abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 september 2012 @ 01:29:02 #1
242879 Onnoman
The On And Only
pi_117221759
Zien jullie een toekomst voor je waarbij we uit de economische crisis zullen ontsnappen??
Maken wij dat nog mee? en binnen welk termijn denk je?

Nu de vraag, denk je dat het ooit nog goed komt met de welvaart die wij ooit gekend hebben?
Zo ja, wanneer zullen we een merkbaar stijgende lijn zien?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_117221921
Het gaat absoluut beter worden, beter nog dan vroeger. Het oude systeem gaat in de vuilnisbak, waar het thuishoort, en er komt een beter houdbaar, eerlijker systeem.
pi_117221957
Natuurlijk gaat het beter worden, economie is een golfbeweging.
Iedere zoveel jaar is er een crisis, dat de graaierigheid die crisis nu mede heeft veroorzaakt wil niet zeggen dat het nooit meer goedkomt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_117221993
Op de eerste drie vragen:ja. De vierde weet ik geen antwoord op.

Ik baseer me (deels) op de mening van mijn vader die nu 77 is. Hij heeft gewerkt vanaf begin jaren 50 en vertelde me laatst dat het sentiment om hem heen vanaf het begin van zijn werkzame leven is geweest dat het allemaal slechter zou worden.
De ervaring heeft hem geleerd dat we per saldo vooruit geggaan zijn in onze welvaart. Het ene jaar wat meer, het ander jaar wat minder.

Ik ben zelf een kind van de jaren 60/70 en herinner me nog den Uyl met zijn "economie van het genoeg". Destijds was ik van mening dat alles wat links was niet deugde maar inmiddels kijk in daar anders tegen aan. De periode 1998-2008 was er een van doorgeslagen hypes en absurde toekomstverwachtingen.
Volgens mij zitten we nu in een periode van "het genoeg" ; met 0 of 1%v groei kun je ook een prima economie hebben. Het is alleen een kwestie van het wegwerken van de luchtkastelen uit het vorige decennium.

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 25-09-2012 21:46:55 ]
-
pi_117222197
Ja, waarom? Omdat er mensen zijn die het nog altijd positief in zien.

Dit zijn de mensen die het voortouw gaan trekken de komende jaren :).
  dinsdag 25 september 2012 @ 06:42:02 #6
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_117222571
Niet voor niets 4,5 miljoen keer bekeken.

Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_117222574
quote:
1. Zien jullie een toekomst voor je waarbij we uit de economische crisis zullen ontsnappen??
2a. Maken wij dat nog mee? 2b. en binnen welk termijn denk je?

3a. Nu de vraag, denk je dat het ooit nog goed komt met de welvaart die wij ooit gekend hebben?
3b.Zo ja, wanneer zullen we een merkbaar stijgende lijn zien?
1) Nee, de gehele wereldhandel is in verbinding met elkaar. Daardoor zal er altijd een domino-effect optreden die het onmogelijk maakt om uit de crisis te komen. Bovendien heb je de Europese Unie die, als overkoepelend orgaan, belachelijke eisen stelt aan de 'welvaart' en 'financieel gezonde status' van lidstaten.

2a) Zie boven. Onmogelijk. b) Nooit.

3a) De welvaart die je nu kent is als een test op het vorige beleid, dat op zijn beurt hernieuwend was gebleken op het daarmee vorige concept dat herkend werd als 'het huidige beleid'. Hier en daar worden 'tweaks' toegepast om het voor de burger leefbaarder (lees: gemakkelijker) te maken.

Na verloop van tijd, wanneer de welvaart het toppunt heeft bereikt, komt de staat in de schulden terecht en zullen deze wijzigingen vanuit financieel perspectief ongeldig worden verklaard. Met andere woorden, er is een basis. Je kunt, naar mijn mening, het beste de basis pakken die Nederland voorstelde vlak na de Tweede Wereldoorlog. Toen heeft ons land een 'harde reset' meegemaakt. Met dat als fundamenteel draagvlak, kun je stellen dat alle wijzigingen in positieve zin ongedaan gemaakt kunnen worden door de overheid, in de vorm van 'bezuinigingen'.

3b) Door de geografisch centrale ligging van Nederland in het continent Europa, de kennis de we als bekende bruggen- en dijkbouwers te bieden hebben en de (over)productie van levensmiddelen zoals graan, melk en vlees, kunnen we spreken van een echt handelsland. We leven van de handel, zowel op kantoor als buiten. Je zou verwachten dat een land zoals Nederland het zelf wel op zou kunnen lossen.

Echter, er is iets dat de Europese Unie heet. De schijnvertoning van dit bureaucratische genootschap heeft ervoor gezorgd dat alle lidstaten van genoemd verbond zich economisch vlak moet trekken met alle overige leden. Men vergeet dat elk land anders in elkaar zit, in zowel productie van goederen als bestuurlijk vermogen. Het ene land is niet even goed in staat om te voldoen aan de eisen die gesteld worden als de ander, hierdoor komt het in de schulden. Een overkoepelende financiėle reddingsformatie van de Europese Unie, waarvan de gelden afhangen van de overige lidstaten, moet het uit de brand helpen. Kortom, het is een vicieuze cirkel. Europa maakt regels, landen kunnen daar niet aan voldoen, Europa leent geld aan dat land, maakt weer regels. Ga zo maar door.

Antwoord op je vraag: nee we komen er niet uit. Een stijgende lijn is pas aan de orde als de EU wordt verkleind tot een verdrag dat zich uit als een adviesorgaan, anders dan een bestuurlijk gegeven.
Google is your friend, abuse your friends
pi_117222647
Het was toch in de jaren '90 dat gezegd werd, dat de jeugd van toen de eerste generatie sinds lang zou zijn die het slechter kreeg dan de ouders. Tot dan was er steeds een opgaande lijn, met veel kinderen die een hogere basisopleiding kregen dan hun ouders en een betere toekomst.
  Moderator dinsdag 25 september 2012 @ 10:42:55 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_117225928
Om eerlijk te zijn merk ik hier niet vee van. Voor mij zit er tot nu toe alleen maar een stijgende lijn in :)
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 25 september 2012 @ 11:08:42 #10
37248 BertV
Klei indiaan
pi_117226623
Natuurlijk gaat het uiteindelijk beter worden, maar niet voordat het eerst nog veel slechter wordt.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_117230386
Hangt er vanaf of die WO3 er komt, of de economische aannames die we doen kloppen en of de technologische ontwikkelingen voldoende zullen zijn om het grondstoffen tekort op te vangen. Niemand die hier wat zinnigs op kan zeggen, dus zinnige antwoorden zul je niet krijgen.
  dinsdag 25 september 2012 @ 14:13:31 #12
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_117232045
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 25 september 2012 @ 14:50:10 #13
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_117233313
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 06:42 schreef iamcj het volgende:

Hier al bijna 100 miljoen hits:
pi_117242488
quote:
De enige intelligente post.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_117247958
quote:
Bedankt voor de cijfermatige ondersteuning van hetgeen ik schreef :)
-
pi_117251042
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 20:30 schreef quo_ het volgende:

[..]

Bedankt voor de cijfermatige ondersteuning van hetgeen ik schreef :)
Ik ben toch wel benieuwd naar de opmerking over de mening van ouders dat hun kinderen het minder zullen krijgen dan zijzelf zoals je vaker hoort en ook hierboven gemaakt is.

Ik wist niet dat er vroeger zo negatief over gedacht werd als door je pa. Wil je hem bij gelegenheid eens vragen hoe ze in zijn optiek toen tegen bovenstaande aankeken?

ik ben erg benieuwd of er dan een 'ja, maar dat was anders' komt. Ik kan me voorstellen dat je je eigen situatie afgeschreven hebt maar hoop put uit een hele goede opleiding die je kinderen zullen krijgen, en dat soort dingen
pi_117252603
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 21:27 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Ik ben toch wel benieuwd naar de opmerking over de mening van ouders dat hun kinderen het minder zullen krijgen dan zijzelf zoals je vaker hoort en ook hierboven gemaakt is.

Ik wist niet dat er vroeger zo negatief over gedacht werd als door je pa. Wil je hem bij gelegenheid eens vragen hoe ze in zijn optiek toen tegen bovenstaande aankeken?

ik ben erg benieuwd of er dan een 'ja, maar dat was anders' komt. Ik kan me voorstellen dat je je eigen situatie afgeschreven hebt maar hoop put uit een hele goede opleiding die je kinderen zullen krijgen, en dat soort dingen
Ik heb mijn posting geprobeerd iets te verduidelijken. Mijn vader doet juist niet mee aan sombere verhalen. Toen we een keer spraken over pessimistische geluiden die je vaak hoort in onze samnleving noemde hij als voorbeeld dat hij al vanaf zijn eerste baan uit de werkomgeving dit soort verhalen hoorde maar dat hij juist zelf ervaren heeft dat het onderaan de streep een stuk beter is geworden.

En vandaag een mooi voorbeeld uit de actualiteit. We worden al weken/maanden banggemaakt met verhalen over onbetaalbare zorg. Iedereen die meent er verstand van te hebben is ons aan het opwarmen geweest voor draconische premieverhogingen.
Blijkt vandaag dat trendsetter DSW nul komma nul premieverhoging doorvoert op de basis verzekering. Tevens werd bekend gemaakt dat de verzekeraars recordwinst maken in 2012 op de ziektenkostenverzekeringen. (dus nog met het oude ER van 220 euro)
-
pi_117253484
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 06:42 schreef iamcj het volgende:

Mooi verhaal. Ik heb gelijk alle 8 de delen gekeken. Natuurlijk is het allemaal simpel en logisch wat hij vertelt, maar het is wel eens leuk om het nog eens allemaal in je gezicht gegooid te krijgen.
pi_117253664
In monetaire zin, nee het wordt niet beter totdat er massaal liquidatie van schulden plaatsvind en de geldpers wordt gestopt. Met de FED en de ECB in de wereld is dat zeer onwaarschijnlijk.

In reėle zin, nee en ja, opkomende landen zullen een grote deel van de taart eisen, echter zullen we steeds efficienter en dingen sneller produceren.

Echter door monetaire problemen zal de reėle economie hier ook last van krijgen omdat de schulden steeds groter worden(Rente), werkloosheid zal toenemen en het moeilijk wordt om goede ideeėn gefinancierd te krijgen.
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
pi_117253821
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 21:55 schreef quo_ het volgende:

[..]

Ik heb mijn posting geprobeerd iets te verduidelijken. Mijn vader doet juist niet mee aan sombere verhalen. Toen we een keer spraken over pessimistische geluiden die je vaak hoort in onze samnleving noemde hij als voorbeeld dat hij al vanaf zijn eerste baan uit de werkomgeving dit soort verhalen hoorde maar dat hij juist zelf ervaren heeft dat het onderaan de streep een stuk beter is geworden.

En vandaag een mooi voorbeeld uit de actualiteit. We worden al weken/maanden banggemaakt met verhalen over onbetaalbare zorg. Iedereen die meent er verstand van te hebben is ons aan het opwarmen geweest voor draconische premieverhogingen.
Blijkt vandaag dat trendsetter DSW nul komma nul premieverhoging doorvoert op de basis verzekering. Tevens werd bekend gemaakt dat de verzekeraars recordwinst maken in 2012 op de ziektenkostenverzekeringen. (dus nog met het oude ER van 220 euro)
Ah, nu begrijp ik het.

We zullen het wel zien. :)
pi_117254021
ow ja antwoord op OP: alles komt weer goed. het zal alleen vast nog een tijdje duren.
pi_117254080
en zoals mijn opa altijd tegen mijn oma zei, slikken is nooit leuk maar je zult wel moeten! daarna zal er een hemel voor mij open gaan.

zo was mijn opa dan ook weer wel O+
  woensdag 26 september 2012 @ 08:19:00 #24
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_117262708
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 22:10 schreef Ravvie het volgende:

[..]

Mooi verhaal. Ik heb gelijk alle 8 de delen gekeken. Natuurlijk is het allemaal simpel en logisch wat hij vertelt, maar het is wel eens leuk om het nog eens allemaal in je gezicht gegooid te krijgen.
Precies, ik ben geen doomdenker en ik ben van mening dat de technologie nog veel voor ons zal betekenen. Maar aan de andere kant kijk ik naar de rapporten van de club van Rome. Eeuwige groei bestaat gewoon simpelweg niet.

Op dit forum lopen echter een aantal mensen rond die van hun berg neerdalen naar dit soort topics om "de andere kant" te laten zien. De crisis is maar een blibje op een al maar stijgende lijn.

Wij zijn opgegroeid in jaren en jaren van oplopende welvaart en luxe. We kunnen ons totaal niet voorstellen hoe het is om in oorlog of in armoede of met honger te leven. En al helemaal niet dat dat in Nederland zou gebeuren.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_117262904
De overheden doen te weinig imho.

quote:
WASHINGTON - Vijf jaar na het begin van de financiėle crisis, is de wereldwijde financiėle sector nog weinig veranderd. Het systeem is nog altijd veel te complex en banken kunnen makkelijk nieuwe regels ontduiken.
http://www.nu.nl/economie(...)le-sector-stokt.html
pi_117264840
De overheden doen juist veel te veel. Ze moeten de markt echt zijn werking laten doen, dan waren er wat banken omgevallen, hadden we wat meer pijn gehad, maar was de bubbel ook leeg gelopen. Banken maken gewoon misbruik van de bescherming die de overheid ze biedt, dat is natuurlijk.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
pi_117269843
We moeten eerst maar eens beginnen met het ophouden om te spreken over een crisis....
pi_117271547
Inderdaad. Laten we gaan praten over de top van de ijsberg.

"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_117288821
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 10:06 schreef Bajskorv het volgende:
De overheden doen juist veel te veel. Ze moeten de markt echt zijn werking laten doen, dan waren er wat banken omgevallen, hadden we wat meer pijn gehad, maar was de bubbel ook leeg gelopen. Banken maken gewoon misbruik van de bescherming die de overheid ze biedt, dat is natuurlijk.
Ja maar dan kom je tegen TBTF aan (ik zou eigenlijk B met interconnected vervangen). Daar is juist vrij veel aan gedaan door de overheden, al is het nog steeds volkomen onmogelijk om JPMC kwijt te raken.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_117294567
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 13:08 schreef Nielsch het volgende:
We moeten eerst maar eens beginnen met het ophouden om te spreken over een crisis....
We zitten dieper in de schulden dan ooit. Echt, veel en veel dieper dan een niveau dat we ooit nog zouden kunnen aflossen.

Het is mij een raadsel hoe mensen in godsnaam kunnen geloven dat dat ooit nog goed komt. De bubbel wordt maar verder en verder opgeblazen. En dan post men grafiekjes zoals die van monkyyy, zich niet realiserende dat die zogenaamde groei voor veruit het grootste gedeelte worden gedragen uit grafiekjes zoals die van FkTwkGs2012. Wat er groeit zijn de schulden.

Kennelijk gelooft de meerderheid dat we gewoon onze kop in het zand kunnen steken en dat al die onbetaalbare schulden (want die gaan we in de verste verte NOOIT meer aflossen) allemaal vanzelf wel verdwijnen ofzo. Nou, dream on. Goldman Sachs owns you.
pi_117296151
En wie is de eigenaar van GS? juist de aaneelhouders. En wie zijn de aandeelhouders? Mensen als jij en ik, pensioenfondsen etc. Elke crediteur heeft zijn debiteur, vergeet dat niet.
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
pi_117296734
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 13:08 schreef Nielsch het volgende:
Zeg dat maar tegen de Spanjaarden en Grieken, of volg je het nieuws niet?
  woensdag 26 september 2012 @ 23:05:28 #33
344884 monkyyy
pi_117297030
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 22:25 schreef Akziom het volgende:

[..]

We zitten dieper in de schulden dan ooit. Echt, veel en veel dieper dan een niveau dat we ooit nog zouden kunnen aflossen.
Ehm nou nee, niet echt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatsschuld

Staatsschuld als percentage van BNP.

[ Bericht 3% gewijzigd door monkyyy op 26-09-2012 23:11:32 ]
pi_117298298
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 22:48 schreef miro86 het volgende:
En wie is de eigenaar van GS? juist de aaneelhouders. En wie zijn de aandeelhouders? Mensen als jij en ik, pensioenfondsen etc. Elke crediteur heeft zijn debiteur, vergeet dat niet.
Haha, ja hoor, die biljoenen die ze bij GS hebben weggeroofd uit tig landen en bedrijven, die komen grotendeels weer bij onze pensioenen terecht. Natuurlijk.

quote:
2s.gif Op woensdag 26 september 2012 23:05 schreef monkyyy het volgende:
Ehm nou nee, niet echt.
Nou ja, wel echt, want kijk ook even naar de absolute cijfers. Die lopen alleen maar telkens harder op.
Door het als percentage t.o.v. het BNP uit te drukken lijk je een ander beeld te krijgen, ware het niet dat dat BNP juist zo wordt opgeblazen dankzij alle kredieten die maar verstrekt blijven worden. De staatsschuld is hoger dan ooit. En het BNP kan dit alleen nog maar halfslachtig bijhouden door alsmaar meer kredieten en schulden aan te gaan.

Het zal misschien nog best een paar jaar goed gaan maar dit systeem is inherent destructief, en dus gedoemd om te falen.
  woensdag 26 september 2012 @ 23:38:42 #35
344884 monkyyy
pi_117298323
Oke, jij zal het wel weten.
pi_117298355
quote:
2s.gif Op woensdag 26 september 2012 23:38 schreef monkyyy het volgende:
Oke, jij zal het wel weten.
Zijn logica is wel kneiterhard...
  woensdag 26 september 2012 @ 23:41:30 #37
344884 monkyyy
pi_117298408
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2012 23:39 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Zijn logica is wel kneiterhard...
Inderdaad, de wereld vergaat, en Goldman Sachs bezit ons, en de hoge heren in den haag laten alles instorten, ze gaan kijken hoe alles afbrandt, want daar hebben ze baat bij, etc etc bla bla koop goud, short de wereld tot 0, kijk een groot getal wat eng.
  woensdag 26 september 2012 @ 23:43:34 #38
344884 monkyyy
pi_117298461
En niet te vergeten dat we ook 6 financial panics in de 19e eeuw hadden, toen stortte het fiat systeem ook in. Oh wacht, toch niet.
pi_117299210
quote:
2s.gif Op woensdag 26 september 2012 23:41 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Inderdaad, de wereld vergaat, en Goldman Sachs bezit ons, en de hoge heren in den haag laten alles instorten, ze gaan kijken hoe alles afbrandt, want daar hebben ze baat bij, etc etc bla bla koop goud, short de wereld tot 0, kijk een groot getal wat eng.
Aardige opsomming _O-
  donderdag 27 september 2012 @ 00:42:55 #40
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_117299949
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 01:45 schreef TimMer1981 het volgende:
Het gaat absoluut beter worden, beter nog dan vroeger. Het oude systeem gaat in de vuilnisbak, waar het thuishoort, en er komt een beter houdbaar, eerlijker systeem.
Dat denk ik ook.

De Euro-zone MOET splitsen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 27 september 2012 @ 00:50:08 #41
323876 michaelmoore
pi_117300082
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 22:48 schreef miro86 het volgende:
stockholders Khadaffi is one of the largest shareholders
http://www.nationaljourna(...)fter-losses-20110531

[ Bericht 17% gewijzigd door michaelmoore op 27-09-2012 00:55:45 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_117300126
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 08:37 schreef Artimunor het volgende:
De overheden doen te weinig imho.

[..]

http://www.nu.nl/economie(...)le-sector-stokt.html
Te weinig? Say what? :')

Voorlopig zal de situatie niet beter worden.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_117301083
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 00:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

stockholders Khadaffi is one of the largest shareholders
http://www.nationaljourna(...)fter-losses-20110531
Lezen is moeilijk...
a) SWF, niet Khadaffi
b) offered...fell apart with no resolution (dus niet gebeurd)
c) wat maakt het uit (geen controlerend belang)? - koop zelf wat aandelen GS zou ik zeggen. Tegen een goed bod worden ze echt wel verkocht. 100% kost je wel >$54mld. Het is nu vrij goedkoop, 113 per aandeel, 5 jaar terug was het 230 ...
pi_117308513
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 00:52 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Te weinig? Say what? :')

Voorlopig zal de situatie niet beter worden.
ja ze doen te weinig aan de manier waarop banken zaken doen.. deze gaan op de oude toer door, en blijkbaar voor de tripple of quatro dip?
de overheid doet inderdaad wel veel dingen, maar niet genoeg juiste..
in sommige sectoren zoals de huizenmarkt is zelfs teveel regelgeving, maar die bestond al, ze moeten dus ook hier iets doen dus: bepaalde overgereguleerde regels afschaffen.

dat is ook iets doen.
pi_117308528
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Artimunor op 27-09-2012 12:31:28 ]
pi_117308890
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 12:30 schreef Artimunor het volgende:

[..]

ja ze doen te weinig aan de manier waarop banken zaken doen.. deze gaan op de oude toer door, en blijkbaar voor de tripple of quatro dip?
de overheid doet inderdaad wel veel dingen, maar niet genoeg juiste..
in sommige sectoren zoals de huizenmarkt is zelfs teveel regelgeving, maar die bestond al, ze moeten dus ook hier iets doen dus: bepaalde overgereguleerde regels afschaffen.

dat is ook iets doen.
De enige reden waarom ze door gaan, is omdat de overheid ze beschermd door de regelgeving. De overheid moet juist minder doen, de markt reguleert wel als hij echt vrij is. Nu creeert de overheid bubbel na bubbel.
pi_117308976
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2012 12:43 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

De enige reden waarom ze door gaan, is omdat de overheid ze beschermd door de regelgeving. De overheid moet juist minder doen, de markt reguleert wel als hij echt vrij is. Nu creeert de overheid bubbel na bubbel.
mijn punt was dat minder regels betekend dat je iets doen moet, nl: het afschaffen.
als je niets doet blijven die overgereguleerde regels bestaan?
pi_117309128
quote:
2s.gif Op woensdag 26 september 2012 23:41 schreef monkyyy het volgende:
Ridiculiseren = non-argument :')

quote:
2s.gif Op woensdag 26 september 2012 23:43 schreef monkyyy het volgende:
En niet te vergeten dat we ook 6 financial panics in de 19e eeuw hadden, toen stortte het fiat systeem ook in. Oh wacht, toch niet.
Die waren totaal niet te vergelijken met de huidige situatie. De meesten lijken geen benul te hebben tot welke astronomische proporties de schuldenbubbel vandaag de dag is opgeblazen.

En nee ik zeg niet dat het systeem *nu* op instorten staat. Ze zullen het echt nog wel jaren kunnen rekken. Maar het is gewoon niet eeuwig vol te houden, dit systeem is in essentie niet duurzaam.

Je ziet het ook aan de reacties van de FED, ECB, etc: een hoop wollig gepraat er omheen maar het enige wat ze nog kunnen verzinnen is alsmaar meer geld printen, meer euro's en dollars in de economie leegstorten, in de hoop dat het dan allemaal wel weer goed komt.

Maar ik ben erg benieuwd naar wat het toekomstscenario van de deskundige optimisten hier. Hoe zien jullie dit aflopen? Wat moet (en kan) er in de praktijk gebeuren zodat alles weer goedkomt?
pi_117309309
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 12:50 schreef Akziom het volgende:

[..]

Ridiculiseren = non-argument :')

[..]

Die waren totaal niet te vergelijken met de huidige situatie. De meesten lijken geen benul te hebben tot welke astronomische proporties de schuldenbubbel vandaag de dag is opgeblazen.

En nee ik zeg niet dat het systeem *nu* op instorten staat. Ze zullen het echt nog wel jaren kunnen rekken. Maar het is gewoon niet eeuwig vol te houden, dit systeem is in essentie niet duurzaam.

Je ziet het ook aan de reacties van de FED, ECB, etc: een hoop wollig gepraat er omheen maar het enige wat ze nog kunnen verzinnen is alsmaar meer geld printen, meer euro's en dollars in de economie leegstorten, in de hoop dat het dan allemaal wel weer goed komt.

Maar ik ben erg benieuwd naar wat het toekomstscenario van de deskundige optimisten hier. Hoe zien jullie dit aflopen? Wat moet (en kan) er in de praktijk gebeuren zodat alles weer goedkomt?
gaat dat dan niet onherroepelijk tot grote inflatie leiden dan?
pi_117309453
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 12:45 schreef Artimunor het volgende:

[..]

mijn punt was dat minder regels betekend dat je iets doen moet, nl: het afschaffen.
als je niets doet blijven die overgereguleerde regels bestaan?
Natuurlijk. Ik denk alleen dat je het wat onduidelijke bracht, zoals je aan de reacties kunt zien.
pi_117309481
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 12:50 schreef Akziom het volgende:

[..]

Leg het ons eens uit, met wat data graag...
pi_117313456
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 12:57 schreef Artimunor het volgende:
gaat dat dan niet onherroepelijk tot grote inflatie leiden dan?
Jep, weet niet op welke termijn, maar op den duur kan dat inderdaad niet anders.

quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 13:04 schreef Bajskorv het volgende:
Leg het ons eens uit, met wat data graag...
http://demonocracy.info/infographics/usa/us_debt/us_debt.html
Dit gaat over de VS maar de situatie in Europa is niet veel anders. En bijvoorbeeld in Japan is het nog veel erger.

En die schuld is niet een of ander administratief dingetje he. Dat geld moet op één of andere manier ooit worden terugverdiend.

[ Bericht 23% gewijzigd door Akziom op 27-09-2012 15:23:22 ]
pi_117313857
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 15:13 schreef Akziom het volgende:

[..]

Jep, weet niet op welke termijn, maar op den duur kan dat inderdaad niet anders.

[..]

http://demonocracy.info/infographics/usa/us_debt/us_debt.html
Dit gaat over de VS maar de situatie in Europa is niet veel anders. En bijvoorbeeld in Japan is het nog veel erger.

En die schuld is niet een of ander administratief dingetje he. Dat geld moet op één of andere manier ooit worden terugverdiend.

Die getallen an sich zeggen natuurlijk geen donder. Voor een kleuter is het ook angstaanjagend om te beseffen dat zijn vader een hypotheek heeft van twee ton, maar op een huis van vijf ton en een salaris van een ton is het relatief weinig.

Je weet dat de schuld van Japan bijna geheel bij de eigen bevolking zit? Die hebben dus nooit een probleem daarmee.
pi_117314081
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 15:24 schreef Bajskorv het volgende:
Die getallen an sich zeggen natuurlijk geen donder. Voor een kleuter is het ook angstaanjagend om te beseffen dat zijn vader een hypotheek heeft van twee ton, maar op een huis van vijf ton en een salaris van een ton is het relatief weinig.
Inderdaad. Alleen de VS en Europa hebben geen 'huis van 5 ton'. In de verste verte niet.

Die schulden zijn geen hypotheek op een huis, maar op de toekomst. Want tja, 'ooit' zal het wel worden afbetaald.

Maar hey, misschien zie ik het allemaal te moeilijk. Kun je een simpel (doch realistisch) scenario schetsen waarin het allemaal in orde komt dan? Wat moet er gebeuren denk je, om hier uit te komen?
pi_117314222
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 15:29 schreef Akziom het volgende:

[..]

Inderdaad. Alleen de VS en Europa hebben geen 'huis van 5 ton'. In de verste verte niet.

Die schulden zijn geen hypotheek op een huis, maar op de toekomst. Want tja, 'ooit' zal het wel worden afbetaald.

Maar hey, misschien zie ik het allemaal te moeilijk. Kun je een simpel (doch realistisch) scenario schetsen waarin het allemaal in orde komt dan? Wat moet er gebeuren denk je, om hier uit te komen?
Vrij weinig, je vergeet dat de schuld/bnp nog steeds in lijn met historische niveaus is, dit is niks nieuws. Net als in elke cycle heb je groei nodig om eruit te komen. In het geval van Europa is het voor mij een kwestie van inflatie. Genoeg euro's bijdrukken, inflatie omhoog helpen en daarmee de competitieve positie van Europa in de wereld omhoog krikken. Even pijnlijk voor iedereen, maar wel zo realistisch.
pi_117317281
Geen enkel systeem waar geld gebaseerd is op niets dan de belofte van een overheid of regering is ooit goed terecht gekomen.

Je moet niet vergeten dit systeem van "geld aan niets gekoppeld" bestaat pas sinds 1971, toen de dollar van goud werd losgekoppeld.

Iedere 40 jaar (maximaal) veranderen dit soort systemen.
En een fiat systeem.. waanzin.
Dat het nog zo lang heeft volgehouden is meer omdat amerikanen eindeloos vals geld mogen printen.

En ja dat is het als het letterlijk uit het niets word gemaakt.
Het verschil is alleen dat die FED een vrijbriefje heeft om het te mogen doen.
voor de duidelijkheid, de ECB doet het nu via een omweg omdat normaal gesproken het verboden is in de EU om geld uit het niets te scheppen.
(in dit geval door staatsbonds van banken en landen op te kopen)

Nee dit gaat niet goed komen, je houd jezelf compleet voor de gek als je denkt dat dit nog goed gaat komen. :')

Er zijn maar 2 keuzes : 1 default of hyperinflatie.

Beide betekenen einde verhaal en dat weet iedere econoom en elk 5 jarig kind.
  donderdag 27 september 2012 @ 19:17:28 #57
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_117323071
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 15:32 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Net als in elke cycle heb je groei nodig om eruit te komen.
Kijk en daar gaat het scheef.

Groei kun je realiseren door bijvoorbeeld meer arbeid, meer efficiėntie of meer beschikbare vrij energie.

We hebben steeds meer olie nodig om een vat olie te produceren + dat we ook moeten investeren in de transitie naar duurzaam. Dat neemt een flinke hap uit de potentiėle groei.

Die groei van na de tweede wereldoorlog is op basis van de huidige technologie niet mogelijk. Daar zijn nieuwe uitvindingen voor nodig.

Stagnatie is op dit moment het best haalbare lijkt mij.

Het uit de schulden groeien op lange termijn wordt met de huidige stand van zaken direct teniet gedaan door hogere olie en grondstofprijzen. En dit komt door energieschaarste.

Daarom ben ik ook van mening dat investeren in de innovatie en transitie naar duurzame energie + kringloopeconomie de enige echte weg uit de crisis is.

trais energetica.
pi_117323374
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 19:17 schreef iamcj het volgende:

[..]

Kijk en daar gaat het scheef.

Groei kun je realiseren door bijvoorbeeld meer arbeid, meer efficiėntie of meer beschikbare vrij energie.

We hebben steeds meer olie nodig om een vat olie te produceren + dat we ook moeten investeren in de transitie naar duurzaam. Dat neemt een flinke hap uit de potentiėle groei.

Die groei van na de tweede wereldoorlog is op basis van de huidige technologie niet mogelijk. Daar zijn nieuwe uitvindingen voor nodig.

Stagnatie is op dit moment het best haalbare lijkt mij.

Het uit de schulden groeien op lange termijn wordt met de huidige stand van zaken direct teniet gedaan door hogere olie en grondstofprijzen. En dit komt door energieschaarste.

Daarom ben ik ook van mening dat investeren in de innovatie en transitie naar duurzame energie + kringloopeconomie de enige echte weg uit de crisis is.

trais energetica.
En dat kan dus niet in een fiat geld systeem.
Waar er meer schuld moet worden opgebouwd om de voorgaande schuld plus rente af te kunnen betalen. (een lening aangaan is wat geld schept voor het geval mensen denken dat het een andere bron heeft)
pi_117335207
Spaanse banken hebben veel meer geld nodig

Eerst wordt er gesteld dat die banken 40 miljard nodig hebben.
Vervolgens wordt er vanuit Europa "maximaal" 100 miljard beschikbaar gesteld.

Twee maanden later lenen ze 412 miljard.

En nog een maand later hebben ze weer 134 miljard nodig. Wat uiteraard ook weer niet genoeg zal blijken.

Met dit soort waanzinnige bedragen (in een land met krap 40 miljoen inwoners) worden een paar commerciėle bedrijven in staat gesteld om hun krankzinnige business model te blijven voortzetten.

Maar nee, het komt echt allemaal goed hoor! Je zou er haast om lachen als het niet je eigen geld was.
  donderdag 27 september 2012 @ 23:09:03 #60
323876 michaelmoore
pi_117336007
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 16:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Je moet niet vergeten dit systeem van "geld aan niets gekoppeld" bestaat pas sinds 1971, toen de dollar van goud werd losgekoppeld.

De wereldwijde ontkoppeling van valuta aan goud was na de crisisjaren al gedaan

Alleen de politiek heeft met Bretton Woods weer allerlei valuta aan elkaar willen knopen , wat uiteraard na een aantal jaren en diverse steunoperaties van IMF misging in 1971 omdat NIXON bakken met geld nodig had voor zijn oorlogen in Vietnam en omstr

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Depressie
http://www.geschiedenis24(...)003-2004/Colijn.html
pi_117364550
moet eerst een grote oorlog komen! dan krijgen we weer de wederopbouw en dan gaat het weer beter worden.

[ Bericht 40% gewijzigd door T_Bag op 29-09-2012 13:20:21 ]
pi_117365389
quote:
16s.gif Op vrijdag 28 september 2012 19:37 schreef T_Bag het volgende:
moet eerst een grote oorlog komen! dan krijgen we weer de wederopbouw en dan gaat het weer beter worden.
Zoiets. Het valt mij, bij het stijgen der jaren en grijze haren, wel op dat voorspellingen zelden of nooit uitkomen. 2012 zou (volgens politici in 2011) het jaar van de omwenteling worden. Groei, hervorming van schulden in het laatste moeilijke economische jaar. Vooralsnog gaat het macro gezien, nog steeds bergafwaarts. Ik zie geen licht aan het einde van de tunnel.

Persoonlijk heb ik er niet zo veel moeite mee, ik verdien meer dan ik ooit verdiende, heb meer spaargeld dan ooit. Pijnlijk is de waardedaling van m'n huis, maar in principe merk ik dat pas bij verkoop, wat ik voorlopig niet van plan ben. En de stijging van de pensioengerechtigde leeftijd natuurlijk.

En inderdaad, mijn oude vader heeft de crisis in de jaren '30 meegemaakkt; mijn vader ging op klompen naar school (boerenzoon) maar daar waren toen klasgenootjes uit arbeidersgezinnen die op blote voeten naar school kwamen; er was geen geld om klompen voor de kinderen te kopen.

Een tante van mij is kort voor de hongerwinter geboren. Mijn grootmoeder had door de honger geen borstvoeding. Beetje melk van de voorziening. Dat werd verdund met lauw water om de fles te vullen. Kan je je het voorstellen dat je je pasgeboren baby moet voeden met met melk verdund met water....

Maar goed, even terug naar de realiteit...denk dat er flink gesaneerd moet worden en inderdaad groei gegenereerd. En dan doorgroeien naar een duurzame economie die niet gebaseerd is op graaien en consumeren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_117382019
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 15:24 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Je weet dat de schuld van Japan bijna geheel bij de eigen bevolking zit? Die hebben dus nooit een probleem daarmee.
Jij kijkt alleen naar de staatsschuld ten opzichte van het bbp, dan lijkt het in eerste opzicht mee te vallen. Wanneer je kijkt naar de totale schuld dus inclusief de schuld van huishoudens en bedrijven dan wordt het plaatje anders en begrijp je waarom er gesproken wordt over een schuldencrisis
(http://delawareeconomyupd(...)io-is-now-worse.html, http://www.zerohedge.com/news/pick-your-debt-poison) Het probleem is dat deze schulden alleen beheerst kunnen worden door middel van een sterke economische groei gebeurt dit niet dan stort het kaarten huis in elkaar (mensen verliezen hun baan -> kunnen geen hypotheek meer betalen -> banken raken in de shit -> overheid neemt schulden over -> investeerders hebben geen vertrouwen meer om te investeren in de staatsschuld -> rente stijgt -> land komt in neerwaartse spiraal) Door deze stijgende schuld stijgen ook de rentelasten voor burgers en overheden wat killing is voor een economie (China financiert bijvoorbeeld defensie door de rente die China ontvangt over Amerikaanse staatsobligaties)

De staatsschuld van Japan is een groot probleem. Deze wordt inderdaad voor het grootste gedeelte beheerst door de eigen bevolking, bijvoorbeeld door pensioenfondsen. Echter zit Japan met een bevolkingskrimp en heeft ook last van een enorme vergrijzing daarnaast is Japan een xenofobisch land en laat weinig buitenlanders binnen om te werken. De staatsschuld van Japan dreigt dus niet meer door de eigen bevolking gefinancierd te kunnen worden doordat er geen nieuw kapitaal kan worden aangetrokken en de staatsschuld gefinancierd moet worden door externe partijen die een hogere rente vragen. De rente hoeft maar met 1 procent omhoog voor Japan en de schuld is al niet meer houdbaar (http://www.zerohedge.com/(...)und-begins-sell-jgbs)

De problemen in de westerse wereld zijn dermate ernstig dat we hier niet zo maar even uit groeien. Ik denk dat het de komende 3-5 jaar slechter gaat worden. Hoe slecht weet ik niet. Maar ik denk dat er op lange termijn beter gaat worden.
pi_117385543

[ Bericht 100% gewijzigd door T_Bag op 29-09-2012 12:55:04 ]
pi_117387947
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 09:52 schreef cristianW het volgende:

[..]

Jij kijkt alleen naar de staatsschuld ten opzichte van het bbp, dan lijkt het in eerste opzicht mee te vallen.
Nee, ik geef alleen aan dat alleen kijken naar absolute getallen complete onzin is. Ik zeg nergens dat ik alleen naar schuld/bnp kijk, die conclusie trek je zelf.
pi_117390277
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 15:32 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Vrij weinig, je vergeet dat de schuld/bnp nog steeds in lijn met historische niveaus is, dit is niks nieuws. Net als in elke cycle heb je groei nodig om eruit te komen. In het geval van Europa is het voor mij een kwestie van inflatie. Genoeg euro's bijdrukken, inflatie omhoog helpen en daarmee de competitieve positie van Europa in de wereld omhoog krikken. Even pijnlijk voor iedereen, maar wel zo realistisch.
Die conclusie trek ik omdat je zegt dat de schuld/bnp in lijn ligt met historische niveaus, ik ga er vanuit dat je hier de staatsschuld/bnp bedoelt aangezien de totale schuld namelijk niet in lijn ligt met historische niveaus.Toch ?
pi_117391044
Het hangt er maar vanaf waar je naar kijkt. Mensen gooien hier de ene keer USA graphs neer, en de andere kant gebruikt grafieken van NL met andere definities... Zinloos
pi_117391759
En over welke schuld had JIJ het dan ?
pi_117391939
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 16:15 schreef cristianW het volgende:
En over welke schuld had JIJ het dan ?
Ik gaf alleen het voorbeeld van NL als reactie op de troll post met de enorme absolute bedragen. Is het belangrijk?
pi_117393100
Haha nee nu je zegt dat het over NL gaat is het minder belangrijk, ook al loopt NL grote risico's door onze huizen bubbel. Kijk bijvoorbeeld naar Ierland die voor de huizen bubbel een staatsschuld van 30% van het bbp zat en nu op 100% zit, of spanje die van 60% naar inmiddels 90% is gegaan. Belangrijk is dus dat je niet alleen naar de staatsschuld kijkt maar ook naar de totale schuld. en Als je kijkt naar de schulden die het westen nu heeft opgebouwd de afgelopen 40 jaar dan weet je dat dat historisch hoog is. Geld creatie is wat we nu doen maar hoe lang gaat dat door nog een QE ? nog een LTRO ? Japan heeft volgens mij inmiddels al 8 steunoperaties gedaan. wordt dit de standaard ? Hoe vaker ze die steunoperaties doen hoe minder impact ze hebben. En volgens mij blijft het geld dat gecreert wordt hangen in de bovenlaag (bij de banken) en komt amper terecht in de echte economie. Ook de rentes staan op een dieptepunt. Je kan zeggen wat je wilt maar we zitten in een situatie waar we niet eerder mee te maken hebben gehad en ik denk dat er spannende tijden gaan komen. Dit is ons nieuwe systeem en voorlopig lijdt het tot ellende, een groter verschil tussen arm en rijk, armoede en protesten. Voorlopig moeten we het hier mee doen en hopen dat er een oplossing komt welke volgens mij er niet zonder slag of stoot gaat komen. Eurocrisis opgelost ? Wees voorbereidt want hierna staan Japan en de Verenigde staten in de spotlights.
pi_117394888
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 15:51 schreef Bajskorv het volgende:
Het hangt er maar vanaf waar je naar kijkt. Mensen gooien hier de ene keer USA graphs neer, en de andere kant gebruikt grafieken van NL met andere definities... Zinloos
Mwah begrijp het wel dat het vaak over amerika gaat.
Als dat klapt, en dat zullen ze, dan gaan wij ook mee.

Nederland zit er voor 25% vuistdiep in daar. (volgens ministerie buitenlandse zaken, % is een schatting)
  zaterdag 29 september 2012 @ 18:12:51 #72
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_117395673
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 01:29 schreef Onnoman het volgende:
Zien jullie een toekomst voor je waarbij we uit de economische crisis zullen ontsnappen??
Maken wij dat nog mee? en binnen welk termijn denk je?

Nu de vraag, denk je dat het ooit nog goed komt met de welvaart die wij ooit gekend hebben?
Zo ja, wanneer zullen we een merkbaar stijgende lijn zien?
Nope. Kernwoorden: energie, bevolkingsdichtheid, ecologische voetafdruk
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_117399501
Een vraag aan jullie die me buitengewoon intrigeert: als het allemaal kommer en kwel is, wat doen jullie dan nog hier eigenlijk? En/of schat je je persoonlijk toekomstperspectief beter in dan het algemene toekomstperspectief?

/edit, ja misschien een apart topic waard.
  zaterdag 29 september 2012 @ 23:53:06 #74
375626 WillemMiddelkoop
Aex eind dit jaar onder 200
pi_117410024
Ik woon in rustige dorp in het Groene Hart dus daar zit je in mijn ogen al beter dan in de grote steden mocht het echt mis gaan. Bovendien heb ik een maand voedsel en water in huis mocht dat nodig zijn (vooral langhoudbaar blikvoedsel wat ik geleidelijk ook zelf weer opeet en aanvul). Verder m'n aandelenportefeuille sterk afgebouwd en naar defensief en vooral cash/korte termijndeposito's en nog wat zilver/goud/Zwitserse Franken.
pi_117415204
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 23:53 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Bovendien heb ik een maand voedsel en water in huis mocht dat nodig zijn (vooral langhoudbaar blikvoedsel wat ik geleidelijk ook zelf weer opeet en aanvul).
:D _O- _O_

Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd wat de beurzen doen komende weken als Moody's Spanje niet afwaardeert. Als ze dat wel doen - maar die kans acht ik niet erg groot - dat zal het waarschijnlijk rap naar beneden gaan. Rente voor Spanje om geld te lenen wordt dan zo hoog, dan zijn ze definitief broke. Het is nu al 5 voor 12 voor de Spanjool, Moody's kan de klok morgen nog 5 minuten verder draaien als ze Spanje de junk status geven.

Ben ook benieuwd hoe beleggers reageren op de Franse bezuinigingsmaatregelen. Enkel via belastingverhogingen, daar zal de Franse economie fors onder lijden. Beleggers hebben een weekend de tijd gehad om over dat besluit en de gevolgen na te denken.

Daarbij hebben zowel Spanje als Frankrijk de de nabije toekomst wel erg optimistisch voorgespiegeld. Je hoort van alle kanten dat het haast niet haalbaar is wat zij beloven.

We gaan het zien maandag.....en morgen (vandaag inmiddels) eerst nog even even Moody's afwachten.

Wordt een hectisch maandje denk ik. Echt zo'n maand om in de opties te gaan, en dan volledig broke te gaan of miljonair te worden.

Ik ben afgelopen vrijdag zo'n 15K misgelopen omdat ik de ballen niet had langer te wachten met de verkoop van mn Sept. AX4 puts 330 en 326 ......heb er slechts een weekje Bahama's aan over gehouden.

Optijd je winst pakken is het advies van beursadviseurs. Ik ga dus voortaan precies het tegenovergestelde doen van wat die malloten aanraden, dat is garantie voor succes.

Om deze bal gehakt moet ik nog het meest lachen. Hij zelf waarschijnlijk ook, want loopt ondanks zn sprookjes toch lekker binnen met alle klanten die hij binnenhaalt.

Ik vind het echt een mega-held :7

zondag 30 september 2012 @ 10:41:26 #76
38496 Perrin
pi_117416937
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 19:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Een vraag aan jullie die me buitengewoon intrigeert: als het allemaal kommer en kwel is, wat doen jullie dan nog hier eigenlijk? En/of schat je je persoonlijk toekomstperspectief beter in dan het algemene toekomstperspectief?

/edit, ja misschien een apart topic waard.
Volgens mij is Nederland nog niet zo'n slechte plek om te wonen in deze wereldwijde crisis. Beetje dichtbevolkt misschien.
pi_117417267
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 10:41 schreef Perrin het volgende:

[..]

Volgens mij is Nederland nog niet zo'n slechte plek om te wonen in deze wereldwijde crisis. Beetje dichtbevolkt misschien.
Waarom zijn Nederlanders dan zo bizar veel pessimistischer dan gemiddeld?
  zondag 30 september 2012 @ 11:12:00 #78
323876 michaelmoore
pi_117417558
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 10:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als de Euro gesplitst is, dan zal t weer beter gaan
pi_117417565
quote:

[..]

Omdat we constant krijgen te horen in de een of andere vorm : "na het zuur komt het.. zoutzuur".
En dat ook opgediend krijgen als lunch, middagmaaltijd en avondeten.

De belastingbetaler moet maar meer betalen want oooh we hadden het al veels te goed dus uiteraard moet er maar flink iedereen gepakt worden.

Terwijl het werkelijke probleem gewoon toch echt in de topsegment zitten.
De bankiers ja, de verrotte hypotheek verstrekkers, en komt niet aan met "ja maar mensen maakten maar al te graag gebruik van.. " als iemand je een miljoen aanbied dan neem je het.
  zondag 30 september 2012 @ 11:13:59 #80
323876 michaelmoore
pi_117417595
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 10:41 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dichtbevolkt kan ook een voordeel zijn, in andere landen trekt iedereen naar de stad, bij ons is de stad van Amsterdam tot Amersfoort en tot Eindhoven, we moeten het middengebied, wat men het groene hart noemt, veel beter gaan benutten
pi_117417976
Miisschien heb ik 'm wel onduidelijk geformuleerd.

Waarom zijn Nederlanders zo bizar veel pessimistischer dan gemiddeld, vergeleken met het buitenland?

En een ander vreemde tendens. Waarom denkt iedereen dat het verkeerd gaat aflopen, maar dat ze het zelf wel goed voor elkaar hebben. Wat is dat voor een rare inconsistentie?
  zondag 30 september 2012 @ 11:39:20 #82
323876 michaelmoore
pi_117418150
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Waarom zijn Nederlanders zo bizar veel pessimistischer dan gemiddeld, vergeleken met het buitenland?

En een ander vreemde tendens. Waarom denkt iedereen dat het verkeerd gaat aflopen, maar dat ze het zelf wel goed voor elkaar hebben. Wat is dat voor een rare inconsistentie?
In het buitenland heeft men geen geld en tijd om verder te denken dan volgende week, daar gaat het om het eten van vandaag, en als dat er is dan zal't morgen ook wel lukken

In Nederland maakt men zich zorgen om de 165 euro aan HRA teruggaaf , die misschien in gevaar komt over 30 jaar en Peakoil die over 30 jaar zal komen.

Maar de implosie van de Euro zal wel gebeuren, en niet over 30 jaar
pi_117418272
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 11:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

In het buitenland heeft men geen geld en tijd om verder te denken dan volgende week, daar gaat het om het eten van vandaag, en als dat er is dan zal't morgen ook wel lukken

In Nederland maakt men zich zorgen om de 165 euro aan HRA teruggaaf , die misschien in gevaar komt over 30 jaar en Peakoil die over 30 jaar zal komen.
Maak ik gewoon elke keer een ander stukje vetgedrukt, als dat wel werkt :)

zondag 30 september 2012 @ 11:46:48 #84
323876 michaelmoore
pi_117418321
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 11:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

omdat ze zelf die 165 euro HRA teruggaaf hebben, die mede door de huurders wordt opgehoest daar is men blij en gelukkig mee

Maar dat het wel kan eindigen als de Euro-ellende doorzet
  zondag 30 september 2012 @ 11:47:28 #85
344884 monkyyy
pi_117418342
Omdat ze youtube filmpjes kijken die vertellen dat alles instort.
  zondag 30 september 2012 @ 12:12:55 #86
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_117419010
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

http://nos.nl/artikel/358366-nederlanders-een-gelukkig-volk.html :W

[ Bericht 0% gewijzigd door iamcj op 30-09-2012 12:25:32 ]
pi_117419532
quote:
vreemd

quote:
Nederland staat in de Europese pessimisme-top-3. De chagrijnige volksaard van Hollanders is niet louter folklore meer, maar duikt nu ook op in de statistieken schrijft Rutger Bregman in de Volkskrant. Statistieken die laten zien dat nergens in Europa het gat zo groot is tussen wat mensen verwachten van de nationale economie en hun eigen financiėle situatie. Uit recente cijfers van het SCP blijkt namelijk dat slechts 30 procent van de Nederlanders denkt straks zelf met minder geld te moeten rondkomen, maar 64 procent van de Nederlanders maakt zich wel grote zorgen over de economie als geheel. Alleen in Portugal en Griekenland zijn er meer zwartkijkers. Bizar, want Nederland is na Luxemburg het rijkste land van de Europese Unie. En, Nederland behoort in vrijwel alle ranglijstjes, van welvaart tot welzijn, tot de internationale top.

Waar komt dit pessimisme vandaan?
http://www.welingelichtek(...)ier-zo-groot-is.html

individualistisch gelukkig maar collectief en virtueel zum tode betrubt?
  zondag 30 september 2012 @ 12:54:28 #88
38496 Perrin
pi_117420009
quote:

[..]

Misschien omdat ze beter geinformeerd zijn dan gemiddeld :P Kan alleen voor mezelf spreken, maar ik ben vrij pessimistisch over de welvaartsontwikkeling de komende jaren/decennia. Daarentegen geloof ik wel dat Nederland als land zichzelf wel zal redden, beter dan veel andere landen. Pessimisme, maar vol vertrouwen.. zoiets :)

Heb iig genoeg echte armoede gezien in het buitenland om me te beseffen dat ook als we hier heel veel tandjes terug moeten kwa welvaart, we het nog steeds heel goed hebben.
pi_117420119
Nu vind ik forums en blogs als deze niet representatief voor de gemiddelde nederlander. Het is een soort verzamelbak van personen (waaronder ikzelf) die zich intresseren in een specifiek onderwerp, op zoek zijn naar informatie en daarmee een bepaald beeld vormen. Het huiswerk is dus wel beter gedaan op forums als deze dan de gemiddelde Nederlander en daaruit kan een pessimistischer blik naar voren komen. Wat ook logisch is gezien de onevenwichtigheden. Al geeft iedereen daar een andere uitkomst aan (goldbugs, deflatie-gelovers, armegeddon aanhagers e.d.).

Toch heeft Dino een punt, over het algemeen is de gemiddelde Nederlander een stuk pessimistischer. Over de vrijwel hele wereld is mainstreet trouwens vrij pessimistisch, iets waar dino wel een beetje aan voorbij gaat. Het is imo te simplistisch om te stellen dat we een nuchter volkje zijn, al zal dat vast en zeker meespelen. Ik denk dat de huizenmarkt-bubble en de grootte van de overheid (die moet bezuinigen) waar hele bevolkingsgroepen van afhankelijk zijn daar een grote rol in speelt.
  zondag 30 september 2012 @ 13:03:41 #90
323876 michaelmoore
pi_117420259
Nou ik vond die twee Spanjaarden in Buitenhof veel pessimistischer,

letterlijk: Er ligt voor heel veel Spanjaarden een gitzwarte toekomst in het verschiet
pi_117420380
Denk dat Dino een goed punt heeft. Als al die pessimisten in hun eigen verhaal zouden geloven, zouden er wel meer blikken erwtensoep verkocht worden...

De waarheid is dat mensen, ook in dit topic, graag zeiken over het einde der tijden. Maar in de realiteit geloven weinigen dat echt...
pi_117420608
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 12:58 schreef piepeloi55 het volgende:
Nu vind ik forums en blogs als deze niet representatief voor de gemiddelde nederlander. Het is een soort verzamelbak van personen (waaronder ikzelf) die zich intresseren in een specifiek onderwerp, op zoek zijn naar informatie en daarmee een bepaald beeld vormen. Het huiswerk is dus wel beter gedaan op forums als deze dan de gemiddelde Nederlander en daaruit kan een pessimistischer blik naar voren komen. Wat ook logisch is gezien de onevenwichtigheden. Al geeft iedereen daar een andere uitkomst aan (goldbugs, deflatie-gelovers, armegeddon aanhagers e.d.).

Toch heeft Dino een punt, over het algemeen is de gemiddelde Nederlander een stuk pessimistischer. Over de vrijwel hele wereld is mainstreet trouwens vrij pessimistisch, iets waar dino wel een beetje aan voorbij gaat. Het is imo te simplistisch om te stellen dat we een nuchter volkje zijn, al zal dat vast en zeker meespelen. Ik denk dat de huizenmarkt-bubble en de grootte van de overheid (die moet bezuinigen) waar hele bevolkingsgroepen van afhankelijk zijn daar een grote rol in speelt.
Het dikgedrukte ben ik het volstrekt oneens met je, maar goed, dat blijft mijn persoonlijke waarneming. Ik geloof dat hier wel vooral in bedreigingen gedacht wordt, en minder in kansen (geen waardeoordeel, he, zoals met alles zal een gezonde mix wel het beste zijn, maar opvallend vind ik het wel).

Je laatste zin is wel een intrigerende, want het is juist dat elders zelfredzaamheid vanzelfsprekender is, en een sociaal vangnet -voor zover beschikbaar- veelal niet geinstitutionaliseerd is, maar binnen de familiesfeer zit. Zou dat uitmaken?
  zondag 30 september 2012 @ 13:16:23 #93
38496 Perrin
pi_117420626
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 13:08 schreef Bajskorv het volgende:
Denk dat Dino een goed punt heeft. Als al die pessimisten in hun eigen verhaal zouden geloven, zouden er wel meer blikken erwtensoep verkocht worden...

De waarheid is dat mensen, ook in dit topic, graag zeiken over het einde der tijden. Maar in de realiteit geloven weinigen dat echt...
Waar zeiken mensen precies over het einde der tijden? Een langere periode van economische tegenspoed is niet meteen armageddon..
  zondag 30 september 2012 @ 13:29:21 #94
344884 monkyyy
pi_117420958
quote:
We zitten dieper in de schulden dan ooit.
quote:
Goldman Sachs owns you.
quote:
quote:
Er zijn maar 2 keuzes : 1 default of hyperinflatie.
pi_117421016
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 13:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het dikgedrukte ben ik het volstrekt oneens met je, maar goed, dat blijft mijn persoonlijke waarneming. Ik geloof dat hier wel vooral in bedreigingen gedacht wordt, en minder in kansen (geen waardeoordeel, he, zoals met alles zal een gezonde mix wel het beste zijn, maar opvallend vind ik het wel).
Ik ben geen wereldburger die elke maand in een andere continent zit, maar afgaande op de consumentenvertrouwenscijfers is men wereldwijd een stuk pessimistischer als bijvoorbeeld voor de crisis. Voor de landen die een betrouwbare MKB-barometer hebben geld hetzelfde.

Denken in kansen word natuurlijk moeilijk als de meerderheid afhankelijk is van de status quo tijdens een crisis. :)

quote:
Je laatste zin is wel een intrigerende, want het is juist dat elders zelfredzaamheid vanzelfsprekender is, en een sociaal vangnet -voor zover beschikbaar- veelal niet geinstitutionaliseerd is, maar binnen de familiesfeer zit. Zou dat uitmaken?
Dat geld trouwens niet alleen voor het sociale vangnet en de zorg, maar ook voor de gehele quasi-collectieve sector. Dat zijn beroepsindustrieen geworden die alleen kunnen voortbestaan met toelages van de overheid. Ik ken geen ander land waarin procentueel zoveel mensen afhankelijk zijn van de overheid en in tijden dat de overheid moet bezuinigen zal dat dan ook extra drukken op het consumentenvertrouwen is mijn gedachtengang.

En de huizenmarkt-bubble die in steeds sneller tempo leegloopt helpt natuurlijk ook niet mee.
pi_117421035
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 13:16 schreef Perrin het volgende:

[..]

Waar zeiken mensen precies over het einde der tijden? Een langere periode van economische tegenspoed is niet meteen armageddon..
Ik chargeer natuurlijk, maar genoeg mensen in dit topic alleen al die in "het komt nooit meer goed" geloven. Wat de fuck? Mensen over de hele wereld krijgen het nog steeds elk jaar beter. Het Westen doet het niet zo lekker, en ook ik geloof in een lange periode van economische stagnatie/achteruitgang. Maar goed, ook daar komt weer een eind aan, het is gewoon een cycle.
  zondag 30 september 2012 @ 13:39:21 #97
323876 michaelmoore
pi_117421229
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 13:32 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Ik chargeer natuurlijk, maar genoeg mensen in dit topic alleen al die in "het komt nooit meer goed" geloven. Wat de fuck?
wel komt altijd goed.

Al;s de olie op is dan gaan we op de fiets of weer met de trekschuit, maar handel drijven dat doen we, al moeten we wat meer boerenkool eten dan Nasi

De tijd dat we heel makkelijk slaven konden halen die het werk voor ons doen is voorbij, en toch redden we het , we maken robots.

Voor de Eurozone ben ik heel erg pessimistisch , maar daarna gaat alles weer veel beter, beurzen vliegen dan omhoog en er wordt weer volop gebouwd, ook al is het geld dan heel wat duurder

Maar dat er een geldprintoorlog ontstaat, dat is best mogelijk, tot westerse valuta meer in evenwicht is met de Yuan, zodat we hier ook weer werk hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 30-09-2012 16:13:11 ]
pi_117422039
Maar om even terug te komen bij de TT; Komt het weer goed?

Jazeker. Echter zullen we eerst terug moeten keren naar gezonde economische evenwichten en dat kan helaas niet anders dan door middel van een crisis. Achteraf blijkt dan ook dat alle maatregelen die autoriteiten hebben genomen niet te helpen en de situatie zelfs te verergeren. Een crisis word vaak als slecht gezien, er moeten verliezen worden genomen, de werkeloosheid stijgt en de lonen staan onder druk. In werkelijkheid zijn de verliezen feitelijk al ontstaan tijdens het opbouwen van onhoudbare economische evenwichten en is niet de bust het 'kwaad' maar de onhoudbare boom. Een crisis is niets meer dan een zuiverende heelmeester die ervoor zorgt dat we op lange termijn weer kunnen groeien door het wrakhout uit het systeem te filteren. Iedereen zou dat moeten toejuichen, maar helaas zitten de meeste van ons gevangen in de huidige status quo (of denken dat te zitten).

Worst case staat ons een jarenlange depressie te wachten, gezien de grootte van de onevenwichtigheden. De noodzakelijke infrastructuren om de samenleving draaiende te houden (incl. het banksysteem) zullen echter gewoon blijven draaien, desnoods met wat noodingrijpen (overnacht). Geen armageddon en gezien ons welvaartspeil ook geen hongersnood. De werkloosheid zal weliswaar oplopen, maar de meerderheid blijft gewoon aan het werk en diegene die dat niet zijn moeten tijdelijk genoegen nemen met minder (qualitatief werk). Wel zullen een hoop verliezen daadwerkelijk genomen moeten worden, alloceer je middelen daarom goed zover dat kan.

Pijnlijk, maar niet fataal en eigenlijk onvermijdelijk.
pi_117422669
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 14:07 schreef piepeloi55 het volgende:
Maar om even terug te komen bij de TT; Komt het weer goed?

Jazeker. Echter zullen we eerst terug moeten keren naar gezonde economische evenwichten en dat kan helaas niet anders dan door middel van een crisis. Achteraf blijkt dan ook dat alle maatregelen die autoriteiten hebben genomen niet te helpen en de situatie zelfs te verergeren. Een crisis word vaak als slecht gezien, er moeten verliezen worden genomen, de werkeloosheid stijgt en de lonen staan onder druk. In werkelijkheid zijn de verliezen feitelijk al ontstaan tijdens het opbouwen van onhoudbare economische evenwichten en is niet de bust het 'kwaad' maar de onhoudbare boom. Een crisis is niets meer dan een zuiverende heelmeester die ervoor zorgt dat we op lange termijn weer kunnen groeien door het wrakhout uit het systeem te filteren. Iedereen zou dat moeten toejuichen, maar helaas zitten de meeste van ons gevangen in de huidige status quo (of denken dat te zitten).

Worst case staat ons een jarenlange depressie te wachten, gezien de grootte van de onevenwichtigheden. De noodzakelijke infrastructuren om de samenleving draaiende te houden (incl. het banksysteem) zullen echter gewoon blijven draaien, desnoods met wat noodingrijpen (overnacht). Geen armageddon en gezien ons welvaartspeil ook geen hongersnood. De werkloosheid zal weliswaar oplopen, maar de meerderheid blijft gewoon aan het werk en diegene die dat niet zijn moeten tijdelijk genoegen nemen met minder (qualitatief werk). Wel zullen een hoop verliezen daadwerkelijk genomen moeten worden, alloceer je middelen daarom goed zover dat kan.

Pijnlijk, maar niet fataal en eigenlijk onvermijdelijk.
Uh er is maar 1 manier, en dat is een compleet ander systeem inzetten dan fiat geld.

Hoeveel je ook bezuinigd en afschrijft, daarmee bega je hoogstens een paar stappen terug voor je uiteindelijk weer terugbent bij dit punt maar dan nog erger.

Schuld en rente stijgen opeen gegeven moment te hard, en aangezien geld geschept word uit schuld.. het is een cyclus die gedoemd was te falen op het moment dat het begon zo'n 40 jaar geleden. (de euro iets minder lang geleden uiteraard)
pi_117423337
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 14:27 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Uh er is maar 1 manier, en dat is een compleet ander systeem inzetten dan fiat geld.

Hoeveel je ook bezuinigd en afschrijft, daarmee bega je hoogstens een paar stappen terug voor je uiteindelijk weer terugbent bij dit punt maar dan nog erger.

Schuld en rente stijgen opeen gegeven moment te hard, en aangezien geld geschept word uit schuld.. het is een cyclus die gedoemd was te falen op het moment dat het begon zo'n 40 jaar geleden. (de euro iets minder lang geleden uiteraard)
Het maakt niet uit welk systeem gebruikt word, zolang de regels worden nageleefd. En dat is helaas niet gebeurd, maar ook tijdens een goudstandaard gebeurde dat keer op keer niet. Terwijl een goudstandaard wel een maximale grens legt op de te creeren welvaart, omdat de geldhoeveelheid niet kan meegroeien met de productiviteit en inflatie.

De huidige onevenwichtigheden zijn op te lossen binnen het huidige systeem. Waar het feitelijk op neerkomt is deleveriging (het aflossen van schulden in combinatie met een grootschalige schuldsanering), leg mij eens uit waarom dat niet zou kunnen met fiat geld?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')