abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117983874
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 23:02 schreef Ambipur het volgende:
Omdat wij geen deel uitmaken van zo'n armoedig zooi als Oost-Europa...

Istanbul is Europees, de rest is toch echt Aziatisch.
Wel ironisch dat dit uit jouw mond komt, een uit een boerengat gekropen incestturk die wel ff arrogant doet over andere landen :') Ga toch naar turkije, je arrogantie en gevoel van nationalisme is verre van gegrond.
pi_117984019
quote:
18s.gif Op maandag 15 oktober 2012 00:42 schreef damirovic het volgende:

[..]

Wel ironisch dat dit uit jouw mond komt, een uit een boerengat gekropen incestturk die wel ff arrogant doet over andere landen :') Ga toch naar turkije, je arrogantie en gevoel van nationalisme is verre van gegrond.
Je naam zegt genoeg...................... :W
pi_117984040
quote:
7s.gif Op maandag 15 oktober 2012 00:08 schreef SpecialK het volgende:
Het is vrij simpel vanuit mijn optiek.

Europa is een vloeibaar begrip maar zodra je het vanuit een politiek oogpunt gaat bekijken dan gelden maar 3 dingen:

1. Hoe overeenkomstig zijn landen op politiek niveau
2. Hoe overeenkomstig zijn landen op cultureel niveau
3. Hoe overeenkomstig zijn landen op economisch niveau

Hoewel er binnen de EU alleen al gigantische cultuurverschillen zijn kan je duidelijk zien dat Turkije als geheel flink anders is elk EU land wat je maar op kan noemen. En hoewel Turkije westerser is dan de rest van het MO maakt het dat nog geen Europa.

Turkije is dus wat mij betreft niet Europa. Net zoals Rusland dus niet Europa is. En zoals de UK stiekem WEL Europa is ook al willen ze niet altijd even graag. En zoals La Palma en Guadeloupe Europa is ook al liggen 1000-den kilometers verwijderd van het vaste land.
Hier ben ik het niet mee eens. Met de eerste twee kwalificatie punten ben ik het nog wel mee eens maar de derde gaat nergens over. Stel een land als België is straatarm maar het wordt omringd door steenrijke landen, dan zou België opeens geen Europa zijn?

Je moet naar mijn mening kijken naar de politieke, culturele en geografische verhoudingen. Daarbij moet je in je achterhoofd houden dat het niet zo zwart wit is als men op een kaart tracht de lijnen te trekken.

Zo hoort (Europees) Rusland, zeker gezien zijn cultuur, politiek, geografie en geschiedenis op zijn minst bij Oost-Europa.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_117984109
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 00:49 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Je naam zegt genoeg...................... :W
wow mind=blown
pi_117984125
quote:
18s.gif Op maandag 15 oktober 2012 00:53 schreef damirovic het volgende:

[..]

wow mind=blown
Lief doen :)
  maandag 15 oktober 2012 @ 00:56:04 #81
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_117984166
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2012 00:50 schreef Polacco het volgende:

[..]

Hier ben ik het niet mee eens. Met de eerste twee kwalificatie punten ben ik het nog wel mee eens maar de derde gaat nergens over. Stel een land als België is straatarm maar het wordt omringd door steenrijke landen, dan zou België opeens geen Europa zijn?

Je moet naar mijn mening kijken naar de politieke, culturele en geografische verhoudingen. Daarbij moet je in je achterhoofd houden dat het niet zo zwart wit is als men op een kaart tracht de lijnen te trekken.

Zo hoort (Europees) Rusland, zeker gezien zijn cultuur, politiek, geografie en geschiedenis op zijn minst bij Oost-Europa.
even voor de duidelijkheid. Ik zeg niet dat alle 3 de punten gelijkgestemd hoeven te zijn. Het blijft vloeibaar en licht arbitrair hoe je cultuur en politiek in schat dat geef ik toe.

Ben het wel met je oneens over Rusland. Wellicht 100 jaar geleden had ik je gelijk gegeven en dan ook alleen maar over west-rusland en ook alleen maar nadat ze het grootste gedeelte van mongoolse invloed van zich af hadden geschuld.

Europa en Rusland hebben elkaar voor de revolutie altijd gezien als gelijk op veel vlakken maar toch essentieel anders. Met flink wat wantrouwen tussen de partijen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_117984825
quote:
7s.gif Op maandag 15 oktober 2012 00:56 schreef SpecialK het volgende:

[..]

even voor de duidelijkheid. Ik zeg niet dat alle 3 de punten gelijkgestemd hoeven te zijn. Het blijft vloeibaar en licht arbitrair hoe je cultuur en politiek in schat dat geef ik toe.

Ben het wel met je oneens over Rusland. Wellicht 100 jaar geleden had ik je gelijk gegeven en dan ook alleen maar over west-rusland en ook alleen maar nadat ze het grootste gedeelte van mongoolse invloed van zich af hadden geschuld.

Europa en Rusland hebben elkaar voor de revolutie altijd gezien als gelijk op veel vlakken maar toch essentieel anders. Met flink wat wantrouwen tussen de partijen.
Maar als Rusland geen Europa meer is, wat blijft er dan over van Oost-Europa? Toch niet Polen hè? :')

Daarbij als voorbeeld: de Fransen hebben de Britten en de Duitsers ook altijd gewantrouwd en beschouwden zichzelf als essentieel anders, de Polen hebben Duitsers, Oostenrijkers en Russen ook altijd gewantrouwd en als anders gezien. In de geschiedenis is Europa nooit een eensgezind blok geweest, afgezien van wat nu de EU landen zijn. Het is altijd een kruidvat van verschillen en wrijvingen geweest.

Misschien hou je er een iets te westerse kijk op neer.
  maandag 15 oktober 2012 @ 01:35:56 #83
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_117985009
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2012 01:24 schreef Polacco het volgende:

[..]

Maar als Rusland geen Europa meer is, wat blijft er dan over van Oost-Europa? Toch niet Polen hè? :')
Tsja dat label Oost-Europa is ook vrij arbitrair... Ik zeg vanuit gevoel: Polen, Bulgarije, Hongarije, Roemenië, Kroatië, Bosna I Hercegovina, Servië en twijfel weer bij Slovenie en Griekenland die ik OOK deel vind uit maken van zuid-europa en cultureel ook net anders zijn en oekraine die weer te Russisch is. :D

quote:
Daarbij als voorbeeld: de Fransen hebben de Britten en de Duitsers ook altijd gewantrouwd en beschouwden zichzelf als essentieel anders, de Polen hebben Duitsers, Oostenrijkers en Russen ook altijd gewantrouwd en als anders gezien. In de geschiedenis is Europa nooit een eensgezind blok geweest, afgezien van wat nu de EU landen zijn. Het is altijd een kruidvat van verschillen en wrijvingen geweest.
Klopt dat die landen elkaar vanuit koningshuizen en graafschappen hebben gewantrouwd tot sinds kort maar cultureel was er veel wisselwerking.

quote:
Misschien hou je er een iets te westerse kijk op neer.
Dat zou helemaal kunnen. Mijn punt is ook juist dat definities als dit zo vloeibaar zijn dat ze uiteindelijk deels subjectief zijn. En ik als blanke top der duinen :') kijk er dus zo tegenaan.

En nu ga ik echt maffen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_117985324
quote:
10s.gif Op maandag 15 oktober 2012 01:35 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Tsja dat label Oost-Europa is ook vrij arbitrair... Ik zeg vanuit gevoel: Polen, Bulgarije, Hongarije, Roemenië, Kroatië, Bosna I Hercegovina, Servië en twijfel weer bij Slovenie en Griekenland die ik OOK deel vind uit maken van zuid-europa en cultureel ook net anders zijn en oekraine die weer te Russisch is. :D
Polen is deel van het Centrale Europa. Polen is het meest verbonden met Tsjechië en Slowakije. Men spreekt de West-Slavische taal, is voornamelijk Rooms-Katholiek en men gebruikt het Latijnse alfabet. Dit zijn duidelijk verschillen met de Wit-Russische, Russische en Oekraïnse buren die Oost-Slavische talen spreken, het Cyrillische schrift gebruiken en overwegend Russisch Ortodox zijn. Onder Centraal Europa vallen dan Duitsland, Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Oostenrijk, Zwitserland, Liechtenstein en Slovenië. Je kan daarbij nog een onderscheid maken tussen de Alpenlanden en de Visegradgroep.

De landen waar men Zuid-Slavische talen spreekt (voornamelijk de Balkan, afgezien van Roemenië) is naar mijn idee te rekenen tot Zuid-Oost Europa.
pi_117989529
Je kan ook teruggrijpen op landsgrenzen lang geleden. Bijvoorbeeld in 1871:

Centraal-Europa is dan het gebied dat toen onder Duitsland, Oostenrijk-Hongarije en Zwitserland viel, Oost-Europa het gebied van Rusland en Zuidoost-Europa het deel dat toen bij het Ottomaanse Rijk hoorde. Dit laat trouwens ook wel mooi zien waarom Turkije historisch zeker ook een Europees land is, ook al is daarvan nu alleen nog dat kleine stukje Thracië over.

Afijn, toegepast levert dat dan zoiets op:

(bron: Wikipedia)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2012 10:49:24 ]
  maandag 15 oktober 2012 @ 15:17:49 #86
354317 Meloewa
Geen zin meer in fok
pi_117999530
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 23:00 schreef chroestjov het volgende:
Omdat Turkije geen Oost Europa is
Doei!
pi_118040004
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2012 02:05 schreef Polacco het volgende:

[..]

Polen is deel van het Centrale Europa. Polen is het meest verbonden met Tsjechië en Slowakije. Men spreekt de West-Slavische taal, is voornamelijk Rooms-Katholiek en men gebruikt het Latijnse alfabet. Dit zijn duidelijk verschillen met de Wit-Russische, Russische en Oekraïnse buren die Oost-Slavische talen spreken, het Cyrillische schrift gebruiken en overwegend Russisch Ortodox zijn. Onder Centraal Europa vallen dan Duitsland, Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Oostenrijk, Zwitserland, Liechtenstein en Slovenië. Je kan daarbij nog een onderscheid maken tussen de Alpenlanden en de Visegradgroep.

De landen waar men Zuid-Slavische talen spreekt (voornamelijk de Balkan, afgezien van Roemenië) is naar mijn idee te rekenen tot Zuid-Oost Europa.
^O^
pi_118285280
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 23:15 schreef Zapata het volgende:
http://upload.wikimedia.o(...)s_Urals_boundary.svg

Lijkt er op dat Istanboel er net buiten ligt.
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 23:31 schreef Zapata het volgende:

[..]

http://en.wikipedia.org/w(...)_boundary.svg&page=1

Nou, ga de wiki maar aanpassen dan.

[..]

3% van Turkije ligt maar in Europa.
Je weet dat Istanbul uit twee delen bestaat en dat het Europese gedeelte van Istanbul op de kaart waar jij naar linkt wél is ingekleurd?

Edit: oh crap, 'oud' topic. :@.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2012 16:07:13 ]
  maandag 22 oktober 2012 @ 16:08:32 #89
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_118285366
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 23:15 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Waarom zitten die bij het Europees songfestival? Israël ligt in Azië. :')
omdat Israël anders altijd laatste wordt bij het Azievisie-songfestival ;(
pi_118285570
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 23:15 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Waarom zitten die bij het Europees songfestival? Israël ligt in Azië. :')
Omdat Israël lid is van de EBU.

Algerije, Egypte, Jordanië, Libanon, Libië, Marokko en Tunesië kunnen óók meedoen, mochten ze dat willen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2012 16:14:14 ]
pi_118285696
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 23:02 schreef Ambipur het volgende:
Omdat wij geen deel uitmaken van zo'n armoedig zooi als Oost-Europa...

Istanbul is Europees, de rest is toch echt Aziatisch.
" zooi" :')
pi_118285759
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 16:14 schreef Pomegranate123 het volgende:

[..]

" zooi" :')
Zooi ja.. Turkije is beter dan dat. :{w
pi_118285783
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 16:15 schreef Ambipur het volgende:

[..]

:O
  maandag 22 oktober 2012 @ 16:18:16 #94
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_118285885
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 16:15 schreef Ambipur het volgende:

[..]

ja man, lekker op koerden schieten, vergeten dat je wat armeniers hebt uitgemoord etc. ^O^

prachtland joh.
  maandag 22 oktober 2012 @ 16:20:20 #95
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_118285988
quote:
7s.gif Op zondag 14 oktober 2012 23:28 schreef SpecialK het volgende:
[..]

Kan ik even langs komen met een papiertje waar jij tekent dat jij nooit voor de rest van je leven zal klagen over het feit dat er tegen jou gediscrimineerd wordt? Want je verpest het met je mentaliteit niet alleen voor jezelf maar ook je culturele-achtergrond-genoten die het al moeilijk zat hebben op oa. de arbeidsmarkt mede door dat ziekelijke diasporanationalisme.
Wat staat er dan op dat papiertje, "Verklaring van assimilatie"?
This isn't even my final form.
pi_118286114
quote:
10s.gif Op maandag 22 oktober 2012 16:18 schreef Shispeed het volgende:

[..]

ja man, lekker op koerden schieten, vergeten dat je wat armeniers hebt uitgemoord etc. ^O^

prachtland joh.
Gast, onderzoek eerst je eigen geschiedenis. Kijk hier alvast een linkje over Indonesie.

http://www.historischnieu(...)en-in-indonesie.html
:W
pi_118286306
quote:
10s.gif Op maandag 22 oktober 2012 16:18 schreef Shispeed het volgende:

[..]

prachtland joh.
De Turkse Godwin. :').
  maandag 22 oktober 2012 @ 16:26:23 #98
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_118286367
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 16:22 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Gast, onderzoek eerst je eigen geschiedenis. Kijk hier alvast een linkje over Indonesie.

Wat grappig, dat heb ik nog nooit bij mijn geschiedenislessen geleerd!
This isn't even my final form.
pi_118286440
Koerden kwestie is een ander verhaal, waar het mij om gaat is dat ze suggereert dat Turkije
" Beter " is dan oost-europa want natuurlijk onzin is ;)
  maandag 22 oktober 2012 @ 16:27:22 #100
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_118286441
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 16:22 schreef Ambipur het volgende:

[..]

ja dat is inderdaad ook geen mooi stukje uit de geschiedenis, maar je mist alleen het punt, je vind Turkije beter dan het voormalige Oostblok. wat ik je duidelijk probeer te maken is dat Turkije helemaal niet zo'n geweldig land is, qua mensenrechtensituatie loopt het nog steeds verschrikkelijk achter, ook op Oost-Europa.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')