Oja natuurlijk !quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:18 schreef eriksd het volgende:
[..]
Haviltex! Jaja, enige wat ik nog weet
Bijhouden is de truc inderdaad. Het stapelt snel op.quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:23 schreef Pascaltjuh het volgende:
Zit al gewoon dagen lang non-stop te blokken. Merk nu toch wel dat ik wat te gemakkelijk met dit schooljaar begonnen ben. Domme ik
Je moet het meer zien dat de vruchtgebruiker zijn rechten behoudt en kan uitoefenen ongeacht wie de hoofdgerechtigde tot het goed is. En vruchtgebruik heeft natuurlijk inderdaad net als alle absolute rechten droit de suite.quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:13 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ahja. En voor vruchtgebruik geldt dezelde redering: als je het goed verkoopt gaat het vruchtgebruik ook over naar die persoon: dat geldt voor ieder persoon?
Ja inderdaad, viel me ook op. Alleen overdag hard studeren dan weer nietquote:Op maandag 15 oktober 2012 00:23 schreef Paxcon het volgende:
Meestal wordt het hier laat op de avond ineens druk. Overdag is natuurlijk iedereen hard aan de studie.
Geloof je het zelf?quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:23 schreef Paxcon het volgende:
Meestal wordt het hier laat op de avond ineens druk. Overdag is natuurlijk iedereen hard aan de studie.
Haviltex gaat over de uitleg van contractuele bepalingen niet over de uitleg van arresten.quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:24 schreef Paxcon het volgende:
Maar Haviltex gaat toch niet per se om onduidelijkheden in het arrest? Bij onduidelijkheden moet je toch denken aan die dingen die niet erin staan of niet duidelijk vermeld zijn.
Bij de Haviltex-criteria gaat het er toch om dat er moet worden gekeken naar wat men kan verwachten, in plaats van strikt gramaticaal te interpreteren?
arrest moet natuurlijk overeenkomst zijnquote:Op maandag 15 oktober 2012 00:25 schreef H-D het volgende:
[..]
Haviltex gaat over de uitleg van contractuele bepalingen niet over de uitleg van arresten.
En een arrest is geen overeenkomst the last time I checked.
Als ik jullie toch niet had...quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:25 schreef H-D het volgende:
[..]
Je moet het meer zien dat de vruchtgebruiker zijn rechten behoudt en kan uitoefenen ongeacht wie de hoofdgerechtigde tot het goed is. En vruchtgebruik heeft natuurlijk inderdaad net als alle absolute rechten droit de suite.
Ja, deze wijze raad moet ik maar voor eens en altijd in praktijk gaan brengen, want hier wordt ik niet vrolijk van. Moet ook zeggen dat ik niet goed ben in het scheiden van hoofd- en bijzaken waardoor ik bijna alles in mijn kop probeer te stampen.quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:24 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Bijhouden is de truc inderdaad. Het stapelt snel op.
Haviltex zegt idd dat bij onduidelijkheid over bepalingen in een overeenkomst het niet genoeg is alleen maar de taalkundige betekenis te kijken maar naar de zin die pp. gezien de omstandigheden daar redelijkerwijs aan mochten toekennen en wat ze te dien aanzien redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten. De maatschappelijke positie van pp. kan daarbij bijvoorbeeld van belang zijn.quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:27 schreef Paxcon het volgende:
[..]
arrest moet natuurlijk overeenkomst zijn_!
Gezever, al is het geen technische natuurkundequote:Op maandag 15 oktober 2012 00:29 schreef Paxcon het volgende:
Is rechten trouwens ook echt makkelijker dan menig WO-studie of is dat gerucht enkel afkomstig van jaloerse niet-rechtenstudenten ofzo?
Dat wordt vanzelf beter. In het begin ben je bang dingen te missen.quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:30 schreef Pascaltjuh het volgende:
[..]
Ja, deze wijze raad moet ik maar voor eens en altijd in praktijk gaan brengen, want hier wordt ik niet vrolijk van. Moet ook zeggen dat ik niet goed ben in het scheiden van hoofd- en bijzaken waardoor ik bijna alles in mijn kop probeer te stampen.
Sowieso mensen die stampenquote:Op maandag 15 oktober 2012 00:30 schreef Pascaltjuh het volgende:
[..]
Ja, deze wijze raad moet ik maar voor eens en altijd in praktijk gaan brengen, want hier wordt ik niet vrolijk van. Moet ook zeggen dat ik niet goed ben in het scheiden van hoofd- en bijzaken waardoor ik bijna alles in mijn kop probeer te stampen.
Muah, lijkt me niet de moeilijkste studie maar het is ook geen psychologiequote:Op maandag 15 oktober 2012 00:30 schreef Yreal het volgende:
[..]
Gezever, al is het geen technische natuurkunde
Ik heb een oud-klasgenote en een vriendin (niet m'n vriendin) die psychologie doen, en als ik dat zo hoor lijkt het alsof zij het veel drukker hebben. Of ze overdrijven schromelijk. Of ik doe zelf te weinig en onderken de studiedruk niet.quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:32 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Sowieso mensen die stampen
Niet lullig bedoeld maar ik denk altijd maar dat die mensen op de havo thuis horen, lekker hersenloos stampen en niet de basis leren waardoor je zelf de rest kunt invullen met een beetje inzicht.
[..]
Muah, lijkt me niet de moeilijkste studie maar het is ook geen psychologie
want psychologie
Dit had je zelf ook wel bedacht denk ikquote:
Ja vast wel. En ik heb nog een hoor- en werkcollege komende week over dit onderwerp (goederenrecht, als onderdeel van arw), dus dan zal alles wel op z'n plaats vallen. Nu alleen vluchtig doorgelezen en die opgaven een beetje afgeraffeld omdat ik het gevoel had snel te moeten gaan beginnen met de stof voor komende (tussen)tentamens door te nemen.quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:35 schreef H-D het volgende:
[..]
Dit had je zelf ook wel bedacht denk ikje moet gewoon nog even logisch juridisch leren redeneren denk ik
Je moet er inderdaad even inkomen denk ik. En begin bij het begin. Dus kijk eerst met watvoor recht je te maken hebt. Kijk waar in het wetboek het recht geplaatst is en analyseer wat dat voor gevolgen en/of betekenis heeft. Wat zijn de kenmerken van het recht? Wat is de aard van het recht?quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:36 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ja vast wel. En ik heb nog een hoor- en werkcollege komende week over dit onderwerp (goederenrecht, onderdeel van arw), dus dan zal alles wel op z'n plaats vallen. Nu alleen vluchtig doorgelezen en die opgaven een beetje afgeraffeld omdat ik het gevoel had snel te moeten gaan beginnen met de stof voor komende (tussen)tentamens door te nemen.
Omgekeerde psychologie dat; ze willen dat je denkt dat ze het druk hebben zodat je medelijden krijgtquote:Op maandag 15 oktober 2012 00:34 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ik heb een oud-klasgenote en een vriendin (niet m'n vriendin) die psychologie doen, en als ik dat zo hoor lijkt het alsof zij het veel drukker hebben. Of ze overdrijven schromelijk. Of ik doe zelf te weinig en onderken de studiedruk niet.
Studies in de hoek literatuur, taal, economie, bedrijfskunde of cultuur zijn echt niet moeilijker ofzoquote:Op maandag 15 oktober 2012 00:32 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Sowieso mensen die stampen
Niet lullig bedoeld maar ik denk altijd maar dat die mensen op de havo thuis horen, lekker hersenloos stampen en niet de basis leren waardoor je zelf de rest kunt invullen met een beetje inzicht.
[..]
Muah, lijkt me niet de moeilijkste studie maar het is ook geen psychologie
want psychologie
Nee. Sowieso slaat moeilijkheid nergens op..quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:47 schreef Yreal het volgende:
[..]
Studies in de hoek literatuur, taal, economie, bedrijfskunde of cultuur zijn echt niet moeilijker ofzo
kunstgeschiedenis schijnt vet moeilijk te zijn.quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:51 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Nee. Sowieso slaat moeilijkheid nergens op..
Heb je dyslexie en geen aanleg voor taal; dan is rechten waarschijnlijk moeilijk voor je. Ben je een nerd a la sheldon cooper? dan ligt natuurkunde/wiskunde je wel (als in makkelijk) maar zul je falen op sociologie.
Maar over algemeen kun je wel zeggen dat er een paar makkelijke studies zijn (ik denk dan aan kunstdingen/ cultuur etc) normale studies: rechten/ economisch, talen en moeilijk: wiskunde, sk/na etc.
Vraag me alleen af waar geneeskunde onder te plaatsen is
Ik vind het voor fiscaal niet opgaan. Verder zie ik je zeggen dat je psychologiestudenten harder aan het werk ziet. Jij zit echter op zondagnacht nog na te denken over juridische vraagstukken etc. Hard studeren zit hem niet alleen in het aantal uur dat je met je neus in de boeken zit maar gewoon "filosofeert" en nadenkt. Het is ontwikkeling, niet een soort urenklok.quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:29 schreef Paxcon het volgende:
Is rechten trouwens ook echt makkelijker dan menig WO-studie of is dat gerucht enkel afkomstig van jaloerse niet-rechtenstudenten ofzo?
Mooi gezegd. Je merkt ook dat naarmate je meer hebt gelezen, je meer na gaat denken. Veel van mijn tentamenvoorbereiding is ook "inkleuren" van de bestudeerde stof.quote:Op maandag 15 oktober 2012 09:24 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik vind het voor fiscaal niet opgaan. Verder zie ik je zeggen dat je psychologiestudenten harder aan het werk ziet. Jij zit echter op zondagnacht nog na te denken over juridische vraagstukken etc. Hard studeren zit hem niet alleen in het aantal uur dat je met je neus in de boeken zit maar gewoon "filosofeert" en nadenkt. Het is ontwikkeling, niet een soort urenklok.
Bran van loonquote:Op maandag 15 oktober 2012 10:27 schreef Ryon het volgende:
Wat rechten niet heeft en alle andere gamma studies wel zijn de zogenaamde methodologie en onderzoeksvakken zoals kwantitatieve en kwalitatieve methodes. Dit zijn, zeker in het eerste jaar, ook wel de filtervakken. Tijdvreters en een groot deel van de studenten faalt ze. Economische, politieke en sociale theorie is vaak dankzij samenvattingen nog wel door te komen, maar de onderzoeksvakken moeten gewoon gedaan worden en is een heleboel geklooi.
Daarnaast heeft rechten, met name in de bachelor, gewoon een relatief lage studiedruk. Als je het extensief volgt is het mogelijk om zelfs hele delen van het jaar 'vrij' te zijn (hoe verstandig dat is, is een tweede). Als je elke week een onderzoeksverslag in moet leveren of 10 uur practicum hebt per week word je wel bezig gehouden
Wat betreft de bèta studies: er zijn mensen die geloven dat hoe meer wiskunde in een studie zit, hoe moeilijker deze is. Want wiskunde is moeilijk en de rest niet. Vanuit dat perspectief is rechten 'makkelijk' aangezien er nul wiskunde in voorkomt.
quote:Dat is iets te simpel gedacht. De juridische puzzels die langskomen als je de beginselen onder de knie hebt vragen niet alleen een heleboel kennis en praktijkervaring, maar ook een hoge mate van abstract inzicht. Om dat redelijk rap tot een goed einde te kunnen brengen heb je een hoge mate van concentratie en van denkvermogen nodig. Dat is ook wel het moment dat veel mensen tegen een grens aanlopen, hoewel dat pas relatief laat in de studie naar voren komt.
Hele middag?quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:58 schreef deman13 het volgende:
Zo, lekker middagje privaatrecht studeren.
quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:58 schreef deman13 het volgende:
Zo, lekker hele dag arbeidsovereenkomstenrecht en arbeid&sportrecht studeren
Juridische studies hebben inderdaad eigenlijk geen methodologie. Vandaar ook dat sommige mensen een WO studie rechten -niet geheel onterecht- zien als een niet-wetenschappelijk veredelde beroepsopleiding. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen academische studie zou zijn en het zegt op zich ook nog niets over het niveau.quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:27 schreef Ryon het volgende:
Wat rechten niet heeft en alle andere gamma studies wel zijn de zogenaamde methodologie en onderzoeksvakken zoals kwantitatieve en kwalitatieve methodes. Dit zijn, zeker in het eerste jaar, ook wel de filtervakken. Tijdvreters en een groot deel van de studenten faalt ze. Economische, politieke en sociale theorie is vaak dankzij samenvattingen nog wel door te komen, maar de onderzoeksvakken moeten gewoon gedaan worden en is een heleboel geklooi.
Daarnaast heeft rechten, met name in de bachelor, gewoon een relatief lage studiedruk. Als je het extensief volgt is het mogelijk om zelfs hele delen van het jaar 'vrij' te zijn (hoe verstandig dat is, is een tweede). Als je elke week een onderzoeksverslag in moet leveren of 10 uur practicum hebt per week word je wel bezig gehouden
Wat betreft de bèta studies: er zijn mensen die geloven dat hoe meer wiskunde in een studie zit, hoe moeilijker deze is. Want wiskunde is moeilijk en de rest niet. Vanuit dat perspectief is rechten 'makkelijk' aangezien er nul wiskunde in voorkomt.
Dat is iets te simpel gedacht. De juridische puzzels die langskomen als je de beginselen onder de knie hebt vragen niet alleen een heleboel kennis en praktijkervaring, maar ook een hoge mate van abstract inzicht. Om dat redelijk rap tot een goed einde te kunnen brengen heb je een hoge mate van concentratie en van denkvermogen nodig. Dat is ook wel het moment dat veel mensen tegen een grens aanlopen, hoewel dat pas relatief laat in de studie naar voren komt.
Vanaf dit jaar de uva welquote:Op maandag 15 oktober 2012 13:43 schreef Valid het volgende:
[..]
Juridische studies hebben inderdaad eigenlijk geen methodologie. Vandaar ook dat sommige mensen een WO studie rechten -niet geheel onterecht- zien als een niet-wetenschappelijk veredelde beroepsopleiding. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen academische studie zou zijn en het zegt op zich ook nog niets over het niveau.
Wel als je een eindbaas puur sang als docent hebtquote:Op maandag 15 oktober 2012 15:37 schreef KOG het volgende:
Vijf weken contractenrecht gehad en nu lekker overschakelen naar de onrechtmatige daad. Je moet maar houden van art. 6:162 BW c.a.
Docenten die bazen zijn, hoe chill is dat. College wordt in eens leuk en interessant om naar te luisteren, maakt zo'n groot verschil he?!quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:40 schreef Yreal het volgende:
[..]
Wel als je een eindbaas puur sang als docent hebtDu perron
nog 2 weken dan mag ik weer
![]()
Purquote:Op maandag 15 oktober 2012 15:40 schreef Yreal het volgende:
[..]
Wel als je een eindbaas puur sang als docent hebtDu perron
nog 2 weken dan mag ik weer
![]()
Volgens mij zijn er best wel universiteiten waar een vak als rechtsmethodologie gedoceerd wordt .quote:Op maandag 15 oktober 2012 13:43 schreef Valid het volgende:
[..]
Juridische studies hebben inderdaad eigenlijk geen methodologie. Vandaar ook dat sommige mensen een WO studie rechten -niet geheel onterecht- zien als een niet-wetenschappelijk veredelde beroepsopleiding. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen academische studie zou zijn en het zegt op zich ook nog niets over het niveau.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |