Yup. Zal mij benieuwen hoe het bevalt; m'n smaak is in het afgelopen jaar veranderd naar de wat meer bittere bieren ipv zoet.quote:
Oh, dan zou ik maar snel zijnquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 11:36 schreef Gesloten het volgende:
Bij mijn lokale slijter hebben ze wel altijd Engelszell liggen, zal binnenkort eens een flesje meenemen.
De bokken van de grote brouwers zijn dit jaar ook een stuk minder zoet.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 11:29 schreef Weird- het volgende:
[..]
Yup. Zal mij benieuwen hoe het bevalt; m'n smaak is in het afgelopen jaar veranderd naar de wat meer bittere bieren ipv zoet.
Het is niet het enige bier van ze wat een beetje stinkt. Ik heb bij de verkiezing afgelopen weekend enkele bieren van ze geproefd en er zijn er een aantal bij die ronduit stinken. Eéntje rook simpelweg naar kotsquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 11:38 schreef T-Force het volgende:
Jopen 4 granenbock op op het Utrechtse Bockbierfestival, erg lekker van smaak, maar die geur... Bahbah. Hij rook naar geit
vond ik echt tegenvallen in Utrecht laatst. Zo weinig rooksmaak en nogal waterig ofzo... Balenquote:
dat gulpener de beste bock was wist ik al langquote:Op zondag 28 oktober 2012 20:48 schreef Nembrionic het volgende:
Vandaag de afsluiting van het bockbierfestival in de BvB. De uitslag van de verkiezing Beste Bockbier:
Uitslag Beste Bockbier 2012!
Beste Bock:
1. Gulpener Herfstbock
2. Amstel Bock
3. SNAB Ezelenbok
Beste Dubbelbock:
1: Zeeburg Dubbel Bock
2: Pelgrim Dubbelbock
3: Jopen Johannieter
Beste Speciaalbock:
1: Oudaen Herfst
2: Hemel Moenen
3: Hemel Eiken
Beste Buitenlandse Bock:
1: Paulaner Salvator
2: Andechs Doppel
3: Weihenstephaner Korbinian
Bron: http://bier.blog.nl/biers(...)-bockbieren-van-2012
ff bellen en stukkie rijden.quote:Op zondag 4 november 2012 12:29 schreef student_2.0 het volgende:
Hierbij een lijst met Belgische bieren die worden aangeraden door een kritisch testpanel. Als beste is weer Westvleteren gekozen maar een kratje bemachtigen is bijna niet te doen: http://toptienlijst.nl/beste-belgische-bieren/
Volgens mij moet dat de abt. 12 zijn.quote:3. St Bernardus
Het bier van St. bernardus moet zeker vernoemd worden. In totaal brouwt deze brouwerij momenteel 8 verschillende bieren waarvan Sint Bernardus prior 8 als het beste bier wordt gezien van deze brouwerij. Men zegt dat het recept van prior 8 afkomstig is van de monniken van het Westvleteren klooster.
Een blog volledig toegewijd aan top-10 lijsten. Je moet het maar durven. Smaken verschillen.quote:Op zondag 4 november 2012 12:39 schreef muzas het volgende:
[..]
ff bellen en stukkie rijden.
rare site trouwens.
dit ook;
[..]
Volgens mij moet dat de abt. 12 zijn.
Sowieso de Rochefort 8 verkiezen boven de 10... gebeurt niet heel vaak.
Ik verkies de 8 tegenwoordig ook boven de 10. Ik vind de 10 vaak wat te alcoholisch en dat drinkt me dan net niet lekkerquote:Op zondag 4 november 2012 12:39 schreef muzas het volgende:
[..]
ff bellen en stukkie rijden.
rare site trouwens.
dit ook;
[..]
Sluit het ook niet uit. Hence 'vaak'. Volgens mij is niets absoluut in de wereld van smaak.quote:Op maandag 5 november 2012 10:09 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ik verkies de 8 tegenwoordig ook boven de 10. Ik vind de 10 vaak wat te alcoholisch en dat drinkt me dan net niet lekker
De Schneider Weisse Eisbock is inderdaad heel bijzonder. Ik zie alleen niet echt meer wat je daar nog als bokbier aan kunt zien. Ik denk ook niet dat dit bier bij iedereen in de smaak gaat vallen. Wat mij vooral opviel is dat het niet zo zoet is en toch een heel uitgesproken smaak heeft. Dit bier gaat zeker op herhaling.quote:
Op zich heeft men een punt; het is makkelijker om een zwaar bier er uit te laten springen dan een lichter bier. Ik vind zowel de 8 als de 10 erg goed trouwens. Maar de 10 moet je echt als een soort dessert of eindbier zien. De 8 kun je iets makkelijker drinken. De 10 heeft wel een vollere smaak mijns inziens, maar de 8 is ook heel erg goed.quote:Op zondag 4 november 2012 12:39 schreef muzas het volgende:
Dan komen we in de discussie van "wat maakt nou een bo(c)k?"quote:Op woensdag 7 november 2012 23:12 schreef drexciya het volgende:
[..]
De Schneider Weisse Eisbock is inderdaad heel bijzonder. Ik zie alleen niet echt meer wat je daar nog als bokbier aan kunt zien. Ik denk ook niet dat dit bier bij iedereen in de smaak gaat vallen. Wat mij vooral opviel is dat het niet zo zoet is en toch een heel uitgesproken smaak heeft. Dit bier gaat zeker op herhaling.
Daar heb je gelijk in. Dat ze in de eerdere link minstens 8 varianten onderscheiden is wel wat apart trouwens. Al die hokjesgeest altijd.quote:Op donderdag 8 november 2012 00:23 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dan komen we in de discussie van "wat maakt nou een bo(c)k?"
Ik ben zelf nogal een fan van de wat zwaardere, donkere Belgische bieren. De Eisbock gaat ook een beetje die kant op, maar toch met die typisch Duitse banaan achtige smaak.quote:Op woensdag 7 november 2012 23:12 schreef drexciya het volgende:
[..]
De Schneider Weisse Eisbock is inderdaad heel bijzonder. Ik zie alleen niet echt meer wat je daar nog als bokbier aan kunt zien. Ik denk ook niet dat dit bier bij iedereen in de smaak gaat vallen. Wat mij vooral opviel is dat het niet zo zoet is en toch een heel uitgesproken smaak heeft. Dit bier gaat zeker op herhaling.
Wat betreft de reguliere bokbieren dit seizoen heb ik de Texel (aardig, niet echt speciaal), Jopen (erg fijn, een beetje stout-achtig, mijn favoriet), De Molen (lichte rooksmaak, subtiel), Brand dubbelbock (solide) en Duits&Lauret rook dubbelbock (apart, erg heftige rooksmaak) op.
Daar heb je een goed punt. De Roquefort 6/8/10 en de Chimay Donkerblauw vallen in die categorie (en nog veel meer, ik pak even een paar bekende voorbeelden). De Eisbock kun je inderdaad enigszins in die hoek plaatsen.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:20 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik ben zelf nogal een fan van de wat zwaardere, donkere Belgische bieren. De Eisbock gaat ook een beetje die kant op, maar toch met die typisch Duitse banaan achtige smaak.
Dat heb ik zelf niet zozeer. Al is het natuurlijk wel zo dat een zwaar (9+%) al snel wat zoetige of fruitige elementen krijgt. Ik vond de specifieke koffie stouts van De Molen ook wel fijn (Mout&Mokka, Kopi Loewak). Die laten zich erg goed met een wat meer klassieke fruitige Belgische dubbel of quadrupel combineren.quote:Op zaterdag 10 november 2012 00:12 schreef IPA35 het volgende:
Inderdaad. Hoewel ik de zware stouts vaak ook wel fruitig vind. Goed, veel zijn meer richting koffie en zo maar ik noem een Black Albert of zo...
Mooie lijstquote:Op zaterdag 10 november 2012 20:08 schreef avw1982 het volgende:
Vandaag het volgende lijstje gehaald Bieren
Dochter van de Korenaar - embrasse, finesse, noblesse, bellefleur, bravoure
Achel blond
Ciney brune
Struise Pannepeut
Cuvee des Trolls
Duvel Triple Hop
Troubadour Magma
Troubadour Obscura
St Bernardus 6
Oesterstout
Martin Pale Ale
Gordon Finest scotch
Celis white
Lindemans Faro
Urthel samaranth
Dupont Saisons
Een lekker gevarieerd lijstje met bieren die ik nog nooit op heb . Op Celis White na dan.
Heb tot nu toe alleen de pannepeut op. Heb de pannepot nog niet aangebrokenquote:Op maandag 12 november 2012 13:53 schreef avw1982 het volgende:
Weet iemand trouwens het verschil tussen de Pannepot en de Pannepeut?
Te weinig... heb er slechts 7 verschillende van op.quote:
Wijd uitquote:Op maandag 12 november 2012 14:19 schreef Curchulain het volgende:
[..]
Te weinig... heb er slechts 7 verschillende van op.
• Cantillon 50ºN-4ºEquote:
Heb ooit een soort van wijnbier (ja ik weet niet hoe je het moet noemen) op, was geen succes. Was een Petrus, geen idee of het vergelijkbaar is.quote:Op maandag 12 november 2012 14:25 schreef Curchulain het volgende:
[..]
• Cantillon 50ºN-4ºE
• Cantillon Lou Pepe Framboise
• Cantillon Lou Pepe Gueuze
• Cantillon Lou Pepe Pure Kriek
• Cantillon Rosé de Gambrinus
• Cantillon Saint Lamvinus
• Cantillon Vigneronne
Allemaal goed, alleen is de vigneronne niet voor elke lambic-liefhebber.
Petrus doet geen lambieken, dus het zou misschien een Oud Bruin geweest zijn. Vergelijkbaar... ik vind het soort zuurheid verschillen. Maar als je niet van zuur bier houdt, blijf dan ver weg van Cantillon (en veel andere brouwers uit die streek).quote:Op maandag 12 november 2012 14:42 schreef Saind het volgende:
[..]
Heb ooit een soort van wijnbier (ja ik weet niet hoe je het moet noemen) op, was geen succes. Was een Petrus, geen idee of het vergelijkbaar is.
Maar ze allemaal wel goed verder?
Een "wijnbier" hoeft geen lambiek te zijnquote:Op maandag 12 november 2012 17:29 schreef Curchulain het volgende:
[..]
Petrus doet geen lambieken, dus het zou misschien een Oud Bruin geweest zijn. Vergelijkbaar... ik vind het soort zuurheid verschillen. Maar als je niet van zuur bier houdt, blijf dan ver weg van Cantillon (en veel andere brouwers uit die streek).
Even een snelle zoektocht online levert dit : http://bierwinkel.mamutwe(...)s-%C3%A1-33cl/102016quote:Op woensdag 14 november 2012 12:08 schreef Nikos1986 het volgende:
Gister tijdens Glow Eindhoven wat biertjes gedronken bij de Gaper en de Bier-professor.
-Kasteel Cuvee du Chateau v/d tap
-Weihenstephaner Hefe Weisse (ik weet het zomerbier...maar ik had er zin in)
-'t IJ IPA.
Vooral die laatste vond ik erg lekker. Nu las ik op de site dat deze maar in beperkte oplage beschikbaar is. Weet iemand hoe 'beperkt' dat is? Ik kan hem helaas niet vinden bij bierenzo en de Mitra Eindhoven.
Arm schaap.quote:Op zaterdag 17 november 2012 17:51 schreef IPA35 het volgende:
Lucky you, ik zat net enkel aan de Orval.
nog erger, ik bestelde vanavond een Orval in de kroeg en het was op....quote:Op zaterdag 17 november 2012 17:51 schreef IPA35 het volgende:
Lucky you, ik zat net enkel aan de Orval.
Het smaakte wel anders dan ik me herinnerde.quote:
Hier vorige week een La Trappe glas, ook 50 centquote:Op zondag 25 november 2012 19:02 schreef Saind het volgende:
[ afbeelding ]
Nieuw glas voor 50 cent van de kringloop gescoord
mooi glas.quote:Op zondag 25 november 2012 19:02 schreef Saind het volgende:
[ afbeelding ]
Nieuw glas voor 50 cent van de kringloop gescoord
Heb nu 5 verschillende La Trappe glazen staan, allemaal voor ongeveer die prijsquote:Op maandag 26 november 2012 19:06 schreef Blamm het volgende:
[..]
Hier vorige week een La Trappe glas, ook 50 cent
Ah, hier alleen de naam, niets chiques. Maar het glas is mooi gevormd en drinkt lekkerquote:Op maandag 26 november 2012 19:33 schreef Saind het volgende:
[..]
Heb nu 5 verschillende La Trappe glazen staan, allemaal voor ongeveer die prijs
De oude is wel mooi, staat het klooster ook op. Nieuwe is tof want wapen in de steel
Die is inderdaad erg lekker.quote:Op donderdag 29 november 2012 17:40 schreef Gesloten het volgende:
Nu aan de Straffe Hendrik Quadruppel. Ik houd echt van dit soort bieren!
Zo heb ik een keer de Dochter van de Korenaar Charbon op. Smoked vanilla stout stond er op de fles. Huisgenoot en ik vonden het alle twee bocht. Gadverdamme.quote:Op zaterdag 1 december 2012 09:31 schreef avw1982 het volgende:
Gisteren de Dochter van de Korenaar Bravoure geprobeerd. Na 3 slokken ging de rest door de gootsteen.![]()
![]()
Die Espresso Stout is inderdaad erg lekker. Binnenkort maar weer eens zien te scoren.quote:Op zaterdag 1 december 2012 10:41 schreef Gesloten het volgende:
[..]
Zo heb ik een keer de Dochter van de Korenaar Charbon op. Smoked vanilla stout stond er op de fles. Huisgenoot en ik vonden het alle twee bocht. Gadverdamme.
Een heel erg lekkere stout heb ik gisteren gedronken, namelijk de Emelisse Espresso Stout. Misschien wel mijn favoriete stout die ik tot nu toe heb geproefd.
Gisteren toevallig een Emelisse peated stout binnen gekregen, iemand toevallig wel eens gedronken die? Had eigenlijk twee flesjes gerijpt op ardbeg en caol ila whisky vaten besteld maar die waren niet leverbaarquote:Op zaterdag 1 december 2012 10:41 schreef Gesloten het volgende:
[..]
Zo heb ik een keer de Dochter van de Korenaar Charbon op. Smoked vanilla stout stond er op de fles. Huisgenoot en ik vonden het alle twee bocht. Gadverdamme.
Een heel erg lekkere stout heb ik gisteren gedronken, namelijk de Emelisse Espresso Stout. Misschien wel mijn favoriete stout die ik tot nu toe heb geproefd.
Jup. De versie met het paarse etiket en het kleine 'peated' stickertje op de hals. Vond 'm wel redelijk zwaar. Erg rokerig/droog. Persoonlijk vind ik dat erg lekker, maar het is een beste unit.quote:Op zaterdag 1 december 2012 10:46 schreef Saind het volgende:
[..]
Gisteren toevallig een Emelisse peated stout binnen gekregen, iemand toevallig wel eens gedronken die?
Ik heb de White label als ik me niet vergis. We gaan er achter komenquote:Op zaterdag 1 december 2012 11:04 schreef muzas het volgende:
[..]
Jup. De versie met het paarse etiket en het kleine 'peated' stickertje op de hals. Vond 'm wel redelijk zwaar. Erg rokerig/droog. Persoonlijk vind ik dat erg lekker, maar het is een beste unit.
Klopt. Is de zelfde. Als ik Dennis van Melgers mag geloven. Dat white label zijn bieren die ze eens per jaar (uitzonderingen daargelaten) uitbrengen. Vorig jaar had de peated nog geen white labelquote:Op zaterdag 1 december 2012 11:10 schreef Saind het volgende:
[..]
Ik heb de White label als ik me niet vergis. We gaan er achter komen
klinkt goed.quote:Op maandag 3 december 2012 14:39 schreef Gesloten het volgende:
Ben naar de Bierkoning geweest; wat een winkel zeg! Heb een hoop moois op de kop getikt.
- De Struisse Pannepeut
- De Struisse Black Albert
- De Struisse St. Amatus 12
- Emelisse Black IPA
- De Molen Hemel & Aarde
- De Molen Mout & Mocca
- Flying Dog Gonzo Imperial Porter
- Flying Dog Kujo Imperial Coffee Stout
- Brewdog Paradox Jura
- Left Hand Brewing Company Fade to Black vol. 2
- Jopen Meesterstuk 2012
- Mikkeller Beer Geek Breakfast
- Hoppin' Frog B.O.R.I.S. The Crusher Oatmeal Imperial Stout
Dat wordt genieten de komende tijd!
Die bierlijst op hun website is indrukwekkend lang, maar wat een puinhoop zeg!quote:Op maandag 3 december 2012 14:39 schreef Gesloten het volgende:
Ben naar de Bierkoning geweest; wat een winkel zeg! Heb een hoop moois op de kop getikt.
- De Struisse Pannepeut
- De Struisse Black Albert
- De Struisse St. Amatus 12
- Emelisse Black IPA
- De Molen Hemel & Aarde
- De Molen Mout & Mocca
- Flying Dog Gonzo Imperial Porter
- Flying Dog Kujo Imperial Coffee Stout
- Brewdog Paradox Jura
- Left Hand Brewing Company Fade to Black vol. 2
- Jopen Meesterstuk 2012
- Mikkeller Beer Geek Breakfast
- Hoppin' Frog B.O.R.I.S. The Crusher Oatmeal Imperial Stout
Dat wordt genieten de komende tijd!
quote:Kimchi is returning to De Buurtboerderij(cityfarm) with a jolly winter warmer, a feast and party all in one. The Christmas fair that will treat you, your friends and your family with the best that Artisanal Amsterdam has to offer.
Get your artisal food and drinks for the holidays. Spice up your christmas diner with locally produced goods and ingredients. Bring home for yourself or as a gift; craft beers, ciders, meats, pies, muffins and more.
All around bumfires, hot chocolate with rum, Zuurkool, Sausages
, ponchos, music and dancing.
We are very happy to introduce 5 new (home) breweries to an already great list.
(home)Breweries:
Brew Tesla
Butchers Tears
De Bebaarde Brouwer
De Pomp
De Vriendschap
D'Olle
James Brews
Kraanspoor Brewing
Oedipus Brewing
Pampus
Rooie Dop
Two Chefs
Meestal donker bier van een iets hoger alcoholpercentage. Kan zoetig zijn, maar hoeft niet.quote:Op dinsdag 4 december 2012 17:40 schreef muzas het volgende:
Wat is 'kerstbier' eigenlijk? Heb hier nog een struisse 'tsjeeses kerstbier 2011' liggen. Weet bij god niet wat ik me er bij voor moet stellen. Komende kerst gaat ie open.
Dat verwachtte ik, maar wat voor stijl? Bok? Dubbel? Quad? Stout?quote:Op dinsdag 4 december 2012 17:53 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Meestal donker bier van een iets hoger alcoholpercentage. Kan zoetig zijn, maar hoeft niet.
Kan van alles zijn.quote:Op dinsdag 4 december 2012 17:55 schreef muzas het volgende:
[..]
Dat verwachtte ik, maar wat voor stijl? Bok? Dubbel? Quad? Stout?
Gelukkig hebben we de omschrijvingen in de comments nogquote:Op dinsdag 4 december 2012 17:56 schreef muzas het volgende:
[..]
Echt een verrassing dus...
http://www.ratebeer.com/beer/struise-tsjeeses/64413/
Style: season![]()
Dat heet een Helles, dat is meer een zachte moutige pils. Wanneer een Duitse bier een Pilsner wordt genoemd is het bitterder/hoppiger. Vergelijk de Weihenstephaner Pilsner maar eens met de Originalquote:Op zondag 9 december 2012 16:42 schreef Geerd het volgende:
Ook wat biertjes besteld waaronder Weihenstephaner Original maar dat is volgens mij een gewone pilsener en geen speciaalbier.
Gouden Carolus Christmas heb ik van de week gehad, vond de zoethout/salmiak-smaak wel erg overheersend, niet top.quote:Op maandag 3 december 2012 18:28 schreef IPA35 het volgende:
Hmmm. Ik moet en zal een partij Gouden Carolus Christmas inslaan.
Stille Nacht ook.
![]()
![]()
Bierenzo.quote:Op zondag 9 december 2012 23:37 schreef rubbereend het volgende:
wat zijn fijne online winkels voor speciaalbier?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |