Je kent wel het verschil tussen alternatieve en cumulatieve vereisten van een bepaling toch?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 14:44 schreef Paxcon het volgende:
Die termen van jullie heb ik echt nog nooit van gehoord, terwijl ik wel het vak algemene rechtswetenschap heb. Natuurrecht zit bij ons in rechtsgeschiedenis, maar cumulatieve waren en rechtspositivisme zeggen me niks.
Door de manier van onderwijs die wij nu moeten volgen ligt het tempo bij ons zeer hoog (vandaar al een tentamen na 5 weken), maar wel stabiel. Het vak "Inleiding Rechtswetenschap" is een vrij inleidend vak die onderdelen bevat van: bestuursrecht,staatsrecht, strafrecht ,privaatrecht, rechtsfilosofie en rechtsgeschiedenis.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 14:44 schreef Paxcon het volgende:
Die termen van jullie heb ik echt nog nooit van gehoord, terwijl ik wel het vak algemene rechtswetenschap heb. Natuurrecht zit bij ons in rechtsgeschiedenis, maar cumulatieve waren en rechtspositivisme zeggen me niks.
Nee.. maar cumulatief betekend opgeteld, dus net zoiets als juncto?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 14:51 schreef H-D het volgende:
[..]
Je kent wel het verschil tussen alternatieve en cumulatieve vereisten van een bepaling toch?
Nee cumulatieve vereisten zijn zoals in het voorbeeld de vereisten voor onrechtmatige daad in 6:162 BW. Je moet aan al die vereisten opgeteld voldoen voordat er sprake kan zijn van een onrechtmatige daad. Terwijl er zijn ook bepalingen die bijvoorbeeld 3 vereisten geven en als je aan 1 voldoet is de bepaling al van toepassing.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:20 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Nee.. maar cumulatief betekend opgeteld, dus net zoiets als juncto?
Ooooh oke. easy.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:28 schreef H-D het volgende:
[..]
Nee cumulatieve vereisten zijn zoals in het voorbeeld de vereisten voor onrechtmatige daad in 6:162 BW. Je moet aan al die vereisten opgeteld voldoen voordat er sprake kan zijn van een onrechtmatige daad. Terwijl er zijn ook bepalingen die bijvoorbeeld 3 vereisten geven en als je aan 1 voldoet is de bepaling al van toepassing.
Juncto geeft gewoon aan dat je een bepaald artikel in verbinding met een ander artikel gebruikt bijvoorbeeld art 570 jo. 514 Rv waarin een aantal bepalingen omtrent de executoriale verkoop van onroerende zaken ook van toepassing worden verklaart op de executoriale verkoop van schepen en luchtvaartuigen.
Je moet kijken naar voldoende samenhang tussen de fout van de werknemer en de aan hem opgedragen taak. EN de werknemer moet zelf ook aansprakelijk gesteld kunnen worden op grond van 6:162.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:33 schreef Paxcon het volgende:
Maar nu we het toch over onrechtmatige daad hebben.. Er staat in art. 6:170 BW (aansprakelijkheid ondergeschikten) dat degene in wiens dienst ondergeschikte stond verantwoordelijk is wanneer deze (o.a.) de kans op fouten vergrootte door het geven van die taak.
Maar moet je dan al aan de meest simpele dingen denken? Geldt dit bijvoorbeeld voor een schilderopdracht waarbij iemand een pot verf over de vloer laat vallen? Heeft de 'baas' dan al - door het geven van de opdracht - de kans op fouten vergroot?
edit: oh volgens mij is het antwoord ja, want is de werknemer enkel in het geval van a: er is geen sprake van onrechtmatige daad door werknemer en b: de onrechtmatige daad is niet 'in dienst' gepleegd, niet verantwoordelijk.
Dus de werknemer hoeft niet alleen te voldoen aan de eisen van 6:162, maar is ook daadwerkelijk mede-aansprakelijk?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:44 schreef H-D het volgende:
[..]
Je moet kijken naar voldoende samenhang tussen de fout van de werknemer en de aan hem opgedragen taak. EN de werknemer moet zelf ook aansprakelijk gesteld kunnen worden op grond van 6:162.
Is dat wat je bedoelt of..?
De werknemer moet wel voldoen aan de eisen van 6:162.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:49 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Dus de werknemer hoeft niet alleen te voldoen aan de eisen van 6:162, maar is ook daadwerkelijk mede-aansprakelijk?
Oh ik heb het al gevonden. Gedupeerde kan dus zelf kiezen bij wie hij de schadevergoeding indient, aangezien zowel werkgever als werknemer hoofdelijk aansprakelijk zijn. Althans, bij een fout door ondergeschikte.
Ohja topquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 15:59 schreef H-D het volgende:
[..]
De werknemer moet wel voldoen aan de eisen van 6:162.
En inderdaad hoofdelijk aansprakelijk maar let ook op 6:101 en 6:170 lid 3.
Nog steeds verkeerd. Het gaat om het toepassen van begrippen en regeltjesquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:19 schreef Rummikub het volgende:
Ik heb een beetje verkeerd geleerd geloof ik, ik ben meer op het begrijpen gegaan, maar blijkbaar moet je voor rechten gewoon alle begrippen en personen in je kop stampen en dan herkennen op het tentamen. Oke.
Ging niet heel erg goed dus?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:19 schreef Rummikub het volgende:
Ik heb een beetje verkeerd geleerd geloof ik, ik ben meer op het begrijpen gegaan, maar blijkbaar moet je voor rechten gewoon alle begrippen en personen in je kop stampen en dan herkennen op het tentamen. Oke.
Waar zit je?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:01 schreef Boterbartje het volgende:
Als ik dit zo lees is veel nog abracadabra.. al heb ik ook nog vrij weinig gedaan. Wel gek trouwens dat wij beginnen met een tentamen privaat ipv inleiding in rechtswetenschap. Lijkt mij onlogisch maar ok..
Nijmegen nijmegen, altijd zon en nooit eens regen. Behalve vrijdag toen ik tot op het bot nat was.quote:
Ah oke, H-D ook. Ik zit in Groningen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:06 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Nijmegen nijmegen, altijd zon en nooit eens regen. Behalve vrijdag toen ik tot op het bot nat was.
Jij?
Ja had ik ook kunnen weten 'FC groningenquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:09 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ah oke, H-D ook. Ik zit in Groningen.
Verschil in budget dit datquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:10 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Ja had ik ook kunnen weten 'FC groningen'
HELAAS STAAT TWENTE BOVEN AAN HEHEHE (dit is getypt vanaf twentse bodem gr gr)
Onevenredig verschil budget vs hogere kwaliteitquote:
Jahoor prima, alleen ik woon er niet. Ik reis ma tm do op en neer (uurtje heen, uurtje terug). Verder nog een beetje wennen enzo maar de onderwerpen zijn over het algemeen wel leukquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:16 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Onevenredig verschil budget vs hogere kwaliteit
Bevalt Groningen?
Ah zodoende, fijn dan! Heb vele goede verhalen gehoord over groningenquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:18 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Jahoor prima, alleen ik woon er niet. Ik reis ma tm do op en neer (uurtje heen, uurtje terug). Verder nog een beetje wennen enzo maar de onderwerpen zijn over het algemeen wel leuk
Hoe bevalt het jou?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:20 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Ah zodoende, fijn dan! Heb vele goede verhalen gehoord over groningen
ja prima! Ik reis alleen de maandag en vrijdag heen en weer, 2 uurtjes maar het bevalt wel. Interessant alleen op RU zijn werkgroepen verplicht dus je hebt wel veel contacturen, dat is wel even omschakelen vanaf een kantoorbaan naar college. Dit vraagt toch wel wat meer moet ik zeggen. Nou ben ik ook wel een lamme zakOh je hebt eerst een tijd gewerkt of zo? Bij ons zijn sommige verplicht om in aanmerking te komen voor de bonusregeling. Ik wil sowieso niks missen want ik wil gewoon die vakken halen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bijna onze hele werkgroep is wel gemotiveerd eigenlijk. Volgens mij zijn er iets van 20-25 mensen en komen steeds 2 niet opdagen. Docenten die ook andere werkgroepen dan ons hebben zijn altijd verbaasd dat bij ons het hele lokaal weer vol zit, omdat dit blijkbaar bij andere werkgroepen niet meer het geval is.
Op Fok tel je alleen met een Cum laude diploma van een TU mee.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 13:11 schreef Keyos het volgende:
Ik kan mij niet meer op Fok vertonen als ik niet Cum Laude afstudeer![]()
.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |