waarom niet?quote:
zie post hierboven?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:26 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat er wel een overeenkomst is dan?
Precies wat Joosie al zei, alleen dan in minder woorden:quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:26 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
waarom niet?
Hij besteld toch en daarmee aanvaard hij het aanbod? de overeenkomst komt op dat moment tot stand?
de dag na de bestelling blijkt de prijs verkeerd te zijn (en volgens mij kon hij dat ook wel weten maar dat maakt neit uit). De overeenkomst komt dan toch wel tot stand? maar vernietigbaar?
Verschil is? want ik dacht dat de overeenkomst wel tot stand kwam door de bestelling maar achteraf vernietigbaar wasquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:28 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Precies wat Joosie al zei, alleen dan in minder woorden:
Bij verkoper is er sprake van wilsontbreken. Het was namelijk niet zijn bedoeling dat product voor 100 euro aan te bieden. Er zou een overeenkomst tot stand kunnen komen als jij er te goeder trouw van uit mocht gaan dat de prijs klopte, maar je weet zelf dat dit een fout moest zijn.
Mocht er sprake zijn van een wilsgebrek komt een overeenkomst wel tot stand, maar is deze later vernietigbaar.
Als een met de verklaring overeenstemmende wil ontbreekt en geen beroep op 3:35 mogelijk is is de rechtshandeling nietig in beginsel. Dus geen overeenkomst. Naar mijn mening.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:26 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
waarom niet?
Hij besteld toch en daarmee aanvaard hij het aanbod? de overeenkomst komt op dat moment tot stand?
de dag na de bestelling blijkt de prijs verkeerd te zijn (en volgens mij kon hij dat ook wel weten maar dat maakt neit uit). De overeenkomst komt dan toch wel tot stand? maar vernietigbaar?
Wilsontbreken=geen wil op het rechtsgevolg.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:33 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Verschil is? want ik dacht dat de overeenkomst wel tot stand kwam door de bestelling maar achteraf vernietigbaar was
Bij wilsgebrek is de wil er wel, maar is deze gebrekkig tot stand gekomen (denk aan bijvoorbeeld bedreiging of dwaling. Persoon wordt met pistool bedreigd --> wel degelijk zijn wil om geld af te staan, maar deze wil is gebrekkig tot stand gekomen. Voor dwaling geldt bijvoorbeeld dat verkoper over een essentiele eigenschap van een product een verkeerde inlichting geeft, terwijl dit voor de koper van groot belang was. Dan had hij op dat moment wel degelijk de wil om het product te komen, maar door de verkeerde inlichting is deze gebrekkig tot stand gekomen want anders had koper het nooit gekocht).quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:33 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Verschil is? want ik dacht dat de overeenkomst wel tot stand kwam door de bestelling maar achteraf vernietigbaar was
nee.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:39 schreef Actaeon het volgende:
Dus ik denk dat je mede studenten het wel degelijk goed opgelost hebben.
Heb je het arrest Bunde/Erckens gehad? Is vrij maatgevend voor de vraag of er een overeenkomst tot stand is gekomen.
Dat is toch die over in welke mate de belasting vergoed wordt o.i.d.?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:39 schreef Actaeon het volgende:
Dus ik denk dat je mede studenten het wel degelijk goed opgelost hebben.
Heb je het arrest Bunde/Erckens gehad? Is vrij maatgevend voor de vraag of er een overeenkomst tot stand is gekomen.
In gegeven omstandigheden is dat wel èrg moeilijk te veronderstellen denk ikquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:40 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
nee.
maar mede studenten hebben het ook weer anders gedaan, niet zoals jullie zeggen
en dan zonder wetsartikelen etc. volgens mij staat er bij mij dat hij er vanuit kon gaan dat de prijs goed was ofzo. weet ook niet meer precies
Ja. Pp. gaven ieder een andere betekenis aan de term 'belastingschade' dacht ik.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:40 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Dat is toch die over in welke mate de belasting vergoed wordt o.i.d.?
Het leven is geen krentenbol.. ik ga dan wel weer iets doen van m'n eigen niveau; talkshow van brit en ymke op rtl5quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:42 schreef Actaeon het volgende:
[..]
In gegeven omstandigheden is dat wel èrg moeilijk te veronderstellen denk ikmaar ik denk dat je hoe dan ook wel moet concluderen dat er nooit een overeenkomst is geweest. En dan is er dus ook niets vernietigbaar.
[..]
Ja. Pp. gaven ieder een andere betekenis aan de term 'belastingschade' dacht ik.
Zoals ik nog erbij schreef net moet je erop toezien dat je echt bij het begin begintquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:45 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Het leven is geen krentenbol.. ik ga dan wel weer iets doen van m'n eigen niveau; talkshow van brit en ymke op rtl5
maar wellicht krijg ik nog punten voor een leuke uitwerking ofzo, wie weetquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:45 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Zoals ik nog erbij schreef net moet je erop toezien dat je echt bij het begin begint
Daar zou ik geen geld op in zettenquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:47 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
maar wellicht krijg ik nog punten voor een leuke uitwerking ofzo, wie weet
ik zeg blaauboer berlips maar meer niet, want ik ga toch weer iets dom zeggen en m'n bier is opquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:48 schreef Paxcon het volgende:
Oh ik wil trouwens nog even iets checken, want volgens mij vertelde die werkgroepdocent van ons onzin:
Het ging over erfdienstbaarheid. Persoon A had mondeling met persoon B afgesproken dat zolang B er woonde, B gebruik mocht maken van een pad op het perceel van A. Toen A echter verhuisde kwam C er wonen, en deze wilde dat niet toestaan.
Die docent zei toen dat B dat toch kon vorderen omdat er een afspraak tussen A en B was, maar dat is toch onzin?
Als een soort kwalitatieve verplichting bedoel je? Maar die moeten òok ingeschreven worden in de register en bij not. akte worden opgemaakt. Of een erfdienstbaarheid door verjaring? Maar dat lijkt me wel erg exotisch voor een 1e jaars werkgroepquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:48 schreef Paxcon het volgende:
Oh ik wil trouwens nog even iets checken, want volgens mij vertelde die werkgroepdocent van ons onzin:
Het ging over erfdienstbaarheid. Persoon A had mondeling met persoon B afgesproken dat zolang B er woonde, B gebruik mocht maken van een pad op het perceel van A. Toen A echter verhuisde kwam C er wonen, en deze wilde dat niet toestaan.
Die docent zei toen dat B dat toch kon vorderen omdat er een afspraak tussen A en B was, maar dat is toch onzin?
Dank dank. 1 kneuzige gokvraag, 2 domme fout en 1 keertje fout gegokt waar ik het echt niet wist. Prima resultaat, nou hopen dat ik op de open vragen een beetje scoor, wil hier wel een 8 voor noterenquote:
Zou wel mooi staan jaquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 21:16 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dank dank. 1 kneuzige gokvraag, 2 domme fout en 1 keertje fout gegokt waar ik het echt niet wist. Prima resultaat, nou hopen dat ik op de open vragen een beetje scoor, wil hier wel een 8 voor noteren
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |