http://www.nu.nl/binnenla(...)unnen-voorkomen.htmlquote:DEN HAAG - De rellen in de Groningse plaats Haren hadden voorkomen kunnen worden als het leger was ingezet.
Rellen Haren Fotoserie
Dat zeggen de verenigingen van Defensie-personeel GOV/MHB in een brief aan de informateurs Wouter Bos en Henk Kamp.
''5000 militairen staan op afroep van de civiele autoriteiten gereed. In onze beleving had 'Haren' dan ook niet mogen gebeuren'', aldus de Gezamenlijke Officieren Verenigingen en Middelbaar en Hoger Burgerpersoneel.
GOV/MHB waarschuwt beide informateurs donderdag dat verdere bezuinigingen op de Nederlandse krijgsmacht volkomen onverantwoord zijn.
''Defensie is na 22 jaar van bezuinigingen tot op het bot toe uitgekleed.''
En dat is nieuws voor je?quote:Op donderdag 27 september 2012 11:35 schreef FAUSTINO het volgende:
Het leger voor zulke rellen in gaan zetten dan moet het met ons politiesysteem wel heel slecht gesteld zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
Het leger is ook getrained voor zulke encounters. Hebben dezelfde tot betere uitrusting dan de politie en goede trainingen om hoe te handelen met burgers.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:35 schreef FAUSTINO het volgende:
Het leger voor zulke rellen in gaan zetten dan moet het met ons politiesysteem wel heel slecht gesteld zijn.
Die soldaten staan sowieso klaar.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:36 schreef GoobyPls het volgende:
Wat een bullshit, hoezo hebben ze nu daar niet genoeg mensen voor? Sowieso, project X is echt zo'n paar keer in a lifetime ding, daarvoor hoef ik niet continu militairen paraat te hebben staan.
We leven hier niet in een communistisch kutland waarbij het leger gelijk staan aan een horde tanks.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:45 schreef spijkerbroek het volgende:
Al had me tanks door de straten van Haren ook wel eens leuk geleken...
quote:Op donderdag 27 september 2012 11:43 schreef Ferdo het volgende:
Het leger inzetten tegen de eigen bevolking? Dat is niet gebeurd. Daarmee hebben we ons toch onderscheiden van bijvoorbeeld Syrië, zou ik zeggen.
Niet echt.quote:
Klopt echter is dit toch meer de taak van de politie vooral als het gaat om een bende opgeschoten jongeren onder de duimt houden. Dat het leger de politie mensen maar eens gaat trainen dam.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:45 schreef kedge het volgende:
[..]
Het leger is ook getrained voor zulke encounters. Hebben dezelfde tot betere uitrusting dan de politie en goede trainingen om hoe te handelen met burgers.
Als er niet bezuinigd was wel!quote:Op donderdag 27 september 2012 11:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Ze hadden de inval van de Duitsers in mei 1940 zeker ook kunnen voorkomen?
Ik vind ook dat ze daar meer mee hadden kunnen doen.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:50 schreef RetepV het volgende:
Maar eigenlijk vind ik het al raar dat niet gewoon de treinen tijdelijk Haren voorbij reden. Of dat er minstens controle op het perron was om mensen weer weg te sturen.
Maar de dienstregeling dan?quote:Op donderdag 27 september 2012 11:50 schreef RetepV het volgende:
Maar eigenlijk vind ik het al raar dat niet gewoon de treinen tijdelijk Haren voorbij reden. Of dat er minstens controle op het perron was om mensen weer weg te sturen.
dat moet met F16s ook wel lukken hoor. En anders is er ook altijd nog artillerie.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:37 schreef Cracka-ass het volgende:
Als de JSF klaar was hadden we Haren gewoon plat kunnen bombarderen.
Zoals Nembrionic al terecht aangeeft: Het is slecht gesteld met ons politiesysteem. Al jarenlang. Nu is alles weer organisatorisch op de schop genomen (Nationale Politie), maar ik heb vaak de indruk dat het vooral de cultuur is die niet deugt.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:35 schreef FAUSTINO het volgende:
En Leopard tanks hebben we ook... Oh wacht niet meerquote:Op donderdag 27 september 2012 11:52 schreef Viajero het volgende:
[..]
dat moet met F16s ook wel lukken hoor. En anders is er ook altijd nog artillerie.
Precies. En er was mogelijk ook een sterke preventieve werking van uitgegaan.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:54 schreef Kowloon het volgende:
Ik snap de terughoudendheid ten opzichte van het leger nooit zo goed. Het gaat om een aanzienlijke hoeveelheid mankracht. Het is evident dat er veel te weinig mankracht aanwezig was in Haren, dus het leger had prima ingezet kunnen worden om aan extra mankracht te komen. Je maakt in feite een soort buffer, extra mankracht bij de hand zonder dat je gelijk permanent met een veel grotere politieorganisatie moet gaan werken.
Verder zijn er natuurlijk gradaties in inzetten, je hoeft niet gelijk met de tanks, helikopters en mannen in bivakmuts en grote geweren Haren te bezetten, je kunt onbewapende (of eventueel met gummiknuppel) militairen inzetten die denk ik prima de mensenmassa in de hand hadden kunnen houden.
Streng kijken en in grote aantallen aanwezig zijn had al veel kunnen uitmaken denk ik ja. En het had nog handiger geweest als ze die mensen nooit hadden laten samenkomen, daar had het leger ook bij kunnen helpen.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:50 schreef RetepV het volgende:
Jaja, hoe hadden ze het willen voorkomen? Puur door streng te kijken?
We leven hier in een land waar we beschaafd zijn. Beschaafd zijn betekent dat we onderscheid kunnen maken tussen verschillende nuances.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:46 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
We leven hier niet in een communistisch kutland waarbij het leger gelijk staan aan een horde tanks.
Heel slecht voorbeeld.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:54 schreef Elfletterig het volgende:
https://www.spitsnieuws.n(...)est-geslagen-door-me
Zullen we het leger dan ook maar niet meer bellen als er weer eens een dijk dreigt te bezwijken en er snel zandzakken gelegd moeten worden? Onder andere begin dit jaar is dat nog gebeurd in Groningen (provincie).quote:Op donderdag 27 september 2012 11:57 schreef RetepV het volgende:
Het leger is getraind om dodelijk geweld te gebruiken om conflictsituaties op te lossen. De ME is getraind om niet-dodelijk geweld te gebruiken om conflictsituaties op te lossen. De politie is getraind om geen geweld te gebruiken om conflictsituaties op te lossen.
Volgens mij zet je het juist voor de eigen bevolking in in dit geval.quote:Je bent niet helemaal goed bij je hoofd als je vind dat je best het leger tegen je eigen bevolking mag inzetten.
Prima voorbeeld. De man vraagt of hij erlangs mag. Krijgt vervolgens een klap.quote:
Ik vind het een gemiste kans van het leger. Stuur het Korps Commandotroepen af op dat kansarme reltuig. Mooie praktijkoefening. Sla er maar een paar een dwarslaesie. Kunnen ze in een rolstoel voor de klas vertellen hoe fantastisch het feest was!quote:Op donderdag 27 september 2012 11:43 schreef Ferdo het volgende:
Het leger inzetten tegen de eigen bevolking? Dat is niet gebeurd. Daarmee hebben we ons toch onderscheiden van bijvoorbeeld Syrië, zou ik zeggen.
Hallo. Er zijn 3 machten in Nederland: rechtsprekende macht, wetgevende macht en militaire macht.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:54 schreef Kowloon het volgende:
Ik snap de terughoudendheid ten opzichte van het leger nooit zo goed. Het gaat om een aanzienlijke hoeveelheid mankracht. Het is evident dat er veel te weinig mankracht aanwezig was in Haren, dus het leger had prima ingezet kunnen worden om aan extra mankracht te komen. Je maakt in feite een soort buffer, extra mankracht bij de hand zonder dat je gelijk permanent met een veel grotere politieorganisatie moet gaan werken.
Want door de trainingen is het leger extra goed in zandzakken leggen?quote:Op donderdag 27 september 2012 12:00 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zullen we het leger dan ook maar niet meer bellen als er weer eens een dijk dreigt te bezwijken en er snel zandzakken gelegd moeten worden? Onder andere begin dit jaar is dat nog gebeurd in Groningen (provincie).
[..]
Volgens mij zet je het juist voor de eigen bevolking in in dit geval.
Wat zit je allemaal te brabbelen, dit lijkt echt helemaal nergens opquote:Op donderdag 27 september 2012 12:00 schreef RetepV het volgende:
[..]
Hallo. Er zijn 3 machten in Nederland: rechtsprekende macht, wetgevende macht en militaire macht.
Deze 3 machten hebben allemaal de macht om de andere 2 opzij te kunnen schuiven en in hun eentje de macht te grijpen.
Om een evenwichtige samenleving te houden en vrijheid en democratie te beschermen moeten ze dus gescheiden blijven.
Je gaat als wetgevende macht dus natuurlijk NOOIT je macht in de handen van één van de andere 2 geven. Dat is het stomste wat je kunt doen.
Zoek eens op Google op: Trias Politica.
Of let volgende keer gewoon op bij maatschappijleer.
Dat denk ik niet. Wel is het handig als je snel over 1000 extra handen kunt beschikken. Zo kijk ik hier ook naar. De politie blijft de leiding houden maar kan over extra mankracht beschikken van het leger.quote:Op donderdag 27 september 2012 12:03 schreef GoobyPls het volgende:
[..]
Want door de trainingen is het leger extra goed in zandzakken leggen?
Da's het verhaal van die man, ja. En die is uiteraard niet objectief.quote:Op donderdag 27 september 2012 12:00 schreef Elfletterig het volgende:
Prima voorbeeld. De man vraagt of hij erlangs mag. Krijgt vervolgens een klap.
Hij protesteerde en zei dat hij niks kwaads in de zin had: Nog een klap.
Hij wilden de naam van de ME'er weten en zei dat hij wethouder is: Nog een klap.
Ik tel drie totaal onterechte meppen. Geweld is passend tegenover agressieve mensen die een cordon willen doorbreken, niet tegenover mensen die netjes vragen of ze erlangs mogen. In zo'n geval gebruik je je mond: je legt uit dat het niet kan en waarom niet.
quote:Op donderdag 27 september 2012 11:54 schreef Kowloon het volgende:
Verder zijn er natuurlijk gradaties in inzetten, je hoeft niet gelijk met de tanks, helikopters en mannen in bivakmuts en grote geweren Haren te bezetten, je kunt onbewapende (of eventueel met gummiknuppel) militairen inzetten die denk ik prima de mensenmassa in de hand hadden kunnen houden.
quote:There's a reason you separate military and the police. One fights the enemies of the state, the other serves and protects the people.
Dat zou niet eens een heel gek idee zijn. Militairen zijn naar mijn idee veel beter getraind voor zulk soort situaties en hebben een ijzeren discipline. Daardoor meer incasseringsvermogen, maar ook de mogelijkheid om hard op te treden indien het echt uit te hand loopt.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:47 schreef FAUSTINO het volgende:
[..]
Niet echt.
[..]
Klopt echter is dit toch meer de taak van de politie vooral als het gaat om een bende opgeschoten jongeren onder de duimt houden. Dat het leger de politie mensen maar eens gaat trainen dam.
In het protocol van de ME komen communicatieve vaardigheden kennelijk niet voor. Zo'n ME'er kan ook gewoon zeggen: "Meneer, u mag er niet langs, we kunnen voor niemand een uitzondering maken." En voordat er wordt geslagen: "Meneer, als u niet meewerkt, moeten we geweld gebruiken."quote:Op donderdag 27 september 2012 12:06 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Da's het verhaal van die man, ja. En die is uiteraard niet objectief.
Ik vermoed dat deze vent nergens tegen kan en dat de ME'er hem gewoon heeft weggeduwd met zijn schild. Dat die vent dat als slaan beschouwt, is logisch. Ik zou ook overdrijven als ik hem was.
De ME heeft een protocol en een opdracht. En die opdracht luidt niet om mensen die ZEGGEN niks kwaads in de zin te hebben, door te laten lopen. Gewoon pure naiviteit van die vent, die heel wat denkt te zijn omdat hij 'de wethouder van Best' is (Best heeft trouwens DRIE wethouders, dus hij kan niet DE wethouder zijn.. de arrogantie).
Hoever zijn we dan gezonken als land dat wij tegen opgeschoten jongeren het leger in moeten gaan zetten?quote:Op donderdag 27 september 2012 12:14 schreef kedge het volgende:
[..]
Dat zou niet eens een heel gek idee zijn. Militairen zijn naar mijn idee veel beter getraind voor zulk soort situaties en hebben een ijzeren discipline. Daardoor meer incasseringsvermogen, maar ook de mogelijkheid om hard op te treden indien het echt uit te hand loopt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_niet_op_luxe__.htmlquote:Op donderdag 27 september 2012 11:32 schreef De_Guidance het volgende:
En de bezuinigingen op defensie. Zijn ze echt uitgekleed of kan er meer vanaf?
Laat ik voor de grap maar eens mee trollen. Je kunt het water natuurlijk beschouwen als een bedreiging van de staat.quote:Op donderdag 27 september 2012 12:15 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dan ook maar niet meer inzetten bij een dreigende dijkdoorbraak?
Die hebben we niet meer hoorquote:Op donderdag 27 september 2012 11:45 schreef spijkerbroek het volgende:
Al had me tanks door de straten van Haren ook wel eens leuk geleken...
Ga toch weg man, als de ME in linie staat weet je dat je de andere kant op moet als je geen klappen wilt krijgen.quote:Op donderdag 27 september 2012 12:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
In het protocol van de ME komen communicatieve vaardigheden kennelijk niet voor. Zo'n ME'er kan ook gewoon zeggen: "Meneer, u mag er niet langs, we kunnen voor niemand een uitzondering maken." En voordat er wordt geslagen: "Meneer, als u niet meewerkt, moeten we geweld gebruiken."
Zie ook dat voorbeeld in Groningen: mensen worden zomaar ineens geslagen, zonder aanleiding. Dat de personen in kwestie zich kenbaar maken als journalist, helpt niet. Sorry, maar dan ben je als ME toch echt opgefokt én verkeerd bezig.
Het is geen praatgroepquote:Op donderdag 27 september 2012 12:16 schreef Elfletterig het volgende:
In het protocol van de ME komen communicatieve vaardigheden kennelijk niet voor. Zo'n ME'er kan ook gewoon zeggen: "Meneer, u mag er niet langs, we kunnen voor niemand een uitzondering maken." En voordat er wordt geslagen: "Meneer, als u niet meewerkt, moeten we geweld gebruiken."
quote:Op donderdag 27 september 2012 12:06 schreef spijkerbroek het volgende:
Da's het verhaal van die man, ja. En die is uiteraard niet objectief.
Ik vermoed dat deze vent nergens tegen kan en dat de ME'er hem gewoon heeft weggeduwd met zijn schild. Dat die vent dat als slaan beschouwt, is logisch. Ik zou ook overdrijven als ik hem was.
De ME heeft een protocol en een opdracht. En die opdracht luidt niet om mensen die ZEGGEN niks kwaads in de zin te hebben, door te laten lopen. Gewoon pure naiviteit van die vent, die heel wat denkt te zijn omdat hij 'de wethouder van Best' is (Best heeft trouwens DRIE wethouders, dus hij kan niet DE wethouder zijn.. de arrogantie).
Ja, leuk verhaal. Feit is dat er niet eens genoeg politie was aangevraagd, die moesten van overal komen. Die militairen hadden ze dan dus ook niet aangevraagd, en die zijn ook niet in 10 minuten met 5000 man in Haren.quote:Op donderdag 27 september 2012 11:54 schreef Kowloon het volgende:
Volgens mij trainen militairen nooit met wapenstokken en schilden.quote:Op donderdag 27 september 2012 12:14 schreef kedge het volgende:
Dat zou niet eens een heel gek idee zijn. Militairen zijn naar mijn idee veel beter getraind voor zulk soort situaties en hebben een ijzeren discipline. Daardoor meer incasseringsvermogen, maar ook de mogelijkheid om hard op te treden indien het echt uit te hand loopt.
Jij denkt dat militaire macht een van de drie onderdelen is van de trias politica? Waar heb jij maatschappijleer gevolgd, Wit-Rusland?quote:Op donderdag 27 september 2012 12:00 schreef RetepV het volgende:
[..]
Hallo. Er zijn 3 machten in Nederland: rechtsprekende macht, wetgevende macht en militaire macht.
Deze 3 machten hebben allemaal de macht om de andere 2 opzij te kunnen schuiven en in hun eentje de macht te grijpen.
Om een evenwichtige samenleving te houden en vrijheid en democratie te beschermen moeten ze dus gescheiden blijven.
Je gaat als wetgevende macht dus natuurlijk NOOIT je macht in de handen van één van de andere 2 geven. Dat is het stomste wat je kunt doen.
Zoek eens op Google op: Trias Politica.
Of let volgende keer gewoon op bij maatschappijleer.
quote:Op donderdag 27 september 2012 12:18 schreef kurk_droog het volgende:
Ga toch weg man, als de ME in linie staat weet je dat je de andere kant op moet als je geen klappen wilt krijgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |