Zullen we dan met een vrolijke noot eindigen?quote:Op maandag 1 oktober 2012 22:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De eerste les is overigens de saaiste. Droge theoretische kost.
Bwa wij lezen nu Caesar z'n de bello Gallico en het is echt niet zo dat we dat bewonderen ofzo. De reden was zelfs omdat ze het verst van Gallia provincia zaten en dus mimde beschaafd waren.quote:Op maandag 1 oktober 2012 22:51 schreef DarkAccountant het volgende:
Oh ja, en dat volgens Caesar de Belgen de dappersten van alle Galliërs waren, iets wat in België tijdens de Latijnse les uiteraard verplichte kost is voor iedere student.
Waarom quote je mij?quote:Op maandag 1 oktober 2012 22:54 schreef trabant het volgende:
[..]
Ciappellette !![]()
Geweldig initiatief! Kan ik eindelijk dat afgebroken jaartje Latijn eens bijspijkeren. Boekje staat nog in de kast: Tirocinium Latinum.
Och god, waar zijn de tijden. Ik ben twee keer zo oud als jij.quote:Op maandag 1 oktober 2012 22:56 schreef stoereboii het volgende:
[..]
Waarom quote je mij?
En wel tof idd. De lessen ga ik niet volgen, maar je zal me hier wel eens zienzit nu in mn vierde jaar Latijn
Die heb ik eigenlijk achterwege gelaten om het niet te moeilijk te maken, net als de rijtjes van "res" en "domus". In de volgende les staan ook dingen die niet volledig correct zijn, om het simpel te houden.quote:Op maandag 1 oktober 2012 22:53 schreef stoereboii het volgende:
Vijf naamvallen? En de vocatief dan?
Ja snap ik wel. Het is niet de bedoeling dat iedereen et gaat spreken maar meer om verbanden te leggenquote:Op maandag 1 oktober 2012 23:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Die heb ik eigenlijk achterwege gelaten om het niet te moeilijk te maken, net als de rijtjes van "res" en "domus". In de volgende les staan ook dingen die niet volledig correct zijn, om het simpel te houden.
Nee, gewoon een student.quote:Op maandag 1 oktober 2012 23:03 schreef stoereboii het volgende:
[..]
Ja snap ik wel. Het is niet de bedoeling dat iedereen et gaat spreken maar meer om verbanden te leggen
Wat ben jij dan? (oud) leerkracht?
Top initiatief manquote:Op maandag 1 oktober 2012 23:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, gewoon een student.
En het is meer dat de meesten toch niet de tijd of energie hebben om het perfect te leren, dus daarom houd ik het liever bij de grote lijnen. Mocht het topic aanslaan en lang genoeg doorgaan, dan kunnen we altijd overwegen om meer in detail te treden.
Het zijn ook niet altijd directe afstammelingen, maar verwanten.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 21:48 schreef stoereboii het volgende:
Trouwns: filius en dan nl. Filiaal?
Dat klopt toch niet?
Een zoon is toch geen afdeling van een bedrijf oid
En soms zoek je het ook wel ver met de Nederlands vormen vind ik. Ik denk dat sommige mensen veel door elkaar gaan halen. Ik zeg doe het enkel bij woorden waarbij het echt heel duidelijk is, zo kan je alles wel verwant maken. (is maar een tip he)
Wat voor feedback wil je graag? (behalve dat mensen de oefeningen gaan maken). Misschien moeten we dit topic even promoten?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Is er eigenlijk wel animo voor dit topic? Ik krijg zo weinig feedback...
Promoten hoeft niet, mensen die geïnteresseerd zijn, vinden het topic toch wel. Gewoon, dat mensen vertellen wat ze goed vinden, wat ze slecht vinden, of ze dit format leuk vinden of saai, etc. Ik doe ook maar wat, ik ben geen professionele cursusschrijver, dus men mag gerust wat bijsturen als ik scheef ga. Graag zelfs! Dan leer ik ook nog wat.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:30 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Wat voor feedback wil je graag? (behalve dat mensen de oefeningen gaan maken). Misschien moeten we dit topic even promoten?.
Wat voor feedback wil je?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Is er eigenlijk wel animo voor dit topic? Ik krijg zo weinig feedback...
Dit topic wordt al gepromoot, er staat een vermelding op de frontpagequote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:30 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Wat voor feedback wil je graag? (behalve dat mensen de oefeningen gaan maken). Misschien moeten we dit topic even promoten?.
Zoiets is dus waar ik had op gehoopt. Als jullie liever zo snel mogelijk beginnen met zinnetjes (is waarschijnlijk ook leuker), dan zal ik het zo proberen te doen.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:52 schreef MPG het volgende:
[..]
Wat voor feedback wil je?
Ik vind het een leuke manier om verstofte kennis wat op te halen door jouw posts te lezen, maar echt actief word ik er (nog) niet van.
Overigens vraag ik me wel af of het zo handig is om alle naamvallen eerst te behandelen? Misschien is afwisseling waarmee je snel aan de slag kan met simpele zinnen beter? Dus nominativus - accusativus - dativus; en dan over op werkwoorden: praesens - imperfectum - perfectum; en dan weer verder uitbouwen...
Lijkt mij ook een goed ideequote:Op donderdag 4 oktober 2012 14:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zoiets is dus waar ik had op gehoopt. Als jullie liever zo snel mogelijk beginnen met zinnetjes (is waarschijnlijk ook leuker), dan zal ik het zo proberen te doen.
Ik heb de dativus voor vanavond al klaar staan, maar ik zal morgen in plaats van de ablativus beginnen met de praesentia van de werkwoorden.
Ja. Al is het maar om de fokkertjes er bewust van te maken dat ze bestaan. Latijn is net Lego, maar je moet wel een beetje weten wat voor blokjes er zoal zijn.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:52 schreef MPG het volgende:
Overigens vraag ik me wel af of het zo handig is om alle naamvallen eerst te behandelen?
Mijn uitwerking (ben de eerste, zeker?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 13:12 schreef Iblardi het volgende:
Leuk initiatief. Misschien nog een paar werkwoorden toevoegen?
videt - (hij/zij) ziet
audit - (hij/zij) hoort
timet - (hij/zij) vreest (denk aan "timide")
deus maris templum habet
miles famam belli audit
pater videt militis uxorem
iram populi timet rex
pater forum urbis videt
patrem Aulum timet lupus
amor donum dei est
miles terram hostis videt
populus ius belli timet
Als ik zo vrij mag zijn!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ga de rest ook nog doen, leuk.
Niet meer actief op Fok!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer actief op Fok!
quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 15:23 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Mijn uitwerking (ben de eerste, zeker?)
Allemaal goed, behalve deze:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nog wel even lastig met meervouden en enkelvouden, maar ik geloof dat de kennis die ik al heb me nu in de weg zit.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Werkwoorden komen vanavond (eindelijk) aan de beurt, by popular demand.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 13:12 schreef Iblardi het volgende:
Leuk initiatief. Misschien nog een paar werkwoorden toevoegen?
videt - (hij/zij) ziet
audit - (hij/zij) hoort
timet - (hij/zij) vreest (denk aan "timide")
deus maris templum habet
miles famam belli audit
pater videt militis uxorem
iram populi timet rex
pater forum urbis videt
patrem Aulum timet lupus
amor donum dei est
miles terram hostis videt
populus ius belli timet
Als ik zo vrij mag zijn!
|
Forum Opties | |