bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-OV-in-Tallinn.dhtmlquote:Inwoners van de Estlandse hoofdstad Tallinn hoeven vanaf 2013 geen kaartje meer te kopen voor de lokale bus of tram. De gemeenteraad van Tallinn heeft donderdag besloten het nultarief in te voeren voor het streekvervoer, zo berichtte het persbureau BNS.
Het 400.000 inwoners tellende Tallinn zou hiermee de eerste hoofdstad in de Europese Unie zijn met gratis openbaar vervoer. Met het project is een bedrag gemoeid van 20 miljoen euro. Om gratis OV mogelijk te maken, moet de stad wel bezuinigen op andere zaken.
In Amsterdam is gratis met het OV wel erg simpel, tram 5, 16 en 24.quote:Op vrijdag 28 september 2012 17:41 schreef Dven het volgende:
Ik heb altijd gratis OV. met mijn zwartrijgedrag
Kan wel, gewoon de uitkeringen, kinderbijslag en ontwikkelingshulp afschaffen, dan heb je wellicht geld genoeg om dat te financieren, maar ik betwijfel het.quote:Op vrijdag 28 september 2012 17:26 schreef braddofiel het volgende:
Vanaf 2013 gratis OV in Tallinn
[..]
Zul je hier niet snel zien gebeuren.
Moet je toch niet aan denken, dan krijg je complete volkstammen die voor de lol in tram en bus gaan zitten...de hele dag.quote:Op vrijdag 28 september 2012 17:26 schreef braddofiel het volgende:
Vanaf 2013 gratis OV in Tallinn
[..]
bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-OV-in-Tallinn.dhtml
Zul je hier niet snel zien gebeuren.
Zoals in Rome: ¤1 voor 70 minuten met het OV. Best een goede oplossing lijkt me.quote:Op vrijdag 28 september 2012 18:11 schreef lyolyrc het volgende:
Gratis diensten leiden vaak tot onnodig gebruik en zelfs misbruik. Beter voeren ze een verlaagd tarief in als ze het OV-gebruik willen stimuleren.
of in Zuid Frankrijk, Cannes-Monaco 1 euro.quote:Op vrijdag 28 september 2012 18:15 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Zoals in Rome: ¤1 voor 70 minuten met het OV. Best een goede oplossing lijkt me.
Net om de hoek, in Hasselt, is dat ook. Nadat diverse scenario's doorgerekend waren bleek dit de goedkoopste optie, spaarde namelijk een hoop herstructureringskosten van de wegen uit.quote:Op vrijdag 28 september 2012 17:26 schreef braddofiel het volgende:
Vanaf 2013 gratis OV in Tallinn
[..]
bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-OV-in-Tallinn.dhtml
Zul je hier niet snel zien gebeuren.
Brugge ook. Onze katholieke zuiderburen hebben dat toch beter begrepen. Wij hebben exact het tegenovergestelde gedaan. OV compleet ontoegankelijk gemaakt door een falende en peperdure ov-chipkaart. Tarieven die flink zijn gestegen, waardoor OV bijna een luxe product is.quote:Op vrijdag 28 september 2012 19:05 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Net om de hoek, in Hasselt, is dat ook. Nadat diverse scenario's doorgerekend waren bleek dit de goedkoopste optie, spaarde namelijk een hoop herstructureringskosten van de wegen uit.
Men rekende zeker niet mee dat er dan ook mensen gebruik gaan maken van het OV die anders bijvoorbeeld de fiets gepakt zouden hebben?quote:Op vrijdag 28 september 2012 19:05 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Net om de hoek, in Hasselt, is dat ook. Nadat diverse scenario's doorgerekend waren bleek dit de goedkoopste optie, spaarde namelijk een hoop herstructureringskosten van de wegen uit.
Je hebt helemaal gelijk,vooral OV in Vlaanderen vind ik heel tof.quote:Op vrijdag 28 september 2012 19:11 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Brugge ook. Onze katholieke zuiderburen hebben dat toch beter begrepen. Wij hebben exact het tegenovergestelde gedaan. OV compleet ontoegankelijk gemaakt door een falende en peperdure ov-chipkaart. Tarieven die flink zijn gestegen, waardoor OV bijna een luxe product is.
Resultaat:meer mensen met de auto, wegen dus dichtgeslibd, moeten er weer nieuwe wegen worden aangelegd, uiteindelijk vele malen duurder en veel slechter voor milieu en omwonenden dan gratis of goedkoop en toegankelijk OV in te voeren, zoals dus bij onze Zuiderburen, wel mogelijk is.
En dan spreken we hier in Fryslan en Nederland over domme Belgen. Zo dom zijn ze dus niet. Misschien zijn wij wel een beetje dom.
quote:Prijs (geldig vanaf 1 februari 2012)
De Buzzy Pazz is een abonnement voor kinderen en jongeren van 6 tot 24 jaar. Met een Buzzy Pazz mag je onbeperkt reizen op alle geregeld vervoer van De Lijn. Als je 12 jaar of ouder bent, mag je als abonnee bovendien maximaal 4 kinderen van 6 tot en met 11 jaar gratis meenemen.
Hoeveel je voor je Buzzy Pazz betaalt, hangt af van de geldigheidsperiode. Een Buzzy Pazz is geldig voor één maand, drie maanden of twaalf maanden. Als aan bepaalde voorwaarden is voldaan, kun je korting krijgen.
Geldigheidsperiode Prijs
1 maand ¤ 23
3 maanden ¤ 65
12 maanden ¤ 178
quote:De Omnipas is een abonnement voor personen vanaf 25 jaar. Met een Omnipas reist u onbeperkt met alle geregeld vervoer van De Lijn. Als abonnee mag u bovendien maximaal 4 kinderen van 6 tot en met 11 jaar gratis meenemen.
Hoeveel u voor uw Omnipas betaalt, hangt af van de geldigheidsperiode en van uw leeftijd. Er bestaat een Omnipas voor 1 maand, 3 maanden of 12 maanden. [b]Vanaf 65 jaar ontvangt u een gratis Omnipas 65+.
25-64 jaar
1 maand ¤ 30
3 maanden ¤ 84
12 maanden ¤ 232
MTB-abbo is met ¤544 de duurste ,maar je kan heel wat lijnen gebruiken van 4 OV bedrijven in heel Brussel.quote:In elk NMBS-station kunt u een abonnement kopen voor een treintraject gecombineerd met een netabonnement van De Lijn.
Combo abonnement
Zo’n gecombineerd abonnement is goedkoper dan twee afzonderlijke abonnementen tegen standaard tarief. Hou er rekening mee dat een aantal gemeenten in Vlaanderen financieel bijdragen in de prijs van een abonnement van De Lijn voor haar inwoners. Hierdoor kan de totaalprijs van aparte abonnementen toch voordeliger uitvallen.
De tabel geeft een overzicht van de tarieven voor het ‘supplement net De Lijn’.
NMBS-DE LIJN(trein,bus,tram en metro)
Buzzy Pazz(6-24 jaar) Omnipas(25-64 jaar)
1 week ¤ 5,30 ¤ 7
1 maand ¤ 18,20 ¤ 24
3 maanden ¤ 50 ¤ 65
12 maanden ¤ 130 ¤ 172
Jongeren kunnen juist beter lerern met OV te reizen, dan doen ze het later misschien ook en wordt het milieu gespaard en minder toename van de files.quote:Op vrijdag 28 september 2012 19:46 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Men rekende zeker niet mee dat er dan ook mensen gebruik gaan maken van het OV die anders bijvoorbeeld de fiets gepakt zouden hebben?
Ik ben in ieder geval blij dat ze hier met zo'n proef willen stoppen. Jongeren die naar school gaan kunnen beter op de fiets stappen dan het traject zittend in de bus afleggen.
Ja ik heb Chinese vrienden en als die hier komen begrijpen ze er niets van dat ze eerst een kaart moeten kopen en dan nog een minimumsaldo er op moeten zetten, voordat ze uberhaupt kunnen reizen.quote:Op vrijdag 28 september 2012 19:11 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Brugge ook. Onze katholieke zuiderburen hebben dat toch beter begrepen. Wij hebben exact het tegenovergestelde gedaan. OV compleet ontoegankelijk gemaakt door een falende en peperdure ov-chipkaart. Tarieven die flink zijn gestegen, waardoor OV bijna een luxe product is.
Resultaat:meer mensen met de auto, wegen dus dichtgeslibd, moeten er weer nieuwe wegen worden aangelegd, uiteindelijk vele malen duurder en veel slechter voor milieu en omwonenden dan gratis of goedkoop en toegankelijk OV in te voeren, zoals dus bij onze Zuiderburen, wel mogelijk is.
En dan spreken we hier in Fryslan en Nederland over domme Belgen. Zo dom zijn ze dus niet. Misschien zijn wij wel een beetje dom.
Welke land?quote:Op vrijdag 28 september 2012 20:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja ik heb Chinese vrienden en als die hier komen begrijpen ze er niets van dat ze eerst een kaart moeten kopen en dan nog een minimumsaldo er op moeten zetten, voordat ze uberhaupt kunnen reizen.
Terwijl de regering notabene nog naar Azië zijn gereist om het systeem daar te bekijken.
Je kan ook een los kaartje kopen.quote:Op vrijdag 28 september 2012 20:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja ik heb Chinese vrienden en als die hier komen begrijpen ze er niets van dat ze eerst een kaart moeten kopen en dan nog een minimumsaldo er op moeten zetten, voordat ze uberhaupt kunnen reizen.
Terwijl de regering notabene nog naar Azië zijn gereist om het systeem daar te bekijken.
Eh, China? Daar hoort Hong Kong intussen alweer een poosje bij.quote:
Jammer geen Japanquote:Op vrijdag 28 september 2012 21:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Je kan ook een los kaartje kopen.
Voor belachelijke tarieven, dat wel. Ik heb een Voordeelurenkaart en als ik naar Schiphol ga kost me dat ¤ 1,25 (voltarief) voor de metro en ¤ 2,10 voor de trein. En als ik bezoek meeneem dan kost dat voor de trein met samenreiskorting nog steeds ¤ 2,10 per persoon, maar voor de metro kost het hun dan ineens ¤ 2,70 (meer dan het dubbele van normaal voltarief dus!) voor een los kaartje.
Dikke afzetterij dus. Het is dat ik een chipkaart heb, maar als toerist zou ik de helft van de tijd zwartrijden, uit principe.
[..]
Eh, China? Daar hoort Hong Kong intussen alweer een poosje bij.
Wat werkt daar wel?quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
Singapore en Hong Kong, alleen daar werkt het wel.
Kaartjes gaan er helemaal uit volgend jaar volgens NS, alleen internationale treinen nog.quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Je kan ook een los kaartje kopen.
Voor belachelijke tarieven, dat wel. Ik heb een Voordeelurenkaart en als ik naar Schiphol ga kost me dat ¤ 1,25 (voltarief) voor de metro en ¤ 2,10 voor de trein. En als ik bezoek meeneem dan kost dat voor de trein met samenreiskorting nog steeds ¤ 2,10 per persoon, maar voor de metro kost het hun dan ineens ¤ 2,70 (meer dan het dubbele van normaal voltarief dus!) voor een los kaartje.
Dikke afzetterij dus. Het is dat ik een chipkaart heb, maar als toerist zou ik de helft van de tijd zwartrijden, uit principe.
Snap niet dat er zo een weerstand tegen is.quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
Kaartjes gaan er helemaal uit volgend jaar volgens NS, alleen internationale treinen nog.
Je kan wel losse OV chipkaart kopen in een automaat, maar volgens mij kan je dan net zo goed de gewone kaartjes blijven gebruiken, maar ja dan "kiezen" de mensen niet massaal voor de OV chipkaart bij NS
Ja perfect, daarom was er vanmiddag weer een storing ergens bij Amsterdam, waardoor mensen weer 20 euro borg kwijt waren....quote:
Ja, het werkt enigszins. Maar het is wel een kutsysteem.quote:
Dat heeft niets met de ov chipkaart op zich te maken maar met het prijsmodelquote:Op vrijdag 28 september 2012 21:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, het werkt enigszins. Maar het is wel een kutsysteem.
- Het kan niet gedurende de dag de prijs afkappen bij de prijs van een dagkaart (zoals in Londen)
- Het kan niet eens, als je meerdere abonnementen hebt, zelf uitvogelen bij de check-in welke daarvan het voordeligste is. Elke vervoerder moet een vaste prioriteitenlijst inbakken maar met abonnementen die niet de hele week evenveel korting geven kan het alsnog mis gaan.
- Je kan niet meer dan 4 euro rood staan, maar de borg van NS is met 10 (met abo) of 20 euro (zonder) minder dan het duurste treinkaartje. Als NS de poortjes sluit krijg je dus het effect dat reizigers met 16 euro op hun kaart wel kunnen inchecken, maar vervolgens op hun bestemming opgesloten raken als de rit duurder dan 16 euro was.
- NS heeft ook veel kleine stations van poortjes voorzien. Dom, want hetzij reizigers met een internationaal kaartje raken daar opgesloten, of je moet er assistentie neerzetten (duur!) of je moet de poortjes niet in gebruik nemen (geldverspilling).
- Een chipkaart kost ¤ 7,50 in de losse verkoop en (i.t.t. tot veel andere steden) kun je de kaart niet teruggeven en het geld terugkrijgen.
enzovoort.
Het heeft wel met de OV-Chipkaart te maken, want door technische beperkingen is die totaal niet geschikt voor het prijsmodel van al het Nederlandse OV.quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat heeft niets met de ov chipkaart op zich te maken maar met het prijsmodel
nee voor dat laatste mogen je medepassagiers ieder in de rij staan bij de automaat. Ben jij al op de plaats van bestemming.quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Het heeft wel met de OV-Chipkaart te maken, want door technische beperkingen is die totaal niet geschikt voor het prijsmodel van al het Nederlandse OV.
Hij kan bijv. hoogstens de laatste 10 transacties (check-in, check-uit, opladen) opslaan. Korting op een retourkaartje kan NS daarom niet meer geven, want bij de terugreis is de heenreis niet meer zichtbaar als je tussendoor 2 keer hebt opgeladen en 3 busritjes hebt gemaakt.
Wat je dus ook ziet is dat in andere landen de OV-chipkaart dan ook alleen wordt ingevoerd voor eenvoudige situaties. Dus hetzij wanneer het prijsmodel heel eenvoudig is, of alleen voor bepaalde aspecten waarbij er voor ingewikkeldere reisproducten nog gewoon papieren kaartjes parallel bestaan.
En over samenreiskorting zal ik dan maar niet beginnen, dat is met de Nederlandse implementatie van de chipkaart al helemaal onmogelijk. Dat is vrij simpel op te lossen met een extra knopje op het incheckapparaat, zoals in België, maar dat hebben we in Nederland niet.
Ja dat heb ik ook gevraagd aan NS, hoe ze dat willen oplossen maar daar kreeg ik gek genoeg geen antwoord op.....quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:31 schreef Igen het volgende:
[..]
- NS heeft ook veel kleine stations van poortjes voorzien. Dom, want hetzij reizigers met een internationaal kaartje raken daar opgesloten, of je moet er assistentie neerzetten (duur!) of je moet de poortjes niet in gebruik nemen (geldverspilling).
Als ze in de jeugd veel actief zijn, blijven ze later waarschijnlijk ook langer gezond.quote:Op vrijdag 28 september 2012 20:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
Jongeren kunnen juist beter lerern met OV te reizen, dan doen ze het later misschien ook en wordt het milieu gespaard en minder toename van de files.
Ja, straks gaan ze in de bus zitten leren. Dat zou afschuwelijk zijn.quote:Op vrijdag 28 september 2012 19:46 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Men rekende zeker niet mee dat er dan ook mensen gebruik gaan maken van het OV die anders bijvoorbeeld de fiets gepakt zouden hebben?
Ik ben in ieder geval blij dat ze hier met zo'n proef willen stoppen. Jongeren die naar school gaan kunnen beter op de fiets stappen dan het traject zittend in de bus afleggen.
Net alsof ze daarvoor ruimte hebben als ze 's ochtends hutjemutje naar school gechauffeerd worden.quote:Op zaterdag 29 september 2012 00:04 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Ja, straks gaan ze in de bus zitten leren. Dat zou afschuwelijk zijn.
Dat doen studenten nu ook, toch?quote:Op vrijdag 28 september 2012 18:10 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Moet je toch niet aan denken, dan krijg je complete volkstammen die voor de lol in tram en bus gaan zitten...de hele dag.
Jongeren hebben geen auto.quote:Op vrijdag 28 september 2012 22:29 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Als ze in de jeugd veel actief zijn, blijven ze later waarschijnlijk ook langer gezond.
in de bus kan je wel een boek pakken, in de trein gaat het wat beter, ja.quote:Op zaterdag 29 september 2012 00:10 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Net alsof ze daarvoor ruimte hebben als ze 's ochtends hutjemutje naar school gechauffeerd worden.
Als het schouder-aan-schoudervervoer is, betwijfel ik of dat in de bus lukt.quote:Op zaterdag 29 september 2012 00:25 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
in de bus kan je wel een boek pakken, in de trein gaat het wat beter, ja.
Dat is volgens mij alleen stadgewest Brussel (i.e OV-chipkaart)quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Het heeft wel met de OV-Chipkaart te maken, want door technische beperkingen is die totaal niet geschikt voor het prijsmodel van al het Nederlandse OV.
Hij kan bijv. hoogstens de laatste 10 transacties (check-in, check-uit, opladen) opslaan. Korting op een retourkaartje kan NS daarom niet meer geven, want bij de terugreis is de heenreis niet meer zichtbaar als je tussendoor 2 keer hebt opgeladen en 3 busritjes hebt gemaakt.
Wat je dus ook ziet is dat in andere landen de OV-chipkaart dan ook alleen wordt ingevoerd voor eenvoudige situaties. Dus hetzij wanneer het prijsmodel heel eenvoudig is, of alleen voor bepaalde aspecten waarbij er voor ingewikkeldere reisproducten nog gewoon papieren kaartjes parallel bestaan.
En over samenreiskorting zal ik dan maar niet beginnen, dat is met de Nederlandse implementatie van de chipkaart al helemaal onmogelijk. Dat is vrij simpel op te lossen met een extra knopje op het incheckapparaat, zoals in België, maar dat hebben we in Nederland niet.
The fuck,Belgische lijnkaart is nog goedkoper dan Nederlandse OV-chipkaart....in Maastricht nog welquote:De Buzzy Pazz is gratis vanaf de derde jongere binnen een gezin
----------------------------------
OV-Chipkaart
Omdat De Lijn ook enkele lijnen in Nederland heeft en in Nederland de ouderwetse strippenkaart inmiddels is vervangen door de OV-chipkaart, proberen sommige Nederlandse concessieverleners De Lijn nu te bewegen tot het accepteren van dit nieuwe Nederlandse vervoerbewijs. In Maastricht is dit gelukt: binnen deze stad kan men reizen met de OV-Chipkaart. Er zijn geen ontwaardingstoestellen voor de chipkaart ingebouwd, men volstaat door aan de buschauffeur de kaart te tonen en te vertellen naar welke halte wordt gereisd. Bij de chauffeur kan dan een biljet enkele rit worden gekocht voor de prijs van het OV-Chipkaart-kilometertarief, eventueel met dalkorting. Deze regeling geldt alleen voor stadsritten binnen Maastricht, bij een grensoverschrijdende rit zijn enkel de reguliere vervoerbewijzen van De Lijn geldig. Overigens valt op te merken dat wanneer een lijnkaart op voorhand is gekocht, een stadsrit binnen Maastricht vaak goedkoper is op een lijnkaart dan op OV-Chipkaarttarief. In Nederland zijn echter geen voorverkoopadressen van De Lijn.
Ze hebben er ook nog geen oplossing voor (ooit hebben ze een barcodelezer bedacht, maar toen kwamen ze er achter dat er ook internationale tickets zonder barcode zijn.)quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja dat heb ik ook gevraagd aan NS, hoe ze dat willen oplossen maar daar kreeg ik gek genoeg geen antwoord op.....
als het ov ook in Italiaanse rijstijl is kom je daar ongeveer 1 straat mee verder dus zo goedkoop is het niet.quote:Op vrijdag 28 september 2012 18:15 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Zoals in Rome: ¤1 voor 70 minuten met het OV. Best een goede oplossing lijkt me.
En dat is een prima oplossing. Bijna overal waar treinstations met poortjes zijn afgesloten doen ze het zo. Engeland, Madrid, Lissabon, Japan, ...quote:Op zondag 30 september 2012 09:46 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Tot nu toe is het plan van de NS om de poortjes alleen in de spits te sluiten en er een meneer met een pet naast te zetten voor de afwijkende gevallen.
Reken eens voor?quote:Op zondag 30 september 2012 11:31 schreef Farenji het volgende:
Als ze hier in Nederland die ontelbare miljoenen die ze in het OV chipkaart-debacle hebben gepompt, gewoon rechtstreeks in het OV hadden geinvesteerd, dan had het hier ook gratis kunnen zijn en hadden de vervoersmaatschappijen waarschijnlijk quitte gespeeld.
Onzin, translink systems gebruikt dezelfde software die ook voor de oystercard en al die andere chipkaarten wordt ingezet.quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Het heeft wel met de OV-Chipkaart te maken, want door technische beperkingen is die totaal niet geschikt voor het prijsmodel van al het Nederlandse OV.
Hij kan bijv. hoogstens de laatste 10 transacties (check-in, check-uit, opladen) opslaan. Korting op een retourkaartje kan NS daarom niet meer geven, want bij de terugreis is de heenreis niet meer zichtbaar als je tussendoor 2 keer hebt opgeladen en 3 busritjes hebt gemaakt.
Wat je dus ook ziet is dat in andere landen de OV-chipkaart dan ook alleen wordt ingevoerd voor eenvoudige situaties. Dus hetzij wanneer het prijsmodel heel eenvoudig is, of alleen voor bepaalde aspecten waarbij er voor ingewikkeldere reisproducten nog gewoon papieren kaartjes parallel bestaan.
En over samenreiskorting zal ik dan maar niet beginnen, dat is met de Nederlandse implementatie van de chipkaart al helemaal onmogelijk. Dat is vrij simpel op te lossen met een extra knopje op het incheckapparaat, zoals in België, maar dat hebben we in Nederland niet.
Nou en hebben al die andere landen het ingewikkelde prijssysteem van nederland ??quote:Op zondag 30 september 2012 11:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onzin, translink systems gebruikt dezelfde software die ook voor de oystercard en al die andere chipkaarten wordt ingezet.
Ligt, zoals ik zei, aan het prijsmodel, niet aan de chipkaart.quote:Op zondag 30 september 2012 11:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou en hebben al die andere landen het ingewikkelde prijssysteem van nederland ??
Tel de volgende kosten eens op:quote:
vergeet niet het onderhoud van de poortjes, die al vaak meerdere keren vervangen moeten worden.quote:Op zondag 30 september 2012 11:54 schreef Farenji het volgende:
[..]
Tel de volgende kosten eens op:
- ontwikkelkosten van de eerste versie van de chipkaart
- overal poortjes / incheckpunten, in elk station, in alle bussen, trams en metro's
- het hele logistieke proces omgooien van strippenkaart naar chipkaart
- voorlichting, publiciteit, ondersteuning naar klanten toe
- omscholing van personeel, aanschaf van mobiele kaartreaders
- enorme extra onverwachte kosten nav de berg exploits van de chipkaart, er moest een hele nieuwe versie ontwikkeld worden, poortjes en readers moesten hierop aangepast worden
- etc etc
Dan kom je op een enorm bedrag dat je had kunnen uitsparen en waar je het OV best een tijdje van kan laten rijden. Gooi er wat slimme extra inkomsten bij in de vorm van reclame of desnoods direct marketing op basis van reisgedrag. Want gratis kan best betekenen dat je daarvoor je anonimiteit moet opgeven. Verhuur winkelruimte in metro's, weet ik veel. Een beetje creatief denken en je bent uit de kosten.
De software is deels hetzelfde, maar de implementatie niet. In Hong Kong of Londen hadden ze geen last van dat je met je OV chipkaart bepaalde vuil containers kon openen. Of dat je schoolpasje de poortjes kon activeren (of de-activeren). Als het precies hetzelfde was zouden ze deze kinderziektes niet hebben.quote:Op zondag 30 september 2012 11:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onzin, translink systems gebruikt dezelfde software die ook voor de oystercard en al die andere chipkaarten wordt ingezet.
Ik vind het niet erg voor de hand liggen om de chipkaart-technologie als onveranderlijk gegeven te zien waaraan het prijsmodel zich zou moeten aanpassen. Vooral niet omdat het prijsmodel er als eerste was en de chipkaart pas later is ingevoerd.quote:Op zondag 30 september 2012 11:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ligt, zoals ik zei, aan het prijsmodel, niet aan de chipkaart.
En dat laatste hebben ze in het buitenland beter begrepen.quote:Op zondag 30 september 2012 14:18 schreef Igen het volgende:
Overigens helpen die poortjes sowieso niks, want zwartrijders glippen gewoon achter iemand aan. En met de idiote tarieven voor wegwerpchipkaartjes (enkele reis enzo) wordt zwartrijden ook nog eens extra aantrekkelijk gemaakt. Ook met poortjes zijn dus nog steeds kaartjescontroles door mensen (wat het GVB nu regelmatig doet) het enige wat echt helpt tegen zwartrijden.
Studenten hebben in het algemeen een dagbesteding waarop het vrije reizen is gebaseerd. Als een student hele dagen in de trein gaat zitten dan is het gauw gedaan met zijn vrije reizen.quote:Op zaterdag 29 september 2012 00:24 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Dat doen studenten nu ook, toch?
De grap is dat ie mensen vrij mogen reizen en dus 24/7 in het ov kunenn zittenquote:Op zondag 30 september 2012 16:30 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Studenten hebben in het algemeen een dagbesteding waarop het vrije reizen is gebaseerd. Als een student hele dagen in de trein gaat zitten dan is het gauw gedaan met zijn vrije reizen.
Ouderen, afgekeurden, junks en werklozen hebben daar geen last van.
Ze doen het niet omdat ze wel wat beters te doen hebben.quote:Op zondag 30 september 2012 16:35 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
De grap is dat ie mensen vrij mogen reizen en dus 24/7 in het ov kunenn zitten
maar ze doen het niet, misschien omdat niemand dat verdomme voor zn plezier doet?!
Hoezo ze drinken toch alleen bier en neuken studentes, alsof ze rest niets beters te doen heeftquote:Op zondag 30 september 2012 16:38 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ze doen het niet omdat ze wel wat beters te doen hebben.
De meeste automobilisten weten niet eens hoe het OV werkt denk ik. Teveel moeite.quote:Op zondag 30 september 2012 17:20 schreef ACT-F het volgende:
In Hasselt (B) heb ik ook wel eens gratis met de bus gereisd. We waren te beroerd om 1 halte te lopen, dus zijn we in de bus gestapt die speciaal voor ons stopte. De bus vervoerde opvallend veel jongeren en ouderen. De autorijdende middenklasse schitterde in afwezigheid. De bus zat voor een zondagavond bomvol. Iets wat ik bij betaalde bussen alleen in ochtendspits op werkdagen aantref.
Gratis OV trekt geen automobilisten, echt niet. Ook al geef je ze geld toe.
Helaas lijken we hier een klassiek voorbeeld te hebben van een verstokte VVD-er, ziende blind en horende doof.quote:Op zondag 30 september 2012 13:12 schreef ultra_ivo het volgende:
En bij pietverdriet hoor ik alleen maar de neo-liberale mantra's.
Bid jij maar voor wat andersquote:Op zondag 30 september 2012 18:46 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Helaas lijken we hier een klassiek voorbeeld te hebben van een verstokte VVD-er, ziende blind en horende doof.![]()
Heilige Moeder Maria, bidt U voor deze ziel.
Sick fuckquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 13:52 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Kinderen hebben recht op Liefde en op vrijheid van keuze van partner.
Projecten als deze besparen juist geld, maar oncreatieve dinosaurussen van de stropdassenpartij de VVD kunnen dit maar niet begrijpen, het gaat er niet in, in hun plofhoofd.quote:Op zondag 30 september 2012 20:06 schreef tjoptjop het volgende:
Ai als dit maar goed gaat. Estland heeft vooralsnog altijd het huishoudboekje keurig op orde gehad (geen begrotingstekort, zeer lage staatsschuld e.d.). Nu maar hopen dat de kiezers niet meer van dit soort cadeautjes gaat verlangen
Ook. Maar ik denk dat ze weinig zin hebben om in een stampvolle bus te zitten die er langer over doet.quote:Op zondag 30 september 2012 17:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
De meeste automobilisten weten niet eens hoe het OV werkt denk ik. Teveel moeite.
Nou in de omg van een grote stad is het OV wel vaak sneller en als je in een grote stad werkt heb je ook nog eens parkeerkosten/problemen.quote:Op zondag 30 september 2012 22:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ook. Maar ik denk dat ze weinig zin hebben om in een stampvolle bus te zitten die er langer over doet.
Ik heb geen idee hoe dat in Hasselt is. Ik weet wel dat kennissen op steenworp afstand van het station wonen zonder dat het betaald parkeren is. Op een zondagavond verwacht ik de kans op betaald parkeren sowieso klein.quote:Op zondag 30 september 2012 22:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou in de omg van een grote stad is het OV wel vaak sneller en als je in een grote stad werkt heb je ook nog eens parkeerkosten/problemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |