Zoals ik het zie: Bianchi laat een gat, waar Frijns induikt en vervolgens door Bianchi de kerb op wordt gedrongen, waardoor hij de bocht niet meer kan houden en tegen Biachi aankomt die van de baan schiet.quote:Op zondag 21 oktober 2012 16:47 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, dat is pas later, vergeet niet dat Frijns flink op de kerb zat. Bianchi zat op de gewone lijn en werd toen naar buiten gedrongen.
Zoiets. Maar het was maar een heel klein gat, en het leek er meer op dat hij die kant op ging om te verdedigen tegen Magnussen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 16:56 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Zoals ik het zie: Bianchi laat een gat, waar Frijns induikt en vervolgens door Bianchi de kerb op wordt gedrongen, waardoor hij de bocht niet meer kan houden en tegen Biachi aankomt die van de baan schiet.
jup en daarom is het dom van Bianchi dat hij dat gat ook gewoon laat. Imo heeft de Fransman zijn uitvalbeurt aan zichzelf te dankenquote:Op zondag 21 oktober 2012 16:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zoiets. Maar het was maar een heel klein gat, en het leek er meer op dat hij die kant op ging om te verdedigen tegen Magnussen.
Waarom doe je dat?quote:
Schrijven alsof het een nieuwsbericht is. Hier mag je gewoon hij zeggen hoorquote:
Oh, maar ik schrijf gewoon zoals ik hier wil schrijven. Denk niet te veel na bij wat ik postquote:Op zondag 21 oktober 2012 17:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Schrijven alsof het een nieuwsbericht is. Hier mag je gewoon hij zeggen hoor.
Heb jij al n eigen topic voor je auto?quote:Op zondag 21 oktober 2012 16:28 schreef vosss het volgende:
Kut gemist omdat ik met mn nieuwe auto bezig was![]()
Beelden van dat incident al te zien ergens?
nee.quote:Op zondag 21 oktober 2012 17:57 schreef Burdie het volgende:
Hé, maar ff serieus, zullen we het gewoon weer over de formule 1 hebben?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
Waar lees je dat?quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:50 schreef RJD het volgende:
En Bianchi wil naar de rechter vanwege het incident. Ben benieuwd.
Voorlopig mijn felicitaties aan Frijns.
twitter:Olav_Mol twitterde op zondag 21-10-2012 om 20:29:45Jules Bianchi wil naar de rechter vanwege tik Frijns. Wedstrijdleiding heeft m een 25 sec straf gegeven. Is nu Kampioen reageer retweet
quote:Op zondag 21 oktober 2012 18:21 schreef Sinister-D- het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee waarom?quote:Op zondag 21 oktober 2012 17:51 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Heb jij al n eigen topic voor je auto?
quote:Oct.22 (GMM) McLaren is reportedly seeking a new engine partner for its famous formula one team.
The Woking based team has been powered by Mercedes engines since 1995, but the German carmaker now has its own, entirely separate works team.
Indeed, McLaren's current Mercedes relationship will soon end, leaving the Martin Whitmarsh-led team having to become a normal engine 'customer' like Force India.
Honda, the Japanese carmaker who in the past enjoyed a successful F1 partnership with McLaren, has been mentioned as a possible alternative, particularly with the sport's rules switching from V8 to turbo V6s in 2014.
Honda pulled out of F1 after the 2008 season.
"I follow the rules, certainly, and if they present an opportunity then it would be nice to go back (to F1)," Honda's head of research and development Yoshiharu Yamamoto admitted this month.
The Sun newspaper said McLaren is indeed "looking to ditch Mercedes and reunite with Honda".
"There is no way McLaren will stay as a customer for Mercedes engines," a source is quoted as saying.
Cosworth kopen, kunnen ze de motoren in eigen beheer doenquote:Op maandag 22 oktober 2012 09:15 schreef sasquatsch het volgende:
Nog meer F1 nieuws dan maar.
'McLaren wil af van Mercedes motor'
[..]
Of ze dat gaan doen weet ik niet ivm de straatauto van McLaren, niet dat ik die mooi vind, (outdated design) maar wel in het sportwagen segment een concurrentquote:Op maandag 22 oktober 2012 10:25 schreef Peterselieman het volgende:
Een zakje geld kan denk ik VW wel overtuigen om de Formule 1 in te gaan. McLaren-Porsche.
Klinkt niet gek
twitter:f1enigma twitterde op maandag 22-10-2012 om 11:08:54Robin Frijns will test for Red Bull in the Abu Dhabi Young Driver Test reageer retweet
quote:Op maandag 22 oktober 2012 01:43 schreef k_man het volgende:
En van Burdie.
Het formule 1 nieuwtjes topic... twee pagina en geen enkele post gaat over F1.
Robin Frijns kan nu gelijk de verschillen voelen tussen F1 wagens van twee verschillende teamsquote:Op maandag 22 oktober 2012 14:18 schreef sasquatsch het volgende:
Drie teams hebben tot dusverre de line up voor de Abu Dhabi Young Driver Test bevestigd.
Sauber: Esteban Gutierrez, Robin Frijns
McLaren: Gary Paffet, Oliver Turvey, Kevin Magnusson
Red Bull: Antonio Felix Da Costa, Robin Frijns
For Media Information Purposes - No Regulatory Value.quote:During a constructive meeting, Jean Todt, the FIA President, in co-operation with Bernie Ecclestone, the Commercial Rights Holder, has presented to all F1 Team Principals the new structure of governance, including the new conditions of entry for the Concorde Agreement, starting in 2013.
All the participants in the meeting were encouraged to seek clarification which resulted in a fruitful and helpful debate on how the new structure would operate in 2013 and beyond.
A further important step has been achieved today to secure the future of the F1 World Championship which should lead to a final settlement to be reached between the FIA, the Commercial Rights Holder and the Teams in the coming weeks.
Zenden ze die test nog ergens uit?quote:Op maandag 22 oktober 2012 14:18 schreef sasquatsch het volgende:
Drie teams hebben tot dusverre de line up voor de Abu Dhabi Young Driver Test bevestigd.
Sauber: Esteban Gutierrez, Robin Frijns
McLaren: Gary Paffet, Oliver Turvey, Kevin Magnusson
Red Bull: Antonio Felix Da Costa, Robin Frijns
Bernie kennende is dat nergens te volgen.quote:
Wat is de line up dan? Hulkenberg ok, maar Guetierrez lijkt me niet echt de nieuwe topper !quote:Op maandag 22 oktober 2012 20:34 schreef nils7 het volgende:
is Frijns trouwens kampioen geworden...?
ah ja
De line up van Sauber ziet er zo voor 2013 prima uit dacht ik zo
Nee!quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:53 schreef nils7 het volgende:
Oh ja... ik was Nico vergeten, was die al bevestigd dan?
Meer informatie is hier te vindenquote:Renaultsport F1 has revealed its 2014 Formula 1 power unit. The 1.6 litre V6 has already undergone extensive testing at the firms factory in Paris and the results are promising.
“The project plan was initially constructed for a 2013 arrival date, and so the kick-off point was formally way back in September 2010″ explains Rob White, Renault Sport F1′s Deputy Managing Director, “We have now been running development engines of various types since the latter part of last year. First of all we had single cylinder engines running. There are some extremely significant bits of learning needed in order to be ready.
“We also had a multi-cylinder engine for the previous architecture that was running and has run more recently. We have now run a V6 and the programme is more or less in line with our planning. We’ve got new learning to do: everything to do with direct injection, everything to do with turbocharging in these new conditions, a substantially bigger energy recovery system design.”
Lotus gaat rijden met Nicolas Prost, Davide Valsecchi en Edoardo Mortaraquote:Op maandag 22 oktober 2012 14:18 schreef sasquatsch het volgende:
Drie teams hebben tot dusverre de line up voor de Abu Dhabi Young Driver Test bevestigd.
Sauber: Esteban Gutierrez, Robin Frijns
McLaren: Gary Paffet, Oliver Turvey, Kevin Magnusson
Red Bull: Antonio Felix Da Costa, Robin Frijns
quote:Oct.24 (GMM) Mercedes is working on a "completely new car" for the 2013 season, Niki Lauda has revealed.
Lauda, the F1 legend and triple world champion, is Mercedes' brand new non-executive chairman -- the main link between the Stuttgart carmaker and the Ross Brawn-led, UK-based team.
With this year's W03, Nico Rosberg won in Shanghai and Michael Schumacher lapped the quickest in qualifying at Monaco, but otherwise the silver machine has often been a disappointment.
With the regulations staying essentially stable next year, ahead of the radical changes for 2014, most teams are working on evolutions of their current cars for next season.
But with Lewis Hamilton arriving from McLaren for 2013, simply evolving the W03 is not going to be Mercedes' approach, Austrian Lauda suggested to the broadcaster RTL.
"We are working on a concept for a completely new car. The current one is simply not fast enough," he said.
Vet en dan gaat Armstrong daar fietsen en wie hem raakt krijgt extra punten voor het wk?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 14:20 schreef nils7 het volgende:
In Austin hebben ze een fietspad aangelegd langs het circuit
[ afbeelding ]
Als hij goed geprepareerd is houden ze hem niet bijquote:Op donderdag 25 oktober 2012 02:35 schreef Nober het volgende:
[..]
Vet en dan gaat Armstrong daar fietsen en wie hem raakt krijgt extra punten voor het wk?
twitter:MyCaterhamF1 twitterde op donderdag 25-10-2012 om 10:24:30Driving schedule will be @GvanderGarde doing days one and two (Tuesday 6th / Wednesday 7th Nov) & @alexanderrossi day three (Thursday 8th) reageer retweet
Achter de decoder of op SBS en maar een handjevol op de BBC.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 17:36 schreef Peterselieman het volgende:
Formule 1 op de campingzender is ook niet alles ...
Ik heb al Sport1 dus van mij mag dat, laatst op RTL DLD gekeken, als er mensen zijn die de BBC biased vinden, ik vond die Duitsers 3 keer erger + irritante reclame.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 17:37 schreef vosss het volgende:
[..]
Achter de decoder of op SBS en maar een handjevol op de BBC.
Het wordt hoe dan ook huilen met de pet op volgend jaar voor ons
Als dat de enige gratis optie blijft als de BBC niet uitzendt zal ik er toch aan moeten wennen, of ik moet een keertje uitvinden hoe ik dat met de mediaplayer doequote:Op donderdag 25 oktober 2012 17:41 schreef vosss het volgende:
Duitsers zijn sowieso erg, dus dat is voor mij geen optie, hoewel ik prima Duits spreek
Geen reclameblokken tijdens de race, Plooij weer in de pitstraat en Frijns op pole position wat wil je nog meer?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 17:36 schreef Peterselieman het volgende:
Formule 1 op de campingzender is ook niet alles ...
Bier en tieten erbij en je hebt elke GP een droomweekendquote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:56 schreef Nober het volgende:
[..]
Geen reclameblokken tijdens de race, Plooij weer in de pitstraat en Frijns op pole position wat wil je nog meer?
iemand naast Olav om hem in toom te houden en zijn fouten te corrigerenquote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:56 schreef Nober het volgende:
[..]
Geen reclameblokken tijdens de race, Plooij weer in de pitstraat en Frijns op pole position wat wil je nog meer?
Doornbos heeft dat weleens gedaan, volgens mij op Silverstone een jaar of 5 geleden?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 19:11 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
iemand naast Olav om hem in toom te houden en zijn fouten te corrigeren
Oh en de wedstrijden op Veronica. De naam SBS6 en Formule 1 bekt niet lekker
quote:PARIJS - De Grote Prijs van Frankrijk in de Formule 1 keert zeer waarschijnlijk terug op de agenda van 2013, na daarop vier jaar te hebben ontbroken.
De race zal worden gehouden op het circuit Paul Ricard in Le Castellet. ''Het is voor negentig procent zeker'', zei directeur Stéphane Clair donderdag. ''Er zijn een promotor en nieuwe potentiële investeerders.''
De GP van Frankrijk, in juni of september, komt in de plaats van New York, dat de primeur van een Formule 1-wedstrijd een jaar heeft uitgesteld.
Clair verwacht dat F1-baas Bernie Ecclestone uiterlijk eind november uitsluitsel geeft. Paul Ricard had het circus tot 1990 in huis; daarna werd tot 2008 gereden op het circuit van Magny-Cours.
quote:Op donderdag 25 oktober 2012 17:41 schreef vosss het volgende:
Duitsers zijn sowieso erg, dus dat is voor mij geen optie, hoewel ik prima Duits spreek
ik weet niet of ik bij Kai Ebel ''quote:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/103708quote:Robin Frijns is set for a long-term role with Sauber, provided his run in the Abu Dhabi young driver test proves a success.
The 21-year-old, who was recently crowned Formula Renault 3.5 champion in controversial circumstances, is scheduled to drive for Sauber for one day.
AUTOSPORT understands that the team plans to tie him down to a long-term deal having been impressed with his progress over the past three years, during which he has won the Formula BMW Europe, Formula Renault Eurocup and Formula Renault 3.5 title.
Asked about the reasons for running Frijns, who is not bringing money to test the car, Sauber team boss Monisha Kaltenborn said: "With Robin, we feel that he is very talented driver and that's why we want to give him this opportunity.
"It is a test for now and then we will see what goes ahead. Let him first prove himself - we should first see what he does.
"We want to look at him because we think that he's very talented."
Frijns has admitted that his performance in the Abu Dhabi test could be key to his career.
Currently, he is arguably the strongest driver without any affiliation to an F1 team.
Kaltenborn added that reserve driver Esteban Gutierrez, who made his debut as Friday driver in India, will continue to be prepared for a future F1 role at the test.
It is yet to be finalised whether he will race for the team next year.
"It is part of the project, we are preparing his way to Formula 1 and this is the only place he can really drive because we know we need our Fridays to be given to our drivers as they are not so experienced.
"That's why we gave this opportunity to Esteban."
quote:Ferrari have spent the last few races watching helplessly as a once-commanding championship lead for their driver Fernando Alonso has been turned into a narrow deficit by the revived steamroller that is Red Bull and Sebastian Vettel.
Where Red Bull have significantly improved their car, Ferrari have effectively stood still, and they have been quite open about the fact that they are struggling to introduce new aerodynamic developments.
This, they say, is a result of a lack of correlation between the results they are getting from their wind tunnel, a crucial tool where new parts are tested, and the effect when those new parts are put on the car on the track.
That is a major concern - and especially so because it has been going on for two years, with Ferrari intermittently thinking they have got to the bottom of the problem, and then realising again that they haven't.
An F1 car's performance is 80% dictated by aerodynamics. They are developed by a wind tunnel and by using a computer programme known as computational fluid dynamics (CFD) .
If a wind tunnel is running correctly, it is the best way to develop a car, while CFD is a good tool for understanding airflow around the car.
A wind tunnel is a complicated device used to simulate a complicated phenomenon.
In effect, a racing car is travelling at a speed over the track but the mass of the car is moving slower because it is pushing air in front of it, with the exception of the parts that are producing downforce - such as the front wing, diffuser and rear wing, which energise airflow and make it go faster.
What you're trying to do is minimise the amount of air the car is pushing forward and maximise the speed of the airflow over it, because that creates downforce.
Ferrari's wind tunnel at Maranello
In a wind tunnel, you have air being blown by a fan, the road rolling and the car sitting still. It's a very different environment from the track.
You want the airflow in front of the car - what is called the boundary layer - and the rolling road to be at the same speed.
To do that is an absolute nightmare, and they never will be the same.
Another problem is that the size of the models the teams use has increased over the years - most now use a 60% scale model - but the size of the wind tunnels themselves has not.
That can mean that the airflow coming off the car hits the wall or the roof, which changes the airflow over the car.
The result of all that is that, in reality, the wind tunnel and the track will never completely correlate.
To successfully read the wind tunnel results, therefore, the group of people running it has to understand what is important - you need the people there to see past the raw data and understand what it means.
In short, I don't think the problem Ferrari are trying to fix can be fixed. And they created another problem for themselves by going to use another wind tunnel - Toyota's in Germany, left over from the now defunct Toyota works F1 team.
So they have results from one wind tunnel, different results from another, and more results from CFD and they're standing in the middle scratching their heads.
Shutting down their own wind tunnel, as they are going to do, is the right thing. It takes out of the equation one extra thing that can mess them up.
Before India, they also went off and did some straight-line testing. That is very important - you can do a ride-height map and match that to the wind tunnel, you can see when the diffuser and front wing stall more accurately.
You'll see a lot of stuff that will help you understand the aerodynamic map of the car a bit better but you won't see what happens when the driver turns the steering wheel, and that is the important bit. It defines how fast a car goes around a corner.
It's very difficult to simulate how the airflow works as a car goes around a race track, so you need a group of people who can read the data you do get and understand the off-sets. Otherwise, you are wasting all your time at a race track and you'll never get it sorted.
I still believe Ferrari missed the basics of the aerodynamic package of the car this year - the exhaust outlets still compromise the airflow too much in the important 'coke-bottle' area between the rear tyres.
When they changed it for the Spanish Grand Prix in May, they made it better and said there was another step to come. But they haven't taken that next step. Red Bull, by contrast, have developed their car from being not so good at the start of the year, to one that was better and which they could develop further.
Red Bull have been making small changes all the time. You had to look twice to see the change they made to the rear of the sidepods in Korea, but the effect of it was big enough to justify a completely new rear bodywork package, which is not cheap or easy.
And the small amount of change needed to make the 'coke-bottle' work better, Ferrari could do that tomorrow, and make 10 times that change, but they haven't. So there is a lack of vision there in terms of seeing where they're trying to get to with the car.
And that's the main problem. Ferrari lack a visionary - someone like Red Bull's chief technical officer Adrian Newey.
That doesn't mean they can't build a good car. They have - it started bad and it got better. Since the Spanish Grand Prix it has been there or thereabouts, but never actually the quickest.
Combined with Alonso's consistency it was enough to build a decent championship lead by mid-season. But as Red Bull have come on strong, Alonso has lost his advantage - not helped by being taken off at the first corner in two of the last five races.
But as this year has proven, whether that is enough to beat Red Bull over a full season is another matter.
They might have to take a step backwards to go forwards. They stated ahead of this season that they had taken a deliberately aggressive approach to the design of their car. But I don't understand what that is.
You only design something that is going to be better - stiffer, lighter or produces more downforce.
If it isn't at least one of those three things you can be as aggressive as you like, you're not going to progress.
En het lullige is dat je daar eigenlijk pas echt in de praktijk achter komtquote:Het is te hopen dat de gegevens dan wel kloppen
jup, maar door een bestaand model te gebruiken kun je met alle gegevens die je ter beschikking hebt wel een heel eind komen. De praktijkgegevens heb je dan immers alquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 13:37 schreef vosss het volgende:
[..]
En het lullige is dat je daar eigenlijk pas echt in de praktijk achter komt
Zeker... als ik dat zo zie heeft ie dezelfde staat van dienst als Vettel.quote:
Beter, Vettel heeft maar 1 junior titel (Formule BMW). Frijns heeft er drie.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 15:24 schreef nils7 het volgende:
[..]
Zeker... als ik dat zo zie heeft ie dezelfde staat van dienst als Vettel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |