Gister middag in de trein naar huis. Ik quote letterlijk:quote:Op maandag 1 oktober 2012 17:26 schreef Tukker87 het volgende:
[..]
Zit flink wat frustratie bij je...
quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 08:54 schreef xzaz het volgende:
[..]
Gister middag in de trein naar huis. Ik quote letterlijk:
"Ja me OUDERS zijn wel blij anders was het 5 x ¤ 3000,- wat ze moesten ophoesten"
Sociaal leenstelsel met terugwerkende kracht. Behalve dat dat op nog veel en veel meer verzet zou stuiten, lijkt het me ook juridisch niet haalbaar. Dan komen ze niet meer weg met het argument dat je het had kunnen zien aankomen.quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:03 schreef Morera het volgende:
[..]
Hopelijk niet met terugwerkende kracht. Ik had toch liever de boete gezien, maar dan voor studenten die er rekening mee kunnen houden. Dus studenten die in 2012/2013 voor het eerst gaan studeren. Dan vind ik het een hele redelijke maatregel, mits je er dus rekening mee kan houden bij aanvang van je studie. Beter dan een sociaal leenstelsel. Als dat met terugwerkende kracht komt zijn we echt ver van huis. Ik weet nu dus ook nog niet of ik blij of bezorgd ben.
Die mensen verdienen hetquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 08:54 schreef xzaz het volgende:
[..]
Gister middag in de trein naar huis. Ik quote letterlijk:
"Ja me OUDERS zijn wel blij anders was het 5 x ¤ 3000,- wat ze moesten ophoesten"
Meen je dit? Sommige gezinnen zitten gewoon zo in elkaar. Binnen mijn sociale kring ken ik er ook één. Iemand die dik boven het modale inkomen verdient en dus prima 5 kinderen kan ondersteunen. Maar 15000 euro extra, als dat voor komt (en die kans zit erin, aangezien hij zelf een hoge functie heeft in het leger, en in dat gezin een cultuurtje leeft om gewoon het maximale uit je zelf te halen, en het dus niet te houden bij 4 jaar studie) hakt er gewoon in.quote:
ik bedoel dat als je nog 5 jaar te gaan hebt met boete, dat je het wel vreselijk bont maakt. Dan moet je in feite nog beginnenquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 11:39 schreef Kenju het volgende:
[..]
Meen je dit? Sommige gezinnen zitten gewoon zo in elkaar. Binnen mijn sociale kring ken ik er ook één. Iemand die dik boven het modale inkomen verdient en dus prima 5 kinderen kan ondersteunen. Maar 15000 euro extra, als dat voor komt (en die kans zit erin, aangezien hij zelf een hoge functie heeft in het leger, en in dat gezin een cultuurtje leeft om gewoon het maximale uit je zelf te halen, en het dus niet te houden bij 4 jaar studie) hakt er gewoon in.
Dan wel. Maar uit die quote maakte ik op dat het ging om 5 kinderen. Wanneer die letterlijke woorden uitgesproken zijn, zou dat natuurlijk kunnen. Verder vind ik dat ook voor die gevallen een langstudeerboete niet terecht zou zijn. Immers betaal je wel gewoon collegegeld, en gaat het in de regel maar om een paar vakken die je nog moet.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 11:42 schreef Yreal het volgende:
[..]
ik bedoel dat als je nog 5 jaar te gaan hebt met boete, dat je het wel vreselijk bont maakt. Dan moet je in feite nog beginnen
Ja het lijkt me niet dat ze een sociaal leenstelsel met terugwerkende kracht invoeren?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 08:50 schreef Mignon het volgende:
Echt echt echt echt kut dat de langstudeerboete is afgeschaft.Een sociaal leenstelsel is nog erger.
Dat kan ook niet. Het zit allemaal een beetje ingewikkeld in elkaar maar het is zo geregeld dat subsidie niet met terugwerkende kracht gevorderd kan worden. Sterker nog, het is niet eens mogelijk om subsidie die al reeds is toegekend, maar nog niet geheel is benut plotseling in te trekken. Denk aan de Wet werk en inkomen kunstenaars en de rechtszaak die daar opvolgde. Het sociaal leenstelsel kan dan ook alleen gelden voor nieuwe studenten die nog geen stufi ontvangen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 11:55 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja het lijkt me niet dat ze een sociaal leenstelsel met terugwerkende kracht invoeren?
Een langstudeerboete kan nog, voor studenten die nu al studeren. Maar na 4 jaar ineens zeggen: "hey, al het geld wat je van ons kreeg en waarvan we zeiden dat het een gift was, willen we nu terug hebben" gaat niet lukken denk ik. (hoop ik).
Waarom blijven een hoop mensen hier appels met peren vergelijken?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 13:20 schreef koffiegast het volgende:
Daar ben ik ook bang voor...
ik ga nu mijn 7e jaar in, maar dat is slechts paar maanden uitloop. Bachelor heb ik nominaal gehaald, maar het geld dat ik daar terug voor zou krijgen als gift is nog echt niet als gift omgezet.
Als ze nu een sociaal leenstelsel van maken en ze nemen alle 'giften' weg en ik mag opeens 20k extra ophoesten.. dan heb ik liever een 'langstudeerboete'. Het klinkt wel juridisch onhaalbaar om met terugwerkende kracht te doen, maar dat dachten we ook van de langstudeerboete... ik ben vreselijk bang dat ze dit nu nog in een maandje erin weten te slepen...
Dat idee steekt alleen uit omdat alle andere potentiële bezuinigingen op het onderwijs nog lager bij de grond zitten.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 12:48 schreef eriksd het volgende:
Uitstekend idee, een leenstelsel. Het is een investering in jezelf.
De langstudeerboete is dan wel met terugwerkende kracht ingevoerd, maar niet met een dusdanige terugwerkende kracht als die jij nu vreest: het is bijv. niet zo geweest dat langstudeerders ook voor voorgaande jaren een boete hebben moeten aftikken. Ergo: als het leenstelsel met terugwerkende kracht gaat worden ingevoerd, betekent dat dat mensen die nu al studeren, niet vier jaar stufi krijgen zoals ze verwacht hadden, maar het zal linksom of rechtsom zeker niet betekenen dat alle giften teruggedraaid worden.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 13:20 schreef koffiegast het volgende:
Daar ben ik ook bang voor...
ik ga nu mijn 7e jaar in, maar dat is slechts paar maanden uitloop. Bachelor heb ik nominaal gehaald, maar het geld dat ik daar terug voor zou krijgen als gift is nog echt niet als gift omgezet.
Als ze nu een sociaal leenstelsel van maken en ze nemen alle 'giften' weg en ik mag opeens 20k extra ophoesten.. dan heb ik liever een 'langstudeerboete'. Het klinkt wel juridisch onhaalbaar om met terugwerkende kracht te doen, maar dat dachten we ook van de langstudeerboete... ik ben vreselijk bang dat ze dit nu nog in een maandje erin weten te slepen...
mensen zijn in de warquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 14:08 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waarom blijven een hoop mensen hier appels met peren vergelijken?
Siberië is een heel mooi gebied voor rechtse modjes die toe zijn aan een intens strafkamp.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 14:08 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waarom blijven een hoop mensen hier appels met peren vergelijken?
Dan had jij wat beter je best kunnen doen om jezelf te informeren. Alleen hier al kom je zat redenen tegen dat ook voor studenten die dit wel zien aankomen deze heffing problematisch is en niet omdat ze ofwel het niveau niet aankunnen ofwel lui zijn.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:03 schreef xminator het volgende:
Naar mijn mening kon de langstudeerboete intact gehouden worden maar dan wel met coulance voor studenten die niet konden voorspellen dat zo een regeling zou komen.
Anderen worden dan weer veel minder hard gepakt dan met die Halbeheffing. In ieder geval kan je nu ook wanneer je geen recht (meer) hebt op stufi weer een opleiding volgen, zij het dat je meer per EC moet betalen. Dat kwam met die Halbeheffing in gevaar.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:31 schreef Qontroller het volgende:
Nu hopen dat er geen sociaal leenstelsel ingevoerd word, daar pak je namelijk elke student mee, en niet een enkeling.
Eenmalig ¤3000 voor een enkele persoon vind ik minder erg dan structureel ¤1174,20 tot ¤3269,52 voor elke student per jaar.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 18:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Anderen worden dan weer veel minder hard gepakt dan met die Halbeheffing. In ieder geval kan je nu ook wanneer je geen recht (meer) hebt op stufi weer een opleiding volgen, zij het dat je meer per EC moet betalen. Dat kwam met die Halbeheffing in gevaar.
¤1174,20 euro minder collegegeld in ruil voor het sociale leenstelsel vind ik dan wel prima, omdat die twee posten (voor de thuiswonende) elkaar opheffen. Maar dan zit je alsnog in de knel met de uitwonende studenten, die worden op geen enkele manier gecompenseerd.quote:Het meest logische zou ik het altijd nog vinden om het collegegeld met minstens 1000 Euro te verlagen en dit te compenseren met de stufi.
Iemand die geen recht heeft op stufi heeft strak 0 Euro aan extra kosten in vergelijking met hoe het voor de invoering van de Halbeheffing was geregeld, niet structureel een bedrag wat jij noemt.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 18:22 schreef Qontroller het volgende:
[..]
Eenmalig ¤3000 voor een enkele persoon vind ik minder erg dan structureel ¤1174,20 tot ¤3269,52 voor elke student per jaar.
Iemand die wel recht heeft op studiefinanciering, heeft te maken met collegegelden, woonkosten om de mogelijkheid te hebben om te studeren etc. Al die kosten worden niet meer vergoed, voor zover ze dat al werden.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 18:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Iemand die geen recht heeft op stufi heeft strak 0 Euro aan extra kosten in vergelijking met hoe het voor de invoering van de Halbeheffing was geregeld, niet structureel een bedrag wat jij noemt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |