abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95285993
De Qlocktwo is misschien wel bekend bij sommigen, deze:

Nou vind ik deze ook wel gaaf maar wel heel erg duur, en daarom zijn er mensen die hem namaken, de Word Clock:

en ook hier en nog wel meer. Maar ook deze:

Het uiterlijke verschil is duidelijk; de laatste geeft de volledige tijd aan in woorden (dus niet per 5 minuten en de overige 4 soms met 4 LED's in de hoeken). Deze combinatie (uiterlijk van de eerste, en de werking (alle minuten in woorden) van de laaste zou ik graag combineren enmaken.

Nou heb ik me eens ingelezen in dit zelf maken maar ik kom er niet echt uit. Wat ik weet is het volgende:
- Een Arduino Microcontroller voor de aansturing.
- Deze haalt de huidige tijd uit zichzelf (niet handig/betrouwbaar), of andere dingen zoals een DCF77 ontvanger (niet echt betrouwbaar/handig) of een RTC-chip. (deze info komt van de laaste link/voorbeeld).

- Op de Arduino worden de LED's aangesloten die achter woorden zitten.
Deze LED's kunnen zo zijn (o.i.d), wat handig is want kwestie van op maat knippen en de draden naar de Arduino doen:

- Of op deze manier (wat minder handig is maar wel te doen):

Al met al krijg je dan dit:

In de basis is het dat. Maar heeft iemand ervaring hiermee of, nog beter, ook iets dergelijks gemaakt?
Programmeren ben ik een absolute leek in, maar als er iets redelijk beschreven staat hoe ik dit moet maken geloof ik wel dat ik het kan maken. Wat ik dus eigenlijk zoek is een duidelijke 'handleiding' of ervaringsdeskundige wat beschrijft hoe ik deze klok kan maken die alle minuten weergeeft in woorden.

Alvast bedankt! :)
pi_95286836
Een arduino heeft maar een beperkt aantal poorten. Elke LED zou een aparte poort nodig hebben. Bekijk dus goed hoe veel je er nodig hebt. Er zijn wel bordjes met extra poorten voor de arduino als je die nodig hebt, en er zijn ook arduino's met meer poorten dan normaal (arduino mega). Schakelingetje is simpel: LEDje op de digitale poort, weerstandje erbij, verbinden met de ground.
Er zijn ook nog chipjes die 64 of meer led's aan kunnen sturen op 3 poorten (maxim 7219 en 7221) (maakt, zeg ik uit ervaring, de schakeling ingewikkelder en de software ook).

Je gaat dit waarschijnlijk allemaal niet nodig hebben. Op de afbeelding zie ik 20 groepen LED's. De standaard arduino heeft 18 poorten die je kan gebruiken... Misschien kun je er 2 uit krijgen in je ontwerp.
Verder zou ik zo'n RTC chip gebruiken. Dan reset de tijd ten minste niet als je klok uit gaat (doordat de chip die de tijd bijhoudt altijd gevoed wordt door het batterijtje), en hoef je de tijd dus niet telkens opnieuw in te stellen als je klok uit mocht gaan (stroomstoring of wat). Lijkt me handig, aangezien knoppen maken om de tijd in te stellen weer heel wat extra werk is.
Het programmeren in arduino gaat via een variant van de programmeertaal C. Als je een beetje in C kunt programmeren moet dit goed lukken. Je moet je even inlezen op het gebruik van de I2C interface (voor de rtc-chip). Het is jammer dat je niet kunt programmeren, want als je daar wel enige ervaring in hebt is dit echt een eitje om te programmeren. Maargoed: programmeren kun je leren ;)
Maar het is een leuk project :) Succes ermee.
pi_95287993
Ah. Heb je het trouwens over de Uno, want ik lees dat die maar 14 digitale poorten heeft?
Maar die LEDs sluit je per groep (per woord) aan op een poort. Hier zie ik 40 groepen/woorden dus ook 40 poorten. Met de Mega moet dat lukken (die heeft er 54). En die RTC sluit je dan ook aan op een digitale poort toch?

En als je zo'n LED-strip gebruikt heb je toch geen weerstand nodig, want ik geloof dat die er vaak opzitten.

Op internet zijn allerlei codes te vinden voor deze klok maar die zijn vaak voor Engelse klokken (die werken niet als het in het Nederlands moet).

Die link hierboven is eigenlijk precies wat ik wil; elke minuut word weergegeven én in het Nederlands. Ook heeft hij nog een lichtsensor (minder fel als het donker is) maar dat is leuk maar ook weer lastiger qua maken/programmeren. Maar helaas lijkt hij er niet meer met dit project bezig te zijn.
Als hij nog bezig was geweest/klaar was zou ik hem natuurlijk kunnen vragen hoe hij het gemaakt heeft.

Ik heb ooit informatica gehad maar dat was niet meer dan php en daar was ik toen ook al geen held in. :@
pi_95288295
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 01:55 schreef Iemand91 het volgende:
Ah. Heb je het trouwens over de Uno, want ik lees dat die maar 14 digitale poorten heeft?
Ja. De 5 analoge poorten kun je ook als digitaal gebruiken.
quote:
Maar die LEDs sluit je per groep (per woord) aan op een poort. Hier zie ik 40 groepen/woorden dus ook 40 poorten. Met de Mega moet dat lukken (die heeft er 54). En die RTC sluit je dan ook aan op een digitale poort toch?
Klopt dat moet met de Mega lukken dan. De RTC chip zal waarschijnlijk met I2C gaan, en dat is een interface met 2 draden, dus daar heb je 2 poorten voor nodig.
Degene in je link gebruikt trouwens inderdaad zo'n maxim 7219.
quote:
En als je zo'n LED-strip gebruikt heb je toch geen weerstand nodig, want ik geloof dat die er vaak opzitten.
Zou best kunnen. Weet ik niet precies.
quote:
Op internet zijn allerlei codes te vinden voor deze klok maar die zijn vaak voor Engelse klokken (die werken niet als het in het Nederlands moet).
Hoezo niet? Je vertaalt toch gewoon de woorden, en de aansturing van LED-groepen kan verder hetzelfde blijven. Ik zie het al.. Twee-en-dertig ipv Thirty-two.
quote:
Die link hierboven is eigenlijk precies wat ik wil; elke minuut word weergegeven én in het Nederlands. Ook heeft hij nog een lichtsensor (minder fel als het donker is) maar dat is leuk maar ook weer lastiger qua maken/programmeren. Maar helaas lijkt hij er niet meer met dit project bezig te zijn.
Als hij nog bezig was geweest/klaar was zou ik hem natuurlijk kunnen vragen hoe hij het gemaakt heeft.

Ik heb ooit informatica gehad maar dat was niet meer dan php en daar was ik toen ook al geen held in. :@
Hm ja het taaltje lijkt wel aardig op PHP.

[ Bericht 1% gewijzigd door MilaNL op 10-04-2011 02:13:30 ]
pi_95288807
K. Ik heb hier eens rondgekeken en ergens lijkt me die programmeertaal best wel pretty forward. Zaken als zo'n RTC aangesluiten is ook wel te vinden.
Tevens heb ik een oude vriend van gemaild die informatie studeert, misschien kan hij helpen. O-)

Maar bedankt alvast, ik kan hier zeker mee verder. Als er meer vragen/opmerkingen zijn laat ik het weten. :)
pi_95290952
TVP vind het een leuk topic om te volgen! :)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_95320660
Ik heb er weer eens een hele tijd naar lopen kijken en hoe meer ik zoek hoe meer overdonderd ik word. Deze heeft hier een code staan welke gebruikt word voor 5 minuten en de overige 4 met 4 LED's in de hoeken. Daar heb ik dus niet veel aan. Helaas zijn er weinig codes te vinden van deze klokken (ik dacht anders). Helemaal als ik kijk naar de combinatie van RTC, de 40 groepen LED's (wat ook de vraag is of de Mega deze kan voeden met 'maar' 40 mA per poort) en eventueel een lichtsensor ('s avonds/'s nachts de LED's minder fel) in een code te zetten word het toch wel erg moeilijk.

Ik blijf verder zoeken...
pi_95322181
Tof dat je er werk van maakt ^O^
Ik ga dit topic zeker volgen!
pi_95322365
Inderdaad leuk project, ik denk dat er hier zeker wel mensen zijn die je willen helpen met de code.

Zeker als je de voortgang een beetje blijft posten met wat leuke fotos erbij.
pi_95325923
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 22:25 schreef grindfreakje het volgende:
Inderdaad leuk project, ik denk dat er hier zeker wel mensen zijn die je willen helpen met de code.

Zeker als je de voortgang een beetje blijft posten met wat leuke fotos erbij.
Ik hoop inderdaad dat hier wat mensen zijn die er wat ervaring mee hebben. Ik probeer er tussen de dagelijkse bezigheden nog wat meer in te lezen.
pi_95657574
Nog updates? :)
pi_95675958
Nee, voorlopig niet. Ben vandaag begonnen aan weer een zeer intensieve studieperiode van 8/9 weken. Tenzij ik er mee kap wordt dat hem dus eerst niet.

Maar in de tussentijd zijn tips/hulp van harte welkom! :p
pi_96484963
Hallo allemaal,

Leuk om te zien dat mensen mijn "knutsel" project volgen. Ik ben nog niet gestopt met mijn project, sterker nog, deze hangt al aan de muur (zal binnenkort mijn blog updaten met nieuwe info).
Met 20 poorten ga je niet trouwens niet redden, als je naar de Excel sheet kijkt die op mijn site staat dan heb je er minimaal 37 nodig en dan combineer ik al zaken als zes en zestien. Dat en het feit dat je met die Max ics makkelijk de boel kunt dimmen, was voor mij de reden om de klok als 4 matrixen van 8 x 8 leds op te bouwen. Zowiezo wel makkelijk als je de leds los kunt aansturen, dan kun je nog allerlei andere grappige dingen met die klok doen. Voor wat betreft de tijd: je kunt of een dcf module gebruiken (storingsgevoelig dus zul je uit de buurt van de klok moeten monteren), of een RTC chip (even 2 knopjes toevoegen op uren/minuten te stellen, wat code, klaar), of echt lui zijn en er een network shield opzetten en via NTP de tijd naar binnen halen. Enige nadeel van de laatste variant: NTP geeft je altijd de tijd in UTC, je zult dus zelf zomer/wintertijd correctie moeten doen in de code.

Op dit moment ben ik nog bezig met de klok. De huidige opzet (met difuse witte leds) levert iets
te weinig licht op en mede omdat de witte achterplaat ook daglicht vangt, is deze bij daglicht moelijk te lezen. Ik ga nu experimenteren met fellere witte leds (25 en 50000 mcd) en rode leds (meer contrast tov wit).

Voor degene die de code willen (is nog niet volledig), laat maar weten en ik stuur je deze.

Groeten,
GJ.
pi_96486139
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 21:17 schreef gj67 het volgende:
Hallo allemaal,

Leuk om te zien dat mensen mijn "knutsel" project volgen. Ik ben nog niet gestopt met mijn project, sterker nog, deze hangt al aan de muur (zal binnenkort mijn blog updaten met nieuwe info).
Met 20 poorten ga je niet trouwens niet redden, als je naar de Excel sheet kijkt die op mijn site staat dan heb je er minimaal 37 nodig en dan combineer ik al zaken als zes en zestien. Dat en het feit dat je met die Max ics makkelijk de boel kunt dimmen, was voor mij de reden om de klok als 4 matrixen van 8 x 8 leds op te bouwen. Zowiezo wel makkelijk als je de leds los kunt aansturen, dan kun je nog allerlei andere grappige dingen met die klok doen. Voor wat betreft de tijd: je kunt of een dcf module gebruiken (storingsgevoelig dus zul je uit de buurt van de klok moeten monteren), of een RTC chip (even 2 knopjes toevoegen op uren/minuten te stellen, wat code, klaar), of echt lui zijn en er een network shield opzetten en via NTP de tijd naar binnen halen. Enige nadeel van de laatste variant: NTP geeft je altijd de tijd in UTC, je zult dus zelf zomer/wintertijd correctie moeten doen in de code.

Op dit moment ben ik nog bezig met de klok. De huidige opzet (met difuse witte leds) levert iets
te weinig licht op en mede omdat de witte achterplaat ook daglicht vangt, is deze bij daglicht moelijk te lezen. Ik ga nu experimenteren met fellere witte leds (25 en 50000 mcd) en rode leds (meer contrast tov wit).

Voor degene die de code willen (is nog niet volledig), laat maar weten en ik stuur je deze.

Groeten,
GJ.
hehe, gevonden? :P
Maar tel ik dan verkeerd? Ik zie toch 40 groepen op de voorkant. De arduino mega heeft dan genoeg poorten (54 I/O).
En een RTC hoef je toch niet handmatig de tijd in te stellen? Die 'onthoudt' zelf toch de tijd?
En ik heb je code doorgekregen, en zodra ik tijd heb zal ik die weer eens doorlezen.

Maar ik ben een beetje uit de running van dit project, de studie eist alle tijd op, tevens zal dit project nog veel leerwerk voor mij bevatten. Dus (als ie al af komt/wordt gemaakt) het zal nog wel een hele tijd duren.

EDIT: hè, wist ik het en had ik er tijd voor gehad: gratis arduino programmeercursus |:(
pi_96487572
Je moet bij de RTC eerst zelf de tijd instellen, en vanaf dat moment onthoudt 'ie het.
pi_96488607
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 22:25 schreef MilaNL het volgende:
Je moet bij de RTC eerst zelf de tijd instellen, en vanaf dat moment onthoudt 'ie het.
Via programmeren of fysiek met knoppen? Eerste toch?
pi_96497242
In principe beide. Je kunt het zelfs knoploos maken door je laptop er aan te hangen en dan via serial input de tijd te stellen maar dat lijkt me niet vreselijk handig (alhoewel er wel een backup
batterij in die RTC chips zit).
Als je het met knoppen wil doen dan zul je in de code de knoppen moeten uitlezen en aan de hand daarvan moeten bepalen of je een uur/minuut vooruit wil en vervolgens het resultaat naar
de RTC moeten sturen.
pi_96501209
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 08:47 schreef gj67 het volgende:
In principe beide. Je kunt het zelfs knoploos maken door je laptop er aan te hangen en dan via serial input de tijd te stellen maar dat lijkt me niet vreselijk handig (alhoewel er wel een backup
batterij in die RTC chips zit).
Als je het met knoppen wil doen dan zul je in de code de knoppen moeten uitlezen en aan de hand daarvan moeten bepalen of je een uur/minuut vooruit wil en vervolgens het resultaat naar
de RTC moeten sturen.
Hmm, oké. Dat moet ik dus gaan inlezen, want het project valt voor een noob als ik toch wat 'uitgebreid' uit :@ ...
pi_96528128
Ik ben vooral benieuwd hoe/waar je die glasplaat mooi gaat (laten) doen?
pi_96530529
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 22:53 schreef MilaNL het volgende:
Ik ben vooral benieuwd hoe/waar je die glasplaat mooi gaat (laten) doen?
Plaat met een ondoorzichtige 'vel' erachter waar de letters uitgehaald zijn. Maar that's the least of my worries...
  zondag 7 oktober 2012 @ 19:08:38 #21
327191 RobertNL
For your gear.
pi_117701668
Na wat Googelen (en blijkbaar ergens dit topic in het achterhoofd nog verstopt) afgelopen weekend weer eens gekeken naar een wordklock.

In overleg met Iemand91 dus maar even in dit topic bumpen om informatie te vergaren en ervaringen te delen.

Bestelling van de Arduino, CRT chip, breadboard en jumpers zojuist geplaatst en aankomende week maar eens kijken wat voor leds(strips?) ik ga kopen en welk buildplan ik wil gaan volgen.
Met de Arduino en breadboard wil ik eerst wat prutsen zodat ik iets meer kennis/ervaring heb zodoende dat dat nu al is besteld zijn (nog geen/zeer weinig ervaring met programmeren.

Plan is zover dat ik een klok wil bouwen die de tijd per 5 minuten aangeeft (en losse minuten met ledsjes in de hoeken) en niet per minuut een woord zoals het plan van Iemand was.

Als iemand tips/hints ideeën heeft dan hoor ik het wel ;)!
MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
pi_117728387
:W , ben ik weer.

Bij mij was/is het project was weggezakt omdat het programmeren mij tegenstond.
Maar dit is wel weer een goeie trap om me er weer eens in te verdiepen aangezien de ontwikkelingen uiteraard ook niet stil staan.

- Elk woord apart aansturen via een aparte poort op de Arduino board is niet per se nodig; je kunt ook een raster gebruiken zoals eok.gnah hier doet:

Een Arduino Mega is dus niet per se nodig, maar een cloon kost toch niet zo veel. Maar ik weet niet hoe het met de moeilijkheid van programmeren zit om het zo te doen i.p.v. elk woord apart.

Even wat gedachtes en samenvatting van oude posts:

- Het idee om elke minuut met woorden weer te geven moet ik denk ik maar opgeven. Ik heb nog niet uitgerekend hoeveel precies; maar ik gok dat dat zoveel woorden worden dat het gewoon teveel word. Wel jammer want dat zou wel het mooist zijn. Nu moet je de 4 tussenliggende minuten aflezen aan de hand van de 4 LED's in de hoeken.

- Je zou het natuurlijk helemaal van de zotte kunnen maken door rondom de letters 60 LED's te plaatsen; zodat je een klok hebt die ook de secondes kan aangeven. En dan dus een voor een branden (dus bij 23 seconden brandt alleen de 23e LED) of steeds meer branden en bij nieuwe minuut weer opnieuw (dus bij 23 seconden branden er 23 LED's)

- De tijd krijg je door via een RTC-chip; daarop moet je eenmalig de tijd op instellen (via knoppen o.i.d.) en daarna onthoudt die chip de tijd, ook als de stroom er af gaat (d.m.v. ingebouwde batterij)

- Ik moet nodig het programmeren van Arduino gaan leren. D'r zijn zoveel coole dingen mee mogelijk met net zoveel sensoren e.d. :9 ...

gj67 (die hierboven 2x gereageerd heeft) is wat mij betreft nog hét voorbeeld zoals ik het zou willen, maar dan eigenlijk toch liever nog per minuut, maar dat wordt zoals gezegd moeilijk...

EDIT: wat links:
- Duitse klok.
- Een overzicht met klokken.
- Veel gepriegel hier.
- Nog een mooie.
- En nog een. (aan het eind een Nederlandse versie met code)

De Ikea Ribba wissellijsten zijn handige frames. Je hoeft alleen dan alleen nog maar een plaat/folie met letters te hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 08-10-2012 14:02:23 ]
  woensdag 10 oktober 2012 @ 13:42:30 #23
327191 RobertNL
For your gear.
pi_117811957
Bedankt voor de linkjes en info! :D

Plan zover, programmeren aan de hand van de Mega, apparte bordjes bouwen is dan (als het goed is niet nodig). Code is grotendeels op internet te vinden. Met wat hulp komen we daar wel uit. ;)
Daarnaast ook heel wat Ledjes en led strips besteld om te kijken wat het beste werkt.

Wachten op de eerste items zal helaas nog een weekje of twee duren. Een deel is nog niet eens verzonden :'(.

Plan voor vanmiddag:
Layout van woorden maken
Groote bepalen
Lettertype bepalen

[ Bericht 0% gewijzigd door RobertNL op 10-10-2012 13:59:16 ]
MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
pi_117812195
Veruit het makkelijkst is als je 1 of 2 MAX7221's op de kop tikt (tip: free sample bestellen op maxim-ic.com). Dat zijn chips om een led-matrix mee aan te sturen. Er zijn libraries voor Arduino waarmee je die prima aan kunt sturen. Zonder wordt het nog best lastig.

Ben momenteel zelf bezig met een binaire klok, dus ik lees even mee :9

Wat heb je al in huis aan materiaal?

-edit-
hou er ook rekening mee dat een arduino max. 40mA per pin kan leveren. Dat betekent dat het met 1 tot max 2 ledjes (met voorschakelweerstand uiteraard) wel ophoudt. Wil je meer ledjes aansturen, dan heb je een mosfet nodig (bijv 2n7000). eea kun je allemaal voor bijna geen geld uit china halen. -edit2- of nog beter gewoon die MAX7221 gebruiken

[ Bericht 7% gewijzigd door KomtTijd... op 10-10-2012 14:01:43 ]
pi_117812701
Even een stomme opmerking he, maar wellicht toch best slim; is het niet mogelijk met bv 8 poorten uit je arduino, toch 2^8-1 combinaties te maken? (binair combineren dus).
Weet niet hoe dit relaxed electronisch te klussen is overigens
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')