Conditie is een bijzaak, die hoeft niet per se omhoog.quote:Op zondag 14 oktober 2012 23:04 schreef pietkanarie het volgende:
Klinkt prima! Maar ik zou nog even afwachten wat sommige anderen hier misschien nog kunnen adviseren. Mijn post was vooral gebaseeerd op eigen ervaring en wat artikeltjes in hardloopbladen. Maar sommigen hier hebben volgens mij nog wel wat meer verstand van verstandig conditie opbouwen.
Ten eerste, je kan niet plaatselijk vet verbranden. Vaak komt je buik als laatste trouwens.quote:Op zondag 14 oktober 2012 23:06 schreef marcie216 het volgende:
[..]
Conditie is een bijzaak, die hoeft niet per se omhoog.
Ik hoop gewoon dat ik mijn vet in mijn bovenbeen kan veranderen in spieren (of dat het vet daar minder wordt)
Bedankt voor je persoonlijke ervaring. Kan er veel mee. We verhuizen over 3 weekjes dus dan zou ik hier een schema posten.
Ik kan trouwens wel allemaal push ups en sit ups gaan doen, maar je ziet bij mij toch geen resultaat. Te veel vet op mijn buik
Daar heb ik al een kijkje genomenquote:Op zondag 14 oktober 2012 23:14 schreef Kerol het volgende:
[..]
Ten eerste, je kan niet plaatselijk vet verbranden. Vaak komt je buik als laatste trouwens.
En als je gespierder wil worden, ga naar de gym. Vergeet push ups. Hardlopen is een leuke cardio (daarom doe ik het ook) maar voor spiermassa moet je echt naar de gym. Neem eens een kijkje in het Fitness op Bodybuild topic.
Ik zou zeggen, verdiep je er in want het is echt heerlijk om KT te doen. Fitness ver weg is trouwens geen excuus, er is vast wel ergens een gaatje in je agenda en anders moet je wat gaan schuiven. Als je iets wilt bereiken moet je er vol voor gaan.quote:Op zondag 14 oktober 2012 23:16 schreef marcie216 het volgende:
[..]
Daar heb ik al een kijkje genomen
Ik ben pas 16, en heb een fitness abonnement maar de fitness is best ver weg en ga er dus maximaal 1x per week heen. Daar doe ik nog van die gekke apparaten, die staan bij de cardio. Hebben ook gewichten, maar gaat tot 12. Ik doe de meeste op 7/8. Ik kan ook in de echte krachttraining zaal gaan, maar zou dan niet weten wat ik zou kunnen doen.
Snap ik, maar ik ben gewoon nog niet sterk.quote:Op zondag 14 oktober 2012 23:19 schreef Kerol het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, verdiep je er in want het is echt heerlijk om KT te doen. Fitness ver weg is trouwens geen excuus, er is vast wel ergens een gaatje in je agenda en anders moet je wat gaan schuiven. Als je iets wilt bereiken moet je er vol voor gaan.
Dat maakt niet uit, sterk word je wel, als je maar je uiterste best doet. Iedereen is zero begonnen, ook die brede mannen..quote:Op zondag 14 oktober 2012 23:20 schreef marcie216 het volgende:
[..]
Snap ik, maar ik ben gewoon nog niet sterk.
Kan niet eens 15 push ups gok ik. Dit wil ik nog verbeteren voor ik tussen de 'brede' mannen ga staan. Ik heb thuis ook dumbbels tot 15kg, misschien kan ik thuis dan iets doen.
Ja, maar dan kan ik aan zo'n stang me op gaan trekken, na 2x kan ik het niet meer. Dan heeft het toch geen nut, kan ik toch eerst thuis beter me wat sterker maken, en nu vooral gaan afvallen. Dus hardlopen en voetballen. En 1x per week bv naar fitness een klein beetje kracht, maar ook fietsen + Crosstrainer en dan thuis wat met dumbelsquote:Op zondag 14 oktober 2012 23:22 schreef Kerol het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, sterk word je wel, als je maar je uiterste best doet. Iedereen is zero begonnen, ook die brede mannen..
Je weet het vast al wel, maar voor de zekerheid: je kan vet niet omzetten in spier. Wat je eigenlijk wilt is dat je vetvoorraad van je lichaam slinkt, en dat je bovenbeenspier sterker wordt. Dat 1e kan je niet gelocaliseerd doen: dat is een kwestie van altijd op je voeding letten (dus niet alleen een dieetje doen hier en daar) en met matigheid eten (vetvoorraden maak je alleen aan met overschot van calorieen). De spieren van je bovenbeen kan wel gericht trainen, en daarbij is hardlopen zeker een goede optie.quote:Op zondag 14 oktober 2012 23:06 schreef marcie216 het volgende:
[..]
Conditie is een bijzaak, die hoeft niet per se omhoog.
Ik hoop gewoon dat ik mijn vet in mijn bovenbeen kan veranderen in spieren (of dat het vet daar minder wordt)
Bedankt!quote:Op maandag 15 oktober 2012 08:44 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Je weet het vast al wel, maar voor de zekerheid: je kan vet niet omzetten in spier. Wat je eigenlijk wilt is dat je vetvoorraad van je lichaam slinkt, en dat je bovenbeenspier sterker wordt. Dat 1e kan je niet gelocaliseerd doen: dat is een kwestie van altijd op je voeding letten (dus niet alleen een dieetje doen hier en daar) en met matigheid eten (vetvoorraden maak je alleen aan met overschot van calorieen). De spieren van je bovenbeen kan wel gericht trainen, en daarbij is hardlopen zeker een goede optie.
Overigens een van de belangrijkste zij-effecten van langdurig (10 min of meer) op 60% van je max. hartslag te lopen is dat je lichaam overgaat van aeroob of anaerobe verbranding. Met andere woorden, vanaf dat moment gaat je lichaam je vetvoorraden aanspreken en afbouwen. Zorg dus dat je niet perse richt op snelheid in het lopen, maar vooral genoeg conditie opbouwd om lekker een uurtje (ofzoiets) te kunnen joggen.
Succes
Gezien jouw motief om te hardlopen: zeker!quote:Op maandag 15 oktober 2012 09:04 schreef marcie216 het volgende:
[..]
Bedankt!
Ik zou dan maar weer goed op mijn voeding gaan letten!
Over het hardlopen, kan ik dus beter 15 min op een rustig tempo joggen, dan dezelfde afstand in bv 10 minuten?
quote:Op zondag 14 oktober 2012 23:19 schreef Kerol het volgende:
Ik zou zeggen, verdiep je er in want het is echt heerlijk om KT te doen.
Ah oke, bedankt!quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:12 schreef Grumpey het volgende:
Kijk eens even in dit topic: Hardlopen #323 - De halve van Fok
Dat topic gaat over hardlopen, en dan met name voor mensen die dit doen om af te vallen/gezond te leven/plezier/conditie/vermaak, waarbij veel mensen ook gebruik maken van diverse apps die het lopen leuker maken, vooral als je net begint. Zij weten dus als geen ander wat je allemaal kunt doen en downloaden
Dit topic waar je nu in zit is beetje gericht op de "cracks", mensen die 2-4x per week hardlopen met het idee een goede tijd te lopen of mensen die bijvoorbeeld een 10 km wedstrijdje gebruiken om te trainen voor hun volgende marathon.
Ik denk dat ik oefeningen moet gaan doen die mijn benen niet veel belasten.quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:20 schreef slacker_nl het volgende:
[..]![]()
KT is freaking lekker. Ik zou om te beginnen Stronglifts en/of Starting Strength willen aanraden, maar na een tijdje moet je echt wat anders gaan doen ivm de belasting op je benen die beide programma's veroozaken.
Amateur wordt gebruikt in de positieve betekenis van het woord, oftewel: serieuze beoefenaar van de sport dat verder gaat dan recreatie. De negatieve uitleg (je bent 'maar' een amateur) zou wel raar zijn om over jezelf te zeggen in een fok-topicquote:Op maandag 15 oktober 2012 10:27 schreef marcie216 het volgende:
[..]
Ah oke, bedankt!
Ik zag staan voor amateurs, vandaar
[..]
Ik denk dat ik oefeningen moet gaan doen die mijn benen niet veel belasten.
Met 2x per week hardlopen (dit is over 3 weken pas) en 3x per week voetballen hebben mijn benen genoeg te verwerken.
Ik dacht bij amateur :quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:34 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Amateur wordt gebruikt in de positieve betekenis van het woord, oftewel: serieuze beoefenaar van de sport dat verder gaat dan recreatie. De negatieve uitleg (je bent 'maar' een amateur) zou wel raar zijn om over jezelf te zeggen in een fok-topic
Denk dat je dan juist je benen nog moet gaan targetten met KT, maar dan 1x per week. En/of Full body trainingen gaan doen.quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:27 schreef marcie216 het volgende:
Ik denk dat ik oefeningen moet gaan doen die mijn benen niet veel belasten.
Met 2x per week hardlopen (dit is over 3 weken pas) en 3x per week voetballen hebben mijn benen genoeg te verwerken.
Aangezien je al 3x in de week voetbalt, lijkt me 1x in de week rustig 3km lopen en de andere keer met tempo stukken erin, prima. Na verloop van tijd kun je dit uitbouwen naar wat langere stukken (wel rustig opbouwen, zeker niet meer dan 10%/week!) en de kilo's zullen er af vliegen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:56 schreef marcie216 het volgende:
Bedankt, hier heb ik veel aan!
Ik heb licht overgewicht denk ik, 3 kilo denk ik. Heb veel vet op vooral mijn benen en buik.
Ik voetbal 3x per week en heb daar nergens last van met gewrichten oid.
Ik kan bv 2x per week gaan hardlopen.
1x gewoon rustig 3km lopen
Andere keer intervaltraining?
Zou het fijn vinden als ik meteen wat gespierder wordt, dan heb ik 2 vliegen in 1 klap.
Anders ga ik thuis wel wat sit ups en push ups doen.
Hoezo juist mijn benenquote:Op maandag 15 oktober 2012 12:36 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Denk dat je dan juist je benen nog moet gaan targetten met KT, maar dan 1x per week. En/of Full body trainingen gaan doen.
Jep, het is hartstikke duidelijk!quote:Op maandag 15 oktober 2012 13:18 schreef T1992 het volgende:
[..]
Aangezien je al 3x in de week voetbalt, lijkt me 1x in de week rustig 3km lopen en de andere keer met tempo stukken erin, prima. Na verloop van tijd kun je dit uitbouwen naar wat langere stukken (wel rustig opbouwen, zeker niet meer dan 10%/week!) en de kilo's zullen er af vliegen.
Van hardlopen zal je zeker niet gespierder worden, hardlopen is wel een heel goed middel om af te vallen. Dit heeft een simpele reden; om gespierder te worden, heb je krachttraining nodig gecombineerd met een overschot aan calorieën. Hardlopen heeft niks met krachttraining te maken, het is een duursport. Omdat je bij het lopen ook nog erg veel calorieën verbrandt, zal je hier zeker niet gespierder van worden. Kort door de bocht: Hardlopen zorgt voor een calorie-tekort, terwijl je een calorie-overschot nodig hebt om gespierder te worden (dit zal je ook zwaarder maken).
Wat wel kan, is dat je spieren door het hardlopen zichtbaarder worden, waaronder ook de buikspieren. Dit komt puur door een lager vetpercentage.
Push up's en sit-ups kun je doen als je het leuk vindt, maar erg veel zal het niet uithalen, omdat je slechts je eigen lichaamsgewicht kan gebruiken en deze oefeningen maar een aantal spieren aanpakken, de omliggende spieren worden niet getraind. Je zal toch een keuze moeten maken: Gespierder worden (krachttraining in sportschool, hierbij zal je ook kilo's aankomen) of vet verliezen.
Heb geprobeerd het zo kort en bondig als mogelijk uit te leggen, hoop dat het nog te volgen is
Omdat je met voetbal echt geen spieren aanzet en met hardlopen net zo min.quote:
Nu ben ik geen expert, maar volgens mij zul je geen vet verbranden met een loop van 3k. Volgens mij ligt de omslag pas bij >30 minuten op >60% hartslag. Maar het is wel een goed begin, vanaf daar gewoon langzaam opbouwen (en meer op tijd trainen dan op afstandquote:Op maandag 15 oktober 2012 16:39 schreef marcie216 het volgende:
[..]
Hoezo juist mijn benen?
[..]
Jep, het is hartstikke duidelijk!
Oke bedankt, dan begin ik toch met vet verliezen, daarna pas gespierder.
Dus mijn schema als volgt :
Maandag - 3km met tempowisseling
Dinsdag - Voetbaltraining
Woensdag - Rust/cardio
Donderdag - Voetbaltraining
Vrijdag - Rustig 3 km
Zaterdag - Wedstrijd
Zondag - cardio/rust
Voeding waar ik op moet letten is dus net wat kcal er onder in nemen.
En als ik vet wil verliezen is pindakaas geen goed idee denk ik, of wel?
En nog iets :
We hebben een nieuwe blender, we hebben yoghurt en we hebben bananen.
Ik had een recept gezien :
1 banaan, 1 kop yoghurt, 1 glas sinaasappelsap.
Is dit een goed tussendoortje.
Ik ga over 10 minuten eten. Dan om 19:00 richting het sporten, rond 20:30 weer terug, en dan de smoothie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |