelasting betaal je bij bestellingen met een waarde boven de ¤22,-quote:Op woensdag 24 oktober 2012 13:12 schreef ManageTheAnger het volgende:
Ik heb nog een andere vraag voor de kenners hier.
Betaal je inklaringskosten alleen als je ook douanekosten betaald?
quote:Ik lees namelijk dat je bij zendingen vanaf 22 euro, (commercieel en particulier), btw en inklaringskosten verschuldigd bent.
quote:Terwijl bij een verzending als gift tot 45 euro ben je geen inklaringskosten verschuldigd.
Dat klopt, omdat het niet te controleren is gaan ze eigenlijk standaard van de ¤22,- regel uit.quote:Nou weet ik wel, dat je de chinees een bericht kan sturen om met de bedragen te kloten of om hem het als gift te versturen maar dan nog.
Want ik begrijp niet helemaal, waarom postnl onderscheid zou maken tussen een zending van 22 euro, of een gift van 45 euro. Er valt niet te controleren wanneer iets wel of geen gift is.
Berekeningen en uitleg kloppen helemaal.quote:Informatie voor geinteresseerden mbt douane kosten:
Ik heb de douane gebeld en die gaf aan dat bij bedragen vanaf 150 euro er invoerrechten komen (deze kan je terugvinden op lijstwerken op www.douane.nl waarbij geldt dat het hoogste percentage grondstof in een product zorgt voor een bepaald percentage (vb: horloge's, 4,5%) samen met BTW.
Daarnaast betaal je hier ook voor inklaringskosten.
Een kleine berekening:
Henk koopt een tablet van 180 euro.
Over deze tablet, die grotendeels uit metaal/kunstof bestaat moet vervolgens 4,7% invoerrechten betaald worden. Deze komt immers boven de 150 euro grens uit.
Dus,
180*1.045= ¤188,10
Daarna, komt pas de btw welke momenteel 21% is.
188,10*1.21= ¤227,60
Daarna, komen de inklaringskosten eroverheen, te weten ¤12,50
Dus voor een tablet, die jou 180 euro uit China gekost heeft, betaal je uiteindelijk ¤227,60+12,50 = ¤240,10.
Naar mijn weten (correct me if I'm wrong) maakt het niet uit of jou product per stuk maar 5 euro is. Zodra je gehele opdracht boven 150 euro komt, dan mag je invoerrechten erbij betalen.
Inklaringskosten komen dus vanaf een bedrag van 22 euro, en voor giften geldt een grens van 45 euro.
De douane post BTW (21%) komt NA invoerrechten, die pas betaald worden vanaf 150 euro.
tot 22 euro betaalt men ook geen btw
vanaf 22 euro betaalt men wel btw (Dit is volgens mij alleen als ze jou pakket eruit vissen).
in de OP staat ook een calculator, maar hier heb je het volledig uitgelegd.
Hopelijk is het zo wat duidelijker voor iedereen... iemand nog aanvullingen c.q. wijzigingen te melden?
Het is te controleren door dus een brief te sturen naar de ontvanger en het pakketje pas af te geven na een bewijs van aanschaf/betaling. Steekproefgewijs openen ze een pakketje en sturen ze zo'n brief. Ze kunnen een groot zwaar pakket met opschrift 'USB adapter' natuurlijk ook wel als verdacht zien en je ook zo'n mooie brief sturen om opheldering te krijgen. Dat er soms iets langsglipt waarover eigenlijk geld afgedragen diende te worden, is dan lucky. Maar het 'systeem' zou niet werken als iedereen dat deed, of als iedereen die dat deed daar zomaar mee weg zou komen.quote:Want ik begrijp niet helemaal, waarom postnl onderscheid zou maken tussen een zending van 22 euro, of een gift van 45 euro. Er valt niet te controleren wanneer iets wel of geen gift is.
Klopt, dit is een mp4nation truukje.. Maar misschien niet teveel ruchtbaarheid aan geven.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 13:13 schreef ElmoFan het volgende:
[..]
Ik zie nu trouwens op de pakbon staan "NO VALUE, SAMPLE UNIT" en een prijs van 20$
Als het een gift is, dan heeft de ontvanger geen bewijs van betaling. Als ontvanger zou ik dus altijd kunnen zeggen dat een vriend uit China een cadeau naar mij gestuurd heeft (Waar ik zelf geen bonnetje oid van heb) en dat ze dus maar de ¤45,- regel moeten toepassen. De Nederlandse douane legt geen contact met de Chinezen, dit verhaal kunnen ze dus nooit checken. Als ik een brief krijg en zeg dat er een gift in het pakketje zit, wat dus echt gebeurd is, kunnen ze dit niet checken en heffen ze alsnog omzetbelasting op pakketjes >¤22,-.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 13:32 schreef shiznuts het volgende:
Mja, daar heb je die Taric-codes e.d. idd voor.Is wel vaker langsgekomen, heb je een hele sectie over bij de heren van de douane.
Over:
[..]
Het is te controleren door dus een brief te sturen naar de ontvanger en het pakketje pas af te geven na een bewijs van aanschaf/betaling. Steekproefgewijs openen ze een pakketje en sturen ze zo'n brief. Ze kunnen een groot zwaar pakket met opschrift 'USB adapter' natuurlijk ook wel als verdacht zien en je ook zo'n mooie brief sturen om opheldering te krijgen. Dat er soms iets langsglipt waarover eigenlijk geld afgedragen diende te worden, is dan lucky. Maar het 'systeem' zou niet werken als iedereen dat deed, of als iedereen die dat deed daar zomaar mee weg zou komen.
Klopt dat gaat met al die dingen zo (taric codes)quote:Op woensdag 24 oktober 2012 13:40 schreef RobertNL het volgende:
Dit is overigens de taric die het beste bij tablets in de buurt komt en waar ik dus de importrechten op zou gooien. Dat van het grootste aandeel metaal, plastic etc lijkt mij niet te kloppen, het zou in ieder geval zeer raar zijn en dus tijd om het even up te daten!
http://gebruikstarief.douane.nl/8471300000
0% dus.
Extra bron:
http://www.douane.nl/bibl(...)e/hd_6-20-00-02.html (ctrl + F laptop).
Het grondstof verhaal klopt volgens mij niet helemaal. Helikopters vallen bijvoorbeeld gewoon onder speelgoed, dit heeft niks met de grondstof te maken. Het gaat op productsoort.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 14:02 schreef ManageTheAnger het volgende:
[..]
Klopt dat gaat met al die dingen zo (taric codes)
De man van de douane die ik belde, vertelde mij dat aan de hand van een helikopter, als het bijv 70% kunstof is en 30% metaal dan wordt kunstof als maat aangehouden.
quote:modellen op schaal en dergelijke modellen voor ontspanning, ook indien bewegend;
mmm, dat is wat die man van de douane mij vertelde... apartquote:Op woensdag 24 oktober 2012 14:05 schreef ChineseWebwinkels het volgende:
[..]
Het grondstof verhaal klopt volgens mij niet helemaal. Helikopters vallen bijvoorbeeld gewoon onder speelgoed, dit heeft niks met de grondstof te maken. Het gaat op productsoort.
Speelgoed:
http://gebruikstarief.douane.nl/h95/posten
Het stukje dat ik bedoel:
[..]
Zou jij een betere verklaring dan dit kunnen vinden?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 14:08 schreef ManageTheAnger het volgende:
[..]
mmm, dat is wat die man van de douane mij vertelde... apart
Die indeling die je gaf klopt niet, ik heb hem net eens doorgenomen, een RC helikopter valt daar niet onder.
Horloges bijv: http://gebruikstarief.douane.nl/9101110000
of voor treinen e.d.quote:- 9503 0075 ander speelgoed en modellen, met motor
quote:- 9503 0030 elektrische treinen, daaronder begrepen rails, signalen en ander toebehoren;
zelfbouwmodellen op schaal, ook indien bewegend
Ja ik ben al aan het zoeken... hij heeft 100% tegen mij gezegd vorige week dat er een percentage van 4,5% op rust.. vanwege de samenstelling van de stoffen. Hij begon niet eens over speelgoed oid.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 14:14 schreef ChineseWebwinkels het volgende:
[..]
Zou jij een betere verklaring dan dit kunnen vinden?
[..]
of voor treinen e.d.
[..]
Held!quote:Op woensdag 24 oktober 2012 14:29 schreef shiznuts het volgende:
0%? http://gebruikstarief.douane.nl/9503007590 4,7?
Er rust 4,7% op, als je op 'Invoer/Doorvoer' klikt, zie je 4,7% staan.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 14:19 schreef ManageTheAnger het volgende:
[..]
Ja ik ben al aan het zoeken... hij heeft 100% tegen mij gezegd vorige week dat er een percentage van 4,5% op rust.. vanwege de samenstelling van de stoffen. Hij begon niet eens over speelgoed oid.
Zou kunnen dat je gelijk hebt hoor, iemand die de douane eens wil bellen om het te verifiëren? Weten we het gelijk.
Uiteraard heb ik het over invoerrechten die van toepassing zijn op >150
Zoals het lijkt is het idd 0%... Vaag dat hij dan 4,5% aangaf.
kleine edit,quote:Op woensdag 24 oktober 2012 14:38 schreef ChineseWebwinkels het volgende:
[..]
Er rust 4,7% op, als je op 'Invoer/Doorvoer' klikt, zie je 4,7% staan.
Ik heb nooit iets over 0% gezegd.
In ieder geval, we hebben de juiste indeling en ook nog het goede percentage gevonden.
Edit: En Shiz,.
4,50 MIN 0,30 EUR/p/st MAX 0,80 EUR/p/stquote:Op woensdag 24 oktober 2012 14:42 schreef ManageTheAnger het volgende:
[..]
kleine edit,
dan is horloge 4,5 % :p
want ik droeg beide opties voor aan meneer de douanier!
Mijn pakketje van Koo_Titina van Ebay is ook aangekomen in Nederland op 17-10-2012.
Ik heb inmiddels een Nederlands trackingnummer ontvangen en het afwachten is op de douane die hem vrijgeeft.
Het zijn 2 Shark horloges... en ik ben bang dat dit wel eens bijbetalen kon worden
edit: Nederlands trackingnummer werkt niet... vond het al zo raar dat het begon met RR
Nee dat wordt dan bij elkaar 36/1.25*1.21+12.5=47,34 euro en dus 23,67 per stukquote:Op woensdag 24 oktober 2012 15:17 schreef RobertNL het volgende:
[..]
4,50 MIN 0,30 EUR/p/st MAX 0,80 EUR/p/st
Dus 0.8 euro, dat valt wel mee (als je 1 horloge importeert!)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |