abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 18 oktober 2012 @ 00:23:49 #1
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_118109463
quote:
AMSTERDAM - Federatief Joods Nederland (FJN) verzet zich tegen een monument in het Brabantse Geffen (gemeente Maasdonk) met daarop ook de namen van Duitse militairen die in de oorlog in het dorp sneuvelden.

Het monument zou zaterdag onthuld worden. Dat zegt FJN-voorzitter Herman Loonstein woensdag.

FJN heeft per brief een gesprek aangevraagd met de burgemeester van Maasdonk. Volgens Loonstein is het monument nog niet geplaatst.

Loonstein noemt het ''onbegrijpelijk'' dat de gemeente een dergelijk monument wil plaatsen. De gemeente Maasdonk kon nog niet reageren.

Bronckhorst
Het is niet de eerste keer dat FJN op deze manier van zich laat horen. De organisatie kwam vorig jaar in opstand tegen het voornemen van de Gelderse gemeente Bronckhorst om tijdens de dodenherdenking op 4 mei ook Duitse soldaten te gedenken.

FJN dwong toen via de rechter af dat burgemeester Henk Aalders tijdens de herdenking de graven van Duitse soldaten moest mijden.

http://www.nu.nl/binnenla(...)oorlogsmonument.html

Gaan we weer, wat hebben die mensen toch? :{
Ik heb toch nog even een nieuw deel geopend om te kunnen reageren op enkele opmerkingen uit het oorspronkelijke topic:
quote:
10s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 16:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Wat lul jij nou ongelofelijk stupide? De Britten hadden zeker NL bezet als we neutraal gebied zouden zijn gebleven, NL is HET perfecte bruggenhoofd.
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 16:05 schreef yvonne het volgende:

[..]

Onze havens.
Ik wat zitten rondlezen in de -destijds geclassificeerde- verslagen en rapporten van het (oorlogs)kabinet-Chamberlain van 1939 (dus geen propaganda of zo; hier in pdf-vorm te raadplegen), en uit dat materiaal komt toch duidelijk naar voren dat de Britten met betrekking tot de kwestie-Holland een puur defensieve houding aannamen.
In januari 1939 besloot men dat een Duitse aanval op Nederland voor Engeland een noodzakelijke reden zou zijn om Duitsland de oorlog te verklaren (omdat de Britse veiligheid anders te veel gevaar zou lopen). Men dacht dat de mogelijkheid dat Nederland zich niet tegen zo’n aanval zou verzetten te verwaarlozen was. Feitelijk (maar zonder daarover met Nederland formele afspraken te maken) zou Engeland de neutraliteit van Nederland garanderen:
quote:
We endorse this view, and we are of opinion that if Germany should invade Holland, this country would have to regard her action as a casus belli, assuming that Holland resists invasion.
5. There is, of course, always the possibility that Holland would not resist invasion. We regard this as
unlikely; and we do not think it profitable to speculate on what action should be taken if this contingency should arise.
(Report Foreign Policy Committee, 25 januari 1939, p. 2-3)
Vanwege Nederlands neutraliteit kunnen de Britten echter pas in actie komen nadat Duitsland het initiatief heeft genomen. De mogelijkheid dat de Britten het neutrale Nederland preventief zouden aanvallen zie ik nergens genoemd.
Nederland wordt als onverdedigbaar gezien en daarom moeten de faciliteiten die de vijand van dienst kunnen zijn (vliegvelden, havens) zo snel mogelijk worden vernietigd, maar alleen als Duitsland Nederland binnenvalt:
quote:
Should an invasion by Germany of Belgium or Holland, or both, take place the following action will be required to set the scheme in motion:
(l) A decision by the War Cabinet to put the whole scheme in operation,
(2) A decision by the War Cabinet to authorise the Admiralty, if Belgium is invaded, to despatch block ships to Ostend and Zeebrugge;
(3) In the case of an invasion of Holland, a decision by the War Cabinet as to whether the destroyers are to be despatched,
(4) If the War Office are prepared to implement their plan for the destruction of the main oil stocks in Holland and Belgium, a decision by the War Cabinet as to whether the Army detachments are to be sent in the destroyers...
(Memorandum Minister without Portfolio, 23 oktober 1939, p. 9-10)
Er wordt op gewezen dat Duitsland door de aanval te openen grote imagoschade zou ondervinden, wat in het voordeel van de Britten zou werken (en dat argument kan natuurlijk worden omgedraaid bij een Britse aanval op Nederland). Voor de Britten is het verdedigen (laat staan dus het bezet houden) van Nederlands grondgebied, naast de politieke hindernissen, ook in militair opzicht onhaalbaar.
quote:
THE FIRST LORD OF THE ADMIRALTY agreed. His information confirmed the view that the German plan was most likely to be to leave the Dutch "fortress" north of Antwerp alone, and to concentrate on the area between Rotterdam and Antwerp. If so, it would make it easier for them to carry out a mortal attack on this country. It was difficult to see what could be done to prevent a German occupation of this area. He therefore advocated that we ought to be prepared, if necessary, to retaliate immediately by attacking the Ruhr. Further, if Germany attacked Holland, it seemed probable that the Belgians would invite the French and ourselves to enter Belgium.
...
THE SECRETARY OF STATE FOR WAR suggested that the Foreign Office should press the Belgian Government to state what their attitude would be if Germany invaded Holland. His own view was that such a step would be a move on the part of the Germans which, on balance, would be to our advantage. It would shorten our distance from the Ruhr, would seriously complicate Germany’s importation of food supplies, and would draw the moral stigma of the world upon her.
(War Cabinet, Minute 5, Confidential Annex, 6 november 1939, p. 2-4)
quote:
14. Even if political conditions permitted, it would be unwise, in view of the Allied numerical inferiority on land and in the air, to attempt an advance through Belgium in order to assist Holland.
15. It is clear, therefore, that we are not in a position to assist Holland on land.
...
17. It should be noted that so soon as the integrity of Holland was violated, British and German bombers would be able to fly direct to attack objectives in each others' countries.
Denial of Dutch Resources to the Enemy.
18. Plans have been prepared and the necessary forces have been organised to destroy certain defences, oil stocks and other facilities in Holland, subject to the connivance and co-operation of the Dutch authorities. The purpose of these demolitions would be to deny their use to the enemy and they would not hamper the German occupation of Holland.
...
19. From the above it seems quite impossible for France and ourselves to prevent a German occupation of Holland. We might be able to retard the invasion to a very limited extent by air attack, but such action would be expensive in casualities and would have no effect in the long run.
(Report Chiefs of Staff Committee, 2 november 1939, p. 4-5)
Voor zover ik kan bepalen waren er dus geen plannen om Nederland aan te vallen voordat Duitsland dat deed. Pas op dat moment zou de situatie dusdanig urgent worden dat gewelddadig ingrijpen gerechtvaardigd zou zijn, maar men had alle reden om ervan uit te gaan dat Nederland zich in zo’n geval direct bij de Britten zou aansluiten (zoals ook daadwerkelijk gebeurde).
  donderdag 18 oktober 2012 @ 00:27:55 #2
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_118109653
Hmm, in de topictitel had "deel 2" moeten staan.
pi_118109740
Maakt niet uit Iblardi jouw inbreng waardeer ik vrijwel altijd ^O^ ^O^ .
  donderdag 18 oktober 2012 @ 01:00:15 #4
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_118110936
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 00:27 schreef Iblardi het volgende:
Hmm, in de topictitel had "deel 2" moeten staan.
Fixed.

tvp
  donderdag 18 oktober 2012 @ 01:17:04 #5
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_118111437
In de discussiegroep van Stichting de Greb staan een aantal leuke what-if scenario's. Onder andere over een eventuele Britse alliantie met Nederland, hier te lezen: http://www.grebbeberg.nl/(...)8036&group=10&view=3 Overigens is die hele site wel interessant om uit te pluizen.

Ik meen mij te herinneren dat er in die discussiegroep ooit een smeuďg speculatief topic liep over de vermeende Engelse plannen voor een diamantroof in Amsterdam. Kan het zo 1-2-3 even niet meer vinden, helaas.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 12:50:07 #6
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_118121939
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 16:21 schreef Nielsch het volgende:
Wat DeParo ook zegt, de Holocaust was helemaal niet het ergste wat er ooit is gebeurd. De Holodomor was nog wel een tikkie erger en harder.
Dit is een oliedomme vergelijking. Daarbij: staan er in Oekraiene monumenten voor de Russen die die misdaad begaan hebben?
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_118122017
Och, er staat toch ook een oorlogsmonument voor Nederlanders die wel mooi een flinke tijd de Javaanse bevolking heeft uitgebuit en geterroriseerd.
Conscience do cost.
pi_118124325
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 12:52 schreef ems. het volgende:
Och, er staat toch ook een oorlogsmonument voor Nederlanders die wel mooi een flinke tijd de Javaanse bevolking heeft uitgebuit en geterroriseerd.
In Indonesië?
pi_118156687
Dat er slachtoffers van Duitse agressie zijn die bezwaar maken tegen een tweezijdig monument, kan ik me nog voorstellen.
Van mijn vader, die boer was, is zijn paard gestolen, waardoor hij de kost niet meer kon verdienen.
Als je man of je vrouw als gijzelaar doodgeschoten is, zul je ook niet blij zijn met zo'n monument.
Dat een individu bezwaar maakt tegen de vermelding van de naam van een door de Duitsers vermoord familielid, kan ik me ook nog voorstellen. Al vind ik dat na ruim een halve eeuw van een beperkte geest getuigen, maar soit.
Maar dat allerlei organisaties op eigen initiatief in het geweer komen, louter omdat er namen van joden op het monument staan, vind ik ronduit antisemitisch. Ze hebben niks met de genoemde families te maken, alleen het joods-zijn ervan vinden ze relevant. Ze discrimineren dus.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_118157078
Ga je nu ook een brief sturen naar Den Haag om te vragen of jij jezelf voortaan mag vertegenwoordigen in Europa?
pi_118158992
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 12:50 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Dit is een oliedomme vergelijking. Daarbij: staan er in Oekraiene monumenten voor de Russen die die misdaad begaan hebben?
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ld-in-Oekraine.dhtml
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:44:29 #12
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_118164881
quote:
Bedankt, dit had ik nog niet gezien. Wat een walgelijke geschiedvervalsing.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_118165066
oeps

[ Bericht 95% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2012 11:49:18 ]
pi_118172985
FJN vertegenwoordigt alleen zichzelf, al doet dat drietal bestuursleden alsof ze voor velen spreken. Eigenlijk absurd dat de media die club nog aandacht schenken.
Farts are jazz to assholes
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:45:41 #15
372522 me_gusta
cp, mijn cp, ja mijn ceepeeee!
pi_118174080
Helemaal terecht.

Dat is alsof de Ba'athisten eisen dat er in Halabja een monument moet komen met daarop de namen van de omgekomen Ba'athisten :').

Wordt toch eens volwassen mensen, ga niet lopen te ouwhoeren of te zeuren om dingen waar je ten eerste 1) helemaal geen verstand van hebt en ten tweede 2) waar jij helemaal niets mee te maken hebben.

De meesten van jullie zien dit weer als een mooie gelegenheid om die 'vervelende Joden' eens een lesje te leren vanachter jullie computer.
dag 84: de FOK!kers hebben niet door wie ik ben
dag 91: alles verloopt volgens plan, de honden zijn niet op de hoede
dag 128: paniek, OVERAL PANIEK
dag 155: Miljoenen doden, de overname van FOK! zal gesmeerd lopen
pi_118197926
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 15:45 schreef me_gusta het volgende:
Helemaal terecht.

Dat is alsof de Ba'athisten eisen dat er in Halabja een monument moet komen met daarop de namen van de omgekomen Ba'athisten :').

Wordt toch eens volwassen mensen, ga niet lopen te ouwhoeren of te zeuren om dingen waar je ten eerste 1) helemaal geen verstand van hebt en ten tweede 2) waar jij helemaal niets mee te maken hebben.

De meesten van jullie zien dit weer als een mooie gelegenheid om die 'vervelende Joden' eens een lesje te leren vanachter jullie computer.
Je vergelijking klopt niet.
Er zijn monumenten genoeg voor vermoorde joden. Bij ons staat er een monument voor alle locale vermoorde joden en nu zijn ze bezig met mooie tegels in de stoepen te leggen voor iedereen apart.

Waar het hier om gaat is dat er een paar mooipraters die kennelijk niks beters te doen hebben zich opwerpen als vertegenwoordiger van alle joden, zelfs de dode joden. Die hebben daar helemaal niet om gevraagd, zeker de doden niet.

Ik vind het langzamerhand ziekelijk worden. Als je jezelf eens flink verwond, laat je de wond eventueel door een dokter schoonmaken en hechten. En vervolgens gaat de wond een tijdje flink jeuken en zeer doen, tijdens het genezingsproces. En dan krijg je een litteken en een zwakke plek in je gestel. Net als zo veel andere mensen. En daar moet je mee leren leven, net als zo veel andere mensen.
Maar wat je dan NIET moet doen is telkens die wond weer openkrabben. Tenminste, dat mag je natuurlijk helemaal zelf weten, maar dan moet je ook maar zelf het nieuwe verbandgaas betalen. En niet mekkeren over het feit dat je wond niet geneest.
Deze gasten zwelgen in hun eigen leed of vaker nog het leed van hun ouders, niet eens hun eigen leed. En ze beweren het leed van mensen die ze nooit gekend hebben en nooit zullen kennen te vertegenwoordigen.

Nou ja, dat was al weer te veel aandacht.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 01:14:51 #17
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_118198413
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 00:56 schreef Kees22 het volgende:

Deze gasten zwelgen in hun eigen leed of vaker nog het leed van hun ouders, niet eens hun eigen leed.

Kunnen (klein)kinderen van slachtoffers dan per definitie niet zelf ook slachtoffer zijn? Het lijkt me dat opgroeien in een gezin waarvan de ouders in een kamp hebben gezeten grote effecten heeft op de kinderen.

Verder:
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 15:22 schreef trabant het volgende:
FJN vertegenwoordigt alleen zichzelf, al doet dat drietal bestuursleden alsof ze voor velen spreken. Eigenlijk absurd dat de media die club nog aandacht schenken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nibb-it op 20-10-2012 01:28:45 ]
pi_118198942
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 01:14 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Kunnen (klein)kinderen van slachtoffers dan per definitie niet zelf ook slachtoffer zijn? Het lijkt me dat opgroeien in een gezin waarvan bijvoorbeeld de ouders in een kamp hebben gezeten, grote effecten heeft op de kinderen.

Verder:

[..]

Dat geloof ik graag: de frustraties/pijn/syndromen/trauma's van de ouders hebben meestal hun weerslag op de kinderen. De ouders zijn immers getekend door hun traumatische ervaringen.
Maar waarom maakt dat joden of hun kinderen zo bijzonder?
Hoe denk je dat het Duitse kinderen vergaan is na de oorlog? Hoe dan ook zijn Duitsers ook behoorlijk getraumatiseerd door de oorlog en zijn nasleep. Het in de fik steken van Dresden was een oorlogsmisdaad, expliciet bedoeld om de burgerbevolking te terroriseren.
En de mensen die in de Jappenkampen hebben gezeten hebben ook kinderen gekregen.

Ik zie niet in waarom joden hierin bijzonder uitgezonderd zouden moeten worden.
Of waarom ze extra aandacht zouden moeten krijgen.
Het gaat dan niet om mensen die de kampen hebben meegemaakt, maar om hun kinderen en kleinkinderen.
  Moderator zaterdag 20 oktober 2012 @ 01:51:11 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_118199143
het probleem is niet dat de Duitse soldaten herdacht worden, probleem zit hem in een monument met zowel Joodse als Duitse doden, slachtoffers en daders

als je Tristan van der Vlis toevoegd aan een monument voor slachtoffers van de schietpartij in Alphen aan de Rijn omdat zijn ouders er ook aan geleden hebben dan krijg je ook een heleboel boze reacties en lang niet allemaal van mensen die er daadwerkelijk bij betrokken waren maar

niemand verbied die ouders hun zoon te herdenken maar een beetje nederigheid is gewoon op zijn plaats hier

terecht ook, waarom is dit voor Joden anders?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zaterdag 20 oktober 2012 @ 01:55:14 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_118199218
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 12:52 schreef ems. het volgende:
ja en als we op Java tijdens herdenkingen voor dat uitbuiten en terroriseren om Simon Spoor gaan staan huilen dan krijgen we daar net zo goed commentaar op
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')