1) Nee, de gehele wereldhandel is in verbinding met elkaar. Daardoor zal er altijd een domino-effect optreden die het onmogelijk maakt om uit de crisis te komen. Bovendien heb je de Europese Unie die, als overkoepelend orgaan, belachelijke eisen stelt aan de 'welvaart' en 'financieel gezonde status' van lidstaten.quote:1. Zien jullie een toekomst voor je waarbij we uit de economische crisis zullen ontsnappen??
2a. Maken wij dat nog mee? 2b. en binnen welk termijn denk je?
3a. Nu de vraag, denk je dat het ooit nog goed komt met de welvaart die wij ooit gekend hebben?
3b.Zo ja, wanneer zullen we een merkbaar stijgende lijn zien?
Hier al bijna 100 miljoen hits:quote:Op dinsdag 25 september 2012 06:42 schreef iamcj het volgende:
Niet voor niets 4,5 miljoen keer bekeken.
De enige intelligente post.quote:
Ik ben toch wel benieuwd naar de opmerking over de mening van ouders dat hun kinderen het minder zullen krijgen dan zijzelf zoals je vaker hoort en ook hierboven gemaakt is.quote:Op dinsdag 25 september 2012 20:30 schreef quo_ het volgende:
[..]
Bedankt voor de cijfermatige ondersteuning van hetgeen ik schreef
Ik heb mijn posting geprobeerd iets te verduidelijken. Mijn vader doet juist niet mee aan sombere verhalen. Toen we een keer spraken over pessimistische geluiden die je vaak hoort in onze samnleving noemde hij als voorbeeld dat hij al vanaf zijn eerste baan uit de werkomgeving dit soort verhalen hoorde maar dat hij juist zelf ervaren heeft dat het onderaan de streep een stuk beter is geworden.quote:Op dinsdag 25 september 2012 21:27 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ik ben toch wel benieuwd naar de opmerking over de mening van ouders dat hun kinderen het minder zullen krijgen dan zijzelf zoals je vaker hoort en ook hierboven gemaakt is.
Ik wist niet dat er vroeger zo negatief over gedacht werd als door je pa. Wil je hem bij gelegenheid eens vragen hoe ze in zijn optiek toen tegen bovenstaande aankeken?
ik ben erg benieuwd of er dan een 'ja, maar dat was anders' komt. Ik kan me voorstellen dat je je eigen situatie afgeschreven hebt maar hoop put uit een hele goede opleiding die je kinderen zullen krijgen, en dat soort dingen
Mooi verhaal. Ik heb gelijk alle 8 de delen gekeken. Natuurlijk is het allemaal simpel en logisch wat hij vertelt, maar het is wel eens leuk om het nog eens allemaal in je gezicht gegooid te krijgen.quote:Op dinsdag 25 september 2012 06:42 schreef iamcj het volgende:
Niet voor niets 4,5 miljoen keer bekeken.
Ah, nu begrijp ik het.quote:Op dinsdag 25 september 2012 21:55 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik heb mijn posting geprobeerd iets te verduidelijken. Mijn vader doet juist niet mee aan sombere verhalen. Toen we een keer spraken over pessimistische geluiden die je vaak hoort in onze samnleving noemde hij als voorbeeld dat hij al vanaf zijn eerste baan uit de werkomgeving dit soort verhalen hoorde maar dat hij juist zelf ervaren heeft dat het onderaan de streep een stuk beter is geworden.
En vandaag een mooi voorbeeld uit de actualiteit. We worden al weken/maanden banggemaakt met verhalen over onbetaalbare zorg. Iedereen die meent er verstand van te hebben is ons aan het opwarmen geweest voor draconische premieverhogingen.
Blijkt vandaag dat trendsetter DSW nul komma nul premieverhoging doorvoert op de basis verzekering. Tevens werd bekend gemaakt dat de verzekeraars recordwinst maken in 2012 op de ziektenkostenverzekeringen. (dus nog met het oude ER van 220 euro)
Precies, ik ben geen doomdenker en ik ben van mening dat de technologie nog veel voor ons zal betekenen. Maar aan de andere kant kijk ik naar de rapporten van de club van Rome. Eeuwige groei bestaat gewoon simpelweg niet.quote:Op dinsdag 25 september 2012 22:10 schreef Ravvie het volgende:
[..]
Mooi verhaal. Ik heb gelijk alle 8 de delen gekeken. Natuurlijk is het allemaal simpel en logisch wat hij vertelt, maar het is wel eens leuk om het nog eens allemaal in je gezicht gegooid te krijgen.
http://www.nu.nl/economie(...)le-sector-stokt.htmlquote:WASHINGTON - Vijf jaar na het begin van de financiële crisis, is de wereldwijde financiële sector nog weinig veranderd. Het systeem is nog altijd veel te complex en banken kunnen makkelijk nieuwe regels ontduiken.
Ja maar dan kom je tegen TBTF aan (ik zou eigenlijk B met interconnected vervangen). Daar is juist vrij veel aan gedaan door de overheden, al is het nog steeds volkomen onmogelijk om JPMC kwijt te raken.quote:Op woensdag 26 september 2012 10:06 schreef Bajskorv het volgende:
De overheden doen juist veel te veel. Ze moeten de markt echt zijn werking laten doen, dan waren er wat banken omgevallen, hadden we wat meer pijn gehad, maar was de bubbel ook leeg gelopen. Banken maken gewoon misbruik van de bescherming die de overheid ze biedt, dat is natuurlijk.
We zitten dieper in de schulden dan ooit. Echt, veel en veel dieper dan een niveau dat we ooit nog zouden kunnen aflossen.quote:Op woensdag 26 september 2012 13:08 schreef Nielsch het volgende:
We moeten eerst maar eens beginnen met het ophouden om te spreken over een crisis....
Zeg dat maar tegen de Spanjaarden en Grieken, of volg je het nieuws niet?quote:Op woensdag 26 september 2012 13:08 schreef Nielsch het volgende:
We moeten eerst maar eens beginnen met het ophouden om te spreken over een crisis....
Ehm nou nee, niet echt.quote:Op woensdag 26 september 2012 22:25 schreef Akziom het volgende:
[..]
We zitten dieper in de schulden dan ooit. Echt, veel en veel dieper dan een niveau dat we ooit nog zouden kunnen aflossen.
Haha, ja hoor, die biljoenen die ze bij GS hebben weggeroofd uit tig landen en bedrijven, die komen grotendeels weer bij onze pensioenen terecht. Natuurlijk.quote:Op woensdag 26 september 2012 22:48 schreef miro86 het volgende:
En wie is de eigenaar van GS? juist de aaneelhouders. En wie zijn de aandeelhouders? Mensen als jij en ik, pensioenfondsen etc. Elke crediteur heeft zijn debiteur, vergeet dat niet.
Nou ja, wel echt, want kijk ook even naar de absolute cijfers. Die lopen alleen maar telkens harder op.quote:
Zijn logica is wel kneiterhard...quote:
Inderdaad, de wereld vergaat, en Goldman Sachs bezit ons, en de hoge heren in den haag laten alles instorten, ze gaan kijken hoe alles afbrandt, want daar hebben ze baat bij, etc etc bla bla koop goud, short de wereld tot 0, kijk een groot getal wat eng.quote:Op woensdag 26 september 2012 23:39 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Zijn logica is wel kneiterhard...
Aardige opsommingquote:Op woensdag 26 september 2012 23:41 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Inderdaad, de wereld vergaat, en Goldman Sachs bezit ons, en de hoge heren in den haag laten alles instorten, ze gaan kijken hoe alles afbrandt, want daar hebben ze baat bij, etc etc bla bla koop goud, short de wereld tot 0, kijk een groot getal wat eng.
Dat denk ik ook.quote:Op dinsdag 25 september 2012 01:45 schreef TimMer1981 het volgende:
Het gaat absoluut beter worden, beter nog dan vroeger. Het oude systeem gaat in de vuilnisbak, waar het thuishoort, en er komt een beter houdbaar, eerlijker systeem.
stockholders Khadaffi is one of the largest shareholdersquote:Op woensdag 26 september 2012 22:48 schreef miro86 het volgende:
En wie is de eigenaar van GS? juist de aaneelhouders. En wie zijn de aandeelhouders? Mensen als jij en ik, pensioenfondsen etc. Elke crediteur heeft zijn debiteur, vergeet dat niet.
Te weinig? Say what?quote:Op woensdag 26 september 2012 08:37 schreef Artimunor het volgende:
De overheden doen te weinig imho.
[..]
http://www.nu.nl/economie(...)le-sector-stokt.html
Lezen is moeilijk...quote:Op donderdag 27 september 2012 00:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
stockholders Khadaffi is one of the largest shareholders
http://www.nationaljourna(...)fter-losses-20110531
ja ze doen te weinig aan de manier waarop banken zaken doen.. deze gaan op de oude toer door, en blijkbaar voor de tripple of quatro dip?quote:Op donderdag 27 september 2012 00:52 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Te weinig? Say what?![]()
Voorlopig zal de situatie niet beter worden.
De enige reden waarom ze door gaan, is omdat de overheid ze beschermd door de regelgeving. De overheid moet juist minder doen, de markt reguleert wel als hij echt vrij is. Nu creeert de overheid bubbel na bubbel.quote:Op donderdag 27 september 2012 12:30 schreef Artimunor het volgende:
[..]
ja ze doen te weinig aan de manier waarop banken zaken doen.. deze gaan op de oude toer door, en blijkbaar voor de tripple of quatro dip?
de overheid doet inderdaad wel veel dingen, maar niet genoeg juiste..
in sommige sectoren zoals de huizenmarkt is zelfs teveel regelgeving, maar die bestond al, ze moeten dus ook hier iets doen dus: bepaalde overgereguleerde regels afschaffen.
dat is ook iets doen.
mijn punt was dat minder regels betekend dat je iets doen moet, nl: het afschaffen.quote:Op donderdag 27 september 2012 12:43 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
De enige reden waarom ze door gaan, is omdat de overheid ze beschermd door de regelgeving. De overheid moet juist minder doen, de markt reguleert wel als hij echt vrij is. Nu creeert de overheid bubbel na bubbel.
Ridiculiseren = non-argumentquote:Op woensdag 26 september 2012 23:41 schreef monkyyy het volgende:
Inderdaad, de wereld vergaat, en Goldman Sachs bezit ons, en de hoge heren in den haag laten alles instorten, ze gaan kijken hoe alles afbrandt, want daar hebben ze baat bij, etc etc bla bla koop goud, short de wereld tot 0, kijk een groot getal wat eng.
Die waren totaal niet te vergelijken met de huidige situatie. De meesten lijken geen benul te hebben tot welke astronomische proporties de schuldenbubbel vandaag de dag is opgeblazen.quote:Op woensdag 26 september 2012 23:43 schreef monkyyy het volgende:
En niet te vergeten dat we ook 6 financial panics in de 19e eeuw hadden, toen stortte het fiat systeem ook in. Oh wacht, toch niet.
gaat dat dan niet onherroepelijk tot grote inflatie leiden dan?quote:Op donderdag 27 september 2012 12:50 schreef Akziom het volgende:
[..]
Ridiculiseren = non-argument
[..]
Die waren totaal niet te vergelijken met de huidige situatie. De meesten lijken geen benul te hebben tot welke astronomische proporties de schuldenbubbel vandaag de dag is opgeblazen.
En nee ik zeg niet dat het systeem *nu* op instorten staat. Ze zullen het echt nog wel jaren kunnen rekken. Maar het is gewoon niet eeuwig vol te houden, dit systeem is in essentie niet duurzaam.
Je ziet het ook aan de reacties van de FED, ECB, etc: een hoop wollig gepraat er omheen maar het enige wat ze nog kunnen verzinnen is alsmaar meer geld printen, meer euro's en dollars in de economie leegstorten, in de hoop dat het dan allemaal wel weer goed komt.
Maar ik ben erg benieuwd naar wat het toekomstscenario van de deskundige optimisten hier. Hoe zien jullie dit aflopen? Wat moet (en kan) er in de praktijk gebeuren zodat alles weer goedkomt?
Natuurlijk. Ik denk alleen dat je het wat onduidelijke bracht, zoals je aan de reacties kunt zien.quote:Op donderdag 27 september 2012 12:45 schreef Artimunor het volgende:
[..]
mijn punt was dat minder regels betekend dat je iets doen moet, nl: het afschaffen.
als je niets doet blijven die overgereguleerde regels bestaan?
Leg het ons eens uit, met wat data graag...quote:Op donderdag 27 september 2012 12:50 schreef Akziom het volgende:
[..]
Die waren totaal niet te vergelijken met de huidige situatie. De meesten lijken geen benul te hebben tot welke astronomische proporties de schuldenbubbel vandaag de dag is opgeblazen.
Jep, weet niet op welke termijn, maar op den duur kan dat inderdaad niet anders.quote:Op donderdag 27 september 2012 12:57 schreef Artimunor het volgende:
gaat dat dan niet onherroepelijk tot grote inflatie leiden dan?
http://demonocracy.info/infographics/usa/us_debt/us_debt.htmlquote:Op donderdag 27 september 2012 13:04 schreef Bajskorv het volgende:
Leg het ons eens uit, met wat data graag...
Die getallen an sich zeggen natuurlijk geen donder. Voor een kleuter is het ook angstaanjagend om te beseffen dat zijn vader een hypotheek heeft van twee ton, maar op een huis van vijf ton en een salaris van een ton is het relatief weinig.quote:Op donderdag 27 september 2012 15:13 schreef Akziom het volgende:
[..]
Jep, weet niet op welke termijn, maar op den duur kan dat inderdaad niet anders.
[..]
http://demonocracy.info/infographics/usa/us_debt/us_debt.html
Dit gaat over de VS maar de situatie in Europa is niet veel anders. En bijvoorbeeld in Japan is het nog veel erger.
En die schuld is niet een of ander administratief dingetje he. Dat geld moet op één of andere manier ooit worden terugverdiend.
Inderdaad. Alleen de VS en Europa hebben geen 'huis van 5 ton'. In de verste verte niet.quote:Op donderdag 27 september 2012 15:24 schreef Bajskorv het volgende:
Die getallen an sich zeggen natuurlijk geen donder. Voor een kleuter is het ook angstaanjagend om te beseffen dat zijn vader een hypotheek heeft van twee ton, maar op een huis van vijf ton en een salaris van een ton is het relatief weinig.
Vrij weinig, je vergeet dat de schuld/bnp nog steeds in lijn met historische niveaus is, dit is niks nieuws. Net als in elke cycle heb je groei nodig om eruit te komen. In het geval van Europa is het voor mij een kwestie van inflatie. Genoeg euro's bijdrukken, inflatie omhoog helpen en daarmee de competitieve positie van Europa in de wereld omhoog krikken. Even pijnlijk voor iedereen, maar wel zo realistisch.quote:Op donderdag 27 september 2012 15:29 schreef Akziom het volgende:
[..]
Inderdaad. Alleen de VS en Europa hebben geen 'huis van 5 ton'. In de verste verte niet.
Die schulden zijn geen hypotheek op een huis, maar op de toekomst. Want tja, 'ooit' zal het wel worden afbetaald.
Maar hey, misschien zie ik het allemaal te moeilijk. Kun je een simpel (doch realistisch) scenario schetsen waarin het allemaal in orde komt dan? Wat moet er gebeuren denk je, om hier uit te komen?
Kijk en daar gaat het scheef.quote:Op donderdag 27 september 2012 15:32 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Net als in elke cycle heb je groei nodig om eruit te komen.
En dat kan dus niet in een fiat geld systeem.quote:Op donderdag 27 september 2012 19:17 schreef iamcj het volgende:
[..]
Kijk en daar gaat het scheef.
Groei kun je realiseren door bijvoorbeeld meer arbeid, meer efficiëntie of meer beschikbare vrij energie.
We hebben steeds meer olie nodig om een vat olie te produceren + dat we ook moeten investeren in de transitie naar duurzaam. Dat neemt een flinke hap uit de potentiële groei.
Die groei van na de tweede wereldoorlog is op basis van de huidige technologie niet mogelijk. Daar zijn nieuwe uitvindingen voor nodig.
Stagnatie is op dit moment het best haalbare lijkt mij.
Het uit de schulden groeien op lange termijn wordt met de huidige stand van zaken direct teniet gedaan door hogere olie en grondstofprijzen. En dit komt door energieschaarste.
Daarom ben ik ook van mening dat investeren in de innovatie en transitie naar duurzame energie + kringloopeconomie de enige echte weg uit de crisis is.
trais energetica.
De wereldwijde ontkoppeling van valuta aan goud was na de crisisjaren al gedaanquote:Op donderdag 27 september 2012 16:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Je moet niet vergeten dit systeem van "geld aan niets gekoppeld" bestaat pas sinds 1971, toen de dollar van goud werd losgekoppeld.
Zoiets. Het valt mij, bij het stijgen der jaren en grijze haren, wel op dat voorspellingen zelden of nooit uitkomen. 2012 zou (volgens politici in 2011) het jaar van de omwenteling worden. Groei, hervorming van schulden in het laatste moeilijke economische jaar. Vooralsnog gaat het macro gezien, nog steeds bergafwaarts. Ik zie geen licht aan het einde van de tunnel.quote:Op vrijdag 28 september 2012 19:37 schreef T_Bag het volgende:
moet eerst een grote oorlog komen! dan krijgen we weer de wederopbouw en dan gaat het weer beter worden.
Jij kijkt alleen naar de staatsschuld ten opzichte van het bbp, dan lijkt het in eerste opzicht mee te vallen. Wanneer je kijkt naar de totale schuld dus inclusief de schuld van huishoudens en bedrijven dan wordt het plaatje anders en begrijp je waarom er gesproken wordt over een schuldencrisisquote:Op donderdag 27 september 2012 15:24 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Die getallen an sich zeggen natuurlijk geen donder. Voor een kleuter is het ook angstaanjagend om te beseffen dat zijn vader een hypotheek heeft van twee ton, maar op een huis van vijf ton en een salaris van een ton is het relatief weinig.
Je weet dat de schuld van Japan bijna geheel bij de eigen bevolking zit? Die hebben dus nooit een probleem daarmee.
Nee, ik geef alleen aan dat alleen kijken naar absolute getallen complete onzin is. Ik zeg nergens dat ik alleen naar schuld/bnp kijk, die conclusie trek je zelf.quote:Op zaterdag 29 september 2012 09:52 schreef cristianW het volgende:
[..]
Jij kijkt alleen naar de staatsschuld ten opzichte van het bbp, dan lijkt het in eerste opzicht mee te vallen.
Die conclusie trek ik omdat je zegt dat de schuld/bnp in lijn ligt met historische niveaus, ik ga er vanuit dat je hier de staatsschuld/bnp bedoelt aangezien de totale schuld namelijk niet in lijn ligt met historische niveaus.Toch ?quote:Op donderdag 27 september 2012 15:32 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Vrij weinig, je vergeet dat de schuld/bnp nog steeds in lijn met historische niveaus is, dit is niks nieuws. Net als in elke cycle heb je groei nodig om eruit te komen. In het geval van Europa is het voor mij een kwestie van inflatie. Genoeg euro's bijdrukken, inflatie omhoog helpen en daarmee de competitieve positie van Europa in de wereld omhoog krikken. Even pijnlijk voor iedereen, maar wel zo realistisch.
Ik gaf alleen het voorbeeld van NL als reactie op de troll post met de enorme absolute bedragen. Is het belangrijk?quote:Op zaterdag 29 september 2012 16:15 schreef cristianW het volgende:
En over welke schuld had JIJ het dan ?
Mwah begrijp het wel dat het vaak over amerika gaat.quote:Op zaterdag 29 september 2012 15:51 schreef Bajskorv het volgende:
Het hangt er maar vanaf waar je naar kijkt. Mensen gooien hier de ene keer USA graphs neer, en de andere kant gebruikt grafieken van NL met andere definities... Zinloos
Nope. Kernwoorden: energie, bevolkingsdichtheid, ecologische voetafdrukquote:Op dinsdag 25 september 2012 01:29 schreef Onnoman het volgende:
Zien jullie een toekomst voor je waarbij we uit de economische crisis zullen ontsnappen??
Maken wij dat nog mee? en binnen welk termijn denk je?
Nu de vraag, denk je dat het ooit nog goed komt met de welvaart die wij ooit gekend hebben?
Zo ja, wanneer zullen we een merkbaar stijgende lijn zien?
quote:Op zaterdag 29 september 2012 23:53 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Bovendien heb ik een maand voedsel en water in huis mocht dat nodig zijn (vooral langhoudbaar blikvoedsel wat ik geleidelijk ook zelf weer opeet en aanvul).
Volgens mij is Nederland nog niet zo'n slechte plek om te wonen in deze wereldwijde crisis. Beetje dichtbevolkt misschien.quote:Op zaterdag 29 september 2012 19:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Een vraag aan jullie die me buitengewoon intrigeert: als het allemaal kommer en kwel is, wat doen jullie dan nog hier eigenlijk? En/of schat je je persoonlijk toekomstperspectief beter in dan het algemene toekomstperspectief?
/edit, ja misschien een apart topic waard.
Waarom zijn Nederlanders dan zo bizar veel pessimistischer dan gemiddeld?quote:Op zondag 30 september 2012 10:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens mij is Nederland nog niet zo'n slechte plek om te wonen in deze wereldwijde crisis. Beetje dichtbevolkt misschien.
Als de Euro gesplitst is, dan zal t weer beter gaanquote:Op zondag 30 september 2012 10:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waarom zijn Nederlanders dan zo bizar veel pessimistischer dan gemiddeld?
Omdat we constant krijgen te horen in de een of andere vorm : "na het zuur komt het.. zoutzuur".quote:Op zondag 30 september 2012 10:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dichtbevolkt kan ook een voordeel zijn, in andere landen trekt iedereen naar de stad, bij ons is de stad van Amsterdam tot Amersfoort en tot Eindhoven, we moeten het middengebied, wat men het groene hart noemt, veel beter gaan benuttenquote:Op zondag 30 september 2012 10:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens mij is Nederland nog niet zo'n slechte plek om te wonen in deze wereldwijde crisis. Beetje dichtbevolkt misschien.
In het buitenland heeft men geen geld en tijd om verder te denken dan volgende week, daar gaat het om het eten van vandaag, en als dat er is dan zal't morgen ook wel lukkenquote:Op zondag 30 september 2012 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Miisschien heb ik 'm wel onduidelijk geformuleerd.
Waarom zijn Nederlanders zo bizar veel pessimistischer dan gemiddeld, vergeleken met het buitenland?
En een ander vreemde tendens. Waarom denkt iedereen dat het verkeerd gaat aflopen, maar dat ze het zelf wel goed voor elkaar hebben. Wat is dat voor een rare inconsistentie?
Maak ik gewoon elke keer een ander stukje vetgedrukt, als dat wel werktquote:Op zondag 30 september 2012 11:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In het buitenland heeft men geen geld en tijd om verder te denken dan volgende week, daar gaat het om het eten van vandaag, en als dat er is dan zal't morgen ook wel lukken
In Nederland maakt men zich zorgen om de 165 euro aan HRA teruggaaf , die misschien in gevaar komt over 30 jaar en Peakoil die over 30 jaar zal komen.
omdat ze zelf die 165 euro HRA teruggaaf hebben, die mede door de huurders wordt opgehoest daar is men blij en gelukkig meequote:Op zondag 30 september 2012 11:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
En een ander vreemde tendens. Waarom denkt iedereen dat het verkeerd gaat aflopen, maar dat ze het zelf wel goed voor elkaar hebben. Wat is dat voor een rare inconsistentie?
http://nos.nl/artikel/358366-nederlanders-een-gelukkig-volk.htmlquote:Op zondag 30 september 2012 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Miisschien heb ik 'm wel onduidelijk geformuleerd.
Waarom zijn Nederlanders zo bizar veel pessimistischer dan gemiddeld, vergeleken met het buitenland?
vreemdquote:Op zondag 30 september 2012 12:12 schreef iamcj het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/358366-nederlanders-een-gelukkig-volk.html
http://www.welingelichtek(...)ier-zo-groot-is.htmlquote:Nederland staat in de Europese pessimisme-top-3. De chagrijnige volksaard van Hollanders is niet louter folklore meer, maar duikt nu ook op in de statistieken schrijft Rutger Bregman in de Volkskrant. Statistieken die laten zien dat nergens in Europa het gat zo groot is tussen wat mensen verwachten van de nationale economie en hun eigen financiële situatie. Uit recente cijfers van het SCP blijkt namelijk dat slechts 30 procent van de Nederlanders denkt straks zelf met minder geld te moeten rondkomen, maar 64 procent van de Nederlanders maakt zich wel grote zorgen over de economie als geheel. Alleen in Portugal en Griekenland zijn er meer zwartkijkers. Bizar, want Nederland is na Luxemburg het rijkste land van de Europese Unie. En, Nederland behoort in vrijwel alle ranglijstjes, van welvaart tot welzijn, tot de internationale top.
Waar komt dit pessimisme vandaan?
Misschien omdat ze beter geinformeerd zijn dan gemiddeldquote:Op zondag 30 september 2012 10:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het dikgedrukte ben ik het volstrekt oneens met je, maar goed, dat blijft mijn persoonlijke waarneming. Ik geloof dat hier wel vooral in bedreigingen gedacht wordt, en minder in kansen (geen waardeoordeel, he, zoals met alles zal een gezonde mix wel het beste zijn, maar opvallend vind ik het wel).quote:Op zondag 30 september 2012 12:58 schreef piepeloi55 het volgende:
Nu vind ik forums en blogs als deze niet representatief voor de gemiddelde nederlander. Het is een soort verzamelbak van personen (waaronder ikzelf) die zich intresseren in een specifiek onderwerp, op zoek zijn naar informatie en daarmee een bepaald beeld vormen. Het huiswerk is dus wel beter gedaan op forums als deze dan de gemiddelde Nederlander en daaruit kan een pessimistischer blik naar voren komen. Wat ook logisch is gezien de onevenwichtigheden. Al geeft iedereen daar een andere uitkomst aan (goldbugs, deflatie-gelovers, armegeddon aanhagers e.d.).
Toch heeft Dino een punt, over het algemeen is de gemiddelde Nederlander een stuk pessimistischer. Over de vrijwel hele wereld is mainstreet trouwens vrij pessimistisch, iets waar dino wel een beetje aan voorbij gaat. Het is imo te simplistisch om te stellen dat we een nuchter volkje zijn, al zal dat vast en zeker meespelen. Ik denk dat de huizenmarkt-bubble en de grootte van de overheid (die moet bezuinigen) waar hele bevolkingsgroepen van afhankelijk zijn daar een grote rol in speelt.
Waar zeiken mensen precies over het einde der tijden? Een langere periode van economische tegenspoed is niet meteen armageddon..quote:Op zondag 30 september 2012 13:08 schreef Bajskorv het volgende:
Denk dat Dino een goed punt heeft. Als al die pessimisten in hun eigen verhaal zouden geloven, zouden er wel meer blikken erwtensoep verkocht worden...
De waarheid is dat mensen, ook in dit topic, graag zeiken over het einde der tijden. Maar in de realiteit geloven weinigen dat echt...
quote:We zitten dieper in de schulden dan ooit.
quote:Goldman Sachs owns you.
quote:moet eerst een grote oorlog komen! dan krijgen we weer de wederopbouw en dan gaat het weer beter worden.
quote:Er zijn maar 2 keuzes : 1 default of hyperinflatie.
Ik ben geen wereldburger die elke maand in een andere continent zit, maar afgaande op de consumentenvertrouwenscijfers is men wereldwijd een stuk pessimistischer als bijvoorbeeld voor de crisis. Voor de landen die een betrouwbare MKB-barometer hebben geld hetzelfde.quote:Op zondag 30 september 2012 13:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het dikgedrukte ben ik het volstrekt oneens met je, maar goed, dat blijft mijn persoonlijke waarneming. Ik geloof dat hier wel vooral in bedreigingen gedacht wordt, en minder in kansen (geen waardeoordeel, he, zoals met alles zal een gezonde mix wel het beste zijn, maar opvallend vind ik het wel).
Dat geld trouwens niet alleen voor het sociale vangnet en de zorg, maar ook voor de gehele quasi-collectieve sector. Dat zijn beroepsindustrieen geworden die alleen kunnen voortbestaan met toelages van de overheid. Ik ken geen ander land waarin procentueel zoveel mensen afhankelijk zijn van de overheid en in tijden dat de overheid moet bezuinigen zal dat dan ook extra drukken op het consumentenvertrouwen is mijn gedachtengang.quote:Je laatste zin is wel een intrigerende, want het is juist dat elders zelfredzaamheid vanzelfsprekender is, en een sociaal vangnet -voor zover beschikbaar- veelal niet geinstitutionaliseerd is, maar binnen de familiesfeer zit. Zou dat uitmaken?
Ik chargeer natuurlijk, maar genoeg mensen in dit topic alleen al die in "het komt nooit meer goed" geloven. Wat de fuck? Mensen over de hele wereld krijgen het nog steeds elk jaar beter. Het Westen doet het niet zo lekker, en ook ik geloof in een lange periode van economische stagnatie/achteruitgang. Maar goed, ook daar komt weer een eind aan, het is gewoon een cycle.quote:Op zondag 30 september 2012 13:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waar zeiken mensen precies over het einde der tijden? Een langere periode van economische tegenspoed is niet meteen armageddon..
wel komt altijd goed.quote:Op zondag 30 september 2012 13:32 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Ik chargeer natuurlijk, maar genoeg mensen in dit topic alleen al die in "het komt nooit meer goed" geloven. Wat de fuck?
Uh er is maar 1 manier, en dat is een compleet ander systeem inzetten dan fiat geld.quote:Op zondag 30 september 2012 14:07 schreef piepeloi55 het volgende:
Maar om even terug te komen bij de TT; Komt het weer goed?
Jazeker. Echter zullen we eerst terug moeten keren naar gezonde economische evenwichten en dat kan helaas niet anders dan door middel van een crisis. Achteraf blijkt dan ook dat alle maatregelen die autoriteiten hebben genomen niet te helpen en de situatie zelfs te verergeren. Een crisis word vaak als slecht gezien, er moeten verliezen worden genomen, de werkeloosheid stijgt en de lonen staan onder druk. In werkelijkheid zijn de verliezen feitelijk al ontstaan tijdens het opbouwen van onhoudbare economische evenwichten en is niet de bust het 'kwaad' maar de onhoudbare boom. Een crisis is niets meer dan een zuiverende heelmeester die ervoor zorgt dat we op lange termijn weer kunnen groeien door het wrakhout uit het systeem te filteren. Iedereen zou dat moeten toejuichen, maar helaas zitten de meeste van ons gevangen in de huidige status quo (of denken dat te zitten).
Worst case staat ons een jarenlange depressie te wachten, gezien de grootte van de onevenwichtigheden. De noodzakelijke infrastructuren om de samenleving draaiende te houden (incl. het banksysteem) zullen echter gewoon blijven draaien, desnoods met wat noodingrijpen (overnacht). Geen armageddon en gezien ons welvaartspeil ook geen hongersnood. De werkloosheid zal weliswaar oplopen, maar de meerderheid blijft gewoon aan het werk en diegene die dat niet zijn moeten tijdelijk genoegen nemen met minder (qualitatief werk). Wel zullen een hoop verliezen daadwerkelijk genomen moeten worden, alloceer je middelen daarom goed zover dat kan.
Pijnlijk, maar niet fataal en eigenlijk onvermijdelijk.
Het maakt niet uit welk systeem gebruikt word, zolang de regels worden nageleefd. En dat is helaas niet gebeurd, maar ook tijdens een goudstandaard gebeurde dat keer op keer niet. Terwijl een goudstandaard wel een maximale grens legt op de te creeren welvaart, omdat de geldhoeveelheid niet kan meegroeien met de productiviteit en inflatie.quote:Op zondag 30 september 2012 14:27 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Uh er is maar 1 manier, en dat is een compleet ander systeem inzetten dan fiat geld.
Hoeveel je ook bezuinigd en afschrijft, daarmee bega je hoogstens een paar stappen terug voor je uiteindelijk weer terugbent bij dit punt maar dan nog erger.
Schuld en rente stijgen opeen gegeven moment te hard, en aangezien geld geschept word uit schuld.. het is een cyclus die gedoemd was te falen op het moment dat het begon zo'n 40 jaar geleden. (de euro iets minder lang geleden uiteraard)
Dat is dus "te danken" aan de politiek softies. Vroeger had je mensen die adequaat optraden, Wiegel, Thatcher, Hitler, ja ook diequote:Op zondag 30 september 2012 14:48 schreef piepeloi55 het volgende:
Het maakt niet uit welk systeem gebruikt word, zolang de regels worden nageleefd. En dat is helaas niet gebeurd,................
Omdat je je daarmee voor de gek houd.quote:Op zondag 30 september 2012 14:48 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Het maakt niet uit welk systeem gebruikt word, zolang de regels worden nageleefd. En dat is helaas niet gebeurd, maar ook tijdens een goudstandaard gebeurde dat keer op keer niet. Terwijl een goudstandaard wel een maximale grens legt op de te creeren welvaart, omdat de geldhoeveelheid niet kan meegroeien met de productiviteit en inflatie.
De huidige onevenwichtigheden zijn op te lossen binnen het huidige systeem. Waar het feitelijk op neerkomt is deleveriging (het aflossen van schulden in combinatie met een grootschalige schuldsanering), leg mij eens uit waarom dat niet zou kunnen met fiat geld?
Dit is onzin.quote:Op zondag 30 september 2012 16:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Met andere woorden je zal steeds meer schuld moeten maken om de voorgaande schuld + rente te kunnen blijven betalen.
Mwah.quote:
Die meerwaarde komt voort uit de onzin van geld ver-x-voudigen uit het niets.quote:Op zondag 30 september 2012 16:31 schreef monkyyy het volgende:
Dat zou alleen waar zijn als mensen geld leenden en vervolgens erop gingen zitten waardoor het geld onproductief zou zijn.
Maar dat doen mensen niet, ze investeren het, creëren daarmee meerwaarde en met die meerwaarde betalen ze rente + ze houden zelf nog wat over, dat is de welvaartsgroei.
Dit laat mooi zien dat de maker van dit filmpje geen idee heeft waar rente voor staat.quote:Op zondag 30 september 2012 17:20 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Mwah.
Dit legt het kort en simpel uit.
(niet dat die persoon nou de be all, end all qua antwoorden is maar het komt er wel op neer)
Goederen en diensten creeren is onzin?quote:Op zondag 30 september 2012 17:21 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Die meerwaarde komt voort uit de onzin van geld ver-x-voudigen uit het niets.
Dat is de illusie van welvaart.
http://soundsfamiliar.blogspot.nl/2009/02/money-as-debt.htmlquote:So how, then, do we pay for interest? Is it by going back to the original money supply, over and over, so that it is a self-selecting cycle and we are forever in debt? Emphatically not! In truth, people use loans not usually for current consumption of goods like televisions or furniture (though this does happen, and these people get badly burned), but for current investment. And if that investment pays out, real goods and services are created. And the money gained from those real goods and services is what borrowers use to pay off their interest rates--and still have some left over, hopefully!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
Iedere econoom zegt hetzelfde als de maker.quote:Op zondag 30 september 2012 17:26 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Dit laat mooi zien dat de maker van dit filmpje geen idee heeft waar rente voor staat.
[..]
Goederen en diensten creeren is onzin?
EN DAT IS HET OOK NIET. (vatbaar)quote:Op zondag 30 september 2012 17:33 schreef monkyyy het volgende:
Ik had laatst ergens een artikel gelezen, ging over dat money as debt filmpje waarin ook wordt beweerd dat rente op schuld alleen betaalt kon worden door het uit de originele money supply te halen (wat onzin is), waarin dus beweert wordt dat je schuld alleen kon afbetalen door steeds meer schuld te maken (wat onzin is), en dat geld alleen de economie intreedt in de vorm van schuld (wat ook onzin is) die kan ik wel even opzoeken.
Als dat namelijk allemaal zo was, dan was het fractional reserve systeem vanaf dag 1 niet levens vatbaar.
klopt welquote:Op zondag 30 september 2012 17:33 schreef monkyyy het volgende:
en dat geld alleen de economie intreedt in de vorm van schuld (wat ook onzin is) die kan ik wel even opzoeken.
quote:Op zondag 30 september 2012 17:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
EN DAT IS HET OOK NIET. (vatbaar)
Godsamme.. hoe dom ben je.
sorry hoor, maar er is zoveel info over te vinden.. damn zeg.
Whats next, ga je iemand als marc faber ook maar een idioot noemen?
die zegt exact hetzelfde.
Er word niet voor niets gesproken om weer terug te gaan naar het glass-steagall concept.
Niet dat het nog wat uitmaakt maar enfin.
Mijn professoren en alle studieboeken waaruit ik de afgelopen 3 jaar mijn info heb gehaald over monetaire systemen, monetaire policy's en fiscale policy's zullen het dan wel bij het verkeerde eind hebben.quote:Op zondag 30 september 2012 17:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Iedere econoom zegt hetzelfde als de maker.
En ja het is idd onzin als het op niets gebaseerd is, en je tijdens zo'n crisis daarvoor de prijs betaalt en niet zo'n klein beetje ook.
Sterker nog ik hoop serieus dat er geen WW3 uit voortvloeit.
Wat je hier zegt klopt wel, maar dat de rente alleen betaald kan worden met nieuwe schulden maken is fout.quote:Op zondag 30 september 2012 17:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt wel
Banken kunnen geld creëren bij de centrale bank door een bedrag in te tikken, ze moeten dat geld weer terug storten tzt. dus het is een schuld aan de centrale bank en de regiobank die leent het uit aan de klant , de leverage op geld in bezit (spaargeld) wordt dan hoger.
Nu is er een regelaar (Europees bankentoezicht) die voorkomt dat banken te risicovol te werk gaan
Banken lenen geld uit soms tot 20 maal het geld in de kluis, vroeger deden ze dat hooguit 6 keer maar in 2005 deden banken dat wel 80 keer
Idd ja, dat is het ook.quote:Op zondag 30 september 2012 17:46 schreef monkyyy het volgende:
[..]
[..]
Mijn professoren en alle studieboeken waaruit ik de afgelopen 3 jaar mijn info heb gehaald over monetaire systemen, monetaire policy's en fiscale policy's zullen het dan wel bij het verkeerde eind hebben.
Je maakt hier een denkfout. Niet al het geld in de economie is gecreëerd uit schuld. Als de centrale bank geld creëert, wil dat niet zeggen dat het alleen het systeem in kan komen door schuld.quote:Op zondag 30 september 2012 17:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt wel
Banken kunnen geld creëren bij de centrale bank door een bedrag in te tikken, ze moeten dat geld weer terug storten tzt. dus het is een schuld aan de centrale bank en de regiobank die leent het uit aan de klant , de leverage op geld in bezit (spaargeld) wordt dan hoger.
Nu is er een regelaar (Europees bankentoezicht) die voorkomt dat banken te risicovol te werk gaan
Banken lenen geld uit soms tot 20 maal het geld in de kluis, vroeger deden ze dat hooguit 6 keer maar in 2005 deden banken dat wel 80 keer
quote:Op zondag 30 september 2012 18:11 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Je maakt hier een denkfout. Niet al het geld in de economie is gecreëerd uit schuld. Als de centrale bank geld creëert, wil dat niet zeggen dat het alleen het systeem in kan komen door schuld.
Als de centrale bank (De FED bijvoorbeeld) een dollar creëert, dan kan het daarmee 2 dingen doen.
1)Hij kan het aan een regionale bank geven (dan komt het het systeem in als schuld)
2) Hij kan het zelf uitgeven. Dan komt het het systeem niet in als schuld. Niemand hoeft die dollar dan terug te betalen aan de FED zoals wel in voorbeeld 1 het geval is.
Al het geld dat niet terug betaald hoeft te worden staat bekend als de monetary base. (M0) Als mensen zeggen "geld komt alleen het systeem in door schuld) dan beweren ze daarmee dat de M0 niet bestaat. Want die is gecreëerd zonder schuld.
Stel:
Als al het lenen wordt gestopt door regionale banken, en iedereen betaalt zijn schulden aan de bank. Hoeveel geld is er dan in omloop? Precies de M0.
En waarom is er dan schuld? Schuld wordt gebruikt om productiviteit te verhogen.
Ik weet dat dit gecompliceerd is en dat economen dit niet goed kunnen uitleggen. Maar zo zit het.
Hij legt het anders verdomde goed uit.quote:Op zondag 30 september 2012 18:47 schreef monkyyy het volgende:
Ja, kom maar weer met een youtube-economen filmpje als tegen argument. Ik hou op.
Je bent de enige in de wereld die denkt dat, dat QE is.quote:Op zondag 30 september 2012 19:27 schreef monkyyy het volgende:
Je begrijpt dat QE niet hetzelfde is als domweg geld printen he? Het is een assat swap die wordt terug gedraaid zodra de economie begint te lopen en inflatie begint op te lopen.
Als het vertrouwen in de dollar wegvalt, wat wordt dan de nieuwe wereld munt denk je? Iedereen verkoopt hun dollar assets en koopt er Japanse Yen en Euro´s voor?quote:Op zondag 30 september 2012 19:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik vermoed zelf dat voor 2015 nog de dollar valt
In het midden gelaten of dat überhaupt gaat gebeuren, is dat in het verleden wel eens gebeurt? Volgens mij worden die dingen altijd oneindig verlengd?quote:Op zondag 30 september 2012 19:37 schreef monkyyy het volgende:
Wat de FED nu doet is geld creeren ("out of thin air" want die macht heeft de centrale bank), en dat stoppen ze in de economie door Amerikaanse staatsobligaties op de open markt te kopen. Resultaat: Minder staatsobligaties in het systeem, meer geld in het systeem. Dat is quantative easing.
Het is niet á la Weimar, weimar printte omdat ze geen geld meer hadden. USA "print" (het is niet printen, het is een asset swap, zodra de economie weer loopt, wordt het geld gewoon weer uit de economie gehaald) nu om de economie een kickstart te geven en deflatie tegen te houden.
Geld kan weer uit het systeem gehaald worden door dit proces om te draaien. Verkopen ze hun obligaties, krijgen ze geld en dat geld vernietigen ze gewoon weer net zo simpel als dat ze het gemaakt hebben.
Zodra inflatie stijgt zullen ze QE ook weer gewoon omdraaien.
Als er iets is wat geen hoogtij viert, is het wel individualisme, de overheid is groter dan ooit en bemoeit zich OVERAL mee.quote:Op zondag 30 september 2012 21:15 schreef Freak188 het volgende:
Wordt het ooit beter? Vast wel. Volgens mij zitten we aan het einde van een systeem dat niet meer houdbaar is. Individualisme viert hoogtij (de wereld is van mij) en de natuurlijke hulpbronnen worden in grote mate uitgeput. We gaan, denk ik, als eerste wereld bevolking een pas op de plaats maken. Een situatie waarbij niet iedereen de grootste auto wil kopen, maar genoegen neemt met minder. Huidige situatie (zoals we nu leven) wordt onhoudbaar.
Nee jij weet niet wat je uit wil leggen want het is onzinquote:Op zondag 30 september 2012 18:11 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Je maakt hier een denkfout. Niet al het geld in de economie is gecreëerd uit schuld. Als de centrale bank geld creëert, wil dat niet zeggen dat het alleen het systeem in kan komen door schuld.
Als de centrale bank (De FED bijvoorbeeld) een dollar creëert, dan kan het daarmee 2 dingen doen.
1)Hij kan het aan een regionale bank geven (dan komt het het systeem in als schuld)
2) Hij kan het zelf uitgeven. Dan komt het het systeem niet in als schuld. Niemand hoeft die dollar dan terug te betalen aan de FED zoals wel in voorbeeld 1 het geval is.
Al het geld dat niet terug betaald hoeft te worden staat bekend als de monetary base. (M0) Als mensen zeggen "geld komt alleen het systeem in door schuld) dan beweren ze daarmee dat de M0 niet bestaat. Want die is gecreëerd zonder schuld.
Stel:
Als al het lenen wordt gestopt door regionale banken, en iedereen betaalt zijn schulden aan de bank. Hoeveel geld is er dan in omloop? Precies de M0.
En waarom is er dan schuld? Schuld wordt gebruikt om productiviteit te verhogen.
Ik weet dat dit gecompliceerd is en dat economen dit niet goed kunnen uitleggen. Maar zo zit het.
Wat is dan de M0 volgens jou? Waar staat die voor?quote:Op zondag 30 september 2012 21:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee jij weet niet wat je uit wil leggen want het is onzin
Ja al het benodigde geld komt via de banken in de samenleving, die banken vragen het op bij de centrale bank, als schuld aan de CB
Al het geld komt als schuld in de samenleving
het creëren van geld door de CB het beschikbaar te stellen aan banken tegen 1% en die banken kopen er staatsobligaties van tegen 3% , dus schuldquote:Op zondag 30 september 2012 22:15 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Wat is dan de M0 volgens jou? Waar staat die voor?
Of de centrale bank weleens geld uit het systeem heeft gehaald? Vastwel.quote:Op zondag 30 september 2012 20:56 schreef heiden6 het volgende:
[..]
In het midden gelaten of dat überhaupt gaat gebeuren, is dat in het verleden wel eens gebeurt? Volgens mij worden die dingen altijd oneindig verlengd?
http://useconomy.about.co(...)_monetizing_debt.htmquote:Op zondag 30 september 2012 21:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee jij weet niet wat je uit wil leggen want het is onzin
Ja al het benodigde geld komt via de banken in de samenleving, die banken vragen het op bij de centrale bank, als schuld aan de CB
Al het geld komt als schuld in de samenleving
Wanneer dan?quote:Op zondag 30 september 2012 22:27 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Of de centrale bank weleens geld uit het systeem heeft gehaald? Vastwel.
Elke keer als de centrale bank een T-bill van hun balans afhaalt en die inruilt voor dollars op de open markt. Dus elke keer als je de M0 ziet dalen gebeurt dat.quote:
Bijvoorbeeld dat de werkloosheid in de US begint te dalen en grote multinationals meer winst dan vorig jaar maken over de gehele linie. Langzaam maar zeker komt er herstel.quote:Op zondag 30 september 2012 22:41 schreef heiden6 het volgende:
Trouwens, waarom zou je denken dat de economie weer gaat draaien (daar of hier)? Daar is geen enkele indicatie voor te zien, en geen reden om het te verwachten.
Dan kopen ze toch meteen weer een nieuwe?quote:Op zondag 30 september 2012 22:36 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Elke keer als de centrale bank een T-bill van hun balans afhaalt en die inruilt voor dollars op de open markt. Dus elke keer als je de M0 ziet dalen gebeurt dat.
Nee?quote:Op zondag 30 september 2012 22:47 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dan kopen ze toch meteen weer een nieuwe?
De werkloosheid dalen? Ja in de staatscijfers, maar dat is omdat de labor force krimpt. Mensen stoppen met zoeken naar werk.quote:Op zondag 30 september 2012 22:44 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld dat de werkloosheid in de US begint te dalen en grote multinationals meer winst dan vorig jaar maken over de gehele linie. Langzaam maar zeker komt er herstel.
Het geld uit het systeem halen dat gebeurt zeker welquote:Op zondag 30 september 2012 22:27 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Of de centrale bank weleens geld uit het systeem heeft gehaald? Vastwel.
Inderdaad, en dit gebeurt automatisch op het vervaldatum van de T-bill.quote:Op zondag 30 september 2012 22:36 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Elke keer als de centrale bank een T-bill van hun balans afhaalt en die inruilt voor dollars op de open markt. Dus elke keer als je de M0 ziet dalen gebeurt dat.
Probeer je te zeggen dat deleveraging slecht is? Verder ben ik het met je eens.quote:Op zondag 30 september 2012 23:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het geld uit het systeem halen dat gebeurt zeker wel
Als men de schulden aflost, dan gaat de bank dat geld terug boeken digitaal aan de CB
Dat gebeurt nu op grote schaal met de deleveraging, opgelegd door bankentoezicht, het gevaar is deflatie, daarom is er gestrooid door Bernanke, om niet in een cirkel van deflatie te geraken
En kredietexpansie en inflatie zijn niet aan elkaar gelinkt omdat..? De directe werking van monetair beleid komt altijd door de balansen van de financiele instellingen.quote:Op zondag 30 september 2012 23:53 schreef piepeloi55 het volgende:
Maar tot nog toe faalt Bernanke daarin, kijk maar eens naar de shadow banking balance sheet. Bernanke probeerd geen inflatie maar kredietexpansie te genereren. Helaas voor hem kun je wel aan dat touw trekken, maar niet duwen. Monetaire autoriteiten zijn impotent en het enige dat alles nog enigzins op de been houd is het fiscale tekort. Laat nou net die fiscale speelruimte zijn grenzen bereiken....
delaveraging is gevaarlijk, door het ontstaan van forse deflatie, maar delaveraging is wel noodzaaak.quote:Op maandag 1 oktober 2012 00:47 schreef miro86 het volgende:
[..]
Inderdaad, en dit gebeurt automatisch op het vervaldatum van de T-bill.
Wat dan vaak gebeurt is dat de staat nieuwe T-bills uitgeeft om de de oude T-bills terug te betalen. Als er een begrotingsoverschot is wordt er een deel terugbetaald. (dit is irrelevant want fiscaal).
Tenzij de CB opnieuw T-bills opkoopt (dus opnieuw begint aan QE) daalt M0. Voor zoverre ik het weet is dit nog nooit gebeurd. (dit is belangrijk want monetair)
[..]
Probeer je te zeggen dat deleveraging slecht is? Verder ben ik het met je eens.
[..]
En kredietexpansie en inflatie zijn niet aan elkaar gelinkt omdat..? De directe werking van monetair beleid komt altijd door de balansen van de financiele instellingen.
Leg uit waarom monetair beleid eenzijdig is. Dat het nu in de praktijk niet bijzonder goed werkt is heel makkelijk te verwijten aan omgevingsfactoren zoals dalende overheidsuitgaven, Eurozone risico's etc.
Side track: Ow en alsjeblieft, houd op met het beschouwen van Bernanke als een al beslissend persoon. In de VS wordt het monetair beleid bepaald door de FOMC (waarin Bernanke 1 van de 12 stemmen heeft) onder toezicht van het congres. Daarnaast worden ongeveer dezelfde beslissingen genomen in Londen, Tokyo (en in mindere mate Frankfurt want pure QE mag (nog) niet), vaak ruim voor de FRB.
Primaquote:Op maandag 1 oktober 2012 01:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
delaveraging is gevaarlijk, door het ontstaan van forse deflatie, maar delaveraging is wel noodzaaak.
Bankentoezicht bestaat (in Nederland) al heel lang (1948 dacht ik). Bankentoezicht diende altijd om het onnodig risco's nemen van banken te verminderen, nu worden alleen de regels verscherpt. Bankentoezicht dient niet om bonussen te voorkomen en zal dat nooit doen - dit is waar politici mee spelen om het volk tevreden te stellen, echter geen onderdeel van toezicht. Stimulansen van werknemers harmoniseren met die van de bank is een ietwat ander verhaalquote:Daarom krijgen we ook bankentoezicht om veel te forse leveraging om bankbonussen te voorkomen
Omdat krediet niet hoeft te gaan zitten in zaken die het CPI verhogen. Dat hebben we de afgelopen +/- 15 jaar voorafgaand aan de crisis duidelijk gezien. De kredietexpansie vertoonde dubbele cijfers en het CPI bleef stabiel op een laag niveau.quote:Op maandag 1 oktober 2012 00:47 schreef miro86 het volgende:
En kredietexpansie en inflatie zijn niet aan elkaar gelinkt omdat..?
De centrale bank kan krediet aantrekkelijk maken, maar de markt niet dwingen krediet op te nemen. Dat is precies wat er momenteel gaande is en weerspiegelt een impotente autoriteit.quote:De directe werking van monetair beleid komt altijd door de balansen van de financiele instellingen.Leg uit waarom monetair beleid eenzijdig is. Dat het nu in de praktijk niet bijzonder goed werkt is heel makkelijk te verwijten aan omgevingsfactoren zoals dalende overheidsuitgaven, Eurozone risico's etc.
Heeft niemand gezegd, Bernanke is enkel het aanspreekpunt door zijn rol als voorzitter van de grootste centrale bank ter wereld.quote:Side track: Ow en alsjeblieft, houd op met het beschouwen van Bernanke als een al beslissend persoon. In de VS wordt het monetair beleid bepaald door de FOMC (waarin Bernanke 1 van de 12 stemmen heeft) onder toezicht van het congres. Daarnaast worden ongeveer dezelfde beslissingen genomen in Londen, Tokyo (en in mindere mate Frankfurt want pure QE mag (nog) niet), vaak ruim voor de FRB.
Hij heeft wel degelijk invloed op de richting lijkt me. Een ECB met Trichet of Draghi komt wel anders op me over.quote:Op maandag 1 oktober 2012 00:47 schreef miro86 het volgende:
[..]
Side track: Ow en alsjeblieft, houd op met het beschouwen van Bernanke als een al beslissend persoon. In de VS wordt het monetair beleid bepaald door de FOMC (waarin Bernanke 1 van de 12 stemmen heeft) onder toezicht van het congres. Daarnaast worden ongeveer dezelfde beslissingen genomen in Londen, Tokyo (en in mindere mate Frankfurt want pure QE mag (nog) niet), vaak ruim voor de FRB.
mja, paupers zijn er al genoeg inderdaad.quote:
De sociale sectorquote:Op maandag 1 oktober 2012 15:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
mja, paupers zijn er al genoeg inderdaad.
Maar zonder dollen, wat is die sector dan waarin jij niet aan de bak komt?
Maar dat is niet alleen aan de hand in jouw sector. Dat is overal. Bedrijven willen het liefst iemand die hoog geschoold is, 18 jaar is en ook nog 5+ jaren werkervaring heeft. Dat is overal, niet alleen in de sociale sector.quote:Op maandag 1 oktober 2012 15:06 schreef RickoKun het volgende:
[..]
De sociale sectorZorg voor anderen, maatschappelijk werk etc.
Ik moet mij denk ik gaan 'verlagen' tot een MBO functie om eerst ervaring op te doen. Overal ervaring nodig, en dat heb ik niet omdat ik net van school kom.
Daar heb je wel gelijk in, er is overal werk te vinden. Alleen voor sommigen niet in de sector waar ze voor hebben gestudeerd, maar dat moet dan maar vind ik. Anders krijg je van die gluiperds die lekker uitkering gaan trekken omdat ze niet elders willen werken.quote:Op maandag 1 oktober 2012 15:07 schreef grr0x het volgende:
Snap sowieso niet waarom men claimt dat het zo slecht gaat, er is altijd wel ergens werk te vinden.
Ik zet het tussen haakjes omdat ik het zie als een flinke downgrade op financieel gebied, dat is het enige dat mis is. Echter heb je wel gelijk dat het gat in het CV absoluut niet groter moet zijn (dat zien ze op sollicitaties) en dat een functie op lager niveau ook leuk kan zijn (immers, minder in het diepe gegooid en meer ruimte om te groeien).quote:Op maandag 1 oktober 2012 15:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dat is niet alleen aan de hand in jouw sector. Dat is overal. Bedrijven willen het liefst iemand die hoog geschoold is, 18 jaar is en ook nog 5+ jaren werkervaring heeft. Dat is overal, niet alleen in de sociale sector.
Overigens, wat is er mis met je 'verlagen' zoals jij dat noemt? Goed, je zit onder je niveau, maar je zit er wel tussen en kunt van daaruit doorgroeien/verder solliciteren. Ondertussen heb je in ieder geval wel werk en een inkomen, dat is altijd beter dan koppig zijn, vooral niet willen 'verlagen' en dat gat op je CV maar groter laten worden.
Oh maar dat ben ik met je eens, ja, dat is zo inderdaad, op financieel gebied moet je dan inderdaad ook ee stap terug doen, maar goed, dat is op termijn wel gunstiger voor je, en dan doe je dan 2 stappen vooruit. Ja, bij sollicitaties worden ze daar niet blij van kan ik me voorstellen. Inderdaad, er zitten ook leuke kanten aan een lagere functiequote:Op maandag 1 oktober 2012 15:11 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Daar heb je wel gelijk in, er is overal werk te vinden. Alleen voor sommigen niet in de sector waar ze voor hebben gestudeerd, maar dat moet dan maar vind ik. Anders krijg je van die gluiperds die lekker uitkering gaan trekken omdat ze niet elders willen werken.
[..]
Ik zet het tussen haakjes omdat ik het zie als een flinke downgrade op financieel gebied, dat is het enige dat mis is. Echter heb je wel gelijk dat het gat in het CV absoluut niet groter moet zijn (dat zien ze op sollicitaties) en dat een functie op lager niveau ook leuk kan zijn (immers, minder in het diepe gegooid en meer ruimte om te groeien).
Waarom denk je dat?quote:Op maandag 1 oktober 2012 15:07 schreef grr0x het volgende:
Nog een jaartje (max 2) en dan zal er wel weer groei in zitten,
Ik denk dat het nog 1 tot 2 jaar duurt voordat de grootste klappen gevallen zijn en de schuldenberg weer een beetje bijgetrokken is. Waarna we weer kunnen uitgeven tot de volgende crisis uitbreekt omdat het volgende lid van de EU in de problemen zit, of er weer een amerikaanse bank omvalt ofso.quote:
Je hoeft niet op trends te letten om te weten of het goed gaat, daar heb je duidelijke cijfers en grafieken voor.quote:Op maandag 1 oktober 2012 16:21 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Je weet dat het slecht gaat in een economie als er vooral laagbetaalde banen zijn.
En veel minder goed betaalde banen.
Die trend zul je op moeten letten.
Als dat zich meer omdraait dan weet je dat het weer beter gaat, of in ieder geval als eerste teken.
Maar dat zal niet gebeuren.
De schuldenberg wordt toch alleen maar groter de komende jaren?quote:Op maandag 1 oktober 2012 16:12 schreef grr0x het volgende:
[..]
Ik denk dat het nog 1 tot 2 jaar duurt voordat de grootste klappen gevallen zijn en de schuldenberg weer een beetje bijgetrokken is. Waarna we weer kunnen uitgeven tot de volgende crisis uitbreekt omdat het volgende lid van de EU in de problemen zit, of er weer een amerikaanse bank omvalt ofso.
Ik hoop dat Griekenland en Spanje het redden en anders ga ik heel goedkoop Ouzo en Spaanse groenten inslaan als het klapt en dat hier verkopen.
Cijfers worden massaal aangepast tot een plaatje zoals de politiek en de bankiers het graag willen laten zien.quote:Op maandag 1 oktober 2012 16:30 schreef grr0x het volgende:
[..]
Je hoeft niet op trends te letten om te weten of het goed gaat, daar heb je duidelijke cijfers en grafieken voor.
Hier sluit ik me bij aan. Op korte tot middellange termijn moet het altijd mogelijk zijn om weer een nieuwe baan te vinden.quote:Op maandag 1 oktober 2012 15:07 schreef grr0x het volgende:
Nog een jaartje (max 2) en dan zal er wel weer groei in zitten, in de tussentijd zullen sommige mensen genoegen moeten nemen met minder.
Snap sowieso niet waarom men claimt dat het zo slecht gaat, er is altijd wel ergens werk te vinden.
Ik zou geen alternatief weten waar het beter gaat. Die crisis is geen Nederlandse of Europese aangelegenheid.quote:Op zaterdag 29 september 2012 19:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Een vraag aan jullie die me buitengewoon intrigeert: als het allemaal kommer en kwel is, wat doen jullie dan nog hier eigenlijk?
Dat ook ja.quote:En/of schat je je persoonlijk toekomstperspectief beter in dan het algemene toekomstperspectief?
In het zuiden welquote:Op maandag 1 oktober 2012 17:36 schreef heiden6 het volgende:
[..]
De schuldenberg wordt toch alleen maar groter de komende jaren?
Hier ook.quote:
nou we blijven wel op 3% hoor, en dat mag ieder land bijprinten, gelijk aan inflatie en spreidingquote:
Dat zijn dus veel meer schulden, en voor een deel zal dat monetized worden in de vorm van inflatie. Maar er zal sowieso geen cent bezuinigd worden.quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou we blijven wel op 3% hoor, en dat mag ieder land bijprinten, gelijk aan inflatie en spreiding
3% is de norm voor bijprinten voor ieder land, dat wordt betaald door de eurogebruikers en eurobezitters in zwitserland edquote:Op maandag 1 oktober 2012 19:24 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat zijn dus veel meer schulden, en voor een deel zal dat monetized worden in de vorm van inflatie.
In de eurozone. Daarbuiten printen ze er vaak een stuk ruimer op los..quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
3% is de norm voor bijprinten voor ieder land
terecht, de Yuan is te duur en de USA huizen zijn te goedkoopquote:Op maandag 1 oktober 2012 19:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
In de eurozone. Daarbuiten printen ze er een stuk ruimer op los..
Door ons allemaal dus.quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
3% is de norm voor bijprinten voor ieder land, dat wordt betaald door de eurogebruikers en eurobezitters in zwitserland ed
als jij veel contanten in huis hebt wel ja, ikke niet, ik heb geen liggende geldenquote:
Heb je geen vermogen en geen inkomen?quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als jij veel contanten in huis hebt wel ja, ikke niet
geen vermogen en inkomen gaat iedere maand opquote:Op maandag 1 oktober 2012 19:29 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Heb je geen vermogen en geen inkomen?
Het gaat erom of je netto schulden hebt.. En dan nog als je netto vermogen hebt, wat je met dat vermogen doet.quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:29 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Heb je geen vermogen en geen inkomen?
En dat wordt ook iedere maand vanzelf hoger?quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
geen vermogen en inkomen gaat iedere maand op
Dan is er weer ruimte voor salarisverhogingen voor talentquote:Op maandag 1 oktober 2012 19:30 schreef heiden6 het volgende:
[..]
En dat wordt ook iedere maand vanzelf hoger?![]()
Waar werk jij?
Waar komt die ruimte dan vandaan, als alle kosten voor het bedrijf gestegen zijn door hogere prijzen?quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan is er weer ruimte voor salarisverhogingen voor talent
Op de leeftijd van 60 jaar tel ik mijzelf daar niet meer toe
One in 10 workers has taken time off for depressionquote:Op zondag 30 september 2012 10:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Talent is nodig om die adequaat te belonen, de kosten vallen dan wel mee hequote:Op maandag 1 oktober 2012 19:36 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Waar komt die ruimte dan vandaan, als alle kosten voor het bedrijf gestegen zijn door hogere prijzen?
Waar heb je het nou over? Alle prijzen stijgen en dan volgens jou worden de lonen ook nog hoger?quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Talent is nodig om die adequaat te belonen, de kosten vallen dan wel mee he
Die hoogopgeleide jongeren dragen bij aan innovatief werken
Inflatie blijft op 3%
Voor sommigen wel, die het verdienen, voor jouw niet lijkt mequote:Op maandag 1 oktober 2012 19:43 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Alle prijzen stijgen en dan volgens jou worden de lonen ook nog hoger?
quote:Op maandag 1 oktober 2012 20:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Voor sommigen wel, die het verdienen, voor jouw niet lijkt me
Eens, maar zelfs zonder oorlogen heeft de overheid van de VS nog een enorm tekort, en de Nederlandse overheid zit daar helemaal niet dus is het niet van toepassing. Zorgt dus ook niet voor een begrotingsoverschot als ze daar eindelijk mee stoppen.quote:Op maandag 1 oktober 2012 20:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Voor sommigen wel, die het verdienen, voor jouw niet lijkt me
Als er maar weer geen oorlog komt in Irak of Iran, Irak kostte 3000 miljard dollar en 5000 doden hoogopgeleide jongeren het leven
ach de oorlogen zijn weer bijna gestopt, voorlopig danquote:Op maandag 1 oktober 2012 20:36 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Eens, maar zelfs zonder oorlogen heeft de overheid van de VS nog een enorm tekort, en de Nederlandse overheid zit daar helemaal niet dus is het niet van toepassing. Zorgt dus ook niet voor een begrotingsoverschot als ze daar eindelijk mee stoppen.
nee wel aandelenquote:Op maandag 1 oktober 2012 20:57 schreef CoolGuy het volgende:
Je salaris gaat iedere maand op en geen spaargeld?
Ja das niet verstandig, want de fiscus komt al 1,2 % halen, inflatie is 3% en rente krijg je nietquote:
Ligt er aan he. Die 1,2% komt pas boven de 21k dacht ik, en dan betaal je ook over dat deel wat je meer hebt dan die 21k?quote:Op maandag 1 oktober 2012 22:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja das niet verstandig, want de fiscus komt al 1,2 % halen, inflatie is 3% en rente krijg je niet
beter aflossen dan
Heh, zolang het beleid van de centrale "banken" is zoals het is. zet ik mn papieren geld zoveel mogelijk om in commodities.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 12:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ligt er aan he. Die 1,2% komt pas boven de 21k dacht ik, en dan betaal je ook over dat deel wat je meer hebt dan die 21k?
Overigens krijg ik gewoon 2,4% rente hoor, das meer dan ik er aan belasting over moet betalen. Sure, ik kan het onder mn bed in een koffer leggen, dan betaal ik er niks van aan de fiscus maar ik krijg er ook geen rente over, en die rente die ik krijg is meer dan ik moet afdragen aan de belasting.
Aflossen doe ik daarnaast ook ja. Als je maar genoeg geld hebt kan alles he
Ja, dus eigenlijk heb je niet écht een reden, anders dan azijnpissen? De fiscus neemt helemaal niks vanje spaargeld tot die 21k, dus als je onder die 21k zit dan krijg je rente over dat bedrag en that's it.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 12:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Heh, zolang het beleid van de centrale "banken" is zoals het is. zet ik mn papieren geld zoveel mogelijk om in commodities.
Nadat het tot in de lucht geschoten zo hoog is, verkopen en omzetten in assets zoals huizen/land etc.
Het zal onvermijdelijk zo gaan gezien de beleidsvoering en de absolute zwakzinnigheid aan de top.
Gaat uiteraard om koopkracht te behouden.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 13:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dus eigenlijk heb je niet écht een reden, anders dan azijnpissen? De fiscus neemt helemaal niks vanje spaargeld tot die 21k, dus als je onder die 21k zit dan krijg je rente over dat bedrag en that's it.
Op het moment dat je daar boven gaat dan geldt het verhaal dat ik net zei. Je kunt het wel omzetten in commodities, maar dan moet je wel hopen dat het tot in de lucht wordt geschoten, want als dat niet zo is heb je het gekocht met als doel verkopen met winst, en als dat niet gerealiseerd wordt heb je je papieren geld uitgegeven aan dingen met een doel dat niet bereikt wordt. Nou, das nogal een gok natuurlijk.
Hoe is dat nou in hemelsnaam zinloos? Kun je dat ook met een rekenvoorbeeld onderbouwen? Als ik nu alles wat ik meer heb dan 21k van mn rekening haal en onder mn bed leg, dan ligt dat er en kan de belasting er niet aan, máár ik krijg er ook geen rente over.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 13:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Gaat uiteraard om koopkracht te behouden.
Winst zou fijn zijn maar dat ligt aan teveel factoren.
Ik geloof wel dat zilver nog steeds de grote "sleeper" is qua winst.
Maar anyway op je rekening laten staan is zinloos onder deze omstandigheden.
Ligt eraan hoe veel meer dan 21k je hebt hè? Als je maar 25k hebt, hoe veel houd je er dan netto aan over? En is dat het waard dat de Belastingdienst weet hoe veel geld je hebt en dat het op de bank staat (waar het in veelvoud uitgeleend wordt) in plaats van in je eigen kluis ligt? Je kunt beter proberen ergens waardevolle metalen te kopen met wat je meer hebt dan 21k (natuurlijk niet precies 21k overhoudenquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 15:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hoe is dat nou in hemelsnaam zinloos? Kun je dat ook met een rekenvoorbeeld onderbouwen? Als ik nu alles wat ik meer heb dan 21k van mn rekening haal en onder mn bed leg, dan ligt dat er en kan de belasting er niet aan, máár ik krijg er ook geen rente over.
Aangezien de rente hoger is dan wat de belasting wil hebben hou ik er dus altijd geld aan over. Hoe is dat zinloos?
Eh, nee. Je betaald die belasting over dat gedeelte wat je méér hebt dan die 21k. Dus als jij 25k hebt, dan betaal jij over 4k 1.2% belasting, maar over diezelfde 4k krijg je ook 2,4%rente.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 15:40 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe veel meer dan 21k je hebt hè? Als je maar 25k hebt, hoe veel houd je er dan netto aan over? En is dat het waard dat de Belastingdienst weet hoe veel geld je hebt en dat het op de bank staat (waar het in veelvoud uitgeleend wordt) in plaats van in je eigen kluis ligt? Je kunt beter proberen ergens waardevolle metalen te kopen met wat je meer hebt dan 21k (natuurlijk niet precies 21k overhouden).
Wat nou nee? Dat zeg ik toch, je houdt er maar 48 euro aan over dus je moet het je afvragen of dat het waard is dat je het op de bank moet zetten en niet kunt verbergen van de Belastingdienst. En als het een heel hoog bedrag is wat je hebt is het een ander verhaal. Dat is precies mijn punt, ik zeg toch, het ligt eraan hoe veel je hebt of het zin heeft.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 15:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Eh, nee. Je betaald die belasting over dat gedeelte wat je méér hebt dan die 21k. Dus als jij 25k hebt, dan betaal jij over 4k 1.2% belasting, maar over diezelfde 4k krijg je ook 2,4%rente.
1.2% belasting ovr 4k is 48 euro.
2.4% rente over 4k is 96 euro.
Dus, over die 4k moet ik weliswaar wel 48 euro inleveren, maar ik krijg er tegelijkertijd 96 euro voor terug, dus ik hou er uiteindelijk 48 euro aan over.
Hoe meer geld je hebt gespaard hoe hoger die bedragen worden uiteraard. Nu kun je het inderdaad wel in een oude sok stoppen, en dan hoef je geen 48 euro te betalen, maar je krijgt ook geen 96 euro.
Nu is 4.000 euro een relatief laag bedrag, dus dat zou je nog thuis kunnen hebben liggen, maar als je praat over 50k bovenop die 21k dan laat ik dat persoonlijk toch echt liever op de bank staan en daar rente over vangen (en belasting over betalen) dan dat ik het thuis onder mn bed leg. Lijkt me uiteindelijk toch net iets veiliger.
Maak jij je nou maar niet zo druk over of ik wel of niet kan lezen, das nergens voor nodigquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 16:23 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wat nou nee? Dat zeg ik toch, je houdt er maar 48 euro aan over dus je moet het je afvragen of dat het waard is dat je het op de bank moet zetten en niet kunt verbergen van de Belastingdienst. En als het een heel hoog bedrag is wat je hebt is het een ander verhaal. Dat is precies mijn punt, ik zeg toch, het ligt eraan hoe veel je hebt of het zin heeft.
Leer lezen.
Wie heeft het over rente?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 15:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hoe is dat nou in hemelsnaam zinloos? Kun je dat ook met een rekenvoorbeeld onderbouwen? Als ik nu alles wat ik meer heb dan 21k van mn rekening haal en onder mn bed leg, dan ligt dat er en kan de belasting er niet aan, máár ik krijg er ook geen rente over.
Aangezien de rente hoger is dan wat de belasting wil hebben hou ik er dus altijd geld aan over. Hoe is dat zinloos?
Het lijkt me niet meer dan logisch als je 25k euro hebt dat je een deel in goud omzet om je in te dekken. Maar dat moet je zelf weten. Ik ben geen expert. Wat ik alleen maar wilde zeggen is, no way dat ik voor 48 euro de Belastingdienst op de hoogte ga brengen van hoe veel geld ik exact heb.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 16:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maak jij je nou maar niet zo druk over of ik wel of niet kan lezen, das nergens voor nodigJij stelt overigens dat je beter kunt proberen waardevolle metalen te kopen. Wanneer moet je dat doen dan? als je 100 euro meer hebt dan 21k? 1000 euro? 5000 euro? gewoon uberhaupt die 21k niet op de bank zetten?
En als dat papier geen hol meer waard is, hoe is goud dan wel nog wat waard? Of commodities? Die worden allemaal in een papieren waarde uitgedrukt. Wat je dan weer krijgt is ruilhandel. Dat, of het recht van de sterkste.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 16:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Wie heeft het over rente?
Ik leg mn papieren geld in commodities, goud en zilver etc.
Daar krijg ik idd straks veel en veel meer over dankzij het eindeloos printen van vals geld.
Ga vooral door met het via inflatie je eruit proberen te groeien, wat niet kan en niet zal slagen.
Je "rente" en het papieren geld is straks geen hol waard is mijn punt.
De belastingdienst weet toch wel hoeveel geld jij hebt als ze dat per se willen weten, tenzij je dat thuis in een oude sok stopt. Nou ja, dan moet je natuurlijk eerst eens beginnen met meer dan 21k te hebben, voordat je hun wat zou moeten gaan vertellen toch?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 16:49 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het lijkt me niet meer dan logisch als je 25k euro hebt dat je een deel in goud omzet om je in te dekken. Maar dat moet je zelf weten. Ik ben geen expert. Wat ik alleen maar wilde zeggen is, no way dat ik voor 48 euro de Belastingdienst op de hoogte ga brengen van hoe veel geld ik exact heb.
Denk je dat ik dat hier zou gaan vertellen?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 16:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
De belastingdienst weet toch wel hoeveel geld jij hebt als ze dat per se willen weten, tenzij je dat thuis in een oude sok stopt. Nou ja, dan moet je natuurlijk eerst eens beginnen met meer dan 21k te hebben, voordat je hun wat zou moeten gaan vertellen toch?
Oh dat weet ik niet of je dat zou vertellen hier. Het maakt mij verder ook geen zier uit of jij meer of minder dan 21k hebt, hoeveel meer of minder je dan hebt, en wat je daarmee van plan bent.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 17:00 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Denk je dat ik dat hier zou gaan vertellen?![]()
Zo lang het niet al te veel is kun je het heus wel verbergen.
Mij ook niet, maar het ging hier toch over wat beter is om te doen? Als het je niet boeit, ga niet in discussie over of het wel of niet zinloos is om iets te doen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 17:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh dat weet ik niet of je dat zou vertellen hier. Het maakt mij verder ook geen zier uit of jij meer of minder dan 21k hebt, hoeveel meer of minder je dan hebt, en wat je daarmee van plan bent.
Als ik maar weet wat ik heb en dat ík en mijn naasten het goed hebben. Hoe voor de andere mensen met hun geld omgaan boeit mij niet.
Als het wat meer is kun je dat ook verbergen natuurlijk.
Ruilhandel is mogelijk, maar het ligt voor de hand dat zeker in het begin na een total collapse er idd weer, desnoods tijdelijk, met goud en zilver gehandeld word.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 16:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En als dat papier geen hol meer waard is, hoe is goud dan wel nog wat waard? Of commodities? Die worden allemaal in een papieren waarde uitgedrukt. Wat je dan weer krijgt is ruilhandel. Dat, of het recht van de sterkste.
Oh maar ik probeer helemaal niks hoor. Ik zet gewoon een hoop geld opzij. Dat jij dat dom vindt of dat zelf niet doet zal mij verder een zorg zijn
Ja inderdaad. Of niet natuurlijk. Immers, dan is mijn huis al lang afbetaald en dan woon ik daar in, wat me verder niks kost. Dan zal ik eerst de voordeur open doen voor jij je muntje gooit, anders is het ook zo zonde.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 17:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ruilhandel is mogelijk, maar het ligt voor de hand dat zeker in het begin na een total collapse er idd weer, desnoods tijdelijk, met goud en zilver gehandeld word.
Maar zelfs als dat niet zo is, de factoren van waardevolle commodities is meer dan alleen een uitdrukking van papieren waarde, fiat geld is geen geld immers.
Anyway zoals in de jaren 30, jij ligt straks aan de kant van de weg je berg papieren geld te verbranden voor wat warmte, ik gooi je wel een zilveren munt toe dont worry.
quote:Op maandag 1 oktober 2012 22:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja das niet verstandig, want de fiscus komt al 1,2 % halen, inflatie is 3% en rente krijg je niet
beter aflossen dan
Klopt, ieder persoon heeft een vrijstelling tot iets minder dan 21k, dus ik snap niet waarom die kerel niet spaart. Je moet altijd een beetje cash achter de hand hebben.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 12:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ligt er aan he. Die 1,2% komt pas boven de 21k dacht ik, en dan betaal je ook over dat deel wat je meer hebt dan die 21k?
Overigens krijg ik gewoon 2,4% rente hoor, das meer dan ik er aan belasting over moet betalen. Sure, ik kan het onder mn bed in een koffer leggen, dan betaal ik er niks van aan de fiscus maar ik krijg er ook geen rente over, en die rente die ik krijg is meer dan ik moet afdragen aan de belasting.
Aflossen doe ik daarnaast ook ja. Als je maar genoeg geld hebt kan alles he
Dat is ijdele hoop. Zolang die mensen of instituten die er voor zorgen dat om de zoveel tijd een financiele crisis plaatsvindt blijven zitten waar zij zijn,veranderd er dus niets. Het huidige ( Amerikaanse) economische systeem is zo lek/kapot als een mandje waar allerlei voorzorgsmaatregelen al jaren geleden overboord zijn gegooid dankzij wijlen president Reagan en heeft hebzucht de hele marktwerking en de maatschappij verziekt.quote:Op dinsdag 25 september 2012 01:45 schreef TimMer1981 het volgende:
Het gaat absoluut beter worden, beter nog dan vroeger. Het oude systeem gaat in de vuilnisbak, waar het thuishoort, en er komt een beter houdbaar, eerlijker systeem.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |