quote:
Ben ik niet met je eens. Met beide dingen niet.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:34 schreef Yi-Long het volgende:
Even los van de tiepvautten van TS in de OP, is de klacht natuurlijk meer dan terecht: Nee, kinderen mogen tegenwoordig nauwelijks meer kinderen zijn.
En dat is zeer zeer sneu, vooral gezien het matige niveau van het onderwijs in NL dat voornamelijk draait om het klakkeloos kunnen overnemen en onthouden van bestaande informatie, ipv zelf kritisch na te leren denken.
Zonde.
Daar begonnen de problemen voor ts...quote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:43 schreef Armageddon het volgende:
Die van mij gaat straks naar een school waar ze de lesstof aanpassen aan het niveau van het kind.
Precies! Als ik zie hoe mijn dochter bijvoorbeeld rekenen krijgt op school, is dat echt een wereld van verschil met mijn reken werk in de jaren 80 waar ik gewoon simpel rijtjes met sommen moest doen. Het is juist veel meer zelf nadenken. Ook het systeem met weektaken is er op gebaseerd dat ze meer zelf moeten nadenken.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:40 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Met beide dingen niet.
Ik denk echt dat kinderen tegenwoordig zelf ook vlotter zijn met dingen dan generaties terug.
Mijn oudste is 4,5 en die kan al flink wat letters herkennen, puur uit eigen interesse. Als hij me vraagt 'welke letter is dat mama' ga ik niet zeggen 'dat zeg ik niet, je bent pas 4, vraag het nog maar eens als je 6 bent.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat hij niet al kan lezen voor hij strakjes naar groep 3 gaat.
En over je tweede deel, het onderwijs maakt vlgs mij juist een verschuiving door naar dat kinderen meer en meer zelf hun informatie moeten zoeken en het moeten toepassen en steeds minder naar klakkeloos stampwerk.
quote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:44 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Daar begonnen de problemen voor ts...
quote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:44 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Daar begonnen de problemen voor ts...
Je hoort mij ook nergens beweren dat je kinderen geen dingen kunt of mag leren. Natuurlijk wel. Prima zelfs. (Duh).quote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:40 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik denk echt dat kinderen tegenwoordig zelf ook vlotter zijn met dingen dan generaties terug.
Mijn oudste is 4,5 en die kan al flink wat letters herkennen, puur uit eigen interesse. Als hij me vraagt 'welke letter is dat mama' ga ik niet zeggen 'dat zeg ik niet, je bent pas 4, vraag het nog maar eens als je 6 bent.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat hij niet al kan lezen voor hij strakjes naar groep 3 gaat.
Dat verschilt per kind/scholier/student, per klas, per vak, per onderwerp, maar tegenwoordig komt het te vaak voor dat een leraar geen les meer geeft, maar lekker op zijn stoel gaat zitten, de koters een opdracht geeft, en dan zegt 'zoek het maar uit, het staap op internet, en lever het volgende week in!'. Dat vind ik geen onderwijs. Dan kan ik net zo goed thuisblijven en me alleen richten op de zaken die ik wel belangrijk vind om zelf te leren.quote:En over je tweede deel, het onderwijs maakt vlgs mij juist een verschuiving door naar dat kinderen meer en meer zelf hun informatie moeten zoeken en het moeten toepassen en steeds minder naar klakkeloos stampwerk.
Ik krijg wel de jeuk van dat eeuwige gemeet en gehokjesprop.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:40 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
En over je tweede deel, het onderwijs maakt vlgs mij juist een verschuiving door naar dat kinderen meer en meer zelf hun informatie moeten zoeken en het moeten toepassen en steeds minder naar klakkeloos stampwerk.
Dat laatste klopt wel een beetje. Al hebben veel scholen toch ook extra moeilijk werk voor kinderen die het allemaal wel snappen.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:56 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik krijg wel de jeuk van dat eeuwige gemeet en gehokjesprop.
Daarnaast lijkt het dat school als geheel vooral afgestemd wordt op kinderen die net iets onder het gemiddelde presteren, zodat ook slome Henkie het kan bijhouden. Als je normaal bent en doet, is dat eerder een straf. Maar dat zie je overal in de maatschappij terug nowadays.
Jena plan heet dat.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:59 schreef mirannie het volgende:
[..]
Dat laatste klopt wel een beetje. Al hebben veel scholen toch ook extra moeilijk werk voor kinderen die het allemaal wel snappen.
Tegenwoordig doen ook gewoon de klassieke scholen dat..quote:
Ow das mooi!quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:03 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Tegenwoordig doen ook gewoon de klassieke scholen dat..
Wat niet ondenkbaar is in het mooie den haag...quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:05 schreef Armageddon het volgende:
Anders zit je je mooi te vervelen omdat Hasan nog geen Nederlands kan.
Nou, dat hoeft dus niet per se. Mijn dochter zit op een doodgewone openbare basisschool en zij werken hier ook mee.quote:
Dat dus ook. Mijn dochter heeft dus 3 kinderen in de klas waarvan de ouders weigeren nederlands te spreken met hun kids. 1 daarvan spreekt nu in groep 8 nog steeds bar slecht nederlands. En ja, dat houdt de rest van de klas nogal op.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:05 schreef Armageddon het volgende:
Anders zit je je mooi te vervelen omdat Hasan nog geen Nederlands kan.
Ja maar het gaat juist óók weer niet om de kinderen die extra goed presteren.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 14:59 schreef mirannie het volgende:
[..]
Dat laatste klopt wel een beetje. Al hebben veel scholen toch ook extra moeilijk werk voor kinderen die het allemaal wel snappen.
Ik lees 'm elk jaar een keer huilend van de lach door.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 13:54 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik weet nog een mooi taal-topic voor je: Rijgers
Weigeren? Zulke idioten mogen ze wat mij betreft een enkeltje thuisland geven. Wat kan ik hier boos om worden.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:09 schreef mirannie het volgende:
[..]
Dat dus ook. Mijn dochter heeft dus 3 kinderen in de klas waarvan de ouders weigeren nederlands te spreken met hun kids. 1 daarvan spreekt nu in groep 8 nog steeds bar slecht nederlands. En ja, dat houdt de rest van de klas nogal op.
Ik denk dan dus serieus, wat kom je dan doen?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:11 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Weigeren? Zulke idioten mogen ze wat mij betreft een enkeltje thuisland geven. Wat kan ik hier boos om worden.
'Weigeren' klinkt alsof het een keuze is, maar sommige KUNNEN het gewoon echt niet, en wanneer die hun kinderen opvoeden, dan hebben ze niet meteen een tolk paraat om ze de juiste woorden te leren.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:09 schreef mirannie het volgende:
[..]
Dat dus ook. Mijn dochter heeft dus 3 kinderen in de klas waarvan de ouders weigeren nederlands te spreken met hun kids. 1 daarvan spreekt nu in groep 8 nog steeds bar slecht nederlands. En ja, dat houdt de rest van de klas nogal op.
Als je een jaar of 10 in nederland woont en je nog geen fatsoenlijk gesprek aankan bij de bakker om een brood te bestellen, dan wil je het gewoon niet.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:20 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
'Weigeren' klinkt alsof het een keuze is, maar sommige KUNNEN het gewoon echt niet, en wanneer die hun kinderen opvoeden, dan hebben ze niet meteen een tolk paraat om ze de juiste woorden te leren.
Mijn schoonouders spreken ook nauwelijks Nederlands, en thuis dus eigenlijk alleen maar Chinees met de kinderen, maar zowel mijn vriendin als mijn schoonzusje zijn hooggeschoold en kunnen prima Nederlands.
Of misschien kom je net aan als vluchteling met een verblijfstatus en heb je gewoon nog geen tijd gehad om fatsoenlijk Nederlands te leren en moeten je kinderen wél naar school. Of wou je ze thuis laten blijven en ze daardoor helemaal geen Nederlands aanleren?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:20 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
'Weigeren' klinkt alsof het een keuze is, maar sommige KUNNEN het gewoon echt niet, en wanneer die hun kinderen opvoeden, dan hebben ze niet meteen een tolk paraat om ze de juiste woorden te leren.
Mijn schoonouders spreken ook nauwelijks Nederlands, en thuis dus eigenlijk alleen maar Chinees met de kinderen, maar zowel mijn vriendin als mijn schoonzusje zijn hooggeschoold en kunnen prima Nederlands.
Sorry hoor, maar als jij in een ander land gaat wonen dan zorg je gewoon dat je de taal gaat leren. Moet je in Frankrijk mee aankomen, met dit verhaal.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 15:20 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |