abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117884245
quote:
Met Arduino is het mogelijk om apparaten en objecten te creëren die reageren op hun omgeving door middel van digitale en analoge inputsignalen. Op basis van deze input kan een Arduinoschakeling actie initiëren door het afgeven van digitale en analoge outputsignalen. Input kan bijvoorbeeld worden gegenereerd door schakelaars, lichtsensoren, bewegingsmeters, afstandsmeters, temperatuursensoren, of op basis van commando's afkomstig van internet, een radio module of een ander apparaat met een seriële interface. Outputsignalen kunnen bijvoorbeeld motoren, lampjes, pompjes en beeldschermen aansturen, maar ook input genereren voor een andere Arduinomodule.
De Arduino Uno:

Meer informatie (wiki)

Met een arduino kan je vanalles maken. Van een thermometer die met ledjes te temperatuur aangeeft tot een zelf vliegende drone. De mogelijkheden zijn eindeloos! En de prijs valt best wel mee.
bij DX kan je bijvoorbeeld een arduino starterset halen, met ledjes, kabels, de arduino uno, een usb kabel, weerstanden en nog veel meer voor pakweg 40 euro!

Veelgebruikte termen:

DIY = Do It Yourself, oftewel het hele gebeuren waar je mee bezig bent met arduino

Handige linkjes:

Arduino simulator
Hier kan je je code testen op een virituele arduino zonder hem eerst te kopen.

Topicreeks: Chinese Webshops
Als je je arduino goedkoop wil kopen kan je beter hier wat vragen stellen. Omdat arduino opensource is kunnen bedrijven hem dus precies namaken. Denk er wel aan dat er kans is op dat wat pinnen verwisseld zijn en/of dat de kwaliteit slechter is.

Arduino community

Een community voor arduino. Waar onderandere projecten besproken worden etc. Een beetje hetzelfde idee als dit topic.

De originele arduino homepage
de naam zegt genoeg. De site van de originele makers. Hier kan je onderandere de software downloaden.

Het doel van dit topic is om projecten te bespreken, mekaar te helpen met code. Goedkope webshops om je arduino spullen te halen etc.
Voor toevoegingen aan de OP kan je mij een PM sturen dan zorg ik dat het er in komt. :)

[ Bericht 30% gewijzigd door Bart op 18-10-2012 14:51:05 ]
pi_117884262
Ik ga komende week een beginnerssetje bestellen denk ik. Ik heb totaal geen ervaring met programmeren of electroniek whatsoever, maar we zullen zien hoe het gaat!

arduino schijnt redelijk newbie-friendly te zijn.
pi_117884547
quote:
4s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 09:14 schreef gogosweden het volgende:
Ik ga komende week een beginnerssetje bestellen denk ik. Ik heb totaal geen ervaring met programmeren of electroniek whatsoever, maar we zullen zien hoe het gaat!

arduino schijnt redelijk newbie-friendly te zijn.
Klopt. Zo hoef je over het algemeen weinig ingewikkelde circuits te bouwen omdat heel veel al op de Arduino zelf zit en er heel veel shields voor beschikbaar zijn. Veel moeilijker dan het maken van een circuit met leds, motortjes, sensors en schakelaars wordt het dikwijls eigenlijk niet. Plus er is HEEL veel informatie op het internet beschikbaar zodat je aan de hand van bestaande projecten en voorbeelden je eigen ideeen verder uit kunt werken. Programmeerkennis is handig om zelf snel je code te kunnen maken, maar mijn eerste probeersels waren copy/pastes van bestaande programma's en die naar eigen inzicht aangepast.

Heb tot nu toe mijn spulletjes gehaald bij BIC, maar daar hebben ze helaas niet heel veel shields (heb eigenlijk nog een MP3 shield nodig voor wat ik nog wil maken). En zoek ook nog een el cheapo touch sensor, maar die chipjes zijn lastiger te vinden (geen fatsoenlijk electronicazaak hier in de buurt).
pi_117887292
hmm.. intressant ik moet zeggen dat ik van dat ding nog nooit gehoord heb... misschien ook maar eens gaan kijken :)
Avatar mede-mogelijk gemaakt door buurpoes
pi_117887918
Ik heb een Uno, maar heb er nog geen tijd voor gehad. Wel gezocht welke talen je kon gebruiken, ik ga voor C(++). Dat Arduino taaltje lijkt totaal geen vrijheid te bieden.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_117888018
ah, dus zo gebruik je posticons mobiel
pi_117889029
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 09:28 schreef Yngwie het volgende:

[..]

Klopt. Zo hoef je over het algemeen weinig ingewikkelde circuits te bouwen omdat heel veel al op de Arduino zelf zit en er heel veel shields voor beschikbaar zijn. Veel moeilijker dan het maken van een circuit met leds, motortjes, sensors en schakelaars wordt het dikwijls eigenlijk niet. Plus er is HEEL veel informatie op het internet beschikbaar zodat je aan de hand van bestaande projecten en voorbeelden je eigen ideeen verder uit kunt werken. Programmeerkennis is handig om zelf snel je code te kunnen maken, maar mijn eerste probeersels waren copy/pastes van bestaande programma's en die naar eigen inzicht aangepast.

Heb tot nu toe mijn spulletjes gehaald bij BIC, maar daar hebben ze helaas niet heel veel shields (heb eigenlijk nog een MP3 shield nodig voor wat ik nog wil maken). En zoek ook nog een el cheapo touch sensor, maar die chipjes zijn lastiger te vinden (geen fatsoenlijk electronicazaak hier in de buurt).
klopt. daarom wil ik hier ook mee beginnen eigenlijk. Wist al een tijdje dat dit bestond en vind nu een leuke tijd om er mee te beginnen. Hoop dat het een beetje lekker gaat, want mijn uiteindelijke doel is een FPV quadcopter drone O+

Waarom bestel je die zooi niet gewoon uit china? is meestal veel goedkoper. Maar wel langere levertijden natuurlijk.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 11:10 schreef VorteXxX het volgende:
hmm.. intressant ik moet zeggen dat ik van dat ding nog nooit gehoord heb... misschien ook maar eens gaan kijken :)
Tof ^O^ ik verwacht wel een update wanneer je er eentje hebt :P
pi_117889136
Ik zit ook al een tijdje eraan te denken om een arduino te kopen. Ik heb alleen geen idee wat ik er mee zou moeten maken.
pi_117889423
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 12:00 schreef RichardRichard het volgende:
Ik zit ook al een tijdje eraan te denken om een arduino te kopen. Ik heb alleen geen idee wat ik er mee zou moeten maken.
ik heb wat rondgelezen en ik denk dat dit toch wel een goed advies is:

quote:
A good starter project is always smart control of another electronic device. You can buy relay board kits that will handle powerful appliances etc if you want to automate the turning on/off of something. Often you can find something that you want to turn on/off based on a sensor input. Some other fun things are working with servos and motor controllers or stepper drivers.
hier zal ik ook van uit gaan. Ik denk dat ik mijn ¤5 electrische thermometer uitmekaar ga slopen en misschien iets maken dat met ledjes aangeeft wat de temperatuur is in kleur ofzo. Lijkt me leuk en simpel om mee te beginnen :Y
pi_117891613
quote:
4s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 11:57 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Waarom bestel je die zooi niet gewoon uit china? is meestal veel goedkoper. Maar wel langere levertijden natuurlijk.
BIC=Buy In Coins = China ;) Maar daar hebben ze dus shields zoals MP3 niet :( Heb eigenlijk nog nooit bij een andere Chinese webshop wat besteld, maar was wel van plan om eens rond te kijken ja.

Voor diegenen die wat praktijkvoorbeelden willen zien (om ideeen op te doen of zo), hier staan wel leuke dingen tussen:

http://www.instructables.com/id/Arduino-Projects/

Daarvan ben ik met deze bezig geweest. Is eigenlijk verbazingwekkend makkelijk om zo'n oude telefoon uit te lezen (oude PTT T65 op de kop getikt). En daar heb ik eigenlijk nog een MP3 shield voor nodig, om een bestandje af te spelen als het juiste nummer gedraaid is (en een andere als het niet het juiste is natuurlijk)... helaas heeft de Arduino te weinig geheugen anders zou het ook met .wavs kunnen.
pi_117891899
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 11:27 schreef Quir het volgende:
Ik heb een Uno, maar heb er nog geen tijd voor gehad. Wel gezocht welke talen je kon gebruiken, ik ga voor C(++). Dat Arduino taaltje lijkt totaal geen vrijheid te bieden.
C is toch de standaardtaal (of bedoel je assembly?)
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_117892015
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:20 schreef Yngwie het volgende:

[..]

BIC=Buy In Coins = China ;) Maar daar hebben ze dus shields zoals MP3 niet :( Heb eigenlijk nog nooit bij een andere Chinese webshop wat besteld, maar was wel van plan om eens rond te kijken ja.

Voor diegenen die wat praktijkvoorbeelden willen zien (om ideeen op te doen of zo), hier staan wel leuke dingen tussen:

http://www.instructables.com/id/Arduino-Projects/

Daarvan ben ik met deze bezig geweest. Is eigenlijk verbazingwekkend makkelijk om zo'n oude telefoon uit te lezen (oude PTT T65 op de kop getikt). En daar heb ik eigenlijk nog een MP3 shield voor nodig, om een bestandje af te spelen als het juiste nummer gedraaid is (en een andere als het niet het juiste is natuurlijk)... helaas heeft de Arduino te weinig geheugen anders zou het ook met .wavs kunnen.
DealeXtreame heeft wel leuke dingen. En anders moet je het eens in het chinese webshop topic vragen :Y

kan je er niet een SD module ergens op de kop tikken?
pi_117892219
Die bordjes zijn erg goedkoop op ebay/bic/etc, dacht altijd dat ze een stuk duurder waren.

Wat zijn de must haves qua kabels, leds en modules? Ik wil gewoon beetje spelen.
pi_117892695
quote:
4s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:31 schreef gogosweden het volgende:

[..]

kan je er niet een SD module ergens op de kop tikken?
Zou ook kunnen ja :) Maar het arduino geheel ligt hier al een tijdje op een laag pitje eigenlijk :@ Maar zal het vast wel weer oppikken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 11:27 schreef Quir het volgende:
Het Arduino softwarepakket gebruikt gewoon C/C++ instructies. Je kunt dan ook andere software gebruiken, maar maakt uiteindelijk niks uit eigenlijk.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:36 schreef Plantagehouder het volgende:
Wat zijn de must haves qua kabels, leds en modules? Ik wil gewoon beetje spelen.
Dan zou ik gewoon zo'n set als dit kopen, zitten ledjes in, breadboards om proefprintje te maken, speakertje, schakelaartjes, potmeter, IR ontvanger + afstandbediening, temperatuur sensor e.d. Vanalles om mee te spelen dus :) Eventueel een display zoals zoiets, ook leuk om mee te stoeien.
pi_117893751
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:46 schreef Yngwie het volgende:

[..]

Zou ook kunnen ja :) Maar het arduino geheel ligt hier al een tijdje op een laag pitje eigenlijk :@ Maar zal het vast wel weer oppikken.

[..]

Het Arduino softwarepakket gebruikt gewoon C/C++ instructies. Je kunt dan ook andere software gebruiken, maar maakt uiteindelijk niks uit eigenlijk.

[..]

Dan zou ik gewoon zo'n set als dit kopen, zitten ledjes in, breadboards om proefprintje te maken, speakertje, schakelaartjes, potmeter, IR ontvanger + afstandbediening, temperatuur sensor e.d. Vanalles om mee te spelen dus :) Eventueel een display zoals zoiets, ook leuk om mee te stoeien.
Bedankt, dat setje neem ik als uitgangspunt op ebay.
pi_117895183
Als board voor een multicopter heb ik 'm niet voor nodig; er zijn betere alternatieven op de markt, waaronder misschien ook wel datgene waarmee ik nu bezig ben (maar vanwege 't weer niet echt vlotten). Zeker in verband met veiligheid en wetgeving betere alternatieven.

Maar voor allerlei andere zaken is dit wel tof speelgoed dunkt me. 't is alleen dat ik de balen verstand heb van programmeren; ook al is dit 'instap programmeren'.
Wist ik hier meer van dat had ik al lang een Wordclock aan de muur hangen.

Of domotica lijkt me ook erg interessant; probleem is alleen dat:
- Domotica met Arduino blijft vaak bij een paar LED's of tafellampjes schakelen; niet een compleet huis met plafondlampen; garagedeuren, alarm etc. tegelijk.
- Regels; je mag niet zomaar van alles knoeien in je huis/electriciteitsplan
- Persoonlijk geen logische structuur in domoticatechnieken die er nu zijn.
Persoonlijk zie ik domotica pas écht aanslaan als het:

1) Goedkoper wordt
2) Meer past in huidige structuur. Vergelijk het met autorijden in de toekomst. Benzine/diesel houden we een keer mee op. Huidige technieken zijn elektrisch/waterstof en nog wat technieken. Persoonlijk zie ik meeste in waterstof want dan kunnen we op dezelfde manier 'doorgaan' (geen lompe/milieuonvriendelijke accu's, oplaadtijden etc.).
Veel domotica technieken werken vaak met óf centrale schakeling (dus elke lampje/apparaat in bijv. de meterkast al schakelen) óf dure/lelijke opzet-adapter-dingen. Er moet iets simpels komen wat je zo achter je huidige (m.a.w. standaard/goedkope) stopcontact/schakelaar kan wat dan aangestuurd kan worden.

Om weer terug te komen op Arduino; persoonlijk leuk spul. Lijkt me wel tof om een site-camera van te maken (tijdens bouw van huis timelapse video maken) o.i.d.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 12-10-2012 16:55:29 ]
pi_117897228
lijkt me wel interessant om misschien wat lichtschakelaars afstandbestuurbaar te maken. maar ja zal eerst eens met het starterspakketje beginnen
pi_117907349
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 15:45 schreef VorteXxX het volgende:
lijkt me wel interessant om misschien wat lichtschakelaars afstandbestuurbaar te maken. maar ja zal eerst eens met het starterspakketje beginnen
klopt idd. Als je eenmaal de basis kan zijn de mogelijkheden volgensmij eindeloos :Y
pi_117932232
Zo, even een klein schopje.

Ik zit er over te denken om dit setje te kopen, lijkt me leuk om mee te beginnen en het is niet eens zo duur.

http://www3.buyincoins.co(...)s-product-11631.html

misschien dat ik hier nog een klein lcd schermpje bij koop, en wat andere kleine dingen voor max 30USD :Y
pi_117934547
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:27 schreef Aether het volgende:

[..]

C is toch de standaardtaal (of bedoel je assembly?)
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:46 schreef Yngwie het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ja, weet ik, maar ik bedoel dit. Ze hebben een eigen library daarvoor.
pi_118119725
Is er ergens de 'software' van de arduino te vinden? of misschien een soort van Emulator achtig iets zodat ik codes kan uitproberen voor dat ik dat apparaat koop?

anders.. mja zit er anders weinig op dan het toch maar alvast te kopen
pi_118120098
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 11:47 schreef VorteXxX het volgende:
Is er ergens de 'software' van de arduino te vinden? of misschien een soort van Emulator achtig iets zodat ik codes kan uitproberen voor dat ik dat apparaat koop?

anders.. mja zit er anders weinig op dan het toch maar alvast te kopen
http://www.arduinodev.com/arduino-simulator/
pi_118120270
quote:
ahh thx kan ik eens het een en ander gaan prutsen

edit: deze maar eens proberen
http://www.arduino.com.au/Data/SetupF.zip

[ Bericht 11% gewijzigd door VorteXxX op 18-10-2012 12:10:07 ]
pi_118121502
Moet zeggen dat ik nog vrij weinig van die simulaties snap... hoe de poorten worden aangeroepen namen van poorten dat soort dingen...
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:14:43 #25
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118205715
Meldt :)

Afgelopen week mijn ATmega2560 binnen gekregen (chinese uitvoering van BIC voor 18 dollar).
Ziet er prima uit :D!

Net dus even begonnen met de eerste stapjes van het programmeren, alleen ik faal direct alweer ergens :')!
quote:
avrdude: stk500v2_getsync(): timeout communicating with programmer
Ach leuk spul voor op je vrije weekend zulk soort dingen :7
MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 20:37:43 #26
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118218442
Kom er helaas niet uit :(, lijken meer mensen dit probleem te hebben met de Mega, iemand een die hoe zoiets te fixen heeft (altijd een timeout bij het uploaden van de code).

Edit:
Opgelost! Blijkt dat ik de verkeerde Arduino heb binnen gekeken. Dus nu maar even zeuren en de juiste bestellen (al is dat wellicht niet nodig, maar tis wel leuk om er twee te hebben :P)

Heb de 1280 ipv 2560, weet niet precies wat het verschil is :)

[ Bericht 46% gewijzigd door RobertNL op 21-10-2012 18:04:54 ]
pi_118270982
quote:
New Arduino Due Brings More Power To the Table
"After six years in the making, the Arduino Due is finally becoming available and, with a price tag of $49, is bound to give a boost to the platform.The Due, which means 2 in Italian and is pronounced 'doo-eh', replaces the 8-bit, 16MHz Uno by a 32-bit, 84MHz processor board that also has a range of new features — more memory, a USB port that allows it to pretend to be a mouse or a keyboard say, 54 I/O pins and so on — but what lets you do more with it is its speed and power. The heart of the new Arduino Due is the Atmel SAM3X8E, an ARM Cortex-M3-based processor, which gives it a huge boost in ADC performance, opening up possibilities for designers. The theoretical sampling rate has gone from the 15 ksps (kilosamples per second) of the existing boards, the Arduino Uno, Leonardo, and Mega 2560, to a whopping 1,000 ksps. What this all means is that the Due can be used for much more sophisticated applications. It can even play back WAV files without any help. Look out for the Due in projects that once would have needed something more like a desktop machine."
pi_119259488
Even een schop van dit topic. Vandaag mijn Arduino binnen gekregen en dit is het eerste resultaat:

Nu nog kijken of ik zoiets ook werkend kan krijgen voor GTR2.
Don't let my username fool you...
pi_119810105
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 23:13 schreef Metalfreak het volgende:
Even een schop van dit topic. Vandaag mijn Arduino binnen gekregen en dit is het eerste resultaat:

Nu nog kijken of ik zoiets ook werkend kan krijgen voor GTR2.
boh dat is wel verdomt gaaf hey _O_ heb je nog andere projectjes gedaan nu?

Ik heb vandaag mijn simpele arduino startsetje besteld. 10 ledjes, 10 transistors, een klein speakertje, zo'n draaiknop, 1 drukknop een breadboard, 60 breadboard kabeltjes en een uno rev3

Even zien of ik daar wat leuke dingen mee kan doen :9 En als ik eens wat meer geld heb moet ik eens wat extra delen er bij kopen :Y
pi_120743445
Enn hij is binnen. Morgen even wat foto's online knallen.

Al een paar tutorials doorgelopen, leuk speelgoed wel :D
pi_120757970
Zijn hier meer mensen die niet al die libs en zooi van arduino gebruiken, maar gewoon zelf coden?
Op zondag 30 september 2012 02:37 schreef LompeHork het volgende:
ouyevoli vind ik wel kwaliteit.
Op woensdag 3 oktober 2012 23:15 schreef Bitterlemon het volgende:
Ik wil kwaliteit, waar is Ouyevoli?
pi_120869041
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 december 2012 14:43 schreef ouyevoli het volgende:
Zijn hier meer mensen die niet al die libs en zooi van arduino gebruiken, maar gewoon zelf coden?
ik gebruik het vooral om te leren programmeren, dus ik doe het zelf via de arduino libs etc.

Hier trouwens een paar foto's van zonet, ben nu bezig met de "digital debounce" tutorial van de arduino website:
http://arduino.cc/en/Tutorial/Debounce

En hier de foto's:

[ Bericht 1% gewijzigd door gogosweden op 28-12-2012 17:27:18 ]
pi_120871419
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 december 2012 14:43 schreef ouyevoli het volgende:
Neuh, heb een hekel aan het wiel opnieuw uitvinden. :P

@gogosweden, je plaatjes doen het niet.
pi_121018419
Zo, ik heb even wat rondgekloot met mijn uno, en nadat ik eerdaags de arduino TV-out library tegen kwam en wat mee gespeeld heb ben ik op een leuk idee gekomen. Mijn project zal als volgt in z'n werk gaan:

Het idee is om een "goedemorgen status/weerstation" te maken. Die uiteindelijk de actuele binnentemperatuur, de buitentemperatuur, de luchtvochtigheid binnen & buiten laat zien op de TV, en misschien een weersvoorspelling (via een arduino ethernet shield). Plus dat het koffiezetautomaat automatisch aan word gezet.
Het idee is om dit alles te triggeren met een lichtgevoeligheid sensor. Dus dat als ik mijn nachtlampje aan doe het hele systeem getriggerd word.

Omdat ik op kamers zit is dit mogelijk omdat alles voor mij in de zelfde kamer staat.

Ben er nu een beetje langzaam mee begonnen, ik heb de TV-out kabel al gesoldeerd, en heb zojuist een kleinschalig testje gedaan om de lichtsensor mijn tv-out te laten triggeren. Waar ik zelf nogal verbaast over ben dat het met de 2e poging al lukte omdat ik tot 1 week terug 0 ervaring had met programmeren en weinig met electronics.. :P

Binnenkort zal ik eens wat foto's uploaden ^O^
  maandag 31 december 2012 @ 19:40:58 #35
327191 RobertNL
For your gear.
pi_121020381
quote:
6s.gif Op maandag 31 december 2012 18:30 schreef gogosweden het volgende:
Zo, ik heb even wat rondgekloot met mijn uno, en nadat ik eerdaags de arduino TV-out library tegen kwam en wat mee gespeeld heb ben ik op een leuk idee gekomen. Mijn project zal als volgt in z'n werk gaan:

Het idee is om een "goedemorgen status/weerstation" te maken. Die uiteindelijk de actuele binnentemperatuur, de buitentemperatuur, de luchtvochtigheid binnen & buiten laat zien op de TV, en misschien een weersvoorspelling (via een arduino ethernet shield). Plus dat het koffiezetautomaat automatisch aan word gezet.
Het idee is om dit alles te triggeren met een lichtgevoeligheid sensor. Dus dat als ik mijn nachtlampje aan doe het hele systeem getriggerd word.

Omdat ik op kamers zit is dit mogelijk omdat alles voor mij in de zelfde kamer staat.

Ben er nu een beetje langzaam mee begonnen, ik heb de TV-out kabel al gesoldeerd, en heb zojuist een kleinschalig testje gedaan om de lichtsensor mijn tv-out te laten triggeren. Waar ik zelf nogal verbaast over ben dat het met de 2e poging al lukte omdat ik tot 1 week terug 0 ervaring had met programmeren en weinig met electronics.. :P

Binnenkort zal ik eens wat foto's uploaden ^O^
Leuk idee :D! Ga je ook nog iets met de tijd doen :P? Het is ook zo lullig als je een keer midden in de nacht uit bed gaat/moet en je koffie de volgende ochtend al een paar uur aan staat :P
pi_121020549
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 19:40 schreef RobertNL het volgende:

[..]

Leuk idee :D! Ga je ook nog iets met de tijd doen :P? Het is ook zo lullig als je een keer midden in de nacht uit bed gaat/moet en je koffie de volgende ochtend al een paar uur aan staat :P
dat zou een probleem zijn idd :') ik zou er eventueel een clock-module bij kunnen doen als ik nog pins over heb. En dat de tv/koffie alleen getriggerd word tussen 2 tijdpunten (bijv tussen 6 en 8 uur 'sochtends) Ook moet ik nog even uitvogelen hoe ik die arduino weer laat wachten tot de volgende ochtend nadat alles klaar is, maar dat zal ook wel te doen zijn met een clock module hoop ik. :Y

al met al een leuk en redelijk goedkoop projectje om wat mee aan te kloten de komende tijd :D
pi_121293155
Kleine update om dit topic wat in leven te houden

Ik ga binnenkort langzamerhand de delen bestellen voor mijn weerstation projectje. Ik denk dat ik een ethernet shield, een servo, en 2 temp/humidity sensors uit china laat komen omdat die daar bijna de helft goedkoper zijn dan hier. Ik heb een clock module hier gezien voor omgerekend 8 euro, dus die ga ik morgen bestellen.

Het verbaast me dat ik me na 2 weken tijd al zo zelfverzekerd voel met dit arduino gebeuren. Ik had echt 0 verstand van programmeren, maar ik heb de basics snel geleerd en kan nu ook makkelijker "advanced" code meelezen. Snap ik iets niet is het heel makkelijk te googlen omdat arduino zo bekend is _O_ .

Als mijn project klaar is wil ik het standalone maken. Dus alles recht op een ATMEGA328P chip solderen om zo mijn arduino voor andere dingen te kunnen hergebruiken. Zo'n ATMEGA chip stuurt de arduino uno aan, maar je kan het dus laten draaien met dingen er direct op gesoldeerd ipv in de connectors van de arduino.
Dit zorgt dat je voor heel goedkoop (zo'n chip kost nog geen $5) je project "vast" kan maken. En dat is natuurlijk ook een beetje het doel met arduino, dingen maken die werken op het arduino board. Om het vervolgens met alleen de chip zelf "af te maken".

Mocht er interesse zijn zal ik dit topic geupdate houden met de status van mijn kleine projectje. :)
pi_121294576
klinkt goed gogo! RTC-modules kun je ook wel voor onder de 3 euro scoren, dus zoek nog even verder ;)

En van arduino naar stand-alone klinkt leuk, maar vaak ben je met een arduino (nano of micro) haast goedkoper uit dan alles zelf te bouwen. Want een 5V voltage regulator heb je waarschijnlijk toch wel nodig en sja een USB-interface is toch ook wel praktisch.

Ik heb van de week zo'n SD-kaart socket besteld, dus heb binnenkort weer wat leuks te proberen (logbestandjes wegschrijven) :Y). En vandaag heb ik zitten zoeken naar makkelijke manieren om een AC-dimmer te maken. Maar tering dat is nog niet zo eenvoudig! De enige eenvoudige manier die ik kan vinden is met deze moeilijk dure module: http://www.inmojo.com/sto(...)mer-module-lite-v.2/
Zou toch goedkoper moeten kunnen als je voor minder dan een tientje bij de gamma zo'n wireless dimmer kan kopen. Die heb ik ook wel maar ik wil gewoon een commando "50%" kunnen geven en dat het licht dan op 50% gaat branden, en dat gaat niet met die dingen.
pi_121295086
quote:
14s.gif Op maandag 7 januari 2013 23:12 schreef gogosweden het volgende:
Als mijn project klaar is wil ik het standalone maken. Dus alles recht op een ATMEGA328P chip solderen om zo mijn arduino voor andere dingen te kunnen hergebruiken. Zo'n ATMEGA chip stuurt de arduino uno aan, maar je kan het dus laten draaien met dingen er direct op gesoldeerd ipv in de connectors van de arduino.
Je bedoeld zoiets als dit weerstation? :P

Werkt op bluetooth trouwens >:)

En om het ontopic te houden een filmpje van een Arduino ethernet met trillingsensor. Bediening verloopt via een webpagina die draait vanaf het SD kaartje :*

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2013 00:05:40 ]
pi_121313197
quote:
14s.gif Op maandag 7 januari 2013 23:44 schreef KomtTijd... het volgende:
klinkt goed gogo! RTC-modules kun je ook wel voor onder de 3 euro scoren, dus zoek nog even verder ;)

En van arduino naar stand-alone klinkt leuk, maar vaak ben je met een arduino (nano of micro) haast goedkoper uit dan alles zelf te bouwen. Want een 5V voltage regulator heb je waarschijnlijk toch wel nodig en sja een USB-interface is toch ook wel praktisch.

Ik heb van de week zo'n SD-kaart socket besteld, dus heb binnenkort weer wat leuks te proberen (logbestandjes wegschrijven) :Y). En vandaag heb ik zitten zoeken naar makkelijke manieren om een AC-dimmer te maken. Maar tering dat is nog niet zo eenvoudig! De enige eenvoudige manier die ik kan vinden is met deze moeilijk dure module: http://www.inmojo.com/sto(...)mer-module-lite-v.2/
Zou toch goedkoper moeten kunnen als je voor minder dan een tientje bij de gamma zo'n wireless dimmer kan kopen. Die heb ik ook wel maar ik wil gewoon een commando "50%" kunnen geven en dat het licht dan op 50% gaat branden, en dat gaat niet met die dingen.
nja staat op ebay voor 2 euro, en wil er max 8 euro aan uitgeven inc verzendkosten dus we zullen zien :P

Waarom niet een fysieke dimmer met een motorshield of een servotje? Of neemt dat teveel ruimte in beslag?

Zo'n 5v regulator kost toch geen drol? En als ik zo'n adapter uit china laat komen ben ik best wel goedkoop uit hoor denk ik. Maar ik zal eens wat berekenen etc om te kijken wat het goedkoopste is. Een USB interface is opzich niet nodig, ik kan mijn uno als ISP device gebruiken om die chip later eventueel nog te programmeren. ;) Als je het maar niet te vaak hoeft te doen bespaar je er weer geld mee :P
quote:
99s.gif Op maandag 7 januari 2013 23:57 schreef CrashO het volgende:

[..]

Je bedoeld zoiets als dit weerstation? :P
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Werkt op bluetooth trouwens >:)

En om het ontopic te houden een filmpje van een Arduino ethernet met trillingsensor. Bediening verloopt via een webpagina die draait vanaf het SD kaartje :*
Heb je die zelf gemaakt? :D wat meet hij allemaal?

Ik hoef zelf niet zo'n draadloos ding te hebben, gewoon een draadje door het raam en zo'n mainstream temp/luchtvochtigheid sensor er aan hangen is voor mij genoeg.

Zo'n SD slot lijkt me ook wel tof ja. Ik ben van plan om daar elke minuut de temperatuur op te loggen en als het mogelijk is dus mooie grafiekjes te laten zien op een website :D Komt mooi uit dat er al een SD slot in het ethernet shield zit ;)
pi_121313948
quote:
4s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 15:31 schreef gogosweden het volgende:

[..]

nja staat op ebay voor 2 euro, en wil er max 8 euro aan uitgeven inc verzendkosten dus we zullen zien :P
't is mij gelukt voor minder dan 3 dollar incl. verzendkosten.
quote:
Waarom niet een fysieke dimmer met een motorshield of een servotje? Of neemt dat teveel ruimte in beslag?
Dat zou toch een ultieme kutoplossing zijn? Waarom moet zoiets (in mijn ogen) basics als een dimmer zo ingewikkeld zijn. Ik vind het gewoon gemeen.
En ja als het even kan wil ik het klein genoeg houden om in een inbouwdoos te passen, iig het 230V-gedeelte.
quote:
Zo'n 5v regulator kost toch geen drol? En als ik zo'n adapter uit china laat komen ben ik best wel goedkoop uit hoor denk ik. Maar ik zal eens wat berekenen etc om te kijken wat het goedkoopste is. Een USB interface is opzich niet nodig, ik kan mijn uno als ISP device gebruiken om die chip later eventueel nog te programmeren. ;) Als je het maar niet te vaak hoeft te doen bespaar je er weer geld mee :P
Ja klopt allemaal, maar een arduinotje kost ook geen drol :P en scheelt gewoon een hoop gedoe.
Ik vind dat die chineesjes maar snel wat van die nieuwe Arduino Micro's moeten gaan verkopen, zijn wel mooie apparaatjes en in potentie nog veel goedkoper dan een Arduino Nano.
pi_121319001
quote:
4s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 15:31 schreef gogosweden het volgende:
Heb je die zelf gemaakt? :D wat meet hij allemaal?
:Y Was voor een schoolprojectje.
Lichtsterkte, Temperatuur, Luchtvochtigheid, luchtdruk (en een rtc om alles braaf op vastgestelde intervals te loggen) :)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2013 17:45:46 ]
pi_121319281
Watvoor opleiding?
pi_121321528
Technische Informatica
pi_121528641
quote:
99s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 18:52 schreef CrashO het volgende:
Technische Informatica
^O^
pi_121758862
verkapte kick met een paar foto's van een klein testje van vanmorgen. Ik wou wat code voor mijn weerbende, met een "if (blabla > x && blibli < x)" statement testen.

Komt er op neer dat ik alleen wou dat de led aan ging als ik op de knop drukte, EN de potentiometer hoger dan 900 aangaf.

Eerst werkte het voor geen drol, en was bezig met iets anders toen ik er achter kwam dat ik vergeten was om mijn drukknop naar GND te verbinden :') :|W
Toen ik dat gefixt had werkte het zoals het hoorde.

EDIT:

hier is de code te zien, voor de geïnteresseerden:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
/*
dit is een test om te kijken of ik met een "if xx and xx" kan 
werken
*/

//pinnumbers
const int led = 8;
const int knop = 2;
const int potent = A0;

//variabelen
int waarde = 0;
int knopwaarde =0;

//setup draait maar 1x tot een reset
void setup() {
  pinMode(knop, INPUT);
  pinMode(led, OUTPUT);
}

//loop draait non-stop
void loop(){

//de waarde naar de variabele schrijven
  int waarde = analogRead(potent);

//de knop opslaan
  int knopwaarde = digitalRead(knop);

//what if? :p
  if (knopwaarde == HIGH && waarde > 900){
    digitalWrite(led, HIGH);
  }
  else {
    digitalWrite(led, LOW);
  }
}

[ Bericht 9% gewijzigd door gogosweden op 19-01-2013 13:00:55 ]
pi_121948172
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 12:52 schreef gogosweden het volgende:
verkapte kick met een paar foto's van een klein testje van vanmorgen. Ik wou wat code voor mijn weerbende, met een "if (blabla > x && blibli < x)" statement testen.

Komt er op neer dat ik alleen wou dat de led aan ging als ik op de knop drukte, EN de potentiometer hoger dan 900 aangaf.

Eerst werkte het voor geen drol, en was bezig met iets anders toen ik er achter kwam dat ik vergeten was om mijn drukknop naar GND te verbinden :') :|W
Toen ik dat gefixt had werkte het zoals het hoorde.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

EDIT:

hier is de code te zien, voor de geïnteresseerden:
[ code verwijderd ]

Ziet er puik uit. Comment je altijd op die manier? :P
Ik zal zo ook even wat screenshots uploaden :) Binnenkort ook die mega maar eens bestellen :o
pi_121948682
quote:
14s.gif Op woensdag 23 januari 2013 18:41 schreef ouyevoli het volgende:

[..]

Ziet er puik uit. Comment je altijd op die manier? :P
Ik zal zo ook even wat screenshots uploaden :) Binnenkort ook die mega maar eens bestellen :o
Ik comment altijd zo idd, maakt het ten eerste duidelijker, en ten 2e leer ik er dan weer van door mijn eigen code terug te lezen. Dit is voor het eerst dat ik serieus met programmeren bezig ben, dus zo leert het sneller :P

Wat is de meerwaarde van die mega eigenlijk op meer in/outputs na? De reden waarom ik hem niet gekocht heb is omdat ik een beetje zit met dat het moeilijker is om hem stand alone te maken met alleen zo'n chip omdat je dan zo moet priegelen met solderen..
pi_121949480
meer programmageheugen, meer eeprom, meer communicatiekanalen, enz.
lastiger stand-alone maken vind ik een raar argument, 't is niet dat een arduino mega programma niet op een 328-chip zou werken, tenzij je natuurlijk die extra functies gebruikt maar dan had je aan een uno sowieso niets.
Kostprijs en afmetingen vind ik wel argumenten. Als beginner zal een uno niet snel te krap zijn.
pi_121949742
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2013 18:53 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Ik comment altijd zo idd, maakt het ten eerste duidelijker, en ten 2e leer ik er dan weer van door mijn eigen code terug te lezen. Dit is voor het eerst dat ik serieus met programmeren bezig ben, dus zo leert het sneller :P

Wat is de meerwaarde van die mega eigenlijk op meer in/outputs na? De reden waarom ik hem niet gekocht heb is omdat ik een beetje zit met dat het moeilijker is om hem stand alone te maken met alleen zo'n chip omdat je dan zo moet priegelen met solderen..
Ik ben een soort toolkit aan het bouwen voor op dit moment AVR based SOCs (maar is uitbreidbaar) die vele malen meer mogelijkheden heeft dan de arduino libs. Denk dan threading, pheripherals drivers, events, enz
En ik zit behoorlijk krap kwa RAM, door meerdere stacks, als ik wat zwaardere stress tests doe. En die mega heeft 8KiB RAM :7
pi_121951800
quote:
14s.gif Op woensdag 23 januari 2013 19:20 schreef ouyevoli het volgende:

[..]

Ik ben een soort toolkit aan het bouwen voor op dit moment AVR based SOCs (maar is uitbreidbaar) die vele malen meer mogelijkheden heeft dan de arduino libs. Denk dan threading, pheripherals drivers, events, enz
En ik zit behoorlijk krap kwa RAM, door meerdere stacks, als ik wat zwaardere stress tests doe. En die mega heeft 8KiB RAM :7
op zo'n manier, jij bent al veel gevorderder zie ik al :D
pi_121956953
quote:
4s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:00 schreef gogosweden het volgende:

[..]

op zo'n manier, jij bent al veel gevorderder zie ik al :D
De goeie studie + interesse scheelt een hoop. Maar als je in de knoei komt met codings en zulks dan kan ik je waarschijnlijk wel uit de brand helpen :7
pi_121972010
quote:
14s.gif Op woensdag 23 januari 2013 21:20 schreef ouyevoli het volgende:

[..]

De goeie studie + interesse scheelt een hoop. Maar als je in de knoei komt met codings en zulks dan kan ik je waarschijnlijk wel uit de brand helpen :7
Tof, bedankt alvast _O_
pi_123584348
Ik wil me gaan verdiepen in arduino. Ik vraag me af met welke kit ik moet gaan kopen om er mee te beginnen. Deze de officiële https://iprototype.nl/products/kits/starterkit Of deze van iprototype https://iprototype.nl/products/kits/iprototype-starterkit

Tevens had ik nog de vraag of ik zoiets: http://www.conrad.nl/ce/n(...)fniveau-sensor-K2639 kan combineren met de arduino of moet ik wat anders zoeken/maken

[ Bericht 4% gewijzigd door jefmen op 03-03-2013 19:19:03 ]
pi_125121716
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 19:12 schreef jefmen het volgende:
Ik wil me gaan verdiepen in arduino. Ik vraag me af met welke kit ik moet gaan kopen om er mee te beginnen. Deze de officiële https://iprototype.nl/products/kits/starterkit Of deze van iprototype https://iprototype.nl/products/kits/iprototype-starterkit

Tevens had ik nog de vraag of ik zoiets: http://www.conrad.nl/ce/n(...)fniveau-sensor-K2639 kan combineren met de arduino of moet ik wat anders zoeken/maken
Al iets aangeschaft?

Ik zie de problemen met dat tweede ding niet zo.. Als daar analoge en/of digitale I/O pinnen op zitten, dan kun je daarmee prima interfacen met een arduino :D
pi_125121823
quote:
14s.gif Op woensdag 10 april 2013 19:01 schreef ouyevoli het volgende:

[..]

Al iets aangeschaft?

Ik zie de problemen met dat tweede ding niet zo.. Als daar analoge en/of digitale I/O pinnen op zitten, dan kun je daarmee prima interfacen met een arduino :D
Ja heb de officiële set aan geschaft en ook nog diverse dingen. en ik wil deze gaan maken.
pi_125121862
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 19:04 schreef jefmen het volgende:

[..]

Ja heb de officiële set aan geschaft en ook nog diverse dingen. en ik wil deze gaan maken.
Gehe nice :D
pi_125126158
quote:
14s.gif Op woensdag 10 april 2013 19:06 schreef ouyevoli het volgende:

[..]

Gehe nice :D
ja, wil alleen de spaarpot vervangen door een munt sorteerder die ik nog heb liggen.
pi_125126373
Goeie kick. Vandaag mijn Arduino Leonardo binnengekregen. Zit er een fullsize USB-B kabel bij :')

Dapastheulnie

Kwam toevallig tegelijk binnen met 2 potmeters die ik besteld had, dus heb al gelijk lekker primitief mijn muiscursor over het scherm zitten sturen, en nu is de LED op pin 13 regelbaar in helderheid en blinkfrequentie :7
pi_125135858

Ik heb een mega besteld en ben nu bezig een project in elkaar te zetten (met een raspberry) voor de eerste jaars @school, omdat de wel-bekende boebot uit de verkoop gaat..
pi_125263862
quote:
Goeie :D Ik denk dat ik 'm bestel en ga uitproberen :)
  maandag 15 april 2013 @ 16:32:12 #63
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_125314749
Ik ben aan het klooien geslagen met een Atmel Atmega32 om te beginnen.
Heb het aan de praat gekregen met een aantal LEDs en een USB ISP Programmer. :7
Je moeder is een hamster
  maandag 15 april 2013 @ 16:34:33 #64
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_125314840
quote:
14s.gif Op woensdag 10 april 2013 20:42 schreef KomtTijd... het volgende:
Goeie kick. Vandaag mijn Arduino Leonardo binnengekregen. Zit er een fullsize USB-B kabel bij :')

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

Dapastheulnie [ afbeelding ]

Kwam toevallig tegelijk binnen met 2 potmeters die ik besteld had, dus heb al gelijk lekker primitief mijn muiscursor over het scherm zitten sturen, en nu is de LED op pin 13 regelbaar in helderheid en blinkfrequentie :7
Hoe vaak kun je dat ding programmeren?
Je moeder is een hamster
pi_125315186
Geen idee? Vaak genoeg dat je je er niet sappel om hoeft te maken iig.
  zaterdag 4 mei 2013 @ 04:10:42 #66
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_126049446
Gisteren mij arduino starter kit binnen gekregen. Heb al een beetje met de blink sketch gespeeld en een leuk knipper patroontje geprogrammeerd. Dit weekend eens verder proberen en kijken of ik nog andere dingen ga bestellen om meer te kunnen. Voorlopig iig simpele projectjes om te leren wat het programmeer gedeelte en het electronica gedeelte zijn redelijk nieuw voor me. Van beide weet ik een klein beetje, maar vooral ook de combinatie is nieuw.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_126758768
pi_127711386
Is hier nou een beetje lol aan te beleven? Het lijkt me opzich wel geinig; Maar het zou ook zomaar na een uurtje klooien voor altijd in de kast kunnen belanden denk ik zo.
pi_127714383
Dat zal vooral aan jezelf liggen.
pi_127714698
quote:
14s.gif Op woensdag 12 juni 2013 17:30 schreef KomtTijd... het volgende:
Dat zal vooral aan jezelf liggen.
True. Maar weet je een aantal aardige voorbeeldprojecten bijvoorbeeld? Youtube levert teveel bagger op..
pi_127717146
nouja wat hier zoal in dit topic staat. Mijn binaire klok is echt tof geworden bijvoorbeeld. Verder heb ik een arduino in gebruik om een groot deel van mijn verlichting en apparatuur te schakelen en maak ik er weleens een temperatuurregelaar mee voor een autoclaaf die ik soms nodig heb.
pi_128158362
Ook even melden in dit topic :) Inmiddels de bezitter van een Uno, een Mega, Ethernet Shield en de Helios Gadget welke eigenlijk een Leonardo is met veel uitbereidingen :)

Ben nu bezig een custom build fancontroller te maken voor mijn pc op basis van de Uno. Heb al een keer een toerental uitlezig gemaakt met de Uno en een 16x2 LCD maar ik wil nu ook aansturen en alles kunnen beheren vanaf mijn PC zelf :) Alleen nog even uitvinden hoe ik de binnenkomende seriele data ga structuren zodat de Arduino er iets mee kan.
Window5 - Force Closed 'n Stuff
pi_128446956
TVP! Ik ga binnenkort beginnen met een projectje dat mijn kamerdeur moet kunnen unlocken als ik een smsje naar een nummer stuur. Ik ben alleen bang dat het motortje wat ik gebruik niet sterk genoeg is, en het wordt nog een hele kunst om alles goed te bevestigen.
(Ik ben eerlijk gezegd dat het iets te ambitieus is, maar ik heb iig al een shield om sms'jes te kunnen ontvangen, dat zag er verder ook niet al te moeilijk uit, je kan gewoon een library gebruiken).
pi_130909707
Ik ben bezig met een homecontroller. Functies van dit apparaatje is het beheren van mijn lampen. Op het moment werken een arduino en een Raspberry Pi samen om dit allemaal te regelen. De arduino ziet er alsvolgt uit:

En dit Pi, nouja Pi + power en netwerkkabel. Dit ligt ook gewoon ergens, want ik stuur die van buiten af helemaal aan. SSH _O_

De Arduino heeft vier knoppen waarmee ik nog steeds handmatig de lampen aan en uit kan doen (het aan-uit signaal voor de lampen gaat via de twee witte kabels naar een doosje een waar een Solid State Relay in zit, zodat het 5v circuit en 220v van elkaar gescheiden zijn.). Ik wil dit ook nog handmatig blijven kunnen, mocht de telefoon/computer niet werken en het gaat sneller. Dan kan ik het altijd nog op deze manier doen. Tevens heeft de Arduino nog een LDR en LM35 (die LM35 ben ik echter niet tevreden mee, want die zit er twee graden van de echte temperatuur af).

De taak van de Arduino is dus puur, aan het uitzetten van de lampen en status uitpoepen in Json wanneer daar om wordt gevraagd.

De Raspberry Pi draait nu met een Python programma welke er op let of ik thuis ben ja of nee. Dit is het groene ledje. Aangezien ik nog geen andere manier heb om te detecteren of ik thuis ben, telefoon pingen werkt niet echt lekker. Als ik thuis ben dan draait er een "at home" profiel. Van Yahoo wordt de tijd van zonsondergang opgehaald. Van de Arduino de licht intensiteit in mijn huis en met deze twee variabelen wordt er gekeken of het licht wel of niet aan moet zijn. En 's avonds gaat het licht ook automatisch aan :)

Ik ben nog druk bezig om de Python script verder uit te breiden, zodat deze meer mogelijkheden heeft en slimmer om kan gaan met bepaalde situaties. En in de toekomst wil ik het werk wat de Arduino nu doet gaan integeren in de Raspberry. Aangezien deze ook een GPIO heeft.
  zondag 15 september 2013 @ 16:15:18 #75
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_131200143
Oh nice, een Arduino-topic *O*

Ben er sinds kort ook mee bezig, zonder enige ervaring met MCU of electronica. Ook niet met C, wel met programmeren an sich.
Heb een speelgoed-robot leeg gehaald en er met de Uno een autonomo robot van gemaakt. Of ja, het begin. Hij kan iig rondlopen zonder ergens tegen aan te lopen.
Bij de meeste zag ik dat ze steeds maar 1 kant op kunnen als ze een object tegen komen. Ik heb die van mij zo gemaakt dat 'ie eerst links kijkt. is dat vrij? Dan die kant op. Staat daar wel iets? Kijkt 'ie rechts. Vrij? Die kant op. Staat daar ook iets? 180 graden draaien.

Hier is m'n code:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
#include <Servo.h>
#define trigPin 3
#define echoPin 2
#define servoPin 4
#define motor1Pin 6
#define motor2Pin 7

Servo servo;
int newDirection = 0;

void setup() {
  pinMode(trigPin, OUTPUT);
  pinMode(echoPin, INPUT);
  pinMode(motor1Pin, OUTPUT);
  pinMode(motor2Pin, OUTPUT);
  servo.attach(servoPin);
  servo.write(90);
  digitalWrite(motor1Pin, LOW);
  digitalWrite(motor2Pin, LOW);
}

void loop() {
 int duration, distance;
 digitalWrite(trigPin, HIGH);
 delay(1000);
 digitalWrite(trigPin, LOW);
 duration = pulseIn(echoPin, HIGH);
 distance = (duration/2) / 29.1;

if(distance <= 20) {
  digitalWrite(motor1Pin, HIGH);
  digitalWrite(motor2Pin, HIGH);
  newDirection = checkAround(); 
  makeTurn();
 } else {
   newDirection = 0;
 }
}

int makeTurn() {
  switch(newDirection) {
   case 1:
     delay(3500);
     break;
   case 2:
     delay(3500);
     break;
   case 3:
     delay(8000);
     break;
   default:
     break;
  }
}

int checkAround() {
 int duration, distance;
 servo.write(0);

delay(1000);
 newDirection = 1;

if(distance <= 20) {
   servo.write(180);
   delay(1000);
   newDirection = 2;

if(distance <= 20) {
     newDirection = 3;
   }
 }

servo.write(90);
 return newDirection;
 }
pi_131409621
pi_131930409
quote:
Intel Launches 'Galileo,' an Arduino-Compatible Mini Computer
Although Intel is Chipzilla, the company can't help but extend its reach just a bit into the exciting and growing world of DIY makers and hobbyists. Intel announced its Galileo development board, a microcontroller that's compatible with Arduino software and uses the new Quark X1000 processor (400MHz, 32-bit, Pentium-class, single- core and thread) that Intel announced at the IDF 2013 keynote.

The board makes use of Intel's architecture to make it easy to develop for Windows, Mac, and Linux, but it's also completely open hardware (PDF). Galileo is 10cm x 7cm (although ports protrude a bit beyond that), and there are four screw holes for secure mounting. Ports include 10/100 Ethernet, USB client/host ports, RS-232 UART and 3.5mm jack, mini PCIe slot (with USB 2.0 host support); other features include 8MB Legacy SPI Flash for firmware storage, 512KB embedded SRAM, 256MB DRAM, 11KB EEPROM programmed via the EEPROM library, and support for an additional 32GB of storage using a microSD card.

http://www.intel.com/cont(...)ker-quark-board.html

[ Bericht 9% gewijzigd door Aether op 07-10-2013 11:17:27 ]
pi_133528063
Het volgende wil ik jullie vragen, als Arduino-n00b

Ik ben een concept aan het bedenken voor een digitale pokertafel voor 4 personen.
Daarbij wil ik een 22" scherm als playfield gebruiken, en wil ik 4 x displays gebruiken om de kaarten van de spelers te tonen.

Het tonen van de kaarten van de 4 spelers op de displays, gebeurt door op een pushbutton(ook wel gebruikt in arcadekasten) te drukken, deze input wordt naar een PC gestuurd via een iPac. De verdeelde kaarten moeten op het display getoond worden.

Nu vraag ik me af:
- In zijn algemeenheid: gaat een dergelijke constructie lukken?
- Kan ik vanuit een eigen te maken applicatie (Delphi) input versturen naar de Arduino?

Thx,
Webster
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
  vrijdag 22 november 2013 @ 22:05:34 #79
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_133530707
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 21:09 schreef webbyplus het volgende:
Het volgende wil ik jullie vragen, als Arduino-n00b

Ik ben een concept aan het bedenken voor een digitale pokertafel voor 4 personen.
Daarbij wil ik een 22" scherm als playfield gebruiken, en wil ik 4 x displays gebruiken om de kaarten van de spelers te tonen.

Het tonen van de kaarten van de 4 spelers op de displays, gebeurt door op een pushbutton(ook wel gebruikt in arcadekasten) te drukken, deze input wordt naar een PC gestuurd via een iPac. De verdeelde kaarten moeten op het display getoond worden.

Nu vraag ik me af:
- In zijn algemeenheid: gaat een dergelijke constructie lukken?
- Kan ik vanuit een eigen te maken applicatie (Delphi) input versturen naar de Arduino?

Thx,
Webster
Ik denk niet dat een Arduino geschikt is om grafische dingen als kaarten weer te geven. Het kan wel, maar dat wordt dan bitmap-werk denk ik.
Je kan schermpjes via I2C aanstruren, dus dat scheelt een hoop kabels en inputs. Dan moet je schermpje dat wel ondersteunen natuurlijk ;)

Wat betreft het aansturen: dit kan via een seriële verbinding via USB. Ik heb wel eens gespeeld met het aansturen vanuit een VB-applicatie, dat kwam neer op het versturen van een string naar de COM-poort van de Arduino. Omgekeerd het zelfde, maar dan via Serial. Dat moet met Delphi ook lukken.
  vrijdag 22 november 2013 @ 22:11:30 #80
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_133530998
quote:
Op zich wel interessant, maar ik vrees dat het te duur gaat worden.
De hobbyist en prototyper heeft die rekenkracht en het geheugen doorgaans niet nodig en ik denk niet dat ze deze bordjes voor ~30 dollar kunnen leveren.

quote:
Intel's architecture to make it easy to develop for Windows, Mac, and Linux
Beetje een vreemd argument, Arduino's, PIC's en Pi's kunnen ook goed overweg met de OS-en.
pi_135558828
Nog mensen met leuke Arduino-projectjes bezig?

Ben zelf bezig met een visualisatieproject vwb het spel World of Warcraft.
Uiteindelijk doel is om een ledstrip op mijn monitor te monteren die visualiseert hoeveel "health" mijn "character" nog heeft. Volledig nutteloos, maar wel leuk om te maken. Gemaakt met behulp van programmeertool Delphi.
Weet iemand waar ik goede ledstrips kan kopen met meer dan 15 lampjes? Kwam deze tegen met 10 ledjes. Misschien moet ik er maar een stuk of drie kopen en langs elkaar plaatsen

to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_138069047
Aantal weken Arduino in bezit. Ik moet zeggen dat het toch leuk is.

Ik heb deze aangeschaft http://www.hackerstore.nl/Artikel/87 maar weet iemand of de boek van deze kit https://iprototype.nl/products/kits/starterkit los te verkrijgbaar is.

Het is wel lastig omdat ik even alles moet uitzoeken zeker de kleur code van de weerstanden vindt ik best wel lastig.

Op deze site staan leuke project van Arduino http://www.instructables.com/howto/Arduino%20/
pi_138072275
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:22 schreef Breaker.Faker het volgende:
Het is wel lastig omdat ik even alles moet uitzoeken zeker de kleur code van de weerstanden vindt ik best wel lastig.
Als je het vaak genoeg doet wordt het wel makkelijker :P (is er bij mij vroegah bij elektro wel ingeslagen).
Maar je kan ook gewoon even snel de multimeter erop tikken als je snel een waarde wilt weten :P
pi_151442436
quote:
Turning the Arduino Uno Into an Apple ][
To demonstrate how powerful modern computers are compared to their forebears, engineer Damian Peckett decided to approximate an Apple ][ with an Arduino Uno. In this post, he explains how he did it, from emulating the 6502 processor to reinventing how characters were displayed on the screen. "The Apple II used a novel approach for video generation, at the time most microcomputers used an interlaced frame buffer where adjacent rows were not stored sequentially in memory. This made it easier to generate interlaced video. The Apple II took this approach one step further, using an 8:1 interlacing scheme. This had the first line followed by the ninth line. This approach allowed Steve Wozniak to avoid read/write collisions with the video memory without additional circuitry. A very smart hack!" Peckett includes code implementations and circuit diagrams.
pi_152884000
Hopelijk iemand hier die mij kan helpen. Ik heb via aliexpres een arduino mega 2560 besteld.

Nu krijg ik telkens bij het uploaden deze foutmelding:

avrdude: stk500v2_setparm(): failed to set parameter 0x9e
avrdude: stk500v2_command(): unknown status 0xc8
avrdude: initialization failed, rc=-1
Double check connections and try again, or use -F to override
this check.

avrdude: stk500v2_command(): unknown status 0x01
avrdude: stk500v2_disable(): failed to leave programming mode

Heb al gegoogled en alles geprobeerd maar niks werd. Echter is het zo dat bij mijn broertje die windows 8 draait (ik heb 7) de arduino wel gewoon werkt!
pi_152899534
Staat je ide op de juiste arduino ingesteld? Anders misschien de avr drivers opnieuw installeren? het blijft Windows, altijd gekut met drivers... Gewoon FF een linux distro starten is misschien nog wel de makkelijkste oplossing :p
pi_152931367
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 23:32 schreef KomtTijd... het volgende:
Staat je ide op de juiste arduino ingesteld? Anders misschien de avr drivers opnieuw installeren? het blijft Windows, altijd gekut met drivers... Gewoon FF een linux distro starten is misschien nog wel de makkelijkste oplossing :p
Ja de juiste arduino staat ingesteld, heb ook al meerdere malen de diverse opnieuw geprobeerd te installeren.
De computer geeft ook wel aan dat er een arduino mega 2560 aangesloten zit op de port maar geeft een code 10 foutmelding dat het apparaat niet gestart kan worden.

Kun je vertellen wat een Linux distel is?
pi_152933062
Ik wil graag weer iets bouwen, maar ik ben helemaal inspiratieloos met projecten, het enige project wat ik ooit had pleurde google in google now toen dat van mij bijna af was :')
pi_152945656
  donderdag 28 mei 2015 @ 15:10:10 #90
348696 bobbernaut
ik heet geen bob.
pi_153041246
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 23:32 schreef gogosweden het volgende:
Ik wil graag weer iets bouwen, maar ik ben helemaal inspiratieloos met projecten, het enige project wat ik ooit had pleurde google in google now toen dat van mij bijna af was :')
Maak een launchpad, zoek eens Adafruit Untztrument op, leer die muziekjes maken en neuk bitches
Op woensdag 20 november 2013 16:56 schreef SosuaCafe het volgende:
Bob is gewoon noord korea. Keihard schreeuwen en herrie maken op het grensgebied om de vijand gek te maken.
pi_153517601
ARDUINO ZERO AVAILABLE FOR PURCHASE IN US ON JUNE 15TH
The Arduino Zero is a simple and powerful 32-bit extension of the platform established by Arduino UNO. The Arduino Zero enables creative individuals to realize truly innovative ideas for smart IoT devices, wearable technology, high-tech automation, crazy robotics, and projects not yet imagined. The board is powered by Atmel’s SAMD21 MCU, which features a 32-bit ARM Cortex® M0+ core.

dinsdag 16 juni 2015 @ 15:41:46 #92
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_153584591
Ben bezig met een nieuw, mogelijk iets te ambitieus project :P
Hints:

klik om te spelen
+

Het lopende bandje krijgt nog een andere aandrijving zodat het wat sneller gaat, ik had deze stepper liggen om het te testen.
  vrijdag 2 februari 2018 @ 03:45:15 #93
20697 klabbakus
Deng Deng Deng
pi_176897598
Sorry voor kick, maar ik kan geen ander algemeen Arduino project topic vinden?

Ik ben net begonnen met een M&M's sorteerfabriekje, moet ik in dit topic zetten of een eigen topic beginnen?

Heb foto's en alle materialen en uitleg, vind wel leuk om te posten en de stappen ergens neer te zetten
pi_176906254
Net wat je zelf leuk vindt.
pi_186063167
Lijkt hier wel een beetje dood te gaan haha.... ook ik ben begonnen met arduino... eerste proef was een water sensor te verbinden en een ledje aan en uit te laten gaan... was als test voor een dubbele water sensor voor mijn vijver... waarbij bij te laag water deze module de 220v van de pomp richting de filter uit gezet wordt en bij te hoog water, de afvoer open zet en dus water afvoert... en bij een nog lager waterstand... water automatisch gaat toevoegen aan mijn vijver en daarbij een melding gaat versturen naar mijn mobiel oid... ;-) en automatisch stopt na x minuten of een bepaald waterpijl..

Best een pittig projectje voor mij, moet ik zeggen, want qua elektrotechniek weinig kaas gegeven van weerstanden, voltages, etc etc... wil er nog niet echt in... maar we gaan gestaag door!

Wel leuk om te lezen dat er genoeg mensen mee bezig zijn geweest! al zaten er geen projectjes tussen waar ik iets mee kan..

Een vervolg projectje; Het uitlezen van de opbrengst van mijn zonnepanelen.
In de eerste instantie (amp's/voltages per paneel uitlezen) en opslaan in log voor statistieken.
Daarna mogelijk zelf een MTTP achtig script schrijven en middels converters de stroom zelf laten terug stromen naar de accu.

Ander projectje; Volg de Zon, waarbij ik de zon wil volgen!

Nog een leuk ideetjes; een spannings beveilings module/script bouwen/schrijven met een hoog vermogen (meer dan 50a).

Volgens mij allemaal mogelijk met arduino, dus leuk om eens mee te spelen!.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')