abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117265043
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2012 07:51 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik vind dat de staatssecretaris niet vooruit hoort te lopen op het feitenonderzoek. Hij kan wel een persoonlijke mening hebben, maar die moet hij vanwege zijn ambt dan maar even voor zich houden.
Ik vind het uitstekend dat Teeven zich op deze manier uitlaat. De man staat bij mij sowieso vrij hoog in aanzien. En deze uitspraak bevestigt dat beeld.

Ik vind het zorgwekkend dat we leven in een land waarbij criminelen in een slachtofferrol worden geplaatst. De potentiële schadelijkheid van dergelijk gedachtegoed is vele malen groter dan het 'leed' dat wordt veroorzaakt wanneer er sporadisch een inbreker omkomt.

De bewoners zijn er nooit op uit geweest om de inbreker te doden; evenmin hebben ze erom gevraagd dat die inbreker langs zou komen. Als mensen zich tegen het geweld van een inbraak verdedigen, kunnen er ongelukken gebeuren.

Het is goed dat Teeven even een reality check uitvoert: even die hand op dat verhitte voorhoofd van mensen van wie je je afvraagt of ze wel goed wijs zijn. Ze halen er de gekste argumenten bij: dit zou een vrijbrief zijn om inbrekers te doden, dit zou een dekmantel voor moord zijn (zeg gewoon dat het een inbreker was), het geweld zou buitenproportioneel zijn (alsof je daar als slachtoffer van een inbraak mee bezig bent).

Kortom: prima dat Teeven even de Captain Obvious uithangt en zegt wat ieder weldenkend mens gewoon snapt, maar wat voor sommigen kennelijk verbijsterend is... - Ja, als jij als inbreker op rooftocht gaat, loop je het risico dat jou iets overkomt. Zo simpel is het.

Teeven: ^O^

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2012 10:15:45 ]
pi_117265062
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:09 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Dat zou niet slim zijn, want op de inbreker die in je huis staat zijn de bepalingen van noodweer gek genoeg niet eens van toepassing. De enige bevoegdheid die je dan feitelijk hebt is aanhouding.
Niet als je bedreigd wordt toch ?
pi_117265142
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 09:56 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Wie juicht?
Oh, dat woordje.
Ik ben de Schim. Door de angstige stad ren ik. Door het eeuwige lijden vlucht ik weg.
pi_117265167
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:14 schreef macca728 het volgende:

[..]

Er moet sprake zijn van een "ogenblikkelijke aanranding", waar een onmiddellijke dreiging van geweld onder valt, maar die moet dan wel echt onmiddellijk zijn. Een inbreker die je in je huis aantreft en die geen aanstalten maakt om je aan te vallen, valt daar op dit moment niet onder.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  woensdag 26 september 2012 @ 10:18:44 #280
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_117265182
quote:
14s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:14 schreef Elfletterig het volgende:

De bewoners zijn er nooit op uit geweest om de inbreker te doden;
Jij kunt dat niet zeker weten, Fred Teeven kan dat niet zeker weten. Pas na het onderzoek, als alle feiten boven tafel zijn, pas dan kun je het zeker weten. En als Teeven op dat moment deze uitspraak doet ben ik het volkomen met hem eens. Nu nog niet.
Ok stelletje hokboeren
pi_117265190
quote:
De man staat bij mij sowieso vrij hoog in aanzien.
_O-
  woensdag 26 september 2012 @ 10:20:31 #282
3542 Gia
User under construction
pi_117265233
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:14 schreef macca728 het volgende:

[..]

Een inbreker in je huis is per definitie bedreigend. Als je hem betrapt en hij slaat niet op de vlucht, maar gaat het gevecht aan, dan is m.i. de bewoner niet verantwoordelijk als dat fout afloopt.
pi_117265245
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Een inbreker in je huis is per definitie bedreigend. Als je hem betrapt en hij slaat niet op de vlucht, maar gaat het gevecht aan, dan is m.i. de bewoner niet verantwoordelijk als dat fout afloopt.
Precies Giertje. Precies.
pi_117265292
quote:

[..]

Ik vind het uitstekend dat Teeven zich op deze manier uitlaat. De man staat bij mij sowieso vrij hoog in aanzien. En deze uitspraak bevestigt dat beeld.

Ik vind het zorgwekkend dat we leven in een land waarbij criminelen in een slachtofferrol worden geplaatst. De potentiële schadelijkheid van dergelijk gedachtegoed is vele malen groter dan het 'leed' dat wordt veroorzaakt wanneer er sporadisch een inbreker omkomt.

Teeven: ^O^
Mooi verhaal, maar ieder weldenkend mens zal snappen dat je ergens redelijke grenzen zal moeten stellen. Mag iemand die een inbreker betrapt en hem met een paar tikken overmeesterd heeft, daarna naar de keuken lopen, een mes pakken en de samenleving verlossen van de inbreker? Zo ja, mag hij ter afschrikking van andere inbrekers, de man een dagje vasthouden, een beetje martelen en wat ledematen amputeren?

Ja, dit zijn extreme voorbeelden, maar er is altijd een grens, een grens waarbij je weliswaar sympathie kunt hebben voor iemand die ongewild in een situatie wordt geplaatst, maar die als reactie op die situatie net niet of net wel over de grens gaat. En het moment dat je vindt dat iemand net wel over de grens is gegaan, maak je van degene die de persoon in deze situatie heeft gebracht, altijd een slachtoffer.
pi_117265440
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:18 schreef padlarf het volgende:

[..]

Jij kunt dat niet zeker weten, Fred Teeven kan dat niet zeker weten. Pas na het onderzoek, als alle feiten boven tafel zijn, pas dan kun je het zeker weten. En als Teeven op dat moment deze uitspraak doet ben ik het volkomen met hem eens. Nu nog niet.
Uit het feit dat de bewoners na verhoor door de politie weer zijn vrijgelaten, blijkt wel dat er geen sprake van moord is. En dat neemt niet weg dat Teeven prima in algemene zin iets kan zeggen over het "risico van het vak", namelijk dat je als inbreker kunt omkomen.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:19 schreef Murdera het volgende:
_O-
Ja, ik vind het een prima politicus; altijd al gevonden.
  woensdag 26 september 2012 @ 10:31:31 #286
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_117265506
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:29 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Uit het feit dat de bewoners na verhoor door de politie weer zijn vrijgelaten, blijkt wel dat er geen sprake van moord is.
Alle agenten zijn namelijk helderziend en/of forensisch onderzoeker.

In algemene zin mag Teeven inderdaad prima wat zeggen, maar hij gebruikt deze case als aanleiding.
Ok stelletje hokboeren
pi_117265536
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:23 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Mooi verhaal, maar ieder weldenkend mens zal snappen dat je ergens redelijke grenzen zal moeten stellen. Mag iemand die een inbreker betrapt en hem met een paar tikken overmeesterd heeft, daarna naar de keuken lopen, een mes pakken en de samenleving verlossen van de inbreker? Zo ja, mag hij ter afschrikking van andere inbrekers, de man een dagje vasthouden, een beetje martelen en wat ledematen amputeren?

Ja, dit zijn extreme voorbeelden, maar er is altijd een grens, een grens waarbij je weliswaar sympathie kunt hebben voor iemand die ongewild in een situatie wordt geplaatst, maar die als reactie op die situatie net niet of net wel over de grens gaat. En het moment dat je vindt dat iemand net wel over de grens is gegaan, maak je van degene die de persoon in deze situatie heeft gebracht, altijd een slachtoffer.
Vandaar 'proportioneel' en 'buiten proportioneel'.

Aangezien de politie na verhoor de bewoners naar huis heeft laten gaan lijkt het me niet vreemd om te veronderstellen dat er volgens de politie er geen buiten proportioneel geweld is gebruikt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_117265668
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:32 schreef Montagui het volgende:

[..]

Vandaar 'proportioneel' en 'buiten proportioneel'.

Aangezien de politie na verhoor de bewoners naar huis heeft laten gaan lijkt het me niet vreemd om te veronderstellen dat er volgens de politie er vooralsnog geen buiten proportioneel geweld is gebruikt.
Nee, dat is gedaan op basis van de Aanwijzing handelwijze bij beroep op noodweer die in 2011 is ingegaan.

Maar dat was het punt van mijn post ook niet. Wat ik wil zeggen is, dat wanneer je de grens een heel stuk opschuift naar wat wel en niet mag tegen inbrekers, dat je dan nog steeds grensgevallen gaat houden waarbij je de inbreker tot slachtoffer zal moeten bombarderen.

Je kunt niet altijd rechtvaardigen dat een inbreker gedood wordt, en daarom is het argument dat iemand zelf voor een bepaalde situatie heeft gezorgd iets dat wellicht kan meewegen, maar niet doorslaggevend kan zijn.
pi_117265712
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:29 schreef Elfletterig het volgende:
Uit het feit dat de bewoners na verhoor door de politie weer zijn vrijgelaten, blijkt wel dat er geen sprake van moord is. ....
Nee, dat blijkt er niet uit.
pi_117265728
quote:
10s.gif Op woensdag 26 september 2012 09:04 schreef lexgauw007 het volgende:

[..]

Fred Teeven loopt niet op de zaak vooruit.
Dat doet hij wel:

quote:
'Die inbreker heeft iets te zoeken in die woning, het risico ligt bij hem. Het is goed dat wordt uitgezocht wat er is gebeurd en dat die bewoners niet zijn aangehouden. Zij zijn de slachtoffers, de verdachte hoort daar niet te zijn', zegt Teeven
Teeven kent de feiten kennelijk al, weet wie slachtoffer is en wie dader. Waarom zou de politie nog onderzoek doen als ze de feiten zo bij de staatssecretaris kunnen komen ophalen?
pi_117265838
Prachtig dat een minister zo voor zijn mening uitkomt. En hij heeft niets minder dan gelijk.
pi_117265858
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:39 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat doet hij wel:

[..]

Teeven kent de feiten kennelijk al, weet wie slachtoffer is en wie dader. Waarom zou de politie nog onderzoek doen als ze de feiten zo bij de staatssecretaris kunnen komen ophalen?
De bewoners zijn ook het slachtoffer en de inbreker de dader.
pi_117265894
quote:
Natuurlijk niet. Dit soort open deuren lees ik te vaak. Ik word een beetje moe van de theoretische voorbeelden waarin slachtoffers van een inbraak worden neergezet als sadisten. De realiteit is heel anders. Mensen schrikken zich rot als er ineens een inbreker opduikt. Ze verweren zich, ze doen iets... 99 van de 100 keer is dat in paniek en gebeurt dat impulsief. En daar zit dus niet een vooropgezet plan achter, zoals iemand vastbinden, martelen, enzovoort.

quote:
En van dat laatste moeten we dus sowieso af. De rechten van mensen die strafbare feiten plegen moeten op het moment van plegen aanzienlijk worden beperkt. Ze weten waar ze mee bezig zijn; ze hebben er van tevoren over na kunnen denken en toch doen ze het. Prima, maar dan heb je dus te maken met de risico's van het vak. Heb je pech, dan tref je een geflipte bewoner die zichzelf compleet verliest. Maar die bewoner was niet geflipt als jij niet had ingebroken.

Zo simpel kan het zijn.
  woensdag 26 september 2012 @ 10:47:38 #294
241662 Jian
Well, well, well
pi_117265897
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:18 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Er moet sprake zijn van een "ogenblikkelijke aanranding", waar een onmiddellijke dreiging van geweld onder valt, maar die moet dan wel echt onmiddellijk zijn. Een inbreker die je in je huis aantreft en die geen aanstalten maakt om je aan te vallen, valt daar op dit moment niet onder.
"Hij viel me aan en in doodsangst haalde ik onmiddellijk uit met de honkbalknuppel", zijn woord tegen het mijne, maar bedankt voor de tip. ;)
Voor de rest, jammer voor 'm, maar hij had alle keus om niet, onuitgenodigd en met snode plannen, een woning te betreden die niet de zijn was!

In dit geval aangaande het uitgangspunt van Fred, twee dikke duimen ^O^
pi_117265916
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:31 schreef padlarf het volgende:

[..]

Alle agenten zijn namelijk helderziend en/of forensisch onderzoeker.

In algemene zin mag Teeven inderdaad prima wat zeggen, maar hij gebruikt deze case als aanleiding.
Prima dat Teeven dat doet. Het is een onderwerp dat leeft en waarover veel berichtgeving is. Prima dat politici dan niet net doen alsof hun neus bloedt, maar gewoon hun zienswijze geven.
  woensdag 26 september 2012 @ 10:50:27 #296
241662 Jian
Well, well, well
pi_117265971
quote:
De rechten van mensen die strafbare feiten plegen moeten op het moment van plegen aanzienlijk worden beperkt.
pi_117265977
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:39 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, dat blijkt er niet uit.
Niemand verdenkt die bewoners van moord:

quote:
Voorlopig worden ze verdacht van betrokkenheid bij de dood van een inbreker, zegt een woordvoerster van het OM in Breda. Het stel is niet gearresteerd en mocht het politiebureau dinsdagmiddag verlaten.
Mensen die (serieus) van moord worden verdacht, worden gearresteerd en beslist niet zomaar dezelfde dag vrijgelaten.
  woensdag 26 september 2012 @ 10:53:06 #298
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_117266037
quote:

[..]

Het voorbeeld is wel extreem maar niet onrealistisch. Pas geleden nog een man die zoiets gedaan heeft.
Bosschenaar martelt inbreker
(weer Brabant FTW trouwens!)
The End Times are wild
pi_117266110
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:39 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat inbrekers risico's nemen is een feit dat benoemd wordt door Teeven. Wat er precies gebeurd is moet nog worden uitgezocht. Dat zegt Teeven ook.

quote:
'Dood inbreker risico van vak'
DEN HAAG - Staatssecretaris Fred Teeven reageert heel resoluut op het incident in Diessen, waarbij een inbreker op het dievenpad omkwam na een worsteling met bewoners. "Hij heeft zelf het risico opgezocht"
De staatssecretaris van Veiligheid en Justitie heeft altijd benadrukt dat bewoners zich mogen verdedigen.

„Het is treurig dat er iemand dood is gegaan, maar dat is wel een inbrekersrisico”, aldus Teeven. „Die inbreker heeft niets te zoeken in die woning, het risico ligt bij hem. Het is goed dat wordt uitgezocht wat er is gebeurd en dat die bewoners niet zijn aangehouden. Zij zijn de slachtoffers, de verdachte hoort daar niet te zijn.”

.
http://www.telegraaf.nl/b(...)sico_van_vak___.html
pi_117266167
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:45 schreef macca728 het volgende:

[..]

De bewoners zijn ook het slachtoffer en de inbreker de dader.
Dat weet je niet. Misschien is die inbreker wel gevlucht, maar achterhaald door de bewoners die hem vervolgens de hersens hebben ingeslagen. Het is goed dat dat onderzocht wordt en Teeven zou dat onderzoek moeten afwachten voordat hij gaat speculeren, hoe erg zijn speculaties ook voor de hand mogen liggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2012 10:58:47 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')