En we zijn alweer bij deeltje 4quote:DEN HAAG - Ouderenbonden, advocaten en belangenverenigingen zijn verbijsterd over twee vergaande wetten die in alle stilte deze week door de Eerste Kamer zijn aangenomen. De eerste wet regelt dat de overheid voortaan bij miljoenen Nederlanders het huis binnen mag treden om eventuele fraude op te sporen.
Op grond van de tweede wet verliest iemand die voor de tweede keer fraudeert tot maximaal vijf jaar zijn complete inkomen.
Iedereen met een uitkering
Beide wetten gaan gelden voor iedereen die een vorm van uitkering geniet, zoals bijstand, WW- of een AOW-uitkering. Maar ook voor iedere ouder die kinderbijslag of een toeslag op de kinderopvang ontvangt. "Dit is buitenproportioneel", zegt een woordvoerder van ANBO, de bond voor 50-plussers. "Bizar", zegt een woordvoerder van Ouders & CO. "Wat heeft de overheid in mijn huis te zoeken, alleen omdat ik kinderen heb?"
Voorheen mocht de overheid alleen een huisbezoek afleggen als er een verdenking was van fraude. Op grond van de nieuwe wet is dat vanaf 2013 niet meer nodig. Iedereen die uitkering of kinderbijslag ontvangt, moet de controleurs binnen laten. Wie dat weigert, krijgt een sanctie opgelegd zoals een korting of tijdelijke stopzetting van de uitkering of toeslag.
Harder aangepakt
Tegelijkertijd wordt fraude vanaf volgend jaar nog harder aangepakt. Bij fraude volgt 100 procent boete. Wie binnen vijf jaar nóg eens fraudeert, krijgt 150 procent boete en de uitbetaling van de uitkering wordt voor maximaal vijf jaar geheel stopgezet. Dit tot het fraudebedrag en de boete betaald zijn. Alleen voor de bijstand geldt een kortere termijn. Die kan maximaal drie maanden op nul worden gezet.
Waar werkenden met schulden nog een stukje inkomen mogen houden om van te leven, de zogeheten beslagvrije voet, moeten fraudeurs straks hun complete uitkering inleveren om de schuld terug te betalen. Om te overleven, moeten deze fraudeurs maar gaan werken voor hun geld, stelden de bewindslieden van Sociale Zaken eerder dit jaar in antwoord op Kamervragen.
Solidariteit
Volgens het kabinet zijn de wetten nodig om de solidariteit voor sociale uitkeringen te behouden. Ouderenbonden en advocaten vrezen het ergste. "Veel ouderen hebben alleen maar een AOW-uitkering. Als je die op nul cent zet, hebben ze niets meer om van te leven", zegt een woordvoerder van de ANBO.
"De overheid degradeert mensen tot dakloosheid. Je neemt iemand zijn bestaanszekerheid af als je zijn uitkering op nul zet. Dit is het einde van ons sociaal zekerheidssysteem", zegt Marc van Hoof, advocaat voor de Bijstandsbond.
Pikkie nog wel...quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:18 schreef mossad_agent het volgende:
Pikkie, waar zeg ik dat IK jarenlange ervaring heb met bijstandsfraude?? Lees het bericht nou nog eens terug... ik zeg: "ze pakken die groep niet voor niets aan he, dat komt na jarenlange ervaring met oplichters."
Hoe lees jij dit als: ik heb jarenlange ervaring......
Door zoveel simplisme krijg ik daar steeds minder trek in...quote:Die bezuinigingen op defensie snap ik direct, dit soort mensen zouden het land moeten verdedigen. Lezen is al te lastig.
Ik zou gewoon stoppen... uitkering aanvragen en de controleurs opwachten met koffie!quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Pikkie nog wel...![]()
Zoals het er staat haalde ik er uit dat jij er jarenlange ervaring mee hebt, maar okee. Niet dus.
[..]
Door zoveel simplisme krijg ik daar steeds minder trek in...
De weg van de minste weerstand, tekenend...quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:27 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Ik zou gewoon stoppen... uitkering aanvragen en de controleurs opwachten met koffie!
Tekenend voor wie of wat? Jij krijgt er steeds minder trek in, eigen woorden.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
De weg van de minste weerstand, tekenend...
en ik werk ook al tig jaar bij een bedrijf en zal dat ook nog wel ff doen, maar ik vind dit soort maatregelen veel te ver gaanquote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:32 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Tekenend voor wie of wat? Jij krijgt er steeds minder trek in, eigen woorden.
Ik zit al bijna 20 jaar bij dezelfde werkgever... de komende 20 jaar ook nog wel.
Oh maar ik vind het ook ver gaan,... maar dat neemt niet weg dat het én nodig blijkt én dat de soep niet zo heet gegeten zal worden als opgediend. Alleen het spastische bij sommige users die de wereld al zien vergaan snap ik niet. Het is nodig...er wordt zoveel gefraudeerd dat op lange termijn het sociale karakter van Nederland, daar waar men zo hoog van opgeeft, niet meer realiseerbaar is.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:35 schreef Re het volgende:
[..]
en ik werk ook al tig jaar bij een bedrijf en zal dat ook nog wel ff doen, maar ik vind dit soort maatregelen veel te ver gaan
Tuurlijk joh. Dat handjevol fraudeurs draait Nederland de nek om en daarom dienen er draconische maatregelen genomen te worden.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:37 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Oh maar ik vind het ook ver gaan,... maar dat neemt niet weg dat het én nodig blijkt én dat de soep niet zo heet gegeten zal worden als opgediend. Alleen het spastische bij sommige users die de wereld al zien vergaan snap ik niet. Het is nodig...er wordt zoveel gefraudeerd dat op lange termijn het sociale karakter van Nederland, daar waar men zo hoog van opgeeft, niet meer realiseerbaar is.
Dus of nu alles goed aanpakken, of op dezelfde manier doorgaan en over een paar jaar helemaal geen sociale stelsel hebben, het is maar waar je voorkeur naar uit gaat.
ik denk dat je het punt mist want niemand hier zal ontkennen dat er fraude wordt gepleegd en dat dat op een zo goed mogelijke manier zal moeten worden aangepakt. Maar wat er straks wettelijk zal worden toegestaan (en dat hoeft in eerste instantie niet zo gebruikt te worden) hiermee gaat gewoon veel te ver en we hebben wel vaker gexzien dat bepaalde wetten op een later tijdstip toch ineens vol worden ingezet (zie bibob bijv.)quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:37 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Oh maar ik vind het ook ver gaan,... maar dat neemt niet weg dat het én nodig blijkt én dat de soep niet zo heet gegeten zal worden als opgediend. Alleen het spastische bij sommige users die de wereld al zien vergaan snap ik niet. Het is nodig...er wordt zoveel gefraudeerd dat op lange termijn het sociale karakter van Nederland, daar waar men zo hoog van opgeeft, niet meer realiseerbaar is.
Dus of nu alles goed aanpakken, of op dezelfde manier doorgaan en over een paar jaar helemaal geen sociale stelsel hebben, het is maar waar je voorkeur naar uit gaat.
Wat is er mis met de bibob wet? Ohja, mensen moeten zich verantwoorden voor hun bezittingen? Moeten we toch ook in de jaarlijkse belastingaangifte doen?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:45 schreef Re het volgende:
[..]
ik denk dat je het punt mist want niemand hier zal ontkennen dat er fraude wordt gepleegd en dat dat op een zo goed mogelijke manier zal moeten worden aangepakt. Maar wat er straks wettelijk zal worden toegestaan (en dat hoeft in eerste instantie niet zo gebruikt te worden) hiermee gaat gewoon veel te ver en we hebben wel vaker gexzien dat bepaalde wetten op een later tijdstip toch ineens vol worden ingezet (zie bibob bijv.)
quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Bij dit soort maatregelen verbaas ik me er altijd over dat dat niet VEEL eerder is ingevoerd... En alle mensen die nu klagen over controles... Kom op zeg, je krijgt jarenlang gratis geld, het minste wat de overheid kan doen is zorgen dat het niet verkwist wordt!
Dit klinkt als een advocaat die vreest klanten kwijt te raken, omdat-ie donders goed weet dat z'n klanten er op los frauderen!quote:"De overheid degradeert mensen tot dakloosheid. Je neemt iemand zijn bestaanszekerheid af als je zijn uitkering op nul zet. Dit is het einde van ons sociaal zekerheidssysteem", zegt Marc van Hoof, advocaat voor de Bijstandsbond.
Nee, echter KAN er legitiem gecontroleerd worden, ook met een simpele AOW, WW of kinderbijslag. En daar zit ik niet op te wachten, lazer maar mooi op met die bevoegdheid.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dit klinkt als een advocaat die vreest klanten kwijt te raken, omdat-ie donders goed weet dat z'n klanten er op los frauderen!
Want als je niet fraudeert, heb je toch niets te vrezen van controles?!
Ook met een simpele AOW wonen mensen illegaal samen omdat ze dan meer geld krijgen. En met WW/kinderbijslag kan ook gefraudeerd worden...quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, echter KAN er legitiem gecontroleerd worden, ook met een simpele AOW, WW of kinderbijslag. En daar zit ik niet op te wachten, lazer maar mooi op met die bevoegdheid.
Hoe je in godsnaam moet frauderen met de WW is mij vooralsnog een raadsel. Ook de AOW is gewoon je eigen geld, of dacht je dat jouw afdrage gewoon verbrand werd? En fraude met de kinderbijslag... hoe dan? Die enkele tientallen die eerder genoemd werden?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:03 schreef RemcoDelft het volgende:
Ook met een simpele AOW wonen mensen illegaal samen omdat ze dan meer geld krijgen. En met WW/kinderbijslag kan ook gefraudeerd worden...
Alsof iedereen per definitie fraudeur is todat het tegendeel bewezen wordt...quote:Dat jij er niet op zit te wachten: prima, maar dan vervalt terecht je aanspraak op gratis geld! De belastingbetaler zit ook niet te wachten op fraudeurs.
Nee maar de straf is wel buitenproportioneel als je iemand hierdoor op straat zet zonder huis en inkomen.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dit klinkt als een advocaat die vreest klanten kwijt te raken, omdat-ie donders goed weet dat z'n klanten er op los frauderen!
Want als je niet fraudeert, heb je toch niets te vrezen van controles?!
Zwartwerk?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe je in godsnaam moet frauderen met de WW is mij vooralsnog een raadsel.
Nou je kan zwart bijklussen met WW uitkering ? Met kinderbijslag, kinderen die zog. in het buitenland verblijven of kinderen van anderen opgeven, die toch allemaal dezelfde naam hebben, Mohammed bv.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe je in godsnaam moet frauderen met de WW is mij vooralsnog een raadsel. Ook de AOW is gewoon je eigen geld, of dacht je dat jouw afdrage gewoon verbrand werd? En fraude met de kinderbijslag... hoe dan? Die enkele tientallen die eerder genoemd werden?
Optie 1: zwart werken.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:09 schreef AchJa het volgende:
Hoe je in godsnaam moet frauderen met de WW is mij vooralsnog een raadsel.
Niks eigen geld, geld van mensen die op dat moment werken! En zoals gezegd afhankelijk van al dan niet samenwonen.quote:Ook de AOW is gewoon je eigen geld, of dacht je dat jouw afdrage gewoon verbrand werd?
Maakt dat uit? Als uit 1000 controles blijkt dat niemand fraudeert stopt de controle vanzelf. Zo niet, dan is het blijkbaar nodig.quote:En fraude met de kinderbijslag... hoe dan?
Wat een onzin. Of vind je iedereen die langs een flitspaal rijdt ook bij voorbaat schuldig?quote:Alsof iedereen per definitie fraudeur is todat het tegendeel bewezen wordt...
Kom nou eens met een fatsoenlijke uitleg vwb fraude met de WW, hoe had je dat in gedachten dan?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:21 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Klopt..en als je op mijn FB kijkt zie je alles staan wat je wilt weten.
Nu alleen mijn FB nog vinden.
Die hadden we al gehad... WW betaal je zelf en krijg je omdat je om wat voor reden dan ook ontslagen wordt, voor de max duur van 38 maanden. En ja, die heb je zelf lopen betalen.quote:
Ja, en de AOW'er heeft in het voortraject betaald voor iedereen... Dus wel eigen geld.quote:Niks eigen geld, geld van mensen die op dat moment werken! En zoals gezegd afhankelijk van al dan niet samenwonen.
Uitgaan van de "goedheid" van de overheid... Yeah, right.quote:Maakt dat uit? Als uit 1000 controles blijkt dat niemand fraudeert stopt de controle vanzelf. Zo niet, dan is het blijkbaar nodig.
Je uitleg loopt mank.quote:Wat een onzin. Of vind je iedereen die langs een flitspaal rijdt ook bij voorbaat schuldig?
Als je niet snapt hoe zwartwerken WW-fraude is houdt het opquote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:30 schreef AchJa het volgende:
Die hadden we al gehad... WW betaal je zelf en krijg je omdat je om wat voor reden dan ook ontslagen wordt, voor de max duur van 38 maanden. En ja, die heb je zelf lopen betalen.
En blijkbaar ontgaat het omslagstelsel je ook... Niet dat dat uitmaakt, want A. niet iedereen heeft eraan meebetaald en B. doet dat niets af aan de fraude ermee.quote:Ja, en de AOW'er heeft in het voortraject betaald voor iedereen... Dus wel eigen geld.
Nee uitgaan van de eerlijkheid van de ontvangers van tientallen miljarden aan subsidies en uitkeringen, dat is een goed ideequote:Uitgaan van de "goedheid" van de overheid... Yeah, right.
Komt op hetzelfde neer, en zou een goede zaak zijn, zodat ook vrachtwagens die 90 rijden een boete krijgen op een 130-weg.quote:Deze wet is iedereen flitsen en we bepalen achteraf wel wie er te hard reed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |