abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 oktober 2012 @ 14:37:33 #151
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_117853739
Eén luiaard voor dit topic.

donderdag 11 oktober 2012 @ 14:38:03 #152
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_117853760
quote:
6s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 14:37 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

*Wijselijk mond houdt...
:+

deed je dat toen ook of liet je wel duidelijk merken dat je behang afkrabben een kutklusje vond?
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_117853793
ze moeten gewoon van het curriculum afblijven
  donderdag 11 oktober 2012 @ 14:40:06 #154
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_117853832
quote:
99s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 14:34 schreef Yi-Long het volgende:
Even los van de tiepvautten van TS in de OP, is de klacht natuurlijk meer dan terecht: Nee, kinderen mogen tegenwoordig nauwelijks meer kinderen zijn.

En dat is zeer zeer sneu, vooral gezien het matige niveau van het onderwijs in NL dat voornamelijk draait om het klakkeloos kunnen overnemen en onthouden van bestaande informatie, ipv zelf kritisch na te leren denken.

Zonde.
Ben ik niet met je eens. Met beide dingen niet.
Ik denk echt dat kinderen tegenwoordig zelf ook vlotter zijn met dingen dan generaties terug.
Mijn oudste is 4,5 en die kan al flink wat letters herkennen, puur uit eigen interesse. Als hij me vraagt 'welke letter is dat mama' ga ik niet zeggen 'dat zeg ik niet, je bent pas 4, vraag het nog maar eens als je 6 bent.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat hij niet al kan lezen voor hij strakjes naar groep 3 gaat.

En over je tweede deel, het onderwijs maakt vlgs mij juist een verschuiving door naar dat kinderen meer en meer zelf hun informatie moeten zoeken en het moeten toepassen en steeds minder naar klakkeloos stampwerk.
  donderdag 11 oktober 2012 @ 14:42:00 #155
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_117853915
een serieuze opmerking en het topic is twee minuten dood :D
  donderdag 11 oktober 2012 @ 14:43:41 #156
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_117853994
Die van mij gaat straks naar een school waar ze de lesstof aanpassen aan het niveau van het kind. :)
pi_117854031
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 14:43 schreef Armageddon het volgende:
Die van mij gaat straks naar een school waar ze de lesstof aanpassen aan het niveau van het kind. :)
Daar begonnen de problemen voor ts...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_117854295
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 14:40 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik denk echt dat kinderen tegenwoordig zelf ook vlotter zijn met dingen dan generaties terug.
Mijn oudste is 4,5 en die kan al flink wat letters herkennen, puur uit eigen interesse. Als hij me vraagt 'welke letter is dat mama' ga ik niet zeggen 'dat zeg ik niet, je bent pas 4, vraag het nog maar eens als je 6 bent.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat hij niet al kan lezen voor hij strakjes naar groep 3 gaat.

En over je tweede deel, het onderwijs maakt vlgs mij juist een verschuiving door naar dat kinderen meer en meer zelf hun informatie moeten zoeken en het moeten toepassen en steeds minder naar klakkeloos stampwerk.
Precies! Als ik zie hoe mijn dochter bijvoorbeeld rekenen krijgt op school, is dat echt een wereld van verschil met mijn reken werk in de jaren 80 waar ik gewoon simpel rijtjes met sommen moest doen. Het is juist veel meer zelf nadenken. Ook het systeem met weektaken is er op gebaseerd dat ze meer zelf moeten nadenken.
pi_117854311
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 14:44 schreef Ticootje het volgende:

[..]

_O-
  donderdag 11 oktober 2012 @ 14:52:22 #160
2964 Armageddon
pi_117854346
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 14:44 schreef Ticootje het volgende:

[..]

:D
  donderdag 11 oktober 2012 @ 14:55:58 #161
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_117854511
quote:

[..]

Je hoort mij ook nergens beweren dat je kinderen geen dingen kunt of mag leren. Natuurlijk wel. Prima zelfs. (Duh).

Alleen als je dan leest dat ze straks meteen al een soort cito-toets krijgen, tja... dan heb ik daar zo'n mijn bedenkingen bij. ik vind het op die leeftijd veel belangrijker dat ze goed leren omgaan met elkaar, beleefdheid/manieren leren, kijken waar hun kwaliteiten en interesses liggen, en idd dus gewoon kind mogen zijn.

Die woordjes en dat rekenen dat komt echt vanzelf wel. Je moet eerst zorgen dat de basis goed ligt bij het kind zelf.

quote:
Dat verschilt per kind/scholier/student, per klas, per vak, per onderwerp, maar tegenwoordig komt het te vaak voor dat een leraar geen les meer geeft, maar lekker op zijn stoel gaat zitten, de koters een opdracht geeft, en dan zegt 'zoek het maar uit, het staap op internet, en lever het volgende week in!'. Dat vind ik geen onderwijs. Dan kan ik net zo goed thuisblijven en me alleen richten op de zaken die ik wel belangrijk vind om zelf te leren.

Daarnaast zijn er veel scholieren/studenten die iets veel makkelijker meekrijgen wanneer ze het HOREN, dus een mondeling verhaal van een leraar waar ook meteen directe interactie mee mogelijk is om zodoende meteen en zonder drempel eventuele vraagtekens te verduidelijken.

Als je dat allemaal zelf moet opzoeken, vaak uit bronnen die elkaar tegenspreken btw, dan leg je drempels neer bij het vinden van de juiste informatie, maar daarnaast zullen velen het ook minder goed onthouden, omdat je toch al snel in zo'n lap tekst selectief gaat kijken wat jij denkt dat de relevante informatie is, terwijl een leraar vaak WEET wat de relevante informatie is en daar dus eventjes de nadruk op legt in zijn betoog.

Om nog maar te zwijgen over de kanker die 'groepsprojecten' heet, waarbij de helft van de groep er geen fuck aan doet omdat ze weten dat de anderen het dan wel oppakken omdat die geen onvoldoende willen riskeren.
pi_117854543
quote:

[..]

Ik krijg wel de jeuk van dat eeuwige gemeet en gehokjesprop.

Daarnaast lijkt het dat school als geheel vooral afgestemd wordt op kinderen die net iets onder het gemiddelde presteren, zodat ook slome Henkie het kan bijhouden. Als je normaal bent en doet, is dat eerder een straf. Maar dat zie je overal in de maatschappij terug nowadays.
pi_117854643
quote:
7s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 14:56 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ik krijg wel de jeuk van dat eeuwige gemeet en gehokjesprop.

Daarnaast lijkt het dat school als geheel vooral afgestemd wordt op kinderen die net iets onder het gemiddelde presteren, zodat ook slome Henkie het kan bijhouden. Als je normaal bent en doet, is dat eerder een straf. Maar dat zie je overal in de maatschappij terug nowadays.
Dat laatste klopt wel een beetje. Al hebben veel scholen toch ook extra moeilijk werk voor kinderen die het allemaal wel snappen.
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:02:13 #164
2964 Armageddon
pi_117854752
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 14:59 schreef mirannie het volgende:

[..]

Dat laatste klopt wel een beetje. Al hebben veel scholen toch ook extra moeilijk werk voor kinderen die het allemaal wel snappen.
Jena plan heet dat. :)
pi_117854774
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:02 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Tegenwoordig doen ook gewoon de klassieke scholen dat..
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:05:19 #166
2964 Armageddon
pi_117854859
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:03 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Tegenwoordig doen ook gewoon de klassieke scholen dat..
Ow das mooi! :)
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:05:47 #167
2964 Armageddon
pi_117854872
Anders zit je je mooi te vervelen omdat Hasan nog geen Nederlands kan. 8-)
pi_117854887
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:05 schreef Armageddon het volgende:
Wat niet ondenkbaar is in het mooie den haag...
pi_117854911
Al zijn het bij Jen vooral Polen....
pi_117854924
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:02 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Nou, dat hoeft dus niet per se. Mijn dochter zit op een doodgewone openbare basisschool en zij werken hier ook mee.
pi_117854999
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:05 schreef Armageddon het volgende:
Dat dus ook. Mijn dochter heeft dus 3 kinderen in de klas waarvan de ouders weigeren nederlands te spreken met hun kids. 1 daarvan spreekt nu in groep 8 nog steeds bar slecht nederlands. En ja, dat houdt de rest van de klas nogal op.
pi_117855044
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 14:59 schreef mirannie het volgende:

[..]

Ja maar het gaat juist óók weer niet om de kinderen die extra goed presteren.

Voorbeeldje zwemles (iets anders, maar voor het idee): onze dochter is slim en bijdehand genoeg maar ze heeft soms ff een aanloopje nodig. Daarnaast trekt ze niet snel d'r mondje open dus ze zakt soms een beetje weg in de groep. Nou zitten d'r in zo'n zwemklasje standaard 2 die bang zijn voor water en 4 kutjong die continue wat anders aan het doen zijn en aan het klieren zijn. Daar gaat dus 90% van de tijd van de juf aan op. Waardoor de grijze muisjes achter gaan lopen en gut, opeens komen ze niet meer mee. Hoe kan dat toch. Ja, omdat die juf continue kinderen het water aan het inpraten is en kutjong in het gareel aan het houden is.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 11 oktober 2012 @ 15:10:50 #173
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_117855066
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 13:54 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik weet nog een mooi taal-topic voor je: Rijgers

*O*
Ik lees 'm elk jaar een keer huilend van de lach door.
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:11:59 #174
2964 Armageddon
pi_117855104
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:09 schreef mirannie het volgende:

[..]

Dat dus ook. Mijn dochter heeft dus 3 kinderen in de klas waarvan de ouders weigeren nederlands te spreken met hun kids. 1 daarvan spreekt nu in groep 8 nog steeds bar slecht nederlands. En ja, dat houdt de rest van de klas nogal op.
Weigeren? Zulke idioten mogen ze wat mij betreft een enkeltje thuisland geven. Wat kan ik hier boos om worden.
pi_117855281
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:11 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Weigeren? Zulke idioten mogen ze wat mij betreft een enkeltje thuisland geven. Wat kan ik hier boos om worden.
Ik denk dan dus serieus, wat kom je dan doen?
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:20:15 #176
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_117855411
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:09 schreef mirannie het volgende:

[..]

'Weigeren' klinkt alsof het een keuze is, maar sommige KUNNEN het gewoon echt niet, en wanneer die hun kinderen opvoeden, dan hebben ze niet meteen een tolk paraat om ze de juiste woorden te leren.

Mijn schoonouders spreken ook nauwelijks Nederlands, en thuis dus eigenlijk alleen maar Chinees met de kinderen, maar zowel mijn vriendin als mijn schoonzusje zijn hooggeschoold en kunnen prima Nederlands.
pi_117855492
quote:
99s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:20 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

'Weigeren' klinkt alsof het een keuze is, maar sommige KUNNEN het gewoon echt niet, en wanneer die hun kinderen opvoeden, dan hebben ze niet meteen een tolk paraat om ze de juiste woorden te leren.

Mijn schoonouders spreken ook nauwelijks Nederlands, en thuis dus eigenlijk alleen maar Chinees met de kinderen, maar zowel mijn vriendin als mijn schoonzusje zijn hooggeschoold en kunnen prima Nederlands.
Als je een jaar of 10 in nederland woont en je nog geen fatsoenlijk gesprek aankan bij de bakker om een brood te bestellen, dan wil je het gewoon niet.
pi_117855495
quote:

[..]

Of misschien kom je net aan als vluchteling met een verblijfstatus en heb je gewoon nog geen tijd gehad om fatsoenlijk Nederlands te leren en moeten je kinderen wél naar school. Of wou je ze thuis laten blijven en ze daardoor helemaal geen Nederlands aanleren? :).

Overigens zijn er ook vast hordes die gewoon te beroerd zijn hoor :').
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:22:55 #179
2964 Armageddon
pi_117855512
quote:

[..]

Sorry hoor, maar als jij in een ander land gaat wonen dan zorg je gewoon dat je de taal gaat leren. Moet je in Frankrijk mee aankomen, met dit verhaal. :')
pi_117855550
Is dat trouwens geen vereiste tegenwoordig met al die inburgeringsmeuk enzo? :?.
pi_117855574
quote:
5s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:23 schreef Luigi het volgende:
Is dat trouwens geen vereiste tegenwoordig met al die inburgeringsmeuk enzo? :?.
Dat niveau staat ongeveer gelijk aan wat er in de OP staat ja.
pi_117855603
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:24 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dat niveau staat ongeveer gelijk aan wat er in de OP staat ja.
Dat klinkt als een aanname.
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:26:18 #183
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_117855648
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:22 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar als jij in een ander land gaat wonen dan zorg je gewoon dat je de taal gaat leren. Moet je in Frankrijk mee aankomen, met dit verhaal. :')
Ook in Frankrijk zal het wel voorkomen, net zoals in de VS hele eerste generaties (vooral vrouwen) geen Engels spreken, maar dat zijn groepen die zichzelf zonder overheidssteun prima weten te redden, en hun kinderen spreken over het algemeen vloeiend zowel de taal van het land waar de ouders vandaan komen als de taal van het land waar ze wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:26:23 #184
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_117855652
Ik heb vroeger op een Jenaplan gezeten en kijk wat voor een prachtmens ik ben geworden :7
pi_117855663
quote:
14s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:25 schreef Luigi het volgende:

[..]

Dat klinkt als een aanname.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_117855697
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:26 schreef Ticootje het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ruim 10 jaar geleden waren die cursussen er nog niet. En ook niet verplicht. En al helemaal niet voor Oost-Europeanen. Volgens mij nu ook alleen nog maar voor NWA's (niet westerse allochtonen).
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:28:34 #187
2964 Armageddon
pi_117855740
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ook in Frankrijk zal het wel voorkomen, net zoals in de VS hele eerste generaties (vooral vrouwen) geen Engels spreken, maar dat zijn groepen die zichzelf zonder overheidssteun prima weten te redden, en hun kinderen spreken over het algemeen vloeiend zowel de taal van het land waar de ouders vandaan komen als de taal van het land waar ze wonen.
Allemaal prima. Ik heb er alleen geen zin in dat Celine achter gaat lopen omdat andere ouders het verrotten om Nederlands te lullen. 8-)
pi_117855748
quote:
7s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:27 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ruim 10 jaar geleden waren die cursussen er nog niet. En ook niet verplicht. En al helemaal niet voor Oost-Europeanen. Volgens mij nu ook alleen nog maar voor NWA's (niet westerse allochtonen).
Maar kon je wel degelijk cursussen Nederlands doen he?
pi_117855770
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:28 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Maar kon je wel degelijk cursussen Nederlands doen he?
Daat heeft niemand gezegd of ontkent in dit topic ;).
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:30:51 #190
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_117855839
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:28 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Allemaal prima. Ik heb er alleen geen zin in dat Celine achter gaat lopen omdat andere ouders het verrotten om Nederlands te lullen. 8-)
Dat kan ik me voorstellen, maar het punt zit hem niet zozeer in het feit dat de ouders de taal wel of niet spreken, maar in dat ze het belangrijk vinden dat het kind de taal leert spreken, en dat kan prima als de ouders de taal niet spreken, maar daar moet je wel wat voor doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_117855881
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat kan ik me voorstellen, maar het punt zit hem niet zozeer in het feit dat de ouders de taal wel of niet spreken, maar in dat ze het belangrijk vinden dat het kind de taal leert spreken, en dat kan prima als de ouders de taal niet spreken, maar daar moet je wel wat voor doen.
Ik blijf het een belachelijke vertoning vinden als er dan weer zo'n dame probeert met de juf te praten en dat het kind moet tolken... Je geeft wel een signaal af.
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:32:34 #192
2964 Armageddon
pi_117855894
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk toch dat het een stuk sneller gaat met dat leren als de ouders ook Nederlands spreken. Denk je niet?
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:33:46 #193
2964 Armageddon
pi_117855943
Zou ook een uur aan wachtrij schelen bij het stadhuis hier in Den Haag.
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:33:52 #194
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_117855946
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:32 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Ik denk toch dat het een stuk sneller gaat met dat leren als de ouders ook Nederlands spreken. Denk je niet?
Ik weet niet of het helpt als de ouders slecht NL spreken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:35:08 #195
369415 Bendoe
-|||----------|||-
pi_117856009
Werdt _O- kutselen _O-
Op vrijdag 24 augustus 2012 21:25 schreef LittleBrownie het volgende:
Boks van Bendoe _O_
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:36:35 #196
2964 Armageddon
pi_117856067
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik weet niet of het helpt als de ouders slecht NL spreken.
Zit wat in ja maar die ouders kunnen ook nog steeds leren. Op de PSZ zijn ze trouwens maar wat blij dat Celine heel erg goed Nederlands spreekt. Daar steken die kinderen een hoop van op. Ze is trouwens met nog een kindje de enige blanke daar. Zitten zo'n 25 kinderen. :')
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:37:34 #197
2964 Armageddon
pi_117856114
Celine de Nederlandse juf van 3,5 jaar oud. :D
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:38:31 #198
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_117856148
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:36 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Zit wat in ja maar die ouders kunnen ook nog steeds leren. Op de PSZ zijn ze trouwens maar wat blij dat Celine heel erg goed Nederlands spreekt. Daar steken die kinderen een hoop van op. Ze is trouwens met nog een kindje de enige blanke daar. Zitten zo'n 25 kinderen. :')
Ik ben ook heel blij dat Soneal straks naar een PSZ gaat waar in het ergste geval wat plattelands taalachterstand is, zo hypocriet ben ik dan wel weer :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_117856167
quote:

[..]

Dat is wel heel sneu ja.
pi_117856185
quote:

[..]

De goede wijken A.

J. ging laatst mee om de kinderen te halen... Hij moest het toch kwijt, dat er geen blanke ouders, anders dan het groepje polen, op het schoolplein stonden..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')