Poll: Hellmanngetalquote:Het koudegetal, ook wel aangeduid als het Hellmanngetal (H) naar de Duitse meteoroloog Gustav Hellmann, is een maat voor de koude in het tijdvak van 1 november van het voorafgaande jaar tot en 31 met maart van het genoemde jaar. Voorbeeld: 1963 heeft betrekking op de periode 1 november 1962 tot en met 31 maart 1963. Het wordt verkregen door over dit tijdvak alle etmaalgemiddelde temperaturen beneden het vriespunt te sommeren met weglating van het minteken.
Moet kunnen. Tussen 1985 en 1979 zat ook maar 6 jaar.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:19 schreef Lemans24 het volgende:
Mensen, het is 27 jaar geleden dat er een zeer koude winter was. Dat gebeurt nooit meer!
Maar nooit eerder 27 of meer.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:45 schreef aloa het volgende:
[..]
Moet kunnen. Tussen 1985 en 1979 zat ook maar 6 jaar.
Is nog steeds mogelijk. Een maand lang een oostenwind (In januari of Februari) en je hebt een zeer koude winter. (1956 was ook 1 maand)quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:59 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Maar nooit eerder 27 of meer.
Het is gewoon niet meer mogelijk
Hooguit een koude, maar geen zeer koude meer.
Nee, kan niet.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 21:25 schreef Lemans24 het volgende:
Heb ik net nog per ongeluk op zeer koud gestemd ook, vanaf m'n telefoon. Kan die stem verwijderd worden?
niet meer mogelijk .... Is niet te zeggen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:59 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Maar nooit eerder 27 of meer.
Het is gewoon niet meer mogelijk
Hooguit een koude, maar geen zeer koude meer.
drie weken 0 graden overdag en -5 's-nachts:quote:Op donderdag 10 januari 2013 20:08 schreef aloa het volgende:
De winter gaat beginnen. Waar gaat het eindigen?
Nu is het nog niet veel![]()
Actuele stand winter 2012/2013: 2.8 (t/m 9 JANUARI)
3 weken langquote:Op donderdag 10 januari 2013 20:23 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
drie weken 0 graden overdag en -5 's-nachts:
-2,5 x 21 = 50 punten.
52,5 moest het wel zijn natuurlijk, maar dat was afrondingquote:
Bedoel je niet de winter van 2010? Dat is december 2009.quote:Op zondag 20 januari 2013 03:32 schreef BlaZ het volgende:
wel apart 2009 slechts 56,5 punten. Dat was een erg koude winter in het Zuidoosten.
Kan nog steeds natuurlijk. Zal nu eerst op 56 eindigen ofzo. Als het in februari verder gaat, kan het nog hoog oplopen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:31 schreef whosvegas het volgende:
Het gaat een normale winter worden.
Ben benieuwd of ik ooit nog een zeer koude winter mee ga maken
Zeer koud zal niet meer gebeuren in Nederland. Daar blijf ik bij.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:31 schreef whosvegas het volgende:
Het gaat een normale winter worden.
Ben benieuwd of ik ooit nog een zeer koude winter mee ga maken
Hoe kom je daar bij?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 23:53 schreef marcos7 het volgende:
40, nu is het wel koud, maar december was de warmste ooit (qua gemiddelde)
oh dacht het wel, dat zeiden die weermensen van rtl. die zullen het wel weer eens fout hebben danquote:Op dinsdag 22 januari 2013 23:57 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij?
December 2012 staat niet eens in de top 10 van warmste decembers
Een paar dagen waren de warmste ooit. 24 december o.a. geloof ik.quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:00 schreef marcos7 het volgende:
[..]
oh dacht het wel, dat zeiden die weermensen van rtl. die zullen het wel weer eens fout hebben dan
oja dat zal het wel geweest zijnquote:Op woensdag 23 januari 2013 00:01 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Een paar dagen waren de warmste ooit. 24 december o.a. geloof ik.
Ik hoop dat het gaat zoals 1985, dan krijgen we alsnog een elfstedentocht in februari.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 23:49 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Zeer koud zal niet meer gebeuren in Nederland. Daar blijf ik bij.
Koud natuurlijk wel.
Voor m'n gevoel was 1997 trouwens kouder dan 1985, maar als kind (wat ik in '85 was...) ervaar je het heel anders natuurlijk.
Waaron denk je dat?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 23:49 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Zeer koud zal niet meer gebeuren in Nederland. Daar blijf ik bij.
Grote onzin idd.quote:Op woensdag 23 januari 2013 17:27 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Waaron denk je dat?
Dat kun je nooit zo stellen
Je kan alleen stellen, dat de kans op een zeer koude winter groter/kleiner is geworden.quote:Op woensdag 23 januari 2013 19:57 schreef aloa het volgende:
[..]
Grote onzin idd.![]()
Zeer koud is nog maar 9 keer voorgekomen, sinds 1901. De laatste was wel lang geleden, maar dat het niet meer kan is niet waar.
1996 was bijna zeer koud, met nog 10 punter erbij was die ook zeer koud geweest. Dan was de tijd ertussen iets minder geweest. Het is nu 28 jaar geleden dat er voor het laatst een zeer koude winter was.quote:Op woensdag 23 januari 2013 19:59 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Je kan alleen stellen, dat de kans op een zeer koude winter groter/kleiner is geworden.
Nu is er nog geen maximum, dat duurt nog een paar jaar.quote:Op woensdag 23 januari 2013 20:56 schreef whosvegas het volgende:
Wat mij dus opvalt, de laatste 5 jaar zijn de winters in eens een stuk kouder. Grappig, dat dit normale winters zijn, dus hoe een winter hoort te zijn. Ik vind het zeer opvallend, dat dit samen valt, met een sterk zonneminimum. De zon is nu trouwens wat actiever geworden, en zit nu rond een maximum (weet het niet zeker).
De kans is wat mij betreft nihil geworden.quote:Op woensdag 23 januari 2013 19:59 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Je kan alleen stellen, dat de kans op een zeer koude winter groter/kleiner is geworden.
Hittegolven en koudegolven zijn uitschieters. Gemiddelden van een heel seizoen zeggen mij meer. Maar goed, ik weet ook wel dat het statistisch een onzin-uitspraak is om te zeggen dat het NOOIT meer zal voorkomen. Maar dat de hele lange periode zonder zeer koude winter nog veel langer gaat worden, vind ik niet een hele risicovolle gok. Aan de andere kant, het zal me eigenlijk worst wezenquote:Op woensdag 23 januari 2013 20:10 schreef aloa het volgende:
[..]
1996 was bijna zeer koud, met nog 10 punter erbij was die ook zeer koud geweest. Dan was de tijd ertussen iets minder geweest. Het is nu 28 jaar geleden dat er voor het laatst een zeer koude winter was.
Ik vind het opvallender dat er al een hele tijd geen hittegolf is geweest.
onzin dusquote:Op woensdag 23 januari 2013 23:16 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Hittegolven en koudegolven zijn uitschieters. Gemiddelden van een heel seizoen zeggen mij meer. Maar goed, ik weet ook wel dat het statistisch een onzin-uitspraak is om te zeggen dat het NOOIT meer zal voorkomen. Maar dat de hele lange periode zonder zeer koude winter nog veel langer gaat worden, vind ik niet een hele risicovolle gok. Aan de andere kant, het zal me eigenlijk worst wezen
In de 4 miljard jaar dat deze planeet er is, zijn metingen van de laatste 100 jaar inderdaad erg van korte duur.quote:Op woensdag 23 januari 2013 23:28 schreef aloa het volgende:
[..]
onzin dus![]()
Goed de telling is ook vanaf 1901...kort dus
???quote:Op woensdag 23 januari 2013 20:56 schreef whosvegas het volgende:
Wat mij dus opvalt, de laatste 5 jaar zijn de winters in eens een stuk kouder. Grappig, dat dit normale winters zijn, dus hoe een winter hoort te zijn. Ik vind het zeer opvallend, dat dit samen valt, met een sterk zonneminimum. De zon is nu trouwens wat actiever geworden, en zit nu rond een maximum (weet het niet zeker).
Het echte maximum moet volgens mij nog komen, ook al zou het al geweest moeten zijn.quote:Op zondag 27 januari 2013 00:52 schreef kissaa het volgende:
[..]
???
Het is NU het zonnemaximum, alleen valt dat jammergenoeg tegen. En je spreekt jezelf tegen!
Dus de zon is minder actiefquote:Op zondag 27 januari 2013 00:52 schreef kissaa het volgende:
[..]
???
Het is NU het zonnemaximum, alleen valt dat jammergenoeg tegen. En je spreekt jezelf tegen!
Denk het niet, als je nu al mensen hoort roepen hoe zat ze deze winter zijn.quote:Op maandag 4 maart 2013 21:32 schreef whosvegas het volgende:
1963 was de laatste strenge winter
Volgende winter, een strenge winter, met 2 elfstedentochten![]()
Zou onze morderne sameleving nog wel bestand zijn, tegen een strange winter?
maar zoch zou ik wel zo'n zeer streng winter willen mee maken. lekker veel sneeuw schaatsen. en niet zo'n depressief weer met alleen maar regen en wolken.quote:
Lees je heir eens inquote:Op woensdag 13 maart 2013 11:26 schreef Coelho het volgende:
Is er een overzicht te vinden van de dagelijkse min/max temperatuur van 1963? Met een Hellmanngetal van 350 in de 5 maanden waarin gemeten wordt, betekent dat gemiddeld 70. Dat halen we nu in een hele winter. Heeft het die winter 5 maanden aan een stuk gevroren of is het één maand lang diepvrieskoud geweest?
Dank jequote:Op woensdag 13 maart 2013 11:38 schreef Dven het volgende:
[..]
Lees je heir eens in
http://nl.wikipedia.org/wiki/Winter_van_1962-1963
Alleen een paar koude nachten, deze keer.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 23:53 schreef kissaa het volgende:
[..]
Dank je
(het schijnt de komende week weer winters te worden volgen PP)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |