bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-OV-in-Tallinn.dhtmlquote:Inwoners van de Estlandse hoofdstad Tallinn hoeven vanaf 2013 geen kaartje meer te kopen voor de lokale bus of tram. De gemeenteraad van Tallinn heeft donderdag besloten het nultarief in te voeren voor het streekvervoer, zo berichtte het persbureau BNS.
Het 400.000 inwoners tellende Tallinn zou hiermee de eerste hoofdstad in de Europese Unie zijn met gratis openbaar vervoer. Met het project is een bedrag gemoeid van 20 miljoen euro. Om gratis OV mogelijk te maken, moet de stad wel bezuinigen op andere zaken.
In Amsterdam is gratis met het OV wel erg simpel, tram 5, 16 en 24.quote:Op vrijdag 28 september 2012 17:41 schreef Dven het volgende:
Ik heb altijd gratis OV. met mijn zwartrijgedrag
Kan wel, gewoon de uitkeringen, kinderbijslag en ontwikkelingshulp afschaffen, dan heb je wellicht geld genoeg om dat te financieren, maar ik betwijfel het.quote:Op vrijdag 28 september 2012 17:26 schreef braddofiel het volgende:
Vanaf 2013 gratis OV in Tallinn
[..]
Zul je hier niet snel zien gebeuren.
Moet je toch niet aan denken, dan krijg je complete volkstammen die voor de lol in tram en bus gaan zitten...de hele dag.quote:Op vrijdag 28 september 2012 17:26 schreef braddofiel het volgende:
Vanaf 2013 gratis OV in Tallinn
[..]
bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-OV-in-Tallinn.dhtml
Zul je hier niet snel zien gebeuren.
Zoals in Rome: ¤1 voor 70 minuten met het OV. Best een goede oplossing lijkt me.quote:Op vrijdag 28 september 2012 18:11 schreef lyolyrc het volgende:
Gratis diensten leiden vaak tot onnodig gebruik en zelfs misbruik. Beter voeren ze een verlaagd tarief in als ze het OV-gebruik willen stimuleren.
of in Zuid Frankrijk, Cannes-Monaco 1 euro.quote:Op vrijdag 28 september 2012 18:15 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Zoals in Rome: ¤1 voor 70 minuten met het OV. Best een goede oplossing lijkt me.
Net om de hoek, in Hasselt, is dat ook. Nadat diverse scenario's doorgerekend waren bleek dit de goedkoopste optie, spaarde namelijk een hoop herstructureringskosten van de wegen uit.quote:Op vrijdag 28 september 2012 17:26 schreef braddofiel het volgende:
Vanaf 2013 gratis OV in Tallinn
[..]
bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-OV-in-Tallinn.dhtml
Zul je hier niet snel zien gebeuren.
Brugge ook. Onze katholieke zuiderburen hebben dat toch beter begrepen. Wij hebben exact het tegenovergestelde gedaan. OV compleet ontoegankelijk gemaakt door een falende en peperdure ov-chipkaart. Tarieven die flink zijn gestegen, waardoor OV bijna een luxe product is.quote:Op vrijdag 28 september 2012 19:05 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Net om de hoek, in Hasselt, is dat ook. Nadat diverse scenario's doorgerekend waren bleek dit de goedkoopste optie, spaarde namelijk een hoop herstructureringskosten van de wegen uit.
Men rekende zeker niet mee dat er dan ook mensen gebruik gaan maken van het OV die anders bijvoorbeeld de fiets gepakt zouden hebben?quote:Op vrijdag 28 september 2012 19:05 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Net om de hoek, in Hasselt, is dat ook. Nadat diverse scenario's doorgerekend waren bleek dit de goedkoopste optie, spaarde namelijk een hoop herstructureringskosten van de wegen uit.
Je hebt helemaal gelijk,vooral OV in Vlaanderen vind ik heel tof.quote:Op vrijdag 28 september 2012 19:11 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Brugge ook. Onze katholieke zuiderburen hebben dat toch beter begrepen. Wij hebben exact het tegenovergestelde gedaan. OV compleet ontoegankelijk gemaakt door een falende en peperdure ov-chipkaart. Tarieven die flink zijn gestegen, waardoor OV bijna een luxe product is.
Resultaat:meer mensen met de auto, wegen dus dichtgeslibd, moeten er weer nieuwe wegen worden aangelegd, uiteindelijk vele malen duurder en veel slechter voor milieu en omwonenden dan gratis of goedkoop en toegankelijk OV in te voeren, zoals dus bij onze Zuiderburen, wel mogelijk is.
En dan spreken we hier in Fryslan en Nederland over domme Belgen. Zo dom zijn ze dus niet. Misschien zijn wij wel een beetje dom.
quote:Prijs (geldig vanaf 1 februari 2012)
De Buzzy Pazz is een abonnement voor kinderen en jongeren van 6 tot 24 jaar. Met een Buzzy Pazz mag je onbeperkt reizen op alle geregeld vervoer van De Lijn. Als je 12 jaar of ouder bent, mag je als abonnee bovendien maximaal 4 kinderen van 6 tot en met 11 jaar gratis meenemen.
Hoeveel je voor je Buzzy Pazz betaalt, hangt af van de geldigheidsperiode. Een Buzzy Pazz is geldig voor één maand, drie maanden of twaalf maanden. Als aan bepaalde voorwaarden is voldaan, kun je korting krijgen.
Geldigheidsperiode Prijs
1 maand ¤ 23
3 maanden ¤ 65
12 maanden ¤ 178
quote:De Omnipas is een abonnement voor personen vanaf 25 jaar. Met een Omnipas reist u onbeperkt met alle geregeld vervoer van De Lijn. Als abonnee mag u bovendien maximaal 4 kinderen van 6 tot en met 11 jaar gratis meenemen.
Hoeveel u voor uw Omnipas betaalt, hangt af van de geldigheidsperiode en van uw leeftijd. Er bestaat een Omnipas voor 1 maand, 3 maanden of 12 maanden. [b]Vanaf 65 jaar ontvangt u een gratis Omnipas 65+.
25-64 jaar
1 maand ¤ 30
3 maanden ¤ 84
12 maanden ¤ 232
MTB-abbo is met ¤544 de duurste ,maar je kan heel wat lijnen gebruiken van 4 OV bedrijven in heel Brussel.quote:In elk NMBS-station kunt u een abonnement kopen voor een treintraject gecombineerd met een netabonnement van De Lijn.
Combo abonnement
Zo’n gecombineerd abonnement is goedkoper dan twee afzonderlijke abonnementen tegen standaard tarief. Hou er rekening mee dat een aantal gemeenten in Vlaanderen financieel bijdragen in de prijs van een abonnement van De Lijn voor haar inwoners. Hierdoor kan de totaalprijs van aparte abonnementen toch voordeliger uitvallen.
De tabel geeft een overzicht van de tarieven voor het ‘supplement net De Lijn’.
NMBS-DE LIJN(trein,bus,tram en metro)
Buzzy Pazz(6-24 jaar) Omnipas(25-64 jaar)
1 week ¤ 5,30 ¤ 7
1 maand ¤ 18,20 ¤ 24
3 maanden ¤ 50 ¤ 65
12 maanden ¤ 130 ¤ 172
Jongeren kunnen juist beter lerern met OV te reizen, dan doen ze het later misschien ook en wordt het milieu gespaard en minder toename van de files.quote:Op vrijdag 28 september 2012 19:46 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Men rekende zeker niet mee dat er dan ook mensen gebruik gaan maken van het OV die anders bijvoorbeeld de fiets gepakt zouden hebben?
Ik ben in ieder geval blij dat ze hier met zo'n proef willen stoppen. Jongeren die naar school gaan kunnen beter op de fiets stappen dan het traject zittend in de bus afleggen.
Ja ik heb Chinese vrienden en als die hier komen begrijpen ze er niets van dat ze eerst een kaart moeten kopen en dan nog een minimumsaldo er op moeten zetten, voordat ze uberhaupt kunnen reizen.quote:Op vrijdag 28 september 2012 19:11 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Brugge ook. Onze katholieke zuiderburen hebben dat toch beter begrepen. Wij hebben exact het tegenovergestelde gedaan. OV compleet ontoegankelijk gemaakt door een falende en peperdure ov-chipkaart. Tarieven die flink zijn gestegen, waardoor OV bijna een luxe product is.
Resultaat:meer mensen met de auto, wegen dus dichtgeslibd, moeten er weer nieuwe wegen worden aangelegd, uiteindelijk vele malen duurder en veel slechter voor milieu en omwonenden dan gratis of goedkoop en toegankelijk OV in te voeren, zoals dus bij onze Zuiderburen, wel mogelijk is.
En dan spreken we hier in Fryslan en Nederland over domme Belgen. Zo dom zijn ze dus niet. Misschien zijn wij wel een beetje dom.
Welke land?quote:Op vrijdag 28 september 2012 20:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja ik heb Chinese vrienden en als die hier komen begrijpen ze er niets van dat ze eerst een kaart moeten kopen en dan nog een minimumsaldo er op moeten zetten, voordat ze uberhaupt kunnen reizen.
Terwijl de regering notabene nog naar Azië zijn gereist om het systeem daar te bekijken.
Je kan ook een los kaartje kopen.quote:Op vrijdag 28 september 2012 20:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja ik heb Chinese vrienden en als die hier komen begrijpen ze er niets van dat ze eerst een kaart moeten kopen en dan nog een minimumsaldo er op moeten zetten, voordat ze uberhaupt kunnen reizen.
Terwijl de regering notabene nog naar Azië zijn gereist om het systeem daar te bekijken.
Eh, China? Daar hoort Hong Kong intussen alweer een poosje bij.quote:
Jammer geen Japanquote:Op vrijdag 28 september 2012 21:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Je kan ook een los kaartje kopen.
Voor belachelijke tarieven, dat wel. Ik heb een Voordeelurenkaart en als ik naar Schiphol ga kost me dat ¤ 1,25 (voltarief) voor de metro en ¤ 2,10 voor de trein. En als ik bezoek meeneem dan kost dat voor de trein met samenreiskorting nog steeds ¤ 2,10 per persoon, maar voor de metro kost het hun dan ineens ¤ 2,70 (meer dan het dubbele van normaal voltarief dus!) voor een los kaartje.
Dikke afzetterij dus. Het is dat ik een chipkaart heb, maar als toerist zou ik de helft van de tijd zwartrijden, uit principe.
[..]
Eh, China? Daar hoort Hong Kong intussen alweer een poosje bij.
Wat werkt daar wel?quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
Singapore en Hong Kong, alleen daar werkt het wel.
Kaartjes gaan er helemaal uit volgend jaar volgens NS, alleen internationale treinen nog.quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Je kan ook een los kaartje kopen.
Voor belachelijke tarieven, dat wel. Ik heb een Voordeelurenkaart en als ik naar Schiphol ga kost me dat ¤ 1,25 (voltarief) voor de metro en ¤ 2,10 voor de trein. En als ik bezoek meeneem dan kost dat voor de trein met samenreiskorting nog steeds ¤ 2,10 per persoon, maar voor de metro kost het hun dan ineens ¤ 2,70 (meer dan het dubbele van normaal voltarief dus!) voor een los kaartje.
Dikke afzetterij dus. Het is dat ik een chipkaart heb, maar als toerist zou ik de helft van de tijd zwartrijden, uit principe.
Snap niet dat er zo een weerstand tegen is.quote:Op vrijdag 28 september 2012 21:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
Kaartjes gaan er helemaal uit volgend jaar volgens NS, alleen internationale treinen nog.
Je kan wel losse OV chipkaart kopen in een automaat, maar volgens mij kan je dan net zo goed de gewone kaartjes blijven gebruiken, maar ja dan "kiezen" de mensen niet massaal voor de OV chipkaart bij NS
Ja perfect, daarom was er vanmiddag weer een storing ergens bij Amsterdam, waardoor mensen weer 20 euro borg kwijt waren....quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |