Ja, het werkt enigszins. Maar het is wel een kutsysteem.quote:
Dat heeft niets met de ov chipkaart op zich te maken maar met het prijsmodelquote:Op vrijdag 28 september 2012 21:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, het werkt enigszins. Maar het is wel een kutsysteem.
- Het kan niet gedurende de dag de prijs afkappen bij de prijs van een dagkaart (zoals in Londen)
- Het kan niet eens, als je meerdere abonnementen hebt, zelf uitvogelen bij de check-in welke daarvan het voordeligste is. Elke vervoerder moet een vaste prioriteitenlijst inbakken maar met abonnementen die niet de hele week evenveel korting geven kan het alsnog mis gaan.
- Je kan niet meer dan 4 euro rood staan, maar de borg van NS is met 10 (met abo) of 20 euro (zonder) minder dan het duurste treinkaartje. Als NS de poortjes sluit krijg je dus het effect dat reizigers met 16 euro op hun kaart wel kunnen inchecken, maar vervolgens op hun bestemming opgesloten raken als de rit duurder dan 16 euro was.
- NS heeft ook veel kleine stations van poortjes voorzien. Dom, want hetzij reizigers met een internationaal kaartje raken daar opgesloten, of je moet er assistentie neerzetten (duur!) of je moet de poortjes niet in gebruik nemen (geldverspilling).
- Een chipkaart kost ¤ 7,50 in de losse verkoop en (i.t.t. tot veel andere steden) kun je de kaart niet teruggeven en het geld terugkrijgen.
enzovoort.
Het heeft wel met de OV-Chipkaart te maken, want door technische beperkingen is die totaal niet geschikt voor het prijsmodel van al het Nederlandse OV.quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat heeft niets met de ov chipkaart op zich te maken maar met het prijsmodel
nee voor dat laatste mogen je medepassagiers ieder in de rij staan bij de automaat. Ben jij al op de plaats van bestemming.quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Het heeft wel met de OV-Chipkaart te maken, want door technische beperkingen is die totaal niet geschikt voor het prijsmodel van al het Nederlandse OV.
Hij kan bijv. hoogstens de laatste 10 transacties (check-in, check-uit, opladen) opslaan. Korting op een retourkaartje kan NS daarom niet meer geven, want bij de terugreis is de heenreis niet meer zichtbaar als je tussendoor 2 keer hebt opgeladen en 3 busritjes hebt gemaakt.
Wat je dus ook ziet is dat in andere landen de OV-chipkaart dan ook alleen wordt ingevoerd voor eenvoudige situaties. Dus hetzij wanneer het prijsmodel heel eenvoudig is, of alleen voor bepaalde aspecten waarbij er voor ingewikkeldere reisproducten nog gewoon papieren kaartjes parallel bestaan.
En over samenreiskorting zal ik dan maar niet beginnen, dat is met de Nederlandse implementatie van de chipkaart al helemaal onmogelijk. Dat is vrij simpel op te lossen met een extra knopje op het incheckapparaat, zoals in België, maar dat hebben we in Nederland niet.
Ja dat heb ik ook gevraagd aan NS, hoe ze dat willen oplossen maar daar kreeg ik gek genoeg geen antwoord op.....quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:31 schreef Igen het volgende:
[..]
- NS heeft ook veel kleine stations van poortjes voorzien. Dom, want hetzij reizigers met een internationaal kaartje raken daar opgesloten, of je moet er assistentie neerzetten (duur!) of je moet de poortjes niet in gebruik nemen (geldverspilling).
Als ze in de jeugd veel actief zijn, blijven ze later waarschijnlijk ook langer gezond.quote:Op vrijdag 28 september 2012 20:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
Jongeren kunnen juist beter lerern met OV te reizen, dan doen ze het later misschien ook en wordt het milieu gespaard en minder toename van de files.
Ja, straks gaan ze in de bus zitten leren. Dat zou afschuwelijk zijn.quote:Op vrijdag 28 september 2012 19:46 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Men rekende zeker niet mee dat er dan ook mensen gebruik gaan maken van het OV die anders bijvoorbeeld de fiets gepakt zouden hebben?
Ik ben in ieder geval blij dat ze hier met zo'n proef willen stoppen. Jongeren die naar school gaan kunnen beter op de fiets stappen dan het traject zittend in de bus afleggen.
Net alsof ze daarvoor ruimte hebben als ze 's ochtends hutjemutje naar school gechauffeerd worden.quote:Op zaterdag 29 september 2012 00:04 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Ja, straks gaan ze in de bus zitten leren. Dat zou afschuwelijk zijn.
Dat doen studenten nu ook, toch?quote:Op vrijdag 28 september 2012 18:10 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Moet je toch niet aan denken, dan krijg je complete volkstammen die voor de lol in tram en bus gaan zitten...de hele dag.
Jongeren hebben geen auto.quote:Op vrijdag 28 september 2012 22:29 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Als ze in de jeugd veel actief zijn, blijven ze later waarschijnlijk ook langer gezond.
in de bus kan je wel een boek pakken, in de trein gaat het wat beter, ja.quote:Op zaterdag 29 september 2012 00:10 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Net alsof ze daarvoor ruimte hebben als ze 's ochtends hutjemutje naar school gechauffeerd worden.
Als het schouder-aan-schoudervervoer is, betwijfel ik of dat in de bus lukt.quote:Op zaterdag 29 september 2012 00:25 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
in de bus kan je wel een boek pakken, in de trein gaat het wat beter, ja.
Dat is volgens mij alleen stadgewest Brussel (i.e OV-chipkaart)quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Het heeft wel met de OV-Chipkaart te maken, want door technische beperkingen is die totaal niet geschikt voor het prijsmodel van al het Nederlandse OV.
Hij kan bijv. hoogstens de laatste 10 transacties (check-in, check-uit, opladen) opslaan. Korting op een retourkaartje kan NS daarom niet meer geven, want bij de terugreis is de heenreis niet meer zichtbaar als je tussendoor 2 keer hebt opgeladen en 3 busritjes hebt gemaakt.
Wat je dus ook ziet is dat in andere landen de OV-chipkaart dan ook alleen wordt ingevoerd voor eenvoudige situaties. Dus hetzij wanneer het prijsmodel heel eenvoudig is, of alleen voor bepaalde aspecten waarbij er voor ingewikkeldere reisproducten nog gewoon papieren kaartjes parallel bestaan.
En over samenreiskorting zal ik dan maar niet beginnen, dat is met de Nederlandse implementatie van de chipkaart al helemaal onmogelijk. Dat is vrij simpel op te lossen met een extra knopje op het incheckapparaat, zoals in België, maar dat hebben we in Nederland niet.
The fuck,Belgische lijnkaart is nog goedkoper dan Nederlandse OV-chipkaart....in Maastricht nog welquote:De Buzzy Pazz is gratis vanaf de derde jongere binnen een gezin
----------------------------------
OV-Chipkaart
Omdat De Lijn ook enkele lijnen in Nederland heeft en in Nederland de ouderwetse strippenkaart inmiddels is vervangen door de OV-chipkaart, proberen sommige Nederlandse concessieverleners De Lijn nu te bewegen tot het accepteren van dit nieuwe Nederlandse vervoerbewijs. In Maastricht is dit gelukt: binnen deze stad kan men reizen met de OV-Chipkaart. Er zijn geen ontwaardingstoestellen voor de chipkaart ingebouwd, men volstaat door aan de buschauffeur de kaart te tonen en te vertellen naar welke halte wordt gereisd. Bij de chauffeur kan dan een biljet enkele rit worden gekocht voor de prijs van het OV-Chipkaart-kilometertarief, eventueel met dalkorting. Deze regeling geldt alleen voor stadsritten binnen Maastricht, bij een grensoverschrijdende rit zijn enkel de reguliere vervoerbewijzen van De Lijn geldig. Overigens valt op te merken dat wanneer een lijnkaart op voorhand is gekocht, een stadsrit binnen Maastricht vaak goedkoper is op een lijnkaart dan op OV-Chipkaarttarief. In Nederland zijn echter geen voorverkoopadressen van De Lijn.
Ze hebben er ook nog geen oplossing voor (ooit hebben ze een barcodelezer bedacht, maar toen kwamen ze er achter dat er ook internationale tickets zonder barcode zijn.)quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja dat heb ik ook gevraagd aan NS, hoe ze dat willen oplossen maar daar kreeg ik gek genoeg geen antwoord op.....
als het ov ook in Italiaanse rijstijl is kom je daar ongeveer 1 straat mee verder dus zo goedkoop is het niet.quote:Op vrijdag 28 september 2012 18:15 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Zoals in Rome: ¤1 voor 70 minuten met het OV. Best een goede oplossing lijkt me.
En dat is een prima oplossing. Bijna overal waar treinstations met poortjes zijn afgesloten doen ze het zo. Engeland, Madrid, Lissabon, Japan, ...quote:Op zondag 30 september 2012 09:46 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Tot nu toe is het plan van de NS om de poortjes alleen in de spits te sluiten en er een meneer met een pet naast te zetten voor de afwijkende gevallen.
Reken eens voor?quote:Op zondag 30 september 2012 11:31 schreef Farenji het volgende:
Als ze hier in Nederland die ontelbare miljoenen die ze in het OV chipkaart-debacle hebben gepompt, gewoon rechtstreeks in het OV hadden geinvesteerd, dan had het hier ook gratis kunnen zijn en hadden de vervoersmaatschappijen waarschijnlijk quitte gespeeld.
Onzin, translink systems gebruikt dezelfde software die ook voor de oystercard en al die andere chipkaarten wordt ingezet.quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Het heeft wel met de OV-Chipkaart te maken, want door technische beperkingen is die totaal niet geschikt voor het prijsmodel van al het Nederlandse OV.
Hij kan bijv. hoogstens de laatste 10 transacties (check-in, check-uit, opladen) opslaan. Korting op een retourkaartje kan NS daarom niet meer geven, want bij de terugreis is de heenreis niet meer zichtbaar als je tussendoor 2 keer hebt opgeladen en 3 busritjes hebt gemaakt.
Wat je dus ook ziet is dat in andere landen de OV-chipkaart dan ook alleen wordt ingevoerd voor eenvoudige situaties. Dus hetzij wanneer het prijsmodel heel eenvoudig is, of alleen voor bepaalde aspecten waarbij er voor ingewikkeldere reisproducten nog gewoon papieren kaartjes parallel bestaan.
En over samenreiskorting zal ik dan maar niet beginnen, dat is met de Nederlandse implementatie van de chipkaart al helemaal onmogelijk. Dat is vrij simpel op te lossen met een extra knopje op het incheckapparaat, zoals in België, maar dat hebben we in Nederland niet.
Nou en hebben al die andere landen het ingewikkelde prijssysteem van nederland ??quote:Op zondag 30 september 2012 11:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onzin, translink systems gebruikt dezelfde software die ook voor de oystercard en al die andere chipkaarten wordt ingezet.
Ligt, zoals ik zei, aan het prijsmodel, niet aan de chipkaart.quote:Op zondag 30 september 2012 11:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou en hebben al die andere landen het ingewikkelde prijssysteem van nederland ??
Tel de volgende kosten eens op:quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |