abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117495101
Echt echt echt echt kut dat de langstudeerboete is afgeschaft. :{ Een sociaal leenstelsel is nog erger.
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 08:54:54 #52
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_117495151
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 17:26 schreef Tukker87 het volgende:

[..]

Zit flink wat frustratie bij je... ;)
Gister middag in de trein naar huis. Ik quote letterlijk:
"Ja me OUDERS zijn wel blij anders was het 5 x ¤ 3000,- wat ze moesten ophoesten"
pi_117495314
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 08:54 schreef xzaz het volgende:

[..]

"Ja me OUDERS zijn wel blij anders was het 5 x ¤ 3000,- wat ze moesten ophoesten"
:').
Amen.
pi_117497564
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 19:03 schreef Morera het volgende:

[..]

Hopelijk niet met terugwerkende kracht. Ik had toch liever de boete gezien, maar dan voor studenten die er rekening mee kunnen houden. Dus studenten die in 2012/2013 voor het eerst gaan studeren. Dan vind ik het een hele redelijke maatregel, mits je er dus rekening mee kan houden bij aanvang van je studie. Beter dan een sociaal leenstelsel. Als dat met terugwerkende kracht komt zijn we echt ver van huis. Ik weet nu dus ook nog niet of ik blij of bezorgd ben.
Sociaal leenstelsel met terugwerkende kracht. Behalve dat dat op nog veel en veel meer verzet zou stuiten, lijkt het me ook juridisch niet haalbaar. Dan komen ze niet meer weg met het argument dat je het had kunnen zien aankomen.
pi_117497583
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 08:54 schreef xzaz het volgende:

[..]

Die mensen verdienen het
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 10:56:29 #56
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_117497671
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 10:53 schreef Yreal het volgende:

[..]

Die mensen verdienen het
Nee is zielig voor die mensen; laat die kinderen van 26 lekker studeren. Thee, iemand?
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 11:39:58 #57
300718 Kenju
Say It!!??
pi_117498897
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 10:53 schreef Yreal het volgende:

[..]

Die mensen verdienen het
Meen je dit? Sommige gezinnen zitten gewoon zo in elkaar. Binnen mijn sociale kring ken ik er ook één. Iemand die dik boven het modale inkomen verdient en dus prima 5 kinderen kan ondersteunen. Maar 15000 euro extra, als dat voor komt (en die kans zit erin, aangezien hij zelf een hoge functie heeft in het leger, en in dat gezin een cultuurtje leeft om gewoon het maximale uit je zelf te halen, en het dus niet te houden bij 4 jaar studie) hakt er gewoon in.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_117498955
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 11:39 schreef Kenju het volgende:

[..]

Meen je dit? Sommige gezinnen zitten gewoon zo in elkaar. Binnen mijn sociale kring ken ik er ook één. Iemand die dik boven het modale inkomen verdient en dus prima 5 kinderen kan ondersteunen. Maar 15000 euro extra, als dat voor komt (en die kans zit erin, aangezien hij zelf een hoge functie heeft in het leger, en in dat gezin een cultuurtje leeft om gewoon het maximale uit je zelf te halen, en het dus niet te houden bij 4 jaar studie) hakt er gewoon in.
ik bedoel dat als je nog 5 jaar te gaan hebt met boete, dat je het wel vreselijk bont maakt. Dan moet je in feite nog beginnen
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 11:52:52 #59
300718 Kenju
Say It!!??
pi_117499228
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 11:42 schreef Yreal het volgende:

[..]

ik bedoel dat als je nog 5 jaar te gaan hebt met boete, dat je het wel vreselijk bont maakt. Dan moet je in feite nog beginnen
Dan wel. Maar uit die quote maakte ik op dat het ging om 5 kinderen. Wanneer die letterlijke woorden uitgesproken zijn, zou dat natuurlijk kunnen. Verder vind ik dat ook voor die gevallen een langstudeerboete niet terecht zou zijn. Immers betaal je wel gewoon collegegeld, en gaat het in de regel maar om een paar vakken die je nog moet.

Ik zou over het afgelopen jaar en dit jaar 2x 3000 moeten betalen voor twee multiple choice tentamens en 4 practicum colleges. Vorig jaar is het mis gegaan omdat ik me niet kon motiveren en is het bij een vak gebleven. Heb de Uni dus alleen de tijd gekost dat ze nodig hadden om mijn multiple choice formulier na te kijken, en dit jaar dus dat andere multiple choice tentamen en die 4 practicum colleges. Beetje onzin om daarvoor een boete uit te schrijven.

Tuurlijk is het triest dat ik dat niet gewoon in één sweep heb kunnen doen. Maar daar heb ik vooral mezelf mee, en om mij 6000 euro extra te laten betalen, kan ik met de beste wil niet redelijk noemen. Het idee achter die boete is dat je het geld dat je de instelling kost, waar maakt. Maar ik kost de instelling amper geld.

Wanneer je de Uni of HBO geen geld kost, is het onzin om een boete te heffen.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_117499294
quote:
13s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 08:50 schreef Mignon het volgende:
Echt echt echt echt kut dat de langstudeerboete is afgeschaft. :{ Een sociaal leenstelsel is nog erger.
Ja het lijkt me niet dat ze een sociaal leenstelsel met terugwerkende kracht invoeren?

Een langstudeerboete kan nog, voor studenten die nu al studeren. Maar na 4 jaar ineens zeggen: "hey, al het geld wat je van ons kreeg en waarvan we zeiden dat het een gift was, willen we nu terug hebben" gaat niet lukken denk ik. (hoop ik).
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 12:44:34 #61
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_117500627
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 11:55 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Ja het lijkt me niet dat ze een sociaal leenstelsel met terugwerkende kracht invoeren?

Een langstudeerboete kan nog, voor studenten die nu al studeren. Maar na 4 jaar ineens zeggen: "hey, al het geld wat je van ons kreeg en waarvan we zeiden dat het een gift was, willen we nu terug hebben" gaat niet lukken denk ik. (hoop ik).
Dat kan ook niet. Het zit allemaal een beetje ingewikkeld in elkaar maar het is zo geregeld dat subsidie niet met terugwerkende kracht gevorderd kan worden. Sterker nog, het is niet eens mogelijk om subsidie die al reeds is toegekend, maar nog niet geheel is benut plotseling in te trekken. Denk aan de Wet werk en inkomen kunstenaars en de rechtszaak die daar opvolgde. Het sociaal leenstelsel kan dan ook alleen gelden voor nieuwe studenten die nog geen stufi ontvangen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 12:48:17 #62
165633 eriksd
The grand facade...
pi_117500740
Uitstekend idee, een leenstelsel. Het is een investering in jezelf.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_117501600
Daar ben ik ook bang voor...

ik ga nu mijn 7e jaar in, maar dat is slechts paar maanden uitloop. Bachelor heb ik nominaal gehaald, maar het geld dat ik daar terug voor zou krijgen als gift is nog echt niet als gift omgezet.

Als ze nu een sociaal leenstelsel van maken en ze nemen alle 'giften' weg en ik mag opeens 20k extra ophoesten.. dan heb ik liever een 'langstudeerboete'. Het klinkt wel juridisch onhaalbaar om met terugwerkende kracht te doen, maar dat dachten we ook van de langstudeerboete... ik ben vreselijk bang dat ze dit nu nog in een maandje erin weten te slepen...
pi_117502706
Dat kan helemaal niet. Je kunt niet eerst zeggen dat het een gift wordt als je afstudeert binnen 10j. en dan ineens zeggen oh nee, het wordt een lening.

Een sociale lening kan alleen gelden voor nieuwe studenten. En sowieso zie ik het niet gebeuren voor 2014/15.
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 14:08:06 #65
165633 eriksd
The grand facade...
pi_117503321
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 13:20 schreef koffiegast het volgende:

ik ga nu mijn 7e jaar in, maar dat is slechts paar maanden uitloop. Bachelor heb ik nominaal gehaald, maar het geld dat ik daar terug voor zou krijgen als gift is nog echt niet als gift omgezet.

Als ze nu een sociaal leenstelsel van maken en ze nemen alle 'giften' weg en ik mag opeens 20k extra ophoesten.. dan heb ik liever een 'langstudeerboete'. Het klinkt wel juridisch onhaalbaar om met terugwerkende kracht te doen, maar dat dachten we ook van de langstudeerboete... ik ben vreselijk bang dat ze dit nu nog in een maandje erin weten te slepen...
Waarom blijven een hoop mensen hier appels met peren vergelijken?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_117503322
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 12:48 schreef eriksd het volgende:
Uitstekend idee, een leenstelsel. Het is een investering in jezelf.
Dat idee steekt alleen uit omdat alle andere potentiële bezuinigingen op het onderwijs nog lager bij de grond zitten.
“An interesting thing is a good thing.”
  † In Memoriam † dinsdag 2 oktober 2012 @ 14:44:04 #67
43556 miss_dynastie
pi_117504712
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 13:20 schreef koffiegast het volgende:

De langstudeerboete is dan wel met terugwerkende kracht ingevoerd, maar niet met een dusdanige terugwerkende kracht als die jij nu vreest: het is bijv. niet zo geweest dat langstudeerders ook voor voorgaande jaren een boete hebben moeten aftikken. Ergo: als het leenstelsel met terugwerkende kracht gaat worden ingevoerd, betekent dat dat mensen die nu al studeren, niet vier jaar stufi krijgen zoals ze verwacht hadden, maar het zal linksom of rechtsom zeker niet betekenen dat alle giften teruggedraaid worden.
pi_117509218
quote:
5s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 14:08 schreef eriksd het volgende:

[..]

mensen zijn in de war :)
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 16:31:32 #69
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_117509240
quote:
5s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 14:08 schreef eriksd het volgende:

[..]

Siberië is een heel mooi gebied voor rechtse modjes die toe zijn aan een intens strafkamp. :W
pi_117512014
quote:
1s.gif Op maandag 1 oktober 2012 18:03 schreef xminator het volgende:
Naar mijn mening kon de langstudeerboete intact gehouden worden maar dan wel met coulance voor studenten die niet konden voorspellen dat zo een regeling zou komen.
Dan had jij wat beter je best kunnen doen om jezelf te informeren. Alleen hier al kom je zat redenen tegen dat ook voor studenten die dit wel zien aankomen deze heffing problematisch is en niet omdat ze ofwel het niveau niet aankunnen ofwel lui zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_117513141
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 18:31 schreef Qontroller het volgende:
Nu hopen dat er geen sociaal leenstelsel ingevoerd word, daar pak je namelijk elke student mee, en niet een enkeling.
Anderen worden dan weer veel minder hard gepakt dan met die Halbeheffing. In ieder geval kan je nu ook wanneer je geen recht (meer) hebt op stufi weer een opleiding volgen, zij het dat je meer per EC moet betalen. Dat kwam met die Halbeheffing in gevaar.
Het meest logische zou ik het altijd nog vinden om het collegegeld met minstens 1000 Euro te verlagen en dit te compenseren met de stufi.
#NoDAPL
pi_117513475
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 18:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Anderen worden dan weer veel minder hard gepakt dan met die Halbeheffing. In ieder geval kan je nu ook wanneer je geen recht (meer) hebt op stufi weer een opleiding volgen, zij het dat je meer per EC moet betalen. Dat kwam met die Halbeheffing in gevaar.
Eenmalig ¤3000 voor een enkele persoon vind ik minder erg dan structureel ¤1174,20 tot ¤3269,52 voor elke student per jaar.

quote:
Het meest logische zou ik het altijd nog vinden om het collegegeld met minstens 1000 Euro te verlagen en dit te compenseren met de stufi.
¤1174,20 euro minder collegegeld in ruil voor het sociale leenstelsel vind ik dan wel prima, omdat die twee posten (voor de thuiswonende) elkaar opheffen. Maar dan zit je alsnog in de knel met de uitwonende studenten, die worden op geen enkele manier gecompenseerd.

Geen geld (waar diezelfde mensen die een sociaal leenstelsel willen invoeren, 3x zoveel kregen in hun tijd, voor een langere periode), minder voorzieningen, geen beter onderwijs, geen betere baankansen, minder (post)-studentondernemerschap; want geen geld, maar wel een enorme schuld.
pi_117514308
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 18:22 schreef Qontroller het volgende:

[..]

Eenmalig ¤3000 voor een enkele persoon vind ik minder erg dan structureel ¤1174,20 tot ¤3269,52 voor elke student per jaar.
Iemand die geen recht heeft op stufi heeft strak 0 Euro aan extra kosten in vergelijking met hoe het voor de invoering van de Halbeheffing was geregeld, niet structureel een bedrag wat jij noemt.
Bovendien zijn die extra structurele kosten niet zo relevant aangezien je dat bedrag toch kan lenen onder zachte voorwaarden en je vervolgens 17 jaar lang de tijd hebt om het af te betalen, zo'n boete van 3000 Euro zou die persoon die geen recht heeft op stufi in 1 keer moeten betalen en hij zou geen cent kunnen lenen, die boete zou hij al snel drie kreer krijgen voor 1 opleiding die hij in deeltijd volgt: twee keer voor de bachelorfase en 1 keer voor de masterfase.
Kortom, de toegankelijkheid van het onderwijs verbetert enigszins. Nu moet nog het instellingstarief worden afgeschaft en moet het tarief voor deeltijdstudenten worden verlaagd. Niet leuk voor de reguliere studenten maar in ieder geval kan je nu ook op latere leeftijd nog een (tweede) opleiding volgen in Nederland, in ieder geval zolang het instellingstarief niet geldt.
#NoDAPL
pi_117515413
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 18:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Iemand die geen recht heeft op stufi heeft strak 0 Euro aan extra kosten in vergelijking met hoe het voor de invoering van de Halbeheffing was geregeld, niet structureel een bedrag wat jij noemt.
Iemand die wel recht heeft op studiefinanciering, heeft te maken met collegegelden, woonkosten om de mogelijkheid te hebben om te studeren etc. Al die kosten worden niet meer vergoed, voor zover ze dat al werden.

Kijk, het is maar het perspectief. Het is natuurlijk geweldig dat de Halbeheffing weg is, maar het is zwaar klote dat er nu (waarschijnlijk) een sociaal leenstelsel voor terug komt. Geweldig voor sommige studenten, maar voor anderen weer niet.
pi_117515733
Iemand die geen recht heeft op stufi heeft minstens zoveel kosten voor dezelfde kostenposten: collegegeld, boeken, woning, voeding. Ook voor hem worden de kosten niet vergoed maar hij kan het geld niet lenen en al helemaal niet onder zachte voorwaarden.
Jouw punt?

Mijn punt: iedereen kan nu weer in Nederland studeren, het is alleen jammer dat:
- deeltijdstudenten nog steeds meer collegegeld moeten betalen per EC
- het instellingstarief nog niet is afgeschaft (gelukkig hanteren de TU's nog niet het instellingstarief). Ik denk dat Samsom heeft voorgesteld of zal voorstellen om het af te schaffen, de vraag is of dat de VVD eindelijk eens het licht gaat zien. Mogelijk wordt zowel het instellingstarief als de Halbeheffing ingeruild voor het leenstelsel, dat zou een enorme winst zijn voor de toegankelijkheid van ons onderwijs en financiëel gezien is het zeker haalbaar. Het instellingstarief is ingevoerd als ruilmiddel voor het sterk verhoogde collegegeld voor de masterfase wat begin jaren 0 werd ingevoerd.

Verder zou het aardig zijn als ook studenten die geen stufi krijgen een OV-kaart krijgen, meer dan een trajectkaart hoeft het niet te zijn. De overheid zou eens kunnen proberen met haar sterke onderhandelingspositie de NS en andere bedrijven te 'dwingen' om deze mensen gratis te laten reizen. Er zal immers geen extra wagon voor hoeven te worden ingezet.
Voor mij weegt het feit dat iedereen nu weer een universitaire opleiding in Nederland kan volgen, in ieder geval een deel van de opleidingen, zwaarder dan dat veel studenten extra kosten krijgen.

Laat het duidelijk zijn dat als het aan mij zou liggen iedereen die nog geen bachelor- (in het geval van het MBO of het HBO) of masterdiploma heeft een beurs zou krijgen die voldoende hoog is om niet te hoeven werken of te lenen. Helaas heeft de Nederlandse samenleving weinig geld over voor onderwijs op de hoogste niveaus dus moeten we kiezen tussen verschillende kwaden.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')