abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118163154
:W

Ik weet dat hier al vaker een discussie over is geweest maar die is inmiddels aardig oud.
Ik ben op zoek naar een goed voer voor onze katten, maar kom er niet zo goed uit. Met elke brok lijkt er wel iets mis, voor mijn gevoel wordt er alleen bij Orijen nog echt positief gereageerd. En laat dat nu net de duurste brok zijn. Ik lees overigens ook dat het voor binnenkatten minder geschikt is en wij hebben drie binnenkatten. In het vorige topic vond ik veel positieve reacties over Carocat (inmiddels bestaande uit Carocat en Carocroc) maar ik kwam tegen dat dit van samenstelling is veranderd en nu minder goed zou zijn (veel meer granen)

Ik neig na alles gelezen te hebben een beetje naar Taste of the Wild voer, iemand daar toevallig ervaringen mee?

Kortom, wie o wie heeft het verlossende antwoord ;)
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:06:15 #2
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_118163440
Ik koop echt niet het duurste voer voor mijn katten. Gewoon het reguliere aanbod zoals van Kitkat, Whiskas enzo afgewisseld met brokjes. Vroeger toen ik nog studeerde kregen mijn katten dat heel goedkope voer van de Aldi zelfs en eentje is zelfs dik 20 op geworden. Imo is dat dure voer best een beetje oplichting.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  Moderator vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:09:40 #3
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_118163570
Er komen steeds meer graanvrije en graanarme voeders die gelukkig een stuk betaalbaarder zijn dan orijen.

Bijvoorbeeld Arcana, sanabelle, Happy Cat, applaws, porta..

Ik voer zelf voer dat niet helemaal graanvrij is maar wat ze tenminste wel alle drie eten, dat is Nutram. Voorheen haalde ik James Wellbeloved bij de zooplus in de UK.

Waar je verder naar kunt kijken is of het graangehalte niet compleet vervangen is door aardappelen of dat soort dingen. Hoe hoger het vleesgehalte hoe beter.
Vers vlees vinden ze ook niet lekker?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:11:52 #4
381451 HotSummerNight
DM mij voor een date :')
pi_118163647
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:06 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik koop echt niet het duurste voer voor mijn katten. Gewoon het reguliere aanbod zoals van Kitkat, Whiskas enzo afgewisseld met brokjes. Vroeger toen ik nog studeerde kregen mijn katten dat heel goedkope voer van de Aldi zelfs en eentje is zelfs dik 20 op geworden. Imo is dat dure voer best een beetje oplichting.
kitkat en whiskas zit vol met shit...

in de reclame kom je erwtjes, en zelfs een toefje peterselie tegen.. die zooi voer je toch niet?

idd graanvrij (zoals Senesta zegt) is aan te bevelen, zelf voeren wij deze :
http://www.zooplus.nl/sho(...)almo_nature_holistic

aan onze siamezen, rijst is natuurlijk ook niet iets wat in kattenvoer thuis hoort, maar het is zeer zeker beter dan granen
Morgen ben ik jarig
Gister had ik sex met een mooiboy
Ik kan 4 vingers in mijn poesje schuiven
alleen echte playerz mogen mij dm'en
  Moderator vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:12:54 #5
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_118163678
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:06 schreef controlaltdelete het volgende:
Sommige mensen die erg ongezond leven worden ook 101 ;) Maar inderdaad, niet elk duur voer is ook goed voer, dat ben ik met je eens. Maar ik denk zeker dat er tegenwoordig beter voer is doordat mensen steeds bewuster voeren.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:15:53 #6
189978 controlaltdelete
pi_118163785
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:11 schreef HotSummerNight het volgende:

[..]

kitkat en whiskas zit vol met shit...

in de reclame kom je erwtjes, en zelfs een toefje peterselie tegen.. die zooi voer je toch niet?
Jawel hoor, mijn kat eet zelfs komkommer :)
Ik heb het eens nagevraagd aan mijn DA en ze zei dat het voer vroeger een stuk slechter was, als een kat het eet why not, niks mis mee. Bovendien die van mij doen het er goed op. De oudste is dik 20 geworden en nu heb ik er nog ene die is inmiddels alweer 17. Sowieso een kat die zichzelf moet zien te redden die eet ook alles wat ie tegenkomt buiten.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_118163825
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:15 schreef controlaltdelete het volgende:
Sowieso een kat die zichzelf moet zien te redden die eet ook alles wat ie tegenkomt buiten.
Maar dat een kat granen etc niet goed kan verteren is wel een feit (door het korte darmstelsel).
Ik voer nu overigens RC Indoor 27
  Moderator vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:17:39 #8
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_118163835
quote:

[..]

Ik heb het eens nagevraagd aan mijn DA en ze zei dat het voer vroeger een stuk slechter was, als een kat het eet why not, niks mis mee. Bovendien die van mij doen het er goed op. De oudste is dik 20 geworden en nu heb ik er nog ene die is inmiddels alweer 17. Sowieso een kat die zichzelf moet zien te redden die eet ook alles wat ie tegenkomt buiten.
Maar ik denk niet dat die mais of doperwten gaat zoeken om te eten :P Dan zal de kat toch op zoek gaan naar vogeltjes en muisjes, daar is zijn lichaam op gebouwd.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:18:03 #9
381451 HotSummerNight
pi_118163854
quote:

[..]

ja, ze eten het wel... die van ons smullen met de kibbeling mee, inclusief een klein beetje ravigotte saus... ze vinden het heerlijk, 1tje eet zelfs meloen... maar het gaat er om.. niet al te vaak... af en toe mag best (imho) ... het normale voer moet gewoon goed en gezond zijn.

ow en af en toe een eendagskuiken... dat vinden ze helemaal heerlijk
Morgen ben ik jarig
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:20:17 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_118163946
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:17 schreef Trusten het volgende:

[..]

Maar dat een kat granen etc niet goed kan verteren is wel een feit (door het korte darmstelsel)
Alleen heeft lang niet elke kat daar echt last van.

Ik denk dat we soms overschatten wat de gezondheidswinst is van bepaalde voeding. Ik gaf vroeger alleen het goedkoopste supermarktmerk, en daar werd mijn kat ook oud op zonder veel problemen.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:21:36 #11
189978 controlaltdelete
pi_118163991
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:17 schreef senesta het volgende:

[..]

Maar ik denk niet dat die mais of doperwten gaat zoeken om te eten :P Dan zal de kat toch op zoek gaan naar vogeltjes en muisjes, daar is zijn lichaam op gebouwd.
Nou echt niet hoor. Ik heb het met mijn eigen ogen gezien. Een kat die op de straat leeft die vreet haast alles. Bovendien mijn vorige kat was ook een zwerver geweest en die at echt alles van rauwe aardappel tot sla maar ook vis en vlees natuurlijk.
pi_118164160
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:20 schreef Lienekien het volgende:
Ik denk dat we soms overschatten wat de gezondheidswinst is van bepaalde voeding.
Ja, dat vind ik dus juist zo lastig te bepalen. Ik zei laatst ook tegen m'n vriend toen we het erover hadden, dat we het ook niet moeten gaan overdrijven, dat we ze nu heus geen gif voeren. Maar ja, aan de andere kant heb ik zoiets van als ik met het goede voer kan voorkomen dat ze over 5 of 10 jaar nierfalen o.i.d. hebben, dan zou ik dat graag doen. En ik weet dus niet goed hoeveel verschil het nou maakt...
  Moderator vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:27:08 #13
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_118164202
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Alleen heeft lang niet elke kat daar echt last van.

Ik denk dat we soms overschatten wat de gezondheidswinst is van bepaalde voeding. Ik gaf vroeger alleen het goedkoopste supermarktmerk, en daar werd mijn kat ook oud op zonder veel problemen.
Ik ben het niet met je eens :+ Ik merk enorm veel verschil in mijn katten nu ze graanarm en vers eten. De vachten zijn mooier, zachter en veel minder klitten, ze stinken veel en veel minder op de bak, de gebitten zijn een stuk schoner en ze stinken veel minder uit hun bekkie.

Ik denk dat er wel dergelijk behoorlijk wat winst te halen valt met goede voeding met minder rare toevoegingen.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:29:50 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_118164297
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:26 schreef Trusten het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik dus juist zo lastig te bepalen. Ik zei laatst ook tegen m'n vriend toen we het erover hadden, dat we het ook niet moeten gaan overdrijven, dat we ze nu heus geen gif voeren. Maar ja, aan de andere kant heb ik zoiets van als ik met het goede voer kan voorkomen dat ze over 5 of 10 jaar nierfalen o.i.d. hebben, dan zou ik dat graag doen. En ik weet dus niet goed hoeveel verschil het nou maakt...
Naar mijn idee is dat dus niet zo te zeggen. Ik geef nu ook RC, maar meer uit een soort luxegevoel. Ik geloof niet echt dat ik daar nou van alles mee voorkom.

Als ik een kat had met maag- of darmproblemen of voedselallergie, dan zou ik wel op zoek gaan. Maar meer om voor het huidige welbevinden winst te boeken.
pi_118164298
http://www.medpets.nl/hills+canine+td/

quote:
Hill's Prescription Diet Feline t/d is speciaal samengesteld om gebitsaandoeningen bij katten te voorkomen. Het draagt bij aan een optimale mondhygiëne.

Gebitsaandoeningen
Tandplaque en tandsteen vormt zich langs en onder de rand van het tandvlees. Omdat uw kat zijn tanden niet kan poetsen, kan de vorming van tandsteen leiden tot parodontale aandoeningen, waardoor het tandvlees en de gebitsondersteunende weefsels kunnen verweken.

Het is klinisch bewezen dat Hill's prescription diet feline t/d de opbouw van tandplaque en tandsteen vermindert. De brokjes bevatten geen minerale schuurmiddelen of actieve chemicaliën.Het meest effectief zijn deze brokken als ze gegeven worden na een professionele gebitsbehandeling.
Andere verzorgingsmethoden van het gebit worden aanbevolen ( bijvoorbeeld tandenpoetsen)
.
Samenstelling

•Klinisch bewezen afremmend effect op de ontwikkeling van tandsteen, tandplak en vlekken

•Hill's Feline t/d bevat uitgelijnde vezels in een speciale vezelmatrix, waardoor de tanden als het ware worden gepoetst tijdens het kauwen

•Hill's Feline t/d kan bovendien zonder problemen als onderhoudsvoer gegeven worden
pi_118164321
Wij voeren de hele dag door onbeperkt goedkope droge brokjes (wisselende merken, maar vaak Aldi/Lidl) en elke ochtend en avond als de honden ook gevoerd worden mogen de drie dames schransen in vers vlees (Darf KVV, diepvriesblokken met vlees/orgaan/bot) zoveel ze op kunnen. Daarnaast hebben ze de hele dag vrije toegang tot de schuur en buiten waar ze zelf het nodige aan verse prooi kunnen vangen als ze een beetje moeite doen (ratten, muizen, vogeltjes, en soms jonge konijntjes/haasjes of kikkers). Heel soms als er bv. niet voldoende KVV uit ligt krijgen ze een zakje of kuipje natvoer (ook vaak Aldi/Lidl), maar dat is maar zelden. Het is niet perfect, maar voor ons de beste afweging tussen goed voor de katten en goed voor de portemonnee.

In de praktijk komt het er bij ons op neer dat één van de dames (de oudste, nu 11) eigenlijk alleen maar vlees en soms een prooi eet, terwijl de andere twee naast het vlees gedurende de dag regelmatig brokjes eten en af en toe een prooi vangen. Omdat ze zelf kunnen kiezen en best veel vrijheid hebben in wat ze eten denk ik dat ze niets tekort komen. Ik vind het vooral belangrijk dat ze voldoende vocht binnen krijgen zodat de kans op blaas- en nierproblemen minder groot is, en dat lijkt goed te werken. Ze lijken alle drie in ieder geval helemaal gezond; ze hebben keurig witte tandjes, een glanzende vacht en ze zijn netjes op gewicht.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:31:15 #17
189978 controlaltdelete
pi_118164362
quote:

[..]

De meeste katten als ze ouder worden overlijden uiteindelijk aan nierfalen. Ik denk dat het iets Westers is je hond/kat het beste van het beste voorschotelen. Vroeger had mijn oma ook een kat en die kreeg soms eens een keertje kattenvoer of wat brokjes dat was het, maar over het algemeen kreeg het beestje wat er van de pot over was. Gerrie heette de kat en die is ook best nog wel oud geworden ook.
  Moderator vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:31:17 #18
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_118164364
quote:

[..]

Je hoeft het inderdaad ook niet te overdrijven, ze krijgen hier ook gerust wel eens een blikje sheba of iets anders waar wel granen en dergelijk inzitten. Wat ik voer Nutram, is ook niet helemaal graanvrij. Maar dat eten ze en vinden ze lekker. Ze verkiezen het ook boven voer met meer granen.

Maar als ze extra krijgen is dat dan ook meteen goed te ruiken als ze op de bak gaan :+ Over het algemeen probeer ik er wel rekening mee te houden. Zo hoog mogelijk gehalte vlees en zo laag mogelijk gehalte granen.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:39:33 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_118164681
Mijn kat stinkt niet op de bak en ook niet uit haar bek, dus ik maak me niet druk om granen.
  Moderator vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:45:38 #20
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_118164940
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:39 schreef Lienekien het volgende:
Mijn kat stinkt niet op de bak en ook niet uit haar bek, dus ik maak me niet druk om granen.
Als jij tevreden bent dan zou ik ook niets veranderen. Iedereen moet het voor zichzelf bepalen natuurlijk.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:57:46 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_118165438
De overwegingen en afwegingen van mensen in dit topic zijn voor TS ook zinvol.
pi_118165468
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:57 schreef Lienekien het volgende:
De overwegingen en afwegingen van mensen in dit topic zijn voor TS ook zinvol.
Zeker!
pi_118168890
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:11 schreef HotSummerNight het volgende:
idd graanvrij (zoals Senesta zegt) is aan te bevelen, zelf voeren wij deze :
http://www.zooplus.nl/sho(...)almo_nature_holistic

aan onze siamezen, rijst is natuurlijk ook niet iets wat in kattenvoer thuis hoort, maar het is zeer zeker beter dan granen
Dit voer heeft als tweede bestanddeel granen ;) just so you know

quote:
Samenstelling:
Vlees en dierlijke bijproducten 56% (daarvan 26% vers gekookt kippenvlees), granen (rijst 14%, tarwe en gerst)
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:39:52 #24
53151 T42
Pinball Wizard
pi_118169292
vers voer? muizen? laat ik die verkopen ~O>
  Moderator vrijdag 19 oktober 2012 @ 14:00:20 #25
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_118170041
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 13:39 schreef T42 het volgende:
vers voer? muizen? laat ik die verkopen ~O>
Er zijn genoeg mensen die dat bijvoeren aan katten, ook eendagskuikens, kwartels, visjes, etc :Y

Hummer krijgt wel eens een ééndagskuiken en dan komt het beest in hem boven :D

vrijdag 19 oktober 2012 @ 14:06:05 #26
53151 T42
Pinball Wizard
pi_118170203
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 14:00 schreef senesta het volgende:

[..]

Er zijn genoeg mensen die dat bijvoeren aan katten, ook eendagskuikens, kwartels, visjes, etc :Y

Hummer krijgt wel eens een ééndagskuiken en dan komt het beest in hem boven :D

[ afbeelding ]
kuikentjes zijn niet veel meer dan eigeel ;)
mijn 5 fretten krijgen muizen en soms als extra wat brokjes
  Moderator vrijdag 19 oktober 2012 @ 14:07:37 #27
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_118170254
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 14:06 schreef T42 het volgende:

[..]

Mijn katten willen geen andere prooidiertjes eten. Dit is dus inderdaad af en toe als extraatje.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 14:13:38 #28
53151 T42
Pinball Wizard
pi_118170462
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 14:07 schreef senesta het volgende:

[..]

Mijn katten willen geen andere prooidiertjes eten. Dit is dus inderdaad af en toe als extraatje.
heb wel 1 keer levende muizen gevoerd maar die bijten ze meteen dood en komen ze terug brengen naar mij -O-
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 14:24:03 #29
381451 HotSummerNight
pi_118170828
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 13:29 schreef Trusten het volgende:

[..]

Dit voer heeft als tweede bestanddeel granen ;) just so you know

[..]

klopt :) maar in iedergeval geen concerveringsmiddelen en/of smaakverstekers en niet in grote hoeveelheden... 55% is vlees/vis... bij whiskas maar 8%
Morgen ben ik jarig
pi_118171314
ik voer porta 21 grainfree, goedkoop en graanvrij.
Als natvoer krijgen ze vers vlees. Meestal carnibest of bibi maar soms ook als snack iets waar ze meer hun best voor moeten doen.
high fives and stagedives
pi_118174159
Hmmm, interessant, zeker nu ik op het punt sta om voor mijn katten over te stappen van RC naar Orijen. Mijn vriendin is nogal voorstander van dat merk, o.a. vanwege het ontbreken van granen. Ik ben overigens niet ontevreden over RC hoor, daar doen ze het ook heel goed op, en ze lusten het ook graag, maar ik ben er ook zo één die ze het liefst het beste van het beste geven. Het is dat ik geen plek heb voor een diepvrieskist, anders zou ik ze ook vers vlees voeren.

Overigens zie ik nu ook in de OP staan dat Orijen minder geschikt is voor binnenkatten, mag ik vragen waarom? Ook niet in de minste plaats omdat ik al een flinke zak heb aangeschaft :') Zit trouwens nog wel dicht, daar niet van. Ik geef ze nu RC British Shorthair 34, zowel Sjors als Sjimmie vinden het lekker, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het smoesje van een hele dikke vacht voor Sjors niet meer kan gebruiken, hij is gewoon te dik :') Dus ook daarvoor zat ik er aan te denken om over te stappen op ander voer, enerzijds misschien een indoor, of dieetvariant van RC of een ander premium merk.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:49:30 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_118174264
Heb je een vriendin?! :D

/off topic
pi_118176504
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 15:47 schreef Kper_Norci het volgende:
Hmmm, interessant, zeker nu ik op het punt sta om voor mijn katten over te stappen van RC naar Orijen. Mijn vriendin is nogal voorstander van dat merk, o.a. vanwege het ontbreken van granen. Ik ben overigens niet ontevreden over RC hoor, daar doen ze het ook heel goed op, en ze lusten het ook graag, maar ik ben er ook zo één die ze het liefst het beste van het beste geven. Het is dat ik geen plek heb voor een diepvrieskist, anders zou ik ze ook vers vlees voeren.

Overigens zie ik nu ook in de OP staan dat Orijen minder geschikt is voor binnenkatten, mag ik vragen waarom? Ook niet in de minste plaats omdat ik al een flinke zak heb aangeschaft :') Zit trouwens nog wel dicht, daar niet van. Ik geef ze nu RC British Shorthair 34, zowel Sjors als Sjimmie vinden het lekker, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het smoesje van een hele dikke vacht voor Sjors niet meer kan gebruiken, hij is gewoon te dik :') Dus ook daarvoor zat ik er aan te denken om over te stappen op ander voer, enerzijds misschien een indoor, of dieetvariant van RC of een ander premium merk.
Ik weet het niet zeker, maar zou denken dat ze uit Orijen veel meer energie halen dan uit brokjes met graan. En dat het niet zo geschikt is voor binnenkatten omdat ze dan misschien te dik worden. Ik merk bij onze oudste (11) dat sinds ze er voor kiest alleen vlees te eten ipv de brokjes die de hele dag onbeperkt beschikbaar zijn ze misschien al wel een kilo zwaarder is geworden, en dat is een binnen- en buitenkat. Gelukkig kon ze het hebben, ze weegt nu denk ik zo'n 4 kilo. Als ze niet buiten zou komen zou ze misschien nog wel zwaarder zijn geworden, en dan was het misschien wel wat teveel van het goede geweest.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_118176815
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 16:45 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ik weet het niet zeker, maar zou denken dat ze uit Orijen veel meer energie halen dan uit brokjes met graan. En dat het niet zo geschikt is voor binnenkatten omdat ze dan misschien te dik worden. Ik merk bij onze oudste (11) dat sinds ze er voor kiest alleen vlees te eten ipv de brokjes die de hele dag onbeperkt beschikbaar zijn ze misschien al wel een kilo zwaarder is geworden, en dat is een binnen- en buitenkat. Gelukkig kon ze het hebben, ze weegt nu denk ik zo'n 4 kilo. Als ze niet buiten zou komen zou ze misschien nog wel zwaarder zijn geworden, en dan was het misschien wel wat teveel van het goede geweest.
Ligt dat misschien ook niet aan het feit hoeveel dat ze krijgen? Stel dat Orijen nog geconcentreerder is dan RC, en ik geef ze per dag dezelfde hoeveelheid, dan snap ik het wel idd. Maar ik zal vanavond als ik thuis ben eerst eens even op die zak Orijen kijken, wat daar allemaal op staat. Van RC geef ik ze 85 gram per dag, staat ook zo op de zak. Misschien heb ik dan van Orijen wel minder nodig. En anders maar gewoon doorgaan met RC of de indoor variant eens proberen.
pi_118176961
quote:
Overigens zie ik nu ook in de OP staan dat Orijen minder geschikt is voor binnenkatten, mag ik vragen waarom? Ook niet in de minste plaats omdat ik al een flinke zak heb aangeschaft :')
Iets met eiwitten en teveel energie...

Paar selecties uit reviews:

quote:
We zijn van mening dat Orijen minder geschikt is voor binnenkatten, onze katten zijn er beide te dik door geworden. (Terwijl we minder voeren dan de aanbevolen hoeveelheid)
pi_118177022
Ik blijf het ook lastig vinden. Vooral omdat dit onze eerste kat is.

Ze krijgt nu Alexis premium van de Aldi. Dat is iig zonder suikers en kleurstoffen. Ook een van de blikvoeren van Alexis (volgens mij wild en gevogelte) is graan en suikervrij. Die heb ik dus nu in porties ingevroren.

Zijn nu bezig aan de tweede zak, en dan is t ook op, dus misschien eens verder kijken naar minder granen.
Poepen kan mevrouw erg goed, scheppen bijna iedere dag de bak leeg en kom eik altijd wel twee hoopjes tegen en die ruiken behoorlijk :D
pi_118177101
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 16:55 schreef Trusten het volgende:

[..]

Iets met eiwitten en teveel energie...

Paar selecties uit reviews:

[..]

Hhhmmm. Iemand een grote zak Orijen kip kopen? :')
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:59:46 #38
53151 T42
Pinball Wizard
pi_118177127
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 16:57 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik blijf het ook lastig vinden. Vooral omdat dit onze eerste kat is.

Ze krijgt nu Alexis premium van de Aldi. Dat is iig zonder suikers en kleurstoffen. Ook een van de blikvoeren van Alexis (volgens mij wild en gevogelte) is graan en suikervrij. Die heb ik dus nu in porties ingevroren.

Zijn nu bezig aan de tweede zak, en dan is t ook op, dus misschien eens verder kijken naar minder granen.
Poepen kan mevrouw erg goed, scheppen bijna iedere dag de bak leeg en kom eik altijd wel twee hoopjes tegen en die ruiken behoorlijk :D
die krijgen mijn fretten als extra soms of als de muizen op zijn ;)
pi_118177271
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 16:52 schreef Kper_Norci het volgende:

[..]

Ligt dat misschien ook niet aan het feit hoeveel dat ze krijgen? Stel dat Orijen nog geconcentreerder is dan RC, en ik geef ze per dag dezelfde hoeveelheid, dan snap ik het wel idd. Maar ik zal vanavond als ik thuis ben eerst eens even op die zak Orijen kijken, wat daar allemaal op staat. Van RC geef ik ze 85 gram per dag, staat ook zo op de zak. Misschien heb ik dan van Orijen wel minder nodig. En anders maar gewoon doorgaan met RC of de indoor variant eens proberen.
Wat Trusten zegt :P

Ik denk dat ze als ze kleinere porties krijgen misschien best honger kunnen hebben, ondanks dat ze voldoende energie binnen krijgen en dat mensen ze dan meer gaan voeren waardoor ze dikker worden. Maar misschien moet je het gewoon eens proberen, kijken waar het schip strandt :)

Je kan trouwens de brokjes in van die activity-dingen stoppen zodat ze er voor moeten werken, dan bewegen ze wat meer. Of verstoppen door het huis zodat ze op speurtocht moeten. En ik zou als je overstapt tijdelijk een schemaatje bijhouden van hun gewicht en de hoeveelheid voer die je per dag geeft, zodat je het in de gaten kan houden als ze zwaarder worden :Y
pi_118206860
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 16:59 schreef Kper_Norci het volgende:
Hhhmmm. Iemand een grote zak Orijen kip kopen? :')
Zo stellig bedoelde ik het niet hoor, je kan het uiteraard gewoon proberen maar wel in de gaten houden denk ik...
pi_118216237
Tja wat is goed voer en wat slecht. Waar je kat het goed op doet lijkt mij. Ik kijk iig wel altijd of vlees vooraan staat en niet ergens als derde of vierde ingredient.

Ik gebruik verschillende voeren door elkaar. Voor de volwassen katten is dat Smilla, Royal Canin, Hill's.
Voor de kittens voornamelijk Royal Canin omdat ik dat altijd standaard wel haal ook voor de opvangkittens.
Veel merken zonder graan geprobeerd maar ze willen het niet eten :(

Natvoer: Alexis blikken 400 gram in verschilende smaken, albert heijn merk, whiskas, smilla, bozita

Versvoer: carnibest en darf
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk
pi_118216384
Alleen de Alexis blikken waar gevogelte, kip en kalkoen inzit bevatten suikers. De rest allemaal niet. Wij hebben weer een hele bulk gehaald, kunnen we voorlopig weer mee vooruit. Ook maar gewoon weer twee zakken brokjes meegenomen van Alexis premium :)
pi_118224892
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:09 schreef senesta het volgende:
Bijvoorbeeld sanabelle

Maïs en gerst zijn daar het tweede en derde ingrediënt?

En ze praten zichzelf ook een beetje tegen

quote:
Zo worden voor Sanabelle uitsluitend hoogwaardige dierlijke grondstoffen, zoals gevogelte en ei gebruikt, geen diermeel.
quote:
Samenstelling: Gevogeltevleesmeel, maïs, gerst
Kan er wel een studie over gaan doen pff :P
pi_118225187
Wij hebben hier besloten om het bij Alexis voer te houden voorlopig. Ik word helemaal gek van al die tegensprekende verhalen en wat dat betreft is het echt weer "het internet". En mijn vriend wordt daardoor weer gek van mij :') Misschien dat we overstappen op een eigen merk van een dierenspeciaalzaak hier verder op, maar dat kwam dinsdag pas weer binnen (zij kopen het in bulk en verpakken het dan zelf, dus vraag me af of je dan wel de ingrediënten kan aflezen). Maar voorlopig doet ze het er gewoon goed op, en we hebben nog 2 kilo liggen dus :)
pi_118232794
Ik neem aan dat ook de dierenspeciaalzaak een verplichting heeft de inhoud kenbaar te maken.
A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
~Douglas Adams~
pi_118233042
Gewoon brokken van de supermarkt. Al die speciale meuk vind ik maar onzin voor een kat die binnen zit.
pi_118414282
Ik ben fan van Orijen, ik geef mijn binnenkatten (Brits korthaar en een ragdoll) niks anders, en ze zijn niet dik.
Ik weeg geen porties af, ze hebben gewoon altijd brokjes staan.
pi_118421828
Hmm. Moet ik me nou schamen omdat onze katten cheap-ass brokken en blikvoer van de Aldi krijgen? (nouja, wel het duurste van de Aldi) Verder jagen ze hier op de boerderie natuurlijk ook genoeg om in hun natuurlijke vleesbehoefte te voorzien. Ze helpen hier ook mee met de vaat, als in: als ze in de buurt zijn mogen ze onze borden aflikken.
De katten die hier overleden zijn waren 20 en 17, of jonger dan een jaar en dan was het door een auto...
Kerngezond verder. Enige keer dat we naar de dierenarts hoeven is om ze te laten castreren, of als ze echt gewond zijn (zelden). Verder is er nooit iets mis.

Om nou speciaal voer voor ze kopen vind ik persoonlijk onnodig.

[ Bericht 1% gewijzigd door pasopikbijt op 25-10-2012 16:28:16 ]
pi_118423712
Hier krijgt ze ook de duurdere Aldi variant. Die komt qua testen nog best goed uit de bus dus je geeft ze beter voer dan je denkt.
pi_118423803
Let goed op wat erin zit, er moet zo weinig mogelijk(liefst geen) plantaardige zooi inzitten.

Ik zelf geef alleen Royal Canin, als je dat per 10kg val het best mee.
Een juichtoon da-vre langs de velden
Voor ons dierbaar rood en wit > ajax.nl
pi_118440111
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 17:11 schreef Rev- het volgende:
Let goed op wat erin zit, er moet zo weinig mogelijk(liefst geen) plantaardige zooi inzitten.

Ik zelf geef alleen Royal Canin, als je dat per 10kg val het best mee.
De Royal Canin die wij voeren heeft als hoofdbestanddeel mais?
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 03:14:45 #52
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_118447943
Ik varieer vooral met voer.

Tegen de avond krijgt meneer de Aldi kuipjes (vier van de zes soorten voer die hij lust... geen kalkoen en geen senior voer).
Voor de droge brokjes heb ik ook iets van vijf a zes verschillende soorten voer.
Meneer krijgt ook nog kattenmelk....

En wat later op de avond heb ik een stuk of 12 soorten kattesnoepjes om voor te schotelen... een soort per avond zodat mijn katertje eigenlijk elke dag gevarieerd eet.

En mijn katertje is er dol op...
Alleen in het kattenmelk valt moeilijk te variëren... maar dat valt op te vangen met wat regenwater. Kraanwater is niet echt populair bij katten, tenzij ze geen keuze hebben.

Maar ik heb mijn katertje verwend door elke dag andere smaken te serveren.

Ik bedoel maar... ik hou van boerenkool, maar ik zou niet elke dag hetzelfde willen eten... ik zou gaan voor variatie.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_118451513
Is koeienmelk nou trouwens écht zo slecht voor katten? Ik vind dat mensen er altijd nogal overdreven panisch over doen. Vroeger op de boerderijen kregen de katten ook gewoon melk met wat water gemengd en volgens mij is dat helemaal niet zo erg. Ik zie bij mijn katten in ieder geval niet dat ze buikpijn krijgen oid als ze een keer melk hebben gekregen. Niet dat ik het ze regelmatig geef, bijna nooit eigenlijk, maar toch.
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:02:10 #54
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_118452265
Nee, niet per definitie. Als je kat ervan gaat kotsen of aan de diarree raakt, is het natuurlijk duidelijk dat je het beter niet kunt geven. Maar ik had een kat die er geen problemen mee had en die kreeg elke dag gewone melk. De dierenarts zei ook: gewoon doen.
pi_118454027
Ach so, het valt allemaal wel mee. Als de kat ergens door moet kotsen ga ik het inderdaad niet nog eens geven :') mijn huidige oudste kater had een keer wat chocola binnengekregen wat ik net niet meer op tijd had gemerkt, en zo'n 30 seconden later begon ie me toch te kotsen... Terwijl een andere kater altijd alles naar binnen werkte wat ie tegenkwam en nooit ergens last van had. Die is 17 geworden ;)

Maargoed, Aldivoer is dus ook volgens onderzoeken heel zo slecht nog niet? Kan ik me ook wel wat bij voorstellen trouwens. Whiskas bevat geloof ik ook hartstikke veel reuk- en smaakstoffen (ja, natuurlijk vind de kat het dan lekker..). En volgens mij is het spul van de Aldi wat nuchterder wat dat betreft. Niet zo veel poespas maar gewoon eten.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:05:32 #56
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_118454137
Smorgens brokjes. S'avonds blikvoer. Daar zijn al onze poezen zonder problemen oud mee geworden.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_118469178
Hier krijgt de poes gewoon c1000 brok en als extra koolvis, waarvan het kookvocht ook altijd goed in de smaak valt.
  vrijdag 2 november 2012 @ 06:30:07 #58
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_118732203
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 12:02 schreef pasopikbijt het volgende:
Ach so, het valt allemaal wel mee. Als de kat ergens door moet kotsen ga ik het inderdaad niet nog eens geven :') mijn huidige oudste kater had een keer wat chocola binnengekregen wat ik net niet meer op tijd had gemerkt, en zo'n 30 seconden later begon ie me toch te kotsen... Terwijl een andere kater altijd alles naar binnen werkte wat ie tegenkwam en nooit ergens last van had. Die is 17 geworden ;)

Maargoed, Aldivoer is dus ook volgens onderzoeken heel zo slecht nog niet? Kan ik me ook wel wat bij voorstellen trouwens. Whiskas bevat geloof ik ook hartstikke veel reuk- en smaakstoffen (ja, natuurlijk vind de kat het dan lekker..). En volgens mij is het spul van de Aldi wat nuchterder wat dat betreft. Niet zo veel poespas maar gewoon eten.
Chocolademelk is als vergif (en is echt vergif voor katten)... wees blij dat jouw poes dit heeft uitgekotst.

Maar er zijn meer redenen om voedsel uit te kosten; jouw poes/ kater kan zich ook te vaak hebben schoongemaakt waardoor hij teveel haar binnen heeft gekregen. Een paar haarbalsnoepjes kan hier in verlichting brengen.

Maar zonder die anti-haarbalsnoepjes zal jouw kat zo nu en dan moeten kotsen...
En jouw kat's gevoelens is meestal goed... laat hem kotsen... klop hem/haar af en toe op de schouderbladen (of er tussen in)... dan komt het meestal wel geod.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
  vrijdag 2 november 2012 @ 06:34:58 #59
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_118732212
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 10:31 schreef pasopikbijt het volgende:
Is koeienmelk nou trouwens écht zo slecht voor katten? Ik vind dat mensen er altijd nogal overdreven panisch over doen. Vroeger op de boerderijen kregen de katten ook gewoon melk met wat water gemengd en volgens mij is dat helemaal niet zo erg. Ik zie bij mijn katten in ieder geval niet dat ze buikpijn krijgen oid als ze een keer melk hebben gekregen. Niet dat ik het ze regelmatig geef, bijna nooit eigenlijk, maar toch.
Om te overleven is elke soort melk uiteindelijk goed genoeg. Maar overleven is korte termijn gedachten.
En misschien wisten katten te overleven rond een jaar of 50 geleden toen ook de rest van de voeding niet aangepast was op een kattenmaag.... Tegenwoordig bevat kattenvoer al vele bestanddelen voor de gezondheid van een kat... en is het kattenmelk net hetgeen wat teveel extra bestanddelen bevat voor voedsel zonder drinken voor een kat.
Ik heb geen idee... ik kom slechts met ideeën die anders niet geopperd werden.
pi_118733455
Wij hebben ook een gevoelige kat mbt eten, en voeren alleen RC fit 32. Wij zijn erachter gekomen dat het niet zozeer de granen zijn waar hij slecht op reageert (zal er ongetwijfeld mee te maken hebben) maar vooral het gebrek aan dierlijke eiwitten. In de meeste goedkopere kattenvoeding zit namelijk plantaardige eiwitten, en daar raakt onze Mozart van aan de diaree. Zo dun zelfs dat het er gewoon uit loopt, soms ook buiten de bak. :') Tot dusver is de RC het enige waar hij echt nergens last van heeft, dus daar blijf ik dan ook maar bij hangen.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_118739701
We gaven dr eerst Whiskas brokjes (met 'stukjes vlees'), maar nadat ze voor de zoveelste keer over dr nek ging (met een lege maag, ze at niet zoveel) zijn we overgestapt naar Profine. Af en toe krijgt ze nog nat voer voor het lekkere (dat is dan ook echt binnen en kwartier op).
Geen idee waarom ze de Whiskas niet kon verdragen, maar nu gaat het weer prima met haar. Het is misschien wel wat duurder maar ze is sindsdien niet meer over dr nek gegaan. En met dat nieuwe voer plast ze ook dr hele bak vol :P Goed voor de nieren zullen we maar zeggen.
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_118745729
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 06:30 schreef EricOscuro het volgende:

[..]

Chocolademelk is als vergif (en is echt vergif voor katten)... wees blij dat jouw poes dit heeft uitgekotst.

Maar er zijn meer redenen om voedsel uit te kosten; jouw poes/ kater kan zich ook te vaak hebben schoongemaakt waardoor hij teveel haar binnen heeft gekregen. Een paar haarbalsnoepjes kan hier in verlichting brengen.

Maar zonder die anti-haarbalsnoepjes zal jouw kat zo nu en dan moeten kotsen...
En jouw kat's gevoelens is meestal goed... laat hem kotsen... klop hem/haar af en toe op de schouderbladen (of er tussen in)... dan komt het meestal wel geod.
Die andere kater heeft toch echt vaak dingen met chocola te pakken gekregen en hij is er 17 op geworden. Sommige dieren kunnen er tegen, sommigen niet. Ik ken ook een poedel die tegen chocola kan, best bizar. Maar ik zal het ze nooit opzettelijk geven, want je weet maar nooit.

Die kater die het uitkotste heeft af en toe wel een haarballetje ja, dan gaat ie zo vaag kuggen en helpt een klopje op z'n rug inderdaad. Dan valt het net even anders en kan die het wegslikken. Verder heeft hij sowieso een gevoelig maagje en is die nogal kieskeurig. Hij eet bijvoorbeeld bijna alleen maar droge brokken en heel soms een hapje blikvoer, en dan alleen met vis :') etensrestjes moet ie meestal ook niks van weten. Slimme kat wat dat betreft ;)
  zaterdag 3 november 2012 @ 02:02:01 #63
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_118765489
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 16:18 schreef pasopikbijt het volgende:

[..]

Die andere kater heeft toch echt vaak dingen met chocola te pakken gekregen en hij is er 17 op geworden. Sommige dieren kunnen er tegen, sommigen niet. Ik ken ook een poedel die tegen chocola kan, best bizar. Maar ik zal het ze nooit opzettelijk geven, want je weet maar nooit.

Die kater die het uitkotste heeft af en toe wel een haarballetje ja, dan gaat ie zo vaag kuggen en helpt een klopje op z'n rug inderdaad. Dan valt het net even anders en kan die het wegslikken. Verder heeft hij sowieso een gevoelig maagje en is die nogal kieskeurig. Hij eet bijvoorbeeld bijna alleen maar droge brokken en heel soms een hapje blikvoer, en dan alleen met vis :') etensrestjes moet ie meestal ook niks van weten. Slimme kat wat dat betreft ;)
Ja een slimme kat, en zolang hij maar geen halve beker chocolademelk leeg drinkt zal het dan wel goed gaan. :)
Haha, Zalm/ Forel is ook mijn katertjes favoriete blikvoer, hoewel hij gevogelte ook heel lekker vindt (op kalkoen na). Maar de restjes groente en rijst van mijn avondeten neemt hij ook graag. Alsof hij weet dat hij daar ook niet slechter van wordt. :D
pi_118899716
Mijn katten krijgen hier voer van het merk Ecostyle. Hiervoor kregen ze rc maar de vacht van 1 van de 2 werd erg lelijk en ze kwam heel erg aan. Nu krijgen ze beide ecostyle en ben zeer tevreden!
  maandag 19 november 2012 @ 19:13:22 #65
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_119396061
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 17:09 schreef Yashaaaaa het volgende:
Hier krijgt ze ook de duurdere Aldi variant. Die komt qua testen nog best goed uit de bus dus je geeft ze beter voer dan je denkt.
Heb je hier ook een bron van?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  maandag 19 november 2012 @ 19:41:23 #66
190186 hierissieweer
pi_119397853
Het liefst geef ik mijn dier het allerbeste wat er is. Maar het moet ook betaalbaar blijven.
Orijen vind ik nog redelijk te doen. En aangezien brokjes bij mij de basis zal zijn (ik krijg pas 2 januari mijn kater) Vind ik dat dit ook een goede kwaliteit moet zijn.
Daarnaast wil ik ook natvoer geven, maar almo nature word mij dan echt te duur. Dus als die Alexis van de Aldi goed te doen is zou ik dat heel tof vinden. En geef ik dat.
Iemand dus ervaring met de Alexis? (of een gelijkwaardig/geprijsd natvoer?)
pi_119398377
Meer mensen die ecostyle geven?
pi_119410279
Ik ben wel erg benieuwd naar vers vlees voer. Ik lees overal dat dat beter is en ik heb een kat die best veel braakt. Ik denk het nu te hebben gevonden (kattenmelk), maar als dat het niet is overweeg ik om na deze zak dat te gaan proberen. Ik hoor vaak dat dat heel gezond is en veel klachten dan weg gaan. Heeft er iemand daar al ervaring mee? En waar kan je dat verkrijgen?
pi_119417154
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 19:13 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Heb je hier ook een bron van?
Kijk op de verpakking. In de blikken van 400 gram maar ook in de kuipjes staan geen granen en geen suikers. Wat in de meeste supermarkt natvoer wel zit. En dit is zeer slecht voor de tanden al die granen en suikers.

In een aantal smaken van alexis zit wel suiker/granen dus even bij de ingrediënten kijken.

Europshopper kuipjes zijn ook goed. Niet die grote blikken. (albert heijn)
A-ras kuipjes ( te koop bij o.a emte, plus, deka)
  dinsdag 20 november 2012 @ 10:56:29 #70
190186 hierissieweer
pi_119418685
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 09:40 schreef WinnieWana het volgende:

[..]

Kijk op de verpakking. In de blikken van 400 gram maar ook in de kuipjes staan geen granen en geen suikers. Wat in de meeste supermarkt natvoer wel zit. En dit is zeer slecht voor de tanden al die granen en suikers.

In een aantal smaken van alexis zit wel suiker/granen dus even bij de ingrediënten kijken.

Europshopper kuipjes zijn ook goed. Niet die grote blikken. (albert heijn)
A-ras kuipjes ( te koop bij o.a emte, plus, deka)
ik bedoel meer een bron dat ie als beste is getest. :)
pi_119419523
Scheen in de consumentengids te hebben gestaan. Hoorde t ook van collega's. Heb helaas geen direct aanwijsbare bron. Ja een oude uit 2011, maar dat is ook gewoon een medemens. Tegenwoordig heet nutristar dus Alexis premium.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=9&t=102980
Het goedkoopste premium droogvoer wordt gemaakt door Saturn Petfood in Duitsland. In Nederland verkocht onder de namen Nutristar (Aldi), Daya (Dirk vd Broek, Action), en Kruidvat huismerk. En waarschijnlijk nog meer verkooppunten.

Door de Duitse Consumentenbond is dit voer beter getest dan premium merken die 2 à 3x duurder zijn (One etc.). Kan op internet geen plaatjes vinden dus daarom heb ik er zelf een gemaakt. Mijn kat lust geen blikvoer.

Prijs circa 1,99 per 750gram in foliezak

Onze poes doet t er goed op :) binnenkort moet ze geholpen worden, dus wil dan voor zekerheid ook ff vragen of ze verder goed op gewicht is e.d.

[ Bericht 5% gewijzigd door Yashaaaaa op 20-11-2012 11:38:27 ]
  Moderator dinsdag 20 november 2012 @ 11:37:52 #72
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_119419799
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 11:30 schreef Yashaaaaa het volgende:
Scheen in de consumentengids te hebben gestaan. Hoorde t ook van collega's. Heb helaas geen direct aanwijsbare bron. Ja een oude uit 2011, maar dat is ook gewoon een medemens. Tegenwoordig heet nutristar dus Alexis premium.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=9&t=102980
Het goedkoopste premium droogvoer wordt gemaakt door Saturn Petfood in Duitsland. In Nederland verkocht onder de namen Nutristar (Aldi), Daya (Dirk vd Broek, Action), en Kruidvat huismerk. En waarschijnlijk nog meer verkooppunten.

Door de Duitse Consumentenbond is dit voer beter getest dan premium merken die 2 à 3x duurder zijn (One etc.). Kan op internet geen plaatjes vinden dus daarom heb ik er zelf een gemaakt. Mijn kat lust geen blikvoer.

Prijs circa 1,99 per 750gram in foliezak

Onze poes doet t er goed op :)
Ik ben wel benieuwd wie getest heeft dan en waar ze op gelet hebben :@
pi_119419933
Mja, ik weet t verder ook niet. Ik weet iig wel dat toen ik Sophie net had, ik er echt totaal geen wijs uit kwam en er bijna overal granen e.d. Inzitten. Mijn vriend werd echt gek van me en heeft op een gegeven moment de knoop door gehakt. Ze eet dit en lijkt verder nergens last van te hebben. Glanst mooi en is verder echt superzacht! En in t blikvoer zitten echt geen granen en suikers, dus dat is sowieso wel prima.
  Moderator dinsdag 20 november 2012 @ 11:52:31 #74
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_119420319
Welke smaken zijn dat dan? Zonder granen?
pi_119420757
Volgens mij heeft alleen 1 met gevogelte of kalkoen ofzo wel suikers. Die zit in een geel blik. De drie die wij nu hebben:

Sorry voor de crappy foto's, ff snel gemaakt met iPad.
pi_119426358
Mijn kater kreeg eerst RC kitten 34 en toen hij 4 maanden was RC kitten 36, en sinds vorige maand krijg hij Arden Grange: Adult Cat chicken with rice http://www.ardengrange.com/Pet-Food/adult-cat-food.asp waar hij helemaal gek van is :P en in het weekend krijg hij naast de droog voer ook een zakje RC instictive. hij is verder kern gezond volgens de DA en hij heeft genoeg energie en zijn vacht glimt als een gekke :)
  dinsdag 20 november 2012 @ 17:06:37 #77
190186 hierissieweer
pi_119431656
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:06 schreef Yashaaaaa het volgende:
Volgens mij heeft alleen 1 met gevogelte of kalkoen ofzo wel suikers. Die zit in een geel blik. De drie die wij nu hebben:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Sorry voor de crappy foto's, ff snel gemaakt met iPad.
heb vanmiddag ook ff zitten kijken. Er zit wel echt een enorm verschil in. Prijs tussen zo'n megablik en de kuipjes/zakjes.
Wat ik mij nou eigenlijk afvroeg, was wat nou eigenlijk het verschil is tussen die 3.
pi_119433788
Tussen die drie blikken op de foto is smaak. Er moet minimaal 4 procent van de smaak inzitten die op het etiket staat.
Of bedoel je wat is het verschil in kuipjes, blikken en zakjes natvoer bij de aldi?
pi_119434566
Kuipjes en zakjes zijn wss duurder ivm verpakkingskosten
pi_119435040
Mijn kater is nogal gevoelig voor voer, gaat of snel aan de diaree of gaat spugen. Mijn andere kat was ook erg allergisch voor voer.(kreeg jeuk en kale plekken) Ik geef nu Burns, die koop ik bij zooplus, ik vind het voor zulk voer best betaalbaar. (zeker in verhouding met de Hills ZD die ik eerst gaf) Murphy doet het er in ieder geval erg goed op.
  dinsdag 20 november 2012 @ 18:35:52 #81
190186 hierissieweer
pi_119435223
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 17:59 schreef WinnieWana het volgende:
Tussen die drie blikken op de foto is smaak. Er moet minimaal 4 procent van de smaak inzitten die op het etiket staat.
Of bedoel je wat is het verschil in kuipjes, blikken en zakjes natvoer bij de aldi?
inderdaad het verschil tussen de verpakkingen?
pi_119464599
Tussen de kuipjes en blikken zit geen verschil. Is allebei pate. Alleen de kuipjes zijn dus handiger voor mensen die 1 kat hebben.
De zakjes natvoer in een doos zijn stukjes vlees in saus. Sommige katten vinden het ene lekker en de andere weer pate.
De mijne eten alleen de saus op van die brokjes in saus en de rest laten ze aankoeken, dus bij mij krijgen ze pate.
pi_119464902
Dat monster van mij eet echt alles, behalve lamsvlees; dat spuugt hij weer uit.
'S ochtends krijgt hij 40 gram Purina pro plan, of de in-house of de sterilized versie, en 's avonds een 33 gram vlees van Lara fitness (12 zakjes voor vier euro). Meer krijgt hij niet want dan wordt hij snel te dik.
pi_119465292
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 11:37 schreef senesta het volgende:
Ik ben wel benieuwd wie getest heeft dan en waar ze op gelet hebben :@

Heeft in een ander topic gestaan met de nodige kritiek:

quote:
Die test van de CB is een wassen neus, veel factoren die van belang zijn, zijn geen eens meegenomen in de test. Nou is het lidmaatschap van de CB al zonde van je geld, ze kijken vaak alleen naar de buitenkant van het product, zaken als kwaliteit van de grondstoffen, duurzaamheid en innovativiteit worden eigenlijk nooit meegenomen in hun tests. Regelmatig vallen producten die door de CB als beste keus uit de bus komen door de mand. (sony TV van een paar maanden terug bij kassa, gingen massaal dood na 3 jaar, was beste koop volgens CB).

Als je enkel even de voedingswaarde lijst vergelijkt en daar een oordeel uit denkt te kunnen halen?
Katten hebben vooral behoefte aan dierlijke eiwitten, die zijn duur, heel veel duurder dan plantaardige eiwitten. In alle goedkope kattenvoeding zit slechts een fractie dierlijk eiwit, de rest komt meestal uit granen.
Daarnaast zit er veel koolhydraten in die een kat niet of nauwelijks nodig heeft. Als uw kat veel ontlasting produceert komt dit door alle onverteerde voedselresten, goede kattenvoeding levert slecht een kleine hoeveelheid ontlasting op door de goede verteerbaarheid van de voeding (lees: hoog gehalte dierlijk eiwit).
pi_119683371
Heeft een kat eigenlijk genoeg aan alleen droge brokken? Onze kater blieft eigenlijk geen natvoer.
pi_119686412
een van de kittens hier ging stinken van Carocroc. de ander had nergens last van.

nu proefzakjes Freitag's Best Meal geprobeerd. bevalt tot nu toe goed dus tijd voor een grotere verpakking. het is wel iets duurder dan Carocroc maar ze eten er ook veel minder van en zeuren minder om eten.
pi_123108125
Ik geef sinds kort porta 21 graanvrij voer, maar het lijkt net of ze er niet tegen kunnen ofzo. Minder levendig als normaal en heb het idee dat het voer extreem zout is. Ze drinken mega veel. Dit allemaal sinds ze porta eten. Iemand ook deze ervaring?
pi_123113912
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 10:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik geef sinds kort porta 21 graanvrij voer, maar het lijkt net of ze er niet tegen kunnen ofzo. Minder levendig als normaal en heb het idee dat het voer extreem zout is. Ze drinken mega veel. Dit allemaal sinds ze porta eten. Iemand ook deze ervaring?
Maanden geleden had ik een proefverpakking ervan, kater heeft het een dag of drie gegeten en had beduidend meer dorst dan normaal. Had idd ook het idee dat het nogal zout is.
pi_123119584
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 10:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
probeer je het toch zelf ,je hoeft niet door te slikken
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_123544004
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 14:06 schreef T42 het volgende:

[..]

Heb hier ook nog 2 kilo muizen in de vriezer liggen.
Dat nog naast Haaksbarf kip / konijn / eend.

Er staat wel altijd een bakje Hills kittenvoer bij maar dat is meer om te voorkomen dat hij zonder eten staat als hij z'n bordje leeg heeft.
  zondag 3 maart 2013 @ 00:51:06 #91
53151 T42
Pinball Wizard
pi_123558931
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 18:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Heb hier ook nog 2 kilo muizen in de vriezer liggen.
Dat nog naast Haaksbarf kip / konijn / eend.

Er staat wel altijd een bakje Hills kittenvoer bij maar dat is meer om te voorkomen dat hij zonder eten staat als hij z'n bordje leeg heeft.
hier heb ik een paar moeilijke eters...
1 eet hills
1 eet aldi brokken (die wil niks anders...)
rest eet muizen en voor nood aldi brokken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')