Dit.quote:
Nee hoor, voor B2B is dit hetzelfde. Voor BTW algemeen geldt de datum van prestatie (levering product of dienst) als leidend voor bepaling van het tarief.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 14:40 schreef Tware het volgende:
De prijs is dan wel 2 procentpunten hoger, percentueel is het verschil tussen 19 en 21 maar 1,68 %. Daarnaast geldt voor de detailhandel datum van levering en niet de factuurdatum (in B2B is dit weer anders bijv.). Dus je moet wel die 1,68 % extra betalen...
Dit ookquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 14:35 schreef Stranger het volgende:
Hangt er van af of je een prijs in- of exclusief BTW overeen bent gekomen natuurlijk.
Vanuit service had men er wel rekening mee kunnen houden het in de offerte te zetten jaquote:In augustus was al bekend dat de datum van levering bepalend was voor het berekende BTW-tarief trouwens.
Kan natuurlijk zijn dat hij het zelf ook echt niet wist.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 15:30 schreef xaban06 het volgende:
Inderdaad geen 2% sorry, iets minder.
Maar wel schofterig dat de verkoper zei: jullie zijn er nog op tijd bij, je zit niet met de 2% verhoging. Dat was dus gewoon gelul?
In dat geval zou ik opbellen en de 1,7% als korting bedingen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 15:30 schreef xaban06 het volgende:
Inderdaad geen 2% sorry, iets minder.
Maar wel schofterig dat de verkoper zei: jullie zijn er nog op tijd bij, je zit niet met de 2% verhoging. Dat was dus gewoon gelul?
Zou best kunnen, maar wij zijn er wel de dupe vanquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 15:41 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Kan natuurlijk zijn dat hij het zelf ook echt niet wist.
Had je de keuken anders eerder laten komen? Maar goed, je kan altijd proberen die verhoging voor hun rekening te laten komen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 15:48 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Zou best kunnen, maar wij zijn er wel de dupe van
quote:Artikel 38
Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen.
http://www.st-ab.nl/wette(...)ting_1968_Wet_OB.htm
wil men hier niet aan meewerken, of verwijst men naar de algemene voorwaarden, dan dien je duidelijk te maken dat dit bovenwettelijk is geregeld, en kun je altijd nog beroep doen op dwaling, zie art. 6:228 BWquote:Artikel 42
Hij die het in artikel 38 vervatte verbod overtreedt, wordt gestraft met een geldboete van de derde categorie.
http://www.st-ab.nl/wette(...)ting_1968_Wet_OB.htm
7800,-quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 15:55 schreef zuigmarmot het volgende:
Ik herrinner mij dat het verplicht is om bij een particuliere verkoop de prijs incl BTW te vermelden (anders geld dit zelfs als economisch delicht, en daar kan een hoge boete op zitten).
Nu is dus het geval dat jullie een prijsafspraak van een bepaald bedrag hebben gemaakt incl BTW.
Dit betekend dat dit de uiteindelijke prijs is. De keukenwinkel dient BTW af te dragen, dus is die verhoging nu niet jouw probleem.
Het kan zijn dat er in de overeenkomst bepalingen zijn opgenomen mbt wijzigende tarieven maar als ik kan inschatten hoe het met het afdingspelletje werkt in de keukenwereld ben je waarschijnlijk op een mooi rond bedrag, incl BTW gekomen
[..]
check nogmaals mijn post erboven, ik heb hem onderbouwd met relevante wetsartikelenquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 15:59 schreef xaban06 het volgende:
[..]
7800,-
Nu iets van 7940.
De prijs staat inderdaad inclusief BTW vermeld.
Dat is een hele goede!quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 15:55 schreef zuigmarmot het volgende:
Ik herrinner mij dat het verplicht is om bij een particuliere verkoop de prijs incl BTW te vermelden (anders geld dit zelfs als economisch delicht, en daar kan een hoge boete op zitten).
Nu is dus het geval dat jullie een prijsafspraak van een bepaald bedrag hebben gemaakt incl BTW.
Dit betekend dat dit de uiteindelijke prijs is. De keukenwinkel dient BTW af te dragen, dus is die verhoging nu niet jouw probleem.
Het kan zijn dat er in de overeenkomst bepalingen zijn opgenomen mbt wijzigende tarieven maar als ik kan inschatten hoe het met het afdingspelletje werkt in de keukenwereld ben je waarschijnlijk op een mooi rond bedrag, incl BTW gekomen
[..]
[..]
wil men hier niet aan meewerken, of verwijst men naar de algemene voorwaarden, dan dien je duidelijk te maken dat dit bovenwettelijk is geregeld, en kun je altijd nog beroep doen op dwaling, zie art. 6:228 BW
quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 14:42 schreef sanger het volgende:
Nee hoor, voor B2B is dit hetzelfde. Voor BTW algemeen geldt de datum van prestatie (levering product of dienst) als leidend voor bepaling van het tarief.
Dan wel voor rekening van het bedrijf. Als er een verkoopprijs van 7800,- is afgesproken dan hoort TS dat ook voor dat bedrag te krijgen. Dan heeft het bedrijf maar wat minder omzet. Hun probleem.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 15:04 schreef drumstickNL het volgende:
Ik doe momenteel de administratie van een bedrijf en dit kwam een stuk of 30 keer voor; ja het hoort met 2% opgehoogd te worden.
Dit is dus de enig juiste conclusie voortvloeiende uit mijn relaasquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 18:24 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Dan wel voor rekening van het bedrijf. Als er een verkoopprijs van 7800,- is afgesproken dan hoort TS dat ook voor dat bedrag te krijgen. Dan heeft het bedrijf maar wat minder omzet. Hun probleem.
Vergeet ook niet dat de 21% regeling al lange tijd bekend was, dus dan had men hier rekening mee kunnen en moeten houden ( lange levertijden zijn niet ongewoon in die branche plus dat de afleverperiode waarschijnlijk ook is gegeven)quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 18:47 schreef zuigmarmot het volgende:
[..]
Dit is dus de enig juiste conclusie voortvloeiende uit mijn relaas
De prijs op de factuur naar jou toe of de prijs van de keuken op de site?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 14:29 schreef xaban06 het volgende:
Issue:
Keuken gekocht (getekend) voor 1 oktober 2012 (augustus), levering geplanned na 1 oktober 2012 (december 2012), geen aanbetaling gedaan.
Ik ben net ingelogd op de website van ons keukenleverancier om het het een en ander na te kijken, tot mijn verbazing is de prijs met 2% verhoogd.
Staan zij in hen recht?
Volgens mij gaat dat hier niet op.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 16:02 schreef zuigmarmot het volgende:
[..]
check nogmaals mijn post erboven, ik heb hem onderbouwd met relevante wetsartikelen
Zoals ik het overal leest dus niet.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 18:47 schreef zuigmarmot het volgende:
[..]
Dit is dus de enig juiste conclusie voortvloeiende uit mijn relaas
Moeten verhogen?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 21:00 schreef klipper het volgende:
[..]
Volgens mij gaat dat hier niet op.
Overal lees ik dat ze het zelfs moeten verhogen.
Ja, dag zegquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 21:00 schreef klipper het volgende:
[..]
Volgens mij gaat dat hier niet op.
Overal lees ik dat ze het zelfs moeten verhogen.
De prijs is weliswaar afgesproken inclusief BTW, maar aan de BTW verdient de ondernemer niets, deze moet hij gewoon afdragen.
Dus ook al is er getekend inclusief BTW, dan zou TS er eerst achter moeten zien te komen of het oude bedrag inclusief 19% was of al met 21%, waarschijnlijk is dat dus gewoon 19% geweest, en moet de ondernemer dit bedrag gewoon verhogen, of uit eigen zak betalen.
En dat zal de ondernemer waarschijnlijk niet doen.
Ook voor abonnementen geldt deze verhoging gewoon, denk dan ook niet dat de btw verhoging een rechtsgeldige grond is om de aankoop of abonnement op iets hierdoor vervroegd stop te zetten of te annuleren.
Helemaal waar. Maar niemand verplicht de verkoper om de verhoging door te berekenen aan de klanten; je mag de schade ook uit eigen zak nemen. Als je maar 21% afdraagt over leveringen na 1 oktober.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 21:01 schreef klipper het volgende:
[..]
Zoals ik het overal leest dus niet.
De BTW verhoging is een overheidsmaatregel.
http://www.belastingdiens(...)bij_de_btw_verhoging
Dat ligt er maar net aan hoe lang van te voren iets verkocht wordt. Sommige dingen worden lang van te voren al gekocht. Op dat moment is er dat bijvoorbeeld nog geen sprake van een BTW-verhoging, of is het in ieder geval niet zeker.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 21:34 schreef ElisaB het volgende:
Een deal met een consument maak je inclusief btw. En als die btw verhoogd wordt, dan wordt dat ruim van tevoren aangekondigd. Kun je prima rekening mee houden als je aan partikulieren levert.
quote:Orderbedrag 7.931,55
Verwijderingsbijdrage 27,00
Totaal
Restant te betalen (incl. BTW) 7.958,55
Op 26-7 was al meer dan duidelijk dat de btw verhoogd zou worden. Ik zou mijn licht even opsteken bij de leverancierquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:25 schreef xaban06 het volgende:
Dit is de order:
[ afbeelding ]
En als ik nu inlog om de order status in te zien:
[..]
De verkoper heeft het er zelfs over gehad (dat wij er op tijd bij zijn)..quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:29 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Op 26-7 was al meer dan duidelijk dat de btw verhoogd zou worden. Ik zou mijn licht even opsteken bij de leverancier
Het zat er aan te komen, maar het was nog niet helemaal zeker toch? Overigens zou het het beste zijn als elke leverancier die iets verkocht in die periode, en wist dat het na 1 okt. geleverd zou worden twee prijzen zou communiceren: een 19% btw prijs, en een 21% btw prijs. Dat zou voor iedereen duidelijk zijn.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:29 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Op 26-7 was al meer dan duidelijk dat de btw verhoogd zou worden. Ik zou mijn licht even opsteken bij de leverancier
Nee, dat is niet waar! Het staat wel apart gespecificeerd, maar dat is waarschijnlijk omdat dit wettelijk verplicht is. Die 27 euro hebben ze je niet extra gerekend hoor.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:25 schreef xaban06 het volgende:
Dit is de order (die 27 is trouwens verwijderingsbijdrage, hebben ze er even snel bijgeteld):
Ik weet niet of er gekocht is bij een CBW-erkend bedrijf, veel meubelzaken en dat soort bedrijven zijn daar bij aangesloten, maar die hebben er in ieder geval het volgende artikel over op hun website staan:quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 22:49 schreef Hiya het volgende:
Ik neem aan dat er in de algemene voorwaarden staat dat het als het btw -tarief verandert, dat dit dan naar de klant doorbelast wordt.
helemaal onderaan staan 2 belangrijke zinnetjes:quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:25 schreef xaban06 het volgende:
Dit is de order (die 27 is trouwens verwijderingsbijdrage, hebben ze er even snel bijgeteld):
[ afbeelding ]
En als ik nu inlog om de order status in te zien:
[..]
Volgens die link die ik postte dus niet...quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 09:30 schreef GForceT1 het volgende:
[..]
helemaal onderaan staan 2 belangrijke zinnetjes:
-Prijs is incl. BTW
-Alle toekomstige acties zijn hierin verrekend
Denk dat je een punt hebt
Nee, jij hebt gewoon 21% BTW betaald na 1 oktober. Dat de verkoper zijn bruto prijs aanpast zodat jij netto niet meer hoeft te betalen is een ander verhaal.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 10:50 schreef Chinless het volgende:
Ik snap t niet hoor, maar factuur datum is geldig. Heb meerdere dingen besteld, waar levering na 1 okt was. Echter altijd 19% maar betaald (iPhone 5 is er voorbeeld van)
Ik heb in september iets besteld wat ik pas over een maand geleverd wil hebben. Al zou ik dat in september betalen, factuurdatum september dus, zou ik toch 21% moeten betalen omdat mij verteld is dat het moment van levering bepalend is voor hoeveel BTW er betaald moet worden. Degene die ik sprak zegt dat dit juridisch gezien niet anders mogelijk is.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 10:50 schreef Chinless het volgende:
Ik snap t niet hoor, maar factuur datum is geldig.
Op de zondag voor 1 october nog snel paar producten besteld via webshop en met ideal betaald.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:08 schreef nikk het volgende:
Hooguit coulance mogelijk. TS zal 21 procent moeten betalen wanneer de keukenleverancier niet meewerkt. Zoals velen al hebben gezegd, de datum van levering is bepalend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |