abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117849530
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 20:19 schreef Teutoon het volgende:

[..]

-Terugneming van de Duitse gebieden (oude Pruisen, industriegebied Silezië, belangrijke haven Danzig etc.) die na WO1 aan de Poolse staat waren gevoegd.
-De gewelddadige excessen van Volksduitsers in Polen
-De oorlogsretoriek van de Poolse staat tegen Duitsland
-Protesten bij de Volkerenbond
-Etc.
Freudiaanse vergissing? :Y
  donderdag 11 oktober 2012 @ 21:13:04 #102
111528 Viajero
Who dares wins
pi_117871419
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 17:09 schreef Viajero het volgende:

[..]

Mag jij me uitleggen waarom jij de Nazis zo bewondert, die blonken namelijk uit in het vermoorden van onschuldige burgers.
Hallo Teutoon, gaat hier nog een antwoord op komen?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_117882163
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 21:13 schreef Viajero het volgende:

[..]

Dat dus. :)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_117891156
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 20:19 schreef Teutoon het volgende:

[..]

Bovendien is het niet mijn intentie om Nazi-Duitsland in een slachtofferrol te plaatsen.
Weinig posts gezien waarin je geen blijk geeft dat die arme Duitsers uit puur zelfsbehoud wel moesten aanvallen.
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 13:26:48 #105
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_117891856
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 21:13 schreef Viajero het volgende:

[..]

Zullen we in de tussentijd enigszins teruggaan naar het oorspronkelijke onderwerp van het topic?
pi_117892098
quote:
6s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:26 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Zullen we in de tussentijd enigszins teruggaan naar het oorspronkelijke onderwerp van het topic?
Ligt eraan, de vorige keer dat ik een reeel voorbeeld gaf in dit topic werd me dat beloond met een ban van een week.
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_117946295
Het oorverdovende zwijgen van "Teutoon" valt op.
  maandag 15 oktober 2012 @ 18:45:10 #108
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_118007292
Ik vraag me af of Teutoon betrouwbaar bronnenmateriaal kan aanleveren waaruit inderdaad blijkt dat Polen sterke oorlogsretoriek tegen Duitsland had. Dat moet nog terug te vinden zijn als het bestaat, gewoon het video-materiaal terugvinden en iemand die Pools kan die het kan vertalen zodat we weten wat er gezegd wordt. Dit is iets wat na te gaan is dus waarom zouden we het niet doen.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_118008376
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 18:45 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ik vraag me af of Teutoon betrouwbaar bronnenmateriaal kan aanleveren waaruit inderdaad blijkt dat Polen sterke oorlogsretoriek tegen Duitsland had.
Natuurlijk kan hij dat niet.
Als die bronnen er waren dan wisten we dat al in 1939.
Bij die nazi-achtige figuren zie je veel vaker ontkenningen, drogredeneringen en nepbronnen.
  maandag 15 oktober 2012 @ 19:15:06 #110
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_118008461
quote:
Ik vraag me af of Teutoon betrouwbaar bronnenmateriaal kan aanleveren waaruit inderdaad blijkt dat Polen sterke oorlogsretoriek tegen Duitsland had. Dat moet nog terug te vinden zijn als het bestaat, gewoon het video-materiaal terugvinden en iemand die Pools kan die het kan vertalen zodat we weten wat er gezegd wordt. Dit is iets wat na te gaan is dus waarom zouden we het niet doen.
Misschien kan 'ie ook meteen bewijzen dat de Sudeten-Duitsers levend geroosterd werden.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_118009917
quote:
Als je even terug gaat lezen zie je dat aap in de ruimte al het een en ander keurig ontkracht heeft.
pi_118014193
Mijn excuses voor mijn late reactie, maar door omstandigheden was ik niet in staat om hierop eerder te reageren. Goed, we hadden het over de Poolse excessen op Volksduitsers in Polen. Ik zal nog enkele gebeurtenissen aanhalen;

-De massale rellen in het Lodz gebied op 3 maart 1939. In de stad Tomaszow Mazowiecki molesteren en verdrijven de Poolse inwoners de circa drieduizend Volksduitsers die daar wonen. Honderden Volksduitsers raken gewond en één vrouw overlijdt door het brute geweld. Veel Duitse bezittingen raken vernield en onteigend. In diezelfde periode vindt een reeks van gewelddadige incidenten plaats in de stad Poznan (Posen) en Opper-Silezie.

-In de ochtend van 21 maart, 1939, wordt een Duitse burger in Danzig vermoordt door Poolse nationalisten. Senatspräsident Arthur Greiser dient namens de inwoners van Danzig een klacht in bij Pools commissielid Chodacki, maar die weigert iets met de protesten tegen het geweld te doen.

-De Poolse autoriteiten in Opper-Silezie lanceren op 14 augustus, 1939, een campagne om Duitse minderheden in het gebied te arresteren. Ook worden het resterende Duitse onroerend goed in het gebied geconfisqueerd door de Polen. Duizenden Duitsers proberen te ontsnappen door het Duitse grensgebied over te steken. De Duitse Luftwaffe dropt massaal pamfletten om de Polen af te schrikken nog verder geweld te gebruiken tegen de Duitse minderheden in het Poolse gebied.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. De Duitsers hoefden geen incidenten te verzinnen om een reden te hebben om Polen binnen te vallen, dat deden de Polen zelf wel. De gewelddadigheden tegen de Duitsers in Polen was één van de punten in het Danzig-conflict waarom Duitsland Polen binnenviel. Er speelden ook andere redenen een rol voor Duitsland, en die ontken ik ook niet, maar het bewust bagatelliseren van gruwelijkheden op Duitsers in Polen in 1939 slaat nergens op en is minachting van de waarheid.
pi_118014805
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 21:04 schreef Teutoon het volgende:
Mijn excuses voor mijn late reactie, maar door omstandigheden was ik niet in staat om hierop eerder te reageren. Goed, we hadden het over de Poolse excessen op Volksduitsers in Polen. Ik zal nog enkele gebeurtenissen aanhalen;

-De massale rellen in het Lodz gebied op 3 maart 1939. In de stad Tomaszow Mazowiecki molesteren en verdrijven de Poolse inwoners de circa drieduizend Volksduitsers die daar wonen. Honderden Volksduitsers raken gewond en één vrouw overlijdt door het brute geweld. Veel Duitse bezittingen raken vernield en onteigend. In diezelfde periode vindt een reeks van gewelddadige incidenten plaats in de stad Poznan (Posen) en Opper-Silezie.

-In de ochtend van 21 maart, 1939, wordt een Duitse burger in Danzig vermoordt door Poolse nationalisten. Senatspräsident Arthur Greiser dient namens de inwoners van Danzig een klacht in bij Pools commissielid Chodacki, maar die weigert iets met de protesten tegen het geweld te doen.

-De Poolse autoriteiten in Opper-Silezie lanceren op 14 augustus, 1939, een campagne om Duitse minderheden in het gebied te arresteren. Ook worden het resterende Duitse onroerend goed in het gebied geconfisqueerd door de Polen. Duizenden Duitsers proberen te ontsnappen door het Duitse grensgebied over te steken. De Duitse Luftwaffe dropt massaal pamfletten om de Polen af te schrikken nog verder geweld te gebruiken tegen de Duitse minderheden in het Poolse gebied.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. De Duitsers hoefden geen incidenten te verzinnen om een reden te hebben om Polen binnen te vallen, dat deden de Polen zelf wel. De gewelddadigheden tegen de Duitsers in Polen was één van de punten in het Danzig-conflict waarom Duitsland Polen binnenviel. Er speelden ook andere redenen een rol voor Duitsland, en die ontken ik ook niet, maar het bewust bagatelliseren van gruwelijkheden op Duitsers in Polen in 1939 slaat nergens op en is minachting van de waarheid.
Geef eens een keer bronnen die deze door jou als feit opgevoerde gebeurtenissen ondersteunen. Je doet weer hetzelfde. Waar zijn je bronnen voor de beschietingen van het Duitse vliegtuig op weg naar Danzig en waar zijn je bronnen voor de 12 volkenbond verzoeken?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_118015026
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 19:15 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Misschien kan 'ie ook meteen bewijzen dat de Sudeten-Duitsers levend geroosterd werden.
Want zeker alleen Duitsers mogen vereenzelvigd worden met onmenselijke sadisten? Iets met 'lampekappen van menselijke huid' en 'zeep uit jodenvet'... :')
  maandag 15 oktober 2012 @ 21:19:53 #115
235357 TitusPullo
pi_118015201
Waarom kan
quote:

Waarom kan ik hier niets over vinden?

quote:
-In de ochtend van 21 maart, 1939, wordt een Duitse burger in Danzig vermoordt door Poolse nationalisten. Senatspräsident Arthur Greiser dient namens de inwoners van Danzig een klacht in bij Pools commissielid Chodacki, maar die weigert iets met de protesten tegen het geweld te doen
.

quote:

quote:
De Duitsers hoefden geen incidenten te verzinnen om een reden te hebben om Polen binnen te vallen
Waarom deden ze het dan?

quote:
maar het bewust bagatelliseren van gruwelijkheden op Duitsers in Polen in 1939 slaat nergens op en is minachting van de waarheid.
Waarom kan ik geen vermelding vinden van al die gevallen, terwijl de misdaden die aan het einde van de oorlog tegen de Duitsers begaan werden wel bekend zijn?
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  maandag 15 oktober 2012 @ 21:21:48 #116
235357 TitusPullo
pi_118015328
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 21:17 schreef Teutoon het volgende:

[..]

Want zeker alleen Duitsers mogen vereenzelvigd worden met onmenselijke sadisten?
Ja, dat is letterlijk wat ik schreef. Lelijke zin, trouwens.

quote:
Iets met 'lampekappen van menselijke huid' en 'zeep uit jodenvet'... :')
Alweer zo'n rare zin. Wat bedoel je met ''Iets met 'lampekappen van menselijke huid' en 'zeep uit jodenvet' ''? Ben je je boodschappenlijstje aan het opstellen?
pi_118015831
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 21:21 schreef TitusPullo het volgende:
Wat bedoel je met ''Iets met 'lampekappen van menselijke huid' en 'zeep uit jodenvet' ''? Ben je je boodschappenlijstje aan het opstellen?
Ik reageer op je bericht dat je ''bewijzen'' wilt zien voor het feit dat Sudeten-Duitsers werden ''geroosterd'''. Terwijl andersom, bij de immer voortdurende haatcampagne en gruwelverhalen over de verslagen tegenstander (Duitsland), nooit naar wordt gevraagd en alles daarover maar klakkeloos door de massa wordt aangenomen.
  maandag 15 oktober 2012 @ 21:37:51 #118
111528 Viajero
Who dares wins
pi_118016429
quote:

We hadden ook nog deze vraag:

Mag jij me uitleggen waarom jij de Nazis zo bewondert, die blonken namelijk uit in het vermoorden van onschuldige burgers.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 15 oktober 2012 @ 21:38:01 #119
235357 TitusPullo
pi_118016446
quote:
13s.gif Op maandag 15 oktober 2012 21:28 schreef Teutoon het volgende:

[..]

Ik reageer op je bericht dat je ''bewijzen'' wilt zien voor het feit dat Sudeten-Duitsers werden ''geroosterd'''.
Ja, ten behoeve van de inlijving van Sudetenland werden namelijk soortgelijke gruwelverhalen gepubliceerd als jij hier te berde brengt over de behandeling van de Duitse minderheid in Polen.

quote:
Terwijl andersom, bij de immer voortdurende haatcampagne en gruwelverhalen over de verslagen tegenstander (Duitsland)
Welke haatcampagne bedoel je precies? En welke gruwelverhalen?

quote:
nooit naar wordt gevraagd en alles daarover maar klakkeloos door de massa wordt aangenomen.
Je hebt anders tot nu toe bepaald niet aangetoond dat je meer verstand geschiedenis hebt dan de massa, waaruit die ook moge bestaan. En als je dan zo'n dappere verdediger van de goede Duitse naam bent, waarom zeg je dan niet meteen ronduit wat je bedoelt?

En, nogmaals: waarom zijn de misdaden die na de oorlog tegen de Duitsers begaan zijn wel bekend, maar zouden deze misdaden verzwegen worden?
pi_118016567
quote:

[..]

Ik reageer op je bericht dat je ''bewijzen'' wilt zien voor het feit dat Sudeten-Duitsers werden ''geroosterd'''. Terwijl andersom, bij de immer voortdurende haatcampagne en gruwelverhalen over de verslagen tegenstander (Duitsland), nooit naar wordt gevraagd en alles daarover maar klakkeloos door de massa wordt aangenomen.
Voor de gruweldaden van de Duitsers zijn helaas voor jou wel bronnen en bewijzen voor. De leugens die jij verspreid over de Poolse agressie jegens de Duitse minderheid ondersteun jij op geen enkele wijze met bronnen/bewijzen.

Blijkbaar ben je vanuit je ideologie zo verblind en haat je Polen zo intens dat je oorlogsmisdaden wilt gaan goedpraten.

[ Bericht 6% gewijzigd door Polacco op 15-10-2012 21:48:36 ]
  maandag 15 oktober 2012 @ 21:40:21 #121
111528 Viajero
Who dares wins
pi_118016590
quote:

[..]

Aan alle kanten zijn verschrikkelijke misdaden gepleegd. Maar de Nazis de Japanners en de Soviets deden dat op onmenselijk grote schaal, niet te vergelijken met de andere landen. Waarom bewonder je de Nazis?
pi_118016949
quote:

[..]

Want zeker alleen Duitsers mogen vereenzelvigd worden met onmenselijke sadisten? Iets met 'lampekappen van menselijke huid' en 'zeep uit jodenvet'... :')
Je propt "de Duitsers" in een slachtofferrol.
Natuurlijk! Het waren niet "de Duitsers" ... die moordbende waren nazi's.
Maar onder het mom van "de Duitsers rehabiliteren" zit jij het nazisme en de nazimoordenaars goed te praten en te promoten.
  maandag 15 oktober 2012 @ 22:00:16 #123
235357 TitusPullo
pi_118017960
quote:

[..]

Dit heeft trouwens niets met sadisme te maken, want die term heeft alleen betrekking op genot dat wordt opgewekt door het vernederen en pijnigen van levende wezens.

Zoals het afscheren van een baard:

Of het mishandelen van een weerloos slachtoffer:

Of mensen dwingen om de straat schoon te maken:

Of het voorliegen van je slachtoffers:

pi_118018917
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 22:00 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Dit heeft trouwens niets met sadisme te maken, want die term heeft alleen betrekking op genot dat wordt opgewekt door het vernederen en pijnigen van levende wezens.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Maar ja, Poolse nationalisten hebben ooit een Volksduitser vermoord dus terecht dat men oorlogsmisdaden en een genocide wou plegen... :')
pi_118021733
Tevens

quote:

quote:
Arthur Greiser was a Nazi German politician, SS-Obergruppenführer and Reichsstatthalter (Reich Governor) of the German-occupied territory of Wartheland. He was one of the persons primarily responsible for organizing the Holocaust in Poland and numerous other crimes against humanity. Arrested by the Americans in 1945, he was tried, convicted and executed by hanging in Poland in 1946.

Greiser was directly responsible for escalating tensions between the Free City and the Republic of Poland in 1939. When the Polish Foreign Affairs Minister Józef Beck threatened economic reprisals following the harassment of Polish frontier guards and customs officers, Greiser issued an announcement on 29 July 1939 declaring that the Danzig police no longer recognised their authority or power, and demanded their immediate withdrawal. The notice was so rudely worded that the Polish diplomatic representative to Danzig, Marian Chodacki, refused to forward it to Beck and instead sent a court summary.

Bron: Wiki

-----------------------------------------------------------

SS-Obergruppenführer Greiser was fully aware of the Holocaust and actively participated in it. Early in 1940, Greiser is on record challenging Hermann Göring over efforts to delay the expulsion of Łódź Jews to Poland. On 18 September 1941, Reichsführer-SS Heinrich Himmler informed Greiser that he intended to transfer 60,000 Czech and German Jews to the Łódź ghetto, until spring 1942 when they would be "resettled". The first transport arrived a few weeks later, and Greiser sought and received permission from Himmler to kill 100,000 Jews in his area.[7] He then instructed HSSPF Wilhelm Koppe to manage the overcrowding. Koppe and SS-Sturmbannführer Herbert Lange proceeded to manage the problem by experimenting at a country estate at Chełmno nad Nerem with gas vans, establishing the first extermination unit which ultimately carried out the mass murder of approximately 150,000 Jews between late 1941 and April 1942. Furthermore on 6 October 1943 Greiser hosted a national assembly of senior SS officers in Posen at which Himmler candidly spoke of the mass executions of civilians (the infamous Posen Speech).

Bron: Ian Kershaw, Hitler 1936-1945: Nemesis
Teutoon, jij minacht de waarheid en blijft leugens vertellen over de Polen, niet andersom.

[ Bericht 7% gewijzigd door Polacco op 16-10-2012 01:18:25 ]
pi_118026727
quote:

Maar weer geen bronnen die bewijzen dat wat je zegt waar is. Niet dat ik verwacht had dat je met bronnen zou komen, maar goed dat je je eigen onvermogen om je beweringen inhoudelijk te beargumenteren hier zo duidelijk etaleert. Ik heb de stellige indruk dat je enkel reageert omdat je niet reageren als gezichtverlies zou ervaren maar dat je eigenlijk wel weet dat je onze vragen helemaal niet kan beantwoorden en daarom gewoon maar wat meer nietszeggende beweringen doet.

Interessant dat je Senatspräsident Greiser noemt, een fanatieke nazi die na de oorlog door de Amerikanen aan Polen is uitgeleverd en daar wegens oorlogsmisdaden werd berecht en opgehangen. Je zou zijn biografie "Model Nazi: Arthur Greiser and the Occupation of Western Poland" van Catherine Epstein er eens bij moeten pakken. Daarin worden de vele incidenten die Greiser in de aanloop naar de Duitse aanval op Polen op last van Berlijn uitlokte, overdreef maar ook verzon in detail beschreven, almede zijn vele aanvaringen met commissaris-generaal Marian Chodacki en, raad eens, het door jou genoemde incident dat op 21 maart 1939 zou hebben plaatsgevonden wordt niet genoemd. En dat is opmerkelijk want diverse andere incidenten worden wel beschreven, zoals 21 mei 1939, toen Danzigers in Kalthof Poolse douanebeambten aanvielen die bezig waren met controles om het smokkelen van wapens naar Danzig tegen te gaan. De chauffeur van de door de Danzigers in het nauw gedreven commissaris-generaal opende het vuur en doodde daarbij een Danziger (Epstein, pagina 122).

Ook je vermelding dat de Polen op 14 augustus 1939 een campagne begonnen om Duitse minderheden in het gebied te arresteren en dat daarop duizenden Volksduiters probeerden naar Duitsland te ontkomen vraagt om een nadere uitleg. De Polen arresteerden dr. Weisner en twee andere Volksduitse leiders, om een einde te maken aan hun pogingen het Poolse gezag in Opper-Silezië verder te ondermijnen. Het gaat dus niet om een campagne om minderheden op te pakken maar om een gerichte actie tegen drie prominente Volksduitse politici. Rudolf Wiesner was leider van de Jungdeutsche Partei, een persoonlijke vriend van Himmler en stond in de buitenlandse pers bekend als "Silesias Henlein", een verwijzing naar Konrad Henlein, de Gauleiter van het Sudetenland die het Tsjechische gezag daar had ondermijnd in de aanloop naar de inlijving door Duitsland. Op deze titel liet Wiesner zich ook voorstaan, hij wilde bijzonder graag de Silezische Henlein zijn. Wiesner en de anderen werd geen haar gekrenkt, ze werden allen na de Duitse aanval op Polen bevrijd (hij werd vervolgens tot SS Oberführer benoemd en stierf van ouderdom in 1973). Wie meer wil lezen over Wiesner zou "Die deutsche Minderheit in Polen bis 1939: ihr Leben und Wirken kulturell, gesellschaftlich, politisch; eine historisch-dokumentarische Analyse" van Otto Heike kunnen lezen.

Dat Volksduitsers werden gearresteerd en dat duizenden massaal op de vlucht sloegen is terug te voeren op de Duitse pers: de Deutsche Allgemeine Zeitung van 16 augustus 1939 voert op de voorpagina een artikel over 17.680 Volksduitsers in Poolse kampen en de arrestatie van honderden leden van Wiesner's Jungdeutsche Partei toen deze de grens naar Duitsland probeerden over te steken. Berichten die echter werden tegengesproken door de Poolse autoriteiten en die ook op geen enkele manier op feiten zijn te herleiden. Alles wijst er op dat het om het zoveelste door de Duitse propagandamachine verzonnen verhaal gaat, waarbij de gebruikelijke tactiek werd gekozen: een klein incident, in dit geval de arrestatie van drie leiders van de Jungdeutsche Partei, werd tot enorme proporties opgeblazen waardoor het plotseling om honderden arrestanten en bijna achttienduizend in kampen opgesloten Volksduitsers ging. In feite vergelijkbaar met het vertienvoudigen van het aantal Volksduiters dat tijdens de slag om Polen zou zijn omgebracht en eveneens op geen enkele betrouwbare bron terug te voeren, maar wellicht kan "Teutoon" zijn bronnen daarover openbaren?

[ Bericht 4% gewijzigd door ruimteaapje op 16-10-2012 02:48:34 ]
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 02:48:33 #127
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_118026841
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 22:00 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Best walgelijk als je dit gaat lopen verdedigen inderdaad.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 02:48:56 #128
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_118026843
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 02:22 schreef ruimteaapje het volgende:

[..]

Maar weer geen bronnen die bewijzen dat wat je zegt waar is. Niet dat ik verwacht had dat je met bronnen zou komen, maar goed dat je je eigen onvermogen om je beweringen inhoudelijk te beargumenteren hier zo duidelijk etaleert. Ik heb de stellige indruk dat je enkel reageert omdat je niet reageren als gezichtverlies zou ervaren maar dat je eigenlijk wel weet dat je onze vragen helemaal niet kan beantwoorden en daarom gewoon maar wat meer nietszeggende beweringen doet.

Interessant dat je Senatspräsident Greiser noemt, een fanatieke nazi die na de oorlog door de Amerikanen aan Polen is uitgeleverd en daar wegens oorlogsmisdaden werd berecht en opgehangen. Je zou zijn biografie "Model Nazi: Arthur Greiser and the Occupation of Western Poland" van Catherine Epstein er eens bij moeten pakken. Daarin worden de vele incidenten die Greiser in de aanloop naar de Duitse aanval op Polen op last van Berlijn uitlokte, overdreef maar ook verzon in detail beschreven, almede zijn vele aanvaringen met commissaris-generaal Marian Chodacki en, raad eens, het door jou genoemde incident dat op 21 maart 1939 zou hebben plaatsgevonden wordt niet genoemd. En dat is opmerkelijk want diverse andere incidenten worden wel beschreven, zoals 21 mei 1939, toen Danzigers in Kalthof Poolse douanebeambten aanvielen die bezig waren met controles om het smokkelen van wapens naar Danzig tegen te gaan. De chauffeur van de door de Danzigers in het nauw gedreven commissaris-generaal opende het vuur en doodde daarbij een Danziger (Epstein, pagina 122).

Ook je vermelding dat de Polen op 14 augustus 1939 een campagne begonnen om Duitse minderheden in het gebied te arresteren en dat daarop duizenden Volksduiters probeerden naar Duitsland te ontkomen vraagt om een nadere uitleg. De Polen arresteerden dr. Weisner en twee andere Volksduitse leiders, om een einde te maken aan hun pogingen het Poolse gezag in Opper-Silezië verder te ondermijnen. Het gaat dus niet om een campagne om minderheden op te pakken maar om een gerichte actie tegen drie prominente Volksduitse politici. Rudolf Wiesner was leider van de Jungdeutsche Partei, een persoonlijke vriend van Himmler en stond in de buitenlandse pers bekend als "Silesias Henlein", een verwijzing naar Konrad Henlein, de Gauleiter van het Sudetenland die het Tsjechische gezag daar had ondermijnd in de aanloop naar de inlijving door Duitsland. Op deze titel liet Wiesner zich ook voorstaan, hij wilde bijzonder graag de Silezische Henlein zijn. Wiesner en de anderen werd geen haar gekrenkt, ze werden allen na de Duitse aanval op Polen bevrijd (hij werd vervolgens tot SS Oberführer benoemd en stierf van ouderdom in 1973). Wie meer wil lezen over Wiesner zou "Die deutsche Minderheit in Polen bis 1939: ihr Leben und Wirken kulturell, gesellschaftlich, politisch; eine historisch-dokumentarische Analyse" van Otto Heike kunnen lezen.

Dat Volksduitsers werden gearresteerd en dat duizenden massaal op de vlucht sloegen is terug te voeren op de Duitse pers: de Deutsche Allgemeine Zeitung van 16 augustus 1939 voert op de voorpagina een artikel over 17.680 Volksduitsers in Poolse kampen en de arrestatie van honderden leden van Wiesner's Jungdeutsche Partei toen deze de grens naar Duitsland probeerden over te steken. Berichten die echter werden tegengesproken door de Poolse autoriteiten en die ook op geen enkele manier op feiten zijn te herleiden. Alles wijst er op dat het om het zoveelste door de Duitse propagandamachine verzonnen verhaal gaat, waarbij de gebruikelijke tactiek werd gekozen: een klein incident, in dit geval de arrestatie van drie leiders van de Jungdeutsche Partei, werd tot enorme proporties opgeblazen waardoor het plotseling om honderden arrestanten en bijna achttienduizend in kampen opgesloten Volksduitsers ging. In feite vergelijkbaar met het vertienvoudigen van het aantal Volksduiters dat tijdens de slag om Polen zou zijn omgebracht en eveneens op geen enkele betrouwbare bron terug te voeren, maar wellicht kan "Teutoon" zijn bronnen daarover openbaren?
Goeie post. ^O^
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:54:05 #129
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_118032151
quote:
-De massale rellen in het Lodz gebied op 3 maart 1939. In de stad Tomaszow Mazowiecki molesteren en verdrijven de Poolse inwoners de circa drieduizend Volksduitsers die daar wonen. Honderden Volksduitsers raken gewond en één vrouw overlijdt door het brute geweld. Veel Duitse bezittingen raken vernield en onteigend.
Het lijkt misschien een detail, maar ik denk dat het niet onbelangrijk is om te vermelden dat die rellen niet plaatsvonden op 3 maart, maar op 13-14 mei (bron). Dat betekent in elk geval dat ze niet de aanleiding voor het opzeggen van het non-agressiepact door Duitsland kunnen zijn geweest (28 april). Het tegendeel ligt meer voor de hand: dat ze er (mede) een gevolg van waren.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 12:21:40 #130
235357 TitusPullo
pi_118032962
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 11:54 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het lijkt misschien een detail, maar ik denk dat het niet onbelangrijk is om te vermelden dat die rellen niet plaatsvonden op 3 maart, maar op 13-14 mei (bron). Dat betekent in elk geval dat ze niet de aanleiding voor het opzeggen van het non-agressiepact door Duitsland kunnen zijn geweest (28 april). Het tegendeel ligt meer voor de hand: dat ze er (mede) een gevolg van waren.
Hartelijk dank, dat lijkt me een interessant boek.
pi_118033330
Interessant om de online gepubliceerde pagina's van het boek dat "Iblardi" aanhaalt nog even door te lezen. Het beschrijft in detail de wisselwerking tussen het opkomende nationaal-socialisme in Silezië en het groeiende Poolse nationalisme. Op pagina 223 wordt de vluchtelingenstroom waarover "Teutoon" het heeft in de juiste context geplaatst. Ook de rol van Wiesner en zijn arrestatie worden beschreven.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:24:02 #132
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_118035341
Wat het vooral lastig maakt is dat de anti-Poolse/pro-Duitse propaganda weliswaar frequent van leugens en verdraaiingen gebruik maakt, maar dat niet alles alleen maar op leugens gebaseerd is. Het is soms erg moeilijk om fictie en feiten van elkaar te onderscheiden. De documentatie laat ook te wensen over. Zo is er een publicatie van het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken uit 1940 over wreedheden tegen etnische Duitsers en de bijbehorende portfolio met gruwelijke foto's, waarvan er een aantal wordt beschreven in D. Bergen, "Association/instrumentalization of 'Volksdeutschen'" (German Studies Review, 31-3, 2008, p. 447-470). Uit het artikel krijg ik de indruk dat er in deze foto's een element van vervalsing zit, maar wat die vervalsing precies inhoudt wordt me niet helemaal duidelijk, en ook niet of dat dan op álle foto's betrekking heeft. Gaat het om vroege slachtoffers van de Duitsers (Joden, mensen met een aangeboren handicap)? Zijn het inderdaad foto's van slachtoffers van Poolse excessen, maar dateren ze van na de Duitse inval? Zijn de foto's authentiek maar gaat het om een zeer beperkt aantal incidenten? Hoe dan ook, ik kan me voorstellen dat dit soort propaganda zeer effectief was en dat deze beelden zich destijds stevig in het geheugen van het Duitse publiek hebben vastgezet, zoals later het geval was bij de foto's van de slachtoffers van de Holocaust.
pi_118035930
Hebben we het over dezelfde publicatie die op pagina 5 van dit topic is besproken? De gruwelijke foto's zijn inderdaad vlak na de Duitse inval genomen en tonen inderdaad de verminkte lijken van Volksduitsers. De "Bromberger Blutsonntag" is direct na de gebeurtenissen onderzocht door een neutrale, internationale commissie, onder meer bestaande uit dr. Espionsa (Chili), dr. Karellas (Griekenland), dr. Santoro (Italië), dr. Faroqhi (India) en dr. Ohanian (Persië). Hun rapport bevindt zich in het Bundesarchiv in Koblenz, als de file: "Dokumentation der Verschleppungsmärsche und polnische Kriegsverbrechen im September 1939" (12, BA, Ost. Dok. 7),

Volgens het rapport werden door Poolse soldaten en lokale burgers, op de vlucht voor het snel optrekkende Duitse leger, 3841 etnische Duitsers vermoord. Dit was het resultaat van het ondervragen van 593 overlevenden. De Duitse propaganda ging ermee aan de haal. Op 8 september 1939 noemde de Deutsche Rundschau de gebeurtenissen de "Bromberger Blutsonntag". Volgens een officieel rapport van de Duitse diplomatieke dienst (Auswärtigen Amt) werden in heel Polen (dus niet enkel in Bromberg) 5437 etnische Duitsers vermoord. Op 7 februari 1940 maakte het Reichsministerium in een intern communiqué per decreet bekend dat in toespraken, in de media en in publicaties alleen het getal 58.000 gebruikt mocht worden. In dit decreet worden ook voor het eerst joodse bolsjewisten als daders naarvoren geschoven (ipv. Poolse soldaten).

Bron: Benz - "Legenden, Lügen, Vorurteile", S. 47

BTW, de door jou genoemde auteur D. Bergen is Doris L. Bergen: http://www.history.utoron(...)profiles/bergen.html

[ Bericht 6% gewijzigd door ruimteaapje op 16-10-2012 13:46:17 ]
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:46:28 #134
235357 TitusPullo
pi_118036157
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 13:24 schreef Iblardi het volgende:
Wat het vooral lastig maakt is dat de anti-Poolse/pro-Duitse propaganda weliswaar frequent van leugens en verdraaiingen gebruik maakt, maar dat niet alles alleen maar op leugens gebaseerd is. Het is soms erg moeilijk om fictie en feiten van elkaar te onderscheiden. De documentatie laat ook te wensen over. Zo is er een publicatie van het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken uit 1940 over wreedheden tegen etnische Duitsers en de bijbehorende portfolio met gruwelijke foto's, waarvan er een aantal wordt beschreven in D. Bergen, "Association/instrumentalization of 'Volksdeutschen'" (German Studies Review, 31-3, 2008, p. 447-470). Uit het artikel krijg ik de indruk dat er in deze foto's een element van vervalsing zit, maar wat die vervalsing precies inhoudt wordt me niet helemaal duidelijk, en ook niet of dat dan op álle foto's betrekking heeft. Gaat het om vroege slachtoffers van de Duitsers (Joden, mensen met een aangeboren handicap)? Zijn het inderdaad foto's van slachtoffers van Poolse excessen, maar dateren ze van na de Duitse inval? Zijn de foto's authentiek maar gaat het om een zeer beperkt aantal incidenten? Hoe dan ook, ik kan me voorstellen dat dit soort propaganda zeer effectief was en dat deze beelden zich destijds stevig in het geheugen van het Duitse publiek hebben vastgezet, zoals later het geval was bij de foto's van de slachtoffers van de Holocaust.
Ik geloof ook best dat de Duitsers in Polen voor de oorlog in het nauw zaten. Teutoon echter heeft daar geen enkel bewijs voor geleverd en vertoont daarbij kenmerken van een apologeet voor het nationaal-socialisme.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:09:10 #135
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_118039585
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 13:39 schreef ruimteaapje het volgende:
Hebben we het over dezelfde publicatie die op pagina 5 van dit topic is besproken?
Klopt, dat is dezelfde publicatie.
quote:
De gruwelijke foto's zijn inderdaad vlak na de Duitse inval genomen en tonen inderdaad de verminkte lijken van Volksduitsers.
Ik las in Bergens artikel de suggestie dat (een aantal van) de foto's "vals" zouden zijn. Met name haar opmerkingen over het "verschijnen" van nazi-slachtoffers in het beeld van dode etnische Duitsers, het "respectloos" fotograferen, het frequent voorkomen van foto's waarop het gezicht onherkenbaar verminkt is of buiten de foto valt, en de aanwezigheid van foto's van mensen die als "oorlogsinvaliden" worden aangeduid terwijl de nazi's op dat moment al gestart zijn met hun euthanasie-programma, leken in die richting te wijzen. Maar misschien heb ik haar woorden te concreet geïnterpreteerd. Een andere uitleg is ook mogelijk.
pi_118039877
Ik kan natuurlijk niet voor alle gepubliceerde foto's instaan, maar de commissie concludeerde in ieder geval dat 3841 Volksduitsers door Polen werden omgebracht. In veel foto's zijn ook leden van de onderzoekscommissie te zien. In hoeverre de Duitsers de commissie hebben proberen te misleiden is drieënzeventig jaar na dato nauwelijks te achterhalen.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:18:25 #137
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_118039884
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 13:39 schreef ruimteaapje het volgende:

Volgens een officieel rapport van de Duitse diplomatieke dienst (Auswärtigen Amt) werden in heel Polen (dus niet enkel in Bromberg) 5437 etnische Duitsers vermoord. Op 7 februari 1940 maakte het Reichsministerium in een intern communiqué per decreet bekend dat in toespraken, in de media en in publicaties alleen het getal 58.000 gebruikt mocht worden.
Overigens zegt Bergen dat "zelfs de uitgebreide lijsten van overlijdensberichten die werden samengesteld en gepubliceerd door het ministerie van Buitenlandse Zaken" (nl. in Dokumente polnischer Grausamkeiten, 346-61) "er slechts in slaagden ongeveer 450 namen te accumuleren" (p. 456).

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblardi op 16-10-2012 15:39:12 ]
pi_118040466
Klopt, in het boek van Schadewald wordt gesteld dat de identiteit van 12.857 slachtoffers bekend zou zijn maar die bewering wordt op geen enkele wijze hardgemaakt (en over de 45143 die het getal 58 duizend vol moeten maken deed blijkbaar zelfs de propaganda geen uitspraken). Dieter Schenk doet in "Hitler's Mann in Danzig" wel deze uitspraak:
quote:
Die Zahl der Opfer ist in der Literatur unterschiedlich angegeben worden und dürfte zwischen 1500 und 5800 gelegen haben. In dieser Höhe wurde sie von dem Leiter der Mordkommission des Reichssicherheitshauptamtes, Dr Bernhard Wehner, in einer ausführlichen Zeugen-Vernehmung nach dem Kriege beziffert (3479 Tote errechnete Gentzen anhand der Gräber- und Vermisstenkartei). Wehner war mit den Ermittlung in Bromberg beauftragt worden und meldete zunächst die Zahl 5800 Mitte Dezember 1939 dem Auswärtigen Amt, das mit dem Erstellen eines deutschen Weissbuches befasst war. Wehner berichtete: 'Kurze Zeit später erfuhr ich, dass Hitler wegen dieses Weissbuches sehr erregt gewesen sei. Auf seinen Befehl musste die gesamte gedruckte Auflage im Februar oder März 1940 eingestampft werden.' Hitler ordnete an, dass in der von ihm genehmigten Ausgabe die Zahl der Opfer zu verzehnfachen sei. Damit wurde von der deutschen Propaganda die Zahl von 58,000 Mordopfern der 'polnischen Septembermorde' übernommen. Intern korrigierte Wehner später die Gesamtzahl auf 3500 nach unten, nachdem in ehemals polnischen Gebiet deutsche Polizeidienststellen 'ordnungsgemäss' arbeiteten und die Vermisstenfälle erfassten.
Zijn bron voor de door mij onderstreepte zin was "Die Legende vom 'Bromberger Blutsonntag' und die deutsche fünfte Kolonne in Polen'" van Felix-Heinrich Gentzen: http://de.wikipedia.org/wiki/Felix-Heinrich_Gentzen

Interessant is ook om het aantal vermeende en werkelijke slachtoffers eens af te zetten tegen de massaexecuties door het Duitse leger, de Waffen-SS en de Einsatzkommandos die direct na de Duitse inval in Polen begonnen en die tot doel hadden de Poolse Joden en de Poolse intelligentsia auszuradieren. Want dat is een misdaad die in dit topic volkomen onderbelicht blijft.
pi_118045563
Operatie Himmler laat toch duidelijk zien dat de Duitsers simpelweg al naar een aanleiding aan het zoeken waren om Polen binnen te vallen binnen dat kader zie ik de posts van Teutoon ook.
pi_118049476
Klopt, interessant is in dat opzicht ook de genoemde vlucht van de Volksduitsers. Die gingen niet op de loop voor de door de nazipropaganda en door "Teutoon" veronderstelde wandaden van de Polen maar omdat zij, in de wetenschap dat Duitsland ging aanvallen, bang waren voor wat de Polen met heb zouden doen als de Duitse aanval begon.
pi_118049609
quote:
De Duitse Luftwaffe dropt massaal pamfletten om de Polen af te schrikken nog verder geweld te gebruiken tegen de Duitse minderheden in het Poolse gebied.
Lees pagina 225 van Orphans of Versailles maar eens, dan weet je dat het pamflettenverhaal ook heel anders zit dan "Teutoon" ons wil doen geloven.
pi_118049739
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 17:19 schreef DeParo het volgende:
Naar aanleiding van dit: http://www.nu.nl/binnenla(...)-niet-in-vorden.html

[..]

Zoals gesteld, Duitse soldaten zijn gesneuveld voor een vijandig en slecht regime, als je de Duitsers als gevallen soldaten gaat herdenken dan herdenk je ook waarvoor ze stierven dus.

Hoe weet je dat? Je kent ze? Je hebt hun memoires gelezen? Je hebt in hun schoenen gelopen? Jij bent de persoon om te oordelen over goed en kwaad? Hebt hier de kennis toe? De pure ziel?

quote:
Ik zou niet weten waarom mensen niet zouden kunnen leren, de juiste context kan je leren of tot je krijgen, ik hoef mezelf niet aan te passen omdat andere mensen onwetend zijn.
Wat geeft jou het idee dat je de juiste context kent? Alle factoren van belang op persoonlijk niveau? Weet je niet.

We hebben het over miljoenen mensen met god weet hoeveel problemen, een historische context van heb ik jou daar... En jij denkt het simpel af te kunnen doen met "ja je weet waar die duitse soldaten voor stierven".

Nou waarvoor dan?

quote:
Voor de rest maak je een sterk punt, natuurlijk zijn die Duitsers en Nazi's mensen, en mensen hebben gevoelens maar dat neemt hun daden niet weg, daarom kan je de soldaten niet compleet distantieren van de toenmalige nazi-leiders zoals Hitler, en daarmee maak je niet alleen een sterk maar ook nog een belangrijk punt.
Je weet dat misdaden aan beide kanten zijn begaan? Waarom herdenken we dan uberhaupt nog soldaten?

Hetgeen overigens, als we even heel eerlijk zijn en alle romantische bullshit laten waar het thuishoort, niet eens zo'n bizarre vraag is.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
pi_118051368
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 19:28 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Hoe weet je dat? Je kent ze? Je hebt hun memoires gelezen? Je hebt in hun schoenen gelopen? Jij bent de persoon om te oordelen over goed en kwaad? Hebt hier de kennis toe? De pure ziel?
De memoires van deze soldaten doen niet ter zake, de individuele drijfveren en motivatie staan helemaal los van het feit dat zij inderdaad sneuvelden voor een vijandig en slecht regime. Een soldaat kan de beste bedoelingen hebben gehad, kindvriendelijk en plantaardig, maar feit is dat hij vocht voor Nazi-Duitsland.
quote:
Je weet dat misdaden aan beide kanten zijn begaan? Waarom herdenken we dan uberhaupt nog soldaten?
Omdat het over het onderscheid gaat tussen wandaden van individuele soldaten of eenheden enerzijds of de wandaden van een verdorven regime anderzijds. De westelijke geallieerden hebben zeker ook oorlogsmisdaden begaan, maar niet vanuit een verdorven politieke ideologie die Nederland bezet en onderdrukt heeft, waardoor ruim 100 duizend Joden en nog eens zo'n 100 duizend andere burgers zijn omgebracht.

[ Bericht 12% gewijzigd door ruimteaapje op 16-10-2012 20:26:19 ]
pi_118121650
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 17:58 schreef Teutoon het volgende:
Duitsers hebben die schitterende bron van kracht - het plichtsbesef - dat andere Europese volken niet of nauwelijks bezitten. De overtuiging dat men, door te gehoorzamen aan de stem van de plicht, werkt aan het voortbestaan van de soort. Zij vochten tegen een overmacht van vijandelijke legers -zowel in materieel als manschappen- die in de laatste jaren van de oorlog vanuit het Westen en Oosten oprukten en terwijl de Duitse Heimat letterlijk in brand stond en in vlammen op ging hebben de Duitsers zich als een zeer standvastig en eensgezind volk laten zien die ,ondanks alle tegenslagen, gewoon hun plichtsbesef deden tot op de laatste dag van de capitulatie. Die Duitse manier van denken, voelen en leven zie ik niet terug bij andere Europese volkeren, en dat is wat ik zo kan waarderen.

[ afbeelding ]
Niks plichtsbesef. De meeste soldaten waren gewoon dienstplichtigen die gingen omdat ze moesten (vandaar dat ik ook denk dat het gewone voetvolk van het Duitse leger best herdacht mag worden). En wat betreft het plichtsbesef van de bevolking, die ging toch echt wel achteruit vanaf 1942 toen de oorlog zich tegen Duitsland begon te keren (Stalingrad en Operatie Fakkel bvb.) en die propaganda van de Nazi's kon dit verhullen, wat leidt tot de huidige gedachte dat de Duitsers tot de laatste snik achter het regime zijn blijven staan. In werkelijkheid vocht men uit vrees voor de gruwelen van het communisme enerzijds en anderzijds door de totale controle en dwang van een totalitair regime, waardoor protest nauwelijks nog mogelijk was (zie maar wat er met Sophie Scholl is gebeurd).
pi_118122919
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 12:40 schreef Marx1990 het volgende:
(Stalingrad en Operatie Fakkel bvb.)
Operatie Fakkel heeft bij mijn weten nooit bestaan. Of je moet operatie Zitadelle bedoelen.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 13:24:20 #146
235357 TitusPullo
pi_118123089
quote:
hebben de Duitsers zich als een zeer standvastig en eensgezind volk laten zien die ,ondanks alle tegenslagen, gewoon hun plichtsbesef deden tot op de laatste dag van de capitulatie.
Ik eis tien jaar tuchthuis voor dit terrorisme.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 13:28:12 #147
111528 Viajero
Who dares wins
pi_118123227
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 13:19 schreef HURENSOHNOLOGIE het volgende:

[..]

Operatie Fakkel heeft bij mijn weten nooit bestaan. Of je moet operatie Zitadelle bedoelen.
Ik schat dat Operation Torch wordt bedoeld, de invasie van Noord Afrika

http://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Torch
pi_118129791
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 13:24 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Ik eis tien jaar tuchthuis voor dit terrorisme.
Je kunt er het jouwe van denken, maar Duitsland's meest "superieure wapen" was zonder enige twijfel de Duitse soldaat. Of ze nou wel of niet voor de ''goede zaak'' vochten doet daar helemaal niets aan af. Je post slaat daarom nergens op.

In juli 1941 meldde Adolf Hitler tijdens een informeel tafelgesprek het volgende;

quote:
Ik moet zeggen dat ik nooit getwijfeld heb aan de kwaliteiten van de Duitse soldaat, iets wat ik niet altijd kan zeggen van sommige bevelhebbers van de Wehrmacht. Het Duitse leger is technisch het meest volmaakte ter wereld; en de Duitse soldaat is in crissituaties betrouwbaarder en verstandiger dan welke andere soldaat dan ook. Ik prijs me gelukkig het genoegen te hebben gekend te zien dat tijdens mijn leven de Duitse soldaat door Voorzienigheid wordt beloond. Het is geweldig om te zien hoe onze Gauleiters overal op de bres staan.

Als ik twintig of vijfentwintig jaar jonger was geweest, zou ik nu aan het front zitten. Ik vond het heerlijk om soldaat te zijn.
Dit zien sommigen natuurlijk weer als kolen op het vuur gooien en als extra motivatie om het tegendeel te 'bewijzen'. :')
  donderdag 18 oktober 2012 @ 16:04:41 #149
235357 TitusPullo
pi_118129836
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 16:03 schreef Teutoon het volgende:

[..]

Je kunt er het jouwe van denken
Ik doelde vooral op het afgrijselijke taaltje dat je daar bezigt.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 16:31:49 #150
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_118130989
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 16:03 schreef Teutoon het volgende:

[..]

Plaats svp de bronnen bij citaten, bvd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: