Klopt, ik studeer geheel nominaal en word de dupe van zo een regeling. En dan zie je mensen van mbo 8 jaar ov+stufi krijgen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 23:21 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Daarom vind ik het goed dat de langstudeermaatregel wel als nog is gestopt. Maar de inkorting van het studentenreisproduct hebben ze er wel doorheen gejast. Leuk dat ik nu 3083 euro terug krijg, maar in mijn master ben ik dat net zo hard kwijt aan een jaartrajectkaart naar mijn uni omdat ik nog tot 1 januari gebruik mag maken van mijn gratis OV-recht. Dus tja, how about that?Maar gek genoeg hoor je daar niemand over. Regels aanpassen moet kunnen, maar met in begrip van een overgangsregeling. Aka: alleen voor nieuwe gevallen. Waarom die inkorting dan wel ingaat ook voor bestaande gevallen snap ik niet
Maargoed, rond 1 november hmm aldus de RuG?Zoals gezegd: kan ik het alvast reserveren voor een jaartrajectkaart à raison 3581 euro
Als je nominaal studeert kan je natuurlijk geen last krijgenquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 14:10 schreef xminator het volgende:
[..]
Klopt, ik studeer geheel nominaal en word de dupe van zo een regeling. En dan zie je mensen van mbo 8 jaar ov+stufi krijgen.
Nee dat klopt, maar stel je studeert nominaal tot je master en je doet er een half jaartje langer over.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 22:19 schreef Yreal het volgende:
[..]
Als je nominaal studeert kan je natuurlijk geen last krijgen
Klopt maar hbo'rs met universitaire ambities waren altijd al hard de lul onder deze plannenquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 22:21 schreef xminator het volgende:
[..]
Nee dat klopt, maar stel je studeert nominaal tot je master en je doet er een half jaartje langer over.
Dus je krijgt 4+1 jaar voor hbo+master en je doet er 5,5 jaar over. Ben je toch wel een half jaar de dupe van zo een stupide regeling.
Wat een homo'squote:Op dinsdag 23 oktober 2012 22:20 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Deze maand wordt nog gewoon verhoogd collegegeld geïnd bij Erasmus.
Klopt maar nu nog harder en dan heb je ook nog de extra kosten voor een pre-master.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 22:23 schreef Yreal het volgende:
[..]
Klopt maar hbo'rs met universitaire ambities waren altijd al hard de lul onder deze plannen
probeer eens een wo bachelor te doenquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 22:25 schreef xminator het volgende:
[..]
Klopt maar nu nog harder en dan heb je ook nog de extra kosten voor een pre-master.
Gelukkig word ik er niet door geraakt. Nu stimuleren ze als het ware de HBO-P -> WO route.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 22:32 schreef Yreal het volgende:
[..]
probeer eens een wo bachelor te doen
Niet waar. Dit staat erbij:quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 22:20 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Deze maand wordt nog gewoon verhoogd collegegeld geïnd bij Erasmus.
quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 23:42 schreef N0rah het volgende:
[..]
Niet waar. Dit staat erbij:
De incassotermijn van oktober zal worden verrekend met de reeds geïncasseerde langstudeerboete.
Duidelijke taal toch?
Spannenddddddquote:
quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:15 schreef hmmmz het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)angstudeerboete.html
quote:
quote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:31 schreef Joosie200 het volgende:
Gelukkig heeft de hbo-raad het niet voor het zeggen
LSVb.nl: Het is kwalijk dat partijen het terechte afschaffen van de langstudeerboete gebruiken om het afschaffen van de studiefinanciering goed te praten. De LSVb is en blijft tegen de langstudeerboete. Heijneman: “We doen een oproep aan de politici om de gevolgen van het schuldenstelsel goed te overzien en te kijken naar alternatieven waar wij graag over meepraten. De tijd dringt, het is nu of nooit”.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 17:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De HBO-raad, een belangenvereniging voor HBO-schoolbesturen, zou zich beter druk maken om het instellingstarief. Dat maakt in tegenstelling tot het leenstelsel het studeren daadwerkelijk onmogelijk.
Het tweede gaat om een handjevol studenten en op dit moment zijn er 400.000 studenten die (nominaal) studiefinanciering ontvangen. Als ik ergens geld vandaan zou moeten halen zou ik wel weten waar.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 21:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als ik mag kiezen tussen het leenstelsel en het afschaffen van het instellingstarief en het verplichten van een eerlijk deeltijdtarief dan heb ik snel gekozen voor het laatste. Ik begrijp niet dat de overheid dit laatste niet doet nu het zoveel geld van de studenten afpakt, bij wijze van spreken.
Ik vraag me zelfs af in hoeverre het een "aanbod" is van DUO ( om onder al die voorwaarden en beloftes een prestatiebeurs aan te gaan en te lenen etc ), die door ons is aanvaard, waarbij nu een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van die overeenkomst is ontstaan.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:42 schreef Joosie200 het volgende:
Ik ben de pen al ingeklommen en kreeg afgelopen paar dagen het bericht dat ik de mallemolen in ben gegaan bij DUO. Zo nodig maar in beroep op bezwaar, gewoon omdat het kan! Maar eens zien hoe de rechter hier over denkt. En dan niet met zo'n slap verhaal aan komen zetten zoals met de langstudeermaatregel wat een verhoogd wettelijk collegegeld was. Collegegeld wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld > dus voorzienbaar.Toen ik begon en onder de prestatiebeurs viel werd mij iig voorgehouden door de IB-G/DUO: 4 jaar nominaal + 3 jaar lening. Vind dat toch wel vallen onder het vertrouwensbeginsel, je gaat er vanuit dat de regels zus luiden maar zodra je de eindstreep nadert blijken ze zo te luiden. Waar kan je dan nog rederlijkerwijs vanuit gaat als student?
Dus dan mag ik op mijn beurt DUO daar toch wel aan houden, iets met opgewekt vertrouwen bladiebla.
Ah, ik heb nog geen bestuursrecht gehad, ben nog maar eerstejaars maar ben wel bereid om alles uit de kast te trekken, ook al zit er nog niet zoveel in die kast . Thanks voor de ophelderingquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:49 schreef Joosie200 het volgende:
Dat is ook een interessante om te onderzoeken.Maar het gaat hier om DUO als in ZBO (zelfstandig bestuursorgaan) versus de student als natuurlijk persoon. Dus soort-van-maar-toch-niet-helemaal-overheid vs burger > dus bestuursrecht en niet civiel.
Het verhoogd collegegeldkrediet is deze maand voor het laatst uitbetaald.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:14 schreef Unares het volgende:
Ik heb ook het wettelijk verhoogd collegegeldkrediet ontvangen, ondanks dat de boete is afgeschaft. Ik snap dat het gewoon bovenop mijn studieschuld komt, maar tot wanneer (hoeveel maanden) zouden ze dit nog uitbetalen denken jullie?
Lees:quote:Op donderdag 25 oktober 2012 22:47 schreef Morera het volgende:
Dit kan echt niet hoor je kan niet duizend keer de wet gaan veranderen in nog geen jaar tijd. Even serieus, is rechtszekerheid helemaal niets meer waard in dit land? Om te huilen.
Dit kan trouwens ook niet hoor, HBOraad en LSVb, eerst ergens voor pleiten en er dan weer op terug komen.
Vinden jullie het nou echt handig om uitgerekend nu weer verwarring en chaos te doen ontstaan, net nu de boete is afgeschaft en er van alles in werking is gesteld ( vooral administratief ) om mensen hun geld terug te geven, waarbij veel mensen dat geld misschien alweer voor andere dingen nodig hebben? Zoals het bekostigen van de reisjes naar je onderwijsinstelling omdat je vanaf 1 jan 2013 geen recht meer op OV hebt?![]()
Waarom hebben jullie het daar niet over? ipv weer onrust zaaien.
Het moge duidelijk zijn dat LSVb niet gaat draaikonten wat betreft haar mening over de langstudeerboete. Wij vinden dit toch echt nog steeds een gedrocht van een wetquote:Op donderdag 25 oktober 2012 19:58 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
LSVb.nl: Het is kwalijk dat partijen het terechte afschaffen van de langstudeerboete gebruiken om het afschaffen van de studiefinanciering goed te praten. De LSVb is en blijft tegen de langstudeerboete. Heijneman: “We doen een oproep aan de politici om de gevolgen van het schuldenstelsel goed te overzien en te kijken naar alternatieven waar wij graag over meepraten. De tijd dringt, het is nu of nooit”.
hbo-raad.nl: Thom de Graaf (hbo-raad) pleit niet alsnog voor de langstudeerboete, die momenteel afgeschaft wordt, zoals de Telegraaf vanmorgen schrijft. Deze maatregel blijft de HBO-raad afwijzen.
Dus, beetje uit het verband gerukt allemaalNatuurlijk is de LSVb niet opeens vóór een langstudeerboete....
Bijlenen is ook een optie...?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:47 schreef Unares het volgende:
Jammer, vond het wel een lekker zakcentje
Het is natuurlijk zelfmoord voor een belangenorganisatie (en dus ook voor politieke partijen en politici zoals we met Wouter Bos hebben gemerkt) om te draaikonten.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 10:28 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
[..]
Bijlenen is ook een optie...?Komt op hetzelfde neer.
Vandaar dat wij het ook aardig vervelend vinden dat dit als zodanig (ongenuanceerd en verdraaid) naar buiten is gekomen in de mediaquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 12:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is natuurlijk zelfmoord voor een belangenorganisatie (en dus ook voor politieke partijen en politici zoals we met Wouter Bos hebben gemerkt) om te draaikonten.
Heeft de LSVb een officiëel standpunt ingenomen m.b.t. het instellingstarief en het niet gebruiken van het deeltijdtarief door veel of zelfs alle universiteiten?
quote:
Heb jij het niet in 1 keer gekregen?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:14 schreef Unares het volgende:
Ik heb ook het wettelijk verhoogd collegegeldkrediet ontvangen, ondanks dat de boete is afgeschaft. Ik snap dat het gewoon bovenop mijn studieschuld komt, maar tot wanneer (hoeveel maanden) zouden ze dit nog uitbetalen denken jullie?
Ja, dat vind ik ook belachelijk!quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 13:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
U mag jij zeggen.
Universiteiten hanteerden vroeger een deeltijdtarief, wat trouwens meer dan 50% was van het wettelijk collegegeld en wat dus al te hoog was. De laatste jaren moeten deeltijdstudenten het volle pond, het wettelijk collegegeld dus, betalen. Dat is niet rechtvaardig wanneer het daadwerkelijk om een deeltijdstudent gaat. Zo iemand studeert immers twee keer zo lang en volgt jaarlijks slechts de helft van de vakken, of minder. Zo iemand moet dus in totaal twee keer zoveel collegegeld betalen terwijl hij niet meer afneemt van de universiteit. Om deze reden heb ik hier al eens gepleit voor het rekenen van collegegeld per EC in plaats van voor het rekenen van collegegeld per tijdseenheid.
Ik vermoed dat universiteiten zijn gestopt met het deeltijdtarief omdat er misbruik van werd gemaakt maar dat is een slap excuus. Je kan bijv. aan dat deeltijdtarief koppelen dat je maximaal X EC's per jaar kan halen (maximaal voor zoveel EC's opnemen, en dus examen doen) of iets dergelijks. Het is een kwestie van een beetje goede wil tonen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |